Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 016 260
  • 12 398

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Murmeli kirjoitti:
Jätän asiasta vääntämisen tähän, sillä en millään voi ymmärtää näkökantaanne. Tunne on varmasti molemminpuolinen.
Kyllä sinä sen varmaan siinä vaiheessa hoksaat, kun olet itse ohittamassa sitä rekkaa, minkä takana olet olosuhteiden pakosta körötellyt muutaman kilometrin ja joku on täräyttää kylkeesi 40 km/h ylinopeudella.

Ei minullakaan ole tällä(kään) kertaa muuta lisättävää kuin se, että normaalissa maantieajossa tuollaisia yllätyksiä ei satu. Siis silloin, kun edessä ei ole mitään sellaista, mikä rohmuaisi 95% huomiosta.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Murmeli kirjoitti:
Jätän asiasta vääntämisen tähän, sillä en millään voi ymmärtää näkökantaanne. Tunne on varmasti molemminpuolinen.

Niin. Tyhjän saa tekemättäkin.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Ossi kirjoitti:
Kyllä sinä sen varmaan siinä vaiheessa hoksaat, kun olet itse ohittamassa sitä rekkaa, minkä takana olet olosuhteiden pakosta körötellyt muutaman kilometrin ja joku on täräyttää kylkeesi 40 km/h ylinopeudella.
Jatkoajalle meni kun tähän on vielä pakko puuttua. Minun kylkeeni ei täräytellä edes 100 km/h tuntinopeudella, kun olen ohittamassa. Minä katson peilejä.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Murmeli kirjoitti:
Jatkoajalle meni kun tähän on vielä pakko puuttua. Minun kylkeeni ei täräytellä edes 100 km/h tuntinopeudella, kun olen ohittamassa. Minä katson peilejä.

Ossi, sulla on ottelupallo.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Murmeli kirjoitti:
Jatkoajalle meni kun tähän on vielä pakko puuttua. Minun kylkeeni ei täräytellä edes 100 km/h tuntinopeudella, kun olen ohittamassa. Minä katson peilejä.
Varo hirviä. Ne tulevat yleensä etuoikealta ja -vasemmalta. Tosi vaikea nähdä peileistä.

Game, set and...?
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Ossi kirjoitti:
Varo hirviä. Ne tulevat yleensä etuoikealta ja -vasemmalta. Tosi vaikea nähdä peileistä.

Game, set and...?
Niin, tämähän on kuin pelaisi pulun kanssa shakkia. Ensin se potkii nappulat lattialle, paskoo laudalle ja sitten väittää vielä voittaneensa.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Murmeli kirjoitti:
Niin, tämähän on kuin pelaisi pulun kanssa shakkia. Ensin se potkii nappulat lattialle, paskoo laudalle ja sitten väittää vielä voittaneensa.

Sulle selittäminen on sama kuin yrittäisi raapia oikean käden kämmenselkää oikean käden keskisormen kynnellä.

Match: Ossi.

Sulla oli liikaa Unforceddeja errorseja.
 

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Uleåborgir kirjoitti:
Kirjoitat aivan kuin ainoa mahdollinen suunnitelma olisi pitkän aikavälin suunnitelma, esim. kämpillä rustattu, ruutupaperille kirjattu mietelmä. Olet erehtynyt:

Liikenteessä voi tehdä myös todella lyhyen aikajänteen suunnitelmia, puhutaan jopa 0,1 (ihmisen alin reaktioaika IAAF:n mukaan) - 3 sekunnin suunnitelmista. Nimettäköön tämä taso operatiiviseksi tasoksi. Tällä tasolla suoritetaan käsillä olevan tilanteen vaativat teot. Tämä taso on juuri se johon tarvitaan aivokapasiteettia.

Siltä se vain vaikutti, että sinulle rekan ohittaminen vaatii suunnittelua ja pikapalaverin, ennenkuin saat moisen perusjutun tehtyä. Räpsäytä pitkiä valoja, heilauta vasenta kättä, niistä nenä ja sitten vittuile ihmisille jotka moiseen ovat tottuneet jokapäiväisessä elämässään. Ei liikenne niin kamalan monimutkaista ole, vaikka siltä saattaakin tuntua.

Uleåborgir kirjoitti:
Tällä tasolla otetaan huomioon sekin seikka, että iskän A4 saattaa lähteä ilman vilkkua takaa ohi ja kuollut kulma kannattaa tarkistaa. Tällä tasolla myös takaa tuleva voi katsoa sen kahden sekunnin ajan lähteekö edessä ajava ohittamaan myös. Jos edessä ajava ajaa rekan persiissä ja sompailee keskiviivan tuntumassa, niin todennäköisesti se on ohitusaikeissa. Mutta vaikka kuin osoittaisi ennakkoon että nyt lähdetään ohitukseen, tulee takaa monesti joku saatanan idiootti ja silloin jarrupedaali painuu mattoon.

On se varmasti vaikeaa liikenteessä ymmärtää näitä asioita, kun ei luettuakaan ymmärretä.

Ei kannata sillä iskän A-nelkulla ajella, jos se tuollaisia angsteja sinulle aikaan saa. Todennäköisiä ohitusaikeita on muuten pirun hankalaa ennakoida. Ne tosin huomaa muutaman minuutin perässäajelun jälkeen ja turvallisempaa on painaa sellaisesta arpojasta ohitse välittömästi. Eipä spede ainakaan minuun osu iskän autollaan.

Ajeleppas sinäkin muutama vuosi jossakin, missä on oikeasti liikennettä, et sitten sinäkään jaksa vikistä turhista.
 

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Twite kirjoitti:
Mitä? Ei tietenkään pimeällä eikä hämärässä vilkautella, mutta valoisassa se on ainakin minun mielestäni hyvä tapa.

Sais unohtaa moiset neuvot. Päivän valossa muutenkin näkee kuka tulee nopeampaa ja todennäköisesti ohittaa hetken perästä. Mä en ainakaan seuraile perässä ajavien autojen valoja kun päivällä ajelen.

-duud-
 

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Dante kirjoitti:
Tämä on mielestäni huono neuvo. Valoisaan aikaan ohitettaessa useampaa autoa on hyvä kertoa letkan viimeiselle, että ohi tullaan. Tällaisia ohituksia ei tietenkään tehdä silloin, kun tilanne vaikuttaa sellaiselta, jossa ko. letkan viimeiselläkin on ohitushaluja. Nopea pitkien väläytys ei sokaise, mutta kiinnittää huomion ja tekee siten ohituksesta turvallisemman.

Jokaisen varmaankin kuuluu tarkistaa, tuleeko takaa joku jo ohitse, kun alkaa itse suunnitella monivaiheista ohittamista. Tarkoitan, että vilkaisee niihin kolmeen ihmeelliseen kimpaleeseen, joísta näkyy se oma naama.

Mulla varmaankin tökkii tuo "vilauttelu" sen vuoksi, että ajelen Kouvola-Hki väliä suurimman osan vuodesta pimeään aikaan. Silloin se vilkuttelu tosiaankin sokaisee, vaikka mitä Dante tai White sanoisitte. Päiväsaikaan vilkuttelusta ei toisaalta sitten hyötyä ole ollenkaan.

Jos sovitaan, että mun takana ette vilauttele pitkiä?

-duud-
 

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vteich kirjoitti:
että aika herkät silmät on jollakulla, jos pimeälläkään saa itsensä sokaistumaan pikaisesta pitkien väläytyksestä.

Toi on ihan sama, kuin mä ihmettelisin sun vittuuntumista pienestä otsaanlyömisestä. Joillakin on herkät silmät, eivätkä kaikki ole tienpäällä aivan huvikseen. Tunge ne sumuvalot...

-duud-
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
duud kirjoitti:
Toi on ihan sama, kuin mä ihmettelisin sun vittuuntumista pienestä otsaanlyömisestä. Joillakin on herkät silmät, eivätkä kaikki ole tienpäällä aivan huvikseen. Tunge ne sumuvalot...

-duud-

-duud-:illa on silimisä pelekkiä sauvvoja ja kyrpä ottasa
 

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Uleåborgir kirjoitti:
Näin.
Oma kokemukseni tuosta on se, että kun viime talven jyystin väliä Oulu-Kemi-Oulu lähes päivittäin henkilöautolla,

Tuliko yli 5 autoa Haukipudas-Kemi välillä vastaan?


Uleåborgir kirjoitti:
Peliliikkeitä tieliikenteessä on sekin, että edessä ajavalta rekalta tai kuorma-autolta voi "kysyä" pitkiä väläyttämällä onko tilaa mennä ohi. Jos on, rekka näyttää vilkkua oikealle, jos ei niin vasemmalle. Erittäin toimiva peliliike, joka tosin vaatii hyvää tilannetajua sekä ohittajalta että rekkakuskilta.

Heh, rekkamies kertoo ohituspaikan, jos vain tietää reitin. Ei sitä tarvitse "kysellä" erikseen koskaan. Miten kiität? Odotat seuraavassa kahvilassa, jotta munkit saisit tarjota? Mä vilkuttelen konehuoneen neoneita, jos olen Scaniaa ohittamassa. Sekin toimii ihan buenosti.

Sä oot tosiaan pelimies liikenteessä.

-duud-
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
duud kirjoitti:
Jokaisen varmaankin kuuluu tarkistaa, tuleeko takaa joku jo ohitse, kun alkaa itse suunnitella monivaiheista ohittamista. Tarkoitan, että vilkaisee niihin kolmeen ihmeelliseen kimpaleeseen, joísta näkyy se oma naama.
Kysehän ei ole kyse siitä mitä kuuluu tehdä, vaan siitä ettei niitä peilejä oikeasti seurata riittävästi. Välähdys peilissä saa tuon monimutkaisen ja monille ylivoimaisen vaikean toimenpiteen tapahtumaan. Itseäkin vituttaa kaikki ylimääräinen valo, kuten sumarit vastaantulijoilla ja takana ajavilla päin mäntyä säädetyt valot, mutta tuon ohitusvaroituksen otan kohteliaisuutena.
 

Rocco

Jäsen
H2O2 kirjoitti:
Olet oikeassa mutta väärässä asiassa; En puhunut bussikaistasta vaan bussipysäkistä. Ainakin silloin kun minä kävin autokouluni, opetettiin että bussipysäkki ei ole ryhmittymistä varten.

Käsittääkseni bussipysäkki ei eroa mitenkään normaalista ajoradan osasta, paitsi sillä perusteella ettei sinne saa pysäköidä, 12m tolpan molemmin puolin mitatulle alueelle. Mitään muuta rajoittavaa tekijää en kyseiselle bussipysäkille keksi. Enkä löytänyt. Veikkaan että autokoulunopettaja on antanut tässä tilanteessa sinulle ns. omia oppejaan.

"Ryhmittyminen

Ajokaista kääntymistä varten on valittava hyvissä ajoin.

Oikealle kääntyvän on ryhmityttävä ajoradan oikeaan reunaan. Vasemmalle kääntyvän on ryhmityttävä välittömästi ajoradan keskiviivan oikealle puolelle tai yksisuuntaisella ajoradalla vasempaan reunaan."

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267
- Ei mainintaa että bussipysäkille ei saa ryhmittäytyä.

"531. Paikallisliikenteen linja-auton pysäkki

532. Kaukoliikenteen linja-auton pysäkki

Merkit 531 ja 532

Muuta ajoneuvoa kuin linja-autoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä tiemerkinnöin osoitetulla matkalla merkin kummallekaan puolelle tai, jos merkintää ei ole, 12 metriä lähemmäksi merkkiä. Tälle alueelle saa kuitenkin pysäyttää ajoneuvon siihen nousemista tai siitä poistumista varten, jos se voi tapahtua linja-autoliikennettä estämättä. Merkin yhteyteen voidaan asettaa kunnan vaakuna, tariffin ja liikenteenharjoittajaryhmän tunnus, pysäkin nimi, linjojen numerotunnukset sekä linjojen päätepisteiden tai reittien nimet. Pikavuorolinjan pysäkki osoitetaan merkin 532 yhteyteen asetettavalla lisäkilvellä."

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182
Tuo löytyy tieliikenneasetuksista koskien linja-autopysäkkejä. Eikä merkintää ettei sinne saisi ryhmittäytyä.

Jos näin olisi ettei sinne saisi ryhmittäytyä, niin kaikki pysäkit olisivat varmasti tehty syvennyksiksi ajoradan reunaan, niin ettei sinne vahingossakaan voisi ajaa. Tai sitten tiessä olisi liikenteenjakajat joka pysäkin kohdalla, erikseen busseille ja muille autoille.
 

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Uleåborgir kirjoitti:
Sulle selittäminen on sama kuin yrittäisi raapia oikean käden kämmenselkää oikean käden keskisormen kynnellä.

Match: Ossi.

Sulla oli liikaa Unforceddeja errorseja.

Huutokuorossa olevat pitäkööt päänsä kiinni. Ossin bändäri. :)

-duud-
 

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Uleåborgir kirjoitti:
-duud-:illa on silimisä pelekkiä sauvvoja ja kyrpä ottasa


Ei muuten ole. Vituttaa kun peltoelvikset alkaa about 3 auton tuntiliikenteellä opettamaan miten pitäisi liikenteessa touhuta. Mukavahan tässä on kinata jutuista.

-duud-
 

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
AnaMasa kirjoitti:
Kysehän ei ole kyse siitä mitä kuuluu tehdä, vaan siitä ettei niitä peilejä oikeasti seurata riittävästi. Välähdys peilissä saa tuon monimutkaisen ja monille ylivoimaisen vaikean toimenpiteen tapahtumaan. Itseäkin vituttaa kaikki ylimääräinen valo, kuten sumarit vastaantulijoilla ja takana ajavilla päin mäntyä säädetyt valot, mutta tuon ohitusvaroituksen otan kohteliaisuutena.

Ehkä mä olen sitten se perfect stranger. Prätkällä ajellessa olen kuitenkin tottunut pitämään peilejä parhaina kavereinani. Autolla ajaessanikin seuraan koko ajan mitä takana tapahtuu. Kai ne kaksi kertaa liikennevaloissa prätkällä auton alle jäämistä ovat saaneet minut tuollaiseen tapaan oppimaan.

Mua todella häikäisee valojen räpsiminen ja sumarit takana ajavalla, päivälläkin. Sille ei voi mitään. Mä olen omassa asiassani oikeassa. . .

-duud-
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
duud kirjoitti:
Mua todella häikäisee valojen räpsiminen ja sumarit takana ajavalla, päivälläkin. Sille ei voi mitään. Mä olen omassa asiassani oikeassa. . .

-duud-
En muuhun ota kantaa kuin tähän, että mikäli häikäisee lyhyt väläytys päivälläkin, niin käy ihmeessä silmälääkärissä. Pimeällä on ihan oletusasento tuolle taustapeilille se häikäisyä estävä säätö - mikäli on tavallista herkemmät silmät.

Cougar.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Rocco kirjoitti:
"Ryhmittyminen

Ajokaista kääntymistä varten on valittava hyvissä ajoin.

Oikealle kääntyvän on ryhmityttävä ajoradan oikeaan reunaan. Vasemmalle kääntyvän on ryhmityttävä välittömästi ajoradan keskiviivan oikealle puolelle tai yksisuuntaisella ajoradalla vasempaan reunaan."
Mistä lähtien bussipysäkki on kuulunut ajorataan (pl. bussikaistat)? Ajoradan erottaa niistä viivoista, mitä tielle piirrellään. Bussipysäkin kohdalla tuo viivoitus on erilainen kuin kaistojen välissä. Ryhmitypä esimerkiksi Tampereella Hatanpään valtatiellä linja-autoaseman puoleiselle bussipysäkille oikealle kääntymistä varten. Ja sitten mieti bussipysäkin loppupäässä, miten mahdut takaisin ajoradalle, ettei tarvitse oikaista rotvallin yli. Kyseinen kohta aiheuttaa usein hilpeyttä, kun moni luulee bussipysäkkiä ryhmittymiskaistaksi oikealle kääntymistä varten. Se nyt vain sattuu olemaan tavallista pitempi pysäkki, koska siinä on tarvetta useammalle bussille yhtäaikaa.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
duud kirjoitti:
Heh, rekkamies kertoo ohituspaikan, jos vain tietää reitin. Ei sitä tarvitse "kysellä" erikseen koskaan. Miten kiität? Odotat seuraavassa kahvilassa, jotta munkit saisit tarjota? Mä vilkuttelen konehuoneen neoneita, jos olen Scaniaa ohittamassa. Sekin toimii ihan buenosti.

Sä oot tosiaan pelimies liikenteessä.
Kun rekkamies vilkauttaa ohitustilanteessa valoja, se on pelimies ja kohtelias. Kun duud:in takana vilauttaa valoja, se onkin kolme tuntia ajanut peltoelvis Haukiputaalta. Toivottavasti se ystävällisen rekkakuskin vilkku ei vain häikäise herkkiä silmiäsi.

On kyllä totta, että orjallinen pitkien vilkuttelu jokaisessa ohitustilanteessa ei kuulu normaaliin liikennekäyttäytymiseen. Mutta kokenut kuski tietää tasan varmasti, milloin on itse tekemässä jotain sellaista, mistä on hyvä varottaa edelläajavia. Pitää vain löytää se raja ärsyttämisen ja turvallisuusaspektin välillä.

duud:in harmiksi toteankin lopuksi, että sumuvalojen turhaa käyttöä valvotaan aivan liian vähän. Kaupunkialueella ne pitäisi kieltää kokonaan. Saatana.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Murmeli kirjoitti:
Todella pelottavaa lukea, että joidenkin mielestä on hyväksyttävää se, että liikenteessä on sellaisia urpoja, jotka eivät osaa ilman valojen vilkutusta pitää huolta siitä, että tietävät mitä takana tapahtuu.
Kämppäsi ovissa ei varmaan ole lukkoja. Sinä vain et hyväksy sitä että yhteiskunnassa on ihmisiä jotka vievät ilman lupaa toisten tavaroita.

Ei tuossa kyse ole mistään urpo-ajatuksesta. Se nyt vaan voi käydä kenelle tahansa että huomaamatta on kääntymässä toisen eteen. Valojen vilautus pienentää todennäköisyyttä. Ja kuski joka väittää että itselle ei voi käydä niin että vahingossa tekee liikenteessä vaikkapa tuollaisen virheen, valehtelee itselleen.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Toivottavasti tunteet ei käy yhtä kuumina ratin takana kuin tässä keskustelussa. Se voi olla kuka tahansa meistä, johon malttinsa menettänyt törmää.

Tulin tekemään tunnustuksen: ohitin eilen moottoritiellä oikealta. Typerää ja vaarallista, myönnän. Liityin Tampereen kehätielle kohti Jyväskylää, ja melkein heti lähdin ohittamaan edelläni hitaammin ajanutta pakettiautoa. Kerrottakoon, että en väläyttänyt pitkiä ohitukseen lähtiessäni. Joku vanhahko Corolla oli myös ohittamassa, ajaen vähän hitaammin kuin minä. Se pääsi pakusta ohi ja jäin odottamaan, että siirtyy oikeanpuoleiselle kaistalle. Vaan eipä siirtynyt. Sen sijaan hiljensi vauhtinsa 100 -> 80 km/h. Mielenkiintoinen tilanne. Ohittamani pakettiauto hivuttautui hiljalleen rinnalleni, eikä Corolla tee elettäkään tilaa antaakseen. Pakun kuljettaja hoksasi tilanteen ja hiljensi vähän, jotta pääsin takaisin oikeanpuoleiselle kaistalle. Kilometrin verran mietin, menisinkö ohi vai jatkaisinko matkaa samaa vauhtia tulpan kanssa. Sitten tajusin olevani itsekin tulppa, ja kiihdytin varovasti Corollasta ohi. Peileistä näin parinkymmenen taakse jumittuneen tekevän saman ratkaisun.

Saa moraalisaarnata, jos haluaa, koska se on ihan oikeutettua. Typerää ja vaarallista, myönnän sen uudelleen. Kertokaa samalla ne edut, mitä olisiin saavuttanut itseni ja muiden kannalta jäämällä siihen toiselle kaistalle ajamaan samaa nopeutta. Lain rikkomisen ja turvallisuuden vaarantamisen tiedän jo, ne voi jättää keskustelusta pois.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös