Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 982 595
  • 12 219

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mitenkäs muuten menee väistämissääntö isoilla teillä, jos on 3 kaistaa menossa samaan suuntaan ja sekä vasemmanpuoleiselta että oikeanpuoleiselta kaistalta on autot vaihtamassa keskikaistalle? Näitä paikkojaan on pk-seudulla valtaväylillä useita.

Samaa olen monesti miettinyt ja maalaisjärjellä ajateltuna olen keksinyt kaksi vaihtoehtoa:
1) Mikäli toinen kaista on päättyvä/bussikaistaksi muuttuva liityntäkaista niin sen ajajalla on etuajo-oikeus
2) Autoista taaempana olevan on väistettävä, koska näkyvyys on parempi.

Nämä tosiaan vain omia mutuja, en tiedä onko tuota määritetty vai onko tapauskohtaista, ennemmin yrittää varoa tuollaisessa tilanteessa joka tapauksessa. Pari em. kaltaista läheltäpiti -tilannettakin on ollut.


Juntti-Suomessa eteen kaistaa vaihtavan auton toiminta on tunnetusti estettävä keinolla millä hyvänsä.

Turussa asuin ensimmäiset kortilliset vuoteni ja siellä muistan kulttuurin olleen juuri se että "minun eteeni ei kukaan tule" ja tietysti se tarttui itseenkin. Pk-seudulle kun muutin ja ensimmäisiä kertoja ajelin, monesti päättyvillä tai väärään suuntaan jatkuvilla kaistoilla, niin tuli ihan yllätyksenä että täällä viimeistään se kolmas auto tekee yleensä tilaa kun laittaa vilkun päälle päästääkseen vaihtamaan kaistaa. Ja pakkohan se toisaalta näissä ruuhkissa onkin. Onhan täällä ajaminen muuttanut omaakin ajamista joustavammaksi.

Nuo edellämainitut kiilaajat on kyllä helppo erottaa kaltaisistani "maalaisista". Kiilaajaat paahtavat väärällä kaistalla ihan loppuun asti ja kiilaavat sitten hädin tuskin autoa pidempään rakoon, aiheuttaen äkkijarrutusten ketjun, kun me "maalaiset" huomaamme n. 100 metriä ennen että "ei helvetti, tämä kaistahan loppuu/kääntyy väärään suuntaan", hidastamme vaistomaisesti ihmetellessä ja laitamme vilkun päälle. Jälkimmäisen kaltaisille tekee kyllä aina tilaa, mutta ensin mainittujen kohdalla pidetään välit tiukkana. Typeräähän sekin on, mutta vituttaa joidenkin itsekäs liikenteen vaarantaminen. Tuo vetoketju -systeemi ei kyllä mielestäni toimi em. tilanteessa, vaan aiheuttaa vain turhaa jarruttelua letkassa, joku päättyvä ramppi jota on pakko käyttää on eri asia.
 
Viimeksi muokattu:

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuo vetoketju -systeemi ei kyllä mielestäni toimi em. tilanteessa, vaan aiheuttaa vain turhaa jarruttelua työmaan letkassa, joku päättyvä ramppi jota on pakko käyttää on eri asia.
Juu, näinhän se on, että vetoketjun toimivuus edellyttää, ettei ihmiskyrvät ohituskaistalla paahda tuhatta ja sataa ohi, vaan että letkat etenevät tasavauhtia. Siksi kirjoitinkin, että toimii teoriassa.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Olen tuota samaa miettinyt jo pitkään Vuosaaren sillan kohdalla. Ne ketkä ei tiedä, niin Vuosaaren silta on remontissa siten, että siellä on molempiin suuntiin vain yksi, kapea kaista käytössä. Kun kehältä/Itäkeskuksesta päin tulee, niin aina on näitä urpoja joiden on pakko posottaa sitä päättyvää kaistaa päätyyn asti, ja kun sillan kohdalla nopeus pudotetaan sinne 30 kilometrin tuntinopeuden tienoille mikä on rajoitus, aiheutuu lähes poikkeuksetta se, että päättyvältä kaistalta ängetään sinne ahtaisiin väleihin, kun nopeus on niin alhainen, niin autojen välitkin on pienet.

Toki osa voi olla tästä tietämätön, mutta ei niin moni kuin nykyisellään voisi luulla.

Mielestäni olisi paljon helpompaa, jos kaikki ottaisivat sen kaistan jo valmiiksi, niin pääsisi mukavassa jonoletkassa sillan yli. Näin toki suurin osa toimii, mutta ne poikkeukset ärsyttävät.

Edit. Ja mainitaan vielä, että liikennemerkit ovat tässä kyllä isot ja näkyvillä ennen siltaa, joten jos on vahingossa väärällä kaistalla, niin tuon ehtii kyllä hyvissä ajoin ennen sillan alkamista korjaamaan, mikäli vain halua on.
 
Viimeksi muokattu:

teppana

Jäsen
Itse en kyllä edes kehtais vaikka kuinka kiire olisi. Painella siis täysiä vasemmalta ohi ja sitten väkisin tunkea letkaan mukaan. Tottakai joskus on ollu vaikka tuntematon kaupunki ja sitten huomannut pakollisen kaistanvaihdon vähän myöhässä. Mutta nämäkin melkolailla on poistunut nykyisten karttapalveluiden ja GPS:n mukana.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
1) Mikäli toinen kaista on päättyvä/bussikaistaksi muuttuva liityntäkaista niin sen ajajalla on etuajo-oikeus
Kaistanvaihtajalla on aina väistämisvelvollisuus, joten mikäli kolari tapahtuu kahden vaihtaessa yht'aikaa keskimmäiselle kaistalle, lähtökohtaisesti molemmat saa sakot.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Pyöräilijöiden väisteleminen Helsingin keskustassa on tätä nykyä yksi vakioharrasteistani, niin jalankulkijan kuin henkilöautoilijan ominaisuudessa. Luopuisin tästä ajanvietteestä mitä kernaimmin, sillä niin vittumaista touhua se välillä on. Joskus jopa vaarallista.

Polkupyöräilijöiden määrä Helsingin ydinkeskustan alueella on tänä päivänä moninkertainen verrattuna sanotaanko vaikka 20 vuoden takaiseen tilanteeseen. Helsingin kaupunki ja erityisesti viherväriset intressiryhmät ovat olleet ahkerina edistämässä pyöräilyn ilosanomaa. Muiden muassa, polkupyöräreitteihin on panostettu reippaasti, ja maisemaan on ilmestynyt alepapyöriä. Samaan aikaan alkaa vaikuttaa siltä, että jatkuvan katujen aukirepimisen, hitaahkon operatiivisen infratyöskentelyn ja muun sen sellaisen touhuamisen yhtenä vaikuttimena on nimen omaan yksityisautoilun kampittaminen. Liikenneviraston lennokkaat visiot kaupunkibulevardeista sisääntuloväylien tulevaisuuden alhaisine nopeusrajoituksineen ja tietulleineen ovat jo yleisessä tiedossa.

Nykyisin polkupyöräilijä on helsinkiläiselle kuntapäättäjälle kuin pyhä lehmä. Polkupyöriä ja polkupyöräilijöitä on syytä muistaa korusanoilla puheissa ja teoissa, ynnä alati kehua, ymmärtää ja paapoa. Toisin toimimalla olet valkoihoinen, keski-ikäinen ja keskiluokkainen mies, eli sarvipäästä seuraava. Ei auta, vaikka olisit minkä ikäinen tai näköinen nainen hyvänsä (sivumennen, seksuaalivähemmistöön kuuluvana et saisi yhtä kovaa paskamyrskyä niskaasi, mutta jonkinlaisen hellän huomautuksen väärästä ajattelusta nyt kuitenkin). Vuoden 2018 pyöräilyvastaiseksi leimattuna olet kuin 1970-luvun neuvostovastainen. Sinusta tulee epähenkilö, ja menetät samalla oikeutesi ottaa kantaa minkäänlaisiin olennaisiin kysymyksiin.

Tämän pitkähkön johdannon jälkeen kuvaan yhden ongelmapaikan. Käännyttäessä autolla Helsingissä Mannerheimintieltä Töölönlahdenkadulle (Musiikkitalon ja Finlandia-talon välistä) kohti Rautatieasemaa joudut ylittämään mutkan jälkeen suojatien, joka on samalla pyörätien jatke. Aamu- ja varsinkin iltapäiväruuhkissa tuo paikka on järkyttävän vaarallinen. Pyöräilijöitä tulee oikealta ja vasemmalta, hitaasti ja nopeasti, ja jalankulkijat vielä päälle. Kun tuossa malttaa hetken odottaa, niin kyllä sieltä sellainen rako tulee, johon autonkin uskaltaa tuikata. Eipä tuossa muuten mitään olisi, mutta vastakkaisesta suunnasta kohti Mannerheimintietä ajettaessa työmaa-aita peittää vasemmalta tulevan kevyen liikenteen todella tehokkaasti. Vaikka olisit pysähtyneenä suojatien eteen ja lähtisit ikään kuin legitiimisti liikkeelle sillä hetkellä tyhjälle suojatielle, niin +30 km/h vauhdilla sukkahousut jalassa kiiruhtava mieshenkilö tai muu itsesuojeluvaistoton olento saattaa ilmestyä kuin tyhjästä eteesi. Yhtä vittumaisia ovat ne Töölönlahdenkatua samaan suuntaan kanssasi pyöräilevät, jotka kyseisen suojatien kohdalla päättävät kurvata äkisti eteesi, suuntamerkkiä näyttämättä ja taakseen vilkuilematta. Tuossa jälkimmäisessä tilanteessa pyöräilijä olisi törmäyksen tapahtuessa tosiasiallinen syypää, jos Tieliikennelain mukaan mentäisiin. Valitettavasti asetelmat ovat pyöräilydemlalaisessa maailmassa nyt sellaiset, että eiköhän tuosta autoilijan saatana jollakin lailla saada vielä syylliseksi.

Oikeasti, mikä osaa pääkaupunkiseudun pyöräilijöistä vaivaa? Mikä juuttaan pakko on vähät välittää omasta turvallisuudestaan ja luottaa siihen, että muut kyllä väistävät?

Tuo Töölönlahdenkadun em. suojatie on järkyttävän vaarallinen paikka, mutta enpä tiedä kannattaako siitä mihinkään valittaa. Jos valituksia tulisi paljon, niin oletan, että niihin reagoidaan rakentamalla korotettu suojatie hankaloittamaan autoillijoiden kulkemista. Tämä ei tosin poistaisi ongelmaa millään lailla, koska edes seisoviltaan lähteminen autolla ei ole tuossa kohdassa nyt turvallista, etenkään kohti Mannerheimintietä ajettaessa. Oikeampi ratkaisu olisi rakentaa jonkinmoiset hidasteet pyöräilijoitä varten, niin ettei mainitusta kohdasta voisi rallatella kolmea-neljääkymppiä läpi. Mutta tuollainen teko olisi polkupyörävastaisuutta, enkä mitenkään usko polkupyöräshikaaneista vastaavien viskaalien rohkenevan tarttua moiseen toimeen.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mikähän siinä on nii vaikeeta laittaa se vilkku päälle ennenkun rupee hidastelemaan. Taas joku sankari melkeen pysähtyi ekaks ja sit vasta laitto vilkun. Jos oisin ollu katujyrällä liikenteessä, niin oisivat saanu raaputtaa sitä Yarista tien pinnasta irti.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Dennis the CopyPasterstein IS’ssa jälleen kehuu kuinka nopeusvalvontakamerat lauloivat rahaa valtion kirstuun, mutta sitä väitettä en prkl allekirjoita, että tällä varainkeruu-/julkisuustempulla olisi hewonwhittua tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa => jos olisi aito pyrkimys turvallisuuden edistämiseen niin ei noita ”sakkorysiä” mihinkää kehien varteen pitäisi laittaa vaan esim. koulujen ja päiväkotien läheisyyteen!!

Muutenkin whituttaa tuo turvallisuuteen vetoaminen noiden kameroiden kohdalla => Kehä1’llä onnettomuudet ovat valtaosin lieviä peräänajoja tms. pieniä peltikolhuja ja edellinen, & pitkään aikaan ainoa, kuolonuhrikin taisi olla pöllöpäänä hurjastellut motoristi?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kehä1 ja kehä3 ovat Suomen kaksi Suomen vahinkoaltteinta tietä. Täysin perusteltua, että siellä on kamerat.

Voisi toki kameroita olla enemmän taajama-alueilla. Siellä ne törkeimmät ja vaarallisimmat ylinopeudet kyllä taitaa olla.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kehä1 ja kehä3 ovat Suomen kaksi Suomen vahinkoaltteinta tietä. Täysin perusteltua, että siellä on kamerat.

Voisi toki kameroita olla enemmän taajama-alueilla. Siellä ne törkeimmät ja vaarallisimmat ylinopeudet kyllä taitaa olla.

Toki Kehä1 ja 3 ovat ne vahinkoaltteimmat, mutta onhan osa noista kameroista ihan vittuillen sijoitettu. Nopeasti mietittynä ainakin itään päin mennessä Otaniemen kohdalla oleva on mukavasti alamäessä ja kaikkein idioottimaisin on se juuri ennen tunnelia oleva, alamäessä sekin.
 

Undrafted

Jäsen
Toki Kehä1 ja 3 ovat ne vahinkoaltteimmat, mutta onhan osa noista kameroista ihan vittuillen sijoitettu. Nopeasti mietittynä ainakin itään päin mennessä Otaniemen kohdalla oleva on mukavasti alamäessä ja kaikkein idioottimaisin on se juuri ennen tunnelia oleva, alamäessä sekin.
Toisaalta voiko olla ennen tunnelia kamera huolehtimassa, että ihmiset ajaisi tunnelissa nopeusrajoituksen mukaan?
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Toisaalta voiko olla ennen tunnelia kamera huolehtimassa, että ihmiset ajaisi tunnelissa nopeusrajoituksen mukaan?

No mitäpäs siinä. Hidastat nopeuden siihen kuuteenkymppiin kameran kohdalla ja sitten voikin tunnelissa taas rallatella menemään,

Kehä kolmosella on myös länteen päin mentäessä kamera mukavasti alamäessä. Juuri ennen turunväylän ramppia. Siinä rallatellaan kilometri alamäkeen, jonka keskivaiheilla, vieläpä nopeusrajoitus tippuu 100 km/h---->80 km/h. Kyllä kohtuu usein näkee kyseisen kameran välähtävän. Liekö itse Aurinkokuningaskin sakkonsa tuosta tolpasta napannut.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No mitäpäs siinä. Hidastat nopeuden siihen kuuteenkymppiin kameran kohdalla ja sitten voikin tunnelissa taas rallatella menemään,
Monesti ne kamerat on siellä juuri kaikkea muuta kuin turvallisuutta edistäviä tai sen takia siellä. Tunnelissa kuitenkin on ihan syystä alempi rajoitus. Liittyy tärinään ja hökötyksen rakenteisiin. Mutta verorahoilla voidaan tehdä kalliita korjausliikkeitä suunniteltua aiemmin sitten kun se 10 sekuntia jonka hidastamalla olisi jengi menettänyt on liikaa.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Vaikka ymmärrän tuon ärtymyksen, että kamerat on laitettu "ärsyttäviin paikkoihin, kun rajoitus muuttuu ja vielä alamäessä", niin kyllähän se nopeusrajoitus alkaa siitä merkiltä. Oma nopeus pitäisi määrittää siten, ettet aja ylinopeutta. Noilla kameroilla lienee saadaan ihmisiä noudattamaan paremmin rajoituksia. Itse ainakin painan sitä jarrua herkemmin kameran lähestyessä, vaikka olisinkin muutenkin alentamassa nopeutta laskettelemalla.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mun on vaikea nyt hahmottaa miten se alamäki liittyy asiaan. Ajatteko te jollain 50 tonnisella rekalla mikä ei suostu hidastumaan alamäessä? Varmaan kannattaa alkaa hidastelemaan jo heti kun uusi nopeusrajoitus näkyy.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse ainakin painan sitä jarrua herkemmin kameran lähestyessä, vaikka olisinkin muutenkin alentamassa nopeutta laskettelemalla.
Eniten rasittavia on ne, jotka varmuuden vuoksi pudottavat vauhdin 70 km/h ajaessaan kahdeksankympin rajoituksen alueella, vain koska kameratolppa.
 

Undrafted

Jäsen
No mitäpäs siinä. Hidastat nopeuden siihen kuuteenkymppiin kameran kohdalla ja sitten voikin tunnelissa taas rallatella menemään.
Eli ilman kameraa ei välitettäisi siitä nopeusrajoituksesta senkään vertaa? Joskus ihmettelin miten ykkösellä on kameroita, niin tiuhassa mutta kaiketi saisi olla tiuhemmassakin, jos asenne on tuollainen. Harvassa paikassa se nopeusrajoitus muuttuu ilman syytä.

Kehä kolmosella on myös länteen päin mentäessä kamera mukavasti alamäessä. Juuri ennen turunväylän ramppia. Siinä rallatellaan kilometri alamäkeen, jonka keskivaiheilla, vieläpä nopeusrajoitus tippuu 100 km/h---->80 km/h. Kyllä kohtuu usein näkee kyseisen kameran välähtävän. Liekö itse Aurinkokuningaskin sakkonsa tuosta tolpasta napannut.
Suurin alamäki on ollut jo hyvissä ajoin ennen Bembölen liittymää ja väittäisin tavallisen henkilöauton hidastuvan kameralle saavuttaessa itsestäänkin riittävästi.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tunnelin kameralogiikka toimisi jos siellä toisessa päässä tunnelia (missä ei ole alamäkeä) länteen päin mennessä olisi myös, mutta ei ole ja länteen päin tunnelissa jengi kaahaa kaikkea 70-90km/h välillä. Myös Mankkaan risteyksessä on alamäessä ennen valoja kamera aiheuttamassa turhaa jarruttamista. Sen sijaan jos tuo olisi laitettu heti valojen jälkeen alkavaan pieneen ylämäkeen, niin ei tarvitsisi kaikkien olla jarruttamassa yhtä paljon ja samalla voisi valvoa päin punaisia ajamista.

Jokainen saa olla mitä mieltä haluaa, mutta omasta mielestä nuo on sijoitettu rahan keräämistä varten, ei liikenneturvallisuutta lisäämässä.

Ja jos oma henkilöauto hidastaa siellä Bembölen alamäessä itsestään riittävästi kameralle tullessa niin kannattaisi viedä huoltoon.
 

Undrafted

Jäsen
Jos haluttaisiin vain kerätä rahaa, niin miksei joka tolpassa ole kamera käytössä aina? Investointinahan kamera maksaisi itsensä takaisin hyvin nopeasti ja voisi vielä laajentaa kameraverkosta roimasti.

Vaikka kameroiden ainoa tarkoitus olisi kerätä rahaa valtiolle, niin helppo on tämä maksu välttää. Ajaa nopeusrajoitusten mukaan ja nauraa räkäisesti joka kameran kohdalla, kun valtio menetti haluamansa potin.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vaikka kameroiden ainoa tarkoitus olisi kerätä rahaa valtiolle, niin helppo on tämä maksu välttää. Ajaa nopeusrajoitusten mukaan ja nauraa räkäisesti joka kameran kohdalla, kun valtio menetti haluamansa potin.

Tai kaahaa kameroiden välit ja hiljentää kameroiden kohdalla. Jotenkin uskomatonta, että nykypäivänä porukka noihin kameroihin ajaa ylinopeudella, kun GPS:t noista kameroista varoittaa.

Jääkiekkoleijona Juhani ”Tami”’Tammisellakin luulisi olevan varaa ostaa GPS, jossa on kameravaroitukset, niin ei tarvitsisi kitistä sakoista.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos haluttaisiin vain kerätä rahaa, niin miksei joka tolpassa ole kamera käytössä aina? Investointinahan kamera maksaisi itsensä takaisin hyvin nopeasti ja voisi vielä laajentaa kameraverkosta roimasti.

Vaikka kameroiden ainoa tarkoitus olisi kerätä rahaa valtiolle, niin helppo on tämä maksu välttää. Ajaa nopeusrajoitusten mukaan ja nauraa räkäisesti joka kameran kohdalla, kun valtio menetti haluamansa potin.

Niin en itse ole yhtäkään sakkoa Kehä 1:llä saanut vaikka käytännössä joka arkipäivä sitä ajelen töihin ja takaisin ja eipä nuo kamerat omaa elämää oikeasti häiritse, mutta silti ihmetyttää noiden sijoittelu ja huomaan myös kuinka ne vaikuttaa ihmisten ajamiseen ja vaaratilanteiden kehittymiseen. Toki en voi sanoa onko onnettomuuksia enemmän vai vähemmän, koska vertailu kamerattomaan tilanteeseen ei ole mahdollista.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Minulle on käynyt tällä viikolla kahdesti niin, että olen ajellut selvää ylinopeutta (95km/h 80-alueella ja 75km/h 60-alueella) ja vastaan on tullut poliisi (maija ja mopo), jotka vain vilkauttivat minulle sinisiä valoja (moottoripyöräpoliisi myös osoitti kädellä) ja jatkoivat matkaa. Varsinkin tuon pyörän kohdalla luulin että nyt tuli sakko ja pysähdyin seuraavalle bussipysäkille, mutta paskan marjat se perään kääntynyt ja sitten tajusin että ei punavalot kyllä vilkkuneetkaan.
Luulen että ajan jatkossa taas hiljempaa. Veronmaksajana tietysti vituttaa tällainen virkamiesten lepsuilu.

Tai kaahaa kameroiden välit ja hiljentää kameroiden kohdalla. Jotenkin uskomatonta, että nykypäivänä porukka noihin kameroihin ajaa ylinopeudella, kun GPS:t noista kameroista varoittaa.
Onkos niitä keskinopeuskameroita muuten tulossa? Sittenhän voi hidastaa kameroiden välillä missä vaan vapaavalintaisessa kohdassa.
TomTom Nopeuskamerat on kyllä Android-puhelimiin oiva sovellus, mutta eihän sitä aina muista päälle laittaa. En tiedä joko olisi jotain automaattisesti liikkeitäni seuraavaa taustalla toimivaa sovellusta joka osaisi noista varoittaa.
 
Viimeksi muokattu:

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Hesassa on hieno liikennekulttuuri eli kaaralutuuri. Jos et vähän ota varaslähtöä liikennevaloissa eli lähde liikkeelle siinä vaiheessa, kun punainen vaihtuu keltaiseksi, joku tyyttää heti. Kolmannen kerran jälkeen olen tehnyt siten, että aivan rauhallisesti odotan valojen vaihtumista takaisin ja lähden liikkeelle, kun keltainen on vaihtumassa punaiseksi. Pari kertaa olen käynyt kysymässä takana tulevalta, että onko jotain asiaa. Toisella kerralla yritin tarjota kuningatartuuttia, kun oli sopivasti ostoskassissa. Ei kelvannut.

Jos se tyyttäily ei kohta lopu, haen mummolasta Valmetin ja ajelen kaikkien yli. Auton romut nostelen Velsan kyytiin ja poltan roviolla.
Minä hyväksyn yhden lyhyen tööttäyksen, mutta en enempää. Hesassa on aika monta sellaista liikennevaloa, joissa vihreä palaa vain 3-5 sekuntia kerrallaan, ja silloin yksikin "nukkuja" voi ärsyttää. Kuten myös jalankulkija, joka menee tuollaisissa valoissa päin punaista, vaikka vihreä ukko palaa yli 50 sekuntia minuutissa. Itse en ala kovinkaan hanakasti kenellekään tööttäillä.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos se tyyttäily ei kohta lopu, haen mummolasta Valmetin ja ajelen kaikkien yli. Auton romut nostelen Velsan kyytiin ja poltan roviolla.

Jos vihreän valon tullen pitää tuumailla, että jokohan tästä pitäisi lähteä liikkeelle, niin kannattaa mieluummin pysyä siellä maalla lehmien ja Valmettien parissa ja tulla sinne Hesaan mieluummin vaikka sitten junalla. Just my 5 cents niinkuin amerikkalainen sanoisi
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös