Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 120 637
  • 13 185

Aatelinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Glen Metropolit, New England Patriots
Mikä siinä on että ei voi ottaa vastuuta omista mokistaan? Kaksi kertaa nyt kuukauden sisään joku ajanut oman auton sivupeilin solmuun, kun ei ole osannut arvioida etäisyyttään parkissa oleviin autoihin, ajessaan siitä ohi. Kiva tulla autolle, kun sivupeili kääntynyt menosuuntaan päin ja peili makaa maassa... Auto ei kuitenkaan ollut millään tavalla edessä, vaan kadulla parkissa muiden autojen tavoin. Auton merkkikkään ei voi olla syynä moiseen...
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Olikos se niin, että Venäjällä on jossain kaupungeissa tms. sellainen tsydeemi, että kun olet tarpeeksi iso pamppu, niin saat hommattua itsellesi sellaisen hälytysvalon ja voit sitten ajella suurinpiirtein just niin kuin lystäät?
Kuulostaa Suomen oloihin vähän turhalta laitteelta. Sen sijaan, jos jonkin teknisen apuvälineen autooni saisin hankittua, olisi se anturi, joka löytyy dösistä. Sellainen, joka vaihtaa liikennevalot vihreäksi aina kun tulen kohdalle. Säästäisi luontoa ja aikaa kun ei tarvitse turhaan seisoskella valoissa. Ainakaan vielä en sellaista ole netistä löytänyt. Sellainen 25-30 euroa olisi sopiva hinta.
 

Frostburn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, HPK
Kuulostaa Suomen oloihin vähän turhalta laitteelta. Sen sijaan, jos jonkin teknisen apuvälineen autooni saisin hankittua, olisi se anturi, joka löytyy dösistä. Sellainen, joka vaihtaa liikennevalot vihreäksi aina kun tulen kohdalle.

Ei tuo anturi itse asiassa vaihda valoja vihreiksi busseille, vaan estää niitä vaihtumasta punaisiksi, kunnes bussi on päässyt risteyksen ohi. Vaikka netistä ei moista värkkiä saakaan, niin sitä pystyy aina välillä hyödyntämään hakeutumalla liikenteessä samaan suuntaan menevän bussin läheisyyteen. Noissa antureissa on yllättävän pitkä kantama, joten normaalisti vain kourallisen autoja kerrallaan päästävä valo-opaste saattaa pysyä bussin lähestyessä vihreänä moninkertaisen ajan.

Jottei ihan offtopiciksi menisi, niin mikähän siinä oikein on, ettei tässä ketjussa aiemminkin esillä ollut valtaväylälle liittyminen ruuhka-aikaan Suomessa onnistu sujuvalla tavalla sitten millään. Tässä on nyt kiitos koivujen ja kuivan kesäsään tullut olosuhteiden pakosta kuljettua autolla töihin ja käytännössä joka päivä Turunväylä jumittaa vain ja ainoastaan em. syystä. Motaria pitkin ajellaan puskuri puskurissa kiinni ja liittymistä tulevat joutuvat yksi kerrallaan änkemään juuri ja juuri autonmentäviin rakoihin, jos sellaisen sattuvat löytämään. Tästä seuraa tietysti se, että liittyneen auton perässä tuleva joutuu jarruttamaan enemmän tai vähemmän ja heiluriefekti on valmis. Vilkkaiden liittymien jälkeen liikenne sujuu sitten ihan jouhevasti, joten mistään liiallisesta automäärästä ei todellakaan ole kyse.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jottei ihan offtopiciksi menisi, niin mikähän siinä oikein on, ettei tässä ketjussa aiemminkin esillä ollut valtaväylälle liittyminen ruuhka-aikaan Suomessa onnistu sujuvalla tavalla sitten millään. Tässä on nyt kiitos koivujen ja kuivan kesäsään tullut olosuhteiden pakosta kuljettua autolla töihin ja käytännössä joka päivä Turunväylä jumittaa vain ja ainoastaan em. syystä. Motaria pitkin ajellaan puskuri puskurissa kiinni ja liittymistä tulevat joutuvat yksi kerrallaan änkemään juuri ja juuri autonmentäviin rakoihin, jos sellaisen sattuvat löytämään. Tästä seuraa tietysti se, että liittyneen auton perässä tuleva joutuu jarruttamaan enemmän tai vähemmän ja heiluriefekti on valmis. Vilkkaiden liittymien jälkeen liikenne sujuu sitten ihan jouhevasti, joten mistään liiallisesta automäärästä ei todellakaan ole kyse.
Tyhmä suomalainen toki ajattelee pääsevänsä perille mitä lähempänä edellä ajavaa ajaa ja mitä vähemmän autoja päästää eteensä.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Jottei ihan offtopiciksi menisi, niin mikähän siinä oikein on, ettei tässä ketjussa aiemminkin esillä ollut valtaväylälle liittyminen ruuhka-aikaan Suomessa onnistu sujuvalla tavalla sitten millään. Tässä on nyt kiitos koivujen ja kuivan kesäsään tullut olosuhteiden pakosta kuljettua autolla töihin ja käytännössä joka päivä Turunväylä jumittaa vain ja ainoastaan em. syystä. Motaria pitkin ajellaan puskuri puskurissa kiinni ja liittymistä tulevat joutuvat yksi kerrallaan änkemään juuri ja juuri autonmentäviin rakoihin, jos sellaisen sattuvat löytämään. Tästä seuraa tietysti se, että liittyneen auton perässä tuleva joutuu jarruttamaan enemmän tai vähemmän ja heiluriefekti on valmis. Vilkkaiden liittymien jälkeen liikenne sujuu sitten ihan jouhevasti, joten mistään liiallisesta automäärästä ei todellakaan ole kyse.
Suomalaiseen liikennekulttuuriin ei kuulu liikenteen sujuvuus. Viranomaiset säätävät liikennettä haittaavia ja hidastavia, monesti täysin ylimitoitettuja sääntöjä ja rajoituksia autoilijoille ja autoilijoilta puuttuu tilan antamisen -geeni. Ohitetuksi joutuminen, nopeamman tienkäyttäjän toimesta tulkitaan henkilökohtaisena loukkauksena ja sitä yritetään parhaan mukaan vaikeuttaa. Stadin sisääntuloväylien ruuhkautumisista ja siellä tapahtuvista peräänajoista, varsinkin ensilumien aikaan, pitäisi kysyä niiltä maalaisilta, jotka tänne tulevat töihin. Ruuhkassa ajamisen taito puuttuu kovin monelta. Myös kiihdytyskaistalta motarille tulo on usein hakusessa. Mikä ihme siinä on, että pitää änkeä heti kiihdytyskaistan alkupäässä isolle tielle? Koko kaistaa, täydeltä mitalta saa käyttää. Silloin nopeamman liikenteen sekaan on helpompi päästä eikä jonoja kiihdytyskaistan alkupäähän synny niin herkästi ja pumppausliikekin vähenisi.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaupunkipyörät ovat tuoneet liikenteeseen valtavan joukon pyöräilijöitä joilla ei ole alkeellisintakaan käsitystä pyöräilijöitä koskevista liikennesäännöistä. Myös itsesuojeluvaisto vaikuttaisi olevan täysin kateissa.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Myös kiihdytyskaistalta motarille tulo on usein hakusessa. Mikä ihme siinä on, että pitää änkeä heti kiihdytyskaistan alkupäässä isolle tielle? Koko kaistaa, täydeltä mitalta saa käyttää. Silloin nopeamman liikenteen sekaan on helpompi päästä eikä jonoja kiihdytyskaistan alkupäähän synny niin herkästi ja pumppausliikekin vähenisi.

No tämä. Tuossa yllä mainittu turunväylä on osin tästä syystä entistä tukkoisempi. Erityisesti Helsingin suuntaan mentäessä kehä kolmosen ja kehä kakkosen välisellä alueella, missä on useampi tietyömaaparhaillaan käynnissä. Tuomarilan liittymästä tulevat autot jumittuvat kaikki järjestään kiihdytyskaistan alkuun, vaikka kaistaa olisi jäljellä useampi sata metriä. Nämä sitten käytännössä pysähdyksistä haluavat hypätä muun liikenteen sekaan ja taas taaempana kärsitään. Liittymäajo ei vaan suomalaisten päähän mene. Vaikka ruuhkaakin olisi, niin aivan turha se nyt on siihen heti kiihdytyskaistan alkuun jäädä jumittamaan.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Kaupunkipyörät ovat tuoneet liikenteeseen valtavan joukon pyöräilijöitä joilla ei ole alkeellisintakaan käsitystä pyöräilijöitä koskevista liikennesäännöistä. Myös itsesuojeluvaisto vaikuttaisi olevan täysin kateissa.

Kannattaa myös olla varovainen paikallisten tour de france -ajajien kanssa, joiden reitit saattavat mennä tyyliin kävelytie-autotie-kävelytie ja yhtäkkiä peloton kääntyykin arvaamatta oikealle autosi edessä. Itä-Helsingissä itselleni pahimmat on ollut Porvoonväylällä ja Itäväylällä, joskin toistaiseksi itsellä ei pahaa sanaa pyöräilijöistä, vaan siellä ollaan huomioitu toinen toisemme. Mutta itse olen pyöräilytrikoot nähdessäni aina valppaampi samoin tavoin, kun jos pikkulapsi kävelee tien välittömässä läheisyydessä. Suosittelen muillekin valppautta, kuljitte sitten kaksi- tai nelipyöräisellä menopelillä.

Tavoitteena kuitenkin on se, että päästään kaikki kotiin turvallisesti. Yritän vähän posia tuoda tähän ketjuun tällä viestillä, vaikka pieni alkupalaute tekstissäni onkin.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Kaupunkipyörät ovat tuoneet liikenteeseen valtavan joukon pyöräilijöitä joilla ei ole alkeellisintakaan käsitystä pyöräilijöitä koskevista liikennesäännöistä. Myös itsesuojeluvaisto vaikuttaisi olevan täysin kateissa.

Tällaista on havaittavissa jopa täälläpäin, maaseutukaupungeissa. En tiedä, onko pyöräilijöiden itsesuojeluvaiston vähenemisen ja Vihreiden kannatusprosentin kasvun välillä havaittu korrelaatiota, mutta melko ylimielisesti vaikuttavat jotkut pyöräilijät ( joo, juuri he, nuoret itsetuntoiset kukkomiehet) suhtautuvan liikennesääntöihin. Kiire tuntuu olevan kova. Tai sitten nauttivat suunnattomasti tuosta, ah niin vihreästä, ekologiakuvitelman ryydittämästä vauhdinhurmasta. Paremmat, älykkäämmät ihmiset voivat yhteiskunnan sääntöjä tulkita paremmin kuin juntit eivät, siltä minusta toisinaan tuntuu. Yritän olla varovainen, jopa lapsien liikennekäytökseen voi luottaa enemmän.
Toisaalta pyöräilevä keski-ikäinen nainen on hitaampi, mutta ilmeisesti täysin tietämätön liikennesäännöistä, hemmetin vaarallinen liikkuja. Olettaa Hän olevansa ensijainen toimija yhteiskunnassa, kaikkien muiden pillinsä mukaan tanssivan, Hänellä on oikeus liikkua Polkupyörällään ilman valoja, ilman heijastimia, tunkea itsensä suojatielle.
Siispä kertaus liikennesääntöihin: http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liikennesäännöt

Tuolta osio Tärkeimmät väistämissäännöt ja varsinkin kohta kolme, kuva kolme ehkä menee joillekin jakeluun.
Ja varsinkin autoilijat, varokaa näitä itsetuholaisia. Ikäviä lommoja autoon, duunimatkan viivästymisiä, turhaa oikeustoimintaa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Tuolta osio Tärkeimmät väistämissäännöt ja varsinkin kohta kolme, kuva kolme ehkä menee joillekin jakeluun.
Ja varsinkin autoilijat, varokaa näitä itsetuholaisia. Ikäviä lommoja autoon, duunimatkan viivästymisiä, turhaa oikeustoimintaa.
Minua jysäytti pari kesää sitten eräskin sankari auton kylkeen kun alle 12v lapsena pyöräili jalkakäytävällä ja siitä sitten suojatielle ja suoraan minun kylkeeni. Siinä kun sitten pentua korjailtiin konepelliltä niin saatoin hänelle kertoa että vaikka saatkin polkupyöräillä jalkakäytävällä niin suojatiellä olisi suotavaa kävellä tai sitten sinä kyllä väistät muita. Tuskin auttoi, eikä tullut vammoja autoonkaan. Siinä sitä taas huomasi miten ei ollut lapselle opetettu edes alkeita liikennesäännöistä, vaan heitetty se sinne sekaan vaan ja ajateltu että kyllä se ne siellä sitten oppii.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kaupunkipyörät ovat tuoneet liikenteeseen valtavan joukon pyöräilijöitä joilla ei ole alkeellisintakaan käsitystä pyöräilijöitä koskevista liikennesäännöistä. Myös itsesuojeluvaisto vaikuttaisi olevan täysin kateissa.
Yhtä pihalla ovat muutkin pyöräilijät. Itse pyöräilen ja ajan autoa molempia, niin erityisesti tulee kiinnitettyä huomiota kuinka pihalla pyöräilijät ovat. Monta kertaa olen pyörällä hidastanut ja pysähtynyt antaen tietä etuoikeutetulle autolle suojatiellä, niin eiköhän takaa ole joku pyöräilijä painanut tuhatta ja sataa auton eteen. Vielä useammin toki autoilija sitten pysähtyy antaen minulle tietä. Tuskinpa tekevät samaa kolmion takaa tuleville autoille.

Olisi mielenkiintoista tehdä tutkimus kuinka moni pyöräilijöistä ja autoilijoista osaa väistämissäännöt. Prosentti on varmasti alle 50.
 

godspeed

Jäsen
Olikos se muuten tosiaan niin, että jos pyöräilet suojatien yli valoilla tai ilman niin pitäisi väistää autoa? Olen vuosikausien tauon jälkeen alkanut taas pyöräillä, eikä ole aivan hanskassa enää nämä asiat. Autot nimittäin kyllä aina väistävät ja ihan vapaaehtoisesti, vaikken taluttaisi.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Riippuu tietysti aina tilanteesta, mutta jossain määrinhän autoilu on perustettava oletukseen, että muutkin tielläliikkujat noudattavat sääntöjä. Eli jos tulet pyörällä väistämisvelvollisena suojatielle tai sen jatkeelle, niin minun on autolla varauduttava siihen että saatat taluttaa pyöräsi yli. Eli varaudun väistämään sinua ja voin valmistautua pysähtymään jo ennen kuin edes olet alkanut pyörän selästä nousta. Jos sitten et talutakaan vaan poljet yli, niin mitä se minulta on pois, nopeamminhan vaan olet pois tieltä. Jos sieltä sitten joku toinen pyyhältää samalla pyöräillen suojatien yli, niin kyllä se minulle sopii versus että hän alkaisi taluttaa.
 
Viimeksi muokattu:

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Olikos se muuten tosiaan niin, että jos pyöräilet suojatien yli valoilla tai ilman niin pitäisi väistää autoa? Olen vuosikausien tauon jälkeen alkanut taas pyöräillä, eikä ole aivan hanskassa enää nämä asiat. Autot nimittäin kyllä aina väistävät ja ihan vapaaehtoisesti, vaikken taluttaisi.
Tämä on ihan hyvä testi Pitikö sitä pyöräilijää väistää vai ei? Testaa, kuinka hyvin sinulla on liikennesäännöt hanskassa | Yle Uutiset | yle.fi
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olikos se muuten tosiaan niin, että jos pyöräilet suojatien yli valoilla tai ilman niin pitäisi väistää autoa?
Nyrkkisääntö: Suoraa menevä auto on etuajo-oikeutettu ja kääntyvä auto väistää.
Vielä useammin toki autoilija sitten pysähtyy antaen minulle tietä.
Koska se on se pienempi kiusa kuin ruveta selvittämään onnettomuutta. Ja sakot tulee joka tapauksessa, vaikka ei olisi ollut mitään mahdollisuutta välttää tilannetta.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Mä jään usein fillarilla aika kauas tiestä odottelemaan, että autot menevät ensin, silloin kun minulla ei ole etuajo-oikeutta. Homma toimii ihan hyvin, kun autoilijat huomaavat ettei minulla ole aikomusta tulla sinne heidän eteensä. Mutta kuten joku jo aiemmin mainitsi, niin melko usein noissa tilanteissa tulee joku muu fillarillaan ja painelee sinne autojen sekaan ilman etuajo-oikeutta.

Pirusti pyöräilijöitä syyllistetään ja varmasti ihan aiheesta, mutta ei noi väistämissäännöt tai niiden toteutus kyllä ole hallussa monella autoilijallakaan. Kolmion takaa tulevat ja kääntyvät autoilijat jättävät kyllä turhan usein fillaristin täysin huomiotta.

Ja moni meistä on välillä jalankulkija, välillä fillaristi ja välillä autoilija, joten yleistäminen ei ihan aina toimi.
 

Undrafted

Jäsen
Liian usein liikenteessä joko tietämättömyyden, huolimattomuuden tai välinpitämättömyyden takia ihmiset rikkovat sääntöjä, mikä saattaa aiheuttaa vaaratilanteen tai onnettomuuden. Nettikeskustelut tuppaavat menemään syyttelyksi muita kuin itseä tai ominta ryhmää kohtaan.

Sivukuvio liikenteeseen, mikä minua ihmetyttää. Useimmat meistä taitavat asioida vakiokaupassa vakiotavalla. Silti jonkin verran näkee kaupan parkkihallissa, miten joku on jättänyt ostoskärryn parkkipaikalle. Kun paikat alkavat huveta on ostoskärry sitten muitten tiellä. Menee toki perusvälinpitämättömyyteen, mitä esiintyy muissakin asioissa.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pirusti pyöräilijöitä syyllistetään ja varmasti ihan aiheesta, mutta ei noi väistämissäännöt tai niiden toteutus kyllä ole hallussa monella autoilijallakaan. Kolmion takaa tulevat ja kääntyvät autoilijat jättävät kyllä turhan usein fillaristin täysin huomiotta.

Ja vastaavasti näkee näitä, jotka pysähtyvät ja odottelevat suojatielle tulossa olevaa pyöräilijää silloinkin kun sitä ei kuuluisi tehdä. Ei siinä muuten mitään, mutta kun kaikille ei ole selvää kuka väistää ja ketä niin voi tulla väärinymmärryksiä. Parempi kun mennään pykälien mukaan jos ei ole hyvää syytä siitä poiketa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Suora tie jonka yli menee suojatie missä katkoviiva pyöräilijöitä varten. Mikä on fillaristin oikeus?
Ajaa auton vieressä kevyenliikenteenväylää samaan suuntaan ja kaartaa auton eteen. Näitä todella paljon.
Kävelijää varten on pysähdyttävä ja taluttavaa varten. Mutta liikkuvaa pyöräilijää? Harva nousee ratsailta suojatiellä.

_
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Suora tie jonka yli menee suojatie missä katkoviiva pyöräilijöitä varten. Mikä on fillaristin oikeus?
Ajaa auton vieressä kevyenliikenteenväylää samaan suuntaan ja kaartaa auton eteen. Näitä todella paljon.
Kävelijää varten on pysähdyttävä ja taluttavaa varten. Mutta liikkuvaa pyöräilijää? Harva nousee ratsailta suojatiellä.

_
Eihän tuossa pyöräilijällä ole muuta oikeutta kuin ajaa suojatiellä, koska siellä on pyörätien jatke. Väistämisvelvollisuus toki pyöräilijällä on autoihin nähden, mutta sitä juuri kukaan pyöräilijä ei tajua. Tänään juuri kun kaupunkipyörällä ajoin Hakaniemen läpi erään suojatien yli, jossa kulkee paljon pyöräilijöitä, niin sieltä vastakkaiselta puolelta pyöräilijät vain ajoivat autojen eteen.

Huvittavaa on, että jos autoilija ja pyöräilijä kolaroivat pyöräilijän ollessa syyllinen, niin hoidot ja vahingot korvataan autoilijan liikennevakuutuksesta, koska pyöräilijöillä ei vastaavia vakuutuksia tarvitse olla. Toki tässä taitavat autokuskin bonukset pysyä.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olen aloittanut soittamaan torvea näille pyöräilijöille, jotka eivät välitä väistämisvelvollisuudestaan. Reaktiot ovat todella huvittavia, järkyttyvät siitä todella pahasti. Torvea saa soitella Helsingissä lähes päivittäin, joten tilanne on todellakin vaikea. Erittäin hauskana yksityiskohtana, kun ajelin yhtenä päivänä ikkuna auki ja soitin taas torvea pyöräilijälle, tämä pysähtyi keskikorokkeelle ja alkoi tilanteessa jotain mutista. Sanoin rauhallisella äänellä "pyöräilijä väistää tässä", johon kyseinen pyöräilijä huudahti "voi jumalauta" ja kiihdytti täysillä vastaan tulleen auton eteen! Voisin jopa sanoa, että tilanne on lähes kestämätön. Ei minua nuo nyt niin suuresti ärsytä, lähinnä toivon, että edes promille torvensoiton kohteista kävisi tarkistamassa netistä, kumpi oli oikeassa, hän itse vai se urpo torvensoittaja.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Olikos se muuten tosiaan niin, että jos pyöräilet suojatien yli valoilla tai ilman niin pitäisi väistää autoa? Olen vuosikausien tauon jälkeen alkanut taas pyöräillä, eikä ole aivan hanskassa enää nämä asiat. Autot nimittäin kyllä aina väistävät ja ihan vapaaehtoisesti, vaikken taluttaisi.
Jos sinä pyöräilet suojatien yli niin rikot lakia. Pyörätien jatkeen yli saat pyöräillä ja silloin sinä toimit normaalien liikennesääntöken mukaan, eli väistät oikealta tulevaa ja et vasemmalta. Eli tärkeintä tässä on nyt ymmärtää ero termien suojatie ja pyörätien jatke välillä. Suojatie on ne valkoiset viivat mille aikovaa jalankulkijaa tulee auton väistää, pätee myös pyörää taluttavaan. Pyörätien jatke on taas se erikseen eroteltu osa kahden pyörätien välissä mikä kulkee suojatien sivussa ja mikä muuttaa väistämissäännöt samoiksi kuin kyseessä olisi kulkuneuvo. Ja sitten on ne pyörätien jatkeet mitä ei ole vuosiin saatu merkattua oikein ja joiden tulkinnan tekee joku tuomari jossain perustuen perstuntumaan ja siihen onko itse pyöräilijä vai autoilija.

Mikähän vitun aivo vika taas oli iskenyt, no nyt korjattu.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos sinä pyöräilet suojatien yli niin rikot lakia. Pyörätien jatkeen yli saat pyöräillä ja silloin sinä toimit normaalien liikennesääntöken mukaan, eli väistät oikealta tulevaa ja et vasemmalta. Eli tärkeintä tässä on nyt ymmärtää ero termien suojatie ja pyörätien jatke välillä. Suojatie on ne valkoiset viivat mille aikovaa jalankulkijaa tulee auton väistää, pätee myös pyörää taluttavaan. Pyörätien jatke on taas se erikseen eroteltu osa kahden pyörätien välissä mikä kulkee suojatien sivussa ja mikä muuttaa väistämissäännöt samoiksi kuin kyseessä olisi kulkuneuvo. Ja sitten on ne pyörätien jatkeet mitä ei ole vuosiin saatu merkattua oikein ja joiden tulkinnan tekee joku tuomari jossain perustuen perstuntumaan ja siihen onko itse pyöräilijä vai autoilija.

Mikähän vitun aivo vika taas oli iskenyt, no nyt korjattu.
No nyt on kyllä väärää infoa tässä viestissä vaikka kovin itsevarmasti se tässä tuodaan esille, eli nyt on pakko korjata. Ei pyörällä olla etuajo-oikeutettu vaikka auto tulee vasemmalta. Pyörä väistää autoa aina suojatiellä tai sen jatkeella, paitsi jos auto kääntyy risteyksessä tai tulee kolmion/stop-merkin takaa, jolloin auto väistää pyöräilijää.

Pyörätien jatke ei ole suojatie | Liikenneturva
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
No nyt on kyllä väärää infoa tässä viestissä vaikka kovin itsevarmasti se tässä tuodaan esille, eli nyt on pakko korjata. Ei pyörällä olla etuajo-oikeutettu vaikka auto tulee vasemmalta. Pyörä väistää autoa aina suojatiellä tai sen jatkeella, paitsi jos auto kääntyy risteyksessä tai tulee kolmion/stop-merkin takaa, jolloin auto väistää pyöräilijää.

Pyörätien jatke ei ole suojatie | Liikenneturva
Ei noita pyörätien jatkeita mitkä kulkee metikössä ole missään. Ne kaikki on ajoradan laidassa ja merkitty kolmiolla niin että autoilija väistää myös pyöräilijää. Loput on liikennevalo-ohjattuja muutoinkin. Jos löydät mulle jostain pyörätienjatkeen missä ei ole kolmioita paikallaan, niin olen todella iloinen.

Olisikin huima risteys sellanen missä oikealle kääntyvä väistää, mutta suoraan ajava on etuoikeutettu, vaikka tulee vasemmalta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös