Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 018 598
  • 12 406

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Mä lähden aina silloin tällöin rekan (tai muun hitaamman ajoneuvon) ja sen perässä ajavan auton tai kahdenkin takaa ohi, jos alkaa tulla sellainen olo, että edellä olevat eivät uskalla ohittaa rekkaa, mutta ajavat kuitenkin niin lähellä sitä, että auton(jen) ja rekan väliin on vaarallista tunkea. Varsinkin tuollaisessa tilanteessa, mutta muutenkin ohituksiin lähdettäessä, tulee väläyteltyä pitkiä pari kertaa juuri ennen ohitukseen lähtöä. Se saa ohitettavat todennäköisesti vilkaisemaan peiliin, mikäli eivät muuten tapaa mokomaa harrastaa.

edit: no vittu olisi pitänyt lukea viimeisetkin viestit ennen viisastelua. Siinähän toi pitkien väläytys tulikin jo Ossilta.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
AnaMasa kirjoitti:
Varsinkin tuollaisessa tilanteessa, mutta muutenkin ohituksiin lähdettäessä, tulee väläyteltyä pitkiä pari kertaa juuri ennen ohitukseen lähtöä. Se saa ohitettavat todennäköisesti vilkaisemaan peiliin, mikäli eivät muuten tapaa mokomaa harrastaa.
Taidat olla oikeasti keskimääräistä parempi kuski, etkä yksi 85% enemmistöstä, joka luulee olevansa. Liikenteen sujuvuus ja turvallisuus koostuu juuri tuollaisista pienistä asioista. Pari väläytystä, hetken harkinta, ei se sen kummoisempaa ole.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Ossi kirjoitti:
Sinä luulet pääseväsi turvallisesti ohi. Rekan perässä ajava luulee pääsevänsä turvallisesti ohi. Mutta kas kummaa, edessä ajavan tarkkaavaisuus keskittyy edessä olevaan liikenteeseen ja tuntemattomalla nopeudella takaa tuleva ei rekisteröidykään aivoihin. Ja vaaratilanne tuli, myös sinulle. Viiden sekunnin takia.
Totta, vaaratilanne tuli. Ja pelkästään sen takia että edellä ajava ei tarkkaillut muuta liikennettä tarpeen vaatimalla tavalla. Jos se edessä ajava ei osaa käyttää päätään ohittamaan lähtiessä, niin ei se minun vikani ole. Kyllä se vika on siinä vitun ladalla tms ajavassa.

Tuo pitkien väläytys on tosiaan hyvä tapa, mutta ei välttämättä paljon auta jos se edellä ajava todellakin keskittyy vain edessä olevaan liikenteeseen. Toivottavasti et koskaan ole rekan perässä minun edelläni.

Kenties olet tullut yllätetyksi juuri sen takia, että et itse ole lähtenyt heti ohittamaan, ja takana tuleva on luullut ettet aiokaan lähteä. Monta kertaa olen odottanut lähteekö edellä oleva ohittamaan, ja kun ei lähde niin olen lähtenyt itse kun olen vielä ehtinyt. Usein tuolloin on edellä oleva lähtenyt ohi heti kun on nähnyt minunkin lähtevän. Moni ajaa niin lähellä edessä olevaa rekkaa, ettei sen takaa näe millään pääseekö ohi vai ei. Sitten kun joku takaa lähtee ohittamaan, niin nuo tajuavat että on tilaa, ja änkeävät siihen eteen ettei vain oma ohitusvuoro menisi.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Mikke73 kirjoitti:
ei se minun vikani ole. Kyllä se vika on siinä vitun ladalla tms ajavassa.
Niin. Itse yritän itsekkäästi pitkittää omaa eläämääni ottamalla huomioon ja ennakoiden muiden (idioottien, vasta kortin saaneiden, pelokkaiden, vanhusten, välinpitämättömien...) mahdollisia ajatusmalleja eri tilanteissa riippumatta siitä, että kuka on loppupeleissä oikeassa.

lisäystä:
Usein tuolloin on edellä oleva lähtenyt ohi heti kun on nähnyt minunkin lähtevän.
Jos tämä pitää paikkansa, niin sulla on käynyt äärimmäisen huono tuuri, nimittäin itse en ole kertaakaan törmännyt vastaavaan, vaikka pelkään aina ohittaessa tuon tapahtuvan. Motarilla tuollaista käytöstä saattaa nähdä, mutta se onkin jo eri asia.
 
Viimeksi muokattu:

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
AnaMasa kirjoitti:
Niin. Itse yritän itsekkäästi pitkittää omaa eläämääni ottamalla huomioon ja ennakoiden muiden (idioottien, vasta kortin saaneiden, pelokkaiden, vanhusten, välinpitämättömien...) mahdollisia ajatusmalleja eri tilanteissa riippumatta siitä, että kuka on loppupeleissä oikeassa.
Oikea asenne kyllä. Liikenteessä pitää aina huomioida kaikki tiellä liikkuvat. Ohittavalla on aina vastuu tekemistään ratkaisuista, mutta kiilaaminen toisen - jo ohittavan - eteen on väärin, saati sitten kylkeen ajaminen, joten jo ohittavan syyllistäminen on aivan turhaa. Ennakoiminen on kyllä avain liikenteessä ja sitä pyrin noudattamaan kaikin tavoin. On melko harvoin osunut kohdalle, kun toinen ei osaa katsoa peiliin kun olen ohittamassa. Onnekseni olen kiinnittänyt huomiota liikenteeseen sen verran, että ei ole näissä tapauksissa ikinä kolissut.

Cougar.

PS. Kuten jo sanoin: Ohittavalla on aina vastuu tekemistään ratkaisuista ja toisten ei pidä säätää mitään turhaa hänen puolestaan. Vilkun jos laittaa vaihtaakseen takaisin omalle kaistalle , niin se on selvä merkki, että tilaa pitää antaa. Turhat jarruttelut ja kiihdyttelyt tms. säädöt ovat aiheuttaneet suuren osan ohitusonnettomuuksista. Huomioikaamme kaikki toiset autoilijat eikä turhaan vihoitella toisillemme. Vahinkoja sattuu ihan tarpeeksi ilman niitäkin.
 
Viimeksi muokattu:

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Täällähän on saatu vääntöä aikaan. Löytyispä sitä autostani saman verran. Tottakai se on fiksua ja jopa tarpeellista ensin katsoa, olisiko niillä edempänä jonossa olevilla ohitushaluja. Aina vaan ei siltä taaimmaiselta, jolla myös on tietysti kaikkein kovin kiire, löydy tarpeeksi halua tai kykyä ymmärtää liikenteen olevan yhteispeliä. Paskat muista, minä menen nyt, ei tarvii tulla sillä vitun ladalla siihen eteen, tehkääs nyt tilaa kun minä menen, ja helvettiäkö siellä edessä jo ohitetaan, mulle pitää olla baana auki! Ohittamaan lähtiessä olisi hyvä olla selvillä siitä, onko muitakin lähdössä, ja tämä pätee niin edessä kuin takanakin olevia. Jos muuten ohitusnopeus on nopeusrajoitus +40km/h niin ei tarvitse hämmästyä, jos se tulee vähän yllätyksenä jollekin siellä jonossa edempänä olevalle. Jokainen eri mieltä oleva saa ainakin luvata vetää meikäläistä turpaan, jos se helpottaa oloa.

Tässä vaiheessa koen tarpeelliseksi huomauttaa, että pidän ohittavan auton eteen kiilaamista melkoisena pässinpäätouhuna. Tarkistetaan se kuollut kulma aina kahdesti.

girlzilla kirjoitti:
Yksi juttu mikä tapahtuu miltei aina, on manskulla ruuhka-aikaan. On oikeanpuolimmaisella kaistalla joka vie Sokoksen vierustaa pitkin steissin eteen. Olen ekana jonossa, nuolivalo vihreällä, mutta ei ole yksinkertaisesti tilaa mennä. Sen lisäksi että siinä on bussi puoliksi suojatiellä ja muut autot keskellä risteystä, on jalankulkijoille vihreä valo. Niin tottakai takana ruvetaan tööttäilemään että menes jo siitä. Lähettelen yleensä vain lentosuukkoja...
Toimit tilanteessa täysin oikein. Et voi mennä sinne risteykseen, koska se on jo tukossa eikä siellä siis ole tilaa, mihin voisit ajaa. Ja lentosuukko kauniilta nuorelta naiselta saattaa edes vähän helpottaa sitä takana olevan tuskaa, mikä aiheutuu usean sekunnin odotuksesta tilanteessa missä menohaluja olisi jo vaikka kuinka.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mikke73 kirjoitti:
Kenties olet tullut yllätetyksi juuri sen takia, että et itse ole lähtenyt heti ohittamaan, ja takana tuleva on luullut ettet aiokaan lähteä.
Ei pidä paikkaansa. Minusta näkee, koska haluan ohittaa. Ensin haen esteetöntä näkyvyyttä "kurkkimalla" naapurin kaistan puolella, jos tieolosuhteet eivät suosi välitöntä ohittamista. Ja minä en kuulu niihin, jotka ojentavat sormen rattia kääntäessä, jos se vaikka sattuisi osumaan vilkun viikseen kaistanvaihdon jo alettua, vaan laitan vilkun päälle ENNEN kuin aion vaihtaa kaistaa (takaa tuleva muuten huomaa sen vilkun huomattavasti selvemmin kuin tausta/sivupeilin varassa oleva). Kuten jo aikaisemmin vihjailin, vastapelurin käsittämättömän reikäpäinen tilannenopeus on ollut syynä vaaratilanteisiin. Vaikka kuinka on olevinaan kokenut kuski ja katsoo joka suuntaan ennen ohitusta, tuollaiseen ei vain voi varautua, kun toinen tulee ~40 km ylinopeudella letkan takaa.

Myönnän kärjistäneeni sitä takaa tulevan vastuuta. Tottakai sillä "kiilaajalla" on ihan yhtä lailla vastuu olla aiheuttamatta vaaratilannetta. Mutta en vain käsitä, että välinpitämätön "mitäs et lähtenyt heti" -asenne saa vaarantaa kanssaliikkujien turvallisuutta.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Ossi kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Minusta näkee, koska haluan ohittaa. Ensin haen esteetöntä näkyvyyttä "kurkkimalla" naapurin kaistan puolella, jos tieolosuhteet eivät suosi välitöntä ohittamista.
Jonkin verran noita maanteitä sahanneena itselleni on tullut käytännöksi painella tällaisista kärkkyjistä ohi heti kun mahdollista, olkoonkin että kaveri olisi halukas ohittamaan itsekin edelläajavan. Yleensä näiden tapana kuitenkin on odottaa sitä kahden kilometrin suoraa, puolipilvistä säätä eikä autoja mailla eikä halmeilla ja kuitenkin tuolla poukkoilemisella vastaantulijan kaistalle vaarantavat liikennettä aivan tarpeeksi. Ohi siis vain, ja kärkkyköön rauhassa sitä omaa ohituspaikkaansa sen jälkeen kun siihen kykenevät ovat jo menneet.

Yleensä, ilman tällaisia - nimitettäköön heitä nyt yleisellä tasolla toopeiksi mitenkään Ossia erityisesti osoittelematta - taas käytäntö on nimenomaan tuollainen että kuka on ensimmäisenä jonossa, menee myös ensimmäisenä ohi. Tämä sen vuoksi, että ohittaminen itsessään vaatii jo huomion kiinnittämistä tavanomaista useampiin asioihin, joten mielellään sitä vähentäisi edes sinne taakse tuijottelemista hetkellisesti.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jussi77 kirjoitti:
Yleensä, ilman tällaisia - nimitettäköön heitä nyt yleisellä tasolla toopeiksi mitenkään Ossia erityisesti osoittelematta - taas käytäntö on nimenomaan tuollainen että kuka on ensimmäisenä jonossa, menee myös ensimmäisenä ohi. Tämä sen vuoksi, että ohittaminen itsessään vaatii jo huomion kiinnittämistä tavanomaista useampiin asioihin, joten mielellään sitä vähentäisi edes sinne taakse tuijottelemista hetkellisesti.
Juuri näin. Omalta osaltani asia alkaa olla loppuun käsitelty, mutta yhden huomion voisin vielä heittää. Omat matkani kun osuvat yleensä Helsingin tai Jyväskylän suuntaan Tampereelta, niin ongelmia tulee luonnollisesti vain toisella näistä. Varsinkin paluumatkalla Oriveden jälkeen olen ottanut tavaksi jäädä sen rekan tms. taakse, koska ohittamisella ei tuolla välillä (n. 40 km) voita enää mitään. On suorastaan huvittavaa huomata, että agressiivisesti ohittamista hakevat (ja lopulta onnistuvat) ovat useimmiten samoissa valoissa kanssani Tampereella. Mutta pääsivätpähän 10 s minua ennen odottelemaan vihreän vaihtumista.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ossi kirjoitti:
Joskus sieltä takaa näkee paljon paremmin aukeavan suoran, joten sieltä uskaltaa helpommin lähteä ohi, mutta KAIKKI VASTUU on sillä letkan takaa lähtevällä, jos joku edestä päättää lähteä samalla hetkellä ohi.

Onneksi olkoon vuoden tyhmimmästä kirjoituksesta! Idiootteja on liikenteessä, sen näkee jokainen joka ajaa vähänkin autoa, mutta silti yllättävää että tällaisia mielipiteitä löytyy. Toki et ole ainoa, samaa pätee nimimerkiin Uleåborgir tjsp.

Ohitusvuoro! Takanatulevalla vastuu siitä jos joku edessäoleva päättääkin vetää kylkeen/eteen!!! Ei jumalauta, sano nyt ettet ole tosissasi.

nimim. Autokoulu kaksivuotiseksi

edit: ok, olitkin jäljempänä vähän oikonut tätä lievästi sanottuna suoraviivaista lausuntoasi, joten eipä tarvitse aiheesta enää keskustella
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Tobias kirjoitti:
Ei siinä kuulu eikä tarvitse katsella muiden ohitushaluja vaan se joka ensin lähtee, on sillä hetkellä ohittaja ja sillä selvä, muut saavat varoa.

En jaksa ottaa kantaa tuohon älyttömään jankkaamiseen ohitusvuoroista tms, mutta tällainen "kun minä menen muut varokoon" asenne ei kuulu liikenteeseen. Yleensäkin joustavuus tuntuu kaikkoavan aina liikenteessä kun on kaksi tai useampaa autoa jonossa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Cougar kirjoitti:
Ohittavalla on aina vastuu tekemistään ratkaisuista ja toisten ei pidä säätää mitään turhaa hänen puolestaan. Vilkun jos laittaa vaihtaakseen takaisin omalle kaistalle , niin se on selvä merkki, että tilaa pitää antaa. Turhat jarruttelut ja kiihdyttelyt tms. säädöt ovat aiheuttaneet suuren osan ohitusonnettomuuksista. Huomioikaamme kaikki toiset autoilijat eikä turhaan vihoitella toisillemme. Vahinkoja sattuu ihan tarpeeksi ilman niitäkin.

Tässä on mielestäni se ristiriitaisuus, että jos ohittaja ei pääse takaisin oikealle kaistalle omin avuin vaan yrittää anoa tilaa vilkun avulla, siirtää hän tavallaan itseltään vastuun ohitettaville. Vähän kuin jääkiekkokahinassa: Don't start anything You can't finish.

Itse en kyllä usko, että cougarin mainitsemat kiilaamiset ja jarruttelut aiheuttavat suuren osan onnettomuuksista. Tämäntyyppisissä onnettomuustapauksissa kyse on kai ollut jonkunlaisesta molemminpuolisesta kilvanajosta.

Muuten olen kyllä tietysti joustavuuden ja ennakoinnin kannalla, enkä huvikseni haittaa muita kulkijoita. Paitsi tietenkin oikealta ohittelevia pujottelijoita moottoritien ruuhkassa.
 
Viimeksi muokattu:

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
girlzilla kirjoitti:
Yksi juttu mikä tapahtuu miltei aina, on manskulla ruuhka-aikaan. On oikeanpuolimmaisella kaistalla joka vie Sokoksen vierustaa pitkin steissin eteen. Olen ekana jonossa, nuolivalo vihreällä, mutta ei ole yksinkertaisesti tilaa mennä. Sen lisäksi että siinä on bussi puoliksi suojatiellä ja muut autot keskellä risteystä, on jalankulkijoille vihreä valo. Niin tottakai takana ruvetaan tööttäilemään että menes jo siitä. Lähettelen yleensä vain lentosuukkoja...
Boldattujen kohtien samanaikaisuuteen en usko. Nuolilla kun menee, niin ei tarvitse väistellä ketään, paitsi ehkä villieläimiä. Mutta se vihreä nuoli muuttuu varmaan perusvihreäksi siinä odotellessa, kun samalla jalankulkijat pääsevät luikkimaan tien yli.

Lentosuukot ja söpöily toimii kyllä, eräskin tuntemani kaunotar selvisi suullisella varoituksella, kun normaalitilanteessa olisi lähtenyt kortti pitkäksi aikaa. Vaadinkin siis enemmän naispoliiseja liikenteeseen!

Mitä tulee ohitteluun, niin itse syyllistyn aika usein siihen, että jakelen urpotuomiota muille ja jopa kiukustun kun jotkut urvot vetelee miten sattuu. Ja vaikka ajelisi 20km/h kiitoradalla, niin se kiukku ei vittu sentään kuulu siihen ratin ääreen.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
finnjewel kirjoitti:
Tässä on mielestäni se ristiriitaisuus, että jos ohittaja ei pääse takaisin oikealle kaistalle omin avuin vaan yrittää anoa tilaa vilkun avulla, siirtää hän tavallaan itseltään vastuun ohitettaville. Vähän kuin jääkiekkokahinassa: Don't start anything You can't finish.
Missä sanoin, että en osaisi palata takaisin kaistalle? Kyse on vain siitä että pyyntö tilasta vilkkua käyttämällä on kohteliasta. Jos ei sitä muuten tule, niin silloin mennään siihen tilaan minkä on katsonut turvalliseksi. Jos et tätä kohteliaisuus-momenttia huomannut, niin otan osaa.

Itse en kyllä usko, että cougarin mainitsemat kiilaamiset ja jarruttelut aiheuttavat suuren osan onnettomuuksista. Tämäntyyppisissä onnettomuustapauksissa kyse on kai ollut jonkunlaisesta molemminpuolisesta kilvanajosta.
Lue kokonaisuutta äläkä tartu yksittäisiin sanoihin. Suuri osa onnettomuuksista ohitustilanteissa tapahtuu kyllä juuri siitä syystä, ettei lueta liikennettä oikein eikä jousteta tarpeeksi. Tämä johtaa aivan turhiin kuolemiin.

[font=&quot]
Cougar.[/font]
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Jussi77 kirjoitti:
Jonkin verran noita maanteitä sahanneena itselleni on tullut käytännöksi painella tällaisista kärkkyjistä ohi heti kun mahdollista, olkoonkin että kaveri olisi halukas ohittamaan itsekin edelläajavan. Yleensä näiden tapana kuitenkin on odottaa sitä kahden kilometrin suoraa, puolipilvistä säätä eikä autoja mailla eikä halmeilla ja kuitenkin tuolla poukkoilemisella vastaantulijan kaistalle vaarantavat liikennettä aivan tarpeeksi. Ohi siis vain, ja kärkkyköön rauhassa sitä omaa ohituspaikkaansa sen jälkeen kun siihen kykenevät ovat jo menneet.
Eli Jussi77 kuuluu siis siihen idioottilaumaan joka painaa seitsemän auton jonosta ohi rankkasateessa vastaantulijoista välittämättä ylämäkeen? On se vittu kauheeta jos joku etsii muutaman minuutin itselleen sopivaa ohituspaikkaa. Ohituspaikkaa, jossa ei tarvitse vaarantaa muiden henkiä oman kiireen vuoksi.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
finnjewel kirjoitti:
Tässä on mielestäni se ristiriitaisuus, että jos ohittaja ei pääse takaisin oikealle kaistalle omin avuin vaan yrittää anoa tilaa vilkun avulla, siirtää hän tavallaan itseltään vastuun ohitettaville. Vähän kuin jääkiekkokahinassa: Don't start anything You can't finish.
Jos pidettäisiin edes hieman turvaväliä, niin näitäkään tilanteita ei syntyisi, vaan ohittajalla olisi reilusti tilaa palata turvallisesti omalle kaistalleen.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Murmeli kirjoitti:
Eli Jussi77 kuuluu siis siihen idioottilaumaan joka painaa seitsemän auton jonosta ohi rankkasateessa vastaantulijoista välittämättä ylämäkeen? On se vittu kauheeta jos joku etsii muutaman minuutin itselleen sopivaa ohituspaikkaa. Ohituspaikkaa, jossa ei tarvitse vaarantaa muiden henkiä oman kiireen vuoksi.
No niin juuri, näinhän kuvailinkin omaa ajotapaani. Kuljettajia ja autoja on tien päällä monia erilaisia enkä minä jää odottelemaan että joku hieman kokemattomampi tienkäyttäjä jää odottelemaan että tienoo tyhjenee täysin vastaantulevista. Jos kerran ohitan kohdassa, jonka hän on itse hylännyt niin mitä haittaa siitä tälle kärkkyjälle on? Hänhän voi jatkaa suunnitteluaan täysin vapaasti, vieläpä ilman että minä odottelen sielä takana että hän suoriutuu tehtävästään? Tällä tavalla ajateltunahan liikenneturvallisuuskin lisääntyy, kun epävarmat kuljettajat eivät hermoile turhaan takana olevien vuoksi.

Toisekseen, vaikka tässä nyt ei millään supertykillä ajellakaan, niin kuitenkin olen hankkinut sellaisen auton käyttööni jolla voin hyvin ohittaa myös sateella ja vaikka ylämäkeenkin. Täällä päijät-hämeessähän meillä on myös nk. leveäkaistateitä, joilla voi huoletta ohittaa vaikka olisi vastaantulijoitakin! Joten kyllä, taidan kuulua ainakin jossain määrin tuohon kuvailemaasi ihmisryhmään. Yhtään henkeä kiellän kuitenkin vaarantaneeni. Sillehän en kuitenkaan mahda mitään jos joku sekoaa ohituksestani ja päättää ohjastaa ajokkinsa paniikissa penkkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Rocco

Jäsen
H2O2 kirjoitti:
Tein niinkuin joskus muinoin autokoulussa on opetettu ja ajoin bussipysäkin ohi ennenkuin aloin siirtymään kääntymiskaistalle. Takaa tuleva mersukuski oli kuitenkin päättänyt oikaista bussipysäkin kautta ja yritti tunkea oikealta puoleltani ohi.

Voin olla väärässä, mutta tyhjää bussikaistaa saa mielestäni käyttää ryhmittäytymiseen, ellei sitä ole sulkuviivalla estetty.

EDIT: Olen oikeassa:

"Merkillä osoitetaan linja-autoille varattu ajokaista. Jos ajokaista on varattu myös takseille, ilmoitetaan tämä merkin alareunassa olevalla merkinnällä "TAXI". Linja-autoille varattua ajokaistaa saavat käyttää myös raitiovaunut, hälytysajoneuvot, poliisin virkatehtävässä olevat ajoneuvot ja lisäkilvessä mahdollisesti ilmoitetut muut ajoneuvot. Milloin linja-autokaista on ajoradan oikeassa reunassa, sitä saavat käyttää myös mopot, invalidipyörät ja polkupyörät. Ryhmittymiseen kääntymistä varten saavat linja-autokaistaa käyttää kaikki ajoneuvot. Merkin vaikutusalue ulottuu seuraavaan risteykseen, jollei merkillä 542 a tai 542 b ole toisin osoitettu. Merkki sijoitetaan linja-autokaistan yläpuolelle sen alkamiskohtaan ja se voidaan tarvittaessa toistaa."
 
Viimeksi muokattu:

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Cougar kirjoitti:
Missä sanoin, että en osaisi palata takaisin kaistalle? Kyse on vain siitä että pyyntö tilasta vilkkua käyttämällä on kohteliasta. Jos ei sitä muuten tule, niin silloin mennään siihen tilaan minkä on katsonut turvalliseksi. Jos et tätä kohteliaisuus-momenttia huomannut, niin otan osaa.

Lue kokonaisuutta äläkä tartu yksittäisiin sanoihin. Suuri osa onnettomuuksista ohitustilanteissa tapahtuu kyllä juuri siitä syystä, ettei lueta liikennettä oikein eikä jousteta tarpeeksi. Tämä johtaa aivan turhiin kuolemiin.

[font=&quot]
Cougar.[/font]

Jos joudut keskeyttämään letkan ohituksen ja survomaan takaisin oikeanpuoleisella kaistalle, en kyllä suosittele, että tuhlaat aikaa vilkun kanssa räpellykseen. Vai onko sinulla tapana ohittaa ns. noukkimalla eli tiedät, että joudut vähän väliä puikkaamaan takaisin jonoon oikealle? Tuosta kohteliaisuudesta oikealle vilkuttamisesta olen toista mieltä, itse pidän sitä jopa avuttomuuden merkkinä.



Itse olen vahvasti sitä mieltä, että ohituskolarit tapahtuvat miltei aina siksi, että tilanteet tulevat osapuolille yllättäen, harvoin siksi, että joku ei (tahallaan) jousta.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ketjun keskustelu käy kiivaana, mutta hypätäänpä asiasta toiseen. Tänään olin ajamassa pienen lenkin maantiepyörällä. Ajoin normaalisti autojen seassa, koska "kevyenliikenteenväylillä" ajaminen on paljon vaarallisempaa ja ennen kaikkea ärsyttävämpää. Yllättäen taas yhdessä kohtaa lenkkiä sattui kohdalle autoilija, jonka oli pakko soittaa torvea. Vieläpä melkein kohdalla ja pitkään, jolloin pelästymisen aiheutti epävakaisuutta ajossani. 100 metrin päässä edessä oli sitten valot, joihin autoilija ehti ehkä 10 sekunttia ennen. Ajoin vasemmalle kääntyvälle kaistalle auton mennessä oikealle. Auton kohdalla hidastin vauhtia, jotta kuski näkisi minut. Hän avasi ikkunan ja huusi, että mene pyörätielle. Vastasin, ettei tälläisellä pyörällä voi siellä ajaa.

Uskomatonta, että joka lenkillä tuntuu löytyvän autoilijoita, jotka eivät tunnu tajuavan, ettei maantiepyörällä voi ajaa kevyen. Jos voisi, niin ajaisinko autojen seassa. Näillä kevyen liikenteen väylillä kun liikkuu kaikenlaisia kulkijoita rollaattorimummoista mopoilijoihin. Lisäksi 100 metrin välein pitäisi ottaa vauhti pois, kun tiessä on risteyksiä ja epätasaisuuksia. Sama kun ajaisi autolla tietä, jossa on hidastetöyssy 100 metrin välein.

Yleensä nämä autoilijat eivät ole koskaan kokeilleet maantiepyörällä ajoa, eli toisin sanoen ovat täysin kykenemättömiä arvostelemaan. Silti jaksaa vituttaa se, ettei voida edes yrittää ymmärtää muita. Ja arvostella kannattaisi vasta kun on itse kokeillut ajaa kunnon maantiepyörällä.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikke73 kirjoitti:
Jos pidettäisiin edes hieman turvaväliä, niin näitäkään tilanteita ei syntyisi, vaan ohittajalla olisi reilusti tilaa palata turvallisesti omalle kaistalleen.

Juuri näin. Mikäli ohittava auto joutuu väkisin survomaan johonkin väliin, aiheuttaen ohitettavalle autolle tarvetta jarruttaa, on vika todellakin ohitettavassa, ei ohittajassa. Tämä on vaan monien vaikea ymmärtää, vittumaisimpia ohitettavia ovat nämä toistensa takapuskurissa ajavat urpot, jotka ajavat letkassa eikä ole aikomustakaan mennä ohi.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Jermu kirjoitti:
Juuri näin. Mikäli ohittava auto joutuu väkisin survomaan johonkin väliin, aiheuttaen ohitettavalle autolle tarvetta jarruttaa, on vika todellakin ohitettavassa, ei ohittajassa. Tämä on vaan monien vaikea ymmärtää, vittumaisimpia ohitettavia ovat nämä toistensa takapuskurissa ajavat urpot, jotka ajavat letkassa eikä ole aikomustakaan mennä ohi.

Olen edelleen vakaasti sitä mieltä, että jos letkan ohituksen joutuu keskeyttämään survomalla takaisin sinne jonoon, on ohitus ollut turha tai varomaton. Näkisi vaan joskus, että nämä ruuhkaletkoissa ohittelevat itse antaisivat tilaa yhtään kellekään. Luulevat varmaan olevansa joustavia kun eivät pakota vastaantulijoita pientareelle.

Sitäpaitsi jonojen ohittaminen taitaa olla nykysääntöjen mukaan sakkojen arvoinen temppu. Myönnän kyllä, että teen sitä itsekin ja joskus joutuu tunkemaan kesken ohituksen takaisin sinne jonoon, mutta koen kyllä itse tehneeni silloin virhearvion.

P.S.

Turvavälien pitäminen aiheuttaa Suomessa automaattisesti niiden täyttymisen perässäroikkujista. Kaunis ajatus turvaväli on, mutta ei istu suomalaisten luonteeseen.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Cosmo kirjoitti:
Boldattujen kohtien samanaikaisuuteen en usko. Nuolilla kun menee, niin ei tarvitse väistellä ketään, paitsi ehkä villieläimiä. Mutta se vihreä nuoli muuttuu varmaan perusvihreäksi siinä odotellessa, kun samalla jalankulkijat pääsevät luikkimaan tien yli.

Siis kun käännyn oikealle, niin siinä on jalankulkijoille vihreä valo. En siis aja suojatien päältä mutta kun käännyn, pitää minun ylittää oikealla oleva suojatie. Tämä nyt on tietääkseni ihan normaali käytäntö, kun on kääntymässä oikealle manskulla sokoksen vierustaa pitkin, ja nuolivalo on vihreällä, on samaan aikaan sokokselta stockalle päin tuleville suojatiellä vihreä valo. Kokeilepa vaikka itse.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Nuolivalo, hyvä valo.

girlzilla kirjoitti:
Tämä nyt on tietääkseni ihan normaali käytäntö, kun on kääntymässä oikealle manskulla sokoksen vierustaa pitkin, ja nuolivalo on vihreällä, on samaan aikaan sokokselta stockalle päin tuleville suojatiellä vihreä valo. Kokeilepa vaikka itse.

Niin, käsittääkseni nuolivalo tarkoittaa aina sitä, ettei tarvitse väistää ketään, eli suojatiellä on pakko olla punainen.

Muussa tapauksessa jossain on virhe tai sitten joku vetää päin punaisia.

Täältä tähän
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös