Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 981 220
  • 12 219

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Itse tein eilen, joulupäivänä, hyvän teon liikenteessä. Lähdin ajamaan paikalliselta ABC-asemalta kotiin päin, kun eteeni osui henkilö, joka ajoi 80km/h alueella 50-60km/h ja kiemurteli vastaantulevien kaistalla ja oikealla puolella pientareella. Ja ei, ajokeli ei ollut huono, vaan lunta ei satanut ollenkaan, tie ei ollut auraamaton/liukas ja tie ei pöllynnyt. En uskaltanut lähteä ohittamaan juuri tämän koko tien leveyden heittelehtimisen takia, vaan köröttelin takana hyvällä turvavälillä ja seurasin tilannetta. Noh, taajama-alueelle päästyään kuski ryhmittyy kuin formulakuski ja ei käytä vilkkua, ja kaiken huipuksi oikaisee liikenneympyrästä suoraan vasemmalle kiertämättä ympyrää! tässä vaiheessa soitin poliisille ja kerroin tilanteen. 5 minuutin päästä tämä auto oli pysäytettynä kaupan pihassa ja poliisit tenttasivat (mies)henkilöä. Auto seisoi kaupan pihassa vielä tänäänkin, eli uskoisin kyseessä olleen rattijuopon. Kyllähän se varmaan ottaa pannuun jos menettää korttinsa pariksi kuukaudeksi humalassa ajamisen takia, mutta pahimmassa tapauksessa auto olisi heittelehtinyt juuri, kun vastaan tulee yhdistelmärekka tai jotain muuta isoa.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)

Loistavasti toimittu. Näin pitääkin toimia, vaikka 99 sadasta "käräytyksestä" olisi turhia.

Mukavaa on myös huomata kuinka vakavasti ja nopeasti poliisi puuttuu näihin. Itse soitin viime kesänä vastaavasta asiasta, kun eräs pakettiauto ajoi itäväylällä 40 km/h heiluen kaistan laidasta laitaan. Kulosaaren kohdalla soitin ja OP:n kohdalla Teollisuuskadulla oli valoshow odottamassa. Sitä en tiedä oliko kyseessä rattijuoppo vai ei.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Loistavasti toimittu. Näin pitääkin toimia, vaikka 99 sadasta "käräytyksestä" olisi turhia.
- - -
Mukavaa on myös huomata kuinka vakavasti ja nopeasti poliisi puuttuu näihin.
Itselläni vastaavasti aivan päinvastaiset kokemukset. Olen varmaan kolme-neljä kertaa soittanut epäilystä. Päivystäjä on puoliväkisin ottanut tiedot vastaan ja kertaakaan en ole nähnyt ketään pysäytettävän. Kerran yhden perässä ajelinkin n.15min, mutta eipä se näyttänyt ketään muutakaan kiinnostanut.

Eipä muuten ainakaan vielä ole näkynyt mitään otsikoita eilisestä Turun poliisin hölmöilystä. Poliisiauto tuli aivan pimeän kulman takaa Ratapihankatua päin punaisia suoraan Koulukatua pitkin ajaneen auton eteen. Poliisiautossa oli vilkut päällä, mutta ei sireenit. Ilmeisesti takapenkillä ollut nainen loukkaantui, sillä paikalla kävi ambulanssi. Huvittavinta tilanteessa oli se, että muutaman minuutin sisään tapahtuneesta paikalla oli kolme muutakin poliisipartiota (+ tietysti se yksi kolarin osapuoli). Koska kolaripaikalle saadaan näin nopeasti poliiseja? Autot saatiin välittömästi ajettua sivuun eikä liikenteelle jäänyt mitään haittaa, joten mistään tällaisestakaan ei voinut olla kyse.

Hälytysajossa oleva ajoneuvohan saa liikkua erityistä varovaisuutta käyttäen liikennesääntöjen vastaisesti. Eilisessä tapahtumassa varovaisuudesta ei ollut tietoakaan, sillä ennen osumaa toisella kaistalla ollut auto oli erittäin lähellä poliisiauton kylkeä. Lisäksi miten pimeän kulman takaa voidaan tulla kolmikaistaisen tien yli päin punaisia käyttämättä sireeniä?

26.12.2009 19:05:19 Tilannehuone
tieliikenneonnettomuus: pieni
Silminnäkijähavainto:
Poliisiauto kolaroi puistokadulla.

Tämä on ainoa "uutinen", jonka olen asiasta havainnut!
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pistää vaan miettimään että jos hahmotuskyky ei riitä siihen että saisi auton edes puolen autonmitan säteellä samalle viivalle kuin viereinen auto, niin onkohan tällaisen ihmisen paikka ollenkaan auton ratissa? Kun ei se nyt minusta mitenkään yliluonnollisen kovaa hahmotuskykyä vaadi että ajaa auton rinnalle ja parkkeeraa suurin piirtein samaan tasoon tämän auton kanssa, näethän sinä jo sen siitä että jos itse istut viereisen auton takaikkunan tasolla niin autot eivät silloin oikein voi olla vierekkäin...

No, itse olenkin suht harvoin auton ratissa. Hahmotuskykyä tai ei, mutta kyllähän noissa parkkeerauksissa on kyse pitkälti myös laiskuudesta. Jos itse parkin huonosti, siis että en ole samassa tasossa muiden autojen kanssa tms. niin sitten vain uusi yritys.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Talvikelit on kyllä saanut liikenteen täysin sekaisin. Tai oikeammin turhanpäiväinen pelottelu median toimesta. Normaali talvikeli hyvällä autolla ja renkailla ei nyt ole niin helvetillinen asia kuin taas eilen jollekin n. 40-v miehelle näytti olevan.

Oltuani 5 minuuttia tämän apinan takana risteyksessä, jossa tavoitteenamme oli kääntyä vasemmalle pikatielle oli pakko jo vilkauttaa valoja, että josko lähdettäisiin liikkeelle. Kun tämäkään ei toiminut ja tämä Volvokuski ei uskaltanut lähteä oikeasti n. kilometrin väleihin oli uskoni jo mennyt. Annoin pienen äänimerkin, jonka jälkeen olin aikeissa ajaa tämän kaverin ohi ja mennä itse sinne liikenteeseen. Tässä vaiheessa Volvo nytkähti liikkeelle ja lähti pikatielle. Ajoin luonnollisesti perässä ja sittenhän tämä safööri aloitti kädellään pyörivän liikkeen joka päättyi aina iloiseen keskisormen näyttöön. Paskiainen piti myös nopeuden 80 nopeusrajoitusalueella vajaassa kuudessakympissä keräten reilusti jonoa taakseen. En uskaltanut lähteä ohi, koska keskellä tietä oli pirunmoinen lumivalli ja olin satavarma, että tässä vaiheessa myös tämä teiden ritari olisi painanut tallan pohjaan. No Länsiväylälle päästyämme hän nostikin nopeutta silleen sopivasti.

Vittu.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Kysyn vaan, että onko muilla sieluilla ollut ongelmia valtateiden 23 ja 8 risteyksessä Noormarkussa? Kyseessä on siis paikka, jossa tie 23 päättyy T-risteykseen, josta on lähdettävä oikealle Vaasaan tai vasemmalle Poriin päin.

Jäinen tie, risteys ylämäessä, täysperävaunurekkoja sekä kuorma-autoja kääntymässä vasemmalle. Arvaatte varmaan lopun tilanteesta. Olin siellä tänään päivällä neljän aikaan, ilman nohevaa hevosvaunun kuljettajaa (joka tarjosi varmaan jotain apua ylämäen luistelussa) olisimme varmaan vieläkin hiomassa jäistä tienpintaa.

Hevoskuljettaja siis tajusi stopata omalla autollaan liikenteen tarpeeksi kauas, jotta täysperävaunu pääsee hiomaan siinä edestakaisin vauhtia. Jono toki oli liki Nesteellä asti, mutta ei voi mitään. Vasta sitten se sumppu avautui, kun täysperävaunu siitä pääsi. Lopulta omalla kohdallani siinä ei mennyt kuin vartti.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Kysyn vaan, että onko muilla sieluilla ollut ongelmia valtateiden 23 ja 8 risteyksessä Noormarkussa? Kyseessä on siis paikka, jossa tie 23 päättyy T-risteykseen, josta on lähdettävä oikealle Vaasaan tai vasemmalle Poriin päin.
Tuttu paikka!

Porissa opiskeluaikanani olin mukana yhdessä projektissa (2001-02?) jossain Noormarkun pohjoispuolella. Yhden kerran liukastelusta opittiin kiertotiet. Noormarkustahan pääsee suoraan Poriin Ruosniemeen (?) sinne Puuvillatehtaan pohjoispuolelle ihan mukavaa tietä pitkin. Toinenkin vaihtoehto tuon risteyksen välttämiseen muistaakseni on, jos välttämättä haluaa ajaa tuota kasitietä Poriin. Joku risteys aikaisemmin piti vissiin kääntyä vasemmalle ja sieltä pääsee sitten kasitielle helpommin.
 

JJT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tulipa tuosta rattijuopon kärtsäämisestä eräs omakohtainen tapaus mieleen. Loppukesästä olin autollani tulossa Seppälän Prismasta (JKL), kun Tourulan sillalla erään farmari-BMW:n käytös alkoi kummastuttaa. Ensin henkilö (autossa oli tummennettu takalasi, mahdotonta sanoa mikä oli kuskin ikä ja sukupuoli) päätti vaihtaa _kaksi kaistaa_ yhdellä kertaa ja ilman vilkkua tottakai. Kun kyseinen pirssi pysähtyi punaisiin, näin jotain, mitä oli ihan oikeasti vaikea uskoa todeksi. Kuski nimittäin heitti isohkon kasan sanomalehtiä ulos ikkunasta. Ainakin viisi Keskisuomalaista levähti siihen liikenteenjakajan päälle. Kun valo vaihtui vihreäksi ja lähdimme ajamaan motaria pitkin, bemari otti kiihdytyskaistalla ensin hirveät spurtit, mutta ajoi itse tiellä sitten kuuttakymppiä 70km/h rajoituksella. Päätin ihan huvikseni ajaa kaverin perässä ja seurata mitä tapahtuu. Kaveri oli hetken päästä kääntymässä, mutta päättikin noudattaa liikennesääntöjä vähän turhankin innokaasti. Kun kääntyvien kaistalla vihreä vaihtui keltaiseksi, kaveri iski paniikkijarrutuksen... noin 10-15 metriä ennen sulkuviivaa (vai mikä se viiva nyt on, mihin pitää pysähtyä). Jäi senteistä kiinni, etten ajanut kaverin perään. Siinä vaiheessa kaivettiin Nokia esiin ja painettiin 112. Noh, kertoessani tilannetta hätäkeskuksen päivystäjälle kyseinen bemari ajoi Lutakon läpi takaisin Tourulantielle, eli paikkaan, josta on Tourulan sillalta matkaa suoraa tietä noin puoli kilometriä. Mutta tuo matka piti siis tehdä noin 4-5 kilometrin lenkin kautta. Kaiken lisäksi Lutakossa kaveri ensin ajoi mielenosoituksellisesti erään mummo-köröttelijän takapuskurissa kiinni, mutta kun mummo kääntyi sivukadulle, puolestaan bemari jatkoi matkaa noin 20km/h vauhdilla. Tämä jälkeen jo onneksi moottoripyöräpoliisi ehti miehen perään, joskin ehdin vielä nähdä, kuinka bemari näytti risteyksessä vilkkua mutta ajoi silti suoraan. Harmittaa todella vietävästi, etten saanut ikinä tietää, missä kunnossa kuski oli ja mitä sanktioita tuli. Itse epäilen vahvimmin sitä, että kuski oli aineissa, sen verran arvaamatonta touhu oli.
 
Viimeksi muokattu:

JJT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Noh, nyt kun kerran vauhtiin päästiin, niin kerrotaanpas vielä toinen stoori teiden ritarista. Viime kesänä olin töissä Korpilahdella (Jyväskylästä 30km 9-tietä Tampereelle päin). Kerran sitten, kun työpäivän päätteeksi lähdin kaasuttelemaan kotia kohti, matkan aikana sitten eteeni jumittui muistaakseni vanhanko farmari-Skoda, joka oli Slovakian rekkareissa ja aivan täyteen tungettu tavaraa. Myönnetään, olisin itse Slovakiassa autonratissa aika pihalla, mutta tällä autokunnalla tuntui reitit olevan aika pahasti hukassa. Skoda nimittäin körötteli kahdeksankympin alueella parhaimmillaan lähes viittäkymppiä, ja seuraavalle ohituskaistelle oli matkaa kymmenkunta kilometriä. No, meikäläisellä ei tuolloin mikään kiire ollut, mutta takanani ollella hopeisella farmari-mersulla tuntui olevan synnyttävä vaimo kyydissä. Vaikka tie on tuossa kohtaa varsin mutkikasta ja autoa tuli ihan koko ajan vastaan, mese ajoi käytännössä keskiviivan päällä (ohituskieltokaan ei herraa napannut). Lopulta, kun noin vartti ja se kymmenkunta kilsaa oli slovakin perässä körötelty, tuli vastaan ohituskaista. Vaikka tie oli vielä kaksikaistainen, takanani ollut mersu lähti aivan kuolemaa halveksuen ohittamaan sekä meikäläistä, että slovakki-skodaa. Kamikaze-ohituksen jälkeen mese hävisi melko nopeasti horisonttiin, vaikka itsekin vedin satasen rajoituksella noin 110km/h. Arvoisin tämän sankarin nopeudeksi siis jotain 150-170km/h, joka on kosteahkolla tiellä aika riskialtista. Ja sitten seuraa kliimaksi, nimittäin vajaata kymmentä kilometriä myöhemmin olin samoissa liikennevaloissa samaisen mersun kanssa.

Eli koko roska tiivistettynä: Kaveri vaaransi oman ja muiden terveyden, muttei itse hyötynyt siitä lainkaan. Että sillä tavalla.
 
Viimeksi muokattu:

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mikä ihme siinä on, että terveiden ihmisten on pakko parkkeerata inva-paikoille? Veskan kaikki 6 onva-paikkaa olivat täynnä ja ohi kävellessäni näin, että ainakaan 4 auton lasissa ei lupaa kyseisille paikoille olisi. Kyllä se parkkipaikka aika täynnä oli, mutta ei tuolla kelillä terve ihminen kuole jos joutuu kävelemään 50 metriä kauppaan ja toiset autolle.

Ja kiitokset sille Hiace-kuskille, joka tuli tänä aamuna 8 aikaan Nuutisarankadulla Sarankulmassa jonkun yrityksen pihasta eteeni. ABS:t olivat kovilla, mutta sain auton vauhtia hidastettua sen verran, ettei yhteentörmäystä tapahtunut. Jos kuski olisi pelästynyt torveen nojaamistani eikä olisi kiihdyttänyt alta pois olisi törmäys ollut väistämätön.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Mikä ihme siinä on, että terveiden ihmisten on pakko parkkeerata inva-paikoille?


Eräs tuttavani ajaa isohkolla tila-autolla ja omistaa tämän invapysäköintiluvan vuosia sitten sattuneen työtapaturman takia (jalka klesana vieläkin). Hän kertoi, että aatonaattona oli ajanut paikallisen kaupan pihaan invapaikalle vaimonsa kanssa, ja viereiseen ruutuun mersunsa päin persettä parkkeerannut keski-ikäinen ukko rupesi räyhäämään, että millä ison auton oikeudella sitä ajellaan invapaikalle, johon ei ole lupaa ajaa muuta kuin liikuntarajoitteisten. Tuttuni kylmän viileästi käveli takaisin autolleen, näytti mersumiehelle pysäköintilupaansa ja sanoi vielä, että teille mersumiehille pitäisi olla oma vapaan tyylin parkkeerausalue parkkipaikan perimmäisessä nurkassa. Oli mersumies jäätynyt tästä kommentista totaalisesti, ja toikin kaupasta tullessaan tutulleni juhlapöydän konvehtirasian, pahoitteli tilannetta ja toivotteli hyvää joulua.
 

Śmierć

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Islanders & Frans Nielsen + Karhu HT
Tuli mieleen tuosta hahmotuskyvystä tällainen eräs tapaus juuri ennen joulua.

Tässä viime viikon alkupuolella, maanantaina tarkalleen ottaen, olin eräällä sivutiellä purkamassa lastia kuorma-autosta. Olin ajanut niin sivuun, kuin on mahdollista, jotta nosturin tukijalka pysyisi vielä tien puolella, eikä olisi vaarassa sortua ojaan. Purkamisen aikana ohitse meni viisi henkilöautoa, sekä kaksi pakettiautoa. Tämän lisäksi myös yksi täydessä lastissa ollet tukkirekka meni ohitse sujuvasti.

Sitten tuli tällainen n. 50v nainen city-maasturillaan (oli Mersu, vaikkei sillä nyt niin väliä tässä ole). Jäi odottamaan kuorma-auton perän kohdalle ja oli siellä n. 5 minuuttia, jonka jälkeen nousi autosta ja kysyi, että kauanko minulla menee vielä aikaa. Olin jo saanut sen verran hyvin purettua kuormaa, että annoin arvioksi sellaisen vajaan 10min.

Ihmettelin kysymyksen tarkoitusta ja erityisesti sitä, että nainen suuttui tästä aika-arviosta. Oli pakko sitten kysyä syytä tähän ja nainen vastasi, kuten olettaa saattaa, ettei hän mahdu tuosta ohitse. Tämän jälkeen oli pakko kertoa, että siitä on mennyt jopa tukkirekkakin ohitse, joten tuollainen city-maasturi mahtuu siitä ihan hyvin pujahtamaan.

Naiselle tämä ei jotenkin käynyt päinsä ja aloittikin ihmeellisen vänkäämisen asiasta, että nämä nykyaikaiset ja kalliimmat (<-mainitsi sitten tuollaisenkin, ilmeisesti luuli olevansa jotakin vähän enemmän) city-maasturit ovat niin leveitä, ettei niillä voi joka väliin ajaa. Siinä sitten ystävällisesti yritin rouvalle selostaa, että sellainen tukkirekka on kyllä nyt jonkin verran leveämpi, mitä tällainen city-maasturi. Rouvalle tämä ei käynyt päinsä, eikä myöskään uskonut kun näytin hänelle kuorma-auton vieressä olevan vapaan tilan, joka oli huomattavasti suurempi, mitä tämä kyseinen city-maasturi.

Rouva siinä sitten tuumasi, että vika on minussa ja alkoi saarnata auton pysäköinnistä tielle estäen toisten autoilijoiden etenemisen. En vain jaksanut kuunnella tällaista käsittämätöntä paskaa, sillä todistettavasti siitä oli isompiakin autoja mennyt ohi (lumessakin näkyi renkaiden jäljet), joten totesin rouvalle, että kyllä minä voin sen siitä ohi ajaa, jos se kerran on noin vaikeaa. Tämä ei sitten rouvalle käynyt, sillä minä en kuulemma osaa ajaa sellaista autoa. Lopulta siis tämän kaiken inttämisen jälkeen rouva meni autoonsa odottelemaan, että saan hommat tehtyä (joita hän ansiokkaasti oli siinä onnistunut hidastamaan).

Koska minulla oli paljon joulumieltä jaettavaksi, niin purin kuorman hätäilemättä ja rouva varmasti arvosti sellaista vähän yli 30min kestänyttä odotusta. Huvittavaksi tämän teki vielä lopulta sekin, että tuon puolen tunnin aikana siitä meni ohitse muutama henkilöauto, eikä rouva jostain syystä silti voinut itse tätä ohitusta suorittaa.

Myönnetään, olin kyllä vähän mulkku, kun tarkoituksellisesti hidastelin, mutta mielestäni typeryydelläkin täytyy olla joku raja.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Myönnetään, olin kyllä vähän mulkku, kun tarkoituksellisesti hidastelin, mutta mielestäni typeryydelläkin täytyy olla joku raja.

Minusta toimit juuri oikein! Eli ei mitään vittuilua ja räyhäämistä vaan ihan rauhallisesti ja ystävällisesti toteaa asiat ja sitten antaa lopulta tekojen puhua puolestaan... Kyllä tuollaisia mulkkuja pitää vähän kouluttaa.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Lumipesu tuosta olisi kuulunut antaa!
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Śmierć: Nostan sinulle hattua, teit miehen työn. Itse olisin tehnyt asemassa täysin samoin. Olit tekemässä työtäsi ja siihen tuli joku "aukoon" päätään. Rupesi hieman ihmetyttään, että mitä ko. naisihminen mahtaa voida ajaa kyseistä citimaasturiaan kaupungin keskustoissa. Oletettavasti hän ei myöskään ole käyny ko. autolla parkkihalleissa.
 

Weber80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
On taas se aika vuodesta kun nämä meidän ihanat itänaapurit tulevat viettämään lomaa tänne Suomeen. Ei siinä muuten mitään pahaa ole, rahaa jättävät runsaasti, mutta voi helvetti sitä ajotyyliä millä täällä veivataan. Tässä parin päivän aikana pelkästään venäläisten tekemiä huikeita ajosuorituksia on nähnyt enemmän kuin suomalaisten tekemänä koko vuoden aikana.

Tänään odottelin tovin tuossa kaupan pihassa, kun veljekset kokosivat seuruettaan. Ensimmäinen odotteli kaupan risteyksessä ja siihen se jono pikkuhiljaa alkoi muodostua. Autot oli tietenkin risteyksessä niin, että kukaan muu ei päässyt tässä välissä poistumaan. Siitä lopulta päästiin jatkamaan matkaa niin eiköhän nämä suharit väkisellä vaihda kaistaa mahdollisimman tiukassa välissä ja tottakai koko jonon on päästävä samaan rakoon. Aikaisempi kaista olisi vienyt nämä matkailijat samaan paikkaan, joten en ihan ymmärrä mikä pakko oli tuota kaistaa vaihtaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
On taas se aika vuodesta kun nämä meidän ihanat itänaapurit tulevat viettämään lomaa tänne Suomeen.

Juuri meinasin avata oman viestini samoilla sanoilla mutta huomasin että ehdit ensin. Venäläissesonki on nyt kuumimmillaan täällä Itä-Suomessa ja päivittäin saa lukea lehdestä ulosajoista ja kolareista joissa on osallisena "ulkomaalainen kuljettaja". Äsken olin itsekin päästä osalliseksi näistä kun ajelin kaikessa rauhassa kotiin ja yht'äkkiä edessä ajava venäläiskilpinen Land Cruiser tinttasi jarrut pohjaan suoralla tiellä jossa ei risteyksiä ollut lähimainkaan ja laittoi hätävilkut päälle. Onneksi ehdin reagoida ja jarruttaa ajoissa etten ajanut pahki, mitään vilkkua tai muuta ennakkovaroitustahan tämä maasturin kuljettaja ei tietenkään antanut. Sitten kun siinä vähän aikaa seisottiin paikoillaan niin lähdin ohittamaan autoa ja vilkaisin maasturin sisälle niin Sergeihän se siinä lueskeli taskulamppu kädessään karttaa. On nämä kyllä varsinaisia velikultia...
 

Alejandro

Jäsen
Venäläissesonki on nyt kuumimmillaan täällä Itä-Suomessa ja--

Joo, ja ihan kuin täällä Lappeenrannassa näitä itänaapureita näkisi muutenkaan. Aivan käsittämätöntä liikennekäyttäytymistä, johon lisätään tämä huonohko keli: käännökset ilman vilkkuja, ajaminen keskellä tietä, hidastaminen kun toinen auto tulee toiselta kaistalta, käsittämättömät ohitukset, paniikkitilassa hätävilkut...

Minkälainen autokoulu tuolla rajan toisella puolella on?
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Minkälainen autokoulu tuolla rajan toisella puolella on?

Ruplia tiskiin ja kortti taskuun..

Ei siellä mitään autokoulua ole ja sen kyllä on huomannut viimeistään nyt tässä viimeisien vuosien aikana kun noita ryssiä joka nurkan takaa eteen tulee. Eipä noita parkkisakotkaan taida hirveästi stressata, auto keskelle suojatietä parkkiin ja kauppaan. Kaupasta ulos, sakkolappu pois tuulilasista lumipenkaan ja nilkka suorana eteenpäin, näin tuossa puolen päivän aikaan eräs karvalakkipäinen herrasmies toimi.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Ei siellä mitään autokoulua ole ja sen kyllä on huomannut viimeistään nyt tässä viimeisien vuosien aikana kun noita ryssiä joka nurkan takaa eteen tulee. Eipä noita parkkisakotkaan taida hirveästi stressata, auto keskelle suojatietä parkkiin ja kauppaan. Kaupasta ulos, sakkolappu pois tuulilasista lumipenkaan ja nilkka suorana eteenpäin, näin tuossa puolen päivän aikaan eräs karvalakkipäinen herrasmies toimi.

Tämähän on ihan asenteesta kiinni. Tallinnassa Kaubamajan viereen (tahallaan) väärinpysäköidyt ökyautot lähtevät 15 minuutin kuluttua paikalliselle Tattarisuolle odottamaan rahallisia transaktioita. Helvetin mukava katsoa raflasta, miten mersut ja bemarit hinataan hevon vittuun.

Kannatan rengaslukkoja ja hinauksia juurikin sinne varikolle odottamaan lunastuksia.
 

Mapkob

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL, Jokerit
Joo, ja ihan kuin täällä Lappeenrannassa näitä itänaapureita näkisi muutenkaan. Aivan käsittämätöntä liikennekäyttäytymistä, johon lisätään tämä huonohko keli: käännökset ilman vilkkuja, ajaminen keskellä tietä, hidastaminen kun toinen auto tulee toiselta kaistalta, käsittämättömät ohitukset, paniikkitilassa hätävilkut...

Minkälainen autokoulu tuolla rajan toisella puolella on?
Tuo otteesi liikenteestä kuulostaa aivan normaalilta oman pääkaupunkimme liikennekäyttäytymiseltä supi-suomalaisine kuskeineen.
Se, että venäläiset autoilijat käyttävät hätävilkkuja aina kun auto on pysähdyksissä tiellä tai pientareella on kyseisen maan liikenteessä tapana. Olisiko jopa liikennesaannöissä, en tiedä. Ei siis liity mitenkään paniikkiin, vaan useammin löydät auton sisältä vain Sergein syömässä suolakurkkuleipiä. Käsite, että moottoritielle ei saa pysäyttää, ei ole venäläisten kuskien yleisessä tiedossa ja näitähän näkee hyvin useasti. Järkevintä olisi jakaa jotain tärkeimpien sääntöjen lehtistä raja-asemilla, niin näitä tietämättömyydestä johtuvia juttuja voisi vähentää.

Autokoulusta sen verran, että kun kortin rajan takana päättää hankkia, on kaksi vaihtoehtoa. Sen voi ajaa ihan normaalisti niin kuin suomessakin (kaikki vähänkin järkevät venäläiset tekevät näin), tai vaihtoehtoisesti sen voi ostaa kuljettajatutkintoineen. Nämä, jotka ovat kortin ostaneet, on helppo huomata liikenteessä. Ja yleensä näillä rikollisilla ja heidän lapsillaan on alla ne kalleimmat autot...
 

anzie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Voi vittu mitä idiootteja Hämeenlinnan liikenne oli taas vaihteeksi täynnä.
Mikä siinä on niin saatanan vaikeaa ajaa rajoitusten mukaan suoralla tiellä? Ei siellä nyt niin liukasta ole.
Kiitokset vaan sinulle vanha valkoinen mersu.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Tuo otteesi liikenteestä kuulostaa aivan normaalilta oman pääkaupunkimme liikennekäyttäytymiseltä supi-suomalaisine kuskeineen.
Paskapuhetta. Pääkaupunkiseudun liikenteessä on omat törttöilijänsä ihan niin kuin missä tahansa muuallakin Suomessa mutta ryssien liikenneterrorismiin perussuomalainen junttikuski ei yllä koskaan.

Se, että venäläiset autoilijat käyttävät hätävilkkuja aina kun auto on pysähdyksissä tiellä tai pientareella on kyseisen maan liikenteessä tapana. Olisiko jopa liikennesaannöissä, en tiedä. Ei siis liity mitenkään paniikkiin, vaan useammin löydät auton sisältä vain Sergein syömässä suolakurkkuleipiä.
Juuri näin. Näitä leipiä syödään sitten ihan missä tahansa riippumatta siitä saako kyseiselle paikalle pysähtyä / pysäköidä vai ei. Keltaiset vilkut vain vilkkumaan kaikki on ok.

Järkevintä olisi jakaa jotain tärkeimpien sääntöjen lehtistä raja-asemilla, niin näitä tietämättömyydestä johtuvia juttuja voisi vähentää.
Paskapuhetta taas kerran. On aivan käsittämättömän naivia väittää, että kyse olisi tietämättömyydestä. Kyse on ensisijaisesti ylimielisyydestä. Ryssät pitävät pientä maatamme yhä alempiarvoisena ryöstökohteena, jossa voi käyttäytyä kuten huvittaa.

Ja yleensä näillä rikollisilla ja heidän lapsillaan on alla ne kalleimmat autot...
Ihmekö siis tuo, että 80% täällä vierailevista itänaapureista ajaa uusilla ja kallilla autoilla.

Ja pitäisköhän tähän taas vetää disclaimer, että kyllä ne suomalaisetkin törttöilee liikenteessä ja kyllä ne suomalaiset käyttäytyy päin vittua rajan takana jne jne, ettei tarvitse siihen oljenkorseen tarttua.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Tämähän on ihan asenteesta kiinni. Tallinnassa Kaubamajan viereen (tahallaan) väärinpysäköidyt ökyautot lähtevät 15 minuutin kuluttua paikalliselle Tattarisuolle odottamaan rahallisia transaktioita. Helvetin mukava katsoa raflasta, miten mersut ja bemarit hinataan hevon vittuun.

Kannatan rengaslukkoja ja hinauksia juurikin sinne varikolle odottamaan lunastuksia.

Tämä olisi ihan järkevä vaihtoehto, eikös itseasiassa tästä ollut ihan puhetta uutisissa jokunen aika sitten? Eli rengaslukkoja kaavailtiin silloin, en tiedä oliko vain ajatuksen tasolla, myös Suomeen otettavaksi käyttöön.

Kyllähän nuo parkkisakot normaalia ihmistä koskettavat ja maksettavahan ne on, mutta eipä ne paljoa turisteja hetkauta, saati sitten näitä sankareita jotka napataan vuodessa n.20 kertaa ilman korttia ratin takaa..
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hienoa, että käyttävät edes hätävilkkuja pysähtyessään maantielle/moottoritielle. Eikös Virossa ja Venäjällä ole sallittua tehdä moottoritielläkin u-käännös? Se jos mikä vasta vaarallista onkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös