Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 018 238
  • 12 406

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Yhden hienon asian haluaisin rantautuvan myös tänne Suomeen tuolta euroopasta. Nimittäin hätävilkkujen käytön kun liikenne ruuhkautuu / pysähtyy. Pari kertaa on tullut ajeltua autolla tuolla Etelä-Euroopassa ja siellä tuli havaittua kuinka jengin käyttää hätävilkkuja. Autoletka hiljensi vauhtia radikaalisti ja lähes pysähtyi. Jonon viimeinen sytytti hätävilkut ja piti niitä päällä niin kauan että seuraava jonon perään tullut sytytti hätävilkut. Näin saatiin nopeasti varoitettua takaa tulijoita ja varoitus siirtyi koko ajan taaemmas ja taaemmas.
Tätä tuskin koskaan näemme tapahtuvan Suomessa. Joissain autoissa on jopa valmiina toiminto että hätävilkut syttyvät automaattisesti jos autolla jarrutetaan voimakkaasti. Tämä toiminto on vaan kielletty Suomessa oikein lailla. Ja vastustettiinhan täällä myös aikanaan lisäjarruvalon tuloa autoihin !
 

RaitisAna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Yhden hienon asian haluaisin rantautuvan myös tänne Suomeen tuolta euroopasta. Nimittäin hätävilkkujen käytön kun liikenne ruuhkautuu / pysähtyy. Pari kertaa on tullut ajeltua autolla tuolla Etelä-Euroopassa ja siellä tuli havaittua kuinka jengin käyttää hätävilkkuja. Autoletka hiljensi vauhtia radikaalisti ja lähes pysähtyi. Jonon viimeinen sytytti hätävilkut ja piti niitä päällä niin kauan että seuraava jonon perään tullut sytytti hätävilkut. Näin saatiin nopeasti varoitettua takaa tulijoita ja varoitus siirtyi koko ajan taaemmas ja taaemmas.
Tätä tuskin koskaan näemme tapahtuvan Suomessa. Joissain autoissa on jopa valmiina toiminto että hätävilkut syttyvät automaattisesti jos autolla jarrutetaan voimakkaasti. Tämä toiminto on vaan kielletty Suomessa oikein lailla. Ja vastustettiinhan täällä myös aikanaan lisäjarruvalon tuloa autoihin !

Kannatetaan!

Omat kokemukset ovat Bologna - Firenze -moottoritieltä, joka on varsin mutkainen ja tunneleita paikoitellen lähes kilometrin välein. Syystä tai toisesta (ei koskaan selvinnyt, emme nähneet mitään kolareihin viittaavaa tms.) keskinopeus vaihteli hyvin paljon; välillä mentiin 130-140 km/h ja heti perään äkkipysäys nollaan.

AINA, kun tavoitti seisovan, tai hitaasti (alle 50 km/h) liikkuvan jonon, oli viimeisellä hätävilkut päällä. Huomioarvo vilkuilla oli valtava; jonon pään havaitsi jo monensadan metrin päästä, ja osasi hiljentää oman vauhdin sopivaksi. Vilkut myös "varoittivat tulevaa", olisi sen jonon pään varmasti nähnyt muutenkin, mutta paljon myöhemmin. Vilkuista ymmärsi heti pudottaa reilusti vauhtia ja varautua pysähtymään. (Hätä)Vilkut myös erottuvat päiväsaikaan selvästi.

Seiskatietä (Helsinki - Vaalimaa) ajavat ovat varmaan huomanneet saman kuin minäkin... Mistä tietää minkämaalainen tien varressa seisova auto on? Hätävilkuista. Jos vilkut ovat päällä, on auto venäläinen ja jos ei, on auto suomalainen.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ajoin takanatulevan mielestä liian hiljaa ja liian pitkään vasemmalla kaistalla vaikka vauhtia oli 135km/h 120km/h rajoitusalueella
Minkä takia et sitten mennyt oikealle kaistalle? Olit siis ilmeisesti sitä mieltä, että muilla ei ole oikeutta ajaa sinua kovempaa, kun itsekin ajoit lievää ylinopeutta? Silloinhan on hyvä syy olla tientukkona.

En oikeasti ymmärrä, miten se kaistanvaihto voi olla niin iso operaatio. Jos ohittaa kahta autoa, jotka ovat 500 metrin päässä toisistaan ja takaa tulee nopeampia autoja, miksi ei voi siinä välissä mennä oikealle kaistalle? Vastaava juttu kehäteillä, ku monen pitää valita se kääntyvä kaista vähintään 2 km ennen omaa liittymää ja sitten ollaan tukkona.

Ruotsissa tapahtuu aina näin eivätkä ruotsalaiset autoilijat lähde ohittamaan moottoritiellä, jos näkevät takaa tulevan nopeamman auton. Siellä ollaan kohteliaita ja osataan ihan normaalit käyttäytymissäännöt, joilla tekee liikenteessä yllättävän paljon. Suomessa puolestaan ei osata tehdä tilaa, ei osata katsoa peileihin ja leikitään jotain helvetin liikennepoliiseja.
 

Powerplay

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Jokerit, NHL
Minkä takia et sitten mennyt oikealle kaistalle? Olit siis ilmeisesti sitä mieltä, että muilla ei ole oikeutta ajaa sinua kovempaa, kun itsekin ajoit lievää ylinopeutta? Silloinhan on hyvä syy olla tientukkona.

En oikeasti ymmärrä, miten se kaistanvaihto voi olla niin iso operaatio. Jos ohittaa kahta autoa, jotka ovat 500 metrin päässä toisistaan ja takaa tulee nopeampia autoja, miksi ei voi siinä välissä mennä oikealle kaistalle? Vastaava juttu kehäteillä, ku monen pitää valita se kääntyvä kaista vähintään 2 km ennen omaa liittymää ja sitten ollaan tukkona.

Ruotsissa tapahtuu aina näin eivätkä ruotsalaiset autoilijat lähde ohittamaan moottoritiellä, jos näkevät takaa tulevan nopeamman auton. Siellä ollaan kohteliaita ja osataan ihan normaalit käyttäytymissäännöt, joilla tekee liikenteessä yllättävän paljon. Suomessa puolestaan ei osata tehdä tilaa, ei osata katsoa peileihin ja leikitään jotain helvetin liikennepoliiseja.

Eihän tuo Tulppu ketään muuta syyttänytkään, kuin itseään ja puhui omista mokistaan. Tarkoittanee, että on ymmärtänyt tehneensä väärin.

Ihme avautumista.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Ruotsissa tapahtuu aina näin eivätkä ruotsalaiset autoilijat lähde ohittamaan moottoritiellä, jos näkevät takaa tulevan nopeamman auton. Siellä ollaan kohteliaita ja osataan ihan normaalit käyttäytymissäännöt, joilla tekee liikenteessä yllättävän paljon. Suomessa puolestaan ei osata tehdä tilaa, ei osata katsoa peileihin ja leikitään jotain helvetin liikennepoliiseja.
Eiköhän kyseessä ole illuusio joka muodostuu seuraavasti: olet ajanut Ruotsissa pari kertaa, ja joku on toiminut toiveittesi mukaisesti. Suomessakin useimmiten näin toimitaan, mutta sapettaahan se, kun joku ei toimi. Unohtuu siinä suutuspäissään sekin, kuinka juuri äsken joku toimi liikenteessä herran toiveiden mukaan. Tästä vedetään looginen johtopäätös, että Ruotsissa aina menee kaikki hyvin ja Suomessa joku ajaa aina ohituskaistalla satasta. Jatkuvasti. Eikä varmasti päästä ketään ohi, kiilaa vielä oikealta yrittävät... Varmasti joku lande.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
En oikeasti ymmärrä, miten se kaistanvaihto voi olla niin iso operaatio. Jos ohittaa kahta autoa, jotka ovat 500 metrin päässä toisistaan ja takaa tulee nopeampia autoja, miksi ei voi siinä välissä mennä oikealle kaistalle? Vastaava juttu kehäteillä, ku monen pitää valita se kääntyvä kaista vähintään 2 km ennen omaa liittymää ja sitten ollaan tukkona.

Tämän allekirjoitan kyllä, olin sitten ohittava tai ohitettava osapuoli.

Autoilen kuitenkin moottoritiellä enimmäkseen aamu- tai iltapäiväruuhkasssa, ja silloin lainauksessa kuvailtu väljä tilanne on harvinainen. Ajan enimmäkseen vasemman kaistan letkassa, joka etenee n. 140 km/h mittarinoputta, todellinen nopeus n. 125 km/h. Edessä ja takana epälukuinen määrä samaa vauhtia eteneviä autoja. Oikealla kaistalla ajetaan melko tiiviissä jonossa 85-95 todellista nopeutta, ja sinne tunkeminen johtaisi siihen, että koko vasemman kaistan letka pyyhältäisi ohi. Jos tässä tilanteessa en ole se letkan ensimmäinen auto, en yleensä harkitse väistämistä oikealle vaikka takana kuinka ahdistaisi Teiden Ritari.

Minusta on epäloogista, että kuvatunlaisessa tilanteessa vasemman kaistan letkan keskivaiheilla valojaan vilkutteleva kuski ei itse väistä sinne oikealle vaikka hänenkin perässään on kenties nopeampaa vauhtia toivovia autojilijoita.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minusta on epäloogista, että kuvatunlaisessa tilanteessa vasemman kaistan letkan keskivaiheilla valojaan vilkutteleva kuski ei itse väistä sinne oikealle vaikka hänenkin perässään on kenties nopeampaa vauhtia toivovia autojilijoita.

Itse myönnän olevani sen verran huono autoilija, että jos selkeästi ruuhkaisella moottoritiellä vasemmalla kaistalla ollessa joku takana oleva kehtaa vilkuttaa valoja sen takia ettei se pääse citymaasturibemarillaan ajamaan "täysiä", niin tapana on ollut vilkauttaa kaverille takaisin jarruvaloja. Joo tiedän, että on turha lähteä tuohon mukaan, mutta sen verran se käy tympimään, kun tyhmempikin näkee ettei se jono liiku yhtään sen nopeampaa vaikka kaikki vilkuttelisivat valoja.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eiköhän kyseessä ole illuusio joka muodostuu seuraavasti: olet ajanut Ruotsissa pari kertaa, ja joku on toiminut toiveittesi mukaisesti. Suomessakin useimmiten näin toimitaan, mutta sapettaahan se, kun joku ei toimi.
Ei kyseessä ole mikään illuusio vaan tämä on ihan puhdasta faktaa. Huomaat tämän varmasti itsekin, jos käyt Ruotsissa ajamassa. Suomessa ei toimita näin edes useimmiten, vaan useimmiten sieltä oikealta kaistalta tullaan ohittamaan, vaikka järkevä kuski antaisi selvästi nopeamman kuskin tulla ensin takaa ohi. Ruotsissa näin toimitaan lähes poikkeuksetta. Ero on todella selvä, jos ajaa ensin Suomesta Ruotsiin ja Ruotsista Tanskaan. Kaikissa liikennekulttuuri on täysin erilainen: Ruotsissa aivan omaa luokkaansa. Tanskaa ja Suomea on vaikea verrata, kun molemmissa liikennekulttuuri on niin paljon Ruotsia heikompi, mutta eri tavalla.
Minusta on epäloogista, että kuvatunlaisessa tilanteessa vasemman kaistan letkan keskivaiheilla valojaan vilkutteleva kuski ei itse väistä sinne oikealle vaikka hänenkin perässään on kenties nopeampaa vauhtia toivovia autojilijoita.
No nämä sankarit ovat ihan oma lukunsa. On epäloogista, että ruuhkassa ohituskaistalla on aina enemmän autoja kuin oikealla kaistalla. Mutta eihän se tietenkään letkassa letkan vauhtia ajavan vika ole, että tilanne on tämä. Useinhan nämä sankarit lähtevät sitten koukkailemaan oikealta, mikä on jo oikeasti vaarallista toimintaa.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
On epäloogista, että ruuhkassa ohituskaistalla on aina enemmän autoja kuin oikealla kaistalla. Mutta eihän se tietenkään letkassa letkan vauhtia ajavan vika ole, että tilanne on tämä. Useinhan nämä sankarit lähtevät sitten koukkailemaan oikealta, mikä on jo oikeasti vaarallista toimintaa.

Turun motarilla on todella usein ruuhkan aikaan juuri näin, vasen kaista tukossa ja oikeelta pääsisi ajelemaan. Se kuitenkin on mainittava että kyllä sielläkin tilaa saa kun tulee kaksipyöräisellä jonon taakse, niin monasti olen autolla seissyt siellä jonossa ja lipunut ohituskaistaa noin 100 km/h ilman että kukaan väistää mihinkään, mutta prätkällä kun tulee niin jengi käy tosiaan siellä oikealla puolella sen aikaa että päästävät pyörän ohi ja tulevat takaisin vasemmalle.
En osaa sanoa tuohon ruotsin ja suomen liikennekulttuuriin oikein mitään, vaikka useasti tuleekin ruotsissa käytyä, siellä vain on tullut ajeltua taksilla ja veneellä, ja veneelläkin vain kännissä (hymiö)
 

Betoz

Jäsen
No jos nyt jotain malliksi niin tänään olin kyllä varmaan aika rasittava tientukko kun lähes jarruttomalla harrasteautollani yritin sompailla kaupungilla osumatta kehenkään. Hidastaminen risteyksiin alkoi lievästi sanottuna aikaisessa vaiheessa - -
Tuo on kyllä jo oikeasti aika perseestä. En nyt viitsi Suurena Saatanana alkaa kummemmin jeesustelemaan, mutta sen verran sanon, että kyllähän se vehicle pitää tarpeen tullen saada pysähtymään parissa sekunnissa. Tuo on jopa vaarallisempaa kuin erittäin raju ylinopeus. No, tulipa jeesustelua.

Itsekin törttöilin tänään liikenteessä. Tuleekohan kukaan valittamaan mustasta Astrasta tänne?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuo on kyllä jo oikeasti aika perseestä. En nyt viitsi Suurena Saatanana alkaa kummemmin jeesustelemaan, mutta sen verran sanon, että kyllähän se vehicle pitää tarpeen tullen saada pysähtymään parissa sekunnissa. Tuo on jopa vaarallisempaa kuin erittäin raju ylinopeus. No, tulipa jeesustelua.

No, jollain se auto piti saada vietyä nosturille että pääsisi korjaamaan. Ja ennakoivalla ajotavalla ja hiljaisella vauhdilla tosiaan pystyy aika paljon vaikuttamaan siihen että ei nyt mitenkään tarpeettoman vaaralliseksi käy se siirto, mutta toki se ärsyttää ajella kahtakymppiä liikkuvan auton takana.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Loistavaa, tätä on kyllä pakko kokeilla kun seuraavan kerran nämä älypäät tulee ajelemaan puskuriin kiinni. Aivan käsittämätöntä miten näiltä on muutenkin liikennesäännöt täysin hukassa, aiheuttavat kyllä semmoisia vaaratilanteita että huh huh.

Muuten toimii sit ihan molemmin päin tämäkin asia, vaikka kuinka monta kertaa ajaessa taajamissa ja kantateillä tai kehällä jonossa, on autot niin lähellä persettä että jos ilman housuja ajelis niin kuski takana pystyisi laskemaan perskarvojen määrän ja kertomaan onko pyyhitty hyvin. Yleensä riittää jos hieman väläyttää jarruvaloja.
Se vaan on niin taivaan tosi että pyörä pysähtyy kuin seinään jos verrataan autoon.
 

miklis

Jäsen
kentsu kirjoitti:
Se vaan on niin taivaan tosi että pyörä pysähtyy kuin seinään jos verrataan autoon.


Tuo alkaa olla jo vaarallisen vanhentunutta tietoa, asiasta on keskusteltu pyöräpalstalla liki joka kesä. Tämänvuotinen kesksutelu löytyy täältä:
Moottoripyora.org

Staga@.org kirjoitti:
Piti ihan kaivaa esiin Biken testi jossa oli jarrutusmatkoja testailtu satasesta nollaan:

Benelli Tre 1130K 37,13m
BMW R1200GS 40,69m
Ducati Multistrada 39,26m
KTM SM T990 39,26m
Triumph Tiger ABS 46,3m

vrt

TM:n koeajoissa:
Alfa MiTo 39,3m
Ford Kuga 39,7m
M-B E220CDi 40,1m
Toyota Avensis Wagon 40,8m
Huyndai i20 42,6m (rumpujarrut takana)
Fiat 500 1,2 41,2m (rumpujarrut takana)

Eli samoihin mennään, jos joku nyt vielä ajattelee prätkänsä pysähtyvän nopeammin kuin auto niin kannattaa ajatella uudelleen.
Lisäksi vielä autolla jarruttamisen helppous, liinat voi vetää kiinni tilanteessa kuin tilanteessa, pinnalla kuin pinnalla, ja parhaimmillaan vielä EBS tms pumppaa lisää painetta jarruihin mikäli tietokone arvelee sen tarpeelliseksi.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Joo, optimitilanteessa. Käytännössä kuitenkin se auto on helpompi pysäyttää lyhyemmällä matkalla kuin moottoripyörä.

Tuo alkaa olla jo vaarallisen vanhentunutta tietoa,

Niinpä, testejä voidaan tehdä vaikka maailman tappiin asti, ja näiden mainittujen testien mukaan todellakin samoissa mennään, mutta näissä on tod näk ajettu ennalta määrättyä nopeutta ja jarrutus aloitettu annetusta merkistä ellei jopa tiehen maalatusta viivasta, mutta väitän silti että yllättävässä jarrutustilanteessa on pyörä nopeammin pysäytettävissä kuin auto. Olettaen että molemmissa on tehdasvalmisteiset jarrut eikä "piristetyt" esim suuremmilla levyillä.
Väitän myös että pyörällä jarrutettaessa reaktioaika on lyhyempi kuin autolla. Tosin tämäkin saattaa johtua siitä että ainakin oman kokemuksen kautta pyörällä ajaessa olen valppaammin seurannut muussa liikenteessä tapahtunutta toimintaa.
Sen mitä itse olen ajanut nyt piikki mukaanlukien 19 vuotta pyörällä ja 17 vuotta autolla niin väitän edelleen että se pyörä on pysäytettävissä nopeammin, tämä siis perustuu omiin henk koht kokemuksiin enkä ole mitään jarrutestejä tehnyt. Pitääkin ottaa testattavaksi moinen ihan tosissaan.
 

miklis

Jäsen
Väitän myös että pyörällä jarrutettaessa reaktioaika on lyhyempi kuin autolla. Tosin tämäkin saattaa johtua siitä että ainakin oman kokemuksen kautta pyörällä ajaessa olen valppaammin seurannut muussa liikenteessä tapahtunutta toimintaa.
Sen mitä itse olen ajanut nyt piikki mukaanlukien 19 vuotta pyörällä ja 17 vuotta autolla niin väitän edelleen että se pyörä on pysäytettävissä nopeammin, tämä siis perustuu omiin henk koht kokemuksiin enkä ole mitään jarrutestejä tehnyt. Pitääkin ottaa testattavaksi moinen ihan tosissaan.
Toki pyörälläkin voi jarruttaa kovaa, mutta se vaatii harjoitusta. Ja epäilenpä että ihan kaikilla ei ole jarrutustuntuma paras mahdollinen äkkijarrutusta ajatellen. Vaikka minullakin on pyörällä kilometrejä alla kymmeniä tuhansia, en silti usko osaavani sillä jarruttaa yhtä tehokkasti kuin autolla. Tuo jarrutuksen helppous tekee sen, että autolla jarrutuksessa on täydet tehot alusta alkaen kun pyörällä, varsinkin ilman tehojarrutuskokemusta, joutuu hakemaan sitä oikeaa jarrutustehoa. Reaktioajasta olen samaa mieltä, pyörän selässä tulee oltua valppaampana ja sormi valmiina jarrulla melkein koko ajan.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Taas on yksi Teiden ritari ollut vauhdissa. Ilta-Sanomat kertoo kuinka rattijuoppo on yliajanut moottoripyöräilijän.
Kaveri on puhaltanut sellaiset "kohtalaiset" lukemat, 2.1 promillea. No eipä tästäkään nyt varmaan kovin kummoista tuomiota tule. Kenties hieman ajokieltoa ja pieni sakko ?
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Pakko laittaa tännekin. Ajelin tuossa yöllä Porista Tampesteriin tuon sonispeerin jälkeen. Pakko kyllä jakaa kiitosta porukalle siellä, kaikki ajelivat kiltisti samassa letkassa, eikä kukaan alkanut tehdä mitään kamikaze-ohituksia, vaikka nopeus ei kova välillä ollutkaan. Olisikohan tämänkin maan nuorisoon alkanut iskeä joku tauti, pelisilmä nimittäin.
Mutta juu, iso käsi täältä.

*edit* Onko kellään tieto, että miten tuo pori-hki-väli toimi, ihan mielenkiinnosa vain utelen.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
*edit* Onko kellään tieto, että miten tuo pori-hki-väli toimi, ihan mielenkiinnosa vain utelen.

Eilen päivällä ajeltiin, ei mitään valittamista. Yksi idiootti-akka halusi välttämättä ohituskaistan aikana ajaa Volvollaan meidän edelle vaikka meillä oli ihan reipas nopeus koko ajan yllä. Sitten ohituskaistan loputtua se rupesi köröttelemään alle nopeusrajoitusten jolloin meikäläisellä meni hermot. No helposti siitä päästiin ohi, mutta v*tuttaa tollanen, että pitää ensin väkisin mennä ohi ja sitten ruveta köröttelemään.

Muuten tuo kakkostie toimi ihan jees, ei ollu ruuhkaa, peltipoliiseja vähän turhan paljon, mutta nekin erotti kaukaa jolloin osattiin hidastaa ajoissa. Forssan ABC:llä oli törkeän hidaspalvelu.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
.... Yksi idiootti-akka halusi välttämättä ohituskaistan aikana ajaa Volvollaan meidän edelle ...
... Forssan ABC:llä oli törkeän hidaspalvelu.

Nojuu, toi on kyllä kohtuullisen rasittavaa. Tai se, että ohitettava alkaa kiidyttää, tyyliin sinähän et ohi mene. Tuttua pakuilijalle :) Toisaalta, ransiitilla sai aika hyvin tilaa, ku pisti kylmästi vilkkua omalle kaistalle, perään hidas mutta varma paluu omalle kaistalle. Alko nimittäin ohituskaista loppua kesken.

Mut juu, ite tosiaan ajelin yöllä treelle, sinne liikenne meni kyllä hienosti, vaikka jonoa olikin. Luojan kiitos kaikki ajeli kiltisti jonossa. Mitä nyt, pari pyörää meni ohitse. Mutta niille se nyt vaan on helpompaa.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kiitos sinulle kusipää, joka ajoit tänään Vantaalla Tuupakantietä ohitseni tummansinisellä Honda Accord 5D Tourer 2.4 automaticilla. Vaikka sinua nyppii se, että maantiepyörällä joku ajaa tienlaidassa kevyenliikenteenväylän sijaan, ei tehtävänäsi ole soittaa torvea monen sekunnin ajan ja sen jälkeen ajaa niin läheltä kuin vain mahdollista ohi. Suomessa poliisi valvoo liikennekäyttäytymistä, eivät toiset autoilijat, varsinkaan vaarantamalla tällä tavoin liikenneturvallisuutta. Kyseisessä kohdassa on näkyvyyttä noin 500 m, ei sulkuviivaa eikä vastaantulevaa liikennettä.

Vastaavanlaisten idioottien olisi joskus hyvä kokeilla ajaa 23 millisillä renkailla kevyenliikenteenväyliä, joissa on korokkeita jatkuvasti. Jos kevyenliikenteenväylän ajaminen on mahdollista, ajan aina niitä pitkin. Jos taas ei ole, valitsen reitin sen mukaan, että teillä on mahdollista ajaa liikenteen seassa turvallisesti. Joitain tämä näyttää ärsyttävän, mutta pysähtyisivät sitten edes keskustelemaan asiasta, kun heille näyttää merkkiä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Näistä mopoilijoista on tullut avauduttua ennenkin ja tänään taas todistin varsinaista sankariesitystä kun ajelin ihan rauhassa viittäkymppiä kylän raitilla ja olin valmistautumassa oikealle kääntymiseen. Juuri kun aloin hidastaa ja hipelöin vilkkukytkintä niin oikealta puolelta kuuluu helvetinmoinen pärinä ja minulta meni melkein paskat housuun. Vittumarkohan se siellä päätti vetää minusta mopolla oikealta puolelta ohi! Saa kyllä jätkä kiittää onneaan että en juuri sillä hetkellä päättänyt ryhmittyä reilusti oikeaan reunaan, olisi saattanut nimittäin tulla Derbille vähän ahdasta siellä. Perkele että noille mopoilijoille pitäisi näköjään laittaa pakolliseksi vähintään puoli vuotta kestävä mopokoulu jossa järkeä ja liikennesääntöjä taotaan päähän vaikka voimakeinoin! Kyllähän sitä itsekin varmaan tuli jotain hölmöiltyä mopolla silloin junnuna mutta oli siinä nyt sentään edes vähän järki mukana toisin kuin näillä tämän päivän kakaroilla. Ei minulle nyt saatana missään vaiheessa tullut edes mieleen alkaa autoa ohittamaan pientareen puolelta!
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Juuri kun aloin hidastaa ja hipelöin vilkkukytkintä
Irroitan tämän koko muusta jutusta tietämättä yhtään, että missä järjestyksessä yllä tehtiin mitäkin. Vittu että nimittäin vituttaa kun sitä vilkkua ei osata iskeä päälle jo siinä vaiheessa kun ajatellaan, että kohta käännytään. Aina kun jarruvalo vilahtaa ennen vilkkua tekisi mieli seurata kyseistä maanteiden persereikää kotiinsa ja kysyä, että miksi? Miksi vitussa? Ihan oikeasti? Miksi kukaan kääntyessään painaa jarrua ennen vilkkua?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Irroitan tämän koko muusta jutusta tietämättä yhtään, että missä järjestyksessä yllä tehtiin mitäkin.

Nostin jalan kaasulta ja olin juuri laittamassa vilkkua päälle ja siirtämässä jalkaa jarrupolkimelle kun säikähdin vierestä kuulunutta mopon ääntä. Eli en siis ehtinyt jarruttaa saati juuri hidastaa vauhtia kun tämä valopää hyökkäsi sieltä oikealta ohi. Siitä olen ihan samaa mieltä että nämä "vilkunpanttaajat" on aika ärsyttävää porukkaa kun jarrutetaan auto ensin melkein pysähdyksiin ja sitten lykätään vilkku päälle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös