Couldn´t we all just get along?
Minua ihmetyttää liikenteessä asenne joka tietyillä kuljettajilla on. Ellei heti päästä mutkaisella tiellä ladasta ohi, niin naama punoittaa kuin viikon ryyppyputken jälkeen. Sitten luotetaan siihen automaatti-volvon sitkeyteen ja mennään mutkassa (ja usein ylämäessä) ohi. Tiettyjen ihmisten persoonallisuus tuntuu muuttuvan, kun he istuvat ratin taakse. Tällöin hiljaisesta it-nörtti Viljosta saattaakin tulla katujen kauhu ratin takana.
Toisaalta ongelma ei ole pelkästään ohittelijoissa. Liian moni ajaa 100-alueella sitä mittarinopeutta 100km/h eli lähempänä 90km/h, tai hiljempaa. Tähän kun lisätään keskiviivalla ajaminen ja jatkuva nopeuden vaihteleminen, niin ollaan vaarallisilla vesillä. Jollain "hidastelijoilla" on vielä hengenvaarallinen tapa nostaa ajonopeuttaan ohitustilanteissa. Jos itse löydän taustapeilistäni jonkun minua "kiireisemmän", niin annan tilaa ja tilanteen mukaan näytän myös vilkkua. Tapoihini ei myöskään kuulu painaa pedaalia pohjaan, kun ohittava on rinnalla. Minua ei häiritse se, että minut ohitetaan ja toivon ettei se häiritse myöskään sitä kenet ohitan.
Toinen järjettömyyden huippu on puskurissa kiinni ajaminen. Varsinkin pimeällä siinä ei ole mitään järkeä. Jos takana ajava hakee ohituspaikkaa, niin se on tietyissä määrin hyväksyttävää, mutta muutoin ei. En ymmärrä mitä hyötyä on roikkua parin metrin päässä toisen puskurista pimeällä. Jos eteen loikkaa hirvi tms, niin peräänajo on selviö. Toisaalta "peesaamisesta" on hyötyä, jos pitää välimatkan pidempänä. Esim. talvella huonossa kelissä bussin seurailu voi olla järkevää.
Kolmas järjettömyys on kuskit, jotka liittyvät risteyksistä liikenteen mukaan miten sattuu. Usein näkee kuljettajia, jotka empivät risteyksessä liian pitkään ja sitten lopulta änkeävät mukaan. Tämä on erittäin vaarallista, jos esim. liikenteessä on jono, joka liikkuu satasen vauhtia. On myös eri asia tulla liikenteen sekaan Talbotilla, kuin Porschella. Tämä on yleensä "ylivaroisten" kuskien "tyyppivika". Eli emmitään liian kauan ja sitten kun käännytään risteyksestä ns. liian myöhään, niin ei uskalleta painaa sitä pedaalia kunnolla, vaikka tilanne sitä edellyttäisi.
Liikenteessä liikkuu iso joukko kuljettajia, jotka provosoituvat turhasta. Kaikkea ei sielläkään tarvisi ottaa niin henkilökohtaisesti. Jos joku tekee pienen virheen, niin ei siitä toista tarvi silti ristiinnaulita. Täytyy myöntää, että on mukava olla markustajana, kun kuljettaja osaa asiansa. Hyvä kuski osaa ennakoida ja välttää tarpeettomia vaaratilanteita. Hyvä kuski ei myöskään tarvi lentokenttää ohituspaikakseen
Jotkut etsivät liikenteestä jännitystä, se on mielestäni silloin ok, kun se tapahtuu muita vaarantamatta. On eri asia ajaa tyhjällä tiellä 200km/h, kun ruuhkassa.
Yhtä asiaa en ole koskaan ymmärtänyt. Joka syksy uutisoidaan, että "Talvi yllätti autoilijat". Onko se joku yllätys, että suomessa sataa lunta loka-marraskuussa?