Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 121 107
  • 13 185

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Minkälainen autokoulu tuolla rajan toisella puolella on?

Perusvenäläisen mielestä (useamman sikäläisen autolijan suusta kuultuna ja käytännössä havaittuna) on olemassa vain kaksi liikennesääntöä:

1. Sinun tarvitsee välittää vain edessäsi näkyvästä liikenteestä
2. Tahallisesti ei tule ajaa kenenkään päälle

Käytännössä tämä tarkoittaa mm. juuri sitä, että peileihin ei katsota.

Kirjoitetut liikennesäännöt ovat ulkomaalaisia ja älymystöä varten. Ylimielisyyttä on sitten se, että luulevat samojen sääntöjen pätevän ulkomailla.

nimim. 5 vuoden kokemus autoilusta Venäjänmaalla
 

Mapkob

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL, Jokerit
Käytännössä tämä tarkoittaa mm. juuri sitä, että peileihin ei katsota.

nimim. 5 vuoden kokemus autoilusta Venäjänmaalla
Mitään tuollaista peileihin katsomiseen liittyvää ongelmaa en ole kyllä itse tuolla idässä havainnut. Venäläisen liikenteen suurin ongelma kärjistettynä on mielestäni liian suuri tilannenopeus monessa tilanteessa. Tähän siis liittyy myös se, miten monta hevosta siinä kyseisessä mersussa tai bemarissa sillä kertaa sattuu olemaan.

nimim. 7 vuoden kokemuksella venäjän liikenteestä.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Kyllähän se taas kerran nyppii ajella nelostietä päivittäin kun seassa on oikeita sunnuntaikuskeja.. Tänäänkin eteeni jumittui muuan V40, ja ajoi 80-100km/h alueella tasaisesti 70km/h. tämä siis alueella, joka on mutkainen tai jossa on keskikaide. Ohituskaistan kohdalle osuessa vauhti nousi rivakasti melki 120km/h asti, ja taas kun kaiteet alkoivat, jäätiin matelemaan. Noh, pysähdyin mielenkiinnosta saman Shellin pihaan kuin tämä kuski ja mahdollisimman lähelle hänen autoaan. Autosta nousi ylös 35-v mieshenkilö paikallisen Volvo-liikkeen fleecepusakka, handsfree, vyölaukku ja kaikki muutkin autokauppias-stereotypiaan liittyvät hilppeet päällä. Huikkasi jotain siinä minulle huonoista keleistä ajaa (tosiaan poutasää, ei lunta eikä sumua ilmassa) ja sanoi että varmasti vittumaista ajaa vanhalla japsilla (itselläni -93 japski). Siinä oli todellisen avautumisen raja jo lähellä ja hammasta purren sanoinkin vain, että pihasta lähtiessäni valitsin auton juuri samanmoisen Volvon ja oman nissanini väliltä. (Sattuupa olemaan vielä totta).

Jotenkin päähäni on pinttynyt, että kaikki Volvo-kuskit ovat tavalla tai toisella aivan lapasia liikenteessä, kun taas kaikki Passat-kuskit kuvittelevat autonsa olevan kuin iso ja kiiltävä audi, ja ovat täysiä mulkeroita. Tämä siis vain minun päässäni näin, mutta siltä se tuntuu.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kylläpä löytyi aamulla joku totaalinen kusipää liikenteestä, kun päätin tulla fillarin sijasta autolla töihin. Ajelin Tuusulanväylää kohti Helsinkiä, ja Pakilan liittymästä tuli Honda CR-V rekisterillä AUI-643. Ajoin ohituskaistaa, kun toisella kaistalla liikenne eteni hiukan alinopeutta. Honda tuli koko ajan suhteellisen lähellä, mutta nopeutta oli mullakin mittarissa 80 km/h alueella rapiat 90 km/h, joten en katsonut tarpeelliseksi ajaa kovempaa. Varsinkin, kun ruuhka oli juuri lähestymässä.

Homma sujuikin ihan hyvin Koskelantielle, mutta valoissa alkoi action. Keltaiset vaihtuivat siten, että olisin ehtinyt pysähtyä, mutta ajoin vanhoilla vihreillä edelleen vasemmanpuoleista kaistaa. Honda tuli perässä ja liikennevalojen jälkeen ohitti mut oikealta kovalla vauhdilla ja kiilasi suoraan eteeni, jotta ei törmännyt oikealla kaistalla oleviin autoihin. Vilkautin valoja, koska ohitus ja suoraan eteeni kiilaus oli vaarallinen, mikä kaverilta oli ilmeisesti jäänyt tajuamatta.

300 metrin suoran jälkeen tulivat seuraavat valot, jotka olivat vihreällä, mutta yhtäkkiä kaveri vetää jarrut pohjaan ja nousee autosta. Ehdin jarruttaa ja kun huomasin, että kaveri tulee reippaasti kohti, laitoin ovet nopeasti lukkoon. Kaveri yritti ensin avata kuskin ovea ja sen jälkeen takaovea. Kun nämä olivat lukossa, hän alkoi nyrkillä hakata ikkunalasia ja huutaa jotain. Toisella kaistalla meni liikennettä, joten en voinut lähteä liikkeelle. Onneksi tilaa tuli ehkä 15 sekunnin jälkeen ja lähdin pois, jolloin kaveri vielä tempaisi nyrkillä lasiin. Seuraavissa valoissa hän oli taas pysähtymässä, mutta valot vaihtuivat ja olimme eri kaistoilla. Sen jälkeen autoa ei näkynyt.

Mies oli ehkä 30-35 vuotias ja ilmeisen aggressiivinen. Jos en olisi saanut laitettua ovia heti lukkoon, olisin varmaan saanut pahasti pataani, sillä sen verran kiihdyksissä mies lasiakin takoi. En tiedä, pitäisikö tällaisissa asioissa ilmoittaa poliisille. Kaikenlaisia hulluja sitä auton rattiin pääsee.
 

peno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Madness!
Kylläpä löytyi aamulla joku totaalinen kusipää liikenteestä...

Kunnon roadragea!

Mä kun luulin, että näitä löytyy vain jenkeistä. Ei vaan, tällaisia sekopäitä varten tulee autossa olla vähintään ½m pätkä kaapelia tai mielummin pesismaila. Rengasrautakin käy hätätilanteessa. Veikkaan että ei olisi tarvinnut edes käyttää. Nappaa vaan kättä pidempää ja nousee autosta, niin kaveri kääntyy 95% varmuudella kannoillaan ja lähtee häntä koipien välissä pois.

Ei sitä kyllä koskaan tiedä mitä hulluja siellä liikenteessä suhaa.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos en olisi saanut laitettua ovia heti lukkoon, olisin varmaan saanut pahasti pataani, sillä sen verran kiihdyksissä mies lasiakin takoi. En tiedä, pitäisikö tällaisissa asioissa ilmoittaa poliisille. Kaikenlaisia hulluja sitä auton rattiin pääsee.
Itse olen kerran törmännyt aivan vastaavaan tapaukseen pk-seudulla, kun kolmion takaa tullut ja jarrutukseen pakottanut autoilija ei tykännyt torvestani/keskisormestani. Silloin soitin heti poliisille, kun olin päässyt eroon noin nelikymppisestä kaverista, joka oli ulkoisen habituksen ja verbaalisen ulosannin perusteella popsinut steroideja aamupalaksi jo pidemmän aikaa. Jostain se oli vielä jonkun susiruman eukon hankkinut itselleen, jonka omistamalla autolla - Honda CR-V:llä - mies ajeli. Onneksi ajoneuvon haltijatiedot sa kätevästi hankittua esim. numeropalveluista ja sen jälkeen on vaan toteutuksesta kiinni, katoaako ajoneuvosta esim. rengaspaineet yllättäen kotipihassa tai tuleeko taivaalta meteoriitti takalasista läpi. Tai alkaako miehelle tulle tuntemattomasta numerosta kyselyitä, mihin hintaan saisi anabolisia.

Ainoa harmittava tekijä ko. episodissa oli, että en ikinä saanut selville, löysivätkö poliisit autoa vai ei. Kyllä ne sitä lähti etsimään, kun ilmoitin hätäkeskukseen kaverin olevan juovuksissa tai muiden aineiden vaikutuksen alaisena - enkä usko väitteeni olleen edes väärä. Niin ja sekin vähän harmittaa, että itsesuojeluvaisto on estänyt operaatio meteoriitin toteuttamisen.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
OK, ulkona on vähän pakkasta ja teillä paikkapaikoin hieman liukasta. Siis ihan normaali ja jopa ihan hyvä talvikeli. Mutta kertokaa nyt minulle mikä siinä autolla ajamisessa on nyt niin saatanan vaivalloista? Työmatkaan kaupungin läpi menee perkele kaksi kertaa se aika kuin normaalisti, kun joka helvetin liikenne valoista pääsee ehkä kolme autoa kerrallaan, kun liikkeellelähtö tuntuu olevan suurimmalle osalle autoilijoista aivan ylivoimainen tehtävä. Ja sitten kuivilla, suorilla ja leveillä teillä körötellään kymppiä alinopeutta, ihan vaan ilmeisesti sen takia, kun on pakkasta ja teiden varsilla lunta.
 

Veijari

Jäsen
Mutta kertokaa nyt minulle mikä siinä autolla ajamisessa on nyt niin saatanan vaivalloista?

Ämmiltä ja vanhuksilta pitäisi kieltää autolla ajaminen ruuhka-aikana keskustoissa ja valtaväylillä. Tänään yksi tientukko ämmä ajeli bemarillansa taajama-alueella 30km/h ja mutkassa vauhtia jarrutettiin tästäkin ettei vaan lähde auto lapasesta. Tie oli kuiva ja lumeton. Teiden varsilla toki kinokset ja maisema valkoinen.

Sitten toinen kansakunta ovat nämä keski-ikäisen mesemiehet jotka luulevat että koko maailma väistää kun tähtikeula tunkee ajotielle.

Eilen ajoin kohti kotia 70km/h alueella sallitun rajoissa kun noin 100 m edessäni havaitsen sivutieltä eteeni kääntyvän autoilijan. Painan lähes paniikissa jarrua että saan autoni välttämään peräänajon ja vilautan mesemiehelle pitkiä osoittaakseni että on täällä muitakin autoilijoita. Tästä viisastuneena mesemies painaa jarrut pohjaan suoralla tiellä niin että kipinät sinkoavat vanhoista Hakkapeliitoista.

Kuin Rosberg konsanaan painon tässä vaiheessa jarrun sijaan kaasua ja ohitin mesemiehen oikealta puolen, koska vasemmalla oli vastaantulijoiden kaista täynnä autoja. Mesen rinnalla näytin keskaria ja provosoidakseni esitystäni painoin oikealla kädelläni äänitorvea kun hölmön näköinen partaa kasvattava jeesus toljotti suurilla silmillään ohikiitävää autoani vitunruman ämmänsä kanssa joka istui hanttarin puolella. Mesemies päätti antaa samalla mitalla, aukaisi veivattavan sivuikkunansa ja näytti perääni omaa keskisormeaan. Varmaan kiroili että perkele kun ei saanut meseänsä lunastuskuntoon.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vaikka ei suoraan olekaan kehuttavaa tai haukuttavaa niin liikenteeseen liittyen tämä lienee oikea ketju kysymykselle, mikä/miten ihmeessä Helsingin kadut muuttuivat tänään kiillotetuiksi luistinradoiksi ?

Nyt on ihan normi talvikeli, eikä lämpötilassakaan ole ollut suuria vaihteluja ja silti äsken töistä kotiin ajaessani tiet olivat aivan tajuttoman liukkaita. Mitä ihmeen ilmiö tänään tapahtui, äsken tuli radiosta että ihan lähitunteina yli 70 kolaria ?

Ei mielellään turhia kuitteja jälleen siitä, ettei täällä etelässä osata ajaa. Olen itse noin 20 vuotta ajellut eri puolilla maailmaa ilman mitään ongelmia ja silti on pakko sanoa, että jonkinlainen ymmärrys minulla on tänään kolaroineita kohtaan. Kaikki vaikutti täysin normaalilta, mutta oma keskinopeuteni Stadin keskustasta kotiin oli varmaan noin 20 km/h. Kovempaa ei pystynyt ajamaan. En muista kokeneeni noin liukkaita teitä aikaisemmin.

PS. Jos siis joku on lähdössä Stadissa ajelemaan, VAROKAA !
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vaikka ei suoraan olekaan kehuttavaa tai haukuttavaa niin liikenteeseen liittyen tämä lienee oikea ketju kysymykselle, mikä/miten ihmeessä Helsingin kadut muuttuivat tänään kiillotetuiksi luistinradoiksi ?
Tuuli ja lumi ovat hioneet tienpintoja ihan älyttömästi. Kun töistä lähdin, niin onneksi tajusin liukkauden ensimmäisessä kiihdytyksessä enkä jarrutuksessa. Millä tahansa vaihteella missä tahansa nopeudessa kaasua painamalla rengas alkoi sutia. Liikkeellelähdössä keula haki enemmän sivulle kuin eteenpäin. Asiaa ei tietysti yhtään auta se, että alla olevat kitkat ovat ikivanhat ja pitäisi ostaa uudet talvirenkaat. Saa olla aika skarppina koko ajan.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
OK, ulkona on vähän pakkasta ja teillä paikkapaikoin hieman liukasta. Siis ihan normaali ja jopa ihan hyvä talvikeli. Mutta kertokaa nyt minulle mikä siinä autolla ajamisessa on nyt niin saatanan vaivalloista?

Itseänikin toki ärsyttää järjetön ylireagointi on ulkona sataa vähän vettä tai lunta, tai on muuten vain vähän liukasta kuten talvella on tapana. Mutta parempi kuitenkin niin, että jokainen ajaa omien kykyjensä ja itseluottamuksensa mukaisesti. Niinkin paljon kuin nämä Nissan- ja Punto-kuskit sapettavatkin hidastelullaan, niin kolareita ja vaaratilanteita aiheuttavat kuitenkin paljon enemmän ne kelillä kuin kelillä takapuskurissa roikkuvat urpot ja muut, jotka eivät osaa ennakoida tilanteita lainkaan.

Eli toisin sanoen en ymmärrä, miten on niin saatanan vaikeata:
1. Ajaa riittävän rivakasti, tarkoittaen myös rivakkaa liikkellelähtöä liikennevaloista
2. Olla tukkimatta risteyksiä ja jättämättä kahden autonmitan väliä edelläolevaan joka saatanan valoissa (tai vielä käsittämättömämpää, samaa väliä liikennevaloon / pysäytysviivaan, kun se Almera jälleen kerran on siinä valoissa ensimmäisenä)
3. Jättää riittävä turvaväli edelläolevaan, käyttää vilkkua, katsoa tausta- ja sivupeileihin ja muutenkin ympärilleen, ja ennakoida tilanteet muutenkin vähän kauempaa
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämän päivän keli pääkaupunkiseudulla on hyvä esimerkki siitä minkä takia jaksan kuunnella nastojen melua koko talven. Tiet on niin jäässä, että tuntuu kitkakuskeilla pito ollevan vähissä. Vaikka tämänpäiväisiä kelejä ei montaa talvessa ole niin juuri niiden takia nastat on autossani alla.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Huomasinpa kehä3:lla seuraavaa: aura-auto liikkeellä, ei juuri lumisadetta, mutta suolaa piti levittää. Ainoa ongelma oli, että lämpötila automme mittarissa oli -16 astetta celsiusta. Tällä kelillä kun lyö suolaa tien pintaan, niin hyötyä siitä ei ainakaan ole, haitastakaan en takuuseen mene. Mutta kuitenkin hyödytöntä. Suola kun alkaa vaikuttaa vasta -5 tai ylempänä.

Olen nauttinut kerrankin kunnon talvikeleillä ajamisesta juuri siitä syystä, että liukkautta ei ole ollut. Täsmennettäköön että ajelemiseni ovat keskittyneet Etelä-Karjalan ja uudenmaan välille. Mutta kuitenkin tuo kehä3 oli liukas. Liekö tässä kohtaa yli-innokas tiepiirin isäntä syyllinen, kuiva kelihän siellä pitäisi olla? Noh, ei syytellä, mutta ihmettelen edelleen, miten uusimaalainen kehätie voi olla pakkasella liukas, kun muut Suomen tiet eivät sitä ole?
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kylläpä löytyi aamulla joku totaalinen kusipää liikenteestä

Ilmoita ihmeessä Poliisille jatkossa heti tapahtuman jälkeen, jotta voivat joko etsiä kaverin käsiinsä tai ainakin mahdollisesti soittaa kyseiselle kaverille, että jatkossa koittaa käyttäytyä. Tuollaiset saattavat säikähtää Poliisin soittoa sen verran ettei välttämättä jatkossa tee sitä.

Toisaalta oman käden oikeudella selvität sen osoitteen ja käyt yöllä viskelemässä vaikka kiviä siihen autoon ihan vaan vittumaisuudessasi. Reilua? Ei todellakaan, mutta tuo hyvänmielen. No enpä itse ole vielä koskaan jaksanut noin paljoa vaivaa nähdä.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ilmoita ihmeessä Poliisille jatkossa heti tapahtuman jälkeen, jotta voivat joko etsiä kaverin käsiinsä tai ainakin mahdollisesti soittaa kyseiselle kaverille, että jatkossa koittaa käyttäytyä. Tuollaiset saattavat säikähtää Poliisin soittoa sen verran ettei välttämättä jatkossa tee sitä.

Toisaalta oman käden oikeudella selvität sen osoitteen ja käyt yöllä viskelemässä vaikka kiviä siihen autoon ihan vaan vittumaisuudessasi. Reilua? Ei todellakaan, mutta tuo hyvänmielen. No enpä itse ole vielä koskaan jaksanut noin paljoa vaivaa nähdä.
Olisi tosiaan pitänyt heti ilmoittaa poliisille, mutta tilanteen jälkeen olin oikeasti vähän jännittynyt ja rationaalinen toiminta unohtui. Kyseinen kaiffari vaikutti olevan sen verran tiltissä, että oven auki saatuaan tuskin olisi tyytynyt vain keskustelemaan. Kostotoimenpiteet taas jäävät jo siitä syystä, että auto oli jonkin rahoituslaitoksen nimissä, eikä kuljettajan selvittäminen taida enää onnistua ilman poliisivoimia.

Jatkossa kuitenkin ajan aina ovet lukossa ja edelleen vilkautan valoja sellaiselle, joka ohittaa tuolla tavalla ja kiilaa vaarallisesti eteen. Kyllähän jokaisen liikenteessä pitää hyväksyä se, että välillä vilkautetaan valoja tai soitetaan torvea. Jos joku on mulle niin tehnyt, niin aina on ollut aiheellista.
 
Se on kumma miten jotkut ei piittaa yhtään kieltomerkeistä. Eräällä kadulla on moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ajo kielletty, ja silti säännöllisin väliajoin siinä näkee jonkun ajavan. Lisäkilpi sallii linja-autojen ja taksien ajaa siitä ja siitä kulkeekin bussireitti. Viimeksi eilen joku ajeli siinä perässäni. Pysäkille pysähdyttyä jätin auton sitten kutakuinkin keskelle tietä, ettei siitä ohi pääse. Liikkeelle lähdössä en pitänyt mitään kiirettä ja loppumatkan tuossa kadulla ajelin varsin hissukseen. Ehkä vittumaista minulta, mutta mitä sitten. Teen noin vastakin, toki varmistaen ettei kyseessä ole taksi, nyt sen kuitenkin huomasi helposti että kyseessä oli joku micra tms. pikkuauto. Olisin käynyt kenties hieman opastamassa kyseistä autoilijaa, (parempi varmaan rengasraudan kera, mikäli toinen osapuoli on samaa älykkyysluokkaa kuin tuo Ruutuässän kohtaama tyyppi) mutta en voinut jättää autoa siihen, koska siitä paskasta oli käsijarru hajalla. Joskus tekisi mieli heittää auto poikittain siihen tielle jos joku ajaa sieltä vastaan. Koska ei sillä olis asiaan mitään urputtamista. Tai jos on, niin eikun poliisit paikalle. Ei vaan viitsi moisia temppuja tehdä, jos on matkustajia kyydissä.

Itsekin rikoin kieltämättä yhtä kieltomerkkiä viimeksi tänään. Kyseisellä kadulla on kielletty ajamasta yli 13m pitkällä ajoneuvolla. Mutta minkäs teet jos bussireitti siitä kulkee ja auto on lähes 14m pitkä. Ihme ettei siihen ole ilmaantunut lisäkilpeä, niinkuin noissa yleensä on. Kyydissä taisi olla pariin otteeseen ylikuormaakin, mutta jätä nyt ihmisiä pakkaseen keskellä yötä, kun muita autoja ei kulje.

Se on muuten kumma miten jotkut ei kestä yhtään sitä jos heille töötätään tai vilautetaan valoja. On se syy sitten missä tahansa. Siis vaikka valoissa ei edellä ajava huomaa että vihreä palaa. Ja kun tööttäät huomauttaaksesi, niin toinen kiittää siitä keskisormella. Ja jos tahallaan hölmöilee, niin pitäis kestää seurauksetkin. Eräskin neropatti keskariaan vilautteli, kun valoja välkäytin. Syynä nyt vaan se että hän ohitti minut bussikaistaa pitkin ja koukkasi suoraan siihen minun eteeni.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
...useimmiten tällaisissa kolareissa on syynä liian suuri tilannenopeus.

Henk.koht. olen sitä mieltä, että näissä syy on aina liian suuri tilannenopeus! Jopa 20km/h voi olla jossain kohtaa liikaa...
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Ehkä vittumaista minulta, mutta mitä sitten.
Onneksi tämä ei ole sulla tapana.

Eilen ajelin iltapäivästä Helsinkiin ja matsin jälkeen pois. Yhden juuri sattuneen risteyskolaripaikan ohi ajoin ja samalla ihmettelin samaa mitä moni muukin. Mikä siinä on, että pääkaupunkiseutulaiset menettävät kaiken järkensä huonossa ajokelissä? Citymaastureilla ja bemareilla pitää vetää samaa vauhtia kuin keskikesän aurinkokeleillä.

Helsinkiin päin ajaessa joku sankari kyllästyi ajelemaan jonon perässä ja ohitti kylmästi isomman risteyksen kohdalla, jossa oli kääntyville omat kaistat. Ohituskieltoalueella vastaantulevien kaistalle ja jonon ohi molempien suuntien kääntyvien kaistat (eli keskellä tietä) hyväksi käyttäen. Jos joku jonossa olisikin aikonut kääntyä, olisi siinä ollut aineksia isompaakin mälliin.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Tämä oli jostakin syystä X-Factor-ketjussa, mutta siiretäänpä tänne...

Maanantai-aamuna vietettiin E75/4-tiellä - eli Oulun ohitustiellä - mielenkiintoisia hetkiä kun tilataksi pysähtyi ylösmenorampin poikkijuovituksen päälle. Olin viemässä h-a-vaimoani lentokentälle. Eipä aikaakaan kun taksi alkoi vääntää itseään takaisin moottoritiellä suoraan meidän eteen. Eipä siinä muu auttanut kuin vetää liinat kiinni ja yrittää tehdä hallittu väistö vasemmalle. Noh, taksi kuitenkin onneksi pysähtyi ennen kuin yksikään rengas oli oikealla kaistalla. Mutta kyllä tuli säikähdettyä.
 
Onneksi tämä ei ole sulla tapana.

Tulihan se sieltä. Arvasin että joltain tulee vastaavaa kommenttia. No, ei se mitään, tietäähän sen että muut saa täällä kirjoittaa mitä lystää ja kysellä vinkkejä kanssa-autoilijoiden ärsyttämiseen ym. (ja niitä sitten ilolla annetaan) paitsi ne työkseen ajavat. Koska nehän on sitten ihan mulkkuja. Ei vaan jaksais samoja jauhaa aina.

Kyllähän tuon kelin liukastumisen jo eilen huomasi, vaikka en pääkaupunkiseudulla asukaan. Jotkut tosin onnistuu jotenkin saamaan renkaat sutimaan, vaikka ei olisi liukastakaan. Jokseenkin huvittavakin näky oli tänään liikennevaloristeyksessä, kun vasemmalle kääntyvät autot järjestään meinasivat lähteä sivuluisuun. Joo, en katsonut oikealle kääntyviä, kai niillä oli samoja ongelmia. Isommalla autolla tuota taas ei juurikaan huomannut. Tosin jos auto on täydessä lastissa, ei sitä ihan herkästi saa sutimaan, sen verran tahmeaa on liikkeelle lähtö.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikä siinä on, että pääkaupunkiseutulaiset menettävät kaiken järkensä huonossa ajokelissä? Citymaastureilla ja bemareilla pitää vetää samaa vauhtia kuin keskikesän aurinkokeleillä.
Kävitkö pyytämässä virkatodistuksen nähtäväksi vai mistä tiesit kyseessä olevan pääkaupunkiseutulaisen? Ovatko ne Helsingin sisääntuloväylillä aamuruuhkassa puskurit kiinni toisissaan suhaavat helsinkiläisiä, jotka ovat aamutuimaan lähteneet Kehä III:n ulkopuolelle hakemaan vauhtia? Ovatko ne joka syksy Oulun seudulla tunaroivat autoilijat tulleet sinne Helsingistä asti? Esim. http://www.lb.kaleva.fi/plusj=816723/index.cfm

Olet siinä aivan oikeassa, että pk-seudun liikenteessä törppöjen määrä moninkertaistuu talviaikaan huonossa kelissä, mutta ei tämä todellakaan koske pelkästään täällä asuvia.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Tulihan se sieltä. Arvasin että joltain tulee vastaavaa kommenttia. No, ei se mitään, tietäähän sen että muut saa täällä kirjoittaa mitä lystää ja kysellä vinkkejä kanssa-autoilijoiden ärsyttämiseen ym. (ja niitä sitten ilolla annetaan) paitsi ne työkseen ajavat. Koska nehän on sitten ihan mulkkuja. Ei vaan jaksais samoja jauhaa aina.
No varmasti tulee, kun oikein kerjäät. Varsinkin kun tuo jutuistasi päätellen todellakin on sinulla tapana.

Ja mitä tulee tuohon ettei mahdollisella vastaantulijalla olisi mitään urputtamista jos heität auton poikittain ja tulee törmäys, niin tutkipa kuule huviksesi miten suhtaudutaan tahallisiin onnettomuuden aiheuttamisiin. Se että joku tekee väärin ei automaattisesti tarkoita sitä että sen päälle saa sitten ajaa ihan rauhassa.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Mikä siinä on, että pääkaupunkiseutulaiset menettävät kaiken järkensä huonossa ajokelissä? Citymaastureilla ja bemareilla pitää vetää samaa vauhtia kuin keskikesän aurinkokeleillä.

Tänään oli Audi-kuljettajilla huono päivä. Keilaniemessä aamulla A6 sen puolitoistametrisen lumipenkan päällä paikassa, josta alkaa Kehä I.(tilannenopeus)

Duunista tullessa Myllypurossa Audi A4 penkan päällä kolattuaan ensin pari liikennemerkkiä. Kuljettajat epäilyttävän tummia, joten ei välttämättä talviajokokemusta.(tilannenopeus)

Vauhti tappaa... Ainakin Audit.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös