Cougar kirjoitti:
Mielenkiintoinen tuo kantasi siitä, että joutuu survomaan tilaa itselleen. Tulee mieleeni lähinnä marjojen survominen. Liikenteeseen se ei kuulu mitenkään. Liikenteen tulee aina olla yhteispeliä, eikä ikinä mitään yksipuolista säätämistä.
Uskoisin, että molempia tapahtuu. Kun ei ole faktaa tässä esitettävänä itselläni, enkä usko, että kenelläkään 100 prosenttisia tilastoja, niin jätän tämän asian suosioilla tähän. Ehkä jollain on tutkijalla on kuitenkin tarpeeksi tarkkoja tilastoja esitettävänä, ja silloin voin ottaa lisää kantaa tähän asiaan.
Niin, itse en joudu tätä survontaa harrastamaan, mutta ei niin kovin harvoin tulee nähtyä tällaisia uusavuttomia, jotka eivät tunnu pääsevän takaisin sinne oikean kaistan jonoon ilman muiden apua. En usko, Cougar, että sinä kuulut näihin tumpeloihin, kirjoituksiesi perusteella nopeuserosi muihin tienkäyttäjiin verrattuna riittää pitämään langat omissa käsissäsi.
Vastaatko vielä ihan mielenkiinnosta pariin teoreettiseen kysymykseen:
Ajat jonon viimeisenä, haluat ohittaa sen jonon, mutta olet joutunut jonkin aikaa odottelemaan ohitukseen pääsyä. Perääsi ehtii sillä aikaa ilmaantua auto, joka niinikään kärkkyy ohitusta, vilkku päällä ja aivan puskuriisi liimaantuneena. Kun ohituspaikka tulee, annatko tämän takanasi olevan ohittaa ensin? Jos annat, ja tavoitat ko. auton myöhemmin ja ohitat vuorostasi hänet, oliko tapahtumaketju mielestäsi yhtään ärsyttävä? Jos taas em. tilanteessa et anna tilaa vaan kuitenkin ohitat ensin, niin miksi?
Suosittelen lukemaan Moottori-lehdessä julkaistavia viralliseen tutkintaan perustuvia juttuja kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien syistä. Alkoholi, ajoneuvon hallinnan menettäminen (sään tai auton kunnon takia), havainnointivirheet, yksittäiset suistumiset riskinoton takia, sairaskohtaukset ja itsemurhat ovat selkeä enemmistönä syistä vakaviin kolareihin. Molemminpuolisesta provosoitumisesta johtuvan kilpaa ajamisen takia kolaroidaan kohtalokkaasti muutaman yksittäisen kerran vuodessa. En oikeasti muista okeastaan koskaan lukeneeni, että vakava onnettomuus olisi tutkijoiden mielestä johtunut joustavuuden puutteesta.