WTF. Liikenteessä tärkeintä tekemistä on se turvallinen ajaminen. Älä nyt ala selittämään muuta.
Ei sitten tullut mieleen tärkeämmän tekemisen olleen pyrkiminen pois bussin alta..?
WTF. Liikenteessä tärkeintä tekemistä on se turvallinen ajaminen. Älä nyt ala selittämään muuta.
Ei tullut mieleen kun ihmettelen vieläkin miten vaikeaa se tuntuu olevan ennakoida bussien liikkeitä. Ei ne kuitenkaan salamana sieltä pysäkiltä pääse lähtemään. Ihmetyttää todellakin kun niin moni tälläkin palstalla on joutunut vastaaviin tilanteisiin.Ei sitten tullut mieleen tärkeämmän tekemisen olleen pyrkiminen pois bussin alta..?
Ei tullut mieleen kun ihmettelen vieläkin miten vaikeaa se tuntuu olevan ennakoida bussien liikkeitä. Ei ne kuitenkaan salamana sieltä pysäkiltä pääse lähtemään. Ihmetyttää todellakin kun niin moni tälläkin palstalla on joutunut vastaaviin tilanteisiin.
Vastaavia tilanteita toki näkee joka päivä kun autoilee paljon, mutta miksi? Eikö sitä pelisilmää löydy vai mikä on vikana? Näillä liukkailla keleillä se dösä ei todellakaan liikahda salamana eteen tai kylkeen. Olenko sitten itse vain sellainen kuljettaja, etten näihin tilanteisiin joudu. On tällä palstalla muitakin, jotka vastaavaa ihmettelee. Selaa taaksepäin...Itse en moista ihmettele, vastaavia tilanteita olen useita nähnyt kauempaa niin 40 km/h kuin yli 60 km/h alueilla. Mutta jos ei ole omalle kohdalle osunut, niin hyvä sitten. Kyllä se bussi tarpeeksi nopeasti lähtee liikkeelle jotta eteen pääsee. Ja jos luit aiempaa viestiä tarkemmin, varmaan huomasit että ennakoinkin bussien liikkeitä. Jos bussi lähtee ilman mitään ennakointia helpottavaa asiaa liikkeelle, kuten esim. vilkun päällelaittamista ajoissa, ei asialle hirveästi mitään voi. Tiellä kun pitää keskittyä muuhunkin kuin tuijottaa yhtä kohdetta hirveän pitkää aikaa.
Bussin ei hirveästi tarvitse liikkua pois pysäkiltä ennen kolaria (vajaa metri sivusuunnassa voi riittää), joten siihen ne "ehtivät" hyvin. Osittain ongelma onkin tuo, sillä korkeamman nopeusrajoituksen (yli 60 km/h) teillä voi ongelmia tulla jos bussi lähtee liian pieneen rakoon liikkeelle ilman että takaa tuleva auto voi mihinkään väistää. Toki tilaa kannattaa antaa jos mahdollista, ja niin olen itsekin tehnyt. Aina ei vain voi kaikkea ennakoida vaikka kuinka yrittäisi.
Vastaavia tilanteita toki näkee joka päivä kun autoilee paljon, mutta miksi? Eikö sitä pelisilmää löydy vai mikä on vikana? Näillä liukkailla keleillä se dösä ei todellakaan liikahda salamana eteen tai kylkeen. Olenko sitten itse vain sellainen kuljettaja, etten näihin tilanteisiin joudu. On tällä palstalla muitakin, jotka vastaavaa ihmettelee. Selaa taaksepäin...
PS. En ole ikinä tarpeeksi hyvä autoilija. Aina on opittavaa. Jos joku luulee olevansa sellainen, niin kehotan katsomaan peiliin.
Kannattaa ottaa huomioon ettei se bussikuski välttämättä edes havaitse koko henkilöautoa kun on pysäkiltä lähdössä.
Osin totta.
Se auto pitäisi havaita, koska pelkkä peiliin katsominenhan ei tunnetusti koskaan riitä, vaan lisäksi pitää vilkaista olan yli ikkunasta ulos. Vaikka on täysperävaunuyhdistelmällä liikkeellä, niin ikkunasta vilkaisemalla näkee, onko kukaan mahdollisesti siinä "kuolleessa kulmassa".
Semmoset ottaa päähän eniten, jotka ajavat esimerkiksi 80km/h rajoitusalueella tasan kahdeksaa kymppiä tai pari yli. Itse ajelen yleensä noin 87-89km/h. Kun niiden ohi pääsee ja alkaa 60km/h rajoitusalue ja itse ajan siinä vähän alle seittämääkymppiä nämä tulevat ihan puskuriin kiinni ja ihmettelevät mikset aja lujempaa. Eikö perskule niillä peltipurkeilla uskalla ajaa sitten lähemmäs yhdeksääkymppiä kun kuitenkin näköjään se ylinopeuden ajaminen onnistuu.
Sinulle elämääsi kyllästynyt luuseri, joka aloit kehä 1:llä Mäkkylän kohdalla kaksi viikkoa sitten tummasta -09 korisesta Mondeostasi tarjoamaan keskisormea, räpsyttelemään valoja, takasumuvaloja ja etusumuvaloja:
En käyttänyt sumuvaloja, vaan täysin hyväksyttyjä ja oikein kytkettyjä huomiovaloja.
Tietenkään et edes tiedä mitkä ne ovat, mutta toivottavasti nautit kun grillasin silmäsi pelleilysi jälkeen lisäpitkillä taustapeilin kautta. Seuraavalla kerralla soitan poliisit perääsi, koska ilmiselvästi tarvitset jotain hoitoa mielenterveydellisiin ongelmiisi. Kannattaisi myös käydä näöntarkastuksessa, koska kehä I:llä ei ole missään kohdassa 120kmh tai edes 100kmh rajoitusta.
Tarkoituksena oli vaan avautua siitä, että millaisia ihmisiä tuolla välillä liikkuu. En todellakaan oleta, että tuo kyseinen sekopää tätä foorumia lukisi. Tai mistä sitä tietää...Joka autossa on rekkari ja sen kautta selviää omistaja / haltija. Kannattaa joskus kokeilla viedä se viesti tämän palstan sijaan oikeasti näille valojen väläyttelijöille henkilökohtaisesti. Tavallisesti nämä kuumakallet ovat +50 elämäänsä kyllästyneitä perusäijiä ja se rohkeus rajoittuu auton korin sisällä suoritettaviin valojen väläyttelyihin jne.
Joka autossa on rekkari ja sen kautta selviää omistaja / haltija. Kannattaa joskus kokeilla viedä se viesti tämän palstan sijaan oikeasti näille valojen väläyttelijöille henkilökohtaisesti. Tavallisesti nämä kuumakallet ovat +50 elämäänsä kyllästyneitä perusäijiä ja se rohkeus rajoittuu auton korin sisällä suoritettaviin valojen väläyttelyihin jne.
En ole ikinä ymmärtänyt, että jotkut voivat vetää herneet niin pahasti nenään valojen väläyttelystä. Esimerkiksi, jos joku meinaa ajaa kyljestä sisään esim. kaistaa vaihdettaessa. Totta helvetissä annan palautteen samantien esim. valoja väläyttelemällä, mutta aina välillä joku simpanssin stressinsietokyvyllä varustettu ja liikaa steroideja napsinut puupää vetää tästä herneet nenään. Toinen esimerkki on valojen väläytteleminen vastaantulijalle, jolla ei ole valot päällä, tai valojen väläytteleminen vastaantulijoille varoituksena esim. lähellä tietä poukkoilleesta hirvestä. Tässä ei ole tarkoituksena kuin kaikkien tielläliikkujoiden turvallisuuden parantaminen, mutta aina välillä näissäkin tilanteissa saa vastauksena katsella keskisormea.
Eri asia on sitten yllä kuvatun kaltaiset Mondeo-kuskit, joihin tosiaan kannattaa uhrata se pari euroa ja soittaa perään ja opastaa, mikä ero on huomiovaloilla ja sumuvaloilla. Tosin voisin uskoa, että todennäköisyys viestin perille menemiseen on n. 1 %:n luokkaa.
Toki joskus (ohituksiin lähdöt, valojen puuttuminen, tiellä oleva vaara) on lähes velvollisuus varoittaa kanssakulkijoita, mutta kaikki muu on mielestäni liikenteeseen kuulumatonta turhailua.
Tampereen ja Kangasalan aamuliikenteessä tänään liikkuneille isoa peukkua ylöspäin. Hankala keli ja kaikkia katuja ei ole ehditty aurata, mutta homma toimi kun kaikki siihen pyrkivät. Jotenkin hassua huomata että mitä huonompi keli sen parempi yhteistyö, mutta pääasia että se yhteistyö toimii edes joskus.
Että minua sitten ärsyttää autoilijat jotka esim. kääntyessään vasemmalle tekevät ensi sellaisen ihme koukkauksen oikean kautta, ihan kuin se auto ei muuten kääntyisi siitä risteyksestä.
Tulipa hyvä mieli tänään.
Autoilin Turun keskustassa ja pysähdyin Uudenmaantiellä suojatien eteen päästämään erästä mummoa tien yli. Katsahdin samalla taustapeilistä, että monikohan ajaa viereiseltä kaistalta ohi pysähtymättä ja heti yksi hopean värinen Peugeot niin tekikin, onneksi mummo oli vasta astumassa suojatielle. Peugeot-naisen harmiksi ja minun iloksi poliisisetä sattui huomaamaan rikkeen ja pysäytti parinsadan metrin päässä ko. ohittajan. Toivottavasti näpsäisivät kunnon sakon eikä mitään pään silityksiä tai kirjallisia huomautuksia.
Paljonkohan tuollaisesta voi sakkoa saada?