Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 113 552
  • 13 152

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Anna olla viimeinen kerta, kun et odota liittymiskaistalla, että kaikki autot ovat menneet ohi.

Varmasti annan. Onhan se muutenkin mukava kokeilla sitten nollasta sataan kiihdytystä, kun takaa tulee tasan 88km/h 60 tonnia puutavarayhdistelmän muodossa.

Hiippailijoita pitää väistää, mutta jonkin kumma luulo tuntuu olevan, että väistäminen koskisi myös pyöräilijöitä.

Totta. Toinen vaarallinen asia on se, kun autoilijat antavat pyörällä liikkuvien pikkulasten polkea suojatien yli. Lapsille tulee se usko, että autojen todellakin kuuluu väistää pyörällä liikkuvia mukuloita suojatien kohdalla.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Toinen vaarallinen asia on se, kun autoilijat antavat pyörällä liikkuvien pikkulasten polkea suojatien yli. Lapsille tulee se usko, että autojen todellakin kuuluu väistää pyörällä liikkuvia mukuloita suojatien kohdalla.

Kuten joku tuossa aiemmin yritti sanoa niin kyllä niiden autoilijoiden kuuluu väistää suojatiellä pyöräileviä pyöräilijöitä mikäli se suojatie on jatkoa pyörätielle ja muut väistämisvelvollisuussäännöt toteutuvat(kärkkolmio tai stop-merkki autoilijalla tai autoilija kääntyy kyseiselle tielle jne...)

Suojatie voi siis olla osa pyörätietä, jossa pyöräilijän on lupa ajaa pyörällä ja autoilijan on väistettävä.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Suojatie voi siis olla osa pyörätietä, jossa pyöräilijän on lupa ajaa pyörällä ja autoilijan on väistettävä.
Nyt menee pilkun nussimiseksi, mutta minusta ei tule sekoittaa suojatietä ja pyöräilijää keskenään. Pyöräilijä voi ylittää tien pyörätien jatkeella, joka on lähes aina suojatien yhteydessä, mutta suojatiellä ja pyöräilijällä ei ole mitään tekemistä keskenään. Olet täysin oikeassa väistämisvelvollisuuksista, mutta suojatie ei liity ikinä mitenkään pyöräilijään, koska suojatiellä voi kulkea vain jalan. Vaikka kevyenliikenteenväylän tai yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän jatke olisi maalattu koko leveydeltään suojatieksi, niin pyöräilijä ei ole suojatiellä, vaikka viivojen yli ajaakin. Hän on pyörätien jatkeella. Se on vähän sama kuin pelaisi futsalia liikuntasalissa, jossa on merkinnät myös lentopalloa ja koripalloa varten.

Suojatiemaalaukset eivät vaikuta ikinä koskaan mitenkään pyöräilijän väistämissääntöihin. Suojatie ei siis anna pyöräilijälle mitään oikeuksia tai ylimääräistä turvaa. Jopa Liikenneturva käyttää joidenkin oppaiden lauseissa vaarallisesti sanontaa "pyöräilijä suojatiellä". Tuo on minusta edesvastuutonta.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Nyt menee pilkun nussimiseksi...

Olet varmasti täysin oikeassa termien kanssa, mutta liian monella tuntuu olevan se käsitys, että se pyörätien jatke on suojatietä ja koska suojatiellä ei saa pyöräillä niin tuolla pyörätien jatkeellakaan ei saisi pyöräillä, koska se on merkitty kuten suojatie.
Tuon käsityksen takia kirjoitin, että suojatie voi olla osa pyörätietä, vaikka se terminä väärin olisikin.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Kuten joku tuossa aiemmin yritti sanoa niin kyllä niiden autoilijoiden kuuluu väistää suojatiellä pyöräileviä pyöräilijöitä mikäli se suojatie on jatkoa pyörätielle ja muut väistämisvelvollisuussäännöt toteutuvat(kärkkolmio tai stop-merkki autoilijalla tai autoilija kääntyy kyseiselle tielle jne...)

Mutta kun tässä tarkoittamassani tilanteessa ei ole mitään noista säännöistä, mukulat vetäisevät kylmästi fillarissa kadun toiselle puolelle koulun pihaan ja kiltit tädit avensiksien rateissa antavat tietä. Ei ihme, että tulee ruumiita, kun joku ei väistäkään suojatiellä pyöräilevää nulikkaa.

Jokainen tajunnee kolmion ja stop-merkin tarkoituksen, eikä käsittääkseni tässä kukaan ole sellaisesta tilanteesta kirjoittanutkaan.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Jokainen tajunnee kolmion ja stop-merkin tarkoituksen, eikä käsittääkseni tässä kukaan ole sellaisesta tilanteesta kirjoittanutkaan.

Itse luovuin autosta viime keväänä ja siirryin melko aktiiviseksi pyöräilijäksi ja voin sanoa, että kokemusten perusteella harva autoilija tajuaa sen kolmion tai stop-merkin tarkoittavan myös sitä, että pyöräilijää pitää väistää.

Jos en itse olisi ollut todella tarkkana niin useita kertoja olisin jäänyt kolmion tai stop-merkin takaa tulevien autoilijoiden yliajamaksi. Eivät ne sieltä kolmion tai stop-merkin takaa niin hanakasti ole tulleet, kun olen ollut autolla liikkeellä.

Ja käyttäkää nyt jumalauta niitä heijastimia ja pyöräilijät lisäksi valoja. Ei teitä oikeasti muuten näe. Heijastimia ja valoja pitää käyttää jo hämärällä eikä vasta pimeällä.
Miksi ihmiset eivät halua tulla nähdyksi liikenteessä?
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Käytiin tossa Jumbossa ja väkeä oli paljon liikkeellä. Pois lähtiessä oli jonoja ja kääntyessä Tasetielle jouduin pysähtymään suojatien eteen. Laskin, että yhdeksän autoa meni ohitseni pysähtymättä. Loistavaa.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Pakko avautua nyt.

Olen idiootti liikenteessä.

-Ajan kovaa kaupungissa.

-Kun joku lähtee kiihdyttelemaan kanssani niin vastaan aina huutoon ja jos ei ole kaveria leikkimässä niin sitten kiihdyttelen ihan huvikseni.

-Vilkun käyttö on lipsunut viime aikoina. En jaksa vilkutella jos ketään ei ole takana.

-Ajan ylinopeutta lähes kaikkialla. Motarilla aina 5-15 ylinopeutta ja kaupungissa vähintään sama.

-Musiikit täysillä ja aina pitää lesoilla autolla jos näkyy muijia kävelemässä. Joskus jopa on onnistanut.

Ja ainiin. Sumarit tietenkin jatkuvasti päällä.

Eli olen todellakin idiootti liikenteessä. Mutta mitä sitten? Niin ovat kaikki muutkin tai ainakin suurin osa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Sumarit tietenkin jatkuvasti päällä.

Kysyn ihan yleisesti, että mikä niissä sumareissa niin hienoa on? Olen ehkä maksimissaan viisi kertaa pitänyt päällä, mutta aina tulee niin amis-Jokke -fiilis, että pakko ne on laittaa pois. Valoa ne eivät anna yhtään, eikä sumua ole kuin kerran vuodessa niin paljon, että niistä olisi apua, eivätkä ne kovin hääppöisiltä näytä. Kaikista hauskinta on, kun kuljettaja A ei ole tajunnut, että toinen sumari on pimeänä ja tyylikkäästi yksisilmäisenä päästelee menemään kylänraitilla. On ne tyylikkäät. Itsehän ajan aina ilman valoja, pääsee auton keulan muodot oikeuksiinsa, kun ei valot häikäise vastaantulijaa.

Uuden auton myötä huomasin ainakin sen, että kun istuu tarpeeksi tehokkaan vehkeenjatkeen ratin takana, niin ei ole tarvetta kiihdytellä kilpaa kenenkään kanssa. Itsevarma kuljettaja, turvallisin kuljettaja. Ennen jonkun provosoidessa tuli aina provosoitua, nykyisin lähinnä huvittunut virne ja peukun näyttäminen, kun joku yrittää kisailla. Vastaukseksi tosin tulee vain keskaria, mutta mitä sitten, olen itsevarma kuljettaja. (Autokoulun opettaja aikoinaan opetti ko. termin.)
 

thv294

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Tottenham Hotspur
Kuten joku tuossa aiemmin yritti sanoa niin kyllä niiden autoilijoiden kuuluu väistää suojatiellä pyöräileviä pyöräilijöitä mikäli se suojatie on jatkoa pyörätielle ja muut väistämisvelvollisuussäännöt toteutuvat(kärkkolmio tai stop-merkki autoilijalla tai autoilija kääntyy kyseiselle tielle jne...)

Suojatie voi siis olla osa pyörätietä, jossa pyöräilijän on lupa ajaa pyörällä ja autoilijan on väistettävä.

Juurikin noin. Siis voi olla. Lähes aina tilanteessa, jossa autoilija ajaa suoraan eteen päin suojatien yli pyöräilijä on ajaessaan pyörällä väistämisvelvollinen (eli ei siis risteyksessä tai muualla, missä on väistämisvelvollisuutta osoittava merkki).

Sinänsä suojatie ei tosiaan ole se määräävä tekijä, vaan nimenomaan kääntyessä on väistettävä risteävää tietä ajavaa, tai sitten liikennemerkin ansiosta (ihan kuten kirjoitit). Valitettavan moni pyörällä liikkuva luulee suojatien antavan samat oikeudet kuin jalankulkijalle. Eräskin sormiaan heristellyt neiti-ihminen olisi hakenut vauhtia konepellin kautta (luonnollisesti ilman kypärää), jollen olisi ajoissa tajunnut kyseisen henkilön pyöräilevän suoraan eteen.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Näin siinä stadilaisten usein käy kun ollaan niin "etelästä". Voi elämän käsi!

http://www.ksml.fi/uutiset/keski-suomi/demarijohtaja-kolaroi-orivedellä/500522


Aika hauska. Olikohan tuo alla oleva teksti Guzenina-Richardsonin suusta voi toimittajan omaa pätelmää?

"SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Maria Guzenina-Richardson suistui autollaan sohjoiselta tieltä Orivedellä lauantaina. Hänen autossaan oli kesärenkaat, koska talvirenkaita ei ole vielä pakko käyttää"

Jos ensimmäinen, niin 10 pistettä. Eiköhän me kaikki vaihdeta takaisin kesärenkaille heti maaliskuun 1.päivä. Tottakai myös lapissa.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Käytiin tossa Jumbossa ja väkeä oli paljon liikkeellä. Pois lähtiessä oli jonoja ja kääntyessä Tasetielle jouduin pysähtymään suojatien eteen. Laskin, että yhdeksän autoa meni ohitseni pysähtymättä. Loistavaa.
Tapahtuiko tämä siis sellaisessa kohdassa jossa ei ole liikennevaloja?
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Aika hauska. Olikohan tuo alla oleva teksti Guzenina-Richardsonin suusta voi toimittajan omaa pätelmää?

"SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Maria Guzenina-Richardson suistui autollaan sohjoiselta tieltä Orivedellä lauantaina. Hänen autossaan oli kesärenkaat, koska talvirenkaita ei ole vielä pakko käyttää"

Jos ensimmäinen, niin 10 pistettä. Eiköhän me kaikki vaihdeta takaisin kesärenkaille heti maaliskuun 1.päivä. Tottakai myös lapissa.

No oli sitten Guzenina-Richardasonin tai toimittajan suusta, niin osoittaa kyllä aika moista puupäisyyttä kansanedustajalta lähteä kesärenkailla liikkeelle. Perjantaina ei nimittäin ollut mitään asiaa kesärenkailla motarille Helsingin ja Tampereen välille sekä Tampereelta Oriveden suuntaan. Sen verran hyvin oli lunta ja loskaa tiellä. Autot "köröttelivät" hieman alle satasta ja tietä ei lumi/räntäsateen "jatkuvalta" tulolta ehditty kunnolla aurata. Tiedä sitten millainen keli oli lauantaina, mutta kuitenkin...
Voisi sanoa, että kansanedustajamme on vaarantanut itsensä sekä lukuisien täysin sivullisten kansalaisten turvallisuuden kun on kesänakeilla lähtenyt liikenteeseen. Vakavaa piittaamattomuutta...
 
Kysyn ihan yleisesti, että mikä niissä sumareissa niin hienoa on?
Niinpä. Omassa ajokissa ei sellaisia edes ole (etusumuvaloja) ja en olisi niitä koskaan edes tarvinnut. Toinen ihmettelyn aihe on että mitä hienoa on ajella pelkät parkit päällä. Siinä omassa 10v vanhassa ajokissa ainakin on ihan automaattisesti päälle menevät valot, joten luulisi saksalaisissakin autoissa olevan. Toisaalta hyvä vaan kun valoillaan viestittävät muillekin että kuskikaan ei välttämättä ajele täysillä valoilla.. Toisaalta enhän ymmärrä muutenkaan niitä miehiä joille se auto on vehkeen jatke. Tuon kaltaiset miehet ei sytytä sitten yhtään.

Valitettavasti jouduin tekemisiin tuon kaltaisen miehen kanssa joku aika sitten. Joku paskantärkeä "bisnesmies" uudella volvollaan kolhaisi meikäläisen bussia ja ei tietenkään myöntänyt syyllisyyttään, vaikka se oli ihan päivän selvä asia. Yritti paikanpäällä minulle valehdella minkä ehtii, vaikka kai nyt itse tiedän mitä siinä tapahtui. Kertoi ilmeisesti samat valheet poliiseille, mikä oli vaan hyvä asia. Koska jäi niin selvästi kiinni valheestaan (löytyi selkeät todisteet asiasta) Äijän poistuttua paikalta poliisitkin totesi ettei ole mitään epäselvää syyllisestä, olihan sillä äijällä ihan selkeä väistämisvelvollisuuskin. Plus että löytyi ne todisteet. No, kyseisestä äijästä huomasi heti sen asenteen meikäläisen ammattiryhmää kohtaan, haukkui minkä ehti. Mieli teki sanoa oma mielipiteeni hänen kaltaisistaan kuskeista, mutta katsoin parhaaksi olla tyynen rauhallinen tilanteessa ja antaa tyypin tehdä itsestään pellen.

Huomattavasti vähemmän häiritsee liikenteessä ne epävarmat naiskuskit (näin yleistyksenä) Vaikka sellainen siis törmäsi tällä viikolla meikäläiseen, niin sentään myönnetään virhe ja syyllisyys. En minäkään täydellinen kuski ole, mutta ainakin on pokkaa myöntää virheensä.

Ja ennenkuin taas joku tulee valittamaan meikäläisen asenteesta niin miksi minun pitäisikään tykätä mulkuista autoilijoista. Suurin osa ei sellaisia ole ja näissä saksalaisissa autoissa ja volvoissa löytyy fiksuja kuskeja (enemmistönä vieläpä) ja muistakin merkeistä vastaavasti on niitä idiootteja ihan yhtä tavalla. Mutta kai ne autollaan pätevät tyypit sitten valitsee sitten enimmäkseen noita em. merkkejä. Omakin puoliso ajelee yhdellä em. mainitulla autolla, mutta saa sen anteeksi. Ensinnäkin auto on yli kymmenen vuotta vanha ja kuski ei ole pienivehkeinen. Ja ajanhan itsekin enimmäkseen volvolla duunissa. Huonolla tuurilla joutuu ajamaan mersullakin. (kukaan bussikuski tuskin mielellään ajaa mersun bussilla)
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Pakko avautua nyt.

Olen idiootti liikenteessä.
Onneksesi asut Vantaalla...

Kannattaa ehkä miettiä sitä kaupungissa liian lujaa ajamista kuitenkin, ennen kuin napsahtaa. Se ei tunnu kivalta, ei ollenkaan.

Loppuihin kohtiin varmaan aika tuo parannuksen.
 

Harri2001

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Meinaspa eilen sydän lyödä parit lyönnit tyhjää.

Olin kääntymässä T-muotoisessa valoristeyksessä vasemmalle, eli mulla ei ollut vastaantulevien kaistaa. Kun valot vaihtuivat vihreälle, niin lähdin iikkeelle ja olin jo autoa kääntämässä vasemmalle ja samalla katselemassa, että mihin se liikenteenjakaja nyt tuli (kun se joskus jää pilarin taakse), niin juuri edestä sujahti joku auto tullen oikealta vasemmalle. Ja vauhtia oli ainaskin se lain sallima 60km/h.

Vähän sekavasti kerrottu, mutta nyt jälkeenpäin ajateltuna tein kaksi virhettä:
- Vaikka olikin vihreä valo mulle, niin autokoulussa aina painotettiin, että kannattaa katsoa risteys läpi, ettei kukaan ole tulossa päin punaisia. Tämä jäi tekemättä.
- Olisin voinut ottaa suharin rekkarin ylös ja soittaa esim. poliiseille. Mistä sitä tietää, että oliko kyseessä rattijuoppo.
 

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
Leppävaaran liittymän kohdalla voisi auttaa kunnollisten opasteiden laittaminen pitkälti ennen liittymää (osa porukasta ajanee tosiaan vahingossa liian lähelle ramppia), nopeusrajoituksen lasku ko kohdassa ja poliisin ankara valvonta. Jälkimäisillä voisi olla auttava vaikutus näihin todellisiin kehäkusipäihin.

No niin, tänään tämä toiveeni toteutui! Koppalakit napsivat yksitellen kaikki mulkut liikennevirrasta sivuun. Mainiota!
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Toinen ihmettelyn aihe on että mitä hienoa on ajella pelkät parkit päällä. Siinä omassa 10v vanhassa ajokissa ainakin on ihan automaattisesti päälle menevät valot, joten luulisi saksalaisissakin autoissa olevan.

Saksassa tuoduissa autoissa ei ne ajovalot yleensä mene automaattisesti päälle. Ja Saksasta tuodaan varmaankin pääosin näitä "kalliimpia", saksalaisia merkkejä. Samanmallisissa ns. suomiautoissa on valot säädetty niin, että ajovalot menevät päälle käynnistettäessä auto. Ymmärtääkseni näihin tuontiautoihinkin valot saisi ohjelmoitua toimimaan kuten suomiautoissa. Itselläkin usein valot unohtuvat jos laina-autolla ajelee, jossa ajovalot eivät käynnistettäessä mene automaattisesti päälle. Omassa kun voi pitää ajovalokytkintä jatkuvasti päällä ja ajovalot sammuvat auton sammuttaessani.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
No niin, tänään tämä toiveeni toteutui! Koppalakit napsivat yksitellen kaikki mulkut liikennevirrasta sivuun. Mainiota!
Vahingonilo on paras ilo! Kyllä minunkin mieltäni lämmitti kun huomasin mustalaisten saaneen parkkisakot kotikulmillani - heitähän ei mitkään säännöt koske ja pitävät autoaan jalkakäytävällä tuosta vain.

Noo, tuskinpa tikettiä maksavat...
 

Hukkaviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Saksassa tuoduissa autoissa ei ne ajovalot yleensä mene automaattisesti päälle. Ja Saksasta tuodaan varmaankin pääosin näitä "kalliimpia", saksalaisia merkkejä. Samanmallisissa ns. suomiautoissa on valot säädetty niin, että ajovalot menevät päälle käynnistettäessä auto.

Ainakaan minun tietääkseni ainakaan mersuissa ei saa säädettyä valoja noin,vaan on aina itse laitettava valot päälle ja sammutettava, oli tuontiauto tai ei. Itsellä se on jo niin refleksi, että kun auton laittaa käyntiin niin samalla pyöräyttää toisella kädellä valot päälle, että tulee laitettua valot päälle vaikka vaan siirtäisi autoa pihassa pari metriä.

Toi pelkät parkit päällä ajaminen taitaa usein liittyä siihen, että niiden lisäksi on sitten ne sumarit päällä. Tai sitten luulevat, että kun esim mittaristoon syttyy valot, niin silloin on ajovalot päällä. Noi sumarit vituttaa itteänikin, varsinkin kun porukka ajaa jollain citymaastureilla, tai vastaavilla joissa on valot normaali henkilöauton lasien korkeudella, sumarit päällä. Häikäsee nimittäin vastaan tullessa/perässä ajaessa ihan kivasti.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ainakaan minun tietääkseni ainakaan mersuissa ei saa säädettyä valoja noin,vaan on aina itse laitettava valot päälle ja sammutettava, oli tuontiauto tai ei.

Mulla -06-mallinen Suomi-varusteinen MB, jossa kyllä on valoautomatiikka eli ajovalot syttyvät käynnistettäessä kun valokytkin on asennossa "0".
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Kyllä autoon kuin autoon saa asennettua valoautomatiikan, ei se kovin kummoinen kytkentä ole. Jos esimerkiksi googlettaa valoautomatiikka, tulee jo ensimmäisellä sivulla joku verkkokauppiaan linkki yleismalliseen valoautomatiikkaan.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Autokoulussa selitettiin, että vuodesta 2000 (en ole ihan varma) lähtien kaikissa suomiautoissa tulee olla valoautomatiikka.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös