Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 016 294
  • 12 400

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
duud kirjoitti:
Yksi neuvo: älä koskaan, ikinä missään väläyttele pitkiä ohittamaan lähtiessäsi. Haluatko sokaista edellä ajavan kuskin täydellisesti?
Mitä? Ei tietenkään pimeällä eikä hämärässä vilkautella, mutta valoisassa se on ainakin minun mielestäni hyvä tapa.
 

Veijari

Jäsen
Maanantai aamuna sinä noin 50v nainen, joka toikkaroit sinisellä Pololla Nummela-Hki motarilla. Mene vittu autokouluun tai jonnekin agressionhoito kurssille!

Takapeilistä seurailin hetken aikaa miten tämä nainen oli takana ajavani auton aivan perseessä kiinni ja yritti väkisin päästä ohi maanantai aamun ruuhkasta huolimatta. Valehtelematta ajoi noin 130km/h nopeudessa metrin päässä toisen auton takapuskurista. Kun hän siitä takanani ajavasta autosta pääsi ohitse, alkoi hän roikkua minun puskurissani kiinni. Ruuhkaa oli siis sen verran, että molemmat kaistat olivat miltei täynnä, joten ohi ei helposti päässyt. Siltikin tämä akka sitä väkisin yritti. Yritti tunkea joka saatanan väliin, vilkutti valoja ja kiroili naama mutrussa.

Minä siinä vitutuksissani laskin tahallani nopeutta, juuri sen verran että ämmää varmasti vitutti vielä enemmän ja ruuhkasta johtuen ei päässyt kaistaakaan vaihtamaan. Nopeuteni oli aluksi noin 130km/h ja vähensin nopeutta siis noin 120:iin, joten alinopeutta en siis ajanut.

Toivottavasti joku saatanan hirvi hyppää eteesi kun seuraavan kerran liikenteessä aiheutat lisää niitä vaaratilanteita!
 

Wolves

Jäsen
Terveisiä Volvokuskille...

Sinä taliaivo, joka päätit tänään hypätä uudenkarhealla Volvollasi, lähestulkoon bussin alle, sait mukavat terveiset bussimme kuljettajalta.

Ensimmäistä kertaa kuulin bussikuskin menettävän täydellisesti hermonsa, kun pomppasit Mannerheimintiellä autollasi yllättäen bussipysäkiltä lähtevän bussin eteen. Erityisesti, se että laskit nopeuttasi huomattavasti heti eteentulon jälkeen aiheutti kuljettajassa suuria elämyksen tunteita ja kuulit varmasti hänen sadattelunsa autoosi saakka.

Sait myös terveisiä meiltä matkustajilta. Meistä oli erittäin mukavaa tuntea kuinka pää alkaa liikkua kohti edessäolevan penkin selkämystä, äkkijarrutustilanteessa...

Mene taliaivo uudestaan autokouluun...arpajaisista saamasi ajokortti on jo umpeutunut...
 

Sammy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Rampit

En ole tarkkaan koko ketjua lukenut, mutta voi olla että tästä on puhuttu aiemminkin.
Päivittäin(varsinkin aamut) joutuu kohtaamaan tilanteita jossa ihmiset eivät osaa mennä moottoritielle ja siinä samalla aiheuttavat sydämentykytyksiä muille. Aluksi ajetaan ramppia/kiihdytyskaistaa kuuttakymppiä rauhallisesti ja sitten kun ramppi kohtaa moottoritien niin päätetään samantien siitä liittyä liikenteen sekaan. Aamuisin kun on ruuhkaa, niin nostetaan vaikeusastetta pysähtymällä rampin ja moottorien kohtaamispaikkaan. Ollaan kuin jossain risteyksessä, vilkku kiltisti vasemmalle ja mietitään josko päästäis mukaan moottoritielle. Tällä tavalla aiheuttavat sen että moottoritien liikenne joutuu pysähtymään jotta nämä sankarit pääsevät mukaan. Miksi ei voida ajaa sitä kiihdytyskaistaa eteenpäin ja saattaa oma auto muun liikenteen vauhtiin ja sitten nätisti mennä mukaan liikenteeseen???
Jos uskallus ei riitä, niin sitten on parempi kulkea bussilla eikä aiheuttaa muille autoilijoille samaa järjetöntä vaaratilannetta kun max 60km/h vauhdilla pitäis mennä 100-120km/h kulkevien sekaan.

-S

ps. Näin jonkun uutispätkän jossa suunniteltiin laittaa valot tuollaisiin kohtiin jolloin yksitellen ajettaisiin moottoritielle...ei helvetti sentään.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Sammy kirjoitti:
ps. Näin jonkun uutispätkän jossa suunniteltiin laittaa valot tuollaisiin kohtiin jolloin yksitellen ajettaisiin moottoritielle...ei helvetti sentään.
Näitköhän sittenkin uutispätkän, jossa kerrottiin Pirkkalaan laitetun rampille liikennevalot kohtaan, jossa Pirkkalan kautta oikaisseet tunkevat sekaan Tampereen läntiselle ohitustielle? Tuolla kun on tullut tavaksi, että kaikkein kiireisimmät huristavat Pirkkalan läpi vain ihan vähän nopeusrajoitusta rikkoen ja sujahtavat sitten kärkikolmiosta välittämättä jonon sekaan. Aiheuttaa mukavaa puuroutumista kehätieln liikenteessä. Vaikutus kertautuu, kun autoja tulee sekaan jonossa, ja tätä sumaa pyritään purkamaan päästämällä rampilta vain yksi auto kerrallaan. Uskon kaikkien, jotka tilanteen tietävät, pitävän erittäin hyvänä sitä, että tilanteelle yritetään tehdä edes jotain.

Kerrotaan vielä, että siellä kehätiellä ei valoja ole tuossa risteyksessä, eikä taatusti missään olla suunniteltu valo-ohjausta moottoriteiden rampeille. Kyseinen ohitustie ei ole moottoritie, mutta pian siitä onneksi tehdään sellainen.
 

sininen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sammy kirjoitti:
Aluksi ajetaan ramppia/kiihdytyskaistaa kuuttakymppiä rauhallisesti ja sitten kun ramppi kohtaa moottoritien niin päätetään samantien siitä liittyä liikenteen sekaan.

Sammyn esille tuomasta asiasta en ole eri mieltä. Liikaa näkee näitä, jotka yrittävät rampilta muun liikenteen sekaan sukkasillaan ja iskevät sitten parkkiin kiihdytyskaistan päähän, kun eivät uskalla.

Mutta pääkaupunkiseudultakin löytyy kyllä sellaisia ramppeja, jotka suorastaan myötävaikuttavat vaaratilanteiden syntymistä. Yksi pahimmista on se paikka, jossa Hämeenlinnantietä pohjoiseen ajettaessa yritetään liittyä Kehä ykköselle itään. Ramppi tulee ihanasti alaviistosta tarjoten surkean näkyvyyden kehälle. Kiihdytyskaistan pituus ei paljoa jätä harkinta-aikaa. Lieventävänä asianhaarana on se, että useimmiten kaistanvaihdolle on hyvin tilaa, koska kehän oikeanpuolimmainen kaista on tuossa kohdassa vain Pirkkolaan kääntyville.

Vielä älyttömämpi ramppi+kiihdytyskaista on tultaessa Myyrmäestä Hämeenlinnantielle etelään. Kiihdytyskaistan pituus on joitain kymmeniä metrejä ja autojen vauhti Hämeenlinnantiellä lähellä satasta. Itselläni on sattunut tuossa kohdassa kerran vaaratilanne, kun Hämeenlinnantietä jyskyttivät aivan tappituntumalla rekka ja bussi. Eteen ei ehtinyt, sekaan ei mahtunut ja kaista oli loppumassa. Tämän kiihdytyskaistan pidentämiselle ei olisi mitään esteitä. Tilaa kyllä olisi toisin kuin ehkä tuossa kehä ykkösen tapauksessa.

Sylettää tuollaiset paikat.
 

Dante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
duud kirjoitti:
Yksi neuvo: älä koskaan, ikinä missään väläyttele pitkiä ohittamaan lähtiessäsi. Haluatko sokaista edellä ajavan kuskin täydellisesti?
Tämä on mielestäni huono neuvo. Valoisaan aikaan ohitettaessa useampaa autoa on hyvä kertoa letkan viimeiselle, että ohi tullaan. Tällaisia ohituksia ei tietenkään tehdä silloin, kun tilanne vaikuttaa sellaiselta, jossa ko. letkan viimeiselläkin on ohitushaluja. Nopea pitkien väläytys ei sokaise, mutta kiinnittää huomion ja tekee siten ohituksesta turvallisemman.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Dante kirjoitti:
Nopea pitkien väläytys ei sokaise, mutta kiinnittää huomion ja tekee siten ohituksesta turvallisemman.
Todella pelottavaa lukea, että joidenkin mielestä on hyväksyttävää se, että liikenteessä on sellaisia urpoja, jotka eivät osaa ilman valojen vilkutusta pitää huolta siitä, että tietävät mitä takana tapahtuu.

Jos joku minulle vilkuttaa valoja ohitukseen lähtiessään, kasvaa minulle sarvet päähän, enkä vittu varmasti päästä ohi, mikäli vastaantulijoita ei ole.
 

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Murmeli kirjoitti:
Todella pelottavaa lukea, että joidenkin mielestä on hyväksyttävää se, että liikenteessä on sellaisia urpoja, jotka eivät osaa ilman valojen vilkutusta pitää huolta siitä, että tietävät mitä takana tapahtuu.

Jos joku minulle vilkuttaa valoja ohitukseen lähtiessään, kasvaa minulle sarvet päähän, enkä vittu varmasti päästä ohi, mikäli vastaantulijoita ei ole.

Melko erikoinen asenne, kun ottaa huomioon, että esim. autokouluissa ihan opetetaan tuo pitkien väläyttäminen ennen ohitukseen lähtöä. Mutta näinhän se liikenteessä menee aina: Itse tietää aina parhaiten, kaikki muut ovat täysiä urpoja ja kusipäitä joka tapauksessa. Itse en tuota pitkien vilkuttelua harrasta, koska kukaan ei signaalia kuitenkaan ymmärtäisi, mutta täytyy sanoa, että aika herkät silmät on jollakulla, jos pimeälläkään saa itsensä sokaistumaan pikaisesta pitkien väläytyksestä.
 

tt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Murmeli kirjoitti:
Jos joku minulle vilkuttaa valoja ohitukseen lähtiessään, kasvaa minulle sarvet päähän, enkä vittu varmasti päästä ohi, mikäli vastaantulijoita ei ole.

Eipä noita pitkiä tule juuri väläyteltyä ohitettaessa. Mielenkiintoista kuitenkin on, että ainakin silloin, kun minä kävin autokoulun, siellä nimenomaan opetettiin pimellä ohitettaessa väläyttämään pitkiä ennen siirtymistä vastaantulijoiden kaistalle. Tämän jälkeen rinnalle ja sitten pitkät päälle, kun päästään ohi. Tästä oli muistaakseni ihan kuvasarjakin oppikirjassa, joten mikään autokoulun oma keksintö se ei ollut.

Olen samaa mieltä, että pitkien väläyttely pimeällä sokaisee, mutta onneksi taustapeilin saa käännettyä tuohon häikäisynestoasentoon...

-tt

Edit:
Vteichin autokoulssa oli näemmä opettu samoja asioita.

Suomessa ja Saksassa pitkien väläyttely eroaa melkoisesti käyttötarkoitukseltaan. Suomessa yleensä merkitys on enemmän haistattelua, kun taas Saksassa merkitys on "kiitos", "Ole hyvä", tai "Saat meennä ensin" tms.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
tt kirjoitti:
Eipä noita pitkiä tule juuri väläyteltyä ohitettaessa. Mielenkiintoista kuitenkin on, että ainakin silloin, kun minä kävin autokoulun, siellä nimenomaan opetettiin pimellä ohitettaessa väläyttämään pitkiä ennen siirtymistä vastaantulijoiden kaistalle. Tämän jälkeen rinnalle ja sitten pitkät päälle, kun päästään ohi. Tästä oli muistaakseni ihan kuvasarjakin oppikirjassa, joten mikään autokoulun oma keksintö se ei ollut.

Olen samaa mieltä, että pitkien väläyttely pimeällä sokaisee, mutta onneksi taustapeilin saa käännettyä tuohon häikäisynestoasentoon...

-tt

Näin.
Oma kokemukseni tuosta on se, että kun viime talven jyystin väliä Oulu-Kemi-Oulu lähes päivittäin henkilöautolla, niin aluksi säikähtelin perkeleesti pimeällä välkyttelijöitä. Sittemmin totuin siihen ja aloin pitää sitä erinomaisena asiana. Valoisalla tuo välkyttely ei säikäyttele varmaan muita kuin kyttäkammoisia ja varmasti tuo turvallisuutta ohitukseen.

Peliliikkeitä tieliikenteessä on sekin, että edessä ajavalta rekalta tai kuorma-autolta voi "kysyä" pitkiä väläyttämällä onko tilaa mennä ohi. Jos on, rekka näyttää vilkkua oikealle, jos ei niin vasemmalle. Erittäin toimiva peliliike, joka tosin vaatii hyvää tilannetajua sekä ohittajalta että rekkakuskilta.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Vteich kirjoitti:
Melko erikoinen asenne, kun ottaa huomioon, että esim. autokouluissa ihan opetetaan tuo pitkien väläyttäminen ennen ohitukseen lähtöä. Mutta näinhän se liikenteessä menee aina: Itse tietää aina parhaiten, kaikki muut ovat täysiä urpoja ja kusipäitä joka tapauksessa. Itse en tuota pitkien vilkuttelua harrasta, koska kukaan ei signaalia kuitenkaan ymmärtäisi, mutta täytyy sanoa, että aika herkät silmät on jollakulla, jos pimeälläkään saa itsensä sokaistumaan pikaisesta pitkien väläytyksestä.
Ei ainakaan minun autokoulussani aikanaan mitään pitkien väläyttelyä opetettu. Onko tämä nyt joku Young Drivers -neuvo? Ei ihmetyttäisi laisinkaan, niin paljon muitenkin YD -neuvoja, jotka sotivat terveen järjen kanssa on kuultu aikojen saatossa.

Asenteesta en tiedä mutta eikös se nyt oikeasti ole aivan päivän selvää, että autoilijan pitää pystyä tarkkailemaan taustapeilejään varsinkin jos joku ajaa niin lähellä, että ohittaminen on todennäköistä? Mihin sitä valojen vilkuttamista siinä tarvitaan?

Sitäpaitsi kyllä varmasti häikäisee päivälläkin, mikäli juuri silloin katson taustapeiliin, kun ohittaja "ystävällisesti" vilauttaa pitkiä.

Uleåborgir kirjoitti:
Peliliikkeitä tieliikenteessä on sekin, että edessä ajavalta rekalta tai kuorma-autolta voi "kysyä" pitkiä väläyttämällä onko tilaa mennä ohi. Jos on, rekka näyttää vilkkua oikealle, jos ei niin vasemmalle. Erittäin toimiva peliliike, joka tosin vaatii hyvää tilannetajua sekä ohittajalta että rekkakuskilta.
Kyllä se rekka usein näyttää vilkkua muutenkin, kun ohituspaikka tulee. Toisaalta, mikäli on niin epävarma kuski, ettei ohituspaikkaa rekasta löydä ilman valojen välkyttämistä, kannattaisi yksinkertaisesti pudottaa oma vauhti rekan tasolle ja jättää reilu turvaväli.

EDIT: Se vielä tästä piti kysyä, että mitähän sen ohitettavan pitäisi tehdä silloin, kun valoja vilkautetaan? Eli mikä on se perimmäinen syy tähän valojen vilkuttamiseen?
 
Viimeksi muokattu:

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Murmeli kirjoitti:
Kyllä se rekka usein näyttää vilkkua muutenkin, kun ohituspaikka tulee. Toisaalta, mikäli on niin epävarma kuski, ettei ohituspaikkaa rekasta löydä ilman valojen välkyttämistä, kannattaisi yksinkertaisesti pudottaa oma vauhti rekan tasolle ja jättää reilu turvaväli.

EDIT: Se vielä tästä piti kysyä, että mitähän sen ohitettavan pitäisi tehdä silloin, kun valoja vilkautetaan? Eli mikä on se perimmäinen syy tähän valojen vilkuttamiseen?

Niin se näyttää, jos sattuu olemaan tarpeeksi noheva kuski siinä rekassa. Oletko koskaan ajatellut sitä, että rekan hytistä näkee huomattavasti pidemmälle kuin henkilöautosta. Jos rekalta "kysyy" vaikka ihan varmuuden vuoksi, onko tilaa, ei vaara ainakaan kasva.

Perimmäinen syy siihen miksi valoja vilkutetaan on kiinnittää ohitettavan huomio siihen että takaa tulee auto ohi. Tällöin ohitettava ei lähde ohittamaan (toivottavasti) samaan aikaan takaa tulevan kanssa. Valojen väläytys sellaiselle autolle, jolla ei ole ketään edessään on oikeastaan turhaa.

P.S. Välillä tuntuu kuin yrittäisi selittää sokeille värejä...
 
Viimeksi muokattu:

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Uleåborgir kirjoitti:
Oletko koskaan ajatellut sitä, että rekan hytistä näkee huomattavasti pidemmälle kuin henkilöautosta.
Ei kai? Juma, sä oot visionääri.

Uleåborgir kirjoitti:
Perimmäinen syy siihen miksi valoja vilkutetaan on kiinnittää ohitettavan huomio siihen että takaa tulee auto ohi. Tällöin ohitettava ei lähde ohittamaan (toivottavasti) samaan aikaan takaa tulevan kanssa. Valojen väläytys sellaiselle autolle, jolla ei ole ketään edessään on oikeastaan turhaa.
1. Takaatuleva huolehtii siitä, että ei lähde ohittamaan samaan aikaan kuin edessä ajava. Kyllä se on osattava katsoa, onko edessäoleva ehkä lähdössä ohittamaan.

2. Edessä ajava ei lähde ohittamaan, mikäli takaatulevalla on vilkku päällä ohituksen merkiksi, vaikka ei olisi vielä edes siirtynyt vastaantulevien kaistalle.

Näiden asioiden pitäisi olla kristallinkirkkaita jokaiselle kuskille liikenteessä. Ei siihen mitään ajovalojen vilkutuksia tarvita. Suuntavilkku kertoo siitä, onko joku lähdössä ohittamaan.
 

tt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Murmeli kirjoitti:
Ei ainakaan minun autokoulussani aikanaan mitään pitkien väläyttelyä opetettu. Onko tämä nyt joku Young Drivers -neuvo? Ei ihmetyttäisi laisinkaan, niin paljon muitenkin YD -neuvoja, jotka sotivat terveen järjen kanssa on kuultu aikojen saatossa.

EDIT: Se vielä tästä piti kysyä, että mitähän sen ohitettavan pitäisi tehdä silloin, kun valoja vilkautetaan? Eli mikä on se perimmäinen syy tähän valojen vilkuttamiseen?

Eipä minunkaan autokouluni mikään Young Drivers ollut, en ole varma oliko Tampereella edes silloin tuota konseptia noudattavaa autokoulua.

Kaikki kun eivät seuraa liikennettä taustapeilistä, niin sillä väläytyksellä kerrotaan ohitettavalle, että takaa aloitetaan ohitus, jotta ohitettava osaa varautua ottamaan omat pitkänsä pois päältä kun ohittaja on omansa kytkenyt ja on siirtymässä ohitettavan eteen.

-tt
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Murmeli kirjoitti:
1. Takaatuleva huolehtii siitä, että ei lähde ohittamaan samaan aikaan kuin edessä ajava. Kyllä se on osattava katsoa, onko edessäoleva ehkä lähdössä ohittamaan.

2. Edessä ajava ei lähde ohittamaan, mikäli takaatulevalla on vilkku päällä ohituksen merkiksi, vaikka ei olisi vielä edes siirtynyt vastaantulevien kaistalle.

Näiden asioiden pitäisi olla kristallinkirkkaita jokaiselle kuskille liikenteessä. Ei siihen mitään ajovalojen vilkutuksia tarvita. Suuntavilkku kertoo siitä, onko joku lähdössä ohittamaan.
Kristallinkirkasta ei ole kuin sinun asenteesi. Mutta liityn jälleen kerran tuulimyllyä vastaan taistelevien joukkoon.

1. Juurihan sinä ja kanssaveljesi (DISCLAIMER: en nyt jaksa tarkistaa, ketkä kaikki ovat olleet viidakon lain kannalla) olette toitottaneet, että oma vika, jos takana tuleva ohittaa ensin. Vuoroja ei ole ja edellä ajavaa ei tarvitse tarkkailla. Väistäköön, saatanan mummo.

2. Mitä huonompi näkyvyys, pimeää, märkää, jatkuva vastaantulojoiden jono, mitä muita syitä nyt onkaan, mitkä välitöntä ohitusta haittaavat - sitä varmemmin se KAUEMPAA takana tulevan vilkku jää näkemättä. Kyllä se huomio kiinnitetään oikeassa liikenteessä edessä tapahtuviin asioihin, vasta viimeinen varmistus tehdään taustapeilin kautta, ettei kukaan ole vaivihkaa päässyt rinnalle. Jossain simulaattorimaailmassa asia voi tietysti olla erilainen. Katsopa ensi kerralla ihan piruuttasi, näetkö kolme autoa taaksepäin letkassa, onko sillä neljännellä villku päällä. Toista sama eri valaistus- ja sadeolosuhteissa.

Sitä pitkien väläytystä ei ole muuten pakko tehdä suoraan toisen takana. Sen voi tehdä siinä vaiheessa, kun on jo siirtynyt vastaantulijoiden kaistalle. Tällöin valomerkki osuu sivupeiliin eikä taustapeiliin. Ja olen satavarma siitä, että lyhyt väläytys ei sokaise, kunhan kiinnittää huomion. Testatkaa vaikka kavereidenne kanssa, ellette usko. Luupäät.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Ossi kirjoitti:
Kristallinkirkasta ei ole kuin sinun asenteesi. Mutta liityn jälleen kerran tuulimyllyä vastaan taistelevien joukkoon.

1. Juurihan sinä ja kanssaveljesi (DISCLAIMER: en nyt jaksa tarkistaa, ketkä kaikki ovat olleet viidakon lain kannalla) olette toitottaneet, että oma vika, jos takana tuleva ohittaa ensin. Vuoroja ei ole ja edellä ajavaa ei tarvitse tarkkailla. Väistäköön, saatanan mummo.
Jos minulle purkauksesi suuntaat, kannattaisi todellakin tarkistaa ketjun historia edes meneillään olevalta sivulta.

Siitä olen samaa mieltä, että vuoroja ei ole MUTTA pelisilmää siihen, kuka on kohta ohittamassa (edestä tai takaa) pitää löytyä. Muutoin sopii pysyä poissa liikenteestä.

Ossi kirjoitti:
2. Mitä huonompi näkyvyys, pimeää, märkää, jatkuva vastaantulojoiden jono, mitä muita syitä nyt onkaan, mitkä välitöntä ohitusta haittaavat - sitä varmemmin se KAUEMPAA takana tulevan vilkku jää näkemättä.
Mitä huonompi näkyvyys, pimeää, märkää, jatkuva vastaantulojoiden jono, mitä muita syitä nyt onkaan, mitkä välitöntä ohitusta haittaavat - sitä parempi on olla ohittamatta. Aina ei ole pakko mennä ohi, mikäli olosuhteet ovat heikot ja näkyvyys huono.

Ai niin, onko sulla hieno auto tai iso ego? Silloinhan sun on pakko mennä musta ohi.

Ossi kirjoitti:
Kyllä se huomio kiinnitetään oikeassa liikenteessä edessä tapahtuviin asioihin, vasta viimeinen varmistus tehdään taustapeilin kautta, ettei kukaan ole vaivihkaa päässyt rinnalle.
Voi pyhä lehmä sentään. Ei ihme, että liikenteessä tapahtuu vaaratilanteita niin helvetisti, kun peilejä käytetään vasta kun se on viimeinen keino nähdä mitä ympärillä tapahtuu. Kysypäs joltain autokoulun opettajalta, ovatko taustapeilit vain "viimeisen varmistuksen" väline.

Ossi kirjoitti:
Jossain simulaattorimaailmassa asia voi tietysti olla erilainen. Katsopa ensi kerralla ihan piruuttasi, näetkö kolme autoa taaksepäin letkassa, onko sillä neljännellä villku päällä. Toista sama eri valaistus- ja sadeolosuhteissa.
Öh, kuinkas sen neljännen auton pitkien vilkutuskaan mulle näkyisi? Mikä helvetin logiikka tässä nyt taas oli? Vai pitääkö letkan ohittavan vilkuttaa jatkuvasti pitkiä valoja, jotta tie näyttää limudiskolta?
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Murmeli kirjoitti:
Jos minulle purkauksesi suuntaat, kannattaisi todellakin tarkistaa ketjun historia edes meneillään olevalta sivulta.
Samat sanat.

Murmeli kirjoitti:
Siitä olen samaa mieltä, että vuoroja ei ole MUTTA pelisilmää siihen, kuka on kohta ohittamassa (edestä tai takaa) pitää löytyä. Muutoin sopii pysyä poissa liikenteestä.
Jos kaikki pelisilmättömät olisivat poissa liikenteestä, ajelisin ihan yksinäni.

Murmeli kirjoitti:
Mitä huonompi näkyvyys, pimeää, märkää, jatkuva vastaantulojoiden jono, mitä muita syitä nyt onkaan, mitkä välitöntä ohitusta haittaavat - sitä parempi on olla ohittamatta. Aina ei ole pakko mennä ohi, mikäli olosuhteet ovat heikot ja näkyvyys huono.
No miksi sieltä letkan takaa sitten täytyy? Siitähän tässä on koko ajan ollut kyse.

Murmeli kirjoitti:
Ai niin, onko sulla hieno auto tai iso ego? Silloinhan sun on pakko mennä musta ohi.
Minulla on tässä keskustelussa ollut tarve mennä siitä heti edessäni ajavasta rekasta ohi. Lienet sen kuski.

Murmeli kirjoitti:
Voi pyhä lehmä sentään. Ei ihme, että liikenteessä tapahtuu vaaratilanteita niin helvetisti, kun peilejä käytetään vasta kun se on viimeinen keino nähdä mitä ympärillä tapahtuu. Kysypäs joltain autokoulun opettajalta, ovatko taustapeilit vain "viimeisen varmistuksen" väline.
Viittaan kommenttiini "aiempi keskustelu". Siellä olen kertonut, miten erinomaisen hyvä kuski olen, kun kurkin koko ajan peileihin. Kärjistin hieman tuodakseni esiin pointtini, joka on: tässä(kin) tilanteessa ihmisen aivojen käsityskyky riittää muutamaan asiaan kerrallaan (5 asiaa sekunnissa on tutkimusten mukaan normaali maksimi). Voit ihan itse laskea, mikä on tärkeintä rekan ohittamisessa. Onko se a) yritä olla törmäämättä siihen rekkaan b) yritä nähdä sen rekan eteen riittävän pitkälle c) yritä katsoa, lähteekö heti takanasi oleva auto juuri ennen sinua ohitukseen d) laita vilkku päälle, kun päätät lähteä e) vilkaisu tausta- ja sivupeiliin f) vilkaisu sivulle, ettei letkan takaa ole joku tullut reippaasti suuremmalla nopeudella rinnalle. Oho, tuli jo kuusi. Ja kaikki saman sekunnin sisällä. Toistuvasti. Miksei sitä edellä ajavaa voi auttaa ihan pikkaisen vilkauttamalla valoja, minkä näkee yrittämättäkin?

Murmeli kirjoitti:
Öh, kuinkas sen neljännen auton pitkien vilkutuskaan mulle näkyisi? Mikä helvetin logiikka tässä nyt taas oli? Vai pitääkö letkan ohittavan vilkuttaa jatkuvasti pitkiä valoja, jotta tie näyttää limudiskolta?
Sen neljännen auton pitkät näkyvät sieltä vastaantulevien kaistan puolelta takavasemmalta oikein hyvin. Ei tarvita röntgen-katsetta. Tiedän kokemuksesta.
 

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Murmeli kirjoitti:
Ei ainakaan minun autokoulussani aikanaan mitään pitkien väläyttelyä opetettu. Onko tämä nyt joku Young Drivers -neuvo? Ei ihmetyttäisi laisinkaan, niin paljon muitenkin YD -neuvoja, jotka sotivat terveen järjen kanssa on kuultu aikojen saatossa.

Asenteesta en tiedä mutta eikös se nyt oikeasti ole aivan päivän selvää, että autoilijan pitää pystyä tarkkailemaan taustapeilejään varsinkin jos joku ajaa niin lähellä, että ohittaminen on todennäköistä? Mihin sitä valojen vilkuttamista siinä tarvitaan?

Sitäpaitsi kyllä varmasti häikäisee päivälläkin, mikäli juuri silloin katson taustapeiliin, kun ohittaja "ystävällisesti" vilauttaa pitkiä.

...

EDIT: Se vielä tästä piti kysyä, että mitähän sen ohitettavan pitäisi tehdä silloin, kun valoja vilkautetaan? Eli mikä on se perimmäinen syy tähän valojen vilkuttamiseen?

Ihan Driver's Club taisi olla, tiedä mitä se nyt sitten kertoo ja mistä. Ihan laadukas opetus siellä mielestäni oli aikoinaan.

Valoja ei kai ole tarkoitus vilauttaa edessä ajavan takapuskurissa kiinni ohituspaikkaa kytätessä, vaan ns. turvavälin etäisyydeltä, siinä vaiheessa kun ohittaminen alkaa tulla ajankohtaiseksi. Tällöin ei varmaan tule mitään sokeutumiseffektiäkään. Tarkoitus on yksinkertaisesti herättää edessä ajavan huomio, että takaa tulee auto kovempaa vauhtia ohi. Ei kai sillä oleteta edellä ajavan tekevän mitään ihmeellistä, päin vastoin: kunhan ei tee mitään tyhmää ja on tietoinen, että kohta on toinen auto rinnalla.

Meille opetettiin, että pitkiä tulisi väläyttää nimenomaan pimeällä ajettaessa. Eli, kun näkyvyys ja mahdollisesti kelikin ovat huonoja jne. Tottakai kaikkien ajajien pitäisi aina ja jatkuvasti tarkastella peilejään muutenkin kuin valoja väläyttämällä. Valitettavasti kaikki vaan eivät tajua vilkaista takapeiliin tarpeeksi usein, ja silloin saattaa tulla yllätyksenä, että takaa tuleekin auto kovalla vauhdilla. Onko se nyt joku yllätys, että liikenteestä löytyy kaiken tasoisia ja ikäisiä kuskeja, joilla eivät välttämättä hoksottimet pelaa yhtä nopeasti kuin kokeneella keskivertokuskilla?

Tuota asennetta vaan en ihan heti ymmärrä, että ihan vittuilumielessä et päästä valoja väläyttänyttä ohittajaa ohitse. Luuletko, että se valojen väläyttäminen on vittuilua sinua kohtaan? Mikä ihmeen tarve ihmisillä on aina mennä sinne liikenteeseen olemaan niin vitun kovapäisiä idiootteja? Pakkoko on aina lähteä tuhannen kilon peltikasalla muita kuljettajia kouluttamaan, kun itse ollaan aina niin ehdottoman oikeassa? Ei ihme, että koko ajan pelti rytisee ja ihmisiä kuolee.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Pitkien vilautus kahta tai useampaa autoa ohittamaan lähtiessä on niin hyvä keksintö, että siitä pitäisi tehdä velvollisuus ja raapustaa se tieliikennelakiin. Tavallaan tuo onkin jo laissa, jossa sanotaan näin: Ohittavan ajoneuvon kuljettajan on tarkoin varmistauduttava, ettei ohitus aiheuta vaaraa. Minä varmistaudun pitkiä vilauttamalla, että olen tullut nähdyksi, eli toimin oikein.
 

Lexa

Jäsen
Couldn´t we all just get along?

Minua ihmetyttää liikenteessä asenne joka tietyillä kuljettajilla on. Ellei heti päästä mutkaisella tiellä ladasta ohi, niin naama punoittaa kuin viikon ryyppyputken jälkeen. Sitten luotetaan siihen automaatti-volvon sitkeyteen ja mennään mutkassa (ja usein ylämäessä) ohi. Tiettyjen ihmisten persoonallisuus tuntuu muuttuvan, kun he istuvat ratin taakse. Tällöin hiljaisesta it-nörtti Viljosta saattaakin tulla katujen kauhu ratin takana.

Toisaalta ongelma ei ole pelkästään ohittelijoissa. Liian moni ajaa 100-alueella sitä mittarinopeutta 100km/h eli lähempänä 90km/h, tai hiljempaa. Tähän kun lisätään keskiviivalla ajaminen ja jatkuva nopeuden vaihteleminen, niin ollaan vaarallisilla vesillä. Jollain "hidastelijoilla" on vielä hengenvaarallinen tapa nostaa ajonopeuttaan ohitustilanteissa. Jos itse löydän taustapeilistäni jonkun minua "kiireisemmän", niin annan tilaa ja tilanteen mukaan näytän myös vilkkua. Tapoihini ei myöskään kuulu painaa pedaalia pohjaan, kun ohittava on rinnalla. Minua ei häiritse se, että minut ohitetaan ja toivon ettei se häiritse myöskään sitä kenet ohitan.

Toinen järjettömyyden huippu on puskurissa kiinni ajaminen. Varsinkin pimeällä siinä ei ole mitään järkeä. Jos takana ajava hakee ohituspaikkaa, niin se on tietyissä määrin hyväksyttävää, mutta muutoin ei. En ymmärrä mitä hyötyä on roikkua parin metrin päässä toisen puskurista pimeällä. Jos eteen loikkaa hirvi tms, niin peräänajo on selviö. Toisaalta "peesaamisesta" on hyötyä, jos pitää välimatkan pidempänä. Esim. talvella huonossa kelissä bussin seurailu voi olla järkevää.

Kolmas järjettömyys on kuskit, jotka liittyvät risteyksistä liikenteen mukaan miten sattuu. Usein näkee kuljettajia, jotka empivät risteyksessä liian pitkään ja sitten lopulta änkeävät mukaan. Tämä on erittäin vaarallista, jos esim. liikenteessä on jono, joka liikkuu satasen vauhtia. On myös eri asia tulla liikenteen sekaan Talbotilla, kuin Porschella. Tämä on yleensä "ylivaroisten" kuskien "tyyppivika". Eli emmitään liian kauan ja sitten kun käännytään risteyksestä ns. liian myöhään, niin ei uskalleta painaa sitä pedaalia kunnolla, vaikka tilanne sitä edellyttäisi.

Liikenteessä liikkuu iso joukko kuljettajia, jotka provosoituvat turhasta. Kaikkea ei sielläkään tarvisi ottaa niin henkilökohtaisesti. Jos joku tekee pienen virheen, niin ei siitä toista tarvi silti ristiinnaulita. Täytyy myöntää, että on mukava olla markustajana, kun kuljettaja osaa asiansa. Hyvä kuski osaa ennakoida ja välttää tarpeettomia vaaratilanteita. Hyvä kuski ei myöskään tarvi lentokenttää ohituspaikakseen

Jotkut etsivät liikenteestä jännitystä, se on mielestäni silloin ok, kun se tapahtuu muita vaarantamatta. On eri asia ajaa tyhjällä tiellä 200km/h, kun ruuhkassa.

Yhtä asiaa en ole koskaan ymmärtänyt. Joka syksy uutisoidaan, että "Talvi yllätti autoilijat". Onko se joku yllätys, että suomessa sataa lunta loka-marraskuussa?
 

Dante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Murmeli kirjoitti:
Todella pelottavaa lukea, että joidenkin mielestä on hyväksyttävää se, että liikenteessä on sellaisia urpoja, jotka eivät osaa ilman valojen vilkutusta pitää huolta siitä, että tietävät mitä takana tapahtuu.

Jos joku minulle vilkuttaa valoja ohitukseen lähtiessään, kasvaa minulle sarvet päähän, enkä vittu varmasti päästä ohi, mikäli vastaantulijoita ei ole.
Okei, hyvä meininki sulla. Se, että liikenteessä on paljon urpoja, jotka eivät osaa ilman valojen vilkutusta pitää huolta siitä, että tietävät mitä takana tapahtuu, on tosiasia, minkä ainakin minä otan ajaessani huomioon - hyväksyin sitä eli en. Turvallista matkaa.
 

scholl

Jäsen
Äsken tuli taas vastaan ns. pimeä auto eli sekä etu- että takavalot pimeänä. Herää kysymys, että miten tuollainen ajaminen on mahdollista. Yleensähän silloin myöskin mittarivalot ovat pimeänä ja kuljettaja havaitsee, ettei valot ole päällä ja laittaa ne. Sen vielä ymmärrän, että joku ajaa vahingossa valoisalla ilman valoja, mutta että pilkkopimeällä - sitä ei pysty ymmärtämään.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
AnaMasa kirjoitti:
Pitkien vilautus kahta tai useampaa autoa ohittamaan lähtiessä on niin hyvä keksintö, että siitä pitäisi tehdä velvollisuus ja raapustaa se tieliikennelakiin. Tavallaan tuo onkin jo laissa, jossa sanotaan näin: Ohittavan ajoneuvon kuljettajan on tarkoin varmistauduttava, ettei ohitus aiheuta vaaraa. Minä varmistaudun pitkiä vilauttamalla, että olen tullut nähdyksi, eli toimin oikein.
Eikös kirjoiteta lakiin samalla, että jokaisen auton katolla pitää olla kovaääninen mikä alkaa toitottaa sireenin ääntä aina kun joku on lähdössä ohittamaan niin vielä paremmin edessä oleva huomaisi sen.

Vteich kirjoitti:
Tarkoitus on yksinkertaisesti herättää edessä ajavan huomio, että takaa tulee auto kovempaa vauhtia ohi.
Ymmärrän kyllä tarkoituksen mutta en edelleenkään ymmärrä sitä, että ihmiset ovat niin putkiaivoja autoa ajaessaan etteivät muuten huomaa, että joku tulee takaa kovempaa. Edelleenkin teroitan, että kyllä niitä peilejä pitää pystyä seuraamaan normaalissa ajossa siten, että tietää mitä tapahtuu niin edessä kuin takanakin.

Jätän asiasta vääntämisen tähän, sillä en millään voi ymmärtää näkökantaanne. Tunne on varmasti molemminpuolinen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös