Jos hänellä on jo vilkku päällä ohittamisen merkiksi, niin annan hänen mennä ensin.finnjewel kirjoitti:Vastaatko vielä ihan mielenkiinnosta pariin teoreettiseen kysymykseen:
Ajat jonon viimeisenä, haluat ohittaa sen jonon, mutta olet joutunut jonkin aikaa odottelemaan ohitukseen pääsyä. Perääsi ehtii sillä aikaa ilmaantua auto, joka niinikään kärkkyy ohitusta, vilkku päällä ja aivan puskuriisi liimaantuneena. Kun ohituspaikka tulee, annatko tämän takanasi olevan ohittaa ensin?
Ei normaalissa tilanteessa ole mitenkään ärsyttävää poislukien tuo puskuriin liimautuminen, mutta ei sekään mikäli menee nopeasti ohi..Jos annat, ja tavoitat ko. auton myöhemmin ja ohitat vuorostasi hänet, oliko tapahtumaketju mielestäsi yhtään ärsyttävä?
En edelleenkään usko että Suomessa on sellaista risteystä, ainakaan tarkoituksella, jossa vihreä liikennevalonuoli palaa siten että samaan aikaan on reitin alle osuvilla jalankulkijoilla vihreä valo. Oli tuolla vihreällä nuolella olemassa punainen nuolikaveri tai kyseessä 'lisänuoli'. Ihan tavallisen liikennevaloristeyksen lisänuolihan ei tarvitse punaista nuolta, sillä tilannetta jossa saisi ajaa suoraan mutta ei oikealle ei synny.Ossi kirjoitti:Nuolivihreä varmaan onkin, mutta luultavasti sellainen lisänuoli ilman punaista nuolivaihtoehtoa. Valot, joissa punainen nuoli vaihtuu vihreäksi nuoleksi, eivät päästä jalankulkijoita samaan aikaan yli.
Twite kirjoitti:Vaikutelman siitä että tuollainen risteys on olemassa voi helposti saada siten että ajaa vaikkapa jonossa ja ehtii valoista ohi niin että oikealle vihreä on sammunut ja korvautunut suoraan vihreällä. Silloin siis jalankulkijoillakin on vihreä ja etukävelyoikeus.
Sanoisin Twiten olevan oikeassa nuolivalon suhteen. Tällaisessa tapauksessa valo jalankulkijoille on punainen.girlzilla kirjoitti:Tähän en usko sen takia että niin monta kertaa olen ollut ruuhkassa ensimmäisenä niissä valoissa, joten nähnyt hyvin moneaan otteeseen kun ne vaihtuvat, niin autoille kuin jalankulkijoille.
En rupea väittelemään jos olen väärässä, mutta olisi mielenkiintoista tietää nyt asian todellinen laita. Että voiko tällainen "lisänuoli" olla vihreä, samalla kun jalankulkijoille on vihreä. Tai sitten lähden huomenna Stockalle ja tsekkaan itse asian.
Taidat(te) olla oikeassa. Rupesin muistelemaan tarkemmin kuvailemani risteyksen valologiikkaa. Kyllä se vihreä nuoli sammuu ennen kuin jalankulkijat päästetään yli. Ei tarvitse siis lahjoa.Twite kirjoitti:En edelleenkään usko että Suomessa on sellaista risteystä, ainakaan tarkoituksella, jossa vihreä liikennevalonuoli palaa siten että samaan aikaan on reitin alle osuvilla jalankulkijoilla vihreä valo.
Ossi kirjoitti:Taidat(te) olla oikeassa. Rupesin muistelemaan tarkemmin kuvailemani risteyksen valologiikkaa. Kyllä se vihreä nuoli sammuu ennen kuin jalankulkijat päästetään yli. Ei tarvitse siis lahjoa.
Periaatteessa samaa mieltä ekasta kohdasta. Eri mieltä toisesta.Sacho kirjoitti:Miten vaikeaa voi olla ymmärtää että moottoritien kiihdytyskaista on sitä varten, että siinä auton vauhti kiihdytetään muun liikenteen nopeutta vastaavaksi. Liian usein joudun tilanteeseen että kiihdytyskaistalta tunkee eteeni ajoneuvo jonka nopeus on juuri ja juuri yli kuudenkymmenen. Useimmiten kyseiset kuljettajat myös luulevat että moottoritiellä ajavan kuuluu väistää kiihdytyskaistalta tulevaa, mutta mihinkäs väistät jos viereinenkin kaista on täynnä autoja.
....
Niihin tapauksiin, joissa kuski pysäyttää autonsa kiihdydytkaista päähän ja alkaa odottaa sopivaa väliä johon mennä, en edes ala nyt puuttumaan. Toivon vain, että evoluutio korjaa kyseiset kuljettajat pian pois liikenteestä.
Jaaha, itse kuulun sitten niihin idiootteihin tässä. Tai siis kyllä minä ymmärrän jos rekka on kääntymässä vasemmalle että en silloin ohita. Miksi se muuten vilkauttaa vasempaan, morjenstaakseen toista nahkaliivilajitoveria tai sanoakseen 'älä ohita'? Eipä ne tosin paljon vilkuttele suuntaan eikä toiseen mutuna tuntuu että aiemmin enemmän antoivat ohitusmerkkiä. Voi olla että aika kultaa muistot. Tosin sillä Talbotilla oli ihan turha lähteä rinnalle vilkuttipa rekka sitten mihin suuntaan tahansa.Grainger kirjoitti:Se on henkilöautoilijoille helkkarin vaikea ymmärtää, että jos rekka vilkuttaa vasemmalle, niin se ei suinkaan meinaa sitä, että silloin henkilöauto saa mennä ohi.
Hiisi_van_Holten kirjoitti:Ensimmäisillä ajotunneilla olin ajelemassa nekalan suunnalla ja pysähdyin kolmio risteykseen, koska tie oli ruuhkainen. Tien vapautuessa en saanutkaan autoani lähtemään ja häätäännyin, koska takanani oli aikamoinen letka. Ja kun tilanne oli jo muutenkin mallikkaalla tolalla, joku s**tanan idiotti alkoi painamaan tööttiä ja pitikin sitä pohjassa sitten oikein huolella ja tämä teko lisäsi entisestään hermostuneisuuttani ja sain vasta pitkän taistelun jälkeen auton liikkeelle.
girlzilla kirjoitti:Sitä perseessä kiinni ajamista tosin en ymmärrä, onko tarkoituksena jotenkin ärsyttää tai saada edessä oleva auto ajamaan kovempaa? Minulla vaikutus on aina ihan päinvastainen. Jos joku tulee perään kiinni niin en varmasti nosta vauhtia ja saatan hymyillä peilin kautta.
girlzilla kirjoitti:Sitä perseessä kiinni ajamista tosin en ymmärrä, onko tarkoituksena jotenkin ärsyttää tai saada edessä oleva auto ajamaan kovempaa? Minulla vaikutus on aina ihan päinvastainen. Jos joku tulee perään kiinni niin en varmasti nosta vauhtia ja saatan hymyillä peilin kautta.
Shejbal kirjoitti:Oikein. Näinhän sitä pitää tehdä. Jos takana ajava ei noudata turvaväliä, pitää oma nopeus sovittaa siten, että meno on turvallisempaa.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, satutko kenties ajelemaan jollakin pienellä autolla? Itse olen tehnyt sellaisen huomion, että kun ajelin ennen sellaisella pienellä kopperolla, perässä roikkujia oli vähän väliä. Nyt kun olen sittemmin vaihtanut isompaan vajaa viisi metriseen autoon, on perässä roikkujat vähentyneet selvästi, vaikka käyttämäni ajonopeudet ovat samat kuin ennenkin.
Uleåborgir kirjoitti:Mua on jo pidemmän aikaa vituttaneet sellaiset kuskit, jotka lähtevät yllättäen ohittamaan takaa henkilöauton ja rekan. Sikäli tuossa ei ole mitään ihmettelemistä, vitutuksen syy on se, että tämä henkilöauton ja rekan ohittava ei ymmärrä/tätä ei kiinnosta, että edessä olevalla on myös suunnitelma ohittaa rekka. Sitten hän vain härskisti vie ohituspaikan rekkaa lähempänä olevalta autolta lähtemällä ohittamaan takaa. Siinä syntyy helposti vaaratilanteita kun kummatkin lähtevät ohitukseen. Jos rekkaa lähimpänä ei tarkista peilien lisäksi kuollutta kulmaa yms. on kuolema lähellä.
duud kirjoitti:Rakas whatever, se joka ajaa lähimpänä sitä rekkaa osoittaa omalla ajamisellaan, että on edes aikeissa ohittaa tuon maantiejunan. Ajatustenlukijoita emme ole varmasti kukaan, mutta "hänjokasuunniteleeohittavansarekan", voisi laittaa vilkun räpsimään vasemmalle hyvissä ajoin ja hakea sitä kauan kaipaamaansa ohituspaikkaa jo kauan ajoin ennen itse aktia. Onko koskaan tullut mieleesi, että se härski-ohittaja saattaa tuntea tien ja tilanteen paljon paremmin kuin joku sunnuntaiautoilija? Hän tietää, että on turvallista ohittaa se rekan perässä roikkuva velliperse sillä sopivalla kohdalla. Turisti missaa senkin tilanteen. Jättäisi tilaa muille, jos on epävarma ajamisestaan. Sinisiä lippuja monesti kaipaisi omille pikiteillemmekin.
-duud-
ps. katoaako sinulla useinkin tilannetaju liikenteessä? eikö pää käänny, vai missä on vika?
Uleåborgir kirjoitti:. Pitkien väläyttäminen on jo harvinaista luksusta.
Rekan takana toisena roikkuva tai siitä taempana oleva voi todellakin seurata sen 2 sekuntia, onko edellä oleva lähdössä ohi. Rekan takaa ei nimittäin näe kunnolla eteen kuin röntgenkatseella, siitä se "empiminen" johtuu. Turvaväliä taas rekkaan on monesti vaikea säilyttää jo sen takia, että on suunnitellut ohittamista ja varsinkin sen takia, että perseeseen on ilmaantunut jostakin kaukaa horisontista ns. idiootti ja tämän takia hidastaminen olisi vaarallista.
Ennakoiva ajo vaatii älykkyyttä, vähän kuin shakin pelaaminen.
Uleåborgir kirjoitti:RaKaS NoBoDy -87-
Kirjoituksesi perusteella sinun tarinasi saattaa jatkossa olla lempielokuvasi "Dude, Where's my Car?" jatko-osan "Where's duud's Car" alaotsikolla "It's under the Truck" todellisuuteen perustuvan tragikomedian premissinä.
Toivon silti sydämestäni ettei näin tule olemaan.
duud kirjoitti:Yksi neuvo: älä koskaan, ikinä missään väläyttele pitkiä ohittamaan lähtiessäsi. Haluatko sokaista edellä ajavan kuskin täydellisesti? Tuo on varma tapa saada vittuuntunut kanssaautoilija keskustelemaan seuraavalla taukopaikallasi.
Ennakoivaa ajotapaako sinä sitten harrastat? Kirjoituksistasi päätellen ei voisi tuollaiseen tulokseen päätyä millään. Liikenne vaatii pelisilmää ja joustavuutta jokaisessa tilanteessa, eikä omista suunnitelmista kiinni pitämistä. Ennakointi on juurikin välin pitämistä edellä ajavaan ja ohittamista täydelläkaasulla heti, kun vastaantulija on kohdattu. Ei tuollainen vaadi teräsmiehen katsetta, eikä muitakaan yliluonnollisia ominaisuuksia.
Suosittelen sinulle lajiksi kyykän heittoa shakin sijaan. Lahjasi viittaavat siihen suuntaan.
-duud-
Shejbal kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta kysyn, satutko kenties ajelemaan jollakin pienellä autolla? Itse olen tehnyt sellaisen huomion, että kun ajelin ennen sellaisella pienellä kopperolla, perässä roikkujia oli vähän väliä. Nyt kun olen sittemmin vaihtanut isompaan vajaa viisi metriseen autoon, on perässä roikkujat vähentyneet selvästi, vaikka käyttämäni ajonopeudet ovat samat kuin ennenkin.