Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 963 185
  • 12 073

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Taas tänä aamuna oli se perinteinen tilanne, että henkilöauton oli päästävä rekan ohi vain kääntyäkseen kilometrin päästä vasemmalle. Rekan ikäväksi vastaan tuli letka, joten henkilöauto ei päässyt heti kääntymään ja rekan piti ottaa tämän kusipään vuoksi vauhti pois ja kelata sitten uudelleen marssivauhtiin.

Ääliö.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Taas tänä aamuna oli se perinteinen tilanne, että henkilöauton oli päästävä rekan ohi vain kääntyäkseen kilometrin päästä vasemmalle. Rekan ikäväksi vastaan tuli letka, joten henkilöauto ei päässyt heti kääntymään ja rekan piti ottaa tämän kusipään vuoksi vauhti pois ja kelata sitten uudelleen marssivauhtiin.

Ääliö.

Tämä on jokseenkin klassinen esimerkki kansan eli kansalaisten typeryydestä: tyyppi ei pysty laskemaan heittovuoroa eteenpäin mutta on MINÄ.
Annapa vaikka kansallinen turvallisuus näiden valopäiden käsiin kansanäänestyksessä, ei kovin nerokasta.
 

EEspoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko & Leijonat
Ehkä mieleenpainuvin ohituskeissini oli, kun ajelin kehä I:llä kahden auton perässä ja sopivasti kaikki 3 vilkutimme ja vaihdoimme kaistaa kääntyäksemme vihdintielle, niin muuten täysin tyhjällä kehä I:llä tuhatta ja sataa ajaneen ohittajan oli aivan pakko päästä minun ja toisena ajaneen autoilijan väliin. Ajoi varmaan lähemmäs 120 km/h ja juuri ennen kaistaa vaihtaessa voimakas jarrutus. Ei jummarra.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, LA Kings, Raiders, Concordia Stingers
Ajan Suomessa vain n. 8-9 vkoa vuodessa mutta kun ajan, ajan 600-700km/paiva kuusi paivaa viikossa, riippuen ajanko pohjanmaalta varsinais-suomeen vai savoon minakin paivana.

Naissa se pienikin ohitus tuntuu. Jos edessa on letka joka johtuu rekan takana nutaavasta, ohitan kaikessa rauhassa koko letkan paikan tullen, vaikka siihen menisi puoli tuntia, koska lopputuloksessa 50 nopeammin taitettua kilometria tekee jo eron.

Mutta kaikki on suhteellista, onko tarkoituksena saastaa aikaa siten etta joutuu joka tapaukseasa laskeutumaan keha I:lta tuuskille ruuhkassa vai loikottaako omaa tahtiaan vaikka Pori-Parkano valia pikkuhiljaa ohitellen
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Hieno reisu eilen Oulu-Enontekiö lumimyräkkä oli ohi ja vettä sateli tamppautuneen "pyykkilautajään" pinnalle n. 100km matkalla torniosta ylöspäin. Edettiin enimmäkseen 50-60km/h tilanteesta riippuen. No siinä jossain ylitorniolla rekka päätti ohittaa rullasi takana tulevan auton takaa meistä kahdesta ohi ja mun eteen takasin omalle kaistalle - paitsi että perävaunu haluskin jatkaa matkaa vasemmalle. Aika hurjan näköinen tilanne, sai sentään kaasulla oikaistua kun ei ollut rajoitinta vasten kuitenkaan vielä siinä vauhdissa. Hetki tästä eteenpäin oli poliisi ohjaamassa liikennettä paikalla josta juuri oli nostettu vastakkaiseen suuntaan matkannut rekka ojasta ja siitä vähän matkaa oli toinrn rekka jumissa hyvin pienessä mäessä kun ei päässyt ylös. Useita rekkoja oli myös pysähdyksissä asentamassa ketjuja rattaisiin. Hieno ohituskeli siis!

Omakaan matka ei kyllä mennyt ihan loppuun asti putkeen kun veljen rattivuorolla otettiin keulapusua poron kanssa just ennen määränpäätä. Vaan noille nyt ei aina voi mitään elukoista kun kyse. Vituttaa silti.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Taas tänä aamuna oli se perinteinen tilanne, että henkilöauton oli päästävä rekan ohi vain kääntyäkseen kilometrin päästä vasemmalle. Rekan ikäväksi vastaan tuli letka, joten henkilöauto ei päässyt heti kääntymään ja rekan piti ottaa tämän kusipään vuoksi vauhti pois ja kelata sitten uudelleen marssivauhtiin.

Ääliö.

Miten tämän rekan reittisuunnitelma oli ilmotettu takana ajaville? Vai onko taas kyse että noustaan liikenteessä muiden yläpuolelle kertomaan mitä saa ja ei saa tehdä. Onko mahdollistaettä ohitettava jatkoi vielä matkaa kääntymisen jälkeen useamman kymmentä kilometria sellaista tietä ettei rekasta olemahdollista päästä turvallisesti ohi? Vituttaa kaikkitietävät jälkiviisaat.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei kai se rekka käänny pikkutielle todennäköisesti. Jos taas isompi tie kyseessä, niin vasemmalle kääntyville olisi ollut oma kaista?
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei kai se rekka käänny pikkutielle todennäköisesti. Jos taas isompi tie kyseessä, niin vasemmalle kääntyville olisi ollut oma kaista?

Mikäli päivittäin ajaa reittiä jossa on vaikka 50km tätä pikkutietä, niin tuskin siinä haluaa ehdoin tahdoin jäädä rekan taakse, mikäli ohittaminen isolla tiellä on turvallisempaa. Mistään ei tosiaan näe sitä edessä ajavan rekan reittisuunnitelmaa. Joskus ohittaminen on hyödyllistä ja joskus turhaa, useimmiten ohittaminen on hyödyllistä. Eli ohi vaan.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No kyllä kai sen tuossa tietää, että rekka jatkaa isoa tietä, jos liittymä on sellainen että vasemmalle kääntyminen pysäyttää päätien liikenteen. Ei se rekka käänny silloin sinne. Ihan ääliötä, ettei voi yhtä kilometriä odottaa ja kääntyä sitten rekan perästä.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikäli päivittäin ajaa reittiä jossa on vaikka 50km tätä pikkutietä, niin tuskin siinä haluaa ehdoin tahdoin jäädä rekan taakse, mikäli ohittaminen isolla tiellä on turvallisempaa. Mistään ei tosiaan näe sitä edessä ajavan rekan reittisuunnitelmaa. Joskus ohittaminen on hyödyllistä ja joskus turhaa, useimmiten ohittaminen on hyödyllistä. Eli ohi vaan.
Niillä pikkuteillä on 99% varmuudella 80 kmh nopeusrajoitus, joten miksipä ei ajelisi rekan perässä, kun samaa nopeusrajoitusta ne noudattaa? Sopiva turvaväli rekkaan, vakkari päälle ja hyvää musiikkia poppikoneeseen - siinähän se matka sujuu rattoisasti. Jos haluaa 50km matkalla säästää ajassa 5 minuuttia, niin keskinopeuden pitää tuolla matkalla reilusti yli 10kmh kovempi, joten jos rekka oletuksena ajaa rajoitinta vastaan, niin ihan selvää ylinopeutta silloin pitää päästellä, että pääsee merkityksettömän ajan verran nopeammin perille.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Onko mahdollistaettä ohitettava jatkoi vielä matkaa kääntymisen jälkeen useamman kymmentä kilometria sellaista tietä ettei rekasta olemahdollista päästä turvallisesti ohi?

Kuten sinulle jo mainittiin, isompi tie vasemmalle olisi todennköisesti tarkoittanut myös omaa ryhmittymiskaistaa. Se nyt jäi mainitsematta, että tämä henkilöautoileva ääliö kääntyi vasemmalle, missä oli pari-kolme omakotitaloa, tie tuskin jatkui noiden jälkeen useita kymmeniä kilometrejä. Hyvin epätodennäköistä kaikkien omilla aivoillaan ajattelevien mielestä, että ohitettava rekka olisi menossa tuonne saati ohituksesta olisi saatu hyötyä, haittaa kyllä saatiin.

Hyvä, että yksi tällainen minäminäminä-ääliö ilmoittautui heti julkisesti. Jos olet kääntymässä, et ohita niin, että muu liikenne häiriintyy siitä. Muuten olet ääliö, etkä ymmärrä liikenteestä yhtään mitään.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Niillä pikkuteillä on 99% varmuudella 80 kmh nopeusrajoitus, joten miksipä ei ajelisi rekan perässä, kun samaa nopeusrajoitusta ne noudattaa? Sopiva turvaväli rekkaan, vakkari päälle ja hyvää musiikkia poppikoneeseen - siinähän se matka sujuu rattoisasti. Jos haluaa 50km matkalla säästää ajassa 5 minuuttia, niin keskinopeuden pitää tuolla matkalla reilusti yli 10kmh kovempi, joten jos rekka oletuksena ajaa rajoitinta vastaan, niin ihan selvää ylinopeutta silloin pitää päästellä, että pääsee merkityksettömän ajan verran nopeammin perille.
Kun tuollaisen "pikkutien" jokaisessa vähänkään isommassa ylämäessä sen rekan nopeus laskee jonnekin 60:n tienoille tai alle, niin eipä siinä paljon rattoisasti ajella vakkarilla. Omien kokemusten perusteella tuollaisella tiellä ne rekat eivät kovin kauan taustapeilissä näy ohituksen jälkeen, se 5 min säästyy heittämällä.

Silti tuossa kyseisessä tapauksessa ohittaja oli idiootti, olettaen siis että tiesi kuinka pian joutuu kääntymään.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Kun tuollaisen "pikkutien" jokaisessa vähänkään isommassa ylämäessä sen rekan nopeus laskee jonnekin 60:n tienoille tai alle, niin eipä siinä paljon rattoisasti ajella vakkarilla.

En nyt tiedä miten määrittelet tässä kohdassa "pikkutien", mutta jos se ihan maantie on ja rekka pääsee ajamaan maantienopeudella (eli pääsääntöisesti yli 80 km/h) ja ottamaan hieman vauhtia tulevaan ylämäkeen (eli lähemmäs rajoitinta), niin ei nykypäivän rekoilla vauhti liiemmin hyydy muuta kuin todella suurissa ylämäissä tuonne kuuteenkymppiin. Jos taas "pikkutie" on oikeasti pikkutie, niin sinne puuautoja lukuunottamatta rekat harvemmin kääntyvät. Ja jos se puuauto sinne kääntyy, niin se on menossa hakemaan kuormaa ja tyhjänä ei hyydy yhdessäkään ylämäessä. Mutta tällaisen ajatteleminen toki vaatisi remymartineiltakin hieman omaa aivotyöskentelyä, kenties liikaakin.

Muutenkin tuo ennakoiva ohittaminen on perseestä, jos sillä aiheutetaan hallaa muille. Jos nyt kävisi niin epätodennäköinen skenaario toteen, että joku rekka haluaisi kääntyä hevonperseentielle, niin minulla ainakin on henkilöauto, jolla kykenee rekan ohittamaan lähes tiellä kuin tiellä. Todennäköisesti heti rekan käännyttyä ja tehdessä lähtökiihdytystä.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No kyllä kai sen tuossa tietää, että rekka jatkaa isoa tietä, jos liittymä on sellainen että vasemmalle kääntyminen pysäyttää päätien liikenteen. Ei se rekka käänny silloin sinne. Ihan ääliötä, ettei voi yhtä kilometriä odottaa ja kääntyä sitten rekan perästä.

Ehkä ajelemme eri seuduilla, kun täällä länsirannikolla rekat ajavat myös pienemmillä teillä. Usein tulee ajeltua vanhempien mökille, jonka matka sisältää useamman kymmentä kilometriä mutkaista tietä, jossa paikkoja turvallisiin ohituksiin ei juuri ole. Ja näitä teitä ajavat myös rekat, on älyllistä epärehellisyyttä alkaa väittämään etteikö matka-aika pitene huomattavasti mikäli jää rekan perään.
 

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Täytyy itse tunnustautua mulkuksi liikenteessä. Ohitan aina kun vaan mahdollista (aina kuitenkin turvallisuus ensin) ja ajan aina n.20km/h ylinopeutta mittariin (tämä tietysti lisää ohittamisen "tarvetta"). Olen itse miettinyt ohittamisen niin, että säästän sillä itseni aikaa ja hermoja ja enkä ainakaan ole jonoja aiheuttamassa. Voisi jopa sanoa, että pidän ohittamisesta ja usein ohitankin niin, että laitan autosta kaiken peliin vaikka ei tarvitsisi. Ei kertaakaan ole läheltäpiti tilanteita tullut vaan aina olen katsonut, että riittävästi tilaa on ohituksella. Vällillä tulee kuitenkin itsekin mietittyä, että olipa taas typerää ohitella kun ei jonossa nopeammin kuitenkaan pääse. Ja tämä siis pitkillä matkoilla. Lyhyillä matkoilla (alle 20km) harvoin ohittelen tai ylinopeutta ajan. Jotenkin vain rauhoittaa ajamista.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Tämä on vähän sellainen omien pierujen haisteluketju. Mutkumutku ja sitku ja jotku ja totku ja tälleen ja noin ja niin. Säännöt on ja niitä noudattamallakin pääsee kotiin. Oletettavassa miehen eliniän odotuksessa ne ohitukset ja perseilyt säästävät aikaa sen oman pierun verran. Mutta sitku ja totku ja oli kivaa ja hermot säästy ja mutku ja mutku ja toikin oli ikävä ja sitku ja auto ja neekeri ja kusirunkkari.

Niin.
 

Undrafted

Jäsen
Laitetaan nyt liikenteeseen liittyvänä tänne kyssäriä. Onko kukaan kokeillut DriveNow:ta tai vastaavia yhteiskäyttöautopalveluita? Toisaalta houkutteleva idea, mutta Helsingin alueella toimii kuitenkin joukkoliikennekin varsin hyvin joten itselläni yhteiskäyttöauton käyttäminen jäisi tosi vähäiseksi. Kun en asu Helsingissä ei autolla pääse kotiinkaan. Kaverilla auto usein Pasilassa työpaikanparkissa, minne olemme menneet sitten bussilla tai spåralla. Tämän siirtymän voisi tietysti hoitaa yhteiskäyttöautolla, jolle pitäisi sitten saada helpolla parkkipaikka Pasilassa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Se on jotenkin uskomatonta kuinka vähän jotkut putsaavat sitä autoaan lumesta. Välillä tulee vastaan sellaisia, joissa on varmaan hypätty autoon ja pyyhkijöillä vedetty kerran tuulilasi "puhtaaksi". Loput autosta sitten viiden sentin kerroksen alla.
Miten jengi edes uskaltaa ajaa tuollaisella?

Itse ainakin hinkkaan auton juurta jaksain puhtaaksi lumesta ja jäästä, jotta sieltä autosta näkee edes jonnekin muuallekin kuin eteen. Ehkä sitten jengi ajattelee, että eteenpäinhän sillä autolla ajetaan, niin mitä sitä turhaan jotain takasivulaseja putsailla...
 
Suosikkijoukkue
Tappara, LA Kings, Raiders, Concordia Stingers
Se on jotenkin uskomatonta kuinka vähän jotkut putsaavat sitä autoaan lumesta. Välillä tulee vastaan sellaisia, joissa on varmaan hypätty autoon ja pyyhkijöillä vedetty kerran tuulilasi "puhtaaksi". Loput autosta sitten viiden sentin kerroksen alla.
Miten jengi edes uskaltaa ajaa tuollaisella?

Itse ainakin hinkkaan auton juurta jaksain puhtaaksi lumesta ja jäästä, jotta sieltä autosta näkee edes jonnekin muuallekin kuin eteen. Ehkä sitten jengi ajattelee, että eteenpäinhän sillä autolla ajetaan, niin mitä sitä turhaan jotain takasivulaseja putsailla...
Ja kun auto tosiaan on ehka parhaimmillaan juuri sen putkinaon verran auki ja muuten kauttaaltaan lumessa niin siina on mukava ajella takana kun lumi polisee niin perkeleesti.
 
Alkoipa vituttamaan taas nämä teidemme ritarit. Syynä tämä uutinen ja sen taustalla oleva autokoulunopettajan tarina suojatiekäyttäytymisestä. Kannattaa lukaista, hatunnosto tuolle liikenteen ammattilaiselle reagointikyvystä ja -taidoista.
Tämä autokouluopettajan tarina jokaisen autoilijan tulisi lukea - ”helpotuksen itkuhan siinä pääsi”

Elämä on sellaista, että joskus sattuu vahinkoja jotka voivat aiheuttaa läheltä piti -tilanteita tai jopa vaatia ihmisen hengen. Normaali ihminen silloin osaa nostaa kätensä virheen merkiksi ja tunnistaa oman toimintansa puutteet. Mutta sitten on nämä saatanan maatierosvot, jotka kulkevat omilla säännöillään, eivät myönnä virheitään ja huutavat pää punaisena niille jotka sääntöjä noudattavat, "risteyksissä nysväävät" tai muulla tavoin omaa ja muiden henkeä tai terveyttä suojelevat.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Millä perseellä ihmiset saisi tajuamaan, että se parkkialue on edelleenkin tasa-arvoinen. Miten ne ei aja enempää siellä kolareita on toinen ihmetyksen syy.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hei, sinä kalju ja nuorehko mustalla Audilla kera peräkärryn ja puolison Lahti-Mikkeli-välillä ajellut kyrvänsyylä. Haistapa paska. Sinä ja kasa kaltaisiasi mulkukkeita aiheuttitte jälleen useita vaaratilanteita, kun sillä nelivedollanne sinänsä sujuvasti ohittelitte muita - ongelma on vain siinä, että teidät eteensä päästäneen jarrutus kertautuu nopeasti jonossa. Siinä sitten madeltiin kävelyvauhtia seuraavan ohituskaistan alkuun, jossa vauhti jälleen kiihtyi hetkeksi, kunnes ohittelijamulkut jälleen iskivät. Kertaalleen jouduin väistämään naapurikaistalle, kun yksi sankari tuuppasi autonsa parin auton päässä kaistalle. Päädyin ulostamaan keskisormeni ikkunasta muutamaan otteeseen näille kusipaskoille. Ampukaa ittenne.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tiesitkö tämän yleisen tavan laittomaksi? Uusi tieliikennelaki tuo muutoksen liikennevalosurffailuun

Jos ei kiinnosta antaa klikkejä Iltalehteen, niin kyseessä uutinen siitä, että uuden lakimuutoksen toimesta saisi esimerkiksi liikennevaloissa käyttää puhelinta täysin normaalisti. Auton tulee olla "ajossa", jotta puhelinta ei saisi käyttää.

Tämähän kuulostaa taas ihan helvetin "järkevältä". Joo toki harrastaahan sitä nytkin ihmiset, mutta mitäs sitten kun tehdään ihan lailliseksi.
Valoista kerkeää se kaksi autoa läpi, kun ensimmäinen siellä vielä kirjoittelee viestinsä loppuun tai joku ei Instagramia selatessaan tajunnut, että valot vaihtui vihreiksi jo neljä sekuntia aiemmin yms. yms.
Ei kyllä todellakaan ainakaan sulavoita liikenteen kulkua.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Kysymys pysäköinnistä - erityisesti "väärinpäin" pysäköinnistä: Suomessahan kadunvarsipaikoilla auto pitää pysäköidä keula menosuuntaan. Tämä koskee siis nk. taskuparkkipaikkoja, joissa autot pysäköidään katukivetyksen suuntaisesti. Auton oikean kyljen tulee olla jalkakäytävän puolella mikäli kyseessä ei ole yksisuuntainen katu.

Entä jos kyseessä on rinnakkais- tai vinottaispysäköinti kadun varrella? Voiko tällaiseen parkkiruutuun lain mukaan peruuttaa?

Näissä paikoissahan auto ajetaan tavallisesti siten, että auton keula on jalkakäytävää kohti. Jokin aika sitten tuli kuskattua erääseen paikkaan muutamakin autokuormallinen tavaraa. Lastauksen tai kuorman purkamisen aikana tällainen väärinpäin pysäköinti on käsittääkseni sallittua. Toisin sanoen auton takaluukku on jalkakäytävää vasten. Totuuden nimissä auto tuli parikin kertaa jätettyä parkkiin väärinpäin pidemmäksikin aikaa. Kerran se oli parkissa väärinpäin jopa yön yli. Seuraavana aamuna huomasin ikkunasta, että poliisipartio seisoi autoni takana ollen selkeästi kiinnostuneita autostani. Partio seisoi paikoillaan useamman minuutin. En kuitenkaan ehtinyt ulos ennen kuin partio häipyi paikalta. Lappua ei kuitenkaan ollut ikkunassa.

Kyseessä oli kuitenkin erittäin hiljainen kadunpätkä. Aloin vain jälkeenpäin pohtia, että oliko tällä jotain tekemistä asian kanssa. Olisiko asia ollut eri, jos autoni olisi ollut väärinpäin pysäköitynä Turun ydinkeskustassa esim. Kauppiaskadulle Wiklundin eteen?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös