Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 018 148
  • 12 406

MC61

Jäsen
Suosikkijoukkue
rystylätty
Pitääkin jo ennen matkaan lähtöä huutaa täällä keskustelupalstan puolella muutamalla muumiolle, jotka eivät ymmärrä nopeusrajoitusten päälle kuin ohituskaistojen kohdalla.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
finnjewel kirjoitti:
Vastaatko vielä ihan mielenkiinnosta pariin teoreettiseen kysymykseen:

Ajat jonon viimeisenä, haluat ohittaa sen jonon, mutta olet joutunut jonkin aikaa odottelemaan ohitukseen pääsyä. Perääsi ehtii sillä aikaa ilmaantua auto, joka niinikään kärkkyy ohitusta, vilkku päällä ja aivan puskuriisi liimaantuneena. Kun ohituspaikka tulee, annatko tämän takanasi olevan ohittaa ensin?
Jos hänellä on jo vilkku päällä ohittamisen merkiksi, niin annan hänen mennä ensin.

Jos annat, ja tavoitat ko. auton myöhemmin ja ohitat vuorostasi hänet, oliko tapahtumaketju mielestäsi yhtään ärsyttävä?
Ei normaalissa tilanteessa ole mitenkään ärsyttävää poislukien tuo puskuriin liimautuminen, mutta ei sekään mikäli menee nopeasti ohi..

Cougar.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Ossi kirjoitti:
Nuolivihreä varmaan onkin, mutta luultavasti sellainen lisänuoli ilman punaista nuolivaihtoehtoa. Valot, joissa punainen nuoli vaihtuu vihreäksi nuoleksi, eivät päästä jalankulkijoita samaan aikaan yli.
En edelleenkään usko että Suomessa on sellaista risteystä, ainakaan tarkoituksella, jossa vihreä liikennevalonuoli palaa siten että samaan aikaan on reitin alle osuvilla jalankulkijoilla vihreä valo. Oli tuolla vihreällä nuolella olemassa punainen nuolikaveri tai kyseessä 'lisänuoli'. Ihan tavallisen liikennevaloristeyksen lisänuolihan ei tarvitse punaista nuolta, sillä tilannetta jossa saisi ajaa suoraan mutta ei oikealle ei synny.

Nyt siis jos olen väärässä joutunen repen ja g-pisteen lisäksi lahjomaan vielä zillan äidin ja Ossinkin.

Vaikutelman siitä että tuollainen risteys on olemassa voi helposti saada siten että ajaa vaikkapa jonossa ja ehtii valoista ohi niin että oikealle vihreä on sammunut ja korvautunut suoraan vihreällä. Silloin siis jalankulkijoillakin on vihreä ja etukävelyoikeus.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Twite kirjoitti:
Vaikutelman siitä että tuollainen risteys on olemassa voi helposti saada siten että ajaa vaikkapa jonossa ja ehtii valoista ohi niin että oikealle vihreä on sammunut ja korvautunut suoraan vihreällä. Silloin siis jalankulkijoillakin on vihreä ja etukävelyoikeus.

Tähän en usko sen takia että niin monta kertaa olen ollut ruuhkassa ensimmäisenä niissä valoissa, joten nähnyt hyvin moneaan otteeseen kun ne vaihtuvat, niin autoille kuin jalankulkijoille.
En rupea väittelemään jos olen väärässä, mutta olisi mielenkiintoista tietää nyt asian todellinen laita. Että voiko tällainen "lisänuoli" olla vihreä, samalla kun jalankulkijoille on vihreä. Tai sitten lähden huomenna Stockalle ja tsekkaan itse asian.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
girlzilla kirjoitti:
Tähän en usko sen takia että niin monta kertaa olen ollut ruuhkassa ensimmäisenä niissä valoissa, joten nähnyt hyvin moneaan otteeseen kun ne vaihtuvat, niin autoille kuin jalankulkijoille.
En rupea väittelemään jos olen väärässä, mutta olisi mielenkiintoista tietää nyt asian todellinen laita. Että voiko tällainen "lisänuoli" olla vihreä, samalla kun jalankulkijoille on vihreä. Tai sitten lähden huomenna Stockalle ja tsekkaan itse asian.
Sanoisin Twiten olevan oikeassa nuolivalon suhteen. Tällaisessa tapauksessa valo jalankulkijoille on punainen.

Cougar.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Säädetään nyt vielä vähän. Eli jos autoilijalla on esim. nuolivalo oikealle, niin risteysalueeseen kuuluvalla suojatiellä on aina punainen valo. Mikäli jalankulkijalla on vihreä valo, niin nuolivalo ei pala vihreänä - korkeintaan se pyöreä vihreä valo ilman nuolta.

Mikäli jossain on toisin, niin käsittääkseni se on vastoin lakia.

Cougar.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Twite kirjoitti:
En edelleenkään usko että Suomessa on sellaista risteystä, ainakaan tarkoituksella, jossa vihreä liikennevalonuoli palaa siten että samaan aikaan on reitin alle osuvilla jalankulkijoilla vihreä valo.
Taidat(te) olla oikeassa. Rupesin muistelemaan tarkemmin kuvailemani risteyksen valologiikkaa. Kyllä se vihreä nuoli sammuu ennen kuin jalankulkijat päästetään yli. Ei tarvitse siis lahjoa.
 

Lexa

Jäsen
Onnittelut sinulle kuorman sitomisesta IDIOOTTI!

Sinä mullisaukko, joka 27.8 käännyit Hartolassa (Neste Jari-Pekka) eteemme. Oliko järkevää jättää trailerissa olevan veneen penkit paikoilleen? Sinun kaltaisiesi idioottien takia muistan miksi liikenteessä on hyvä pitää turvaväli. Muussa tapauksessa tuo penkki olisi löytynyt tuulilasistamme. Takana tuleva onnistui myös onnekseen väistämään jättämäsi ylimääräisen esteen. Itse et tietysti tätä huomannut, koska kuulunet niihin kavereihin, jotka eivät peileihinsä vilkuile. Teki kieltämättä mieli sinut pysäyttää ja laskostaa osaksi 4-tietä. Pelastuit tällä kertaa, ellei takanamme ajanut kuulunut yhtä lempeään luonteenlaatuun. Onneksi Audin vetokoukussa on jatkossa tilaa sinulle. Lupaan pitää huolen siitä, että et putoa matkan varrelle ja Essi Wuorela tulkitsee "Hei me mennään naimisiin" biisiä koko matkan.
 

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ossi kirjoitti:
Taidat(te) olla oikeassa. Rupesin muistelemaan tarkemmin kuvailemani risteyksen valologiikkaa. Kyllä se vihreä nuoli sammuu ennen kuin jalankulkijat päästetään yli. Ei tarvitse siis lahjoa.

Kyllähän se näin on, ihme inttämistä ihan selvästä asiasta. Jo autokoulussa käydään ihan yksiselitteisesti läpi, että vihreä nuolivalo autoilijalle tarkoittaa, että kääntyä saa täysin etuoikeutetusti. Tällöinhän ei siis jalankulkijoille voi palaa vihreä valo samanaikaisesti.
 

Sacho

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Pallo!
En tiedä onko tästä jo aiemmin puhuttu mutta nyt on kuitenkin pakko avautua.

Miten vaikeaa voi olla ymmärtää että moottoritien kiihdytyskaista on sitä varten, että siinä auton vauhti kiihdytetään muun liikenteen nopeutta vastaavaksi. Liian usein joudun tilanteeseen että kiihdytyskaistalta tunkee eteeni ajoneuvo jonka nopeus on juuri ja juuri yli kuudenkymmenen. Useimmiten kyseiset kuljettajat myös luulevat että moottoritiellä ajavan kuuluu väistää kiihdytyskaistalta tulevaa, mutta mihinkäs väistät jos viereinenkin kaista on täynnä autoja.Tänäänkin vältin vain hädin tuskin ajoneuvoni rusinoitumisen lyömällä jarrun pohjaan ja toivoen että myös takana tulevan refleksit ovat kunnossa.

Yhdynkin täysin edellä asittettyyn vaatimukseen autokoulun jatkamisesta kaksivuotiseksi, sillä jos näissä tapauksissa ratissa ei ole kynsin/tekohampain kortistaan kiinnipitävä papparainen, niin kysessä on minimiajotunneilla ajokortin saanut teini joka luulee edelleen että liikenteessä ajetaan 10km/h alinopeutta niinkuin autokoulussa opetettiin.

Niihin tapauksiin, joissa kuski pysäyttää autonsa kiihdydytkaista päähän ja alkaa odottaa sopivaa väliä johon mennä, en edes ala nyt puuttumaan. Toivon vain, että evoluutio korjaa kyseiset kuljettajat pian pois liikenteestä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Se on henkilöautoilijoille helkkarin vaikea ymmärtää, että jos rekka vilkuttaa vasemmalle, niin se ei suinkaan meinaa sitä, että silloin henkilöauto saa mennä ohi. Kyllä rekat näyttää vilkkua penkkaan päin, jos reitti takana tuleville on vapaa. Joku idiootti yritti tänään tappaa itsensä, mutta ei edes onnistunut.
 
Suosikkijoukkue
Ilves, Bulls, Arsenal, Canucks ja Three Lions
Itse olen siinä iässä, että käyn vasta autokoulua, mutta silti minulla on paljon sanottavaa... Nimittäin sen olen lyhyellä ajokokemuksellani huomannut, että eräille kuskeille liikenteessä liikkuu paljon "punaisia vaatteita" jotka on pakko ohittaa mahdollisimman pian, näihin kuuluvat: Pakettiautot, vanhemmat autot, mitkä tahansa autot (jos itse ajaa esim. Jaguarilla) ja autokoulujen autot. Toki myönnän tekeväni vielä liikeenteessä kohtalaisen paljon virheitä ja silloinhan ohittaminen on erittäin perusteltua, mutta tuntuu, että eräitten on pakko päästä ohittamaan, vaikka olisikin ajamassa seuraavasta risteyksestä omalle pihalle.

Ensimmäisillä ajotunneilla olin ajelemassa nekalan suunnalla ja pysähdyin kolmio risteykseen, koska tie oli ruuhkainen. Tien vapautuessa en saanutkaan autoani lähtemään ja häätäännyin, koska takanani oli aikamoinen letka. Ja kun tilanne oli jo muutenkin mallikkaalla tolalla, joku s**tanan idiotti alkoi painamaan tööttiä ja pitikin sitä pohjassa sitten oikein huolella ja tämä teko lisäsi entisestään hermostuneisuuttani ja sain vasta pitkän taistelun jälkeen auton liikkeelle. Ja toinen kohtaamani onglema on taas täysin päinvastaiset kuljettajat, nämä teiden Kerttu-tädit eivät mene ohita autokoululaista kirveelläkkään ja taakse muodostuu kauheita letkia, jos jokin menee pieleen.

Ja viimeinen sana ihanista pyöräilijöistä pari kertaa on päässyt käymään niin, että pyöräilijöiden kanssa on melkein päässyt käymään vaara tilanteita, koska monien pyöräilijöiden kaupunkiajo on vastuutonta ja liikennesäännöistä piittaamatonta. Kyllä muutaman kerran kyllä sappi kiehunut näiden epeleiden kanssa...
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Sacho kirjoitti:
Miten vaikeaa voi olla ymmärtää että moottoritien kiihdytyskaista on sitä varten, että siinä auton vauhti kiihdytetään muun liikenteen nopeutta vastaavaksi. Liian usein joudun tilanteeseen että kiihdytyskaistalta tunkee eteeni ajoneuvo jonka nopeus on juuri ja juuri yli kuudenkymmenen. Useimmiten kyseiset kuljettajat myös luulevat että moottoritiellä ajavan kuuluu väistää kiihdytyskaistalta tulevaa, mutta mihinkäs väistät jos viereinenkin kaista on täynnä autoja.
....
Niihin tapauksiin, joissa kuski pysäyttää autonsa kiihdydytkaista päähän ja alkaa odottaa sopivaa väliä johon mennä, en edes ala nyt puuttumaan. Toivon vain, että evoluutio korjaa kyseiset kuljettajat pian pois liikenteestä.
Periaatteessa samaa mieltä ekasta kohdasta. Eri mieltä toisesta.

1) Kiihdytys kiihdytskaistalla.
Jokaisen ihmisen pitäisi ajaa 6kk Talbot Horizontilla niin ymmärtäisi että eivät kaikki tahallaan ole kiihdyttämättä kiihdytyskaistalla. Urveloista joilla asia ei ole auton surituskyvystä kiinni olen kanssasi samaa mieltä.

2) Pysähtyminen kiihdytyskaistan päähän.
No se nyt vaan on niin että henkilö joka ei oleta että kiihdytyskaistalta tulevaa väistetään voi ihan hyvin joutua tilanteeseen jossa järkevintä on pysähtyä. Itselleni noin on käynyt joitakin kertoja. Tosin ei tuollaista moottoritien kiihdytyskaistalla pitäisi tapahtua, muualla lyhyistä kaistoista ja runsaasta liikenteestä johtuen ihan helpostikin.
Grainger kirjoitti:
Se on henkilöautoilijoille helkkarin vaikea ymmärtää, että jos rekka vilkuttaa vasemmalle, niin se ei suinkaan meinaa sitä, että silloin henkilöauto saa mennä ohi.
Jaaha, itse kuulun sitten niihin idiootteihin tässä. Tai siis kyllä minä ymmärrän jos rekka on kääntymässä vasemmalle että en silloin ohita. Miksi se muuten vilkauttaa vasempaan, morjenstaakseen toista nahkaliivilajitoveria tai sanoakseen 'älä ohita'? Eipä ne tosin paljon vilkuttele suuntaan eikä toiseen mutuna tuntuu että aiemmin enemmän antoivat ohitusmerkkiä. Voi olla että aika kultaa muistot. Tosin sillä Talbotilla oli ihan turha lähteä rinnalle vilkuttipa rekka sitten mihin suuntaan tahansa.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hiisi_van_Holten kirjoitti:
Ensimmäisillä ajotunneilla olin ajelemassa nekalan suunnalla ja pysähdyin kolmio risteykseen, koska tie oli ruuhkainen. Tien vapautuessa en saanutkaan autoani lähtemään ja häätäännyin, koska takanani oli aikamoinen letka. Ja kun tilanne oli jo muutenkin mallikkaalla tolalla, joku s**tanan idiotti alkoi painamaan tööttiä ja pitikin sitä pohjassa sitten oikein huolella ja tämä teko lisäsi entisestään hermostuneisuuttani ja sain vasta pitkän taistelun jälkeen auton liikkeelle.

Tuossahan saattaa olla niin, että auto joka on töötännyt ei ole nähnyt ensimmäisenä olevan auton olevan autokouluauto. Kyllähän siinä rupee kummastuttamaan että mitäs siellä tapahtuu. Eri asia jos takana oleva auto on tehnyt niin.

Tuohon ohitteluunkin pitää ottaa sellainen asenne että ohitelkoot minkä kerkeävät. Minä en aja vielä yhtään ylinopeutta ja joitain se ärsyttää. Kyllä se takana oleva auto ohitse jossain vaiheessa lähtee.

Sitä perseessä kiinni ajamista tosin en ymmärrä, onko tarkoituksena jotenkin ärsyttää tai saada edessä oleva auto ajamaan kovempaa? Minulla vaikutus on aina ihan päinvastainen. Jos joku tulee perään kiinni niin en varmasti nosta vauhtia ja saatan hymyillä peilin kautta.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
girlzilla kirjoitti:
Sitä perseessä kiinni ajamista tosin en ymmärrä, onko tarkoituksena jotenkin ärsyttää tai saada edessä oleva auto ajamaan kovempaa? Minulla vaikutus on aina ihan päinvastainen. Jos joku tulee perään kiinni niin en varmasti nosta vauhtia ja saatan hymyillä peilin kautta.

Jonkun tutkimuksen mukaan kuulemma suomalaisia ärsyttävät eniten lähellä perässä ajajat. En kyllä tiedä lähdettä, joten en voi olla 100 prosenttisen varma. Mutta kyllähän se yleensä on niin, että jos joku 40:n alueella tulee ihan perään kiinni, ei vauhtia tule ainakaan nostettua. Monesti tulee vittuillakseen ajettua tasan neljääkymppiä.

Toisaalta, usein monissa paikoissa 40:n rajoitus tuntuu turhalta: ei risteyksiä, jalankulkijoille oma väylä erillään tiestä jne. Silloin tulee joskus ajettua hitusen kovempaa ja aina eteen sattuu joku hitaampi. Sitten sitä ajautuu toisen perään roikkumaan.

Tästä voidaan vetää se johtopäätös, että liikenteessä on vain juntteja ja idiootteja. Juntit ajaa hiljempaa kuin itse ja idiootit kovempaa. Ehkä suomalainen luonteenpiirre aiheuttaa sen, ettei koskaan voi pitää muista autoilijoista. Aina voidaan valittaa siitä, kuinka taksit tööttäilee heti, jos on vähänkin aihetta yms. Jos joku soittaa torvea, niin heti ajatellaan, että saatanan mulkku ei voi odottaa hetkeäkään. Ja sitten tähän samaan syyllistyy kohta itse. Ainakin minä. Olisiko asenteissa sitten yleensä syy onnettomuuksiin?
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Totta on, että monissa paikoissa esim. 30 rajoitus tuntuu turhan pieneltä. Mutta en viitsi ajaa niissä enempää kuin korkeintaan 35-40, sillä tiedän että kyseisissä paikoissa on hemmetin usein tutia ja poliisit kulman takana. Ei viitsi ekan ajokorttivuotensa aikana ottaa sakkoja.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Kiitos ensinnäkin Ossille, joka edusti näkökantaani tässä "ohitusvuoro"-asiassa.
Omat kokemukseni tuosta "ohitusvuorosta" ovat nimenomaan sellaisia, jossa ei emmitä edessä olevan rekan ohittamista vaan lähdetään heti tilanteen tullen ohi. Yhtä aikaa on takaa tuleva, 50 % tapauksista ilman vilkkua, lähtenyt ohittamaan. Ja nekin jotka vilkkua käyttävät, laittavat sen päälle samalla kun jo kääntävät rattia vasemmalle. Pitkien väläyttäminen on jo harvinaista luksusta.

Rekan takana toisena roikkuva tai siitä taempana oleva voi todellakin seurata sen 2 sekuntia, onko edellä oleva lähdössä ohi. Rekan takaa ei nimittäin näe kunnolla eteen kuin röntgenkatseella, siitä se "empiminen" johtuu. Turvaväliä taas rekkaan on monesti vaikea säilyttää jo sen takia, että on suunnitellut ohittamista ja varsinkin sen takia, että perseeseen on ilmaantunut jostakin kaukaa horisontista ns. idiootti ja tämän takia hidastaminen olisi vaarallista.

Toisaalta on myös tilanteita, joissa on itse lähtenyt ohittamaan takaa empiväisiä kuskeja. Myös takaa jo ohittamaan lähtenyt on kykenevä seuraamaan jonossa edellään liikkuvia autoja. Joku niistä voi lähteä ohi. Minullekin on monesti sattunut tällainen tilanne, mutta vasempien vilkkujen seuraaminen edellä ajavasta jonosta on ehkäissyt vaaratilanteen. Empiväiset kun ovat yleensä niitä, jotka vilkkua käyttävät ENNEN ohittamiseen lähtemistä.

Ennakoiva ajo vaatii älykkyyttä, vähän kuin shakin pelaaminen. On osattava ottaa huomioon monia muuttujia lyhyessä ajassa. Monet eivät siihen pysty, tämäkin ketju osoittaa sen. Ei vain ymmärretä asioita, ajattelukyvyn puute on ikävä asia.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
girlzilla kirjoitti:
Sitä perseessä kiinni ajamista tosin en ymmärrä, onko tarkoituksena jotenkin ärsyttää tai saada edessä oleva auto ajamaan kovempaa? Minulla vaikutus on aina ihan päinvastainen. Jos joku tulee perään kiinni niin en varmasti nosta vauhtia ja saatan hymyillä peilin kautta.

Oikein. Näinhän sitä pitää tehdä. Jos takana ajava ei noudata turvaväliä, pitää oma nopeus sovittaa siten, että meno on turvallisempaa.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, satutko kenties ajelemaan jollakin pienellä autolla? Itse olen tehnyt sellaisen huomion, että kun ajelin ennen sellaisella pienellä kopperolla, perässä roikkujia oli vähän väliä. Nyt kun olen sittemmin vaihtanut isompaan vajaa viisi metriseen autoon, on perässä roikkujat vähentyneet selvästi, vaikka käyttämäni ajonopeudet ovat samat kuin ennenkin.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Shejbal kirjoitti:
Oikein. Näinhän sitä pitää tehdä. Jos takana ajava ei noudata turvaväliä, pitää oma nopeus sovittaa siten, että meno on turvallisempaa.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, satutko kenties ajelemaan jollakin pienellä autolla? Itse olen tehnyt sellaisen huomion, että kun ajelin ennen sellaisella pienellä kopperolla, perässä roikkujia oli vähän väliä. Nyt kun olen sittemmin vaihtanut isompaan vajaa viisi metriseen autoon, on perässä roikkujat vähentyneet selvästi, vaikka käyttämäni ajonopeudet ovat samat kuin ennenkin.

Esitit tuon kysymyksen girlzillalle, mutta vastaanpa tähän minäkin koska asiasta on kokemusta. Normaalisti ajelen saksalaisella farmariautolla. Kerrattain oli tämä saksan-ihme parkkipaikalla jumissa ja jouduin lainaamaan mutsini 1.4 Toyota Yarista.

Posottelin Kemistä Ouluun tuolloin päivittäistä työmatkaani ja ihmettelin miksi perkeleessä on nyt niin hulluja kuskeja liikenteessä!? En ollut kauheasti miettinyt millainen pirssi on allani mutta yhtäkkiä mieleeni juolahti, että perkele, taitaapa johtua tästä Yariksesta tuo kanssa-autoilijain hurjastelu ja kahelit ohitukset. Kruununa tälle oletukselle oli se, kun muuan taksikuski valitsi jo Ouluun tultuani vasemman kaistan liikennevaloissa ja oli saatanan vittuuntunut kun asiaa testatessani revin kevyestä automaattivaihdepedosta kaikki irti eikä BMW-taksari päässyt ohi. Käännyin eräästä risteyksestä oikealle ja BMW lähti perse sivessä suoraan ja kuskin naama oli näkemisen arvoinen kun häntä vielä vasiten vilkaisin.
 

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Uleåborgir kirjoitti:
Mua on jo pidemmän aikaa vituttaneet sellaiset kuskit, jotka lähtevät yllättäen ohittamaan takaa henkilöauton ja rekan. Sikäli tuossa ei ole mitään ihmettelemistä, vitutuksen syy on se, että tämä henkilöauton ja rekan ohittava ei ymmärrä/tätä ei kiinnosta, että edessä olevalla on myös suunnitelma ohittaa rekka. Sitten hän vain härskisti vie ohituspaikan rekkaa lähempänä olevalta autolta lähtemällä ohittamaan takaa. Siinä syntyy helposti vaaratilanteita kun kummatkin lähtevät ohitukseen. Jos rekkaa lähimpänä ei tarkista peilien lisäksi kuollutta kulmaa yms. on kuolema lähellä.

Rakas whatever, se joka ajaa lähimpänä sitä rekkaa osoittaa omalla ajamisellaan, että on edes aikeissa ohittaa tuon maantiejunan. Ajatustenlukijoita emme ole varmasti kukaan, mutta "hänjokasuunniteleeohittavansarekan", voisi laittaa vilkun räpsimään vasemmalle hyvissä ajoin ja hakea sitä kauan kaipaamaansa ohituspaikkaa jo kauan ajoin ennen itse aktia. Onko koskaan tullut mieleesi, että se härski-ohittaja saattaa tuntea tien ja tilanteen paljon paremmin kuin joku sunnuntaiautoilija? Hän tietää, että on turvallista ohittaa se rekan perässä roikkuva velliperse sillä sopivalla kohdalla. Turisti missaa senkin tilanteen. Jättäisi tilaa muille, jos on epävarma ajamisestaan. Sinisiä lippuja monesti kaipaisi omille pikiteillemmekin.

-duud-

ps. katoaako sinulla useinkin tilannetaju liikenteessä? eikö pää käänny, vai missä on vika?
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
duud kirjoitti:
Rakas whatever, se joka ajaa lähimpänä sitä rekkaa osoittaa omalla ajamisellaan, että on edes aikeissa ohittaa tuon maantiejunan. Ajatustenlukijoita emme ole varmasti kukaan, mutta "hänjokasuunniteleeohittavansarekan", voisi laittaa vilkun räpsimään vasemmalle hyvissä ajoin ja hakea sitä kauan kaipaamaansa ohituspaikkaa jo kauan ajoin ennen itse aktia. Onko koskaan tullut mieleesi, että se härski-ohittaja saattaa tuntea tien ja tilanteen paljon paremmin kuin joku sunnuntaiautoilija? Hän tietää, että on turvallista ohittaa se rekan perässä roikkuva velliperse sillä sopivalla kohdalla. Turisti missaa senkin tilanteen. Jättäisi tilaa muille, jos on epävarma ajamisestaan. Sinisiä lippuja monesti kaipaisi omille pikiteillemmekin.

-duud-

ps. katoaako sinulla useinkin tilannetaju liikenteessä? eikö pää käänny, vai missä on vika?

RaKaS NoBoDy -87-

Kirjoituksesi perusteella sinun tarinasi saattaa jatkossa olla lempielokuvasi "Dude, Where's my Car?" jatko-osan "Where's duud's Car" alaotsikolla "It's under the Truck" todellisuuteen perustuvan tragikomedian premissinä.

Toivon silti sydämestäni ettei näin tule olemaan.
 

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Uleåborgir kirjoitti:
. Pitkien väläyttäminen on jo harvinaista luksusta.

Rekan takana toisena roikkuva tai siitä taempana oleva voi todellakin seurata sen 2 sekuntia, onko edellä oleva lähdössä ohi. Rekan takaa ei nimittäin näe kunnolla eteen kuin röntgenkatseella, siitä se "empiminen" johtuu. Turvaväliä taas rekkaan on monesti vaikea säilyttää jo sen takia, että on suunnitellut ohittamista ja varsinkin sen takia, että perseeseen on ilmaantunut jostakin kaukaa horisontista ns. idiootti ja tämän takia hidastaminen olisi vaarallista.

Ennakoiva ajo vaatii älykkyyttä, vähän kuin shakin pelaaminen.

Yksi neuvo: älä koskaan, ikinä missään väläyttele pitkiä ohittamaan lähtiessäsi. Haluatko sokaista edellä ajavan kuskin täydellisesti? Tuo on varma tapa saada vittuuntunut kanssaautoilija keskustelemaan seuraavalla taukopaikallasi.

Ennakoivaa ajotapaako sinä sitten harrastat? Kirjoituksistasi päätellen ei voisi tuollaiseen tulokseen päätyä millään. Liikenne vaatii pelisilmää ja joustavuutta jokaisessa tilanteessa, eikä omista suunnitelmista kiinni pitämistä. Ennakointi on juurikin välin pitämistä edellä ajavaan ja ohittamista täydelläkaasulla heti, kun vastaantulija on kohdattu. Ei tuollainen vaadi teräsmiehen katsetta, eikä muitakaan yliluonnollisia ominaisuuksia.

Suosittelen sinulle lajiksi kyykän heittoa shakin sijaan. Lahjasi viittaavat siihen suuntaan.

-duud-
 

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Uleåborgir kirjoitti:
RaKaS NoBoDy -87-

Kirjoituksesi perusteella sinun tarinasi saattaa jatkossa olla lempielokuvasi "Dude, Where's my Car?" jatko-osan "Where's duud's Car" alaotsikolla "It's under the Truck" todellisuuteen perustuvan tragikomedian premissinä.

Toivon silti sydämestäni ettei näin tule olemaan.

Sinähän näppärästi vastailit. Taidat olla aivan ylpeä tuotoksestasi. Mielenkiintoista tuollaista tajunnanvirtaa on yrittää tulkita. Ei vain avaudu. sori vaan.

-duud-

ps. it's "pimp my ride"

EDIT: Kerro oikeasti mitä halusit viestilläsi kertoa. Olen aivan vakavissani.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
duud kirjoitti:
Yksi neuvo: älä koskaan, ikinä missään väläyttele pitkiä ohittamaan lähtiessäsi. Haluatko sokaista edellä ajavan kuskin täydellisesti? Tuo on varma tapa saada vittuuntunut kanssaautoilija keskustelemaan seuraavalla taukopaikallasi.

Ennakoivaa ajotapaako sinä sitten harrastat? Kirjoituksistasi päätellen ei voisi tuollaiseen tulokseen päätyä millään. Liikenne vaatii pelisilmää ja joustavuutta jokaisessa tilanteessa, eikä omista suunnitelmista kiinni pitämistä. Ennakointi on juurikin välin pitämistä edellä ajavaan ja ohittamista täydelläkaasulla heti, kun vastaantulija on kohdattu. Ei tuollainen vaadi teräsmiehen katsetta, eikä muitakaan yliluonnollisia ominaisuuksia.

Suosittelen sinulle lajiksi kyykän heittoa shakin sijaan. Lahjasi viittaavat siihen suuntaan.

-duud-

Kirjoitat aivan kuin ainoa mahdollinen suunnitelma olisi pitkän aikavälin suunnitelma, esim. kämpillä rustattu, ruutupaperille kirjattu mietelmä. Olet erehtynyt:

Liikenteessä voi tehdä myös todella lyhyen aikajänteen suunnitelmia, puhutaan jopa 0,1 (ihmisen alin reaktioaika IAAF:n mukaan) - 3 sekunnin suunnitelmista. Nimettäköön tämä taso operatiiviseksi tasoksi. Tällä tasolla suoritetaan käsillä olevan tilanteen vaativat teot. Tämä taso on juuri se johon tarvitaan aivokapasiteettia.

Tällä tasolla otetaan huomioon sekin seikka, että iskän A4 saattaa lähteä ilman vilkkua takaa ohi ja kuollut kulma kannattaa tarkistaa. Tällä tasolla myös takaa tuleva voi katsoa sen kahden sekunnin ajan lähteekö edessä ajava ohittamaan myös. Jos edessä ajava ajaa rekan persiissä ja sompailee keskiviivan tuntumassa, niin todennäköisesti se on ohitusaikeissa. Mutta vaikka kuin osoittaisi ennakkoon että nyt lähdetään ohitukseen, tulee takaa monesti joku saatanan idiootti ja silloin jarrupedaali painuu mattoon.

On se varmasti vaikeaa liikenteessä ymmärtää näitä asioita, kun ei luettuakaan ymmärretä.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Shejbal kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kysyn, satutko kenties ajelemaan jollakin pienellä autolla? Itse olen tehnyt sellaisen huomion, että kun ajelin ennen sellaisella pienellä kopperolla, perässä roikkujia oli vähän väliä. Nyt kun olen sittemmin vaihtanut isompaan vajaa viisi metriseen autoon, on perässä roikkujat vähentyneet selvästi, vaikka käyttämäni ajonopeudet ovat samat kuin ennenkin.

Itse asiassa en. Yleensä tuollaisella Nissan Maximalla ajan, mutta kyllä perässä roikkujia riittää. Sama on se, jos joku tööttää typerästä asiasta takanani. Eräänä päivänä edessäni kulkee Ruoholahdessa JUNA, ja takana oleva tööttää että mikäs kestää. Ajan varmasti sen jälkeen tasaista 40km tuntivauhtia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös