Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 996 028
  • 12 254

Veijari

Jäsen
HAH HAH!

Tulipa hyvä mieli tänään.

Autoilin Turun keskustassa ja pysähdyin Uudenmaantiellä suojatien eteen päästämään erästä mummoa tien yli. Katsahdin samalla taustapeilistä, että monikohan ajaa viereiseltä kaistalta ohi pysähtymättä ja heti yksi hopean värinen Peugeot niin tekikin, onneksi mummo oli vasta astumassa suojatielle. Peugeot-naisen harmiksi ja minun iloksi poliisisetä sattui huomaamaan rikkeen ja pysäytti parinsadan metrin päässä ko. ohittajan. Toivottavasti näpsäisivät kunnon sakon eikä mitään pään silityksiä tai kirjallisia huomautuksia.

Paljonkohan tuollaisesta voi sakkoa saada?
 

gebardi

Jäsen
Tulipa hyvä mieli tänään.

Autoilin Turun keskustassa ja pysähdyin Uudenmaantiellä suojatien eteen päästämään erästä mummoa tien yli. Katsahdin samalla taustapeilistä, että monikohan ajaa viereiseltä kaistalta ohi pysähtymättä ja heti yksi hopean värinen Peugeot niin tekikin, onneksi mummo oli vasta astumassa suojatielle. Peugeot-naisen harmiksi ja minun iloksi poliisisetä sattui huomaamaan rikkeen ja pysäytti parinsadan metrin päässä ko. ohittajan. Toivottavasti näpsäisivät kunnon sakon eikä mitään pään silityksiä tai kirjallisia huomautuksia.

Paljonkohan tuollaisesta voi sakkoa saada?

En osaa sanoa kuinka paljon sakko tulee, mutta mielestäni kyseessä kuitenkin pahempi rike kuin juuri vaihtuneita punasia päin ajaminen. Toivottavasti sai kunnon sakot.

Tuo on kyllä paha kun viereisen kaistan auto pysähtyy suojatien eteen. Itse tulee ajettua sellaisissa kohdissa niin harvoin, että aina en ole huomannut pysähtyä. Saatanan idiootti!!
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Pistetäänpä tämänaamuinen, kun ketju kerran nostettiin.
Ajan Tuusulanväylää kohti Helsinkiä. Ilolan kohdalla siirryn vasemmalle kaistalle. Nopeus noin 110 km/h. Kaukana takana lähestyy kohtalaista ylinopeutta musta Golf. Yleensä päästän nämä kaahaajat menemään ennenkuin itse ohitan. Varsinkin, kun kerran todistin vastaavan nuijan täräyttävän jonon perään.

Arvelin kuitenkin,että ehdin tehdä oman ohitukseni Golfia häiritsemättä. Lisäksi k.o väylällä ei kenelläkään ole vapaata vasenta kaistaa edessään ruuhka-aikana. Golfille semmoinen olisi pitänyt tajuta antaa. Kiskaisi kaistanvaihtoni huomattuaan lisänopeutta ja puskuriin kiinni. Minulle tuli ohituksen jälkeen kiire takaisin oikealle pois hullun jaloista. Tämäpä päätti kuitenkin opettaa näyttävällä koukkauksella eli oikealta ohi, ilman vilkkua tietysti . Siis samalla kun siirryin edestä , niin yritti tunkea oikealta ohi. Näyttävällä liikkeellä veti takaisin vasemmalle, hidasti ja taputti. Aika karmivaa, varsinkin kun olen nähnyt mitä ilman temppuiluakin samalla väylällä voi tapahtua. Monesti liikenne pysähtyy yllättäen(jos ei osaa varautua) kuin seinään.

Olisin poliisille ilmoittanut, mutta rekkari oli ravassa.
 

Vertical

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Eilen aamupäivästä kun olin liikenteessä niin sattui pieni haaveri. Minusta nähden oikealta tuli nainen yrityksenä liittyä tielle. Hänellä ei ollu valo-ohjausta vaan ainostaan kolmio. Itse tulin liikennvaloista, niin että ollessani jo risteysalueella viivan ohitettua vihreät valot vaihtuivat keltaisiksi. Ehkä metrin verran kerkesi nainen tulla tielle, kun huomasin että se tosiaan tulee eteen, eikä yksikaistella kapealla tiellä enää vasemmalle voi kovin paljoa väistää. Kyljet osuivat yhteen ja peltivahinkoja molemmille osapuolille. Kolaripaikalle ei soitettu poliiseja (virhe) koska tapaus oli mielestäni selvä ja jäin siihen käsitykseen että myös vastapuoli oli samaa mieltä. Työkaverini joka ajoi 100m takanani näki tapahtuneen. Itse olin kyydissä yksin ja vastapuolella oli 1 aikuinen ja 4 lasta kyydissä.

Nytpä vakuutusyhtiön kanssa jutelleena selvisi että hänpä ei myönnäkkään syyllisyyttään. Vahinkoilmoitukset siis molemmilta täytetty. Maalaisjäjellä ajatelleen tilannehan on päivänselvä. Mutta mitenkäs tuo todistustaakka. Otin kuvia molemmista autoista ja katsoin varmuudella vielä vastapuolen henkkarit

Kuinka painava tuo työkaverini sitten silminnäkijänä on ja mitään arvauksia miten tilanteessa tulee käymään?
 

Zago

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eilen aamupäivästä kun olin liikenteessä niin sattui pieni haaveri. Minusta nähden oikealta tuli nainen yrityksenä liittyä tielle. Hänellä ei ollu valo-ohjausta vaan ainostaan kolmio. Itse tulin liikennvaloista, niin että ollessani jo risteysalueella viivan ohitettua vihreät valot vaihtuivat keltaisiksi. Ehkä metrin verran kerkesi nainen tulla tielle, kun huomasin että se tosiaan tulee eteen, eikä yksikaistella kapealla tiellä enää vasemmalle voi kovin paljoa väistää. Kyljet osuivat yhteen ja peltivahinkoja molemmille osapuolille. Kolaripaikalle ei soitettu poliiseja (virhe) koska tapaus oli mielestäni selvä ja jäin siihen käsitykseen että myös vastapuoli oli samaa mieltä. Työkaverini joka ajoi 100m takanani näki tapahtuneen. Itse olin kyydissä yksin ja vastapuolella oli 1 aikuinen ja 4 lasta kyydissä.

Nytpä vakuutusyhtiön kanssa jutelleena selvisi että hänpä ei myönnäkkään syyllisyyttään. Vahinkoilmoitukset siis molemmilta täytetty. Maalaisjäjellä ajatelleen tilannehan on päivänselvä. Mutta mitenkäs tuo todistustaakka. Otin kuvia molemmista autoista ja katsoin varmuudella vielä vastapuolen henkkarit

Kuinka painava tuo työkaverini sitten silminnäkijänä on ja mitään arvauksia miten tilanteessa tulee käymään?

Tuo keltaisia päin ajo vaikuttaa varmasti asiaan. Olen ymmärtänyt, että tuo sääntö tuossa menee niin, että jos näkee, että valot vaihtuu, mutta ei pysty sujuvasti pysähtymään valoihin, keltaisia valoja päin saa ajaa. Toisin sanoen sujuvalla pysähtymiselllä tarkoitan maltillista jarruttamista. Jos joutuisi lyömään liinat kiinni yllättäen, jarrutus vain vaarantaisi liikennettä pahemmin, varsinkin jos takana tulijat olisivat lähettyvillä. Koska vastapuoli tuli kolmion takaa eteen, ja sinä et mielestäni rikkonut sääntöjä, vastapuoli olisi tilanteessa syyllinen. Luulen, että työkaverisi on kuitenkin tilanteessa täysin pätevä todistaja, vaikka sinut tunteekin etukäteen. Toisaalta vaikeita tilanteita nämä on varsinkin poliisille, kun paikalta on vaikea löytää ketään täysin objektiivista silminnäkijää. Varsinkin noiden kuvien perusteella varmasti on helppo ymmärtää, että autoilija tullut kolmion takaa oikealta eteen. Tietysti asia mutkistuu, jos vastapuoli valehtelee törmäyspaikastakin törkeästi.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Tietysti asia mutkistuu, jos vastapuoli valehtelee törmäyspaikastakin törkeästi.

Mutkistuu tosiaan. Eräällä ystävälläni autossa kyydissä ollut aikuinen ei kelvannut todistajaksi, kun vastapuoli riittävästi valehteli. Tosin siinä tapauksessa jäljet olivat ystäväni kannalta ikävästi, omassa nokassa ja vastapuolen takaluukussa. Kyseessä ei ollut peräänajo, vaan liikennevaloissa peruutus pysäytysviivan paremmalle puolelle.

Tosin sen verran puhui poliisien aikana pehmeitä, ettei myöskään pystynyt ystävälläni maksattamaan omia vaurioitaan, vaan riita meni puoliksi. Jännää oli vaan, ettei tosiaan todistajan sana painanut mitään, vaan vielä edellä menneen lähdettyä karkuun olisi pitänyt kaapata joku ulkopuolinen mukaan.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tulipa hyvä mieli tänään.

Autoilin Turun keskustassa ja pysähdyin Uudenmaantiellä suojatien eteen päästämään erästä mummoa tien yli. Katsahdin samalla taustapeilistä, että monikohan ajaa viereiseltä kaistalta ohi pysähtymättä ja heti yksi hopean värinen Peugeot niin tekikin, onneksi mummo oli vasta astumassa suojatielle. Peugeot-naisen harmiksi ja minun iloksi poliisisetä sattui huomaamaan rikkeen ja pysäytti parinsadan metrin päässä ko. ohittajan. Toivottavasti näpsäisivät kunnon sakon eikä mitään pään silityksiä tai kirjallisia huomautuksia.

Paljonkohan tuollaisesta voi sakkoa saada?

Yhelle tutulle tuli vastaavasta kuukausi ajokieltoa Tampereella. Sakkoa tietenkin jonkin verran kans. Siitä on tosin 3-4 vuotta, mutta riippunee poliisistakin. Pollareitten nettisivujen sakkolaskuri tarjoaa tuosta rikkeestä 12 päiväsakkoa.
 

Vertical

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tuo keltaisia päin ajo vaikuttaa varmasti asiaan. Olen ymmärtänyt, että tuo sääntö tuossa menee niin, että jos näkee, että valot vaihtuu, mutta ei pysty sujuvasti pysähtymään valoihin, keltaisia valoja päin saa ajaa.
Niin itsehän tosiaan kerkesin jo reilusti ylittää sen pysähtymisviivan ja tässä tapauksessa pysähtyminen oli siis mahdotonta. Mielessäni pyörittelin sitäkin että jos olisin ajanut päin punaisia, niin eikös tuo kolmion takaa tuleminen ole jo sinänsä tarpeeksi raskauttavaa. Ja tämä täysin mutulla...

Luulen, että työkaverisi on kuitenkin tilanteessa täysin pätevä todistaja, vaikka sinut tunteekin etukäteen. Toisaalta vaikeita tilanteita nämä on varsinkin poliisille, kun paikalta on vaikea löytää ketään täysin objektiivista silminnäkijää. Varsinkin noiden kuvien perusteella varmasti on helppo ymmärtää, että autoilija tullut kolmion takaa oikealta eteen. Tietysti asia mutkistuu, jos vastapuoli valehtelee törmäyspaikastakin törkeästi.

Sitähän tässä mielenkiinnolla odotellaan että mitä vastapuoli kehittelee. Auton ja kyseisen ihmisen paikalla olemista tuskin pystyy kiistämään. Myöskään törmäyspaikan vaihtaminen johonkin toiseen lienee hankalaa. Tosin mistäpä sitä tietää minkälainen ruuneperi vastapuolella hengailee. Tuo todistaja lienee aika avainasemassa tässä keississä.

Noh, odotellaan. Peltiähän se vain on.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Niin itsehän tosiaan kerkesin jo reilusti ylittää sen pysähtymisviivan ja tässä tapauksessa pysähtyminen oli siis mahdotonta. Mielessäni pyörittelin sitäkin että jos olisin ajanut päin punaisia, niin eikös tuo kolmion takaa tuleminen ole jo sinänsä tarpeeksi raskauttavaa. Ja tämä täysin mutulla....
Se on itseasiassa niin yksinkertaista, että jos olet ohittanut pääopasteen vihreällä tai keltaisella, niin saat ajaa sen jälkeen vaikka päin punaisia.
Siis joskus voi olla samoissa valoissa ns. kahdet tai useammat valot.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kysynpäs nyt näin viiveellä, oliko sunnuntaina mulkku vaiko en. Tilanne oli se, että ajoin tietä 9 kohti Tamperetta. Liityin tielle Orivedellä, ja rajoitus oli aluksi 80 km/h (mielestäni muuten turhan alhainen). Ajelin suunnilleen rajoituksen mukaan tai oikeastaan hiukan ylikin. Edellä oli jonoa, ja jätin eroa sen verran, että voin ajaa pimeällä pitkät päällä, eikä millään ruotsalaistuntumalla. Tämä ihan omista miletymyksistäni johtuen.

Ennen ainoaa ohituskaistaa ennen Tamperetta rajoitus nousi 100 km/h:iin (muuttuva rajoitus), ja nostin oman nopeuteni sen mukaan. Taaempaa tullut ohittaja koki asiakseen siirtyä eteeni samalle kaistalle noin 2 m "turvamarginaalilla". Takaa ei tullut ketään nopeampaa, joten tulkitsin tämän jonkinmoiseksi protestiksi minua kohtaan.

Kysymys kuuluu, oliko tuona sunnuntai-iltana asiaton autoilija minä vai tuo ohittaja.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Ennen ainoaa ohituskaistaa ennen Tamperetta rajoitus nousi 100 km/h:iin (muuttuva rajoitus), ja nostin oman nopeuteni sen mukaan. Taaempaa tullut ohittaja koki asiakseen siirtyä eteeni samalle kaistalle noin 2 m "turvamarginaalilla".
Ehkä kyseessä oli vain vauhtivammainen. Niitä ovat suurin osa tiellä liikkujista. Vauhtivammaisuus tarkoittaa sitä, että vaikka ajettaisiinkin vähän yli- tai alinopeutta, niin nopeus ei muutu samassa suhteessa rajoitukseen ja olosuhteisiin. Ohittanut on todennäköisesti saavuttanut sinua 80-alueella, tehnyt ohituspäätöksen, ohittanut ja sitten muuttuneen rajoituksen takia jäänyt tulpaksi.

Yleisin vauhtivamman muoto ilmenee seuraavin nopeuksin,

Rajoitus - Todellinen nopeus
30 - 50
40 - 50
50 - 60
60 - 70
70 - 75
80 - 90
100 - 105
120 - 125

Toinen, vanhempien ihmisten vauhtivamma ilmenee seuraavasti.
30 - 60
40 - 60
50 - 60
70 - 60
80 - 90
100 - 90
120 - 115

Terveet ihmiset asettavat nopeutensa näin.
30 - 30
40 - 40
50 - 55
60 - 65
70 - 80
80 - 90 (motarilla 100)
100 - 115 (motarilla 130)
120 - 140 (motarilla ylikin)

Taajamassa ei siis kannata ylittää rajoituksia, koska siitä ei ole vitunkaan vertaa hyötyä ja muutenkin havainnoitavaa on valtavasti. Seurauksena vauhtivammaiset ovat taajamassa takakontissa kiinni ja maantiellä tukkona. Vain 80-alueella säilyy jonkinlainen sopu.
 
Viimeksi muokattu:

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Näemmä näin kevään korvalla on tuonne liikenteeseen ilmaantunut teiden ritareita. Iltasanomat kertoo kuinka joillain on ollut vähän "kiire".
En kyllä kovin äkkiä keksi miksi 80km/h alueella pitää ajaa 223 km/h ?
Sellainen 6 kk ajokielto voisi olla ihan passeli. Siinä ehtisi hyvin miettiä miksi tuli kaahattua ?
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Terveet ihmiset asettavat nopeutensa näin.
30 - 30
40 - 40
50 - 55
60 - 65
70 - 80
80 - 90 (motarilla 100)
100 - 115 (motarilla 130)
120 - 140 (motarilla ylikin)
Erittäin hyvä taulukko.

Vauhtivammaisia löytyy liikenteestä pilvin pimein ja käyttäisin itse vielä radikaalimpaa taulukkoa kuin mainittu "yleisin vauhtivamman muoto". Käytännössä nämä vauhtivammaiset ajavat taajama-alueella noin nopeutta 55 km/h, oli nopeusrajoitus sitten 40, 50 tai 60 km/h. Maantiellä tapahtuu vastaava ilmiö eli nopeutta on noin 95 km/h, oli rajoitus sitten 80 tai 100 km/h. Samalla autoilijaryhmällä on yleensä myös se yhdistävä piirre, että heidän autoissaan ei ole tausta- eikä sivupeilejä tai sitten niiden tarkoitusta ei ole ymmärretty.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Näemmä näin kevään korvalla on tuonne liikenteeseen ilmaantunut teiden ritareita. Iltasanomat kertoo kuinka joillain on ollut vähän "kiire".
En kyllä kovin äkkiä keksi miksi 80km/h alueella pitää ajaa 223 km/h ?
Sellainen 6 kk ajokielto voisi olla ihan passeli. Siinä ehtisi hyvin miettiä miksi tuli kaahattua ?
Ei tule riittämään 6kk ajokieltoa 223km/h nopeudesta 80km/h alueella.

Kaveri sai 6kk ajokieltoa, kun oli ajanut neljä kertaa vuoden sisällä 22-29 km/h ylinopeutta, joten tähän verraten veikkaan, että ainakin 12kk sieltä pamahtaa plus todennäköisesti ehdollista vankeutta saattaa olla tiedossa.

Ja törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen minimiajokielto taitaa nykyään olla puoli vuotta, jos ei erikoistapauksia oteta huomioon.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Veljeni ajeli viime kesänä 5 päivää sitten ostamallaan moottoripyörällään Turusta Helsinkiin johtavalla moottoritiellä 194 km/h. Kortti lähti ja isot tuli sakot. Niin lähti kaveriltaankin, joka edellä ajeli samaiseen tutkaan yli 200 km/h -vauhdilla. Pari viikkoa tuosta, niin ajeli Helsingissä töistä rajoitusten mukaan mutta poliisi sattui pysäyttämään ja sakot vain isonivat, kun eihän sitä kortiton olisi saanut ajaa. Tuosta pari viikkoa, niin veljeni ajeli Helsingissä moottoritien ylittävällä tiellä noin 100km/h ja jotakin se sillä motarillaan pelleili samalla siten, että eturengas lähti luisumaan alta pois kohden tien oikeaa reunaa ja kaidetta. Kerkesi hypätä viime hetkellä kyydistä pois, muuten olisi lentänyt sinne alas - 10-15 metriä olisi ollut pudotusta - vilkasliikenteiselle moottoritielle. Sen jälkeen meni moottoripyöränsä lunastuskuntoon ja hyvä niin. Onneksi ei kuitenkaan mennyt veli lunastukseen, sai töistä viikon saikkua ja elämä on jatkunut turvallisemmissa merkeissä ilman moottoripyörää.

Kaikenmoisia sekopäitä sitä siis liikenteessä liikkuukin.
 

12961

Jäsen
Ei tule riittämään 6kk ajokieltoa 223km/h nopeudesta 80km/h alueella.

Kaveri sai 6kk ajokieltoa, kun oli ajanut neljä kertaa vuoden sisällä 22-29 km/h ylinopeutta, joten tähän verraten veikkaan, että ainakin 12kk sieltä pamahtaa plus todennäköisesti ehdollista vankeutta saattaa olla tiedossa.

Ja törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen minimiajokielto taitaa nykyään olla puoli vuotta, jos ei erikoistapauksia oteta huomioon.

Eikös se kuitenkin ole 3 kuukautta se törkeän minimi vai onko se vain rattijuopumuksesta?

Itse sain 4 kerrasta ajokieltoa kuukauden ja 2pv, ylitykset olivat kaikki ihan vastaavia, tosin yksi rikesakko ja poliisi lähinnä naureskeli päälle että ei vittu, käsittämätöntä että nykyään joutuu kuukaudeksi kortin pois tällaisista ottamaan.

Noh, yhdessäkään ei ollut piittaamattomuutta, huonoa keliä ja kaikki olivat ohituksissa tulleita. Josko sen sitten katsoi lieventävän. Se vaikuttaa myös, mikäli niitä ajokieltoja on ollut ennenkin.


Toisaalta törkeäkin on nähty saadun puhuttua ehdolliseksi kun oli yrittäjä kyseessä ja 6kk ajokielto olisi tiennyt lomautuksia. Yrittäjä itse kun oli ainoa myyntimies kyseisellä firmalla, muita työntekijöitä 9. Täälläpäin jakelevat noita ehdollisia melko kevyinkin perustein, tosin kyseisellä tapauksella 2 vuotta piti olla ilman sakkoja tai olisi napsunut heti ajokielto päälle.
 

Veijari

Jäsen
Mikä siinä on, että Suomalaisen miehen sisintä repii jos joutuu ohitetuksi?

Tänäänkin ajelin Naantalintietä kaksikaistaisen tien vasemmalla kaistalla joka valoristeyksen jälkeen muuttuu yksikaistaiseksi. Valoristeyksessä seisoi Toiota Avensis. Itse tuli risteykseen niin sopivasti että pystyin pysähtymättä jatkamaan risteyksen yli. Tämä Toiota- kuljettaja ilmeisesti sivupeilistä näki, että perkele nyt joku tulee ohi ja teki täyskiihdytyksen valoista. Jouduin itsekin nostamaan nopeutta kun huomasin Toiotan tempun. Toiota- mies oli ilmeisesti kovinkin vakuuttunut oman autonsa suorituskyvystä ja oli päättänyt ettei tuota Volvoa ohi päästetä. Jouduin siinä nostamaan nopeutta huomattavasti yli sallitun (60km/h) jottei Toiota joudu kiilatuksi. Loppunopeus muutaman sadan metrin kiihdytyksessä oli noin 90km/h. Mahtoi ottaa Toiota-miestä kaaliin kun joutui katselemaan takapuskuriani sen noin 500m:n matkan kunnes kääntyi sivutielle.

Toiota jos et muuta saa.
 

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mikä siinä on, että Suomalaisen miehen sisintä repii jos joutuu ohitetuksi?

Tänäänkin ajelin Naantalintietä kaksikaistaisen tien vasemmalla kaistalla joka valoristeyksen jälkeen muuttuu yksikaistaiseksi. Valoristeyksessä seisoi Toiota Avensis. Itse tuli risteykseen niin sopivasti että pystyin pysähtymättä jatkamaan risteyksen yli. Tämä Toiota- kuljettaja ilmeisesti sivupeilistä näki, että perkele nyt joku tulee ohi ja teki täyskiihdytyksen valoista. Jouduin itsekin nostamaan nopeutta kun huomasin Toiotan tempun. Toiota- mies oli ilmeisesti kovinkin vakuuttunut oman autonsa suorituskyvystä ja oli päättänyt ettei tuota Volvoa ohi päästetä. Jouduin siinä nostamaan nopeutta huomattavasti yli sallitun (60km/h) jottei Toiota joudu kiilatuksi. Loppunopeus muutaman sadan metrin kiihdytyksessä oli noin 90km/h. Mahtoi ottaa Toiota-miestä kaaliin kun joutui katselemaan takapuskuriani sen noin 500m:n matkan kunnes kääntyi sivutielle.

Toiota jos et muuta saa.
Huoh, jos olisit HIFK:n mies, niin kehottaisin sinua katsomaan siihen Kimmo Kuhdan tunnetuksi tekemään peiliin. Päätit sitten vaarantaa liikenteen tuolla omalla tempauksellasi. Olisiko ollut fiksumpaan nostaa jalka kaasupetaalilta ja antaa Toyota-miehen pitää "paikkansa"? Nyt syyllistyit itse vielä ääliömäisempään tempaukseen.
 

Sir TYG

Jäsen
Suosikkijoukkue
H I F K
Tuli lasketeltua säkkipimeän aikaan Nelostietä Oulusta-Helsinkiin pari päivää sitten. Välillä Jyväskylä-Heinola tämä kapea ja mutkikas tie oli kyllä täynnä kaikenlaista sankaria. Ei vaan voi käsittää kuinka yössä ihmiset ovat pitkienvalojensa ja sumareidensa kanssa. Eniten ihmetytti se, että jopa rekkakuskit jotka ammatikseen autoilevat, ottivat pitkät usein pois aivan viime tingassa, vaiheessa jossa se ei enää paljoa lohduta. Tuon tien pitäisi muutenkin olla laiton ainaki talvisaikaan, kun penkat korostavat tien kapeutta. Tuijottele siinä sitten rekkojen ajovalojen väliin kun rekat sujahtavat 40 sentin päästä omasta autosta. Myös aivan järkyttäviä ohituksia esittivät nämä teiden mikahäkkiset. Pieniin koloihin yksi auto kerrallaan. Toivottavasti nopeutti matkantekoa.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Huoh, jos olisit HIFK:n mies, niin kehottaisin sinua katsomaan siihen Kimmo Kuhdan tunnetuksi tekemään peiliin. Päätit sitten vaarantaa liikenteen tuolla omalla tempauksellasi. Olisiko ollut fiksumpaan nostaa jalka kaasupetaalilta ja antaa Toyota-miehen pitää "paikkansa"? Nyt syyllistyit itse vielä ääliömäisempään tempaukseen.

Niitä spegeleitä voi mielestäni jaella ihan kaksin kappalein tosin eri aikoihin. Ensimmäisessä jaossa voittajana on ehdottamasti Avensis-kuski. Miksi siitä valoista pitää kiihdyttää täysillä vain sen takia, että joku on menossa ohitse toista kaistaa pitkin? Niin, ei pidäkään, bensaa kuluu ja tekee itsestään täydellisin pellen.
Sitten yhtä koko luokkaa pienemmän peilin voi sitten antaa hra.Veijarille, koska tajutessaan Avensiksen neronleimaukset olisi voinut höllätä ja antaa Toyotan mennä menojaan ja siirtyä toiselle kaistalle taakse rauhassa. Mutta, näkemyksiä on yhtä monta kuin on ihmisiäkin.
Hassua kyllä, mutta itsellänikin on tälle päivälle Avensis kokemus. Ajelin pois Hietaniemestä Mechelininkatua pitkin pohjoiseen ja samalla tiellä oli myös Avensis + parit muut autoilijat. Siksakkia piti perkele soikoon päästä ensimmäiseksi jonossa. Naureskelin hyvän tovin jo ensimmäisissä valoissa missä olimme perä jälkeen, mutta nauru loppui, kun vielä Eläintarhan Nesteen kohdalla olimme peräkkäin. Itse ajoin rauhallisesti samaa kaistaa rajoitusten mukaan ja tämä sankari puikkelehti siellä kaistojen välissä.
Toivottavasti oppi jotakin siitä, ettei pujottelusta autotiellä ole paskan vertaa hyötyä.
 

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Niitä spegeleitä voi mielestäni jaella ihan kaksin kappalein tosin eri aikoihin. Ensimmäisessä jaossa voittajana on ehdottamasti Avensis-kuski. Miksi siitä valoista pitää kiihdyttää täysillä vain sen takia, että joku on menossa ohitse toista kaistaa pitkin? Niin, ei pidäkään, bensaa kuluu ja tekee itsestään täydellisin pellen.
Sitten yhtä koko luokkaa pienemmän peilin voi sitten antaa hra.Veijarille, koska tajutessaan Avensiksen neronleimaukset olisi voinut höllätä ja antaa Toyotan mennä menojaan ja siirtyä toiselle kaistalle taakse rauhassa. Mutta, näkemyksiä on yhtä monta kuin on ihmisiäkin.
Hassua kyllä, mutta itsellänikin on tälle päivälle Avensis kokemus. Ajelin pois Hietaniemestä Mechelininkatua pitkin pohjoiseen ja samalla tiellä oli myös Avensis + parit muut autoilijat. Siksakkia piti perkele soikoon päästä ensimmäiseksi jonossa. Naureskelin hyvän tovin jo ensimmäisissä valoissa missä olimme perä jälkeen, mutta nauru loppui, kun vielä Eläintarhan Nesteen kohdalla olimme peräkkäin. Itse ajoin rauhallisesti samaa kaistaa rajoitusten mukaan ja tämä sankari puikkelehti siellä kaistojen välissä.
Toivottavasti oppi jotakin siitä, ettei pujottelusta autotiellä ole paskan vertaa hyötyä.
Ei todellakaan ollut tarkoitus mitenkään puolustella Avensis-kuskia, päinvastoin, ääliömäistä käyttäytymistä. Tarkoitus oli vain tuoda esille, että kannattaisi hieman tarkkailla sitä omaa liikennekäyttäytymistään, ennenkuin tulee tänne höyryämään muiden hölmöilyistä.

Nuo kaistapoukkoilijat aiheuttavat todellakin itkunsekaista naurua. Käsittämätöntä säätämistä, jolla ei voiteta ajassa käytännössä mitään, mutta helposti saadaan muu liikenne mukavaan jojo-liikkeeseen. Onneksi ei ole enää moneen vuoteen tarvinnut kehä I:stä ruuhka-aikoihin töihin ajella. Siellä noita valopäitä vasta riittääkin.

Ei ole mikään ihme, että Avensis-kuskien törttöilyihin törmää suhteellisen usein. Taitaa olla eniten myyty automalli Suomessa jo monen vuoden ajan.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Ei todellakaan ollut tarkoitus mitenkään puolustella Avensis-kuskia, päinvastoin, ääliömäistä käyttäytymistä. Tarkoitus oli vain tuoda esille, että kannattaisi hieman tarkkailla sitä omaa liikennekäyttäytymistään, ennenkuin tulee tänne höyryämään muiden hölmöilyistä.

Ymmärsin kyllä pointtisi, mutta tartuin vain siihen, kun mielestäni otit turhan kärkkäästi kantaa Veijarin toimintaan, kun ensimmäisen virheen tuossa on selkeästi tehnyt arvon Avensis-sankari. Mutta loppulainauksen kanssa olinkin sitten täysin samaa mieltä. Aika usein liikenteessä pystyy kuitenkin vaikuttamaan varsinkin oman ajon sujuvuuteen ja mielekkyyten ennakoimalla. Toisaalta, milläs pystyt tietämään muiden liikkujien aivoitukset täysin.


Nuo kaistapoukkoilijat aiheuttavat todellakin itkunsekaista naurua. Käsittämätöntä säätämistä, jolla ei voiteta ajassa käytännössä mitään, mutta helposti saadaan muu liikenne mukavaan jojo-liikkeeseen. Onneksi ei ole enää moneen vuoteen tarvinnut kehä I:stä ruuhka-aikoihin töihin ajella. Siellä noita valopäitä vasta riittääkin.

Niillä ei todellakaan voita yhtään mitään. Itselleni tulisi lähinnä sellainen fiilis, että olipa perkeleesti hyötyä tästäkin tempusta.
Kuulin autokoulussa aikoinani jutun, joka tosin voi olla ja varmaan onkin legenda. Kaksi autoa lähtivät Lahdesta ajamaan vanhaa tietä kohti Helsinkiä, samasta osoitteesta Lahdessa samaan osoitteeseen Helsingissä. Toinen rauhallisesti virran mukana ajellen ja toinen aina paikan tullen ohitellen ja mahdollisimman suurella nopeudella. Eroa saapumisaikaan kuulemma 6 minuuttia. Kannattaako? Kerkeät juuri spaddun imaista ennen kuin toinen saapuu.
Uskoo ken tahtoo, mutta omasta mielestäni tuo ei kyllä jää hirveästi totuudesta.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
AnaMasalta ansiokas, hieno ja muutoin paikkansa pitävä taulukko, mutta kohta

"100 - 115 (motarilla 130)"

hämmästyttää.

Siis nytkö puhutaan oikeista, eikä mittarinopeuksista? Itse en henkilökohtaisesti kyllä uskalla sakkojen pelossa lähteä raapimaan talvirajoitusten voimassaoloaikana motarille reilut 140km/h lasissa millään, vaikka keli olisi kuinka kuiva ja lumeton.

Tahtovat konstaapelit nimittäin kirjoittaa huimat sakot ja jopa viedä käsittääkseni kortin, jos moisesta narahtaa.
 

Fingerpori

Jäsen
Suosikkijoukkue
kärpät
Vituttaa moottoriteillä sellaisella kelillä kun loskapaska/vesi lentää ja pyyhkijät saa olla muutenkin koko ajan käytössä autoilijat jotka ohituksen jälkeen kurvaavat suoraan eteen.Se olisi täysin ymmärrettävä tapa toimia jos takaa joku pyrkii vielä lujempaa ohi,mutta viimeksikin kun väliä Hki - Hml ajoin niin liikennettä ei ollut nimeksikään.Siitä huolimatta se kaistanvaihto suoritetaan heti kun ohi on päästy.Mikä vittu siinä on ettei sitä tyhjää kaistaa voi ajaa hieman pidempään?

Vaikka mieli on monesti tehnyt painaa talla tiskiin ja suoritta samanmoinen idioottiohitus,toistaiseksi olen sellaisen jättänyt toteuttamatta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Se olisi täysin ymmärrettävä tapa toimia jos takaa joku pyrkii vielä lujempaa ohi
Olen ihan samaa mieltä kanssasi tuosta asiasta muuten, mutta miksi näin? (Jos nyt oletetaan, että kyse ei ole mistään "hätävilkut päällä ja pää näkyy jo"-tapauksesta.)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös