Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 993 875
  • 12 250

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Kyse on siitä, häikäiseekö se, jos ihan oikeaoppisesti hetkeä ennen vaihtaa pitkät päälle. Ja vastaus on, että ei häikäise, mikäli tajuaa pitää katseensa oikeassa reunassa.
"Oikeaoppisesti" taidetaan puhua 5-10 metrin välistä joista 10 metrin päässä kytketyt valot tunkeutuvat suoralla tiellä täysin varmasti näkökenttään, viidenkin metrin päässä kytkettäessä pitkät näkyvät. Jos ääreisnäkökykysi on sen verran rappeutunut ettet noita havaitse muuten kuin katsomalla suoraan valoihin, niin monella muulla meillä edelleen silmät ovat sen verran kunnossa että voimakkaat valonlähteet tuolla näkökentän sivustallakin häikäisevät.
Ei kenenkään pitäisi pitkien vaihtamista säikähtää, koska pitää sen jo toisella kerralla olla tiedossa. Kyllä sitä osaa odottaa, että pian räpsähtää pitkät päälle. Usko pois, ei pelota läheskään niin paljon, kun osaat varautua. Jos silti pelottaa, niin kyseessä on harvinaislaatuisen säikky persoona.
"Säikähtämisestä" tai "pelottamisesta" ei ole kukaan muu puhunut kuin sinä tässä puheenvuorossasi; syyksi on esitetty häikäistymistä. Uskon hyvin että sinua ei ehkä häikäise, mutta toisaalta kannattaa ottaa huomioon että sinä itse et istukaan siellä vastaantulevassa autossa huonon ääreisnäkösi varjelemana vaan joku muu joka saattaakin tilapäisesti häikäistyä "oikeasta" toiminnastasi.

Aika hurjalla riskillä sitä toiset liikenteessä kulkevat, vaarantavat muiden turvallisuutta ihan mennen tullen eivätkä edes välitä asiasta.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Aika hurjalla riskillä sitä toiset liikenteessä kulkevat, vaarantavat muiden turvallisuutta ihan mennen tullen eivätkä edes välitä asiasta.

Tätä nyt en ihan allekirjoita, mutta mielestäni tuo pitkien kanssa leikkiminen on kuitenkin aika lievää, kun miettii mitä kaikkea siellä tien päällä tehdään välittämästä toisista.

Korostan edelleen, että itse en uskalla alkaa arvioimaan, koska vaihtaisin pitkät, vaan teen sen ihan suosiolla vasta keulojen kohdatessa. Ei ole koskaan ollut niin kiire saada pitkiä päälle, etten olisi joutanut odottaa.

Väitän silti, että oikeaoppisesti käytettynä, ei häikäise, vaikka ennen kohtaamista läväyttää valoarsenaalin täysille. Esimerkiksi taksit tekevät usein noin, eikä se kyllä ota silmiin. Heillä lieneekin vähän parempi arviointikyky kyseisen kaltaisissa tilanteissa kuin tavallisilla sunnuntaisuhareilla.

Jospa annettaisiin olla, yritetään jatkossakin olla häikäisemättä toisiamme, ok?
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Tätä nyt en ihan allekirjoita, mutta mielestäni tuo pitkien kanssa leikkiminen on kuitenkin aika lievää, kun miettii mitä kaikkea siellä tien päällä tehdään välittämästä toisista.

Korostan edelleen, että itse en uskalla alkaa arvioimaan, koska vaihtaisin pitkät, vaan teen sen ihan suosiolla vasta keulojen kohdatessa. Ei ole koskaan ollut niin kiire saada pitkiä päälle, etten olisi joutanut odottaa.

Väitän silti, että oikeaoppisesti käytettynä, ei häikäise, vaikka ennen kohtaamista läväyttää valoarsenaalin täysille. Esimerkiksi taksit tekevät usein noin, eikä se kyllä ota silmiin. Heillä lieneekin vähän parempi arviointikyky kyseisen kaltaisissa tilanteissa kuin tavallisilla sunnuntaisuhareilla.

Jospa annettaisiin olla, yritetään jatkossakin olla häikäisemättä toisiamme, ok?
Siis tämä pitkien päälle laittaminen ennen kohtaamista on asia, joka opetetaan autokoulussa. Tai ainakin opetettiin vuonna '96 Young driversin oppitunneilla.

Onko se turvallisuutta lisäävä vai vähentävä tekijä, niin siitä voi näköjään olla montaa mieltä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eiköhän tämä ollut tässä, sinä taistelet tuulimyllyjä vastaan pitkien valojesi kanssa. Laita ihmeessä ne päälle koska tahansa, niin tekevät kaikki muutkin. Ikävää, ettet ole saanut aivopestyä ihmisiä, vaan suurin osa tuikkaa ne pitkät päälle silloin, kun ohjesääntö määrää.
Ihan näin aiheen vierestä, mutta on melko ärsyttävää kun tuota tuulimyllyvertausta käytetään päin persettä.
 
Pitkät valot ja jopa lyhyetkin häikäisee meikäläistä aika tavalla. Pirullista tuo valon yliherkkyys. Auringonpaiste on ilkeää myös. Monen mielestä vaihdan varmaan lyhyille liian aikaisin, kun tulee vastaan auto. Mutta vaihdan ne silloin, kun vastaantulijan valot alkaa häikäisemään. Eikä niitä tosiaan tarvitse tuijottaa, kyllä ne häikäisee siitä huolimatta. Tää on yksi syy miksi töissä en halua ajaa pidempää matkaa. Kaupunkialueella kun on katulamput, joten pitkiä ei tarvita. Itse tosin joissain paikoissa niitä käytän, koska haluan nähdä pysäkin ajoissa. Tai sen, että onko siellä joku ihminen. Vituttaa kun ne kyytiin haluavat eivät käytä heijastinta, joten aika vaikea nähdä niitä ajoissa. Saati sitten että ne osaisi näyttää jotain merkkiä, että haluavat kyytiin. Jos ei ole sitä heijastinta, niin hyvä keino on myös heiluttaa kännykkää, niin että taustavalo palaa. Joillain kaduilla on ihan onnettomat ne katulamput, ja harvoin pysäkit on valaistu mitenkään.

Ketjun aiheeseen liittyen ihmettelen mitä ihmettä muka tänään tein ansaitakseni tööttäyksen. Ihan normaaliin tapaan ajelin, en tehnyt äkkinäisiä liikkeitä tms. Matkustaja oli jäämässä pois ja pysäkin lähestyessä laitoin vilkun oikealle ja aloin jarruttamaan ja ajoin pysäkille. Ohi ajava volvo sitten päätti töötätä, ja ei tainnut ihan sallittua nopeutta ajaa. Mikä lie tyyppiä vaivasi. Kenties joku työkaveri on käynyt panemassa sen muijaa tai jotain.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Riihimäessä (Hämeenlinnassa myös, mutta sinne asti tuli harvemmin eksyttyä) hassunhauskoja "tilanteita" aiheutti lisäksi lukuisat yksisuuntaiset kadut, joita puolestaan Hyvinkäällä ei ainakaan siihen aikaan ollut ensimmäistäkään.
Eipäs unohdeta Pohjoista puistokatua! ;)

Kiitos hyvästä tarinasta, ei voi kuin hykerrellä ajatellessa tilannetta jossa Datsunin takaluukusta löytyy linja-auto...

Mutta ei siinä siltikään ole niin paljon tilaa, että normaalilla järjenjuoksulla voisi olettaa suojatien kohdalla sijaitsevien Kauppalankadun valojen koskevan kääntyvää liikennettä! =)

Mainitsemani kala-autoilija muuten ilmeisesti torvensoitostani häkeltyneenä unohti tietöiden ja väliaikaisten kaistajärjestelyiden johdosta keskelle ajoväylää ilmestyneen sinisen ympyränmuotoisen liikennemerkin, jossa vasemmalta oikealle laskeva nuoli osoittaa maahan, tarkoituksen. Vaikka näki noin viisi sekuntia ennen ajovirhettään, että vastustajat tulevat sitä kaistaa pitkin vastaan.
 

dal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ne parit
Vituttaa kun ne kyytiin haluavat eivät käytä heijastinta, joten aika vaikea nähdä niitä ajoissa. Saati sitten että ne osaisi näyttää jotain merkkiä, että haluavat kyytiin. Jos ei ole sitä heijastinta, niin hyvä keino on myös heiluttaa kännykkää, niin että taustavalo palaa. Joillain kaduilla on ihan onnettomat ne katulamput, ja harvoin pysäkit on valaistu mitenkään.

Ainakin täällä päin (Lahessa) on mielestäni aika hyvin keksitty se, että bussikortit on erillisessä taskussa, jossa toinen puoli on läpinäkyvä, jotta se kortti sieltä näkyy ja toisella puolella on heijastinpinta. Ja uskallan ihan itse päätellä, että tuon heijastimen pääasiallinen käyttötarkoitus on juuri saattaa kädenheilautus astetta näkyvämmäksi. Pieni juttu, mutta sangen toimiva.
 

Raatelurakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Liverpool, Jokerit.
Ainakin täällä päin (Lahessa) on mielestäni aika hyvin keksitty se, että bussikortit on erillisessä taskussa, jossa toinen puoli on läpinäkyvä, jotta se kortti sieltä näkyy ja toisella puolella on heijastinpinta. Ja uskallan ihan itse päätellä, että tuon heijastimen pääasiallinen käyttötarkoitus on juuri saattaa kädenheilautus astetta näkyvämmäksi. Pieni juttu, mutta sangen toimiva.

Pääkaupunkiseudun matkakortissa sama juttu, toimii varsinkin näin pimeällä kelillä kuin Tukiaisen naama ehkäisyvälineenä. Dösäkuskitkin näyttäisivät olevan tyytyväisiä. Joku niistä tais kommentoida sitä kun dösässä on sisävalot päällä ja on pimeää kuin kepulaisen sielussa, niin varsinkin tummissa vaatteissa olevan kädenheilautusta on kuulemma vaikeaa nähdä.
 
Viimeksi muokattu:

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
1-3

Ymmärrän, että vastakuittauksen tarve on tällä hetkellä kova, mutta väistän toteamalla, että tietysti liikenteessä ajetaan olosuhteiden mukaan.

Niin, itse en malta olla huomauttamatta, että palstalla on allekirjoittaneen lisäksi moni muukin havainnut em. risteyksen dilemmat, joten en oikein käsitä mihin tämä vastakuittaus-onliner oikein viittaa.

Tietysti voidaan ottaa esille, kuka oikein edustaakaan oikeaa oppia ja näkemystä, ja kuka kerettiläisyyttä, jos yksi näkee yhtä ja kolme muuta toisin.

Täältä tähän
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Niin, itse en malta olla huomauttamatta, että palstalla on allekirjoittaneen lisäksi moni muukin havainnut em. risteyksen dilemmat, joten en oikein käsitä mihin tämä vastakuittaus-onliner oikein viittaa.

Tietysti voidaan ottaa esille, kuka oikein edustaakaan oikeaa oppia ja näkemystä, ja kuka kerettiläisyyttä, jos yksi näkee yhtä ja kolme muuta toisin.

Täältä tähän
Taidat vain olla surullinen, kun selkeästi hävisit internetissä tapahtuneen liikennesääntökeskustelun. Risteyksen käytännöt ovat selvät eikä niissä ole tulkinnanvaraa ellet ole henkilö jolla eivät säännöt ole hallussa. Pysähtymispaikat on merkitty selvästi joko poikkiviivoin tai tulosuunnasta ensimmäisin liikennevalopylväin. Yksikään näistä ei asetu kohtaan jossa tyhmät autoilijat tekevät virheen.

Menneisyyden tapahtumat ja käytännöt risteyksessä eivät liikennesääntöjä muuta. Liikennevalopylväs on kuitenkin kohtuullisen selvä toimija.
 
Pääkaupunkiseudun matkakortissa sama juttu, toimii varsinkin näin pimeällä kelillä kuin Tukiaisen naama ehkäisyvälineenä. Dösäluskitkin näyttäisivät olevan tyytyväisiä. Joku niistä tais kommentoida sitä kun dösässä on sisävalot päällä ja on pimeää kuin kepulaisen sielussa, niin varsinkin tummissa vaatteissa olevan kädenheilautusta on kuulemma vaikeaa nähdä.

Tuo systeemi pitäisi saada tännekin. Olen noita tarroja nähnyt myöskin jossain päin Suomea. Se on tosiaan joskus ihan mahdoton nähdä tummiin vaatteisiin pukeutunutta ihmistä siinä pysäkillä. Kyllä varmaan jokaiselle on joskus tullut tilanne missä yhtäkkiä havaitsee sen jalankulkijan just kun se on eteen tulossa. Joten ihmetyttää nämä ihmiset, miten ne kuvittelee että meikäläinen tai työkaveri ne näkee ajoissa jos ne ei vielä kaiken lisäksi tee elettäkään siinä seisoessa. Sitten jos niistä ajat ohi, niin ne soittaa firmalle ja valittaa kun jäivät kyydistä. No, onneksi tätä ei vielä ole itselleni sattunut. Tää on jo tarpeeksi ärsyttävää valoisan aikaan. Kiva arpoa ennen pysäkkiä, että tuleeko se kyytiin vai ei. Ja hidastella siinä sitten muutakin liikennettä. Ja just kun meinaat ajaa ohi, niin sitten se tyyppi herää että hei miksei tuo bussi pysähdy. Tai sitten jos pysähdyt siihen pysäkille niin se ihminen katsoo vittuuntuneena että mitäs siihen pysähdyit, en minä siihen ole tulossa. Kerran ajoin pysäkille ja avasin ovet, kuulin jonkun naisen sanovan toiselle jotain tyyliin, kun niille pitäisi sitä merkkiä näyttää, eihän ne muuten suostu pysähtymään. Ja tämä ylimieliseen äänensävyyn sanottuna. Teki mieli sanoa hänelle jotain, mutta onneksi sain pidettyä kieleni kurissa. Se varmaan seisoisi jossain suuremmassa kaupungissa koko päivän siinä pysäkillä ja ihmettelisi kun yksikään bussi ei pysähdy. Ei nyt luulisi olevan ylivoimainen tehtävä nostaa sitä kättä ylös. Aina piristävä kokemus kun joku jaksaa sitä merkkiä näyttää, etenkin jos pimeässä sen tekee heijastimen kera.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuo systeemi pitäisi saada tännekin.

Siitä sitten vaan laittamaan aloitetta asianomaiselle taholle. Ainakin Turussa homma toimii hienosti, bussikortin mukana saadussa neljän pennin "kuoressa" on melkoisen tehokas heijastin. Tosin itselläni on heijastin myös kiinni takissa ja viime talvena sain kahdelta eri bussikuskilta palautetta, että ilman heijastinta olisivat ajaneet kylmästi ohi, kun ei säkkipimeässä tosiaan erota, että heiluuko siellä nyt joku vai ei.

Täällä päin on kyllä pääasiassa hoidettu pysäkkien valaistus todella hyvin, mutta silti niitä ihmisiä jää sinne pysäkeille joka talvi. Ja minun mielestäni sietävätkin jäädä, jos ei ole sitä vertaa järkeä päässä, että pitäisivät sitä heijastinta näkyvillä.

*edit*

Sitten jos niistä ajat ohi, niin ne soittaa firmalle ja valittaa kun jäivät kyydistä.

Aika nuija saa olla, jos olettaa bussin automaattisesti pysähtyvän vain siksi, että pysäkillä seisoskelee joku. Tai en sitten tiedä, että miten se pienemmissä paikoissa toimii, mutta ainakaan täällä ei ole toivoakaan, että bussi pysähtyisi ilman mitään merkkiä siitä, että pysäkillä oleva ihminen olisi tulossa kyytiin.
 
Viimeksi muokattu:

Raatelurakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Liverpool, Jokerit.
Se varmaan seisoisi jossain suuremmassa kaupungissa koko päivän siinä pysäkillä ja ihmettelisi kun yksikään bussi ei pysähdy. Ei nyt luulisi olevan ylivoimainen tehtävä nostaa sitä kättä ylös. Aina piristävä kokemus kun joku jaksaa sitä merkkiä näyttää, etenkin jos pimeässä sen tekee heijastimen kera.

Silloin kun muutin pääkaupunkiseudulle, nuorena ja viattomana pikkukaupunkista, niin kävi juurikin noin mitä kertoilit tuossa. Yksi kerta riitti ja mieluummin näytän kättä tai korttia reilusti kuin myöhästyn töistä yms. oman laiskuuden takia.
 

Pure

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Philadelphia Flyers, Liverpool FC
Itseäni ottaa eniten päähän ihmiset jotka tulevat kolmion takaa suoraan eteen, vaihtavat kaistaa ruuhkassa eteesi ilman vilkkuja ja muutenkin jengiä, jotka ajaa päin punaisia. Yleensä lähden ajamaan perään pitkiä valoja heiluttelemalla ja töötti pohjassa. Uskomatonta miten liikenteessä voi hermostua. *hymiö*
 
Tämä on tosiaan vielä sen verran pieni kaupunki, ettei niitä busseja ihan jatkuvasti kulje. Ja reitit ei paljonkaan mene "päällekkäin" Eli aika monella pysäkillä tietää että ne on siihen kyytiin tulossa, kun ei siitä muitakaan autoja kulje. Sitten on tuo "isompi" tie, josta kulkee useampi paikallisliikenteen auto ja useita pitkänmatkan autoja. Ja on pari pikavuoropysäkkiäkin. Niillä seisovista ihmisistä ei sitten tiedä mihin ne menee. Ei ne taida itsekään sitä tietää. Viimeksi eilen ajoin pysäkin ohi, kun en huomannut siinä olevaa ihmistä ajoissa. Poimin sen sitten kyytin tien laidasta. Tällaisissa tapauksissa olen sitten sanonutkin niille asiasta. Kohta vaan alkaa olemaan liukkaat tiet ja ei pysty niinkään helposti pysähtymään. Toisaalta onneksi lumi myöskin hieman valaisee. Kerran olin tulossa firman auton kyydissä Helsingistä (en siis itse ajanut) Joku nainen oli jäänyt kyydistä ja soitteli vihaisena firmalle. Ja tuo tapahtui vielä siellä Helsingissä ja nainen ei ollut näyttänyt mitään merkkiä. Kuski oli vielä katsonut ohittaessaan peilistä, ja silloinkaan ei tuo nainen ollut mitään elettä tehnyt. Päivystäjän mielestä meidän olisi pitänyt kääntyä jostain Porvoon kohdilta vielä takaisin, että se nainen pääsisi kyytiin. Onneksi ei lopulta tarvinnut. Ja tuskin sai myöskään korvauksia kun jäi kyydistä.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Diktatuurishenkinen nettiräyhääminen kuriin!

Taidat vain olla surullinen, kun selkeästi hävisit internetissä tapahtuneen liikennesääntökeskustelun. Risteyksen käytännöt ovat selvät eikä niissä ole tulkinnanvaraa ellet ole henkilö jolla eivät säännöt ole hallussa. Pysähtymispaikat on merkitty selvästi joko poikkiviivoin tai tulosuunnasta ensimmäisin liikennevalopylväin. Yksikään näistä ei asetu kohtaan jossa tyhmät autoilijat tekevät virheen.

Menneisyyden tapahtumat ja käytännöt risteyksessä eivät liikennesääntöjä muuta. Liikennevalopylväs on kuitenkin kohtuullisen selvä toimija.

Niin, olen pahoillani, koska olen saanut sen, näemmä ilmeisen väärän, käsityksen, että tämä olisi keskustelupalsta, eikä siis paikka jossa ihmiset suomivat ja virtuaalisesti kivittävät lähimmäisiään jopa ilman näkyvää, saati pitävää syytä.

Tässä asiassa tunnustan avoimesti erehtyneeni, tai siis ehkä genren ja vastapelurin ollessa kaltaisesi, jopa säälittävästi hävinneeni.

Mitä tulee tähän itse ketjun teemaan , eli liikenneaiheseen, päädyn ilmoittamaan, että historiaa ei oikein voi uskottavasti muuttaa jälkikäteen muualla kuin diktatuureissa, tahi Amerikassa. Asiain tässä valossa onkin toivottavaa, että huomaat ko. risteyksen todella olleen aivan äskettäin tämän ko. episodin alussa esittämäni kaltainen, sekä toimintatavoiltaan, että suoranaisilta säännöiltään.

Myöhemmässä asiaa valoittavassa viestissäni loin katsauksen kirjaimellisesti ko. risteyksen nykytilaan ja nykyisin vallassa oleviin sääntöihin, toimintatapoihin ja määräyksiin.

Mitä tulee viimeisimpiin viesteihini, koitin vain rauhanomaisesti, mutta päättäväisesti valaa öljyä laineille ja sitä kautta palauttaa em. liikennekeskustelun hyvän ja vastavuoroisen keskustelukulttuurin raameihin, ilman kilpailuhenkisyyttä, saati kenenkään virtuaalista kivittämistä.

Pyydän, ja oikeastaan edellytänkin mitä vakavimmin, että tästä lähtien asiaa käsitellään hyvien tapojen ja keskustelukäytäntöjen raamien puitteissa ja etenkin niiden sisäpuolella.

Täältä tähän
 

Siren

Jäsen
Suosikkijoukkue
Man City, Bolts
Käytännössä näin on pienemmillä teillä keskustan alueella, mutta niissä jalkakäytävät ovat sen verran kapeita, ettei niille pyörällä mahdu. Sellaisilla reiteillä, joita yleensä tulee käytettyä, on pyörätie joko erikseen tai kevyenliikenteenväylän yhteydessä. Helsingin ulkoilukartasta näkee reitit kätevästi.

Todellisia pyöräilijän surmanloukkuja ovat Kaivokadun varsi sekä Salomonkatu. Näissä jalankulkijat menevät miten sattuu. Salomonkadulla ei ole piirretty kaistoja, joten ihmiset kävelevät vähän miten huvittaa, niin tulee itsekin tehtyä. Kaivokadulla on kuitenkin selvät pyöräreitit, joten sitä en käsitä, miksi niille pitää myös jalankulkijoiden mennä.

"Kaupungin katujen tulisi olla tarkoitettu myös polkupyöräilijöille. Kun epäonnistunut liikennesuunnittelu pakottaa pyöräilijät sankoin joukoin jalkakäytävälle, ei tule sattumanvaraisesti tuomita yksilöitä. Ihmiset käyttäytyvät loogisesti valitessaan nopeimman ja turvallisen tuntuisen kulkureitin. Jos sääntöjä rikotaan tai onnettomuuksia sattuu paljon, on kieltojen lisäämisen sijasta katutila rakennettava uudelleen käyttäjien tarpeita vastaavaksi." Tällainen löytyi nettisivulta hakiessani tietoa jalkakäytävistä. Ei voi kuin sanoa notta mitähän helvettiä kirjoittajan päässä liikkuu?

Joskus 80-luvulla kun tuli pyöräiltyä enemmän oli peli selvä 1) ajat pyörätiellä 2) mikäli pyörätietä ei ole ajat ajoradalla 3) mikäli et aja ajoradalla, talutat pyörää tai jätät sen johonkin parkkiin ja kävelet.

Ei tämä oikeasti voi olla niin vaikeaa. Käsittääkseni(saa korjata jos faktaa löytyy) Helsingin keskustan kaikki JALKAkäytävät ovat juurikin jalankulkijoille tarkoitettuja ja kevyen liikenteen väylät on ilmaistu liikennemerkein ja/tai katuun maalatuin symbolein, joista ilmenee kummalla puolella kävellään, kummalla pyöräillään.

Pyörätiet (ainakin Helsingissä) erottaa nykyään usein väylän punaisesta väristä ja niitä tulisi varmaan käyttää pyörällä liikkuessa. Jalankulkijat välttäkööt tai kello soi välittömästi ja hyvä niin.

Pohdinkin tässä miten huomauttaa pyöräilijän olevan jalkakäytävällä? Toisinpäinhän homma toimii mutta yleisen sujuvuuden(ja liikennekasvatuksen) kannalta pitäisi keksiä tepsivä keino pikku huomautukseen.
 
Viimeksi muokattu:

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
Itseäni ottaa eniten päähän ihmiset jotka tulevat kolmion takaa suoraan eteen, vaihtavat kaistaa ruuhkassa eteesi ilman vilkkuja ja muutenkin jengiä, jotka ajaa päin punaisia. Yleensä lähden ajamaan perään pitkiä valoja heiluttelemalla ja töötti pohjassa. Uskomatonta miten liikenteessä voi hermostua. *hymiö*

Täällä toinen "hengenheimolainen". Olen sitä mieltä että mikään ruuhka ym. ei kumoa sitä kolmiota, minkä takaa nämä "kiireelliset" tulee eteen. Ja yleisin tapa on se,että sitten kun ollaan siinä edessä, niin ei sillon enää ole minnekään kiire. Jos joskus itselläni on NIIIN kiire, niin pidän kyllä huolen etten jää tientukkeeksi. Se on eriasia, jos itse antaa tilaa esim. ruuhkassa jossa liikenne matelee.
 

-RVL-

Jäsen
Äsken tuli taas todistettua, vaikka minkälaista porukkaa, kun kävin huvikseen ajelemassa täällä Etelä-Savon teillä.

- 80 alueella loistavat 60 km/h mittarissa! Komea vauhti, olitkohan mahdollisesti kännissä kun harva uskalsi lähteä ohikaan kun laidastan - laitaan seilausta oli.

- Kun valot vaihtuvat vihreälle niin ei tarvitse odotella siinä vielä sekunti kaupalla, jotta uskaltaa lähteä liikkeelle, ja sitten kun lähtee niin sillä ykkösellä ei tarvitse kuin liikauttaa se auto liikkelle eikä sillä yrittää kiihdyttää seuraavaa 100 metriä.

- Käyttäkää niitä ..tun vilkkuja kun käännytte. Ne ei ole teitä varten vaan meitä muita tienkäyttäjiä.

- Kannattaa ehkä käyttää turvavälejä, eikä ajaa jarruja pumpaten kaiken aikaa jopa kaupungissakin.

- Yksi kahjo ajoi perässäni valtatiellä n. 10 km ehkä alle sekunnin viiveellä, vettä ei satanut mutta tiestä roiskui takana olevan päälle koko ajan likavettä. Ei olisi tarvinnut pitää kauniissa katumaasturissasi pyyhkijöitä päällä, jos olisit sellaisen 3-5 sekuntia pitänyt eroa. Sitten yritit ohitella lapsi kyydissäsi keltaisella viivalla vaikka itsekin pidin (ikäväkyllä) yli nopeutta 100/80. ...tuillakseni lopulta nostin aina nopeutta kun yritit ohittaa ja vilkutin jarruvaloja muulloin. Pidä se turvaväli/ohita silloin kun ketään ei tule vastaan ja tiemerkinnät antavat luvan siihen.
 

Veijari

Jäsen
Vituttaa oikein urakalla nämä "vilauttelijat". Eilen taas joku ylipainoinen bussikuski yritti olla fiksu ja vilautteli sumuvalojaan ja löi pitkät päälle noin 50m ennen kohtaamista. Mikä vittu siinä on että on pakko niitä vastaantulevan auton valoja tuijottaa?! Alkaa tulla melkein päivittäin vastaan näitä itseään täynnä olevia wanna-be-liikennepoliiseja. Imekää itseänne.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pyörätiet (ainakin Helsingissä) erottaa nykyään usein väylän punaisesta väristä ja niitä tulisi varmaan käyttää pyörällä liikkuessa. Jalankulkijat välttäkööt tai kello soi välittömästi ja hyvä niin.
Itse tulee, vuodenajasta riippuen, liikuttua Helsingissä tasapuolisesti sekä pyöräillen, autolla/julkisilla että kävellen, joten uskoakseni osaan aika hyvin huomioida muut kanssaliikkujat. Pari asiaa on jo pidemmän aikaan ihmetyttänyt, liittyen lähinnä pyöräteihin.

1) Jos pyörätiellä hortoilee jalankulkija tai sitten on yhdistetty kevyen liikenteen väylä, jossa saa liikkua myös jalkaisin, niin miksi se kellon rimpautus pitää ottaa v*ttuiluna? Lähinnä kyseessä on omalta osaltani ihan ystävällismielinen varoitus, että lähestymässä on nopeammin liikkuva kulkuneuvo, joka kannattaisi huomioida. Varsinkin, jos edellä kävelee lapsiperhe tai koiranulkoiluttaja, niin toki sen ottaa tilannenopeudessa huomioon, mutta kakarat ja eläimet nyt saattaa tehdä niin yllättäviä liikkeitä, että parempi varoittaa etukäteen.

2) Keskustassa on monta paikkaa, jossa on rinnakkain jalkakäytävä, pyörätie ja autotie. Suojateiden kohdalla on sitten suojatien viivat myös pyörätiellä ja jalankulkijoiden pitää siis ylittää myös pyörätie tuota suojatietä pitkin. Muutaman kerran käynyt niin, että kun on ollut ylittämässä pyörätietä suojatiellä, niin pyöräilijä on soittanut kelloa. Eikös se ole sama asia, jos auto tööttäisi suojatietä ylittäville jalankulkjoille, että pois alta? Kerran kysyinkin Bulevardilla eräältä rimpauttelijalta, että onkos sinulla joku ongelma, johon tämä mussutti, että "tää on pyörätie", johon vastasin, että "ja tämä on suojatie". Jatkoi sitten matkaansa jupisten jotain, mistä en saanut selvää. Ihme porukkaa.
 

Zago

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tässä lukiessa huomasi, että jotkut vilkuttelevat valoja ja tööttäilevät huomatessaan toisen joko rikkovan liikennesääntöjä tai ajavan huonon liikennekäyttäytymisen mukaisesti. Mikä siinä on kun autossa istuessa ihmisistä tulee niin malttamattomia ja helposti provosoituvia. Itse en tietenkään arvosta enkä salli pienien rikkeiden tekemistä, mutta en silti revi pelihousujani heti nähdessäni jonkun törttöilevän. Jos näen jonkun tekevän jotain tyhmää niin ajattelen, että olipas tuokin fiksua ja korkeintaan sanon kanssamatkustajille, mitä näin. Yleisessä tilassa jonkun tönäistessä tuskin kukaan lähtee perään vittuillen ja huomautellen et mitä oikeen tönit ja ei niin saa tehdä. Pitää olla suvaitsevainen eikä heti menettää malttia. Jos havaitsee ajotaidoiltaan heikon kuskin niin siihen pitää myös osata suhtautua varoen eikä vilkutella valoja ja painella torvea kertoakseen ettei kyseinen kuski osaa ajaa. On ymmärrettävä, ettei liikennesäännöt ole kaikille niin yksiselitteisiä. Virheet ovat inhimillisiä ja kaikki niitä tekevät joskus. Ymmärrän kyllä sen jos joku vilkuttelee valoja(vaikka en itse niin tekisikään), kun itse teen virheen enkä vedä kuitenkaan siitä hernettä nenään.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Äsken tuli taas todistettua, vaikka minkälaista porukkaa, kun kävin huvikseen ajelemassa täällä Etelä-Savon teillä.

- Yksi kahjo ajoi perässäni valtatiellä n. 10 km ehkä alle sekunnin viiveellä, vettä ei satanut mutta tiestä roiskui takana olevan päälle koko ajan likavettä. Ei olisi tarvinnut pitää kauniissa katumaasturissasi pyyhkijöitä päällä, jos olisit sellaisen 3-5 sekuntia pitänyt eroa. Sitten yritit ohitella lapsi kyydissäsi keltaisella viivalla vaikka itsekin pidin (ikäväkyllä) yli nopeutta 100/80. ...tuillakseni lopulta nostin aina nopeutta kun yritit ohittaa ja vilkutin jarruvaloja muulloin. Pidä se turvaväli/ohita silloin kun ketään ei tule vastaan ja tiemerkinnät antavat luvan siihen.

Noilla saavutuksilla en välttämättä lähtisi kaveria nimittämään kahjoksi. Että huomasit lapsen olevan kyydissä ja silti näit tarvetta vielä vittuiluun / ohituksen estämiseen ja jarrutteluun. Tuo katumaasturin kuski oletettavasti yhtyy tuohon avauslauseesi sisältöön täysin.

Sinäkö tiesit, mihin takana ajavalla oli kiire? Ymmärtääkseni toisten vauhdin rajoittaminen / ohitusten estäminen ei ole sinun tai muidenkaan tielläliikkujien tehtävä.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Jos näen jonkun tekevän jotain tyhmää niin ajattelen, että olipas tuokin fiksua ja korkeintaan sanon kanssamatkustajille, mitä näin.

Hauskempaa on vetää ihan hirveät tekokilarit autossa. Vaikka ei siis edes vituta todellisuudessa pätkääkään tai muutenkaan herätä tunteita jonkun vahingossa vilkun päälle jääminen, niin antaa palaa vaan. Ei tietenkään mitään valoja tai torvia, yksinään kunnon mekkala pystyyn vaan. Sitä voi tehdä yksin, mutta aina hauskempi jos on muita kyydissä tai puhuu esim. puhelimessa jonkun kanssa. Hyviä aiheita on toisen kalusto tai muuten ulkoinen olemus.

Kerran juttelin yhden mimmin kanssa puhelimessa ja ihan rauhallisesti keskustelu eteni ja hän enkeliäänellään jutteli niitä näitä. Taustalla joku koira vähän ulvahti, niin kesken lauseen alkoi aivan helvetillinen huuto ja uhkasi tappaa koiran ja tehdä siitä lapasia tms. Rakastuin oitis, soulmates.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Pakko tulla tänne avautumaan, vaikka sopisikin yhtä hyvin vitutusketjuun.

Jumalauta, onko pieni vesisade syy siihen, että liikenteessä ei suju, vittu, mikään? Jos taivaalta tihuttelee hiljakseen vettä, niin tuleeko ajo-olosuhteista niin vaikeat, että ajonopeus on pudotettava ainakin kymmenen kilometriä alle sallitun ja muutenkin kaikki on ihan helvetin hankalaa? Jos pienessä vesi sateessa ajaminen on niin jumalattoman vaikeaa, niin eikö silloin voisi siirtyä kulkemaan julkisilla kuten muutkin naiset, lapset ja vanhukset?

Toinen aivan helvetin vaikea asia on liikennevalot. Jos jumalauta kuljet jokapäivä sen saman reitin töihin, tai mihin marttakerhon kokoukseen olet sitten menossakin, niin eikö siinä perkele jo hiljalleen opi missä järjestyksessä ne valot vaihtuvat niissä tutuissa risteyksissä? Ei pitäisi olla aina niin helvetinmoinen yllätys, että valot vaihtuvat vihreiksi. Sitten jäädään siihen perkele kuppaamaan ja risteyksestä pääsee läpi ehkä itsesi lisäksi yksi muu autoilija. Muistetaan vanha kiihdytysautoilijan ohje: Jos näet vihreän valon syttyvän, olet jo hävinnyt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös