Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 018 215
  • 12 406

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Edelleenkin sama asia vituttaa, josta joutuu riehumaan vuosi toisensa jälkeen...

Eli mikä siinä on niin vitun vaikeaa motarilla käyttää sitä ohituskaistaa oikein. Ohitus ei voi kestää 30-60s tai jopa pidempäänkin joidenkin valopäiden toimesta silloin, kun ei ole autoletkaa edessä. Tuosta ajasta suurin osa ajetaan rinnakkain oikealla kaistalla ajavan kanssa. Joko mennään ohi tai sitten ei mennä. Tasan 2 vaihtoehtoa.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Edelleenkin sama asia vituttaa, josta joutuu riehumaan vuosi toisensa jälkeen...

Eli mikä siinä on niin vitun vaikeaa motarilla käyttää sitä ohituskaistaa oikein. Ohitus ei voi kestää 30-60s tai jopa pidempäänkin joidenkin valopäiden toimesta silloin, kun ei ole autoletkaa edessä. Tuosta ajasta suurin osa ajetaan rinnakkain oikealla kaistalla ajavan kanssa. Joko mennään ohi tai sitten ei mennä. Tasan 2 vaihtoehtoa.

Johtunee siitä, että vakionopeussäätimellä ajettaessa talvella motarilla 105 km/h, niin niistä 95 km/h nopeudella ajavista ei niin vaan salamana heilahdeta ohi. Kun nämä valopäät vielä lisää vauhtia siinä vaiheessa, kun tajuavat jonkun ajavan rinnalla.

Tämän huomasin juuri viikonloppuna moottoritietä ajaessani. Ajoin vakionopeussäätimen kanssa n. 105 km/h ja edella ajava auto lähestyi pikku hiljaa. Sitten kun olin "ohitus etäisyydellä" ja siirryin vasemmalle kaistallen, niin tämä edellä ajanut lisää vauhtia ihan reilusti. Noh, siirryin takaisin oikealle kaistalle ja tämä aiemmin alinopeutta ajanut veikko hävisi johonkin horisonttiin. On niitä kaikenlaisia...
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kuulin autokoulussa aikoinani jutun, joka tosin voi olla ja varmaan onkin legenda. Kaksi autoa lähtivät Lahdesta ajamaan vanhaa tietä kohti Helsinkiä, samasta osoitteesta Lahdessa samaan osoitteeseen Helsingissä. Toinen rauhallisesti virran mukana ajellen ja toinen aina paikan tullen ohitellen ja mahdollisimman suurella nopeudella. Eroa saapumisaikaan kuulemma 6 minuuttia. Kannattaako? Kerkeät juuri spaddun imaista ennen kuin toinen saapuu.
Uskoo ken tahtoo, mutta omasta mielestäni tuo ei kyllä jää hirveästi totuudesta.

Kyllä tuossa varmasti totuuden siemen on. Tokihan se itsestä tuntuu messevämmältä ajella kun porukka jää taakse ja olet ns. ekana perillä. Totuus kuitenkin on, ettet sitä säästynyttä aikaa mihinkään järkevään kuitenkaan käytä joten riskeeraaminen on täysin turhaa.

Jostain syystä sitä ylinopeutta (80->neula 100, 100->neula 120 120->neula 140) silti tulee itsekin ajettua lähes aina kun keli ja liikenne antavat myöten. Kai sitä sitten on vain niin tyhmä.
 

Hartiapankki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport ja kaikkinainen urheilu vaasalaisittain
Tympii nuo kiertoliittymää väärinkäyttävät autoilijat. Kiitos heidän, joutuvat liittymässä jo ajavat olemaan jatkuvasti varpaisillaan kun ei tiedä onko tuo liittymää kovaa vauhtia lähestyvä juippi liikenteessä "kyllä tuosta vielä ehtii"-mentaliteetilla vai hiljentääkö vauhtiaan juuri ennen liittymää.
Kotipaikkakunnallani on ollut kiertoliittymä entisen neljän tien stop-risteyksen paikalla nyt jo yli kymmenen vuotta, mutta silti lähes viikottain tulee jokin läheltä piti-tilanne eteen. Kiertoliittymissä ajosta puhuttaessa valitetaan usein vilkuttamatta jättämisestä liittymästä poistuttaessa, ja kyllähän se sujuvoittaisi liikennettä jos sen jokainen muistaisi. Kuitenkin suurempi riski liittymän kätössä varsinkin näin talviaikaan ovat juuri nuo hätähousut, jotka

a) lähestyvät liittymää suurella nopeudella, vaikka n. 50m ennen liittymää on jo 50km/h nopeusrajoitus. Osa pysäyttää sitten äkkijarrutuksella juuri ennen rinkiä.
b) lähestyvät em.tapaan liittymää, ja ajavat ringille väistämisvelvollisuudestaan huolimatta suoraan liittymässä jo ajavan eteen aiheuttaen tälle äkkijarrutuksen.

On mahdotonta tietää, kumman vaihtoehdon mukainen kiertoliittymää suurella nopeudella lähestyvä kuski on, ja siksi sinänsä loistava liikennejärjestely entiseen risteykseen verrattuna menettää merkityksensä kun en ainakaan itse halua mitään ns. voittokolareita, vaan olen valmis tekemään hätäjarrutuksen vaaratilanteen uhatessa. Nyt noita sattuu sen verran usein että joutuu jokaisen liittymää lähestyvän auton tekemisiä tarkkailemaan normaalia tarkemmin.

Kyseessä on pienehkö yksikaistainen kiertoliittymä, halkaisijaltaan ehkä joku parikymmentä metriä.
 
Viimeksi muokattu:

Sampe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins/Turun PalloSeura/Kiekko-Vantaa
Vituttaa moottoriteillä sellaisella kelillä kun loskapaska/vesi lentää ja pyyhkijät saa olla muutenkin koko ajan käytössä autoilijat jotka ohituksen jälkeen kurvaavat suoraan eteen.Se olisi täysin ymmärrettävä tapa toimia jos takaa joku pyrkii vielä lujempaa ohi,mutta viimeksikin kun väliä Hki - Hml ajoin niin liikennettä ei ollut nimeksikään.Siitä huolimatta se kaistanvaihto suoritetaan heti kun ohi on päästy.Mikä vittu siinä on ettei sitä tyhjää kaistaa voi ajaa hieman pidempään?

Samaa mieltä sillä tarkennuksella, että palaaminen verrattaen nopeasti toisen eteen oikealle kaistalle on ymmärrettävää vain, mikäli se ohituskaistan heikkikovalainen ajaa suunnilleen omassa takapuskurissa kiinni (niin kuin yleensä tekee).

Vielä astetta kummallisempi tapaus sattui lauantaina Lahdentiellä. Keli oli hyvä ja molemmat kaistat olivat parin kilometrin verran aivan tyhjiä, mutta autoni takapuskuria ihailemaan kiihdyttänyt kaveri ei vain uskaltanut ohittaa...kunnes ohituskaistalle siirtyi lopulta pari rohkeampaa ja vielä nopeampaa kuljettajaa. Siinä vaiheessa kaverille tulikin ahaa-elämys, jonka seurauksena hirveällä kiireellä kiilaus nopeampien kuskien eteen ja pian yhtä kiireinen kiilaus meikäläisen eteen.

Sen jälkeen olikin taas ihan rauhallista ja mukavaa.
 

KJ hunter

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tälläinen homma kuin pitkillä ajaminen valaistulla tiellä, taajamassa sekä sen ulkopuolella. Eli minkä takia tarvitsee niitä pitkiä käyttää, vaikka tie on täysin valaistu, eikö riitä usko niihin tievaloihin vai mitä? Minusta pitkät on tehty ei-valaistuja teitä varten.

Itse pidän lenkkeilystä iltaisin ja aina autoja tulee ohi ja vastaan tietenkin reilusti. Muutama kuski aina tulee pitkillä vastaan ja pitkät päällä ajaa ohi, vaikka varmasti on huomannut, että siellä lenkkeilijä tulee vastaan(kyllä löytyy heijastimet) Muutaman kerran on tehnyt mieli näyttää keskaria, mutta on jäänyt tekemättä. Onneksi sieltä löytyy niitä järkeviäkin kuskeja, jotka osaavat käyttää niitä pitkiä oikein.

Ja ei, en ole ituhippi, joka vihaa autoja. Itseltäni löytyy ajokortti sekä auto.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuulin autokoulussa aikoinani jutun, joka tosin voi olla ja varmaan onkin legenda. Kaksi autoa lähtivät Lahdesta ajamaan vanhaa tietä kohti Helsinkiä, samasta osoitteesta Lahdessa samaan osoitteeseen Helsingissä. Toinen rauhallisesti virran mukana ajellen ja toinen aina paikan tullen ohitellen ja mahdollisimman suurella nopeudella. Eroa saapumisaikaan kuulemma 6 minuuttia. Kannattaako? Kerkeät juuri spaddun imaista ennen kuin toinen saapuu.
Uskoo ken tahtoo, mutta omasta mielestäni tuo ei kyllä jää hirveästi totuudesta.

Tämähän on kyllä laskettavissakin kohtalaisen helposto. Eli jos sadan kilometrin matkan ajaa satasta, kuluu aikaa tunti. Jos taas ajaa 100 km/h menee aikaa 54.36 minsaa. 120 km/h päristellessä sitten säästääkin jo karvan verran yli 10 minsaa.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Tämähän on kyllä laskettavissakin kohtalaisen helposto. Eli jos sadan kilometrin matkan ajaa satasta, kuluu aikaa tunti. Jos taas ajaa 100 km/h menee aikaa 54.36 minsaa.
Tämä täytyy olla jo yliopistotason matematiikkaa korkeampaa tiedettä... Ei edes selvinpäin saa mitenkään väännettyä eroa satasen ja 100km/h välille. ;)
 

forrest

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Blue Jackets, Panthers
Kansanedustaja kaahasi korttinsa hyllylle, kertoo Ilta-Sanomat. Selitys huimalle 49 km/h:n ylinopeudelle on vähintäänkin mielenkiintoinen: "- En katsonut mittaria, sillä minulla oli täysi työ päästä rekan ohi.".

Eli jotta moottoritiellä on mahdollista päästä satasta jyskyttävästä rekasta ohitse, on kaahattava nasta laudassa sataaviittäkymppiä.
 

jkm

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata ja Pool
Tälläinen homma kuin pitkillä ajaminen valaistulla tiellä, taajamassa sekä sen ulkopuolella. Eli minkä takia tarvitsee niitä pitkiä käyttää, vaikka tie on täysin valaistu, eikö riitä usko niihin tievaloihin vai mitä? Minusta pitkät on tehty ei-valaistuja teitä varten.
Olen huomannut saman homman Porvoon suunnalla, jossa tulee ajeltua lähes päivittäin. Itsekin olen tottunut käyttämään pitkiä vain täysin pimeällä tiellä, mutta tuolla suunnalla tulee vastaan jengiä harva se päivä käyttäen pitkiä. Tässähän on myös se ongelma, että pimeällä ajettaessa tajuaa helpommin käyttävänsä pitkiä, mutta valaistulla tiellä pitkiä käyttävät tuntuvat unohtelevan, että ne ovat käytössä, sillä niin ikään lähes päivittäin joutuu välkäyttelemään omia pitkiä, että nämä ritarit muistaisivat palata normaalien käyttöön.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Kansanedustaja kaahasi korttinsa hyllylle, kertoo Ilta-Sanomat. Selitys huimalle 49 km/h:n ylinopeudelle on vähintäänkin mielenkiintoinen: "- En katsonut mittaria, sillä minulla oli täysi työ päästä rekan ohi.".

Eli jotta moottoritiellä on mahdollista päästä satasta jyskyttävästä rekasta ohitse, on kaahattava nasta laudassa sataaviittäkymppiä.

Varmaan näitä järjen jättiläisiä jotka lähtevät ohitukseen juuri kun ohituskaista on loppumassa tai ramppi tulossa mihin pitäisi kääntyä. Välillä varsinkin ensimmäisestä syystä näkee sellaisia kamikaze-ohituksia että hirvittää. "Kyllä minä kerkeän" ja kaasu pohjaan ja sitten vauhtia onkin helposti se 150 km/h.

Itseäni vituttavat autoilijat, jotka näin loska/vesikeleillä eivät katso yhtään kun ajavat helvetin isoihin vesilammikoihin. Vesi lentää tuollaisesta helposti 10 metriä kun tarpeeksi on vauhtia ja tätähän nämä ruudinkeksijät eivät tajua. Varsinkin amikset ovat kunnostautuneet tällä saralla, onneksi nykyään osaa jo hieman varautua tälläiseen.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Varsinkin amikset ovat kunnostautuneet tällä saralla, onneksi nykyään osaa jo hieman varautua tälläiseen.

Joo, sama.

Tuntuu, että Kuopiossa ammattikoulun ystävät oikein keräävät sillä 1.6 Corollalla vauhtia, että kura lentäisi mahdollisimman pitkälle jalkakäytävällä. Edelleen huono omatunto, kun kerran olen kerran heittänyt lumipallon tällaisen tyypin takalasiin ja sentteriä näytin perään. Helpotti se silloin ja sadistisen hyvänolontunteen sain, kun kyseinen lökäpöksy huudatti torvea ja puisti nyrkkiä perään. Kusipää. (Kyllä, minäkin olin kusipää, heittäisin uudelleen.)

Kiitokset tosin eräälle ilmeisen varakkaalle Mersun miehelle, joka toissailtana pysähtyi ja odotti sekä minun, että vastaantulevan auton menevän ohitseen ennen kuin posautti kuralammikon yli. Ei se niin vaikeaa ole liikenteessä käyttäytyä ihmisiksi, tuo Mersun mies saisi kahvit, jos törmättäisiin uudelleen.
 
Mikä siinä on, että Suomalaisen miehen sisintä repii jos joutuu ohitetuksi?

Tai siinä ettei sen ison auton perässä vaan voi ajaa. Viis siitä että se iso auto ajaa ihan sen nopeusrajoituksen mukaan tai jopa yli. Päivittäin jonkun fiksun on sieltä ohi tungettava ja koukattava samantien eteen. Siis kun ajetaan sellaisella tiellä missä on se kaksi kaistaa suoraan meneville. Esim. parisen viikkoa sitten ajelin 60 rajoituksella n. 65km/h oikeaa kaistaa pitkin. Takana oleva henkilöauto siirtyi vasemmalle kaistalle ja lähti kiihdyttämään. Siinä vaiheessa ei ollut enää vaikea arvata mitä se meinasi. Nostin oman nopeuden vähän yli 70km/h ja tää tyyppi nosti myös omaa nopeuttaan reilusti. En viitsinyt alkaa ajamaan kilpaa sen enempää, vaikka tyhjällä autolla ajoinkin. Ohituksen jälkeen tämä sankari tietenkin koukkasi suoraan siihen eteen. Ei sitten voinut yhtään kauemmas mennä. Eikö ne yhtään ajattele että siitä ei ole mitään hyötyä. Koska todennäköisesti se bussi hyvin pian kääntyy johonkin, tai menee pysäkille. Näilläkin paskantärkeillä apinoilla (tai en halua loukata apinoita) on muka kiire johonkin, mutta olisi kiva tietää mihin. Siis ettei sinne ehdi minuuttia myöhemmin. Tulisivat joskus kyytiin katsomaan mitä se on kun on ihan oikeasti kiire ja jokainen minuutti on tärkeä. Koska ne minuutit kertaantuu jokaisella kierroksella ja hyvin äkkiä olet 5-10 minuuttia myöhässä ja asiakkaat on vittuuntuneet ja itseäänkin vituttaa kun koitat sitä saada kiinni ja kaikenmaailman urpot kiilailee eteen ym. kivaa.

On muuten tosiaan kivaa nyt kun on se kurakeli parhaimmillaan kun lämpötila aamupäivästä nousee plussalle ja monissa paikoissa on kunnon lätäköt. Itsehän en tosiaankaan ala niitä kiertämään jos ei ole tarvis. Siis jos ei siinä lähimailla ole ketään jalankulkijoita. Eräs vastaantuleva volvo sitten päätti väistää isoa lätäkköä, vaikka ei missään ketään jalankulkijaa tms näkynytkään. Muuten ihan jees, mutta kannattaisi katsoa ettei vastaan tule ketään. Oli sitten ihan kiva kun itse jouduin väistämään tätä tyyppiä. Ja siellä omassa laidassa oli vielä isompi lätäkkö, ja aika komeasti lensi kura kun siitä kuuttakymppiä yli ajoi isolla autolla. Pysäkeille joutuu ajamaan aika hissukseen kun niissäkin on usein kunnon lätäköt ja ei välttämättä halua kastella niitä matkustajia. Ja kunhan lumet on sulaneet niin sitten alkaakin se katupöly pöllyämään. Ja se on oikeasti vittumaista kun sitä on auto täys kun ovia availee.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Esim. parisen viikkoa sitten ajelin 60 rajoituksella n. 65km/h oikeaa kaistaa pitkin. Takana oleva henkilöauto siirtyi vasemmalle kaistalle ja lähti kiihdyttämään. Siinä vaiheessa ei ollut enää vaikea arvata mitä se meinasi. Nostin oman nopeuden vähän yli 70km/h ja tää tyyppi nosti myös omaa nopeuttaan reilusti.

Näin taas "ammattiautoilija" suorittaa vahvasti. Minkähän helvetin takia sitä nopeutta piti nostaa siinä vaiheessa, kun toinen lähtee ohittamaan? Kannattaisi varmaan vaihtaa ammattia, jos se on noin hankalaa ja vittumaista. Ihmiset oikein ohittelee ja kaikkea.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Esim. parisen viikkoa sitten ajelin 60 rajoituksella n. 65km/h oikeaa kaistaa pitkin. Takana oleva henkilöauto siirtyi vasemmalle kaistalle ja lähti kiihdyttämään. Siinä vaiheessa ei ollut enää vaikea arvata mitä se meinasi. Nostin oman nopeuden vähän yli 70km/h ja tää tyyppi nosti myös omaa nopeuttaan reilusti. En viitsinyt alkaa ajamaan kilpaa sen enempää, vaikka tyhjällä autolla ajoinkin.
Onneksi et ole bussikuskina täällä päin. Enpähän ainakaan osu vahingossakaan samalle tielle tuollaisen pässin kanssa. On kyllä harvinaisen idioottimainen teko lähteä bussilla kiihdyttämään vain siksi ettei joku pääsisi ohi.

Olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa; vaihda alaa. Ammattiautoilijan työ ei selvästikään sovellu sinulle.
 
Odotinkin tuonkaltaisia vastauksia. Tulihan ne sieltä. Hyvin tekin vedätte, taidatte itse olla noita ohittelijoita. Taisin tuossa mainita kuitenkin että autossa ei ollut matkustajia, ja en tuollaista yleisesti harrasta ja tuohonkaan pelleilyyn en sen enempää lähtenyt mukaan. Itsellä oli siinä vaiheessa iltaa jo päivä pulkassa, joten senkin takia se kaasujalka vähän painoi ja sitten tulee tuo mainitsemani neropatti jonka on päästävä ohi, ihan sama mitä nopeutta ajan. Tulkaa mukaani päiväksi ja näette miten paljon urpojen tekoja siinä joutuu katsomaan. Siis ne henkilöautot... Jos olisin yhtään heidän kaltaineen niin luuletteko että olisin enää tässä työssä? Luultavasti olisin jo päätynyt etusivulle tappamalla itseni ja kymmeniä matkustajia.

Voin kertoa ihan vaan pari esimerkkiä kuluneelta viikolta. Olin lähdössä pysäkiltä, joka oli tien laidassa, ei siis normi pysäkkisyvennys, vaan joutui seisomaan siinä tien laidassa. Laitoin vilkun vasemmalle, taustapeilistä näen selvästi kun takaa tuleva auto väistämisen sijaan kiihdyttää ja koukkaa vastaantulevien kaistalle (olisi ihan hyvin ehtinyt hiljentääkin) Pari kyydistä jäänyttä tenavaa oli lähtenyt tien yli keulan ohi ja ei kovin kaukana ollut etteivät jääneet alle. Samantien kun nuo tenavat oli ohittaneet minun keulan lähdin suoraan liikkeelle, koska olin jo siinä omalla kaistalla. Tarkoitus tietenkin sekin että tuo henkilöauto tajuaisi kenties jotain ja ei ajaisi noiden tenavien yli. Huomasi kyllä nuo lapset, mutta ei hiljentänyt yhtään. En siinä vaiheessa enää tietenkään alkanut itsekään hiljentämään uudestaan vauhtia pois, ja tuo sankari sitten lopulta koukkasi siihen eteeni tööttäillen. Joten kai se taas oli tosiaan minun syy... Voisi kenties miettiä niitä liikenne sääntöjä uudestaan. Tai vaikka kuinka vihaisi ammattikuntaamme niin ajatella edes niitä matkustajia ja olla vaarantamatta niitä. Koska sitä tuollaiset koukkaukset just on. Mistä ne tosiaan tietää ettei sieltä keulan ohi juokse lapsia siihen eteen?

Tänään olin taas lähdössä pysäkiltä, vilkku siis vasemmalle, takaa tuli jono autoja. Ja kuinka mones niistä sitten väisti? Viides. Vaikka se ensimmäinenkin olisi ehtinyt ihan hyvin. Usein siirtyvät juurikin siihen vastaantulevien kaistalle samantien kun minulla vilkku välähtää. Eivät edes katso tuleeko vastaan ketään. Usein tulee ja nokkakolari on aika lähellä ollut parikin kertaa. Kyllä se on ihan näiden urpojen asia jättää se auto kotiin ja tulla vaikka sitten siihen minun kyytiin. Ja itseänne ei koskaan tietenkään vituttaisi jos teitä vastaan rikotaan liikennesääntöjä useita kertoja päivässä? Jos ei, niin kannattaa toki tulla bussikuskiksi. Ei minua itseni puolesta niinkään siinä vituta, vaan sen että kyydissä oli tänäänkin se 80 ihmistä ja sitten jotkut urpot ajaa miten sattuu, kun niillä on muka kiire johonkin.
Ja kyllä, työkaverini ajattelevat ihan samoin kanssani näistä asioista, ja kukaan niistä ei ole vittumainen. Parhaita työkavereita tähän asti, hiton rentoa sakkia. Henkilöautoilla sensijaan on pahoja asennevikoja meitä kohtaan. Toki tehän te taas täällä minut tunnette todella hyvin, ei siinä mitään. Kumma kun ne kyydissä olleet työkaverit ja muut matkustajat vaan puhuu ihan toista. Yleisimmät kommentit ajotavastani kun ovat olleet että tasaista ja rauhallista. Että mitä jos itse tarkastatte ne asenteenne. Ja pitää olla yliluonnollisen hyvät hermot jos ei koskaan vituta noiden henkilöautojen keskellä. Joo toki siellä on niitä jotka osaa ajaa ja ovat joskus jopa ystävällisiä, mutta valitettavan harvoin.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
...Henkilöautoilla sensijaan on pahoja asennevikoja meitä kohtaan. Toki tehän te taas täällä minut tunnette todella hyvin, ei siinä mitään. Kumma kun ne kyydissä olleet työkaverit ja muut matkustajat vaan puhuu ihan toista. Yleisimmät kommentit ajotavastani kun ovat olleet että tasaista ja rauhallista. Että mitä jos itse tarkastatte ne asenteenne. Ja pitää olla yliluonnollisen hyvät hermot jos ei koskaan vituta noiden henkilöautojen keskellä. Joo toki siellä on niitä jotka osaa ajaa ja ovat joskus jopa ystävällisiä, mutta valitettavan harvoin.
Jos ihan vain vittuillakseen yrittää estää henkilöautoa ohittamasta, niin ei kannata paljon ihmetellä miksi asenteet bussikuskeja kohtaan ovat mitä ovat.

Noista kertomistasi pysäkiltä lähtemisistä olisi muuten kiva tietää, mikä on nopeusrajoitus tuolla alueella. Eli oliko noilla henkilöautoilla väistämisvelvollisuus vai ei? Jos oli, niin sitten typerää touhua ko. kuskeilta. Jos taas ei, niin katso peiliin.

Enkä todellakaan välitä pätkän vertaa mitä mieltä työkaverisi ja matkustajat ovat ajotavastasi, jos kuitenkin tyhjällä autolla ajat kilpaa henkilöautojen kanssa. Ei täällä ole mitään tarvetta tarkistaa asennetta, ainakaan niin kauan kuin bussikuskit ajavat kuten ajavat.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
J
Noista kertomistasi pysäkiltä lähtemisistä olisi muuten kiva tietää, mikä on nopeusrajoitus tuolla alueella. Eli oliko noilla henkilöautoilla väistämisvelvollisuus vai ei? Jos oli, niin sitten typerää touhua ko. kuskeilta. Jos taas ei, niin katso peiliin.


Kyllä kaupunkimme autoilijat sen verran juntteja ovat, ettei täällä todellakaan ole minkäänlaista osaamista tai joustavuutta bussien suhteen. Sinänsä siis ymmärrän, että bussikuskit turhautuvat, mutta mielestäni ammattikuljettajalta vaadittavista ominaisuuksista yksi keskeisimpiä on ja tulee aina olemaan provosoitumattomuus. Idiooteista voisi sen sijaan soitella poliisille hieman useammin, tässä kylässä ne ajavat kuitenkin samaa reittiä joka aamu ja ilta joten nappaaminen ei olisi edes vaikeaa.

En kuitenkaan puolustele pikkukatin toimintaa, melko ristiriitaista toisaalta vinkua huomioimaan isojen autojen liikkuminen mutta sitten omalla toiminnalla vankistaa massan käsitystä idiooteista bussikuskeista. Oman oksan sahaamista.
 
En omasta mielestäni estänyt kyseistä henkilöautoa ohittamasta. Siinä oli kyllä tilaa vaikka muille jakaa. Ja jos yksi tuollainen kerta riittää leimaamaan suunnilleen koko ammattikuntani niin okei, ei kai siinä mitään. Etenkin kun se oma nopeuteni nousi ihan huimat n. 5km/h siinä tilanteessa.
Ja noissa pysäkiltä lähdöistä, tottakai kaupunkialueella kun ajelen niin se rajoitus on max. 60. Joten ei tarvitse miettiä onko minulla etuajo-oikeus, se on aina niillä reiteillä mitä ajan. Kyllä sen verran ehkä oon oppinut tässä ajassa mitä oon ajanut. Ja nuo autoilijat kyllä ihan tasantarkkaan tietää nämä säännöt. Ja väität varmaan itse ettei sinua koskaan ikinä alkaisi vituttamaan kun amatöörit tekee kaikkensa saadaksesi sinut vittuuntumaan? Ja vaikka olisinkin täysi kusipää liikenteessä niin sekö sitten riittää leimaamaan koko ammattikunnan? Meillä on 100 kuskia ja yksikään ei tietääkseni ole kusipää liikenteessä. Matkustajille hieman tylyjä kuskeja on ehkä pari. Joten prosenteissa aika häviävän pieni määrä. Kuitenkin minä ja työkaverini pyöritään tuolla kylällä keskimäärin se 8h päivässä ja näen kolleegojani useinkin ajamassa siellä, joten ehkä tiedän mistä puhun. Pysäkeiltä lähdöistä vielä sen verran, että usein jos sieltä tulee vaan yksi auto ja vaikka se ehtisi väistää niin annan sen silti mennä ja laitan sen vilkun vasta sitten vasemmalle. Tätähän ne autoilijat ei tietenkään tiedä että ihan tarkoituksella annan heille tilaa. Ja muutenkaan ihan turhaa odottaa mitään kiitosta keneltäkään. Eikä sitä kaipaakaan, ainoastaan sitä että jokainen noudattaisi niitä liikennesääntöjä. Tuo viimeinen lauseesi kertoikin kaiken olennaisen asenteestasi. Tottakai bussikuskeissakin on niitä vähemmän viisaita ja se valitettavasti näkyy sitten helpommin tuolla tienpäällä. Ja jo yksikin tällainen riittää siihen että jotkut ei meistä sitten tykkää. Kuitenkin kun se siellä liikenteen seassa ajaa päivittäin niin ehtii niitä tilanteita aiheuttamaan monelle ihmiselle. Ja jossain isommassa kaupungissa varmaan se stressikin on kovempi tässä työssä ja heikkohermoisimmat ei siellä kestä. Vaihtuvuus alalla onkin aika isoa. Ja lopuksi sanotaan vielä ettei minuakaan kiinnosta mitä ne henkilöautoilijat ajattelee minusta, uskon ennemmin niitä asiakkaitani tai työkavereita.
 
En kuitenkaan puolustele pikkukatin toimintaa, melko ristiriitaista toisaalta vinkua huomioimaan isojen autojen liikkuminen mutta sitten omalla toiminnalla vankistaa massan käsitystä idiooteista bussikuskeista. Oman oksan sahaamista.

Joo olin tyhmä kun kerroin tuon esimerkin. Koska se on tähän asti ainut tuollainen tilanne. Ne loput pari sataa tuon tyyppistä tilannetta on mennyt niin että hymähdän ja ajelen sitä omaa nopeuttani ja annan sen pippelin kasvattajan mennä ohi. Ja tuskin enää vahvistin sen tyypin asennetta, kyllä se oli jo olemassa ja sitä ei vaan voi muuttaa, niin kauan kuin se ei itse katso peiliin. Kerran yllätyin kun takana tuleva mersu päästikin minut asiallisesti lähtemään pysäkiltä, kunnes huomasin että sen takana onkin poliisiauto. Ilmankos. Ja kyllä se on usein vaikea niellä kaikki se paska mitä siinä tulee päivänkin mittaan, mutta pakkohan se vaan on. Itse koitan kuitenkin edes jollain tavalla muuttaa niitä asenteita, antamalla tilaa, vaikka ei tarvitsisi ym. Tuntuu vaan niin turhalta sitten kun itse ei saa muuta kuin paskaa niskaan. Niin ja en aio vaihtaa alaa, työstä tykkään kaikesta huolimatta, ja sitä on ainakin ihan riittävästi.

Ihan aiheeseen liittyen taas tuli mieleen eilinen tilanne. Seisoin liikennevaloissa punaisissa ja viereinen kaista oli tyhjä. Hetken päästä siitä ajoi kuitenkin eräs henkilöauto todennäköisesti ylinopeuttakin ihan surutta punaisia päin. Valot vaihtui vihreäksi pian sen jälkeen ja päästiin liikkeelle. Kyseinen auto ei kuitenkaan ajanut sen jälkeen mitenkään huomiota herättävästi, esim. ohitellut muita. Mutta seuraavissa punaisissa valoissa taas ajaa reippaasti yli. Onneksi ei tullut kolaria, ja harmi kun ne poliisit tuli vasta sen jälkeen vastaan. Usein näkee noita keltaista päin ajoa, itsekin siihen syyllistyn etenkin talvella kun ei ole mitään mahdollisuutta saada ajokkia pysähtymään siinä matkassa, mutta noin selkeetä punaisia päin ajoja en ole koskaan nähnyt.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Esim. parisen viikkoa sitten ajelin 60 rajoituksella n. 65km/h oikeaa kaistaa pitkin. Takana oleva henkilöauto siirtyi vasemmalle kaistalle ja lähti kiihdyttämään. Siinä vaiheessa ei ollut enää vaikea arvata mitä se meinasi. Nostin oman nopeuden vähän yli 70km/h ja tää tyyppi nosti myös omaa nopeuttaan reilusti.
En nyt edelleenkään kaiken selittämisen jälkeenkään ymmärrä, mikä ongelma se on, jos henkilöauto lähtee ohi? Ainoastaan silloin, jos se jää eteen hidastelemaan, siitä voi aiheutua haittaa, mutta näin et asiaa kuvannut? Ettei vain omassa itsetunnossasi olisi ongelmia, koska ohitetuksi tuleminen harmittaa noin paljon?

Ohituksen jälkeen täytyy yleensä palata aika lähelle ohitettavaa, koska vastaantulijan kaistalla ei tee mieli viipyä pidempään kuin on pakko. Mutta tämäkään ei pitäisi olla ongelmia, mikäli ohittajan nopeus on edes hieman ohitettavaa korkeampi. Ja tietenkin jos ohitettava yhtäkkiä kiihdyttää vauhtiaan, lisää se todennäköisyyttä, että ohittaja todella jää nokan eteen hetkeksi ihan vahingossa. Tässä tapauksessa se on puhtaasti ohitetuksi tulleen oma vika, koska on muuttanut käyttäytymistään ennalta-arvaamattomalla tavalla.

Itse ohitan edellä ajavan aina, jos oma nopeuteni on hiukankin sitä korkeampi (edellyttäen tietenkin että ohittaminen on turvallista). Ajan tyypillisesti n. 10km/h yli nopeusrajoitusten (eli todellisuudessa ehkä 7-8km/h), joten jos itse olisin henkilöautoilija kuvaamassasi tilanteessa, niin en varmasti hidastaisi vauhtiani ja jäisi taaksesi, vaikka nopeuseromme olisi hyvin pieni (sinä n. 65km/h ja minä ehkä 68km/h.), vaan kiihdyttäisin vauhtia hetkeksi korkeammaksi ja menisin ohi. Jos sen tekee turvallisesti, niin mitään haittaa tästä ei voi mitenkään olla - ellei sitten ohitettavan itsetunto heikkene...

En minä ohita siksi että saan siitä perverssiä tyydytystä, vaan haluan ajaa omaa ajoani, itse valitsemaani vauhtia (nopeusrajoitukset huomioiden). Joten edelleen ihmettelen, miksi sinua kovempaa vauhtia ajava autoilija ei saisi ohittaa, jos tekee sen turvallisesti?

Ei minua haittaa, jos joku itseäni kovempaa vauhtia ajava päättää ohittaa minut. Sen kun menee...
 
Vaughan, olisit ehkä voinut lukea sen viestini, niinkuin moni muukin täällä. Siinä oli siis kaksi suoraan menevää kaistaa eli sillä kohtaa ns. nelikaistainen tie. Ja sitä nyt oli reilun kilometrin verran. Rajoitus se 60 ja oma nopeus n. 65, joten en ehkä ihan heti tajua miksi ohi pitäisi mennä, kun tietää että se bussi siitä edestä lähtee pian kuitenkin. Ja ei, ei korpea jos joku ohittaa, sitä tapahtuu kymmeniä kertoja päivässä. Usein nämä tilanteet on just tällaisia että niissä ei ole mitään järkeä, siinä ei siis voita aikaa yhtään. Tosin sitä ei taida kovin moni ajatella vaan eihän sen bussin perässä voi ajaa, vaikka se ajaisi satasta kaupunkialueella. Tämän kaltaisia tilanteita siis on ennenkin ollut, se oma nopeus on ollut yli sallitun, mutta silti sieltä on tultava ohi ja koukattava samantien eteen. Minä en tuollaista ainakaan ymmärrä, luulisi että on hieman itsesuojeluvaistoa ettei bussin eteen koukata tai ajateltaisiin edes sitä että siellä bussissa saattaa olla jopa 90 ihmistä kyydissä. Sitten on vielä ne tilanteet kun ajat jonkun henkilöauton takana, joka ajaa alinopeutta. Ja ei siitä tosiaankaan viitsi lähteä ohi, koska itse joutuu todennäköisesti pian siitä menemään pysäkille tms. Sitten tykkään pitää kuitenkin normaalia turvaväliä kun isolla autolla ajan, kun ei se hetkessä pysähdy. Takana on taas joku sankari joka kuvittelee että se on se bussi mikä siinä hidastelee ja lähtee ohi. Ja kiilaa siihen bussin ja sen henkilöauton väliin. Ja tämän jälkeen ei sitten edes sitä henkilöautoa ohita, vaan tyytyy ajamaan sitä pientä alinopeutta. Ei minuakaan haittaa jos joku ohittaa minut, kunhan siinä on edes jotain järkeä ja se tehdään oikein.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
JJa kyllä se on usein vaikea niellä kaikki se paska mitä siinä tulee päivänkin mittaan, mutta pakkohan se vaan on.

Esim. tulla ohitetuksi?

Nojoo.

Itse en muuten senkään takia tykkää ajella bussien (tai muiden isojen autojen) perässä, että sieltä ei näe mitään. Esim. vieraalla paikkakunnalla tämä vaikeuttaa reitin etsimistä huomattavasti. Toinen syy ohitushalukkuuteen voi olla, että näin kevätsäillä bussien perässä ajelee väkisinkin melkoisessa ruskeassa vesisumussa, joten se on vielä vaarallistakin.

Eli ohitus voi todella johtua ihan perustelluistakin syistä eikä pelkästään siitä että halutaan ajaa nopeammin kuin bussikuski.

Väitän kyllä edelleen, ettei tuollainen asenne kuulu ammattiliikenteeseen.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ei millään pahalla ketjuun kirjoittavia kohtaan olipa ajotaito ja tapa millainen tahansa niin täytyy omasta puolesta olla hyvillään ettei minulla enää ole autoa, jos olisi niin hermoni menisivät alta aikäyksikön ja saisin olla yhtenään päivittämässä ketjuun idiootteista kuskeista jotka töpeksivät edessäni, ohittavat idioottimaisissa paikoissa, kurvaavat edelleni etc. etc. Onneksi on kaksi suht tervettä jalkaa, polkupyörä ja jos nyt oikein kauhean pitkistä matkoista on kyse jolloin on siirryttävä paikasta A paikkaan B, voin jopa sortua käyttämään julkisia - senkin uhalla, että voin menettää hermoni jollain tapaa.

Jokaisella on tietty oma tapansa ajaa autoa, havainnoida liikennettä ja oma käsitys siitä mikä on fiksu ajotapa ja mikä taasen ei. Sivullisesta katsottuna (kävellen tai pyöräillessä) suurin osa on asiallisia kuskeja mutta toisinaan on suorastaan ihmeteltävä sitä millä perusteella joku kuski on sen korttinsa onnistunut voittamaan arvonnassa.

vlad.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
(clip)...Tuo viimeinen lauseesi kertoikin kaiken olennaisen asenteestasi. Tottakai bussikuskeissakin on niitä vähemmän viisaita ja se valitettavasti näkyy sitten helpommin tuolla tienpäällä. Ja jo yksikin tällainen riittää siihen että jotkut ei meistä sitten tykkää. Kuitenkin kun se siellä liikenteen seassa ajaa päivittäin niin ehtii niitä tilanteita aiheuttamaan monelle ihmiselle. Ja jossain isommassa kaupungissa varmaan se stressikin on kovempi tässä työssä ja heikkohermoisimmat ei siellä kestä. Vaihtuvuus alalla onkin aika isoa. Ja lopuksi sanotaan vielä ettei minuakaan kiinnosta mitä ne henkilöautoilijat ajattelee minusta, uskon ennemmin niitä asiakkaitani tai työkavereita.
Tottakai se kertoo asenteeni, niin sen pitikin. Se sama lause kertoo myös sen mistä asenteeni johtuu. Joudun päivittäin ajamaan Hämeenlinnanväylää, ja joka ikinen päivä vähintään yksi bussikuski vetää 80:n alueella pysäkiltä suoraan eteen - joskus sentään muistavat näyttää vilkkua ensin. Että näin täällä. Hyvin mahdollisesti teilläpäin (missä sitten ikinä onkin) bussikuskit ovat hieman fiksumpia, mutta valitettavasti asenteeni tulee sen mukaan mitä täällä joutuu kokemaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös