Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 996 276
  • 12 254

thv294

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Tottenham Hotspur
Noilla reaktioajoilla varmaan tienaa melko roimasti! Jos oletetaan, että bussin pituus on n. 13 metriä, olit siis ohittanut 6,5 metriä bussista. Kuinka kauan siis kestäisi, että 80 km/h nopeudessa menisi lopunkin bussin ohi? Noin 0,3 sekuntia. 30 sadasosasekunnin aikana siis paitsi havaitsit bussin laittavan vilkun päälle myös teit väistöliikkeen?

Koska tapauksesta on jo useampi vuosi (noin kesä 02-03), ja kävi tosiaankin nopeasti, en nyt ihan sentilleen mitannut millä kohdalla olin kun bussi lähti liikenteeseen, teoreettisesti saatoin jopa olla noin takalaidan kohdalla, tai peräti jonkin metrin bussin takana kun se lähti liikkeelle. Sillä hetkellä oli tärkeämpää tekemistä kuin alkaa tuollaista tarkkaan pohtia. Eiköhän ratinkääntö tapahtunut kun näin bussin lähtevän tulemaan päin, silloin jo olinkin bussin kohdalla. Suurin osa kuskeista osaakin arvioida koska voi lähteä, mutta tässä tilanteessa kyseisen henkilön arvio petti pahasti, josko edes katsoi.Tempauksen tasoon se, olinko nyt millilleen millä kohdalla, ei vaikuta. Itsekin totesit auton liikkuvan sekunnissa noin 20-25 metriä, joten ihan pieneen väliin ei 80 km/h alueella bussilla ole asiaa.

Osaan kyllä ennakoida bussin lähdön pysäkiltä, ja niin teenkin. Yleensä taka-/keskiovesta näkee niiden ollessa käytössä pysäkillä koska auto on lähdössä, tai jos näen bussin jonkin matkan päässä pysäkillä, en pidä hirveää kiirettä sen rinnalle. Ja jos vilkku on ajoissa päällä, annan tietä. Kaikki eivät todellakaan näin toimi, en yhtään ihmettele jos kuskeja ns. "hatuttaa" varsinkin Helsingin liikenteessä.

Pitää myös todeta että ymmärrän tuon jakeluautojen kiireen, mutten sitä voi kuitenkaan hyväksyä. Mutta pääasiahan se toki on että firma saa hieman enemmän rahaa. Jos joku nyt jää alle ja kuolee, kun kuljettajan on ajettava liian lujaa, jottei työ lähde, niin onhan meitä yli 5 miljoonaa (en siis tarkoita kahden viimeisen lauseen olevan kuljettajien mielipide)..?

Ja koska et ilmeisestikään ole aiheesta itseäsi sivistänyt, ihmisen reaktioaika vaihtelee 0,3-1,7 sekunnin välillä, riippuen henkilöstä, joten noin puolessa sekunnissa hyvin ehtii rattia kääntää. Ja pahoittelut epätarkkuudesta alkuperäisessä tekstissä...
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Ei sitten tullut mieleen tärkeämmän tekemisen olleen pyrkiminen pois bussin alta..?
Ei tullut mieleen kun ihmettelen vieläkin miten vaikeaa se tuntuu olevan ennakoida bussien liikkeitä. Ei ne kuitenkaan salamana sieltä pysäkiltä pääse lähtemään. Ihmetyttää todellakin kun niin moni tälläkin palstalla on joutunut vastaaviin tilanteisiin.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Tuossa kun aamulla tuli 1 tietä Helsinkiin niin ei voi kuin ihmetellä miksi ihmiset ajaa niin toistensa perseessä kiinni. Luulisi sellaisen hieman stressaavan jos joka päivä ajaa sillä tyylillä töihin ja takaisin. Itse ajelen sen verran harvakseen, pari kertaa viikossa, tuon pätkän ettei nyt kovin paljoa stressaa jos pari reissua näin menisi mutta jos joka päivä töihin niin ei saatana.
 

thv294

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Tottenham Hotspur
Ei tullut mieleen kun ihmettelen vieläkin miten vaikeaa se tuntuu olevan ennakoida bussien liikkeitä. Ei ne kuitenkaan salamana sieltä pysäkiltä pääse lähtemään. Ihmetyttää todellakin kun niin moni tälläkin palstalla on joutunut vastaaviin tilanteisiin.

Itse en moista ihmettele, vastaavia tilanteita olen useita nähnyt kauempaa niin 40 km/h kuin yli 60 km/h alueilla. Mutta jos ei ole omalle kohdalle osunut, niin hyvä sitten. Kyllä se bussi tarpeeksi nopeasti lähtee liikkeelle jotta eteen pääsee. Ja jos luit aiempaa viestiä tarkemmin, varmaan huomasit että ennakoinkin bussien liikkeitä. Jos bussi lähtee ilman mitään ennakointia helpottavaa asiaa liikkeelle, kuten esim. vilkun päällelaittamista ajoissa, ei asialle hirveästi mitään voi. Tiellä kun pitää keskittyä muuhunkin kuin tuijottaa yhtä kohdetta hirveän pitkää aikaa.

Bussin ei hirveästi tarvitse liikkua pois pysäkiltä ennen kolaria (vajaa metri sivusuunnassa voi riittää), joten siihen ne "ehtivät" hyvin. Osittain ongelma onkin tuo, sillä korkeamman nopeusrajoituksen (yli 60 km/h) teillä voi ongelmia tulla jos bussi lähtee liian pieneen rakoon liikkeelle ilman että takaa tuleva auto voi mihinkään väistää. Toki tilaa kannattaa antaa jos mahdollista, ja niin olen itsekin tehnyt. Aina ei vain voi kaikkea ennakoida vaikka kuinka yrittäisi.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Itse en moista ihmettele, vastaavia tilanteita olen useita nähnyt kauempaa niin 40 km/h kuin yli 60 km/h alueilla. Mutta jos ei ole omalle kohdalle osunut, niin hyvä sitten. Kyllä se bussi tarpeeksi nopeasti lähtee liikkeelle jotta eteen pääsee. Ja jos luit aiempaa viestiä tarkemmin, varmaan huomasit että ennakoinkin bussien liikkeitä. Jos bussi lähtee ilman mitään ennakointia helpottavaa asiaa liikkeelle, kuten esim. vilkun päällelaittamista ajoissa, ei asialle hirveästi mitään voi. Tiellä kun pitää keskittyä muuhunkin kuin tuijottaa yhtä kohdetta hirveän pitkää aikaa.

Bussin ei hirveästi tarvitse liikkua pois pysäkiltä ennen kolaria (vajaa metri sivusuunnassa voi riittää), joten siihen ne "ehtivät" hyvin. Osittain ongelma onkin tuo, sillä korkeamman nopeusrajoituksen (yli 60 km/h) teillä voi ongelmia tulla jos bussi lähtee liian pieneen rakoon liikkeelle ilman että takaa tuleva auto voi mihinkään väistää. Toki tilaa kannattaa antaa jos mahdollista, ja niin olen itsekin tehnyt. Aina ei vain voi kaikkea ennakoida vaikka kuinka yrittäisi.
Vastaavia tilanteita toki näkee joka päivä kun autoilee paljon, mutta miksi? Eikö sitä pelisilmää löydy vai mikä on vikana? Näillä liukkailla keleillä se dösä ei todellakaan liikahda salamana eteen tai kylkeen. Olenko sitten itse vain sellainen kuljettaja, etten näihin tilanteisiin joudu. On tällä palstalla muitakin, jotka vastaavaa ihmettelee. Selaa taaksepäin...

PS. En ole ikinä tarpeeksi hyvä autoilija. Aina on opittavaa. Jos joku luulee olevansa sellainen, niin kehotan katsomaan peiliin.
 

thv294

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Tottenham Hotspur
Vastaavia tilanteita toki näkee joka päivä kun autoilee paljon, mutta miksi? Eikö sitä pelisilmää löydy vai mikä on vikana? Näillä liukkailla keleillä se dösä ei todellakaan liikahda salamana eteen tai kylkeen. Olenko sitten itse vain sellainen kuljettaja, etten näihin tilanteisiin joudu. On tällä palstalla muitakin, jotka vastaavaa ihmettelee. Selaa taaksepäin...

PS. En ole ikinä tarpeeksi hyvä autoilija. Aina on opittavaa. Jos joku luulee olevansa sellainen, niin kehotan katsomaan peiliin.

Kuten totesin omalta kohdaltani, silloin oli kesä, enkä muihin vastaaviin tilanteisiin itse ole joutunut, sillä lienee yksittäistapaus edelleen muistissa.

Ilmesisesti monella ei pelisilmää ole, tosin pitänee muistaa myös sen bussikuskin vastuu liikkeellelähtiessä, oli etuajo-oikeus voimassa tai ei (ei saa vaarantaa liikenneturvallisuutta lähtiessään pysäkiltä). Toki jos joku ei osaa hidastaa nähdessään etuajo-oikeutetun bussin lähtevän liikkeelle edessään, niin silloin pitäisi kerrata ajotapojaan, itsekkyyttä/välinptämättömyyttä tuo on. Muutenkin liikenteessä tuota näkee paljon.

Ja on niitä muita ihmettelijöitä, olen selannut, jopa itsekin ihmettelen ihan samaa asiaa.
 
Yhden asian tässä vielä mainitsen tästä bussin pysäkiltä lähdössä. Kannattaa ottaa huomioon ettei se bussikuski välttämättä edes havaitse koko henkilöautoa kun on pysäkiltä lähdössä. Se sivupeili on kyllä ihan hyvä ja lähes aina siitä näkee hyvin onko takana tai rinnalla auto. Tänään tuli yksi auto ihan kuolleesta kulmasta siihen eteen ja sen syyksi olisi kyllä mennyt. Laitoin siis vilkun normaalisti vasemmalle ja havaitsin että takana risteyksestä on kääntynyt juuri auto siihen taakseni ja päästin sen menemään, vaikka jo sekin olisi ehtinyt väistää. Tämän auton takaa tuli sitten toinen sankari joka ei myöskään väistänyt. Sitä en sitten peilistä huomannut ollenkaan. Onneksi tyyppi koukkasi sieltä vastaantulevien kaistan kautta niin ei kolahtanut. Kerran taas se kuskin puoleinen peili oli ihan huurussa (peilin lämmitin ei toiminut) ja ei siitä mitään nähnyt. Kiva sitten pysäkiltä aina lähteä kun ei mitään näe ja niihin muihin autoilijoihin ei oikein voi luottaa. Ja sitä peiliä ei jouda kokoajan pyyhkimään. Sen lisäksi joskus tien muoto ja pysäkin paikka on sellainen ettei sinne taakse näe ihan niin hyvin. Tai jos sitä bussia ei ole saanut siihen pysäkille ihan suoraan ajettua (jos siinä on esim. jo ennestään toinen bussi ja usein silloin tulee ahdasta ja autoa ei saa kokonaan siihen pysäkille) Joten joo, kannattaa tosiaan ennakoida, ei se niin vaikeeta oikeasti voi olla. Taas sattui kohdalle tänään se n. 10 henkilöautoilijaa jotka ei tätä viitsineet tehdä. Tänään oli taas ihan lystiä ajella kun kadut alkaneet sulaa ja ne oli aivan jäässä joissain paikoissa. Ja tietenkään abs tai luistonesto ei toiminut kyseisessä autossa, tuskin niistä olisi mitään hyötyä ollut muutenkaan. Joten kannattaa risteyksissä olla varovainen myös jos on isompi ajokki tulossa. Se ei välttämättä pysähdy, vaikka se kuski sitä kuinka haluaisi.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Kannattaa ottaa huomioon ettei se bussikuski välttämättä edes havaitse koko henkilöautoa kun on pysäkiltä lähdössä.

Osin totta.

Se auto pitäisi havaita, koska pelkkä peiliin katsominenhan ei tunnetusti koskaan riitä, vaan lisäksi pitää vilkaista olan yli ikkunasta ulos. Vaikka on täysperävaunuyhdistelmällä liikkeellä, niin ikkunasta vilkaisemalla näkee, onko kukaan mahdollisesti siinä "kuolleessa kulmassa".

Jo autokoulussa opetetaan vilkuilemaan olan yli peiliin katsomisen lisäksi. Toki yleensä henkilöauto on syyllinen, kun bussi koukkaa pysäkiltä eteen, mutta periaatteessa bussikuskin pitäisi aina nähdä se henkilöauto.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Jos mä ajelen esimerkiks 50km/h ja näen bussin pysäkillä, niin hidastan yleensä vauhdin 40km/h. Täällä pk-seudulla on monenlaisia kuskeja, ja moni tuntuu ajattelevan, että kun vilkku on päällä niin saman tien voi lähteä liikkeelle. Eihän se bussi salamana siirry takaisin tiellä, mutta kyllä se keula aika nopeasti on törmäyskurssilla.

Autokoulusta opin, ja kyllä meinaan muistaa tämmösen neuvon: ihmisten tulis muistaa, että vilkulla kerrotaan muille tienkäyttäjille: "Hei, olen kääntymässä/vaihtamassa kaistaa etc.". Monesti tuntuu ihmisten käyttävän vilkkua, jotta muut näkis mitä juuri tuli tehtyä.
 
Osin totta.

Se auto pitäisi havaita, koska pelkkä peiliin katsominenhan ei tunnetusti koskaan riitä, vaan lisäksi pitää vilkaista olan yli ikkunasta ulos. Vaikka on täysperävaunuyhdistelmällä liikkeellä, niin ikkunasta vilkaisemalla näkee, onko kukaan mahdollisesti siinä "kuolleessa kulmassa".

Paitsi jos katsoo siitä olan yli niin siellä näkyy hyvin usein pelkkä seinä.. Siis se mikä erottaa kuskin ja matkustajan. Joten siitä sivuikkunasta ei kovin helpolla näe sen enempää kuin peilistä. Pari pysäkkiä täällä on kyllä sellaisia että on se naama laitettava siihen sivuikkunaan ja koitettava kurkistella vielä varmuudeksi onko ketään tulossa. Mutta tottakai sitä on varovainen liikenteessä, en usko että kukaan haluaa tahallaan vaaratilanteita aiheuttaa. Tai no joo, onhan sellaisiakin idiootteja ja niitä näkee toisinaan valitettavasti.
 

sannifan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Semmoset ottaa päähän eniten, jotka ajavat esimerkiksi 80km/h rajoitusalueella tasan kahdeksaa kymppiä tai pari yli. Itse ajelen yleensä noin 87-89km/h. Kun niiden ohi pääsee ja alkaa 60km/h rajoitusalue ja itse ajan siinä vähän alle seittämääkymppiä nämä tulevat ihan puskuriin kiinni ja ihmettelevät mikset aja lujempaa. Eikö perskule niillä peltipurkeilla uskalla ajaa sitten lähemmäs yhdeksääkymppiä kun kuitenkin näköjään se ylinopeuden ajaminen onnistuu.

Sama kuvio toistuu myös kun siirrytään moottoritieltä satasen alueelle, ja satasen alueelta kahdeksankympin alueelle. Kun itse köröttelen 70 - 120 alueilla 7 km/h ylinopeutta, niin olen myös törmännyt samaan harmitukseen. Kun ohitat jonkun satasen alueella leveäkaistatiellä ajamalla 107 km/h, rajoitus muuttuu 80 km/h, jolloin oma nopeus on 87 km/h, niin hyvin usein juuri ohittamani auto huitaisee ohitseni. Kun 80 alue vaihtuu sataseen, ohitus tapahtuu taas toisin päin.

Yllä olevan lisäksi eniten harmittaa se, ettei osa autoilijoista osaa ajaa riittävän oikealla, varsinkaan leveäajokaistatiellä. Leveäajokaistatiellä keltaisen viivan kohdalla moni autoilija muuttaa ajolinjaansa keskemmälle. Oletan, että kaikki eivät ole sitä mieltä, että leveäajokaistatiellä saa ohittaa myös keltaisen viivan vaikutusalueella, mikäli ei ylitä keltaista viivaa, tai voimassa ei ole liikennemerkillä osoitettu ohituskielto.
 

Mapkob

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL, Jokerit
Sinulle elämääsi kyllästynyt luuseri, joka aloit kehä 1:llä Mäkkylän kohdalla kaksi viikkoa sitten tummasta -09 korisesta Mondeostasi tarjoamaan keskisormea, räpsyttelemään valoja, takasumuvaloja ja etusumuvaloja:

En käyttänyt sumuvaloja, vaan täysin hyväksyttyjä ja oikein kytkettyjä huomiovaloja.
Tietenkään et edes tiedä mitkä ne ovat, mutta toivottavasti nautit kun grillasin silmäsi pelleilysi jälkeen lisäpitkillä taustapeilin kautta. Seuraavalla kerralla soitan poliisit perääsi, koska ilmiselvästi tarvitset jotain hoitoa mielenterveydellisiin ongelmiisi. Kannattaisi myös käydä näöntarkastuksessa, koska kehä I:llä ei ole missään kohdassa 120kmh tai edes 100kmh rajoitusta.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sinulle elämääsi kyllästynyt luuseri, joka aloit kehä 1:llä Mäkkylän kohdalla kaksi viikkoa sitten tummasta -09 korisesta Mondeostasi tarjoamaan keskisormea, räpsyttelemään valoja, takasumuvaloja ja etusumuvaloja:

En käyttänyt sumuvaloja, vaan täysin hyväksyttyjä ja oikein kytkettyjä huomiovaloja.
Tietenkään et edes tiedä mitkä ne ovat, mutta toivottavasti nautit kun grillasin silmäsi pelleilysi jälkeen lisäpitkillä taustapeilin kautta. Seuraavalla kerralla soitan poliisit perääsi, koska ilmiselvästi tarvitset jotain hoitoa mielenterveydellisiin ongelmiisi. Kannattaisi myös käydä näöntarkastuksessa, koska kehä I:llä ei ole missään kohdassa 120kmh tai edes 100kmh rajoitusta.

Joka autossa on rekkari ja sen kautta selviää omistaja / haltija. Kannattaa joskus kokeilla viedä se viesti tämän palstan sijaan oikeasti näille valojen väläyttelijöille henkilökohtaisesti. Tavallisesti nämä kuumakallet ovat +50 elämäänsä kyllästyneitä perusäijiä ja se rohkeus rajoittuu auton korin sisällä suoritettaviin valojen väläyttelyihin jne.
 

Mapkob

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL, Jokerit
Joka autossa on rekkari ja sen kautta selviää omistaja / haltija. Kannattaa joskus kokeilla viedä se viesti tämän palstan sijaan oikeasti näille valojen väläyttelijöille henkilökohtaisesti. Tavallisesti nämä kuumakallet ovat +50 elämäänsä kyllästyneitä perusäijiä ja se rohkeus rajoittuu auton korin sisällä suoritettaviin valojen väläyttelyihin jne.
Tarkoituksena oli vaan avautua siitä, että millaisia ihmisiä tuolla välillä liikkuu. En todellakaan oleta, että tuo kyseinen sekopää tätä foorumia lukisi. Tai mistä sitä tietää...

Kiinnostaisi kyllä tietää vastaavista tapauksista muiltakin ihan mielenkiinnosta.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joka autossa on rekkari ja sen kautta selviää omistaja / haltija. Kannattaa joskus kokeilla viedä se viesti tämän palstan sijaan oikeasti näille valojen väläyttelijöille henkilökohtaisesti. Tavallisesti nämä kuumakallet ovat +50 elämäänsä kyllästyneitä perusäijiä ja se rohkeus rajoittuu auton korin sisällä suoritettaviin valojen väläyttelyihin jne.

En ole ikinä ymmärtänyt, että jotkut voivat vetää herneet niin pahasti nenään valojen väläyttelystä. Esimerkiksi, jos joku meinaa ajaa kyljestä sisään esim. kaistaa vaihdettaessa. Totta helvetissä annan palautteen samantien esim. valoja väläyttelemällä, mutta aina välillä joku simpanssin stressinsietokyvyllä varustettu ja liikaa steroideja napsinut puupää vetää tästä herneet nenään. Toinen esimerkki on valojen väläytteleminen vastaantulijalle, jolla ei ole valot päällä, tai valojen väläytteleminen vastaantulijoille varoituksena esim. lähellä tietä poukkoilleesta hirvestä. Tässä ei ole tarkoituksena kuin kaikkien tielläliikkujoiden turvallisuuden parantaminen, mutta aina välillä näissäkin tilanteissa saa vastauksena katsella keskisormea.

Eri asia on sitten yllä kuvatun kaltaiset Mondeo-kuskit, joihin tosiaan kannattaa uhrata se pari euroa ja soittaa perään ja opastaa, mikä ero on huomiovaloilla ja sumuvaloilla. Tosin voisin uskoa, että todennäköisyys viestin perille menemiseen on n. 1 %:n luokkaa.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En ole ikinä ymmärtänyt, että jotkut voivat vetää herneet niin pahasti nenään valojen väläyttelystä. Esimerkiksi, jos joku meinaa ajaa kyljestä sisään esim. kaistaa vaihdettaessa. Totta helvetissä annan palautteen samantien esim. valoja väläyttelemällä, mutta aina välillä joku simpanssin stressinsietokyvyllä varustettu ja liikaa steroideja napsinut puupää vetää tästä herneet nenään. Toinen esimerkki on valojen väläytteleminen vastaantulijalle, jolla ei ole valot päällä, tai valojen väläytteleminen vastaantulijoille varoituksena esim. lähellä tietä poukkoilleesta hirvestä. Tässä ei ole tarkoituksena kuin kaikkien tielläliikkujoiden turvallisuuden parantaminen, mutta aina välillä näissäkin tilanteissa saa vastauksena katsella keskisormea.

Eri asia on sitten yllä kuvatun kaltaiset Mondeo-kuskit, joihin tosiaan kannattaa uhrata se pari euroa ja soittaa perään ja opastaa, mikä ero on huomiovaloilla ja sumuvaloilla. Tosin voisin uskoa, että todennäköisyys viestin perille menemiseen on n. 1 %:n luokkaa.

Kun en tiedä, mikä on simpanssin stressin sietokyky enkä steroidejakaan popsi rohkenen täydentää edellistä viestiäni. Eli tässähän oli viestiä kirjoittaessani se olettamus, että tuo Mondeo-kuskin valojen väläyttely ja muu viestintä oli ollut asiatonta, ei siis liittynyt esimerkiksi nimimerkki Mapkobin tekemään liikenneturvallisuutta vaarantaneeseen virheeseen.

Halusin lähinnä viestittää sitä, että se omien valojen takaisinvilkuttelu tai tänne viestittäminen on koko lailla hyödyntöntä ja tuskin saa Mondeo-kuskia muuttamaan toimintatapojaan (tosin en ole varma saako mikään muukaan menetely). Jos jotain haluaa asialle tehdä, kannattaa se käydä keskustelemalla ao. kuskin kanssa henkilökohtaisesti. Vaaransa siinä tietysti on; voi joutua käsirysyyn tai oivaltaa itse tehneensä virheen. Mutta oletettavasti jompi kumpi osapuolista ainakin "tapaamisen" jälkeen oivaltaa jotakin. Toki ymmärrän, että ko. nimimerkki halusi välittäää vaan tuntojaan ao. tilanteesta tänne, mutta kommenttini olikin lähinnä yleisluonteinen valojen vilkutteluun tai muuhun kanssa-autoilijoiden ohjaamiseen tähtäävään toimintaan liittyvä huomautus.

Totta ihmeessä esimerkiksi torven tööttäys on paikallaan kuvaamassasi tilanteessa ja itse suosin sitä valojen vilkuttelun sijaan, sillä kaikki eivät peileihin katso eivätkä niitä valojen väläyttelyjä edes näe. Sitä paitsi kaikenlainen kovaa ääntä hyödyntävä viestintä tehoaa muutenkin tuohon aiemmassa viestissäni kuvattuun ihmisryhmään yleensä tehokkaimmin. Ja todellisuudessa sillä voi oikea-aikaisesti suoritettuna jopa estää onnettomuuksia. Tämä ihan omasta kokemuksesta.

Itse ainakin esimerkiksi vieraalla paikkakunnalla ajaessani olen ollut tyytyväinen, jos joku on jollakin tavalla huomauttanut tekeillä olevasta tai jo tehdystä rikkeestä. Mutta täytyy myös myöntää, että joskus on tullut suutahdettua Tauno Karvalakin opastuksiin, kun olen tiennyt toimineeni oikein ja kyseisen Taunon toimineen väärin.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En oikein ymmärrä miksi tien päällä pitäisi kommunikoida muiden ihmisten kanssa muuten kuin risteystilanteissa ja kaistanvaihdoissa vilkkujen välityksellä? Erikoistilanteet erikseen, mutta itse olen ainakin tien päällä ollessani matkalla paikasta A paikkaan B, kenties paikan C kautta, eikä liikenne ole minulle mikään sosiaalisen kanssakäymisen muoto. Näin ollen en myöskään vilkuttele valoja tunareille, näytä keskisormea törttöilijälle enkä varsinkaan provosoi selvästi provosointia kerjäävää egoistia.

Toki joskus (ohituksiin lähdöt, valojen puuttuminen, tiellä oleva vaara) on lähes velvollisuus varoittaa kanssakulkijoita, mutta kaikki muu on mielestäni liikenteeseen kuulumatonta turhailua.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Toki joskus (ohituksiin lähdöt, valojen puuttuminen, tiellä oleva vaara) on lähes velvollisuus varoittaa kanssakulkijoita, mutta kaikki muu on mielestäni liikenteeseen kuulumatonta turhailua.

Piste.

Ei se valojen vilkuttelu kuitenkaan mitään auta, saati sentterin näyttäminen. Toki joskus olen moiseen syyllistynyt pahantuulisena, kun kaikki apinat ovat samaan aikaan liikenteessä, mutta sitten päätin pitää huolen vain omista asioistani. Toki saatan vilauttaa valoja, jos joku ajaa ilman valoja ja tarkkaan valittuja kanssa-autoilijoita saatan jopa varoittaa poliiseista, jos vauhtia tuntuu olevan enemmän.

Minulle saa näyttää keskaria ja vilkutella valoja, olen päättänyt etten edes huomaa moista nykyisin, saati menettäisin yöuneni tuollaisesta. Suomeen mahtuu niin paljon törppöjä kuljettajia, että parempi kun pitää vain huolen omista asioistaan ja varoo näitä tolloja liikenteessä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Että minua sitten ärsyttää autoilijat jotka esim. kääntyessään vasemmalle tekevät ensi sellaisen ihme koukkauksen oikean kautta, ihan kuin se auto ei muuten kääntyisi siitä risteyksestä. Äskenkin edellä ajava auto ryhmittyi ihan oikein keskiviivan viereen mutta kun olin menossa siitä oikealta ohi niin tekikin helvetinmoisen koukkauksen oikealle siten että minulle ei enää jäänyt tilaa ohittaa. Onneksi nopeat refleksit (ja se että osaan nykyisin jo aika hyvin varautua noihin liikkeisiin) tälläkin kertaa pelastivat ja ehdin jarruttaa.

Minkä ihmeen takia tuollainen liike pitää tehdä? Siinä autossa on kääntyvät etupyörät ja kun niitä kääntää tarpeeksi niin kyllä pienen henkilöauton pitäisi mahtua taittumaan siitä risteyksestä ilman että linjaa täytyy pyöristää hakemalla vauhtia ulkoreunasta. Olen havainnut että erityisesti naiskuljettajat täällä päin harrastavat tuota.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Tampereen ja Kangasalan aamuliikenteessä tänään liikkuneille isoa peukkua ylöspäin. Hankala keli ja kaikkia katuja ei ole ehditty aurata, mutta homma toimi kun kaikki siihen pyrkivät. Jotenkin hassua huomata että mitä huonompi keli sen parempi yhteistyö, mutta pääasia että se yhteistyö toimii edes joskus.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Tampereen ja Kangasalan aamuliikenteessä tänään liikkuneille isoa peukkua ylöspäin. Hankala keli ja kaikkia katuja ei ole ehditty aurata, mutta homma toimi kun kaikki siihen pyrkivät. Jotenkin hassua huomata että mitä huonompi keli sen parempi yhteistyö, mutta pääasia että se yhteistyö toimii edes joskus.

Minä ajelin aamusella tänne Tampereelle 45km tuossa lumituiskussa. 9-tiellä jono liikkui ihan keliin sopivaa n. 70km/h vauhtia. Vitutuksen aiheutti takanani ajanut rekka, jonka piti ajaa metrin päässä takapuskuristani, niin että valot paistoivat sivupeileistä suoraan silmiin. Ja yksi idiootti halusi minut ohittaa, kun pidin tällä kelillä mielestäni sopivaa turvaväliä edelläajavaan, kitkoilla kun haluaa vähän reagointiaikaa. Ohituksessa suurin moka oli paluu eteeni. Miksi vitussa pitää tulla omalle kaistalle ihan eteen ja sokaista minut sillä lumiloskaroiskaisulla hetkeksi.

Liikenne kyllä sujui keliin nähden muuten mainiosti, mutta noissa turvaväleissä olisi kyllä parannettavaa.

Ja Tampereen kaupungin teiden kunnossapito näillä keleillä on kyllä ala-arvoista. Sisääntuloteistä ainakin Messukyläntie oli kokonaan auraamatta. Seuraavaan kunnon suojakeliin asti siellä ajetaan vittumaisissa spooreissa kun ne nyt ehtivät muodostua.

t. hanu
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Että minua sitten ärsyttää autoilijat jotka esim. kääntyessään vasemmalle tekevät ensi sellaisen ihme koukkauksen oikean kautta, ihan kuin se auto ei muuten kääntyisi siitä risteyksestä.

Se on ns. vastaheitto. Tämä on juurtunut voimakkaasti suomalaisten selkäytimeen. Tunnetaanhan tuo "vastaheitto" kansainvälisessä rallitermistössäkin nimellä Finnish flick tai Skandinavian flick.

No joo, mutta tuo kyllä ärsyttää minuakin suunnattomasti. Joidenkin pitää hakea sitä ajolinjaa sieltä viereiseltä kaistalta jopa silloin kun käätyville on kääntymiskaista. Muutama on päässyt joskus säikäyttämään oikein kunnolla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös