Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 008 828
  • 12 347

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Tulihan se sieltä. Arvasin että joltain tulee vastaavaa kommenttia. No, ei se mitään, tietäähän sen että muut saa täällä kirjoittaa mitä lystää ja kysellä vinkkejä kanssa-autoilijoiden ärsyttämiseen ym. (ja niitä sitten ilolla annetaan) paitsi ne työkseen ajavat. Koska nehän on sitten ihan mulkkuja. Ei vaan jaksais samoja jauhaa aina.
No varmasti tulee, kun oikein kerjäät. Varsinkin kun tuo jutuistasi päätellen todellakin on sinulla tapana.

Ja mitä tulee tuohon ettei mahdollisella vastaantulijalla olisi mitään urputtamista jos heität auton poikittain ja tulee törmäys, niin tutkipa kuule huviksesi miten suhtaudutaan tahallisiin onnettomuuden aiheuttamisiin. Se että joku tekee väärin ei automaattisesti tarkoita sitä että sen päälle saa sitten ajaa ihan rauhassa.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Mikä siinä on, että pääkaupunkiseutulaiset menettävät kaiken järkensä huonossa ajokelissä? Citymaastureilla ja bemareilla pitää vetää samaa vauhtia kuin keskikesän aurinkokeleillä.

Tänään oli Audi-kuljettajilla huono päivä. Keilaniemessä aamulla A6 sen puolitoistametrisen lumipenkan päällä paikassa, josta alkaa Kehä I.(tilannenopeus)

Duunista tullessa Myllypurossa Audi A4 penkan päällä kolattuaan ensin pari liikennemerkkiä. Kuljettajat epäilyttävän tummia, joten ei välttämättä talviajokokemusta.(tilannenopeus)

Vauhti tappaa... Ainakin Audit.
 
No varmasti tulee, kun oikein kerjäät. Varsinkin kun tuo jutuistasi päätellen todellakin on sinulla tapana.

Ja mitä tulee tuohon ettei mahdollisella vastaantulijalla olisi mitään urputtamista jos heität auton poikittain ja tulee törmäys, niin tutkipa kuule huviksesi miten suhtaudutaan tahallisiin onnettomuuden aiheuttamisiin. Se että joku tekee väärin ei automaattisesti tarkoita sitä että sen päälle saa sitten ajaa ihan rauhassa.

Joo se vaan on kumma kun muut saa kirjoittaa mitä lystää ilman vastaavaa hyökkäystä. Ja hyvin oot taas ymmärtänyt asiat sillä omalla mieleisellä tavallasi. Ajatukset on ihan eri jutut kuin teot. Kuten tuo sinun kommenttisi taas kertoo kaiken tuosta mitä tarkoitin. Oletetaan automaattisesti että oon heti tilaisuuden tullen koukkaamassa jonkun eteen, jos sanon että joskus olisi kenties tehnyt mieli tehdä niin. On tehnyt joskus mieli vetää lättyynkin jotakuta, mutta en ole niin tehnyt.
Ja jos ajattelee tuota tien tukkimista niin et kai nyt oikeasti kuvittele että siinä nenän edessä heitän auton poikittain? Just.. Eikä kenties jo kauempaa kun havaitsee kyseisen auton tulevan sieltä.

Tää muutaman kirjoittajan kitinä alkaa olla jo aika huvittavaakin. Itse todennäköisesti ajetaan ihan miten sattuu ja sitten jos se työkseen ajava mokaa, niin se on ihan törkeetä ja kamalaa. Sama jos itse rötöstelee ja riehuu poliisille ja jos tämä laittaa takas niin aletaan itkemään jotta poliisi on mulkku ja ei se ois niin saanut tehdä. Joo teki ehkä väärin, mutta sitä saa mitä tilaa.
Joo voin myöntää olevani joskus mulkku, jos toinenkin osapuoli sitä on. Mutta en koskaan niin että siitä aiheutuu vaaraa matkustajilleni.
Eli jos siinä busseille tarkoitetulla osuudella hidastelen niin eipä siitä kellekään mitään vaaraa aiheudu. Vaarallisempaa on se henkilöautojen ajaminen siinä. Ihmiset ei välttämättä osaa varoa siinä niin, koska ei oleteta että siinä on muuta liikennettä ja saatetaan lähteä sieltä bussin edestä/takaa tien yli ja jäädään sen ohi ajavan auton alle. Takseja siinä ajaa kuitenkin erittäin harvoin, eikä kovin montaa bussiakaan siitä kulje.

Tänäänkin olin ihan täys mulkvisti ja tukin liikennettä pysähtymällä suojatien eteen. Puhumattakaan että ajelin ylimääräisiä lenkkejä tilausajolla ettei jengin tarvi kävellä pakkasessa niin pitkiä matkoja. Ja jätin taas valoissa risteykset auki, jotta joku kiireinen takaatuleva saa koukata siihen eteen tukkien sitten sen väylän. Ja ajoin perhana nopeurajoitusten mukaankin ja en tehnyt edes tappo-ohitusyritystä edellä olevasta traktorista. Ja taas kerrytin taakseni jonoa. Ja törkeästi jäin pariin risteykseen odottamaan, vaikka kai siihen ois voinut tunkea, vaikka vastaan tulikin auto. (koska kaikista risteyksistähän ei mahdu niin että pysyy vaan siinä omalla kaistalla) Pysäkiltä lähtiessäkin odottelin taas muutamaan otteseen että se yksittäinen henkilöauto menee ohi, ennenkuin laitoin vilkkua. Mutta lupaan parantaa tapani ens viikoksi.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Kävitkö pyytämässä virkatodistuksen nähtäväksi vai mistä tiesit kyseessä olevan pääkaupunkiseutulaisen?
Tein sen tyhmän olettamuksen, että kaikki olisivat tajunneet tämän "Helsinkiin päin ajaessa" tarkoittavan maantieliikennettä, eikä pääkaupunkiseudun liikennettä. Olin väärässä. (Tämän saa ottaa allekirjoitukseen, kuten thinninen. thinninen joskaan ei tajunnut, että vittuilin sille silloin ja runkkaa vieläkin "voitolleen".)

Ovatko ne Helsingin sisääntuloväylillä aamuruuhkassa puskurit kiinni toisissaan suhaavat helsinkiläisiä, jotka ovat aamutuimaan lähteneet Kehä III:n ulkopuolelle hakemaan vauhtia?
Pääkaupunkiseudulla on enemmän pääkaupunkiseutulaisia aamuisessa työmatkailussa, kuin pääkaupunkiseudun ulkopuolisia. Ainakin näin luulisin.

Olet siinä aivan oikeassa, että pk-seudun liikenteessä törppöjen määrä moninkertaistuu talviaikaan huonossa kelissä, mutta ei tämä todellakaan koske pelkästään täällä asuvia.
Totta.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Aiemmin ketjussa vituteltiin, kun porukka täällä PK-seudulla ajaa hiljaa tällä kelillä. Ja samaisessa ketjussa valitetaan, kun porukka ajaa samaa vauhtia kuin kesällä. Kumpaa sitten uskoa?

En kyllä itse ihmettele lainkaan, että liikenne jonoutuu täällä PK-seudulla totaalisesti kun lunta tulee. Jos esimerkiksi pitävällä normikelillä liikennevalojen yhdellä vihreällä ehtii 10 autoa, niin aikamoiset lumiketjut tai rallinastat pitäisi olla autoissa, jos aikoisi liukkaalla saman määrän autoja mahduttaa samoissa vihreissä. Ja nämä normaalisti ehtivät sitten jäävät odottamaan seuraavia valoja ja jono kertyy.
Ja kun monen kadun ja tien välityskyky on kuivalla kelilläkin äärirajoilla, niin onko liukkaalla ruuhkaantuminen mikään ihme? Ei keskinopeuden tarvitse kovin paljon pudota, että se vaikuttaa tien välityskykyyn.
 
Ottamatta sen enempää kantaa sinuun, täytyy sanoa, että joidenkin ns. ammattiautoilijoiden puusilmäisyys vituttaa huomattavasti enemmän, kuin mitä useimpien ns. normaali autoilijoiden ryssimiset, kai niihin on jo tottunut. Ihmiseltä joka on ammattilainen jossain asiassa voisi mielestäni odottaa parempaa "tulosta" omalla alallaan, kuin keskiverto amatööriltä.

Muutenkin näin 4wd kuskina kaupunkiliikenne osaa kyllä turhauttaa talvikeleillä. Omasta mielestäni keli on mitä mainioin, lisää lunta. :)

Tuosta olen aika pitkälti samaa mieltä. Enemmän kenties vituttaa jos se törkeästi ajava on kuorma-auto tai taksi. Koska kuvittelisi ainakin että kun tavallaan ollaan kollegoja, tai ainakin ajetaan työksemme niin ei toisiamme kohtaan kohelleta. Onneksi noita sattuu aika harvoin ja tähän mennessä toiset bussit ei ole aiheuttaneet mitään ongelmaa.

Mutta tottakai se yleistys ärsyttää, etenkin kun se on yleensä tyyliin "vuonna 85 bussi tuli suoraan eteeni, ne on kaikki ihan mulkkuja" Ja osa ihan sokeasti aina uskoo että se tapahtuma on ihan tahallaan aiheutettu ja johtuu yksistään kuskin vittumaisuudesta. Meilläkin on useita busseja (tietty merkki ja malli) missä esim. vilkku ei meinaa kestää millään päällä. Siinä saa sitten olla tarkkana kun tulee tarve sitä käyttää ja sitä saa olla laittamassa päälle sen 3-4 kertaa kun menee pysäkille.

Tottakai meistäkin löytyy idiootteja, mutta uskallan sanoa että ovat suuressa vähemmistössä. Koska sellainen väistämättä aiheuttaa kolareita ja sellaista tyyppiä ei kauaa siinä firmassa katsota. Jossain pääkaupunkiseudulla saattaa toki olla toisin, työvoimapula kun on paljon pahempi.

Joskus on tosiaan ihan mukavaa kun on vähän paskempi keli, ihmiset ajaa paljon maltillisemmin. Toki itsekin joutuu ajamaan ja on sitten kiire, mutta toisaalta se tuo haastetta työhön. Sehän se tässä duunissa parasta on ettei ole kahta samanlaista päivää.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tänään oli Audi-kuljettajilla huono päivä. Keilaniemessä aamulla A6 sen puolitoistametrisen lumipenkan päällä paikassa, josta alkaa Kehä I.(tilannenopeus)

Tuolle hihittelin eilen aamulla myös. Suhteellisen vakavan oloinen pariskunta istui kyydissä, veikkaan että hetken on joutunut apua odottelemaan, oli meinaas suhteellisen haastava paikka. Tuo puolitoistametriä on ehkä hieman liiottelua mutta itsekin ihmettelin että korkealle ovat päässeet:)

Nyt on kyllä ollut muutama päivä niin liukasta että luulisi että ihmiset unohtaisi "kiireensä" edes hetkeksi.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Joo se vaan on kumma kun muut saa kirjoittaa mitä lystää ilman vastaavaa hyökkäystä. Ja hyvin oot taas ymmärtänyt asiat sillä omalla mieleisellä tavallasi. Ajatukset on ihan eri jutut kuin teot. Kuten tuo sinun kommenttisi taas kertoo kaiken tuosta mitä tarkoitin. Oletetaan automaattisesti että oon heti tilaisuuden tullen koukkaamassa jonkun eteen, jos sanon että joskus olisi kenties tehnyt mieli tehdä niin. On tehnyt joskus mieli vetää lättyynkin jotakuta, mutta en ole niin tehnyt.
Ja jos ajattelee tuota tien tukkimista niin et kai nyt oikeasti kuvittele että siinä nenän edessä heitän auton poikittain? Just.. Eikä kenties jo kauempaa kun havaitsee kyseisen auton tulevan sieltä.
Jotain ongelmia lukemisen ymmärtämisessä, kenties? Hyvin taas ymmärsit asiani omalla mieleisellä tavallasi. Missään vaiheessa en sanonut että oikeasti heittäisit autosi poikittain tielle, ainakaan sen enempää kuin mitä itse vihjasit.
Pointti oli siinä, että ihan turha kuvitella että tuollaisessa tapauksessa olisit itse selvillä vesillä. Otetaanpa esimerkki: joku tulee eteesi kolmion takaa, ja päätät ajaa päin koska se ajoi väärin. Jos tuossa tilanteessa katsotaan että olisit kuitenkin halutessasi pystynyt estämään onnettomuuden, niin se kolmion takaa tullut ei olekaan enää ainoa syyllinen.

Ymmärrän hyvin tuon että tekisi joskus mieli vetää lättyyn jotakuta. Itselläni on samanlainen tunne juuri nyt...
 

Betoz

Jäsen
En kyllä itse ihmettele lainkaan, että liikenne jonoutuu täällä PK-seudulla totaalisesti kun lunta tulee. Jos esimerkiksi pitävällä normikelillä liikennevalojen yhdellä vihreällä ehtii 10 autoa, niin aikamoiset lumiketjut tai rallinastat pitäisi olla autoissa, jos aikoisi liukkaalla saman määrän autoja mahduttaa samoissa vihreissä. Ja nämä normaalisti ehtivät sitten jäävät odottamaan seuraavia valoja ja jono kertyy.
Näinhän se menee.
Sitten kun vielä otetaan huomioon suomalaisten autoilijoiden kyky - tai oikeastaan sen puuttuminen - saada auto liikkeelle, niin en todellakaan ihmettele. Jo kesällä tuntuu välillä olevan ylivoimaisen vaikeaa huomata, milloin ne valot vaihtuvat. Ja vielä vaikeampaa on saada se auto ripeästi liikkeelle, että valoista ehtii muutkin kuin paalupaikalla oleva ja kaksi seuraavaa. En pysty ymmärtämään, mistä tämä johtuu. Ehkä se on vain välinpitämättömyyttä muita kohtaan?

En tiedä mitään rasittavampaa, kuin samoissa valoissa kaksi tai kolme kertaa jonottaminen. Tai itseasiassa tiedän: Esimerkiksi Maunulan suunnalta, terminaalien vierestä, Hartwallin ohi Pasilaan menevällä tiellä se, että monet koukkaavat sellaisen 20-30 auton jonon ohi sitä toista kaistaa, joka pian kääntyy Areenan pihalle. Sehän on sama kuin menisi kaupan jonossa kysymään kärkipään kaverilta, että saanko tulla tämän kerran sun eteen kun en jaksa odottaa tuolla takana muiden kanssa. Onko vaikea tajuta, että kaikki takimmaiset joutuvat odottamaan kauemmin tämän takia?

Itsellänikin on monesti ollut kiire töihin, mutta en silti kehtaa tehdä tuota temppua. Myöhästymisiä on tullut, mutta omaan piikkiinhän ne menee, joten ihan turha alkaa muiden päälle kusemaan.
 
Jotain ongelmia lukemisen ymmärtämisessä, kenties? Hyvin taas ymmärsit asiani omalla mieleisellä tavallasi. Missään vaiheessa en sanonut että oikeasti heittäisit autosi poikittain tielle, ainakaan sen enempää kuin mitä itse vihjasit.
Pointti oli siinä, että ihan turha kuvitella että tuollaisessa tapauksessa olisit itse selvillä vesillä. Otetaanpa esimerkki: joku tulee eteesi kolmion takaa, ja päätät ajaa päin koska se ajoi väärin. Jos tuossa tilanteessa katsotaan että olisit kuitenkin halutessasi pystynyt estämään onnettomuuden, niin se kolmion takaa tullut ei olekaan enää ainoa syyllinen.

Niin no kuitenkin tunnut olettavan että tekisin jotain vastaavaa, eli aiheuttaisin sen kolarin, vaikka se ei olisikaan omaa syytäni. Tositilanteessa sellainenhan ei ole tullut koskaan edes mieleeni, silloin refleksit toimii muutenkin automaattisesti ja sitä tietenkin väistää. Näin ainakin minulla. Tänään viimeksi kävi niin.

Olin lähdössä pysäkiltä ja laitoin toki vilkun vasemmalle. Ehkä noin 10m päässä perästäni oli tulossa henkilöauto. Odotin sen pari sekuntia että se ehtii ohi, jonka jälkeen lähdin liikkeelle. Koska oli aika liukasta, pyörät suti hetken tyhjää ennenkuin auto edes lähti liikkeelle, eli meni taas se pari sekuntia. Kun olin jo puoliksi tiellä, huomaan jonkun lähtevän takaani vielä ohi. Siis ihan reilusti sieltä takaa, ei ollut rinnallani. Joutui tietenkin menemään vastaantulevien kaistalle, koska minä jo olin omalla kaistallani osittain. Koittaessaan palata sitten eteeni, lähti jätkältä auto lapasesta, johtuen kaistojen välisestä lumivallista. Auto luisui jonkun matkaa kylki edellä, lähes käyden ojassa. Itse tietenkin jarrutin ja onneksi ei muutenkaan vauhtia juurikaan siinä vielä ollut. Ja onneksi ei tullut ketään just silloin vastaan. Kyseinen auto päätyi sitten siihen vastaantulevien kaistalle nokka oikeaan suuntaan ja lähti siitä sitten jatkamaan ajoa. Jätkää vähän nauratti, mutta veikkaan että säikähti pahemmin kuin minä.
Tuon kaltaisia ohituksia näkee lähes päivittäin, eli sitä aikaa on vaikka kuinka paljon reagoida siihen pysäkiltä lähtevään bussiin, mutta sen sijaan että nostettaisiin jalka kaasulta, sitä painetaan kovempaa ja vedetään riskillä ohi, tuskin edes katsoen tuleeko sieltä ketään vastaan.

Toinen läheltä piti tilanne tuli nähtyä myös. Tosin ihan sivullisena. Valoissa edellä oleva audi päätti sitten ihan kylmästi ajaa punaisia päin, vaikka risteävälle liikenteelle vihreät oli palanut jo hyvän aikaa. Ei ollut kolari kaukana, koska tokihan sieltä risteävältä kadulta oli tulossa auto.
Mut näähän on ihan ok, koska ne on amatööriautoilijoiden tekemiä...
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Esimerkiksi Maunulan suunnalta, terminaalien vierestä, Hartwallin ohi Pasilaan menevällä tiellä se, että monet koukkaavat sellaisen 20-30 auton jonon ohi sitä toista kaistaa, joka pian kääntyy Areenan pihalle. Sehän on sama kuin menisi kaupan jonossa kysymään kärkipään kaverilta, että saanko tulla tämän kerran sun eteen kun en jaksa odottaa tuolla takana muiden kanssa. Onko vaikea tajuta, että kaikki takimmaiset joutuvat odottamaan kauemmin tämän takia?
Tämä on tosiaan todella ärsyttävää. Samanlainen paikka on, kun tullaan kehä ykköseltä ja käännytään pohjoiseen Tuusulanväylälle. Kaksi kaistaa on tukossa, mutta kehä I:n ja Torpparinmäen liittymän välissä on poikkeuksellisesti neljä kaistaa, eli kehältä liittymisen ja Torppiksessa poistumisen takia kaksi ylimääräistä kaistaa. Sitten jotkut vatipäät vetävät niiden kautta oikealta jonosta ohi ja kiilaavat kaistojen päättyessä jonoon ohittaen ensin arviolta 100 autoa jossei enemmänkin. Ei paljon jouduta muuta liikennettä, vaan liittyminen pitäisi tehdä jonoon mahdollisimman nopeasti. Voisihan siinä itsekin vaihtaa näille tyhjille kaistoille ja kiilata sitten jonon kärkeen. Olisi ainakin yhtä typerää.

Liikkeellelähtö ainakin itsellä on talvella hidasta ihan renkaiden takia. Pitoa ei ole ollenkaan, ja ärsyttää itseäkin, kun auto ei liiku. Keula hakee sivulle heti, kun nostaa kytkintä. Siinä sitten yrittää kaasulla löytää kohtaa, missä pito löytyy. Välillä tiet ovat todella liukkaiksi hioutuneet liikkeellelähtöpaikkojen kohdalla. Pitäisi ostaa uudet talvirenkaat, mutta talvihan on kohta jo ohi.
 

Sampe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins/Turun PalloSeura/Kiekko-Vantaa
Suurkiitokset sille teiden ritarille, joka jaksoi eilen sitkeästi vilkutella valojaan siihen asti, kunnes huomasin - oli kuulemma käynyt klassiset ja lämppärin piuha lähtenyt vahingossa kauppareissulle mukaan. Hyvin oli muuten mokoma maastoutunut lumeen: putsasin autoa 5 minuuttia kiertäen sen kokonaan, enkä huomannut yhtään mitään.

Illemmalla sitten suihkusta tullessani huomasin unohtaneeni pyyhkeen. Ei niitä kaikkein menestyksekkäimpiä päiviä, mutta suuremmilta katastrofeilta vältyttiin. Piuhakin säilyi ehjänä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Jännä, että joitakin ajotaidottomia lohduttaa se, ettei muuallakaan osata ajaa.

Jos on ikinä Oulussa käynyt, niin tietää, ettei missään muualla päin maailmaa ole niin paljon urpoja kuljettajia liikenteen seassa samaan aikaan kuin tuossa Pohjois-Suomen keitaassa keskellä erämaata. Kaikilla on kiire, mutta harvalla on oikeasti älliä päässä.

Mutta onpahan lunta sen mukana hienoja ajosuorituksia. Kuopiolaisia täytyy kehaista, että tänään näki yllättävän paljon joustavia tekoja tien päällä. Valitettavasti vuoden hyvät teot liikenteessä lienee tämän vuoden osalta sitten tässä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kertokaapas mikä on siinä sumuvalojen pitämisessä päällä keskellä kirkasta päivää tai muutenkin hyvän näkyvyyden aikana on niin hienoa?

Pari päivääkin sitten oli valoa ja hyvä näkyvyys niin esimerkkinä Turunväylällä nuorehko kundi veti uudella Leonilla sumarit päällä ja mikä hienointa kaverilla oli vielä varmuudeksi takasumarikin päällä. *thumbs up*

Olen aivan 100% varma että tietty ihmisjoukko hankkii sumuvalot lisävarusteena ihan muuhun tarkoitukseen kuin niille päiville kuin ne on tarpeen.

Odotan koska tulee trendi pitää sitä takasumaria päällä kun se on niin "cool"...

"Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt. Takasumuvaloa saa käyttää myös milloin ajoviiman tiestä nostama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin. "

Tuolta tieliikennelakia:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267


_
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sumarien käyttöä olen itsekin ihmetellyt. Tänä vuonna on ollut poikkeuksellisesti kaksi kertaa niin huono keli kun olen ollut liikenteessä, että olen pitänyt takasumuvaloa päällä. Toinen kerta oli Ruotsissa, jossa huonon kelin takia oli neljä autoa vetänyt yhteen ja yksi henkilö kuollut. Tulimme kolaripaikalle ehkä 2-3 minuuttia kolarin jälkeen, joten siitä eteenpäin ajeltiin aika varovasti. Kun lumi pöllysi, niin takasumarille oli käyttöä. Toinen kerta taas oli viime viikolla työmatkalla. Jos 50 metrin päässä menevää autoa ei näe, ei varmaan takana tulevatkaan nähneet minua.

Suurimmalla osalla käyttäjistä, joita on kuitenkin aika vähän, valojen käytön syy lienee tietty anarkistisuus ja halu näyttää, miten cooleja he kuvittelevat olevansa. Maailmassa on paljon sääntöjä, joita ihmiset rikkovat joko laiskuuttaan tai vain siitä syystä, että voi olla kova tyyppi, kun ei toimi määräysten mukaan.
 

Mapkob

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL, Jokerit
Kertokaapas mikä on siinä sumuvalojen pitämisessä päällä keskellä kirkasta päivää tai muutenkin hyvän näkyvyyden aikana on niin hienoa?
Kai se nyt on selvää, että se vaan useiden mielestä näyttää niin "coolilta". Ja toisaalta, keskellä kirkasta päiväähän ei ole mitään hyötyä käyttää ajovaloja, koska sumarit päälläkin auto on helppo huomata. Ainakin valittajat eivät voi sanoa, etteivät huomaisi. Se, että miksi tieliikennelaki ei anna tätä mahdollisuutta (sumuvalot riittäisivät valoisaan aikaan) on jo toinen asia.

Itse en ajele sumarit päällä, varsinkin kun autossani ei niitä edes ole, mutta silti jaksaa ihmetyttää, nämä kotipoliisit, jotka jaksavat niuhottaa sumuvaloista ja räpsytellä valoja ja heilutella keskisormea. (käyttämiäni huomiovaloja on useasti luultu sumuvaloiksi)
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Itseäni kyllä vituttaa nämä sumarisankarit jotka vetää hennon lumisateen alkaessa takasumarin palamaan. Vituttaa ihan sen takia, että se takasumari on punainen ja toisaalta, koska toiminta on jotakuinkin vajainta mitä voin keksiä. Uudenvuoden jälkeen ajelin Tampereen lähistöltä kolmostietä sen noin sata kilometriä ja matkalla tuli vastaan varmasti kymmenen sumaripelleä. Lunta oli satanut ehkä pari tuntia sitten.
 

Ylärima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Miten v***ssa jollain voi olla niiin vähän elämää että jaksaa kytätä vastaantulijoiden takasumuvaloja? Toivottavasti nimim. vilpertti muistaa aina välillä siirtää katseensa taustapeilistä edessä tapahtuviakin asioita kohti. Ja mikä siinä takasumuvalossa niin riepoo, kun ei se nyt kai ketään erityisesti häikäise? Yllättävän vähäinenkin puuterilumi voi nousta auton perään pilveksi josta on vaikea erottaa edellä kulkevaa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Sunnuntaina pölisi ja satoi sen verran, että pidin ensimmäistä tai toista kertaa "uudessa" autossani etusumuvaloja päällä. Siinä sitten keli parani, mutta unohdin sumarit päälle, koska niiden merkkivalo jää minun kokoiselleni kuljettajalle ratin taakse piiloon. Vastaan tuli kotipoliisi ilman valoja, hänen oli ihan pakko laittaa valot päälle, jotta pääsi väläyttämään pitkiä minulle.

Siis äijä vetelee valkoisella autolla lievässä lumipöllyssä ilman valoja vastaan ja herran suurin mielenkiinto kohdistuu siihen, että onko vastaantulijalla sumarit päällä. Voisi todeta, että valoja päälle siellä.

Sitä en tosin vielä ole keksinyt, että mitä coolia niissä sumareissa on. Ajan pitkät päällä, se vasta coolia onkin.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sunnuntaina pölisi ja satoi sen verran, että pidin ensimmäistä tai toista kertaa "uudessa" autossani etusumuvaloja päällä. Siinä sitten keli parani, mutta unohdin sumarit päälle, koska niiden merkkivalo jää minun kokoiselleni kuljettajalle ratin taakse piiloon. Vastaan tuli kotipoliisi ilman valoja, hänen oli ihan pakko laittaa valot päälle, jotta pääsi väläyttämään pitkiä minulle.

Ikinä en ole ymmärtänyt, miten joidenkin itsetunto / ylpeys / whatever saa kolhuja, jos väläytetään pitkiä valoja. Itsekin teen luonnollisesti näin jos joku ajaa sumarit päällä (normaalissa kelissä), ilman valoja taikka parkit päällä, ja olen vastaavasti kiitollinen, jos vastaantulija tekee samoin minulle.

Ei ihan aukene junttimainen ajattelutapa, että valoja väläyttelevä autoilija olisi joku "kotipoliisi". Tämähän on ainoastaan palvelus kaikille tielläliikkujille.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Ei ihan aukene junttimainen ajattelutapa, että valoja väläyttelevä autoilija olisi joku "kotipoliisi". Tämähän on ainoastaan palvelus kaikille tielläliikkujille.

Pointti taisi mennä ohi, mutta ei toki ole ihme, kun tämä yksi einstein suu syljessä ja käsi housuissa näkee omasta mielestään junttimaista tekstiä Jatkoaika.comissa. Mieluummin juntti kuin... niinpä niin.

Eli siis kaveri ajoi kohtalaisen hämärällä itse ilman minkäänlaisia valoja, mutta suurin huolenaihe hänellä oli kuitenkin se, että onko vastaantulijalla oikea valaistus päällä. Minun sumuvaloni ainakin saivat tyypin omaan autoon valot päälle, kukapa tietää kuinka pitkään olisi ajellut ilman valoja, jos ei olisi joutunut napsauttamaan niitä minun vuokseni päälle.

Selvennettäköön vielä, että itsetuntoni ei saanut kolhua ja otin kiltisti sumuvalot pois päältä, koska olin ne vahingossa päälle unohtanutkin. Jos on valtakunnan komein auto komeimmalla kuljettajalla, niin ei siinä mitään valoja enää tarvita cooliutta todistamaan.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Itselleni kävi viime viikolla niin, että takana tulevassa pakettiautossa ei ollut valoja päällä. Oli vielä sellainen vaalean harmaa auto, joten sulautui aika kivasti siihen aamuhämärään. No, vilauttelin sitten tälle muutaman kerran takasumuvaloa, että josko tajuaisi ajavansa ilman valoja, mutta kävi kuten tuossa Graingerin tapauksessa eli kuski väläytti mulle pitkiä valoja. Eikä siis laittanut niitä omia ajovalojaan edes päälle. En sitten tiedä oliko sillä joku syy ajaa valotta vai eikö vaan tajunnut mitä yritin viestittää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös