Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 120 934
  • 13 185

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
nopeusrajoituksen laskulla on joku funktio? Olen aina miettinyt, että ovatko ne nopeusrajoituksesta huolimatta samaa nopeutta ajavat a) tyhmiä, b) sokeita, c) piittaamattomia vai kaikkia näistä. Ainakin se on rasittavaa, kun yleensä nämä sankarit ajavat sitten 80 km/h:n alueella alinopeutta.
Idiootteja varten nämä nopeusrajoitukset on säädetty. Vai mitä mieltä olet siitä, että kun tie päällystetään niin sille asetetaan normi satasen alueella 80 kmh. Sitten kun tielle saadaan merkattua normiviivat niin sitten alueen rajoitus nostetaan taas sataseen. Ja kuten edellä mainitsin niin todellakaan näiden nopeusrajoitusten laskulla ei aina ole järkeen käypää syytä. Funktio on "ajokortittomien" tai vähän ajavien lakiasäätävien mielessä.

On paikkoja ja keliolosuhteita, missä tulee ajaa hiljempaa mitä nopeusrajoitus sallii.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Autojen siirtäminen pienen kolarin jälkeen

Mikäköhän hitto siinä on, että kun moottoritiellä ajaa edelläajavan perään tai pysähtyy auttamaan/todistajaksi vastaavassa tilanteessa, niin pitää jättää ne autot sikinsokin keskelle tietä ovet auki ja hätävilkut päälle?

Jospa ensi kerralla pistäisimme ne siististi kaiteen viereen tai penkereelle ja veisimme heti varoituskolmion varoittamaan muuta liikennettä, niin olisi aika paljon helpompaa meillä tuhansilla muilla, jotka yritämme samaan aikaan päästä sitä moottoritietä töihin!

Annan synninpäästön ainoastaan niille jotka onnistuvat rikkomaan autonsa sen verran tehokkaasti ettei se liiku hinaamallakaan sitä paria metriä. Tällöin tosin harvemmin on kyse mistään pikkukolarista.

Kiitos.

Toinen juttu, ajonopeudet ovat muuten selvästi pudonneet lakimuutoksen tultua julkisuuteen. Tämä on pelkästään hyvä asia. Vielä kun saataisiin turvavälit yhtä hyvään valvontaan kuin pikkuylinopeudet ja provosoiva ajotapa rangaistavaksi niin tässähän alkaisi jopa viihtyä tuolla viikottaisilla taipaleilla.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Varoituskolmioista tuli mieleeni se, että taitaa kolmion laissa määritetty noin 300 metrin etäisyys autosta unohtua 99% tapauksista. Onhan se kurjaa, kun joutuu kävelemään niin pitkän matkan, mutta sillekin lienee ihan hyvä syy, miksi se sinne pitemmän matkan päähän olisi hyvä viedä.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Kävin eilen koeajamassa Skodan Ocua. Kyseisessä autossa huomiovalot on laitettu samaan umpioon sumuvalojen kanssa. Reilun tunnin ajelin ja kolmet pitkien räpsytykset sain, eräs keski-ikäinen herra näytti jopa keskisormea.

Häikäisi varmaan ihan vitusti.
 

Rocco

Jäsen
Miten ihmeessä voi olla puistikoilla ajaminen niin perkeleen vaikeaa vaasalaisille? Vaasassa on viisi kaksikaistaista puistikkoa keskustassa, mutta ihmiset eivät perkule osaa niissä ajaa. Risteykset on ainakin aivan kauheita loukkuja monille.

Ihmiset tukkivat risteyksiä sillä, että puistikolle vasemmalle kääntyessä odottavat että se oikeanpuoleinen kaista on tyhjä, ja vasta sitten kääntyvät vaikka vasen kaista (jolle lain mukaan tulee kääntyä) on vapaana koko ajan. Lisäksi autoilijat kääntyvät varsin usein aina suoraan sille oikeanpuolimmaiselle kaistalle, eli hyppävät yhden kaistan yli.

Toinen ongelma on parissa kohdassa missä puistikko päättyy T-risteykseen toisen puistikon kanssa. Siellä ihmiset ajavat oikeaa kaistaa ja kääntyvät sieltä vasemmalle? Siis mitä hittoa? Pari tällaista valo-ohjattua risteystä Vaasassa on missä se on sallittu erikseen liikennemerkein, mutta eiköhän normaali järki sano ettei oikealta kaistalta voi kääntyä vasemmalle. Samalla logiikalla voisi vasemmalta kääntyä oikealle, mutta mitäs sitten jos tällaiset autot tulevat risteykseen samaan aikaan?
 

Mapkob

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL, Jokerit
Kävin eilen koeajamassa Skodan Ocua. Kyseisessä autossa huomiovalot on laitettu samaan umpioon sumuvalojen kanssa. Reilun tunnin ajelin ja kolmet pitkien räpsytykset sain, eräs keski-ikäinen herra näytti jopa keskisormea.
Mulla on myös autossa huomiovalot sumuvalojen sijalla ja aina saa katella pitkiä, kun tulee näitä kaiken tietäviä keski-ikäisiä vastaan. Muistan muuten 2 tapausta, joissa on räpsäytelty nimenomaan Skoda Octaviasta. Vastaan aina kun ehdin pitkillä+lisäpitkillä, joka aiheuttaa ihan näkyvää verisuonten pullotusta näiden kaljamahakavereiden kasvoilla.
Väilillä näistä huomiovaloista on muuten saanut myös ohjeistaa ihan poliisejakin, joten muutkin huomiovalojen käyttäjät -varautukaa samaan.

EU:ssa on muuten hyväksytty jo laki, jonka mukaan kaikissa uusissa autoissa pitää olla päivävalot/huomiovalot vuodesta nönnönnöö lähtien. Vuosi taisi olla 2011 tai 2012 muistaakseni.
Innokkaimmat räpsäyttelijät ilmeisesti varustautuvat jo tulevaisuuteen valojen releisiin asennettavalla automaattiräpsäytysboxilla, joka räpsäyttää aina havaitessaan valoa vastaantulevasta autosta. Saatavina kaikilta hyvinvarustetuilta peniksenpidennysklinikoilta.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Innokkaimmat räpsäyttelijät ilmeisesti varustautuvat jo tulevaisuuteen valojen releisiin asennettavalla automaattiräpsäytysboxilla, joka räpsäyttää aina havaitessaan valoa vastaantulevasta autosta. Saatavina kaikilta hyvinvarustetuilta peniksenpidennysklinikoilta.
Ainoa tapa varautua tulevaisuuteen on siis hankkia itselle valoherkkä tunnistin joka yhdessä sähkömoottorin kanssa suuntaa nokalle asennetut Hellat mallia Aurinko^3 nopeita valonpilkahduksia kohden.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jo autokoulussa opetettiin, että kohdattaessa ajoneuvo pimeällä on katse pidettävä omalla kaistalla ja vältettävä tuijottamasta vastaantulevan auton valoja jottei häikäisty.

Tätä oppia noudattamalla vastaantulijalla saa olla vaikka koko Hellaksen tuotesorttimentti ripustettuna keulapuskuriinsa ja ei häikäise.

En siis voi ymmärtää, miten ketään autokoulua käynyttä voi ao. asia mitenkään häiritä?
 
Tätä oppia noudattamalla vastaantulijalla saa olla vaikka koko Hellaksen tuotesorttimentti ripustettuna keulapuskuriinsa ja ei häikäise.

En siis voi ymmärtää, miten ketään autokoulua käynyttä voi ao. asia mitenkään häiritä?

Hyvä, voinkin siis tästedes ajella ne pitkät päällä duunissa ihan huoletta. Näkee ne pysäkit näet paremmin. On paikoitellen nimittäin ihan luokattoman huono valaistus ihan kaupunkialueellakin niiden pysäkkien kohdalla. Paljon ei auta vaikka siellä joku mustassa vaatetuksessa miten huitoo.

Pieni vinkki peräkärryn kanssa ajaville. Kannattaa ehkä ottaa huomioon se että siellä perässä on tosiaan se kärry. Turhan monta kertaa taas viime aikoina on saanut huomata ettei sitä oteta selkeästi huomioon. En minäkään aja samalla tavalla nivelbussia tai sitä normi 12 metristä ajokkia. Tosin ei niitä perus 12-14m bussejakaan voi samalla tavalla ajaa, ne kun on kaikki niin erilaisia, vaikka olisivat samaa mallia ja tehtaalta samaan aikaan valmistuneita.

Ihmetyttää muuten hieman eräs asia. Eräällä kadunpätkällä on kielletty ajamasta yli 12 metrisellä ajoneuvolla. Kuitenkin kyseinen katu on bussireitin varrella. Joten joka kerta tavallaan sitä rikkoo sääntöä kun ajaa sillä 13 m bussilla siitä, viimeksi tänään. Toisessa paikassa on sentään laitettu lisäkilpi missä sallitaan linja-autolla ajo, vaikka kyseisellä kadulla niitä ei juurikaan kulje.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Jo autokoulussa opetettiin, että kohdattaessa ajoneuvo pimeällä on katse pidettävä omalla kaistalla ja vältettävä tuijottamasta vastaantulevan auton valoja jottei häikäisty.

Tätä oppia noudattamalla vastaantulijalla saa olla vaikka koko Hellaksen tuotesorttimentti ripustettuna keulapuskuriinsa ja ei häikäise.

En siis voi ymmärtää, miten ketään autokoulua käynyttä voi ao. asia mitenkään häiritä?
Riippuu täysin valaisimien tehosta, häiritseekö vai ei. Motarilla ei varmasti häiritse, mutta maantiellä rallivalot kyllä häikäisee, vaikka kuinka pitäisit katsetta omalla kaistalla.
 

Rocco

Jäsen
On se ihme... Vaasassa on yksi perus kadunpätkä keskustassa vedetty keskeltä auki. Siinä on puomit ja heijastinnarut ja kaikki asiallisesti paikallaan. Mutta... Toisesta suunnasta tuleville on tehty tilapäinen ajokaista ajoradan oikeaan laitaan, eli sinne missä sllä kadunosalla on normaalisti autoja parkissa. Toisesta suunnasta tuleville on tehty tilapäinen kaista osittain jalkakäytävän puolelle. Ja vaikka tästä suunnasta tulee auto, niin eikö ne perkeleet aja sitä väärän puolen kaistaa pitkin, eli koukkaavat vastaantulevien kaistalta. Eikö perkele se liikenteenjakaja kerro kummaltako puolelta se monttu ohitetaan?!? Hitto että osaa ihmiset olla joskus tyhmiä auton ratissa.

Kuvassa siis vihreällä se miten pitäisi ajaa ja miten liikenteenjakajilla on merkittykin, mutta oranssin nuolen mukaisesti ihmiset siitä poikkeuksetta ajaa... Toivottavasti mahdollisimman moni ruttaisi autoaan että oppisi...
 

Liitteet

  • kuva1.jpg
    kuva1.jpg
    22,5 KB · kertaa luettu: 830
Viimeksi muokattu:

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Nopeusrajoitukset?

Tänään pohjoisesta tulleena on se PERKELE kun talvirajoitukset, siis 80 km/h on voimassa autottomilla leveillä kuivilla väylillä. Onkohan nämä herrat edes kokeilleet ja tietoisia kuinka tyhjiä tiet ovat Äänekoskelta ylöspäin? Sovelletaan koko Suomeen älyttömiä rajoituksia.

Jos kehällä ajaa metrin päässä toisen perseestä autoilutaidoton nainen Helsingistä 80 km/h ja rytisee niin koko Suomen kansa kärsii..
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Tänään pohjoisesta tulleena on se PERKELE kun talvirajoitukset, siis 80 km/h on voimassa autottomilla leveillä kuivilla väylillä. Onkohan nämä herrat edes kokeilleet ja tietoisia kuinka tyhjiä tiet ovat Äänekoskelta ylöspäin? Sovelletaan koko Suomeen älyttömiä rajoituksia.
Luuletko, että näistä päättävät henkilöt joko a) välittävät talvirajoituksista (ja maksavat sakkoja, mikäli sellaisia saisivat) b) ajavat autolla pohjoiseen / pitkiä matkoja muutenkaan. Verorahoilla ne lentävät, eikä tartte välittää rajoituksista.

Kyllä vituttaa taas jyrätä jouluun asti lumettomia teitä ympäri Suomea kahdeksaakymppiä.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tänään oli Helsingissä Linnankoskenkadulla poliisin kamera-auto parkissa keskustan suuntaan menevien kaistojen reunassa. Kyseisellä tiellä on siis 2 kaistaa suuntaansa ja 40 nopeurajoitus. Joku arjen sankari siinä sitten kaistapujotteli ja juuri kun oli päässyt ohitseni oikeata kaistaa, niin kamera räpsähti. Nopeutta tällä suharilla oli arviolta 50-60 km/h.

Kysymys kuuluukin, että tietääkö kukaan, miten nuo valvontalaitteet toimii tällaisissa tilanteissa? Eli onko niissä joku aukoton systeemi, joka varmistaa sen, että nimenomaan tämä ylinopeutta ajanut henkilö jää nalkkiin. Vai onko tässä riskiä, että esim. allekirjoittaneelle räpsähtää lappu, vaikka ylinopeutta ei ollut, mutta pääsin samaan kuvaan? Tai kääntäen, voiko tämä ylinopeutta ajanut suhari päästä kuin koira veräjästä vetoamalla siihen, että ei hänellä ylinopeutta ollut, vaan syyllinen on joku muu kuvassa, kun liikennettä kuitenkin oli ihan reippaasti.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Jos kaikki autoilijat osaisivat ajaa oikeasti sitä autoa ja suhteuttaa nopeutensa vallitseviin olosuhteisiin, nopeusrajoitukset olisivat turhia. Valitettavasti vähintään 95%:lle autoilijoista tämä on mahdotonta. Kaasua pitää painaa vaikka edessä on jyrkkä mutka ja lämpötila pari Celsiusta pakkasella, koska tienpätkällä sattuu olemaan kahdeksankympin nopeusrajoitus.

Ihan liikenneturvallisuuden takia ne nopeusrajoitukset siellä on, kyllähän se vituttaa jyrryttää avointa baanaa mateluvauhtia mutta sitten kun se kunnon lumimyräkkä tulee ja keski-ikäinen nainen kesken meikkauspuuhien pamauttaa pirkkamersunsa oman koslan perään niin voi miettiä, olisiko siinä satasen vauhdissa käynyt huonommin.
 

Fiiu

Jäsen
Varoituskolmioista tuli mieleeni se, että taitaa kolmion laissa määritetty noin 300 metrin etäisyys autosta unohtua 99% tapauksista. Onhan se kurjaa, kun joutuu kävelemään niin pitkän matkan, mutta sillekin lienee ihan hyvä syy, miksi se sinne pitemmän matkan päähän olisi hyvä viedä.

Kyllä siinä taitaa ihan perusteltu syy olla. Parisen vuotta sitten olin tsekeissä ja olimme lähteneet Prahasta kohti Libereciä niin yllättäen olikin tienpätkä suljettu ja jouduimme kiertoreitille. Jälkeenpäin syykin selvisi: siellä oli jollakulla jäänyt auto tien poskeen ja olikohan kuski ollut kolmiota poimimassa takaluukusta vai jättänyt sen aivan auton taakse mutta toinen auto kolhaisi perään ihan sopivalla vauhdilla. Ei siis tarvinnut enää sen jälkeen miettiä sitä kolmiota.

Sinällään "hyvä" esimerkki varoituskolmion tärkeydestä mutta vaati tuolloinkin ihmishenkiä.
 
Suosikkijoukkue
JYP
miten nuo valvontalaitteet toimii tällaisissa tilanteissa? Eli onko niissä joku aukoton systeemi, joka varmistaa sen, että nimenomaan tämä ylinopeutta ajanut henkilö jää nalkkiin. Vai onko tässä riskiä, että esim. allekirjoittaneelle räpsähtää lappu, vaikka ylinopeutta ei ollut, mutta pääsin samaan kuvaan?

Jeps. Se kamera räpsäsee noin seitsemän kuvaa putkeen. Näistä kuvista kyllä selviää kyllä, kuka/kumpi sitä ylinoupeutta ajoi. Koska auto A liikkuu kuvissa lyhyemmän matkaa kuin auto B, jonka (B:n) nopeus on suurempi.

Jos sinulla oli myös ylinopeutta, muttei niin paljoa kuin ohittajalla, niin voit myös saada huomautuksen/sakon postissa, koska myös sinun ylinopeus näkyy kuvissa.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Auto ajoi kahden lapsen yli suojatiellä. (Maikkarin uutinen)

Toinen auto oli pysähtynyt suojatien eteen päästääkseen lapset kadun yli, mutta viereistä kaistaa tullut auto ei pysähtynyt vaan törmäsi näihin kahteen tyttöön.

Surettaa yllämainittu tapaus ja samalla pistää vihaksi tällaiset autoilijat. Eli todella usein näkee niitä kuskeja, jotka lähinnä vain kiihdyttävät ohi, kun viereisellä kaistalla samaan suuntaan menevä on pystähnyt suojatien eteen. Taitaa olla punaisia päin ajamisen ohella yleisimmin rikottu liikennesääntö kaupungeissa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Surettaa yllämainittu tapaus ja samalla pistää vihaksi tällaiset autoilijat.

Sama. Itse olen kerran moiseen syyllistynyt epähuomiossa ja sen jälkeen on kyllä tullut hyvin tarkasti katsottua, ettei vastaava toistu. Onneksi viereinen auto pysähtyi lähes kohdallani, joten suojatien ylittäjä oli vasta lähtenyt tietä ylittämään, eikä siis ollut lähelläkään jäädä alleni. Tuo siis ei ole mikään puolustus, vaan ihan silkkaa typeryyttä minulta. En edes ajatellut, että sieltä joku tulisi, eihän siitä kohdalta tietä kukaan ylitä...

Taisin tänne aiemmin kirjoittaakin, että jokunen kuukausi sitten meinasin avopuolisoni kanssa jäädä vanhemman ukon alle, kun auto A pysähtyi ja tämä äijä kiihdytti viereisellä kaistalla autolla B. Kuiva asfaltti ja minun varoitushuutoni taisivat estää emäntää jäämästä auton alle.
 

Kraztog

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa,Ac Milan,ManU,KuPS, Penguins
Riippuu täysin valaisimien tehosta, häiritseekö vai ei. Motarilla ei varmasti häiritse, mutta maantiellä rallivalot kyllä häikäisee, vaikka kuinka pitäisit katsetta omalla kaistalla.

Jep, ja omat silmäni ovat vielä yliherkät valolle. Varsinkin nykyvalot tuntuvat aika sokaisevilta.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Toinen auto oli pysähtynyt suojatien eteen päästääkseen lapset kadun yli, mutta viereistä kaistaa tullut auto ei pysähtynyt vaan törmäsi näihin kahteen tyttöön.
Kaksikaistaisella tiellä aiheuttaa aina vaaratilanteen, jos pysähtyy päästämään jalankulkijoita yli. Yleensä toista kaistaa tulevat eivät osaa varoa ja vetävät surutta ohi, jolloin näitä tilanteita tulee. Jalankulkijoiden turvallisuuden takia en yleensä ikinä pysähdy vastaavissa tilanteissa antamaan tietä. Myös jalankulkijana tähän tulee kiinnitettyä huomiota ja oltua varovainen.

Kerran näin tilanteen, jossa vasemmalle liikennevaloissa kääntynyt meinasi ajaa jalankulkijoiden päälle. Molemmilla valot olivat vihreät, mutta autoa ajanut pappa ei tajunnut väistää jalankulkijoita. Kahdesta tytöstä toinen ehti mennä ennen autoa, toinen väisti taaksepäin. Oli kyllä todella vaarallisen näköinen tilanne.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Toissa kesänä oli vastaavanlainen tilanne lähellä, kun olin liikkeellä Nokialla firman pakettiautolla. Pysähdyin antamaan pyörää taluttavalle jalankulkijalle tietä ja toista kaistaa tuli vanha Hiace yhtään hidastamatta. Jalankulkija ei ihan ehtinyt alle mutta Hiacen etukulma kolhaisi pyörän eturengasta ja pyörä irtosi taluttajan otteesta ja lensi metrin-pari eteenpäin.

Piirun verran nopeampi kävelyvauhti tai Hiace sekunnin myöhässä olisi aiheuttanut ikävää jälkeä.

Veikkaan kyllä että Hiace-kuski muistaa tapauksen lopun ikänsä ja varoo jatkossa näitä tilanteita, sen verran kalpeana ja anteeksipyytelevän näköisenä hän kiiruhti jalankulkijaa jututtamaan saatuaan autonsa tien reunaan parkkiin.
 

Blue J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kaksikaistaisella tiellä aiheuttaa aina vaaratilanteen, jos pysähtyy päästämään jalankulkijoita yli. Yleensä toista kaistaa tulevat eivät osaa varoa ja vetävät surutta ohi, jolloin näitä tilanteita tulee. Jalankulkijoiden turvallisuuden takia en yleensä ikinä pysähdy vastaavissa tilanteissa antamaan tietä.

Ymmärrän tämän ajatusmallin, mutta on silti melkoisen perseestä, että näin on järkevää toimia vain sen takia, koska autokuskien joukossa on osa näitä urpoja, jotka eivät osaa perusasioita liikenteessä.

Mikähän näihin sankareihin oikein auttaisi? Asenne ainakin tuntuu liian monella olevan sellainen, että minä menen nyt tästä. Jalan kulkiessani olen pari kertaa myös ollut vähällä joutua vastaavaan turmaan, mutta nopea reagointi on pelastanut tilanteen. Tosin pysähtyneen takaa yllättäen toiselle kaistalle vaihtavan auton liikkeisiin reagointi oli lähinnä tuuria. Harmi kyllä nämä touhot ovat myös ajaneet saman tien karkuun, eikä ole päässyt edes luunappia vetäisemään kuskille.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Ymmärrän tämän ajatusmallin, mutta on silti melkoisen perseestä, että näin on järkevää toimia vain sen takia, koska autokuskien joukossa on osa näitä urpoja, jotka eivät osaa perusasioita liikenteessä.

Mulle tuossa pari viikkoa sitten neuvottiin seuraava taktiikka: jos mahdollista on ja näen jalankulkijan aikeissa astua suojatielle, aloitan hiljentämään hyvissä ajoin - usein jalankulkija tämän jo huomaa ja ylittää kadun. Näin on viereistä kaistaakin ajavan helppo nähdä jo kaukaakin em. kulkija. Eikä edes tarvitse pysähtyä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös