Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 018 135
  • 12 406

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
ervatsalo kirjoitti:
Niin, käsittääkseni nuolivalo tarkoittaa aina sitä, ettei tarvitse väistää ketään, eli suojatiellä on pakko olla punainen.

Muussa tapauksessa jossain on virhe tai sitten joku vetää päin punaisia.

Täältä tähän

Tuossakin risteyksessä on mielestäni sekä kääntyville, että jalankulkijoille yhtaikaa vihreä.
Ja ei muuten ole ainoa semmoinen risteys Helsingissä, saatika koko Suomessa.

Samaahan se girzilla jo sanoinkin, että siinä on molemmille vihreävalo. Mutta ei kannata lukea niitä viestejä.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Kyllä tuo kuulostaa tännekin uskomattomalta. Olen aina ollut siinä uskossa, että nuolivihreän aikana ei tarvitse väistellä jalankulkijoita. En tiedä mistä risteyksestä nyt on kyse, mutta tuosta pitäisi kyllä huomauttaa valoista vastuussa olevalle taholle. Tuollainen poikkeusristeys vaikuttaa vaaralliselta.
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tsadissa taidetaan noudattaa omia sääntöjä liikennevalo-ohjauksen suhteen, mikäli nuolivihreän aikaan risteävällä kadulla palaa samanaikaisesti vihreä jalankulkijoille. Normaalista käytännöstä ei ainakaan ole kyse.

"Jos vihreän nuolen muotoisella opasteella ohjataan kääntyvää liikennettä, ei tätä suuntaa risteävälle ajoneuvo-, jalankulku- tai raitiovaunuliikenteelle saa samanaikaisesti näyttää vihreää valoa eikä raitiovaunuliikenteelle muuta ajon sallivaa opastetta. Oikealle kääntyvää liikennettä voidaan kuitenkin ohjata nuoliopastimella samanaikaisesti vastakkaisesta suunnasta vasemmalle kääntyvän risteävän liikenteen kanssa, jos kyseistä vasemmalle kääntyvää liikennettä ohjataan pyöreällä valo-opasteella."

- Liikenne- ja viestintäministeriön asetus tieliikenteen liikennevaloista, 7 luku, 39§
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
repe_joke kirjoitti:
Tuossakin risteyksessä on mielestäni sekä kääntyville, että jalankulkijoille yhtaikaa vihreä.
Ja ei muuten ole ainoa semmoinen risteys Helsingissä, saatika koko Suomessa.

Samaahan se girzilla jo sanoinkin, että siinä on molemmille vihreävalo. Mutta ei kannata lukea niitä viestejä.
Luetaan, vaan ei uskota. Vihreä nuolivalo on eri kuin vihreä valo. Tarjoan g'zillalle H2O2 purkin ja repelle Nakke-lehden mikäli todistan itselleni olevani väärässä. Toki olen ollut ennenkin väärässä, eli ei siinä mitään jos niin käy.
 

Roomie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, St. Louis Blues
Twite kirjoitti:
Luetaan, vaan ei uskota. Vihreä nuolivalo on eri kuin vihreä valo. Tarjoan g'zillalle H2O2 purkin ja repelle Nakke-lehden mikäli todistan itselleni olevani väärässä. Toki olen ollut ennenkin väärässä, eli ei siinä mitään jos niin käy.
Jos vihreä nuolivalo palaa, ei todellakaan samaan aikaan pala vihreä valo jalankulkijoille. Ei muuta kuin autokoulu kaksivuotiseksi!
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eilen olin Porvoossa tulossa rantaa pitkin uutta siltaa kohti. Sata metriä ennen siltaa hiljensin vauhtia, jotta näkisin, että tuleeko oikealta ketään, koska näkyvyys oli huono. Takana tuleva Volvo -kuski kiihdytti risteyksessä ohitseni. Ei sitten tullut mieleen katsoa, jos oikealta tulisi joku. Paljon parikymppinen lippalakkipäinen Volvo -kuski siinä sitten voittikin. Pääsi odottelemaan seuraaviin punaisiin.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
finnjewel kirjoitti:
Olen edelleen vakaasti sitä mieltä, että jos letkan ohituksen joutuu keskeyttämään survomalla takaisin sinne jonoon, on ohitus ollut turha tai varomaton.

Sitäpaitsi jonojen ohittaminen taitaa olla nykysääntöjen mukaan sakkojen arvoinen temppu.
Havaitsen tuossa aavistuksen verran ristiriitaisuutta. Eli siis pilkkua viilaamalla et voi ohittaa, koska edessä on jono, jossa ei ole autonmentävää reikää heti seuraavan auton edessä. Minä en miellä muutaman auton ohittamista kerralla rangaistavaksi, mutta ehkä pykälät ovat eri mieltä. Perusteluni ovat seuraavat: mitä vähemmän ohituskertoja, sitä vähemmän riskitekijöitä. Minusta ohittamaan lähteminen on vaarallisempaa kuin sen jatkaminen hyvässä näkyvyydessä. On kyllä käsittämätöntä, että joku voi roikkua niin lähellä edellä ajavaa, ettei mahdu väliin. Onneksi se sentään on ainakin rangaistava teko.

Muuten olen kyllä sitä mieltä, että turvavälin pitäminen on turhauttavaa hommaa. Aina joku läheisriippuvainen siihen kuitenkin tunkee.
 

H2O2

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Rocco kirjoitti:
Voin olla väärässä, mutta tyhjää bussikaistaa saa mielestäni käyttää ryhmittäytymiseen, ellei sitä ole sulkuviivalla estetty.

EDIT: Olen oikeassa:

Olet oikeassa mutta väärässä asiassa; En puhunut bussikaistasta vaan bussipysäkistä. Ainakin silloin kun minä kävin autokouluni, opetettiin että bussipysäkki ei ole ryhmittymistä varten. En tiedä onko sitä kirjattu lakiin, joku muu saa kuukkeloida, mutta perusteluna käytettiin että pysäkillä odottelevien turvallisuutta ei vaarannettaisi.

Paitselo kirjoitti:
Vaikka se Mersu olisi pyrkinyt sinun kotterostasi KATON kautta ohi, niin omalla toiminnallasi osoitit olevasi se varsinainen Pikkunilkki. Ota nyt ihmeessä huomioon, että siellä maantiellä liikkuu muitakin kuin sinä ja sinun opetusta tarvitseva "nilkkisi". Tuollaisissa tilanteissa voi syntyä pahaa jälkeä kun kolaroivat autot alkavat pyörähdellä holtittomasti vastaantulevien kaistalle.

Jos kyseinen kuski olisi tehnyt elleenkin ilmoittaakseen aikeistaan, esim. vilkun avulla, olisin saattanut päästääkkin kiireisemmän ohi. Koska merkkiä ei näkynyt oletin että kyseinen kuski aikoo jatkaa matkaansa suoraan.
En muuten usko että taajamanopeuksilla autot hyvin pitkälle pyörähtelevät ;)


Kommentti liikennesääntöjen rikkomisesta vain jos siihen on varaa taas liittyy erään Helsinkiläisen mersukuskin kommenttiin iltapäivälehden toimittajalle kun hän oli moukaroinut lekalla mielestään väärin pysäköidyn auton uuteen uskoon. Oli kuulemma siihen varaa.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Nuolivalo-keskusteluun:

Jos ajat Manskua Erottajalta päin ja käännyt oikealle Kaivokadulle, risteyksessä on tavallinen vihreä tai nuolivalovihreä. Kumpi, riippuu tietenkin, onko jalankulkijoilla vihreä vai punainen. Eli kys. risteyksessä ei ole nuolivalopunaista ollenkaan.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
girlzilla kirjoitti:
Siis kun käännyn oikealle, niin siinä on jalankulkijoille vihreä valo. En siis aja suojatien päältä mutta kun käännyn, pitää minun ylittää oikealla oleva suojatie. Tämä nyt on tietääkseni ihan normaali käytäntö, kun on kääntymässä oikealle manskulla sokoksen vierustaa pitkin, ja nuolivalo on vihreällä, on samaan aikaan sokokselta stockalle päin tuleville suojatiellä vihreä valo. Kokeilepa vaikka itse.

Aja vielä kerran se risteys läpi. Vasta sen jälkeen pyydän sua vedonlyöntiin. Kun ajokokemusta karttuu, niin sitä rupeaa erilailla huomaamaan paljon uusia asioita, esim. liikennevalojen värejä ja palamisia ja sen sellaisia. Tuon kaltaisia risteyksiä on nykyään todella paljon, jossa siis punainen nuoli puuttuu.

Sellaisiakin risteyksiä on, jossa nuolivalolla pääsee kääntymään (esim. oikealle) ja samaan aikaan (esim. vasemmalta) pääsee sakkia tulemaan siihen samalle tielle. Nuolivaloilla kääntyville tietysti alkaa ihan uusi kaista ja suoraan tulevat jatkavat omaa kaistaansa. Kaistojen välissä on sulkuviiva. Tämä skenario kuitenkin aiheuttaa kauhua joissain autoilijoissa, kun luullaan että tullaan päin tai annetaan tilaa muuten vain.

Sen lisäksi että autokoulu todellakin pitäisi olla kaksivuotinen, niin kaikille hesalaisille pitäisi koulutukseen sisällyttää pitkä oppimäärä siitä, miten Manskulla ajetaan Rokkimäcin kohdalla (keskustan suuntaan). Mutta toisaalta siinä on myös hyvät pelimestat, ja pöllöjen urvoilun ennakoiden pystyykin monta päänahkaa ottamaan aina tiukassa työmatka-GP:ssä.

Ja miksi kiertoliittymän (vai liikenneympyräkö se taas on), pitää olla tyhjä ennen kuin sinne voi ajaa?
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
finnjewel kirjoitti:
Jos joudut keskeyttämään letkan ohituksen ja survomaan takaisin oikeanpuoleisella kaistalle, en kyllä suosittele, että tuhlaat aikaa vilkun kanssa räpellykseen. Vai onko sinulla tapana ohittaa ns. noukkimalla eli tiedät, että joudut vähän väliä puikkaamaan takaisin jonoon oikealle? Tuosta kohteliaisuudesta oikealle vilkuttamisesta olen toista mieltä, itse pidän sitä jopa avuttomuuden merkkinä.
Mielenkiintoinen tuo kantasi siitä, että joutuu survomaan tilaa itselleen. Tulee mieleeni lähinnä marjojen survominen. Liikenteeseen se ei kuulu mitenkään. Liikenteen tulee aina olla yhteispeliä, eikä ikinä mitään yksipuolista säätämistä.

finnjewel kirjoitti:
Itse olen vahvasti sitä mieltä, että ohituskolarit tapahtuvat miltei aina siksi, että tilanteet tulevat osapuolille yllättäen, harvoin siksi, että joku ei (tahallaan) jousta.
Uskoisin, että molempia tapahtuu. Kun ei ole faktaa tässä esitettävänä itselläni, enkä usko, että kenelläkään 100 prosenttisia tilastoja, niin jätän tämän asian suosioilla tähän. Ehkä jollain on tutkijalla on kuitenkin tarpeeksi tarkkoja tilastoja esitettävänä, ja silloin voin ottaa lisää kantaa tähän asiaan.


Ja mitä tulee tuohon vilkun käyttöön ja käsittämääsi avuttomuuteen, niin jätän sinut yksin sitä pohtimaan.
 

The Analyser

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Toverit.
Ossi kirjoitti:
Juuri näin. Omalta osaltani asia alkaa olla loppuun käsitelty, mutta yhden huomion voisin vielä heittää. Omat matkani kun osuvat yleensä Helsingin tai Jyväskylän suuntaan Tampereelta, niin ongelmia tulee luonnollisesti vain toisella näistä. Varsinkin paluumatkalla Oriveden jälkeen olen ottanut tavaksi jäädä sen rekan tms. taakse, koska ohittamisella ei tuolla välillä (n. 40 km) voita enää mitään. On suorastaan huvittavaa huomata, että agressiivisesti ohittamista hakevat (ja lopulta onnistuvat) ovat useimmiten samoissa valoissa kanssani Tampereella. Mutta pääsivätpähän 10 s minua ennen odottelemaan vihreän vaihtumista.


Tällaisiin ohituksiin ei olekaan yleensä syynä se, että haettaisiin jonkinasteista hyötyä, vaan se, että ohittaminen (kiihdyttäminen) sinänsä on hauskaa, ainakin jos potkua on kuin turbo-saabissa taikka enemmän. Itse ohitan aina kuin mahdollista. Kustavista Raisioon 80 km matkalla viime vkl:na 29 autoa. Ja matka meni kuin siivillä. Sitäpaitsi hyödyin lähes 10 min "lievästä" ylinopeudestani.
 
Viimeksi muokattu:

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Ossi kirjoitti:
Omat matkani kun osuvat yleensä Helsingin tai Jyväskylän suuntaan Tampereelta, niin ongelmia tulee luonnollisesti vain toisella näistä. Varsinkin paluumatkalla Oriveden jälkeen olen ottanut tavaksi jäädä sen rekan tms. taakse, koska ohittamisella ei tuolla välillä (n. 40 km) voita enää mitään. On suorastaan huvittavaa huomata, että agressiivisesti ohittamista hakevat (ja lopulta onnistuvat) ovat useimmiten samoissa valoissa kanssani Tampereella. Mutta pääsivätpähän 10 s minua ennen odottelemaan vihreän vaihtumista.

Minulla oli vähän samanlainen tilanne vuosi sitten, kun kesätyöni sijaitsivat Tampereelta päin katsottuna pääsääntöisesti Jyväskylän suunnassa. Totesin tuon välin Orivesi-Tampere todella rasittavaksi, ainakin perjantai-iltapäivällä. Kunnon ohituspaikkoja olisi muuten useampiakin, mutta tuohon aikaan liikenne Tampereelta päin soljuu vastaan niin tasaisena pökäleenä, että yleensä priorisoin oman ja kanssamatkaajien turvallisuuden hetkellisen ärsytyksen ohitse, ja ajelin kiltisti jonossa.

Toinen yhtä ärsyttävä pätkä Tampereelta päin lähdettäessä on Vaasantie eli kolmostie. Se on sen verran vilkkaasti liikennöityä lähes sinne Hämeenkyrön seutuville, että harvoin sitä pääsee ajeltua ilman ahdistuskohtausta.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
finnjewel kirjoitti:
Olen edelleen vakaasti sitä mieltä, että jos letkan ohituksen joutuu keskeyttämään survomalla takaisin sinne jonoon, on ohitus ollut turha tai varomaton. Näkisi vaan joskus, että nämä ruuhkaletkoissa ohittelevat itse antaisivat tilaa yhtään kellekään. Luulevat varmaan olevansa joustavia kun eivät pakota vastaantulijoita pientareelle.

En nyt tarkoita mitään ohitusta ruuhkaliikenteessä, vaan tavallista letkaa, oli siinä sitten 5, 15 tai 25 autoa. Ei siitä mennä heittämällä ohi, vaan pitää ohitella niin monta autoa kerrallaan kuin vastaantuleva liikenne sallii. En pysty käsittämään asennettasi: minkä takia omalle kaistalle palatessa pitäisi survoa mihinkään väliin? Eikö jokaisella tulisi olla sellainen väli edelläolevaan (puhun siis edelleen letkasta, en ruuhkasta), että siihen mahtuu yksi auto kevyesti väliin?

Itselleni ei vain mene jakeluun, mikä siinä edellä olevan auton takapuskurissa on niin mielenkiintoista, että pitää pysytellä mahdollisimman lähellä sitä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Cougar kirjoitti:
Mielenkiintoinen tuo kantasi siitä, että joutuu survomaan tilaa itselleen. Tulee mieleeni lähinnä marjojen survominen. Liikenteeseen se ei kuulu mitenkään. Liikenteen tulee aina olla yhteispeliä, eikä ikinä mitään yksipuolista säätämistä.

Uskoisin, että molempia tapahtuu. Kun ei ole faktaa tässä esitettävänä itselläni, enkä usko, että kenelläkään 100 prosenttisia tilastoja, niin jätän tämän asian suosioilla tähän. Ehkä jollain on tutkijalla on kuitenkin tarpeeksi tarkkoja tilastoja esitettävänä, ja silloin voin ottaa lisää kantaa tähän asiaan.

Niin, itse en joudu tätä survontaa harrastamaan, mutta ei niin kovin harvoin tulee nähtyä tällaisia uusavuttomia, jotka eivät tunnu pääsevän takaisin sinne oikean kaistan jonoon ilman muiden apua. En usko, Cougar, että sinä kuulut näihin tumpeloihin, kirjoituksiesi perusteella nopeuserosi muihin tienkäyttäjiin verrattuna riittää pitämään langat omissa käsissäsi.

Vastaatko vielä ihan mielenkiinnosta pariin teoreettiseen kysymykseen:

Ajat jonon viimeisenä, haluat ohittaa sen jonon, mutta olet joutunut jonkin aikaa odottelemaan ohitukseen pääsyä. Perääsi ehtii sillä aikaa ilmaantua auto, joka niinikään kärkkyy ohitusta, vilkku päällä ja aivan puskuriisi liimaantuneena. Kun ohituspaikka tulee, annatko tämän takanasi olevan ohittaa ensin? Jos annat, ja tavoitat ko. auton myöhemmin ja ohitat vuorostasi hänet, oliko tapahtumaketju mielestäsi yhtään ärsyttävä? Jos taas em. tilanteessa et anna tilaa vaan kuitenkin ohitat ensin, niin miksi?

Suosittelen lukemaan Moottori-lehdessä julkaistavia viralliseen tutkintaan perustuvia juttuja kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien syistä. Alkoholi, ajoneuvon hallinnan menettäminen (sään tai auton kunnon takia), havainnointivirheet, yksittäiset suistumiset riskinoton takia, sairaskohtaukset ja itsemurhat ovat selkeä enemmistönä syistä vakaviin kolareihin. Molemminpuolisesta provosoitumisesta johtuvan kilpaa ajamisen takia kolaroidaan kohtalokkaasti muutaman yksittäisen kerran vuodessa. En oikeasti muista okeastaan koskaan lukeneeni, että vakava onnettomuus olisi tutkijoiden mielestä johtunut joustavuuden puutteesta.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
krobbe kirjoitti:
Ei ruuhkia aiheuta asuntovaunut, ei rekat, ei linja-autot vaan ne pösilöt, jotka jäävät junnaamaan niiden perään.
Niin, ei trollikaan ole trolli, ennen kuin joku tarttuu täkyyn.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Palaan nyt kyllä nuolivalokeskusteluun myöhemmin. Oma äiti tuossa väittää kovasti että tässä risteyksessä on vihreä valo jalankulkijoille ja autoille, ja nimenomaan autoille silloin nuolivihreä.

Ja sen verran voin sanoa että minä en ole kenellekään aiheuttanut vaaratilanteita liikenteessä (puun koputusta), koska ajan todella huolellisesti. Enemmän on tullut vaaratilanteita niiden monta vuotta autoilleiden kanssa jotka luulevat olevansa teiden kuninkaita.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Miksi pyöräilijät ajavat pimeenä pimeessä? Ei sitä fillarin valoa ole tarkoitettu pelkästään fillaristin omaksi iloksi, vaan myös siksi että muutkin liikenteessä liikkuvat näkisivät nämä pimeästä pimeenä sinkoilevat ohjukset.
 

scholl

Jäsen
Tukholman kaupunkiliikenteessä taas tuossa pari päivää ajaneena täytyy sanoa, että kyllä täällä Helsingissä autoilijat ovat keskimäärin selkeästi parempia kuljettajia ja liikenne sujuu melko hyvin ilman jatkuvia läheltä piti -tilanteita.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
girlzilla kirjoitti:
Palaan nyt kyllä nuolivalokeskusteluun myöhemmin. Oma äiti tuossa väittää kovasti että tässä risteyksessä on vihreä valo jalankulkijoille ja autoille, ja nimenomaan autoille silloin nuolivihreä.
Nuolivihreä varmaan onkin, mutta luultavasti sellainen lisänuoli ilman punaista nuolivaihtoehtoa. Valot, joissa punainen nuoli vaihtuu vihreäksi nuoleksi, eivät päästä jalankulkijoita samaan aikaan yli. Tampereella yliopiston nurkilla on valot, joissa t-risteyksessä vasemmalle kääntyviä ohjataan tavallisilla valoilla ja oikealle kääntyviä nuolivaloilla. Miksei siis kumpaakin suuntaa nuolivaloilla, koska eteenpäinkään ei voi jatkaa? No ehkä siksi, että vain oikealla on suojatie vastassa ja vihreä nuoli indikoi, että väylä on vapaa autoille. Mutta saman risteyksen Kalevankankaalle päin näyttävissä valoissa on myös oikealle kääntyville tuo lisänuoli, joka tarkoittaa, että voi mennä, mutta jalankulkijoita pitää väistää.
 

krobbe

Jäsen
Ossi kirjoitti:
Niin, ei trollikaan ole trolli, ennen kuin joku tarttuu täkyyn.

Hä? Haluatko jollain tapaa vihjailla siihen suuntaan, että tuo viestini täyttää trollauksen kriteerit? Yksinkertaisen asian toin esille, asia joka pitää täysin kutinsa.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ossi kirjoitti:
Nuolivihreä varmaan onkin, mutta luultavasti sellainen lisänuoli ilman punaista nuolivaihtoehtoa. Valot, joissa punainen nuoli vaihtuu vihreäksi nuoleksi, eivät päästä jalankulkijoita samaan aikaan yli.

No nyt tuli selvitys tähänkin asiaan. Eli olin oikeassa sekä väärässä. Minä ajattelin vain että vihreä nuoli palaa ja silti jalankulkijoille vihreä. Tätä koko ajan tarkoitinkin, en ollut tietoinen että se on täysin eri asia.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
scholl kirjoitti:
Tukholman kaupunkiliikenteessä taas tuossa pari päivää ajaneena täytyy sanoa, että kyllä täällä Helsingissä autoilijat ovat keskimäärin selkeästi parempia kuljettajia ja liikenne sujuu melko hyvin ilman jatkuvia läheltä piti -tilanteita.

Outoa, vaikka hurreilla on huomattavasti vanhempi "liikennekulttuuri" - hoisivat aikoinaan hienosti senkin vaikean homman, kun piti siirtyä melko nopealla aikavälillä vasemmanpuoleisesta liikenteestä oikeanpuoleiseen. Eikös se suoritettu jotenkin fiksusti "vaiheittain", sillai että ensimmäisessä vaiheessa parin kuukauden ajan vain raskas liikenne siirtyi ajamaan vasemmalta oikealle - henkilöautot ja muu kevyt liikenne sitten vasta myöhemmin. Mutta sittenhän siellä oli kuitenkin edelleen autoissa ohjauspyörä väärällä puolella ja esim. bussien ovet matkustajille aukesivat ajoradan eikä jalkakäytävän puolelle. Outoa?

Mutta Tukholman ja Helsingin kaupunkiliikenne on todella soljuvaa ja asiallista verrattuna esmes Italian kaupunkeihin. Olen kerran elämässäni erehtynyt vuokraamaan auton Napolissa ja sitten ajelin sillä viikon päivät - kauhusta kankeena. Varsinkin se paikkakuntalaisten äänimerkin käyttö oli jotakin aivan tajutonta - ruuhkahuippuina oli koko ajan päällänsä tauoton tööttäkakofonia - näytti olevan tapana että kuskit moikkailivat tuttujaan tööttäilemällä suruttomasti. Minkäänlaisista ryhmittymissäännöistä ei näyttänyt olevan hajuakaan, autoja pysäyteltiin pokkana keskelle ajorataa jos siinä vieressä sattui Vespan takatarakalle kauppakassiaan asettelemaan joku pitkäsäärinen belladonna, niin pitähän sitä daamia Adoniksen päästä oitis jututtamaan - vaikka jono auton takana kasvoi kasvamistaan, niin ja autoja muutenkin pysäköitiin ihmeellisesti, joskus jopa keskelle risteystä. Ja heti kun ajeli keskustasta vähän syrjemmälle, niin sai ruveta väistelemään sinne tänne säntäileviä kulkukoiria - niitä siis oli joka paikassa.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
krobbe kirjoitti:
Hä? Haluatko jollain tapaa vihjailla siihen suuntaan, että tuo viestini täyttää trollauksen kriteerit? Yksinkertaisen asian toin esille, asia joka pitää täysin kutinsa.
No hitto, sarkasmimittarini alkoi vilkuttaa punaista. Oli pakko tehdä asialle jotain. Parempi purkaa paineet keskustelupalstalla kuin liikenteessä. Eikö? Mistä pääsinkin suosikkiaiheeseeni, eli käyttäytyminen ratin takana. Minusta kun on oikein rattoisaa huutaa pää punaisena kaikille tumpeloille, jotka eivät tiedä, minne ovat menossa tai muuten vaan ovat tiellä. Kunhan ei vain siirrä sitä agressiotaan kaasupolkimeen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös