Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 008 828
  • 12 347

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Näin aika jännän tapahtuman eräs päivä. Auto ajoi kadulla aivan tilanteen sallimaa nopeutta ja tien pinta oli todella liukas. Suojatie läheni ja mummo seisoi kadun varressa lähdössä ylittämään katua juuri tuon suojatien kohdalta. Kuski hidasti vauhtia ja päästi mummon jatkamaan matkaa. No, mummo ei jatkanutkaan vaan päästi tuon auton ensin...kunnes sittenkin lähti ylittämään katua. Autolla oli kuitenkin jo hieman vauhtia eli jarrutustilanteessa auto liukui mummoa kohti kunnes kuskin oli pakko ohjata kadun sivuun. Auto pöllähti lumipenkkaan. Hieman oli idiootti tuo autokuski kun ei osanut ennakoida mummon ajatuksia...saakelin pöljä.



Se autokuski olin minä
.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Näin aika jännän tapahtuman eräs päivä. Auto ajoi kadulla aivan tilanteen sallimaa nopeutta ja tien pinta oli todella liukas. Suojatie läheni ja mummo seisoi kadun varressa lähdössä ylittämään katua juuri tuon suojatien kohdalta. Kuski hidasti vauhtia ja päästi mummon jatkamaan matkaa. No, mummo ei jatkanutkaan vaan päästi tuon auton ensin...kunnes sittenkin lähti ylittämään katua. Autolla oli kuitenkin jo hieman vauhtia eli jarrutustilanteessa auto liukui mummoa kohti kunnes kuskin oli pakko ohjata kadun sivuun. Auto pöllähti lumipenkkaan. Hieman oli idiootti tuo autokuski kun ei osanut ennakoida mummon ajatuksia...saakelin pöljä.



Se autokuski olin minä
.
Autokoulun kakkosvaiheessa olin tulossa suojatielle, jonka ylitystä joku mummo odotteli. Pysähdyin, mutta mummo ei tajunnut, että väistin häntä, ja jäi seisomaan paikalleen katsellen muualle. Jatkoin sitten matkaa ja autokoulun opettaja vertasi tilannetta siihen, että antaisin tikkarin lapselle ja juuri kun se saa sen suuhunsa, ottaa sen pois. Kuulemma jos antaa tietä jalankulkijalle, niin sitten on pakko antaa. Välillä se tosin on vaikeaa, kun toinen ei tajua, että hänen pitäisi kävellä. Ja usein se toinen on juuri joku vanha mummo. Eihän se raukka välttämättä edes kuule torvensoittoa.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Noista sumuvaloista, monessa autossa ei saa takasumuvaloja päälle, ellei ole etusumuvalot päällä myös. Ainakin mulla Peugeotissa (307) ja faijan Mondeossa on näin.
 

OzMoc

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Etusumuvalot

Aikaisemmin olin vahvasti sitä mieltä, että etusumuvalot ovat täysin turha keksintö, enkä niitä käyttänyt vaikka autossa sellaiset onkin.

Tänä talvena on kuitenkin tullut kaksi kertaa käytettyä niitä seuraavanlaisessa tilanteessa: lumimyräkkä, pilkkopimeä ja huonosti aurattu metsätie. Auttoi huomattavasti selviämään metästä ulos turvallisesti ;)
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Meitä on joka lähtöön:http://www.iltalehti.fi/autot/2010021211067048_ae.shtml

Lyhykäisyydessään linkissä avautuu oululainen Seppo, joka ajelee aina 79km/h, paitsi silloin kun taakse tulee 87 km/h ajava rekka, joka haluaisi päästä ohi. Tällöin Seppo estää ohitusyritykset kiihdyttämällä, liikenneturvallisuuden nimissä tottakai.
Riihelä onneksi tylyttää ihan hyvin. Olisi melko muikeaa nähdä Sepon punakka ilme vastauksen luettuaan. "Mutku perkele minäminäminäolenteidenkuningas..."
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Meitä on joka lähtöön:http://www.iltalehti.fi/autot/2010021211067048_ae.shtml

Lyhykäisyydessään linkissä avautuu oululainen Seppo, joka ajelee aina 79km/h, paitsi silloin kun taakse tulee 87 km/h ajava rekka, joka haluaisi päästä ohi. Tällöin Seppo estää ohitusyritykset kiihdyttämällä, liikenneturvallisuuden nimissä tottakai.
Riihelä onneksi tylyttää ihan hyvin. Olisi melko muikeaa nähdä Sepon punakka ilme vastauksen luettuaan. "Mutku perkele minäminäminäolenteidenkuningas..."

Heh. Loistavaa settiä. Ei varmaan ole käynyt Sepolla mielessäkään, että nopeammalle voisi antaa tietä.
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Heh. Loistavaa settiä. Ei varmaan ole käynyt Sepolla mielessäkään, että nopeammalle voisi antaa tietä.

Juu, ja näitä Seppoja näkyy ihan henkilöautojen välisissäkin ohituksissa.

Ajat Cruise päällä 105km/h ja Seppo ajaa edessä 95km/h. Lähestyt Seppoa ja siirryt ohituskaistalle. Viimeistään siinä vaiheessa kun etupuskuri on Sepon kuskin oven tasalla, vaihtaa Seppokin matkavauhdikseen 105km/h. On uskomatonta miten tuo on suomalaiselle kova juttu antaa toisen mennä ohi.

Ja tarkoitan nyt nimenomaan tilanteita, joissa Seppo on selkeästi päättänyt ajella 95km/h niin kauan, että joku häntä kehtaa lähteä ohittamaan..
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei varmaan ole käynyt Sepolla mielessäkään, että nopeammalle voisi antaa tietä.
Sepäse tässä on kaikkein surullisinta, että Sepolla ei oikeasti ole edes käynyt mielessä että kiihdyttämisen sijaan voisi hiljentää ja antaa rekan kadota horisonttiin. Siis sellaista vaihtoehtoa ei vain ole, ja todennäköisesti Riihelän vastausta pidetään siellä Oulun päässä käytäntöön soveltumattomana pehmoiluna. Periksi ei nimittäin anneta, ei ainakaan rekalle, eikä omaa autoa paremmalle autolle tai omaa autoa huonommalle autolle, eikä ainakaan samanlaiselle autolle!
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Tänään taas sattui ja tapahtui, tai eipä sattunut mutta tapahtui. Olin menossa S-marketin pihaan ABC-kylmikselle tankkaamaan autoani, ja löin vilkun vasemmalle kääntyäkseni kaupan parkkipaikalle. Kuitenkin tämän koko parkkipaikan sisäänkäynnin blokkasi pösön 807 tila-auto ja siitä ei olisi mitenkään päässyt mopollakaan kolhimatta. Noh, ajattelin että käännympä sitten seuraavasta, 150m päässä olevasta risteyksestä parkkipaikalle, ja otin vilkun pois. Kuitenkin tämä pösökuski tuli puskuriini kiinni ja alkoi vilkutella pitkiä ja selvästikkin kirosi minua, mitä taustapeilistä näin. Noh, tilanne ratkesi sillä kun käännyin tankkaamaan.


Itse kylmäpisteelle päästyäni karautin isohkon citymaasturin perään odottamaan tankkausvuoroani, koska hän oli selkeästi lopettelemassa tankkaustaan. maasturikuski hyppäsi autoon ja karautti pois, ja maasturin edestä paljastui saksalainen auto, joka oli tullut toisesta suunnasta reilusti minun jälkeeni jonoon. Tämä siis mahdollista, koska autossani tankki on japanilaisittain vasemmalla, kun taas saksalaisessa oikealla puolella. Ajoin pistoolin kohdalle oikeastaan tämän maasturin imussa, ja näin tämän vihaisen audi-miehen vasta kun autoani sammuttelin. Autostani nousin ja ystävällisesti nyökkäsin tälle audimiehelle tervehdykseksi, mutta hän päättikin ajaa autonsa poikittain eteeni ja alkoi haukkumaan minua vittumaiseksi teiniksi ja naurettavaksi etuilijaksi. Kuittasin puheet kertomalla faktat pöytään, nimittäin olin muutaman minuutin jonossa ennenkuin hän jonoon toiselle puolelle tuli. Ukko nousi autostaan selvästi aggressiivisena ja pää punaisena, ja tulikin siinä riitaa haastamaan. Kuitenkin hän pysähtyi pari metriä ennen minua ja sanoi että ei muistella pahalla ja kääntyi autoonsa odottelemaan. mainittakoon vielä se, että audimies oli n. 170cm ja 80kg, minä taas parikymmentä senttiä ja kiloa isompi. Siinä sitten tilanteen rauettua työnsin etukortit ja pankkikortit automaattiin hidastetulla vauhdilla ja vittuillessani tankkasin autoni täyteen, enkä vain puolta tankkia, minkä normaalisti teen.

Tästä lähtien suoritan perjantaisen kauppareissuni mahdollisesti vasta kahdeksan aikaan illalla, enkä mene kuuntelemaan keski-ikäisten ukkojen rankan työviikon aikana kertyneitä patoutumia heidän kotiinpääsyn jälkimaininkeihin.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Joku setä jossain riisikipossa näytti kuinka maanteiden ritari toimii.

Ajeli moottoritiellä kahdeksankympin rajoituksella ihan perseeseen kiinni, kun olin itse navigaattorinopeudella 95 km/h vasemmalla kaistalla ohittamassa hitaampia. Roikkui perseessä kiinni ja yritti kerran ohitusta oikealta, olin kuitenkin niin ilkeä kusipää, että painoin kaasua, koska oikealta ohittaminen olisi ollut hengenvaarallista tuossa (olin pari auton mittaa oikealla kaistalla ajavan auton takana ja pian rinnalla).

Palasin oikealle kaistalle, kun hitaammat loppuivat edestä ja setä polki minkä kinneristään pääsi ohi ja mulkoili pitkään perään. Ohitti vielä yhden auton moottoritien ulosmenorampin kohdalla ja paineli samalla sitten rampista ylös.

Mistä näitä sikiää? Kaikki oikealta ohi yrittävät pitäisi lupsutella hengiltä saunan takana.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Kävi hassun hauskasti jokunen viikko sitten. Ajelin reipasta ylinopeutta tuttua tietä 80-alueella kohti kotikylää. Jokunen kilometri ennen määränpäätä huomasin, että kohta pyörähtää ajokilometreihin maaginen lukema 66666. Jostain syystä meinasin napata kännykameralla kuvan tuosta hellästä hetkestä. 66666 pyörähti mittariin samalla hetkellä, kun nopeusrajoitus laski kuuteenkymppiin ja kohta neljäänkymmeneen. Yritin näpätä kuvaa, mutta käsi ei pysynyt vakaana. Oli pakko hidastaa reilummin ja vielä reilummin, kun auto täristi pakkaantuneessa lumessa. Sain vihdoin siedettävän kuvan ja samassa edessä heilahti punainen merkki, joka ohjasi tien sivuun. Oli 55 vauhtia 40-alueella. Ilman korkeamman väliintuloa kortti olisi vielä pitkään kuivumassa.
 

jiimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK
Joku setä jossain riisikipossa näytti kuinka maanteiden ritari toimii.

Ajeli moottoritiellä kahdeksankympin rajoituksella ihan perseeseen kiinni, kun olin itse navigaattorinopeudella 95 km/h vasemmalla kaistalla ohittamassa hitaampia. Roikkui perseessä kiinni ja yritti kerran ohitusta oikealta, olin kuitenkin niin ilkeä kusipää, että painoin kaasua, koska oikealta ohittaminen olisi ollut hengenvaarallista tuossa (olin pari auton mittaa oikealla kaistalla ajavan auton takana ja pian rinnalla).

Palasin oikealle kaistalle, kun hitaammat loppuivat edestä ja setä polki minkä kinneristään pääsi ohi ja mulkoili pitkään perään. Ohitti vielä yhden auton moottoritien ulosmenorampin kohdalla ja paineli samalla sitten rampista ylös.

Mistä näitä sikiää? Kaikki oikealta ohi yrittävät pitäisi lupsutella hengiltä saunan takana.

Sopiiko kysyä, että miksi et voinut antaa kiireisemmälle tietä?

Mistä näitä sikiää? Kaikki ohitettaessa kiihdyttävät, autonvalmistusmaa-asennevammaiset maanteiden ritarit pitäisi lupsutella hengiltä saunan takana.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Sopiiko kysyä, että miksi et voinut antaa kiireisemmälle tietä?

Miten, kun siinä oikealla kaistalla oli jumalattomasti niitä hitaampia? Jos ajan jo valmiiksi ylinopeutta, niin en varmasti ala tunkemaan itseäni johonkin pikkurakoon sen vuoksi, että setä lähti töihin vartin liian myöhään ja joutuu ajamaan sen vuoksi kuin puolijauhoinen. Olisit jiimo rekkarini perusteella etsinyt numeroni, soittanut ja perustellut oikein hyvin miksi minun olisi pitänyt tunkea oikealle kaistalle, niin olisin voinut päästää eteeni.

Oikealta ohittaminen ei käsittääkseni ole edelleenkään sallittua ellei vasen kaista ole jumissa ruuhka-aikana ja oikea vetää paremmin.

Mistä näitä sikiää? Kaikki ohitettaessa kiihdyttävät, autonvalmistusmaa-asennevammaiset maanteiden ritarit pitäisi lupsutella hengiltä saunan takana.

Ei ohitettaessa, vaan oikealta ohitettaessa. Aika olennainen ero, minulle ainakin autokoulussa opetettiin, että oikealta saa mennä ohi vain, jos vasen kaista tosiaan ruuhkan vuoksi kulkee hitaammin ja näin ei tässäkään tapauksessa ollut, vaan oikea kaista meni arviolta 85 km/h ja vasen kaista noin kymmentä lujempaa.

Minut saa kyllä ohittaa, mutta tuossa tilanteessa valitsin pienemmän pahan ennen kuin herra X olisi ollut joko minun keulassani tai sitten oikealla kaistalla olleen auton perseessä. Heti tyypin vaihtaessa kaistaa, polkaisin kaasua, koska arvasin hänen yrittävän oikealta ohittamista ja minä en idioottien vuoksi tee paniikkijarrutuksia liukkaalla tiellä.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miten, kun siinä oikealla kaistalla oli jumalattomasti niitä hitaampia?
Etkös juuri kertonut, että takana ajanut yritti ohittaa sinua oikealta? Etkö itse voinut siirtyä siihen väliin ja palata vaikka hänen peräänsä?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei ohitettaessa, vaan oikealta ohitettaessa. Aika olennainen ero.
Meinaat että oikealta ohittamisen estäminen kiihdyttämällä lisää jotenkin liikenneturvallisuutta? No joo, toimit tuossa tilanteessa varmaan ihan ok.
Eikös oikealta ohittaminen ole ihan sallittua, jos ei varsinaisesti vaihda kaistaa ohittamisen takia. Viikottain motarilla näkee näitä vasemmalle kaistalle unohtuneita kännykässäpuhujia, menen kylmästi omaa kaistaani ohi ja morjestan ystävällisesti.

Muuten olen kyllä sikäli Graingerin Saabin jäljillä siinä asiassa, että en ala ohittaessani tunkea mihinkään pieneen väliin vain sen takia, että takaa tulee joku toinen kiireinen. Tottakai heti kun paikka tulee niin väistän, mutta en suoraa kenenkään "syyttömän" ohitettavan eteen. Virtuaalikeskari myös niille, jotka takana vilkuttelevat valojaan, vaikka näkevät, että itsekin odottelen että edessämenevä antaisi tietä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Etkös juuri kertonut, että takana ajanut yritti ohittaa sinua oikealta? Etkö itse voinut siirtyä siihen väliin ja palata vaikka hänen peräänsä?

Enkö juuri kirjoittanut, että minun ja oikealla edessäni olevan auton välissä oli noin pari auton mittaa, josta kaverin oli tarkoitus pudottaa ohi? Ei, en todellakaan 95 km/h:n vauhdista tunge noin kymppiä hitaamman auton perään noin lyhyellä jarrutusmatkalla.

Ihmiset eivät selvästikään nyt osaa hahmottaa tilannetta. Se on toki huonon selittäjän vika.

Meinaat että oikealta ohittamisen estäminen kiihdyttämällä lisää jotenkin liikenneturvallisuutta? No joo, toimit tuossa tilanteessa varmaan ihan ok.

Ehkä ei, mutta ainakin estin sen, ettei kyseinen tyyppi täräytä minun oikeaan etukulmaani, erityisesti, kun raskaana oleva avopuolisoni istui siinä vieressäni. Tappakoot itsensä, mutta minun autooni hän ei tule törmäämään, ajan vaikka karkuun, jos ei muu auta.

Painotetaan vielä, että kiihdytin heti, kun kaveri vaihtoi kaistaa, ennen kuin tämä kiihdytti rinnallani. Koska hän palasi saman tien perääni, oletan, että hän olisi ohittanut oikealta.

En toiminut oikein, mutta en ole niin väittänytkään. Olin idiootti liikenteessä, mutta en tosiaan ala tekemään paniikkijarrutuksia toisten idioottien vuoksi. Vain äärimmäisessä pakkotilanteessa ja tuo ei ollut sellainen.
 
Viimeksi muokattu:

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Lumipenkat!

Kuinka monelle on tänä talvena tyrkännyt naista miestä pappaa mummoa tyttöä poikaa yllättäen eteen lumikasan takaa?

No niin minullekin, mutta tänään se tapahtui 110km/h nopeudessa leveäkaistatiellä kun tunnistamattomaksi jäänyt kuljettaja ohjasti V70 Volvonsa sivutieltä lumikasan takaa suoraan eteeni.

Leveäkaistatie ja hiljainen liikenne pelastivat tällä kertaa kolarilta, tosin liukkaus vaikeutti hieman väistöliikettä.
 

jiimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK
Miten, kun siinä oikealla kaistalla oli jumalattomasti niitä hitaampia? Jos ajan jo valmiiksi ylinopeutta, niin en varmasti ala tunkemaan itseäni johonkin pikkurakoon sen vuoksi, että setä lähti töihin vartin liian myöhään ja joutuu ajamaan sen vuoksi kuin puolijauhoinen. Olisit jiimo rekkarini perusteella etsinyt numeroni, soittanut ja perustellut oikein hyvin miksi minun olisi pitänyt tunkea oikealle kaistalle, niin olisin voinut päästää eteeni.


Oikealta ohittaminen ei käsittääkseni ole edelleenkään sallittua ellei vasen kaista ole jumissa ruuhka-aikana ja oikea vetää paremmin.


Ei ohitettaessa, vaan oikealta ohitettaessa. Aika olennainen ero, minulle ainakin autokoulussa opetettiin, että oikealta saa mennä ohi vain, jos vasen kaista tosiaan ruuhkan vuoksi kulkee hitaammin ja näin ei tässäkään tapauksessa ollut, vaan oikea kaista meni arviolta 85 km/h ja vasen kaista noin kymmentä lujempaa.

Minut saa kyllä ohittaa, mutta tuossa tilanteessa valitsin pienemmän pahan ennen kuin herra X olisi ollut joko minun keulassani tai sitten oikealla kaistalla olleen auton perseessä. Heti tyypin vaihtaessa kaistaa, polkaisin kaasua, koska arvasin hänen yrittävän oikealta ohittamista ja minä en idioottien vuoksi tee paniikkijarrutuksia liukkaalla tiellä.


Et ehkä tajunnut, etten puolustellut sitä riisikipposetää, vaan arvostelin sinun toimintaasi. Olisit voinut esim. oikealla kaistalla ajaessasi höllätä vauhtiasi sen sijaan, että kiihdytit, jos muunlainen tienantaminen on kaltaisellesi teiden ritarille mahdotonta. Minua ainakin huvittaa, että kirjoitat suu vaahdossa hirveän arvosteluryöpyn jostain toisesta kuljettajasta, kun myös oma liikennekäyttäytymisesi on täysin ala-arvoista. Tulee ihan Oulun Seppo mieleen.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Olisit voinut esim. oikealla kaistalla ajaessasi höllätä vauhtiasi sen sijaan, että kiihdytit, jos muunlainen tienantaminen on kaltaisellesi teiden ritarille mahdotonta.

Selitähän uudestaan. Ajaessani oikealla kaistalla? Oikea kaista on siis se oikeanpuoleinen, jolla en ajanut. Minä ajoin vasenta kaistaa ohittaen letkaa, joka ajoi oikealla kaistalla ja ajoin sitä vasenta kaistaa koko episodin ajan. Kyseisessä letkassa tuli ehkä kolmen ja puolen auton mittainen väli, johon kyseinen tyyppi sitten änki. Minä kiihdytin vasemmalla kaistalla samalla hetkellä, kun tämä vaihtoi takanani kaistaa vasemmalta oikealle.

En minä suu vaahdossa arvostellut ketään, ja myönsin alusta lähtien, että olin idiootti itsekin. Hämmästelin lähinnä sitä, että joku ihan tosissaan yritti tuollaisessa tilanteessa ehtiä minun ja toisen auton välistä ohi. Oikealta kaistalta ohittaminen on edelleen kiellettyä moottoritiellä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Vai onko niitä poikkeuksia kuin yksi? Joka tapauksessa kyseisen kaltainen pujottelu on kiellettyä.

Käytännössä saatoin kiihdytykselläni estää onnettomuuden, koska kyseinen riisikippo ei olisi ehtinyt tuikata minun ja oikealla ajavan auton välistä ohi, vaan olisi törmännyt hyvin suurella todennäköisyydellä joko minuun tai sitten pian tämän jälkeen ohittamaan autoon. Ohi hän ei olisi oikealta ehtinyt, vaan olisi todellakin törmännyt jompaankumpaan tai sitten tehnyt paniikkijarrutuksen.

Annan kyllä tietä, mutta et kai väitä, että tunget jokaiseen pieneen rakoon ajaessasi vasemmalla kaistalla, jos vain taaksesi ilmestyy nopeampaa ajava auto? Tiedät varmaan myös millaiset välit moottoritiellä on ruuhka-aikana ja siellä ei sellaista rakoa ollut johon olisin viitsinyt huomattavasti oikeaa kaistaa lujempaa ajavana tunkea. Vaihdoin herran edestä heti oikealle, kun tuli pidempi rako siinä etenevässä letkassa.
 

jiimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK
Selitähän uudestaan. Ajaessani oikealla kaistalla? Oikea kaista on siis se oikeanpuoleinen, jolla en ajanut. Minä ajoin vasenta kaistaa ohittaen letkaa, joka ajoi oikealla kaistalla ja ajoin sitä vasenta kaistaa koko episodin ajan. Kyseisessä letkassa tuli ehkä kolmen ja puolen auton mittainen väli, johon kyseinen tyyppi sitten änki. Minä kiihdytin vasemmalla kaistalla samalla hetkellä, kun tämä vaihtoi takanani kaistaa vasemmalta oikealle.

En minä suu vaahdossa arvostellut ketään, ja myönsin alusta lähtien, että olin idiootti itsekin. Hämmästelin lähinnä sitä, että joku ihan tosissaan yritti tuollaisessa tilanteessa ehtiä minun ja toisen auton välistä ohi. Oikealta kaistalta ohittaminen on edelleen kiellettyä moottoritiellä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Vai onko niitä poikkeuksia kuin yksi? Joka tapauksessa kyseisen kaltainen pujottelu on kiellettyä.

Käytännössä saatoin kiihdytykselläni estää onnettomuuden, koska kyseinen riisikippo ei olisi ehtinyt tuikata minun ja oikealla ajavan auton välistä ohi, vaan olisi törmännyt hyvin suurella todennäköisyydellä joko minuun tai sitten pian tämän jälkeen ohittamaan autoon. Ohi hän ei olisi oikealta ehtinyt, vaan olisi todellakin törmännyt jompaankumpaan tai sitten tehnyt paniikkijarrutuksen.

Annan kyllä tietä, mutta et kai väitä, että tunget jokaiseen pieneen rakoon ajaessasi vasemmalla kaistalla, jos vain taaksesi ilmestyy nopeampaa ajava auto? Tiedät varmaan myös millaiset välit moottoritiellä on ruuhka-aikana ja siellä ei sellaista rakoa ollut johon olisin viitsinyt huomattavasti oikeaa kaistaa lujempaa ajavana tunkea. Vaihdoin herran edestä heti oikealle, kun tuli pidempi rako siinä etenevässä letkassa.

Tarkoitin vasenta kaistaa, sori kirjoitusvirhe. En tunge jokaiseen pieneen rakoon, mutta ei mielestäni tuollaisessa ohituksen estelyssäkään ole mitään järkeä. Minun nähdäkseni sen kiireisemmän ääliön vuoksi (siis siinä vaiheessa, kun se pyrkii oikealta ohi) olisi voinut hidastaa vauhtia ihan samalla tavalla kuin kiihdyttääkin. Mielestäni riski onnettomuuteen vain kasvaa siinä vaiheessa, kun itse alkaa tekemään ns. peliliikkeitä. Yleensäkin minua ihmetyttää se, että joillakin on liikenteessä hirveä tarve iskeä hölmöilevää kanssa-autoilijaa vastapalloon vielä suuremmalla typeryydellä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Minun nähdäkseni sen kiireisemmän ääliön vuoksi (siis siinä vaiheessa, kun se pyrkii oikealta ohi) olisi voinut hidastaa vauhtia ihan samalla tavalla kuin kiihdyttääkin.

Periaatteessa joo. Valitsin siinä tilanteessa nopeasti omasta mielestäni pienemmän pahan vaikka idioottien joukkoon oman nimeni valoinkin. Uskoin kyseisessä tilanteessa, että minun ja ohittamani auton välinen rako olisi mennyt ihan liian pieneksi ennen kuin kyseinen riisikippo olisi saanut poljettua tarpeeksi vauhtia ohitukseen, joten katsoin pienemmäksi pahaksi suoristaa oikeaa jalkaa sen verran, että kyseinen kaveri ei ehdi edes miettiä mitään tyhmyyksiä.

Jos olisin täysin sinut oman tekemiseni kanssa, niin en minä tähän ketjuun olisi kirjoittanut ja julkistanut omaa (ja kanssa-autoilijan) tyhmyyttä. En siltikään katso suoranaisesti estäneeni ohitusta, koska kyseinen auto ei missään välissä ollut suoranaisesti minua ohittamassa, kuljettaja kyllä ajatteli tehdä sen, mutta ei ehtinyt kuin omalle kaistalleen kun minä olin jo karannut ja ennen kuin hän oli taas takaisin vasemmalla kaistalla, minä siirryin jo oikealle kaistalle ohittamani auton eteen. Tie oli muuten edessämme tyhjä sen kilometrin matkan, minkä eteensä näki eli ei oikeastaan käynyt edes mielessä, että olisin antanut tietä ennen kuin olin jonon ensimmäisenkin auton ohittanut.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Miksi olen antanut itseni ymmärtää, että moottoritiellä ei saa ohittaa oikealta, mutta esim. Tampereella Kekkosentiellä saa? Sitä en tiedä millä tiellä Toyota-Saab matsi on otettu, mutta sain sellaisen kuvan, että tämä ei moottoritiellä tapahtunut. Eipä silti, itseänikin vituttaa oikealta ohittavat sekä siellä Kekkosen/Paasikiventiellä puolelta toiselle puikkelehtivat, jotka voittavat näin ehkä 5 sekuntia.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Sitä en tiedä millä tiellä Toyota-Saab matsi on otettu, mutta sain sellaisen kuvan, että tämä ei moottoritiellä tapahtunut.

Tapahtui, kuten avausviestissä ilmenee. Kuopion moottoritiellä, jossa on poikkeuksellisesti 80 kilometrin rajoitus Kallansiltojen korjaustyön vuoksi, kyseistä operaatiota urakoi Soraset ja Niska & Nyyssönen.

Ja kyllä, moottoritiellä oikealta ohittaminen on kiellettyä, kyllä, tämä tapahtui moottoritiellä. Ja ei, kyseessä ei ollut Toyotan valmistama auto.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Kuinka monelle on tänä talvena tyrkännyt naista miestä pappaa mummoa tyttöä poikaa yllättäen eteen lumikasan takaa?

Pari päivää sitten tuli auto. Valot näyttivät iloisesti vihreää ja olin lähdössä ylittämään. No eikö Pösö kuski vedä keskellä kirkasta päivää törkeästi punaisia päin. Tapahtumapaikkana Vallila. Jos olisin juossut, niin olisi osunut. Ok, olisihan sitä pitänyt itsekin katsoa ennen ylitystä, mutta silti. Kuka helvetin idiootti täräyttää selvästi päin punaisia melko kiireisellä tiellä, varsinkin kun lumipenkkojen takaa voi iskeä jalankulkija.

Kiitos sinulle, pösökuski. Ensi kerralla se jalankulkija ei välttämä ole hidas nuori. Ensi kerralla se voi olla pieni lapsi. Mieti sitä ja tunne pisto sydämessäsi.
 

Fiiu

Jäsen
Miten, kun siinä oikealla kaistalla oli jumalattomasti niitä hitaampia? Jos ajan jo valmiiksi ylinopeutta, niin en varmasti ala tunkemaan itseäni johonkin pikkurakoon sen vuoksi, että setä lähti töihin vartin liian myöhään ja joutuu ajamaan sen vuoksi kuin puolijauhoinen.

Ehkä ei, mutta ainakin estin sen, ettei kyseinen tyyppi täräytä minun oikeaan etukulmaani, erityisesti, kun raskaana oleva avopuolisoni istui siinä vieressäni. Tappakoot itsensä, mutta minun autooni hän ei tule törmäämään, ajan vaikka karkuun, jos ei muu auta.

Mihin sinulla oli kiire? Ehdit kuitenkin vaarantaa raskaana olevan aviopuolisosi hengen ajamalla ylinopeutta ja samalla moitit muita siitä että he yrittävät niistää sinut ja puolisosi. Ristiriitaista, ristiriitaista.

Ja ei, en ole täydellinen kuski saati että olisin ollut hoodeillasi ohittelemassa oikealta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös