Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 113 058
  • 13 150

Baldrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pimeä Aitio
En tiedä onko Skodissa jokin erityisesti, mut aika monessa Octaviassa tuntuu, että nuo on nimenomaan suunnattu häikäisemään vastaantulijaa.

Joo, isipapalla on Octavia ja on huomattu, että Oktaapperin etuvalot osoittavat aika ylös.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Mitä parkeilla ajaminen aurinkoisella säällä ketään oikeasti haittaa? Taitaa vaan olla se periaate...
Olet muuten aika lähellä vastausta, mutta se ei ole tuo periaate...

Suomessa ajavalojen käyttö päivällä perustuu juurikin tuohon mainitsemaasi aurinkoon. Jos olet sattunut huomaamaan niin se mollukka paistaa näillä leveysasteilla varsin matalalta. Tällöin esimerkiksi vastaantulevan liikenteen havaitseminen on joskus rajoittunutta. Valot on määrätty pidettäväksi päällä siis näkymisen, ei näkemisen vuoksi.
 

Mapkob

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL, Jokerit
Suomessa ajavalojen käyttö päivällä perustuu juurikin tuohon mainitsemaasi aurinkoon. Jos olet sattunut huomaamaan niin se mollukka paistaa näillä leveysasteilla varsin matalalta. Tällöin esimerkiksi vastaantulevan liikenteen havaitseminen on joskus rajoittunutta. Valot on määrätty pidettäväksi päällä siis näkymisen, ei näkemisen vuoksi.
Suosittelen muillekin polttimon vaihtoihin kyllästyneille ja parkeilla säästäville noita aiemmin mainitsemiani huomiovaloja. Noissahan se huomioarvo todellakin on taattu, kuten olen saanut itsekin kokea. Myös poliisilta saa huomiota välillä, mutta niitä voi aina valistaa tienpäällä ja aina on mennyt viesti perille.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Miten v***ssa jollain voi olla niiin vähän elämää että jaksaa kytätä vastaantulijoiden takasumuvaloja? Toivottavasti nimim. vilpertti muistaa aina välillä siirtää katseensa taustapeilistä edessä tapahtuviakin asioita kohti. Ja mikä siinä takasumuvalossa niin riepoo, kun ei se nyt kai ketään erityisesti häikäise? Yllättävän vähäinenkin puuterilumi voi nousta auton perään pilveksi josta on vaikea erottaa edellä kulkevaa.
Nyt kysyisin, minkälanen taustapeili sinulla on jos siitä näkee kanssaliikennöitsijän takasumarin, tai miten päin sitä ajellaan sillä omalla autolla?

Se yksi ja ainoa syy miksi se taakse sohiva punainen valo häiritsee on, kun jarruvalotkin ovat punaiset. Juu, sumaria on vain yksi kappale, mutta itse olen liikennöidessäni onnistunut joskus näkemään auton jossa eivät molemmat valot toimi, vuosittaisesta katsastusruljanssista huolimatta.

Reaktiostasi päättelenkin, että olet juuri näitä sumarisankareita. Hah, et osaa edes liikennöidä yhteisten sääntöjen mukaan. Jokin aikaa sitten satanut puuterilumi ei pöllytessään aiheuta sellaista näköestettä, että sumuvalon käyttö olisi tarpeen. Jos jollakin on vaikeuksia nähdä edellä menevä auto pöllyävän puuterilumen keskeltä, hän ajaa liian lähellä edellä kulkevaa ajoneuvoa.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Juu, sumaria on vain yksi kappale, mutta itse olen liikennöidessäni onnistunut joskus näkemään auton jossa eivät molemmat valot toimi, vuosittaisesta katsastusruljanssista huolimatta.

Liikenteessä on myös autoja, joissa on takana kaksi kappaletta sumuvaloja. Itse kuulun niihin, joita se kirkas, punainen sumuvalo häikäisee. Tässäkin ketjussa olen ainakin kerran kirjoittanut miten takasumuvaloa pitäisi käyttää. Eli ainoastaan jonon viimeinen käyttää takasumuvaloa ja kun takaa tuleva auto ottaa viimeisen kiinni kytkee näin toiseksiviimeiseksi autoksi muuttunut auto valon pois häikäisemästä. Tämä ihan sen vuoksi, että jonossa ajaessa siitä takasumuvalosta on enemmän haittaa kuin hyötyä.

Ja minulla lienee tavallista herkemmät silmät, mutta hämärällä kelillä monen auton sumuvalot tuikkivat ikävästi silmiin. Hämärään keliin kun lisätään vielä pieni tihkusade ja sitten vasta sumuvalot vituttavat.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Vittu, täytyypä heti himaan päästyäni käydä etsimässä kasari-Toyotastani sumuvalojen kytkin, pakko päästä tien päälle pätemään, ärsyttämään ja vittuilemaan.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Johan on takasumuvalojen käyttö joidenkin mielestä ärsyttävää.

Itse ainakin käytän sitä rankassa lumi- ja vesisateessa, kovassa sumussa tai muulloinkin kun näkyvyys on huono. Jos se takasumuvalo silloin sinua häikäisee niin jätä pidempi turvaväli, koska todennäköisesti silloin kelikin sen vaatii ja siitähän se takasumuvalokin kai vähän yrittää vihjatakin?
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Takasumuvalon tarkoitus onkin, että takaa tuleva näkee edessään ajavan. Jonossa ajettaessa on ehkä n. kerran vuodessa sellainen tilanne, että riittävillä turvaväleillä ajettaessa jonon jokaisen auton pitäisi takasumuvaloa käyttää.

Takana ajavan huomio kiinnittyy liikaa siihen kirkkaaseen valoon, jolloin muu huomioiminen kärsii. Täällä sitä peräänkuulutetaan muiden autoilijoiden huomioonottaminen ja joustavuus liikenteessä. Sitä se sumuvalojen oikea käyttökin on.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Eihän tässä puhuttu mitään rankasta vesi/lumisateesta tai sumusta, vaan siitä kun vajakit pörröttää masdallaan sumarit loistaen sen takia, että kaksi tuntia sitten satoi lunta.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Kannattanee pyytää jotain tahoa viemään oma ajokortti pois, jos todella on niin herkät silmät, että punainen valo häikäisee ja estää ajamasta. Takasumuvalo loistaa hieman kirkkaampana kuin muut valot, mutta etusumuvalojen loistoahan ei normaali ihminen edes huomaa, muuta kuin mahdollisessa lumisateessa. Tuskinpa se minulta on pois, jos naapurin Ensio-Petteri pitää sumuvalojaan tuuninki-Mazdassaan.

Enemmän minua häiritsevät autoilijat, jotka ajavat ilman valoja, ovat itsekkäitä liikenteessä, eivät kunnioita suojatietä tai kääntyvät autoillaan paikallisen ammattikoulun parkkipaikalle.

Ai niin, lisäksi ärsyttää viereisen parkkiruudun Corolla-kaveri, joka parkkeeraa aina poikittain ja aivan ruutunsa reunaan. Voi olla tosin nyt tyypillä vaikeuksia päästä autoon sisälle, kun minä ajoin oman autoni ruutuni keskelle.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Sekö on liikennesääntöjen rikkomista, että huonolla kelillä ajaa takasumuvalo päällä? Minä kun kuvittelin, että juuri tuolloin kyseistä härveliä saa pitää päällä. Jos se kirkas valo todella noin ahdistaa, niin kannattaa varmaan tosissaan harkita julkisia kulkuneuvoja. Pirunko pakko sitä valoa on tuijottaa, et sinä aurinkoakaan tuijota, kun se paistaa.

Suomalaisessa liikennekulttuurissa ei ikinä päästä esimerkiksi siihen, että vain jonon viimeinen käyttäisi taka- tai ensimmäinen etusumuvaloja. Suomalainen liikenteessä on joustamaton, itsekeskeinen ja välillä jopa suorastaan tyhmä. Siksi on parempi, että jokainen suomalaiskuljettaja keskittyisi vain siihen omaan tekemiseensä ja jättäisi muiden valojen analysoinnin vähemmälle.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Pirunko pakko sitä valoa on tuijottaa, et sinä aurinkoakaan tuijota, kun se paistaa.

Muista tämä kun joku ajaa sinua vastaan hämärällä pitkät päällä.

Suomalaisessa liikennekulttuurissa ei ikinä päästä esimerkiksi siihen, että vain jonon viimeinen käyttäisi taka- tai ensimmäinen etusumuvaloja. Suomalainen liikenteessä on joustamaton, itsekeskeinen ja välillä jopa suorastaan tyhmä. Siksi on parempi, että jokainen suomalaiskuljettaja keskittyisi vain siihen omaan tekemiseensä ja jättäisi muiden valojen analysoinnin vähemmälle.

Ehkä juuri tällaisen ajattelumallin takia ei koskaan opita käyttämään niitä sumuvaloja. "Jos ei toikaan niin en määkään"
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tänään matsiin mennessä:

Tuusulantiellä ajoi joku urpo vasenta kaistaa vetäen samalla autoa puolta leveämpää peräkärryä - jossa ei tietenkään ollut valoja.


Jottei ihan vitutuksen purkamiseksi menisi, niin kiitokset niille kahdelle äijälle jotka auttoivat työntämään stadikan parkkiksen hankeen juuttuneen auton ja pelastivat mun päivän.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Suomalaisessa liikennekulttuurissa ei ikinä päästä esimerkiksi siihen, että vain jonon viimeinen käyttäisi taka- tai ensimmäinen etusumuvaloja. Suomalainen liikenteessä on joustamaton, itsekeskeinen ja välillä jopa suorastaan tyhmä. Siksi on parempi, että jokainen suomalaiskuljettaja keskittyisi vain siihen omaan tekemiseensä ja jättäisi muiden valojen analysoinnin vähemmälle.
Itse olen ainakin jotakuinkin täydellinen liikennöitsijä, joten analysoin muiden sumareiden käyttöä sujuvasti siinä sivussa ja luon samalla syväluotaavat henkilöanalyysit.

Yhä, se, että kaksi tuntia sitten on satanut lunta ei ole mikään vaativa ajokeli jossain kolmostiellä. 12 vuoden ajokokemuksella olen kerran törmännyt ajokeliin joka oikeasti edellytti takasumuvalon käyttöä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Takasumuvalo loistaa hieman kirkkaampana kuin muut valot, mutta etusumuvalojen loistoahan ei normaali ihminen edes huomaa, muuta kuin mahdollisessa lumisateessa.

Kyllä se vaan silmissä tuntuu pahalta, kun joku urpo tulee hämärällä tai pimeällä vastaan sumarit päällä. Häikäisyn määrä riippuu myös kelistä, kuiva tienpinta ei heijasta valoa onneksi niin paljon kuin märkä tai luminen. Karkeasti arvioituna sumarit on turhaan päällä 9999 kertaa 10000:sta. Vaan enpä ole kai koskaan väittänytkään olevani normaali.

Bongattu tänään aamulla tienviittaan nojaava mopoauto Tampereen Holvastissa. Oli tullut suoralla tiellä vastaantulijoiden kaistan yli ja osunut viittaan. Auton vieressä seisoskeli pari pissistä melkoisen hämmentyneen oloisina. Joku oli jo pysähtynyt paikalle, joten jatkoin matkaani.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kai jokainen täysjärkinen autoilija ymmärtää, että lumipöllyssä ja/tai sumussa tai näkyvyyden ollessa heikko kytketään takasumuvalo toimintaan. Sitten kun taustapeilistä näkyy auto joka lähestyy, kytketään takasumuvalo pois (kun auto on siis päässyt lähelle).

Etusumuvaloista ei ole ainakaan omassa autossani suurtakaan hyötyä oikeastaan millään kelillä. Siispä käytän niitä harvemmin.

Neliveto olisi tällaisena oikeana talvena hyvä hankinta, ottaa päähän tuo valoissa sutiminen. Pienenä helpotuksena toimii parin metrin raon jättäminen risteykseen tai esim. suojatiehen, niin voi päästä liikkeelle jopa vähän helpommin kuin niissä samoissa railoissa sutimalla. Tokikaan tämä elämä nyt ei ole muutamasta sekunnista kiinni...
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Kai jokainen täysjärkinen autoilija ymmärtää, että lumipöllyssä ja/tai sumussa tai näkyvyyden ollessa heikko kytketään takasumuvalo toimintaan. Sitten kun taustapeilistä näkyy auto joka lähestyy, kytketään takasumuvalo pois (kun auto on siis päässyt lähelle).

Jos oikeasti on sellainen keli, että takasumari pitää laittaa päälle, ei sitä kyllä oikein voi lähteä sammuttamaan kun toinen on päässyt lähelle. Tämä siis siinä tilanteessa, että pidetään järjellinen turvaväli. Ainakin lumi pöllyää niin paljon, ettei normaaleja takavaloja kyllä turvavälin takaa näe. Itse ainakin ajan mielummin niin, että näen edellä ajavan auton kuin että pelko perseessä jatkuvasti miettisin missä kohdassa siellä mahdetaankaan mennä.

Etusumuvaloista ei ole ainakaan omassa autossani suurtakaan hyötyä oikeastaan millään kelillä. Siispä käytän niitä harvemmin.

Täysin samaa mieltä. Vielä ei ole tullut vastaan sellaista keliä, jossa etusumuvalot antaisivat etua lähivaloihin nähden.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kai jokainen täysjärkinen autoilija ymmärtää, että lumipöllyssä ja/tai sumussa tai näkyvyyden ollessa heikko kytketään takasumuvalo toimintaan. Sitten kun taustapeilistä näkyy auto joka lähestyy, kytketään takasumuvalo pois (kun auto on siis päässyt lähelle).

Mikäs järki tuossa nyt on? Eikös takasumuvalon tarkoitus juuri ole vähentää peräänajoja, eli juuri silloin se on paikallaan, kun takana suht lähellä on auto ja näkyvyys on heikko. Eli menee siis paremminkin niin päin, että jos ei takana ketään näy, voi takasumuvalon kytkeä pois ja kun auto alkaa takaa lähestyä laitetaan takasumuvalo päälle. Toki huomattavasti yksinkertaisempaa on näkyvyyden ollessa heikko käyttää takasumuvaloa ilman mitään romplailuja.
Jos taas sumussa/lumipöllyssä edessä ajavan takasumuvalot häikäisevät, niin ajaa todennäköisesti liian lähellä, ja ratkaisu tähän ei siis ole se, että se edellä ajava sammuttaisi takasumuvalonsa.

Etusumuvaloja en ymmärrä, mitä hyötyä on siitä että näkee missä ajaa, siis pientareet muutaman metrin säteellä? Huomattavasti kiinnostavampaa on se mitä tapahtuu about etäisyydellä 20+, ja ainakin näin maalaisjärjellä ajateltuna kirkkaan sumuvalon käyttö heikentää hämäränäköä juuri siellä tärkeillä etäisyyksillä.
Pitkien käytöstä moottoritiellä ei varmaan kannata edes keskustelua taas aloittaa.
 
Viimeksi muokattu:

Mapkob

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL, Jokerit
Takasumuvalojen vihaajille vielä tiedoksi, että takasumuvaloja pitää olla 1kpl ja saa olla 2 kappaletta nykyään. Kiitokset voitte lähettää suoraan Brysselin suuntaan.
 

Tunturisusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Etusumuvaloja en ymmärrä, mitä hyötyä on siitä että näkee missä ajaa, siis pientareet muutaman metrin säteellä?

Ilmeisesti et sitten ole koskaan sattunut sellaisessa hernerokkasumussa ajamaan, jossa vauhtia uskalsi pitää maksimissaan sen 60km/h, ja kiitteli kovasti, että sumuvalot autossa on. Muuten jopa tiellä pysyminen olisi ollut vaikeaa, kun reunoja ei kerta kaikkiaan ilman sumareita nähnyt. Sitä mitä sitten tapahtuisi, jos edessä olisikin yhtäkkiä pysähtynyt auto, ei tuolloin edes uskaltanut ajatella. Tai no sen nyt olisi tiennyt mitä tapahtuu, toivoi vain ettei kukaan niin olisi tehnyt.

Ja mitä näihin sumuvaloja aina päällä pitäviin kuskeihin tulee, niin ei vituta kyllä pätkääkään, lähinnä huvittaa. Onhan se auto selvästi paremman näköinen keskellä päivää, kun muistaa sumuvaloja käyttää. Ulkonäkö siis ennen kaikkea.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Ilmeisesti et sitten ole koskaan sattunut sellaisessa hernerokkasumussa ajamaan, jossa vauhtia uskalsi pitää maksimissaan sen 60km/h, ja kiitteli kovasti, että sumuvalot autossa on. Muuten jopa tiellä pysyminen olisi ollut vaikeaa, kun reunoja ei kerta kaikkiaan ilman sumareita nähnyt. Sitä mitä sitten tapahtuisi, jos edessä olisikin yhtäkkiä pysähtynyt auto, ei tuolloin edes uskaltanut ajatella. Tai no sen nyt olisi tiennyt mitä tapahtuu, toivoi vain ettei kukaan niin olisi tehnyt.

Ja mitä näihin sumuvaloja aina päällä pitäviin kuskeihin tulee, niin ei vituta kyllä pätkääkään, lähinnä huvittaa. Onhan se auto selvästi paremman näköinen keskellä päivää, kun muistaa sumuvaloja käyttää. Ulkonäkö siis ennen kaikkea.

Jos vauhtia on oikeasti tuo 60 km/h, ei varmasti näe riittävästi eteenpäin sumuvaloilla. Tarkoittaa siis sanoa, että jos eteen olisi jotain yllättävää ilmestynyt, olisi kolahtanut suunnilleen sillä hetkellä, kun olisi ehtinyt asian havaita ja siihen jollain tapaa reagoida.

Tämä siis koskee noita autojen vakiosumuvaloja. Kenties noista jälkiasenteisista voisi olla vähän enemmän hyötyä, mutta kokemusta ei allekirjoittaneella niistä ole.
 

Tunturisusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jos vauhtia on oikeasti tuo 60 km/h, ei varmasti näe riittävästi eteenpäin sumuvaloilla. Tarkoittaa siis sanoa, että jos eteen olisi jotain yllättävää ilmestynyt, olisi kolahtanut suunnilleen sillä hetkellä, kun olisi ehtinyt asian havaita ja siihen jollain tapaa reagoida.

No ei nähnyt sumuvaloilla, eikä millään valoilla ylipäänsä. Ja sitä juuri yritin ainakin tarkoittaa, että sitä jotain yllättävää ei edes halunnut ajatella, koska lopputulos olisi ollut selviö. Eteenpäin oli kuitenkin mentävä, kun maantiellä ja 100km/h rajoitusalueella oltiin, ja oli turha odottaa sumun hälvenemistä. Mutta joka tapauksessa sumuvalot, ihan tehdasmallitkin, olivat tuolloin poikaa. Ihan kaikki huomio ei mennyt tiellä pysymiseen, kun reunaviiva näkyi hieman pidemmälle. Pystyi tarkkailemaan, mtä edessä tapahtuu. Toivoen, ettei tapahtuisi yhtään mitään.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Näin aika jännän tapahtuman eräs päivä. Auto ajoi kadulla aivan tilanteen sallimaa nopeutta ja tien pinta oli todella liukas. Suojatie läheni ja mummo seisoi kadun varressa lähdössä ylittämään katua juuri tuon suojatien kohdalta. Kuski hidasti vauhtia ja päästi mummon jatkamaan matkaa. No, mummo ei jatkanutkaan vaan päästi tuon auton ensin...kunnes sittenkin lähti ylittämään katua. Autolla oli kuitenkin jo hieman vauhtia eli jarrutustilanteessa auto liukui mummoa kohti kunnes kuskin oli pakko ohjata kadun sivuun. Auto pöllähti lumipenkkaan. Hieman oli idiootti tuo autokuski kun ei osanut ennakoida mummon ajatuksia...saakelin pöljä.



Se autokuski olin minä
.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Näin aika jännän tapahtuman eräs päivä. Auto ajoi kadulla aivan tilanteen sallimaa nopeutta ja tien pinta oli todella liukas. Suojatie läheni ja mummo seisoi kadun varressa lähdössä ylittämään katua juuri tuon suojatien kohdalta. Kuski hidasti vauhtia ja päästi mummon jatkamaan matkaa. No, mummo ei jatkanutkaan vaan päästi tuon auton ensin...kunnes sittenkin lähti ylittämään katua. Autolla oli kuitenkin jo hieman vauhtia eli jarrutustilanteessa auto liukui mummoa kohti kunnes kuskin oli pakko ohjata kadun sivuun. Auto pöllähti lumipenkkaan. Hieman oli idiootti tuo autokuski kun ei osanut ennakoida mummon ajatuksia...saakelin pöljä.



Se autokuski olin minä
.
Autokoulun kakkosvaiheessa olin tulossa suojatielle, jonka ylitystä joku mummo odotteli. Pysähdyin, mutta mummo ei tajunnut, että väistin häntä, ja jäi seisomaan paikalleen katsellen muualle. Jatkoin sitten matkaa ja autokoulun opettaja vertasi tilannetta siihen, että antaisin tikkarin lapselle ja juuri kun se saa sen suuhunsa, ottaa sen pois. Kuulemma jos antaa tietä jalankulkijalle, niin sitten on pakko antaa. Välillä se tosin on vaikeaa, kun toinen ei tajua, että hänen pitäisi kävellä. Ja usein se toinen on juuri joku vanha mummo. Eihän se raukka välttämättä edes kuule torvensoittoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös