En tiedä onko Skodissa jokin erityisesti, mut aika monessa Octaviassa tuntuu, että nuo on nimenomaan suunnattu häikäisemään vastaantulijaa.
Joo, isipapalla on Octavia ja on huomattu, että Oktaapperin etuvalot osoittavat aika ylös.
En tiedä onko Skodissa jokin erityisesti, mut aika monessa Octaviassa tuntuu, että nuo on nimenomaan suunnattu häikäisemään vastaantulijaa.
Olet muuten aika lähellä vastausta, mutta se ei ole tuo periaate...Mitä parkeilla ajaminen aurinkoisella säällä ketään oikeasti haittaa? Taitaa vaan olla se periaate...
Suosittelen muillekin polttimon vaihtoihin kyllästyneille ja parkeilla säästäville noita aiemmin mainitsemiani huomiovaloja. Noissahan se huomioarvo todellakin on taattu, kuten olen saanut itsekin kokea. Myös poliisilta saa huomiota välillä, mutta niitä voi aina valistaa tienpäällä ja aina on mennyt viesti perille.Suomessa ajavalojen käyttö päivällä perustuu juurikin tuohon mainitsemaasi aurinkoon. Jos olet sattunut huomaamaan niin se mollukka paistaa näillä leveysasteilla varsin matalalta. Tällöin esimerkiksi vastaantulevan liikenteen havaitseminen on joskus rajoittunutta. Valot on määrätty pidettäväksi päällä siis näkymisen, ei näkemisen vuoksi.
Nyt kysyisin, minkälanen taustapeili sinulla on jos siitä näkee kanssaliikennöitsijän takasumarin, tai miten päin sitä ajellaan sillä omalla autolla?Miten v***ssa jollain voi olla niiin vähän elämää että jaksaa kytätä vastaantulijoiden takasumuvaloja? Toivottavasti nimim. vilpertti muistaa aina välillä siirtää katseensa taustapeilistä edessä tapahtuviakin asioita kohti. Ja mikä siinä takasumuvalossa niin riepoo, kun ei se nyt kai ketään erityisesti häikäise? Yllättävän vähäinenkin puuterilumi voi nousta auton perään pilveksi josta on vaikea erottaa edellä kulkevaa.
Juu, sumaria on vain yksi kappale, mutta itse olen liikennöidessäni onnistunut joskus näkemään auton jossa eivät molemmat valot toimi, vuosittaisesta katsastusruljanssista huolimatta.
Pirunko pakko sitä valoa on tuijottaa, et sinä aurinkoakaan tuijota, kun se paistaa.
Suomalaisessa liikennekulttuurissa ei ikinä päästä esimerkiksi siihen, että vain jonon viimeinen käyttäisi taka- tai ensimmäinen etusumuvaloja. Suomalainen liikenteessä on joustamaton, itsekeskeinen ja välillä jopa suorastaan tyhmä. Siksi on parempi, että jokainen suomalaiskuljettaja keskittyisi vain siihen omaan tekemiseensä ja jättäisi muiden valojen analysoinnin vähemmälle.
Itse olen ainakin jotakuinkin täydellinen liikennöitsijä, joten analysoin muiden sumareiden käyttöä sujuvasti siinä sivussa ja luon samalla syväluotaavat henkilöanalyysit.Suomalaisessa liikennekulttuurissa ei ikinä päästä esimerkiksi siihen, että vain jonon viimeinen käyttäisi taka- tai ensimmäinen etusumuvaloja. Suomalainen liikenteessä on joustamaton, itsekeskeinen ja välillä jopa suorastaan tyhmä. Siksi on parempi, että jokainen suomalaiskuljettaja keskittyisi vain siihen omaan tekemiseensä ja jättäisi muiden valojen analysoinnin vähemmälle.
Takasumuvalo loistaa hieman kirkkaampana kuin muut valot, mutta etusumuvalojen loistoahan ei normaali ihminen edes huomaa, muuta kuin mahdollisessa lumisateessa.
Kai jokainen täysjärkinen autoilija ymmärtää, että lumipöllyssä ja/tai sumussa tai näkyvyyden ollessa heikko kytketään takasumuvalo toimintaan. Sitten kun taustapeilistä näkyy auto joka lähestyy, kytketään takasumuvalo pois (kun auto on siis päässyt lähelle).
Etusumuvaloista ei ole ainakaan omassa autossani suurtakaan hyötyä oikeastaan millään kelillä. Siispä käytän niitä harvemmin.
Kai jokainen täysjärkinen autoilija ymmärtää, että lumipöllyssä ja/tai sumussa tai näkyvyyden ollessa heikko kytketään takasumuvalo toimintaan. Sitten kun taustapeilistä näkyy auto joka lähestyy, kytketään takasumuvalo pois (kun auto on siis päässyt lähelle).
Etusumuvaloja en ymmärrä, mitä hyötyä on siitä että näkee missä ajaa, siis pientareet muutaman metrin säteellä?
Ilmeisesti et sitten ole koskaan sattunut sellaisessa hernerokkasumussa ajamaan, jossa vauhtia uskalsi pitää maksimissaan sen 60km/h, ja kiitteli kovasti, että sumuvalot autossa on. Muuten jopa tiellä pysyminen olisi ollut vaikeaa, kun reunoja ei kerta kaikkiaan ilman sumareita nähnyt. Sitä mitä sitten tapahtuisi, jos edessä olisikin yhtäkkiä pysähtynyt auto, ei tuolloin edes uskaltanut ajatella. Tai no sen nyt olisi tiennyt mitä tapahtuu, toivoi vain ettei kukaan niin olisi tehnyt.
Ja mitä näihin sumuvaloja aina päällä pitäviin kuskeihin tulee, niin ei vituta kyllä pätkääkään, lähinnä huvittaa. Onhan se auto selvästi paremman näköinen keskellä päivää, kun muistaa sumuvaloja käyttää. Ulkonäkö siis ennen kaikkea.
Jos vauhtia on oikeasti tuo 60 km/h, ei varmasti näe riittävästi eteenpäin sumuvaloilla. Tarkoittaa siis sanoa, että jos eteen olisi jotain yllättävää ilmestynyt, olisi kolahtanut suunnilleen sillä hetkellä, kun olisi ehtinyt asian havaita ja siihen jollain tapaa reagoida.
Autokoulun kakkosvaiheessa olin tulossa suojatielle, jonka ylitystä joku mummo odotteli. Pysähdyin, mutta mummo ei tajunnut, että väistin häntä, ja jäi seisomaan paikalleen katsellen muualle. Jatkoin sitten matkaa ja autokoulun opettaja vertasi tilannetta siihen, että antaisin tikkarin lapselle ja juuri kun se saa sen suuhunsa, ottaa sen pois. Kuulemma jos antaa tietä jalankulkijalle, niin sitten on pakko antaa. Välillä se tosin on vaikeaa, kun toinen ei tajua, että hänen pitäisi kävellä. Ja usein se toinen on juuri joku vanha mummo. Eihän se raukka välttämättä edes kuule torvensoittoa.Näin aika jännän tapahtuman eräs päivä. Auto ajoi kadulla aivan tilanteen sallimaa nopeutta ja tien pinta oli todella liukas. Suojatie läheni ja mummo seisoi kadun varressa lähdössä ylittämään katua juuri tuon suojatien kohdalta. Kuski hidasti vauhtia ja päästi mummon jatkamaan matkaa. No, mummo ei jatkanutkaan vaan päästi tuon auton ensin...kunnes sittenkin lähti ylittämään katua. Autolla oli kuitenkin jo hieman vauhtia eli jarrutustilanteessa auto liukui mummoa kohti kunnes kuskin oli pakko ohjata kadun sivuun. Auto pöllähti lumipenkkaan. Hieman oli idiootti tuo autokuski kun ei osanut ennakoida mummon ajatuksia...saakelin pöljä.
Se autokuski olin minä.