Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 976 209
  • 12 211

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Eilinen oli ainakin pohjois-pohjanmaalla täysin poikkeuksellista. Olin ajamassa Kemistä Ouluun, kun meno pysähtyi melkein täysin. Raskas liikenne ilman nastoja ei yksinkertaisesti pystynyt etenemään. Henkilöautolla pääsi jotenkuten.

Kovien pakkasten jälkeen tuli armoton lumimyräkkä, jonka jälkeen ilma lauhtui Plussan puolelle ja vesisade siihen vielä kyytipojaksi. Jotta tilanne ei olisi ollut ihan näin hyvä, niin paikalliset tienhoitajat tulivat torjumaan liukkaita ilmeisesti vasta, kun asiakaspalaute kertoi tien olevan ajokelvottomassa kunnossa. Sitä vettä ja plussaa ehti olla ihan tarpeeksi kauan omaankin reagoimiseen. Sitten vielä kehtaavat selitellä yllättävällä säätilan muutoksella. Omalla työpaikalla jo maanantaina puhuttiin, että torstai on todennäköisesti aika kaamea päivä. Selvisi ihan forecaa/Ilmatieteen laitosta katsomalla.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Eilinen oli ainakin pohjois-pohjanmaalla täysin poikkeuksellista. Olin ajamassa Kemistä Ouluun, kun meno pysähtyi melkein täysin. Raskas liikenne ilman nastoja ei yksinkertaisesti pystynyt etenemään. Henkilöautolla pääsi jotenkuten.

Kovien pakkasten jälkeen tuli armoton lumimyräkkä, jonka jälkeen ilma lauhtui Plussan puolelle ja vesisade siihen vielä kyytipojaksi. Jotta tilanne ei olisi ollut ihan näin hyvä, niin paikalliset tienhoitajat tulivat torjumaan liukkaita ilmeisesti vasta, kun asiakaspalaute kertoi tien olevan ajokelvottomassa kunnossa. Sitä vettä ja plussaa ehti olla ihan tarpeeksi kauan omaankin reagoimiseen. Sitten vielä kehtaavat selitellä yllättävällä säätilan muutoksella. Omalla työpaikalla jo maanantaina puhuttiin, että torstai on todennäköisesti aika kaamea päivä. Selvisi ihan forecaa/Ilmatieteen laitosta katsomalla.
Normi talvipäivä etelärannikolla. Täällä lämpötila soutaa jatkuvasti nollan molemmin puolin. Harvoin on tähän aikaan vuodesta koko viikkoa joko pakkasta tai suojaa. Ja tiet ovat sen mukaisessa kunnossa. Ja teitä suolataan runsaasti, joten jos ei ole peilijäätä, niin iloinen usva on aina seuranamme maanteillä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Normi talvipäivä etelärannikolla. Täällä lämpötila soutaa jatkuvasti nollan molemmin puolin.

Se on vähän eri liukasta, että sataako se vesi tamppaantuneen lumen päälle vai sulalle asfaltille. Etelässä ei ole tainnut vieläkään liiemmin lunta näkyä tälle talvelle. Ei nyt sillä, etteikö etelässä olisi talvella liukasta ja paljon liikennettä, mutta eilinen keli ylempänä oli poikkeuksellinen koko maassa. Kyllä, olen ajanut ylhäällä ja alhaalla.

Ei sillä, paskoja kuskejahan kaikki alle satatuhatta kilometriä vuodessa ajavat ovat ja tällaisten kuuluisi kulkea vain julkisilla.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Se on vähän eri liukasta, että sataako se vesi tamppaantuneen lumen päälle vai sulalle asfaltille. Etelässä ei ole tainnut vieläkään liiemmin lunta näkyä tälle talvelle. Ei nyt sillä, etteikö etelässä olisi talvella liukasta ja paljon liikennettä, mutta eilinen keli ylempänä oli poikkeuksellinen koko maassa. Kyllä, olen ajanut ylhäällä ja alhaalla.

Ei sillä, paskoja kuskejahan kaikki alle satatuhatta kilometriä vuodessa ajavat ovat ja tällaisten kuuluisi kulkea vain julkisilla.
Etelässä on ollut jo monta kertaa lunta, mutta ovat sulaneet pois ja/tai päälle on satanut vettä. Viimeksi tällä viikolla.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Niin korostan nyt, että sen pakkasen ja lumisateen seurauksena tien päällä oli paksu jääkerros. Eli asfalttia ei ollut ollenkaan näkyvissä. Tämä jäätynyt kerros ei plussan seurauksena lähtenyt sulamaan, koska maa oli pakkasten jälkeen syvässä roudassa, eli maa oli silti reilusti miinuksella. Siihen jääkerroksen päälle, kun alkaa satamaan vettä, niin osaatte varmaan kuvitella sen pidon määrän.

Kaikki kunnia etelän koville keliolosuhteille, mitä ne varmasti usein ovat. Ajan siellä itsekin usein ammattini johdosta. Mutta tuollaista keliä, mikä torstaina oli, en ole itse nähnyt koskaan aikaisemmin. Lähes yhtä pahoja on sivuteillä joskus ollut, mutta ei koskaan tuollaisella pääväylällä. Se vaatii ensin kovan pakkasjakson, perään armottoman lumimyräkän ja tämän jälkeen hiljokselleen plussalle menon ja vesisateen päälle. (Ja paskan välinpitämättömän ylläpidon)
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
@Eddie Juu ei tämä mitään nokittelua ole. Itse lähdin pari viikkoa sitten Espoossa töihin, niin maassa ei ollut lunta, mutta pakkasta oli ollut useamman päivän. Ilma oli lauhtunut ja satoi vettä, mikä jäätyi tien pintaan. Siinä olisi voinut luistella. Tajusin tämän, mutta silti auto pyörähti 180 astetta täysin yllättäen. Vauhti oli kyllä todella vähäinen. Uudet kitkarenkaat eivät pitäneet lainkaan. Harvinaista toki tämmöinen, mutta etelän jatkuva sahaaminen nollan ympärillä antaa monta mahdollisuutta tällaiseen keliin talven mittaan. Ja kyse voi olla tosi pienen alueen ilmiöstä, mikä tavallaan vaikeuttaa entisestään varautumista.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Tänään ajaessani kehä kolmosta itään koin sellaisia tapahtumia, joita siellä varmasti tapahtuu usein.

Ajan vasenta kaistaa ja oikealla kaistalla on auto viistosti edessä, jota hiljalleen saavutan. Haluaisin tosiasiassa jo vaihtaa takaisin oikean puolimmaiselle kaistalle, koska ohitin sen auton, josta halusinkin päästä ohi. Ainoa ongelma on vain siinä, että takaa ajaa rekka aivan kiinni perässä, enkä näe peileistä oikealle kaistalle, että tuleeko sen rekan vierestä joku vai ei. Tai periaatteessa näen, mutta koen, että kaistanvaihto tilanteessa olisi vaarallisempaa kuin ajaminen vasemmalla (eli siis näkyvyys ei ollut niin hyvä, että kaistanvaihto olisi ollut täysin varmaa), joten jatkan vasemmalla ajamista ja mietin, että seuraavan auton ohitettuani voin olla varma, että kaista on tyhjä ja pääsen takaisin oikealle kaistalle. Samaan aikaan huomaan peilistä kuinka oikealla kaistalla rekka tulee kovaa vauhtia itseni takana ajavan rekan viereen. Tässä vaiheessa mietin, että mihinköhän rekka on siinä menossa, kun tosiaan tavoitan koko ajan toisella kaistalla ajavan rekan edessä ajavaa henkilöautoa. Siinä vaiheessa, kun rekka on rinnallani, olen varma, että se ajatus millä leikittelen tulee käymään toteen. Rekka lähtee änkemään minun ja oikealla kaistalla viistosti edessäni ajavan välistä vasemmalle kaistalle. Vitutusta tämän liikkeen lisäksi lisäsi se, että rekasta lensi myös paljon pikkukiviä tai jotain autooni kolinasta päätellen enkä voinut kunnolla pudottautua rekan perästä, koska tosiaan toinen rekka ajoi minun perässäni.

Varmasti omassa toiminnassanikin olisi parannettavaa, mutta vitutti vain se, kun etsin koko ajan paikkaa vaihtaa takaisin oikealle kaistalle, mutta koska perässäni roikuttiin en sitä uskaltanut tehdä, ja sitten toisella rekalla ei malttia ollut sen verran, että olisin siitä oikean puoleisesta autosta päässyt ohi, jolloin ylipäätään kaistoilla olisi ollut tilaa, eli vaikka kaveri, joka rekalla änkesi sieltä henkilöautojen välistä, ei tiennyt halustani palata oikealle kaistalle, olisi hänellä ollut se uhkarohkea ohituksensa mahdollisuus suorittaa sen jälkeen, kun olisin päässyt ohi oikealla ajaneesta henkilöautosta.

Itse en todellakaan ole keskivertoa parempi kuski, joten tosiaan parannettavaa varmaan jäi itsellekin. Mutta kyllä minä sanon, että en minä ymmärrä mikä pointti sillä rekalla oli siitä kahden henkilöauton välistä ängetä. Ymmärrän, että kun vasemmalla kaistalla ajetaan, niin silloin roikutaan perseessä kiinni, jos edessä ajava ajaa turhan hiljaa (itse ajoin ihan hyvää vauhtia, kuten totesin, saavutin oikealla kaistalla ajavaa autoa), se on vasemman kaistan henki, enkä siksi vasemmalla kovin usein tykkää ajaa.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
etsin koko ajan paikkaa vaihtaa takaisin oikealle kaistalle, mutta koska perässäni roikuttiin en sitä uskaltanut tehdä

Nosta vasenta viikseä ylöspäin. Etsi sen jälkeen uudestaan.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, suomalainen Jokerit, ei khl-joukkue
Haluaisin tosiasiassa jo vaihtaa takaisin oikean puolimmaiselle kaistalle, koska ohitin sen auton, josta halusinkin päästä ohi.

Tätä jäin nyt miettimään, kun oilt jo ohittanut auton minkä halusitkin. Mutta yhtäkkiä siellä oikealla kaistallakin on rekka tulossa? Tuliko se jostain liittymästä sinne vai kuinka kauan sitä vasenta kaistaa olit ajellut? Ja tämä kyseinen rekka sitten kerkesi sinut vielä oikealta ohittaakin/osittain kiilata eteesi vasemmalle kaistalle? En nyt lähde syyttelemään ketään mutta olisi kivaa tietää nopeudet ja ajomatkat tämän tapahtuman aikana?
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Tätä jäin nyt miettimään, kun oilt jo ohittanut auton minkä halusitkin. Mutta yhtäkkiä siellä oikealla kaistallakin on rekka tulossa? Tuliko se jostain liittymästä sinne vai kuinka kauan sitä vasenta kaistaa olit ajellut? Ja tämä kyseinen rekka sitten kerkesi sinut vielä oikealta ohittaakin/osittain kiilata eteesi vasemmalle kaistalle? En nyt lähde syyttelemään ketään mutta olisi kivaa tietää nopeudet ja ajomatkat tämän tapahtuman aikana?

No siinä oli pari autoa, jotka ohitin, ei pelkästään yksi. Eli kyllä siinä vasemmalla kaistalla jonkun aikaa jolkottelin. Minulla on sen verran vanha ja raihnainen auto, että siinä ei ole ajotietokonetta ja nopeuksien arvioiminen on aina sitä sun tätä, mutta sanoisin nopeuden olleen jotain 85 - 95 kilometriä tunnissa.

Lähdin omaa ohitusta tekemään siis siinä Jumbon kohdalla, jossa on aivan järkyttävän huono liittymä, kun jotkut poistuvat siitä samasta, mistä toiset liittyvät kehälle. Sitä en tiedä mistä se ohittava rekka tuli, oletettavasti jostain liittymästä, koska en kiinnittänyt huomiota, että olisin sellaisen ohittanut. Taaksepäin en tosiaan pahemmin nähnyt, kun takana oli rekka takakontissa kiinni.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ammattiautoilijoiden käytös noudattelee samaa mitä ihmisten muutenkin. Valtaosa osaa ymmärtää toisiakin, mutta iso osa on kuitenkin mulkkuja, joilla on koiran ÄO.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Pahoittelut sille ***i-kuskille, jonka hermoille kävin keskisormen ja valojen vilkuttelun verran aamulla Tampereen Satakunnankadulla. Varmasti ärsytti, kun siinä edellä pysähdyin kuudeksi sekunniksi. En vaan halunnut ajaa niiden suojatiellä kävelevien lasten yli.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
No ei varmasti ollut. Rekat ei ohittele siinä vauhdissa, veikkaan että selvästi alle 80.
Saattaa ne kasiviidessä ohitella. Kerran ajelin keskellä yötä pakulla kohti Jyväskylää, ja jossain Jämsän jälkeen tuli täysperävaunuyhdistelmä DHL:n logo kyljessään perään kiinni ja alkoi vilkutella valojaan, ja lähti sitten lyhyellä suoralla kamikaze-ohitukseen. Mun oli vähän pakko jarrutella, muuten ohitus olisi kestänyt minuutin. Nopeusrajoitus oli 80 ja minulla vakionopeudensäädin 85:ssä (todellinen nopeus, ei mittarilukema).
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Saattaa ne kasiviidessä ohitella. Kerran ajelin keskellä yötä pakulla kohti Jyväskylää, ja jossain Jämsän jälkeen tuli täysperävaunuyhdistelmä DHL:n logo kyljessään perään kiinni ja alkoi vilkutella valojaan, ja lähti sitten lyhyellä suoralla kamikaze-ohitukseen. Mun oli vähän pakko jarrutella, muuten ohitus olisi kestänyt minuutin. Nopeusrajoitus oli 80 ja minulla vakionopeudensäädin 85:ssä (todellinen nopeus, ei mittarilukema).
Aika erikoista, kun pitää muistaa että rekka kulkee sen 89 km/h eikä yhtään enempää, jos mennään tasamaata. Menee useampi kilometri ohittaa vain 4km/h nopeuserolla.

Talvirajoitusten aikaan on kyllä todettava, että harvoin jos koskaan rekka vetää jonoa. Kyllä se on aina henkilö- tai pakettiauto, jonka todellinen nopeus jää vielä alle rajoituksen.

Kesällä sitten kun mennään pääväylillä ja vähän pienemmilläkin teille, niin rajoitus on 100km/h, niin silloin iso rekka jää helposti jonon veturin rooliin. Silloin Matti ja Maija Suonenjoeltakin uskaltavat ajaa sen 90-95km/h, johon rekka ei enää kykene.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Aika erikoista, kun pitää muistaa että rekka kulkee sen 89 km/h eikä yhtään enempää, jos mennään tasamaata. Menee useampi kilometri ohittaa vain 4km/h nopeuserolla.
Niinpä, siksi katsoin paremmaksi jarruttaa reilusti ja päästää idiootin ohi mieluummin kuin "pitää kiinni oikeuksistani" ja jatkaa samaa nopeutta. Vaikka tuo tie arkiyönä onkin tosi hiljainen, ei tehnyt mieli ottaa sitä riskiä että vastaantulija sattuisi kohdalle. DHL-idiootilla ei sama tainnut käydä mielessäkään.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Tasamaalla tuota 89 km/h kovempaa ei pääse.

Koskee kotimaisia. Idän ihmeet paukuttavat ihan järjestään sataa, toki talvella yleensä seitsemääkymppiä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ottamalla oikean sulakkeen irti pääsee kuorma-autoilla ja rekoillakin yli satasta.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Ammattiautoilijoiden käytös noudattelee samaa mitä ihmisten muutenkin. Valtaosa osaa ymmärtää toisiakin, mutta iso osa on kuitenkin mulkkuja, joilla on koiran ÄO.

No tämän logiikan mukaan esimerkiksi huippukokit noudattelee ihan samaa käytöstä tekeleissään kuin ihmiset muutenkin. Eli valtaosa kokeista tekee ihan samanlaista ruokaa kuin muutkin ihmiset. Älykkyysosamäärä onkin taas jo aika hyvä läppä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös