Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 108 868
  • 13 125

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Ai valo häikäisee kauempaa, mutta ei läheltä. Hyvät on matemaattiset lait.

Mietipä nyt itse. Kauempaa se loistaa päin kasvojasi, mitä lähemmäs se vastaantulija tulee, sitä enemmän se valo ohittaa sinut. Tämä asia on niin usein esitetty tieliikennejutuissa, että ei voi olla mahdollista, ettet sinä ole siihen törmännyt. Paha päivä pitää purkaa Jatkoajassa?

Jos hirvi tulee vasemmalta, niin se on voivoi ja kättä housuun. Kaikkeen ei voi varautua, mutta aika moneen asiaan voi.

Kumpaankohan sitä luottaisi enemmän, autokoulujen opetukseen vai kyllästyneeseen JA-nimimerkkiin? No ei ole vaikea päätös.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mitä valojen vaihtamiseen tulee, on nykyään sentään kuljettajilla järkeä päässä verrattuna tilanteeseen vielä 70-luvulla. Silloin harrastettiin aivan yleisesti "kaksintaistelua", jossa pelin hävisi se joka vaihtoi aikaisemmin lyhyille valoille. Luonnollisesti tämän tästä kävi niin, että kumpikaan ei vaihtanut ja pitkillä kohdattiin. Tai sitten kaksintaistelun hävinnyt osapuoli räväytti pitkät uudelleen päälle 50 m ennen kohtaamista. Tällaista ei ole osunut omalle kohdalle ainakaan 15 vuoteen enää (onneksi). Silloin kultaisella 70-luvulla takuuvarmasti vähintään pari kertaa jokaisella pimeän aikaan tehdyllä pitemmällä matkalla.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Kumpaankohan sitä luottaisi enemmän, autokoulujen opetukseen vai kyllästyneeseen JA-nimimerkkiin? No ei ole vaikea päätös.
Minä ainakin luotan omiin silmiini, jotka ovat syystä tai toisesta ilmeisesti normaalia valoherkemmät. Joka kerta kun vastaantulija räväyttää ne pitkät päälle metriä - kahta ennen kohtaamista, punaiset pallukat pyörii silmissä muutaman sekunnin huolimatta siitä, että en todellakaan tuijota kohti niitä valoja. Vai onko se matematiikka minunkin kohdallani oikeassa ja oikeastaan sairastankin luulotautia?
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mietipä nyt itse. Kauempaa se loistaa päin kasvojasi, mitä lähemmäs se vastaantulija tulee, sitä enemmän se valo ohittaa sinut. Tämä asia on niin usein esitetty tieliikennejutuissa, että ei voi olla mahdollista, ettet sinä ole siihen törmännyt. Paha päivä pitää purkaa Jatkoajassa?

Jos hirvi tulee vasemmalta, niin se on voivoi ja kättä housuun. Kaikkeen ei voi varautua, mutta aika moneen asiaan voi.

Kumpaankohan sitä luottaisi enemmän, autokoulujen opetukseen vai kyllästyneeseen JA-nimimerkkiin? No ei ole vaikea päätös.

Luepas noita omia kommenttejasi vaikka tästä ketjusta tai vaikka BB-ketjusta ja tule sitten kertomaan, kummalla on paha päivä. "Älä viitsi esittää tyhmää" -ilmauskin on varsin tuttu kommentti kanssakirjoittelijoillesi. Sinulla tuntuu olevan taipumus keskittyä aiheen sijasta toisen kirjoittelijan henkilöllisyyteen.

Asia on esitetty tieliikennejutuissa, vai? Että ihan tieliikennejutuissa. Valoteho (häikäisevän valon voimakkuus) pysyy siis samana etäisyydestä huolimatta? Totta ihmeessä vastaantulevan valo ohjautuu ohi minusta, mitä lähemmäs se tulee. Ei se kuitenkaan häviä ennen nollapistettä.

Ja kokeilepa miltä tuntuu pimeässä kun on tasaisesti lisääntyvä valonmäärä verrattuna siihen, että yhtäkkiä valon määrä lähietäisyydellä esimerkiksi kaksinkertaistuu. Kummassako tapauksessa voit seurata sitä oikeanpuoleista tienreunaa ja varovasti myös vasemmanpuoleista. Kummassako menee suurin piirtein näkö hetkeksi kokonaan.

Minulle on ihan sama mihin luotat; autokoulun opettajaan, rekkaliikennöitsijä-isääsi, tieliikennejuttuihin vaiko vain hyvään tuuriin. Itse pyrin ajamaan oman kokemukseni avulla siten, että itsellä ja muilla tielläliikkujilla on mahdollisimman turvallista. Siksi en esimerkiksi häikäise vastaantulijaa laittamalla äkkiä (ts.liian aikaisin) pitkiä päälle.

Ja Murmelilta erittäin hyvä kommentti tuossa edellä.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Pakko kertoa omakohtainen kokemus ensimmäisestä hirven kohtaamisesta liikenteessä, kun ko. asia tuli tuon valokeskustelun aikana esille.

Ajelin kohti Oulua ja olin menossa ehkäpä maailman tylsimmällä tieosuudella Iisalmesta kohti nelostietä. Tuota tietä ajaneet tietävät varmasti mitä tarkoitan, helvetin pitkiä pätkiä ilman minkäänlaista elämää, ei vastaantulijoita ja lisäksi metsät ovat todella lähellä tietä. Aurinko oli laskenut noin tunti sitten, eli pahin hirviaika oli käsillä ja tottakai sen jotenkin tiedostaa. Hämärää oli, muttei niin hämärää että pitkät valot olisivat selvästi auttaneet.

Yhtäkkiä katseeni huomaa hirven noin 50 metrin päässä autosta pelkääjän puolella olevassa ojassa. Näkökenttähän on noissa vauhdeissa (80km/h) suunnattu huomattavasti kauemmas, joten hirvi pääsi yllättämään minut täysin. Nopea väistö vastaantulijoiden kaistalle (onneksi ketään ei tullut vastaan) vältti törmäyksen, mutta noin puolen metrin päässä hirven päästä käytiin. Voin sanoa, etten ole koskaan kokenut yhtä rankkaa hetkellistä shokkia kuin tuon tilanteen jälkeen. Auto oli pakko pysäyttää tien varteen kun jalat tärisivät aivan helvetisti. Loppumatka olikin helvetin hauska, kun pelotti kokoajan että milloin seuraava hirvi päättää eteen rynnistää.

En ole aiemmin hirviin liikenteessä törmännyt, ja toivottavasti en enää törmääkkään. Sen verran lähellä käytiin. Tuohon aikaan illasta hirven suojaväri on parhaimmillaan, hirveä ei erottanut ojasta lähes lainkaan. Jarruttaa kerkesin ehkä hiukan, mutta ilman väistöä hirvi olisi paukkunut tuulilasista sisään.

Joten jos arvon teiden ritarit eksyvät tuolle tieosuudelle kannattaa olla tarkkana.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Luepas noita omia kommenttejasi vaikka tästä ketjusta tai vaikka BB-ketjusta ja tule sitten kertomaan, kummalla on paha päivä.

BB-ketjusta? Keneen sekoitat minut, en ole kirjoittanut tänään yhtään viestiä BB-ketjuun, valitan.

Minä en voi Murmeli sille mitään, että olet valoherkkä. Tottakai se on ikävää, mutta ehkä sitten pimeällä ei kannattaisi ajella, koska niitä on, jotka laittavat pitkät päälle juuri ennen kohtaamista, aivan kuten kuuluukin.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta

Totesin saman kuin sinulle, koska tuo toteamus BB-ketjussa oli tyhmä. Asiaa oli vatvottu edelliset kaksi sivua. Mikähän siitä viestistäni teki niin kamalan? Käytettiin sanaa "tyhmä", jota ei edes suunnattu kenellekään ivaavaan sävyyn, ts. ei menty henkilökohtaisuuksiin. Ikävää, jos se vaivaa edelleen mieltäsi.

Eiköhän tämä ollut tässä, sinä taistelet tuulimyllyjä vastaan pitkien valojesi kanssa. Laita ihmeessä ne päälle koska tahansa, niin tekevät kaikki muutkin. Ikävää, ettet ole saanut aivopestyä ihmisiä, vaan suurin osa tuikkaa ne pitkät päälle silloin, kun ohjesääntö määrää.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Kakkosvaihetta suorittaessani männä talvena oltiin treenaamassa pimeällä ajamista. Tottahan autokouluissa opetetaan, että pitkät takaisin juuri ennen kohtaamista.

Autokoulun ope lähti sitten röökille ja kaikki autossa olleet oppilaat olivat sitä mieltä, ettei missään nimessä kannata räpsäyttää pitkiä päälle ennen kohtaamista, siinä kun alkavat hyppiä ne pallot silmille. Jotenkin vain käytäntö ja terve järki voittavat autokoulun opit.

Kävin tuossa äsken pienellä joyridella Hietasaaressa. Kun olin palaamassa takasin Vihreäsaareen/Tuiraan vievälle tielle, tuli Shellin rekka vasemmalta noin 80-90 km/h vauhdilla 50:n alueella.

Onneksi tuli noudatettua erikoista varovaisuutta risteyksessä, koska on vieläkin kesäkumit alla. Siinä kun olisi arvioinut rekan nopeudeksi sen noin 50 km/h:ksi ja lähtenyt ensivaikutelman perusteella punkautumaan tielle, olisin tällä hetkellä peltisessä rusinassa, josta kaivetaan roippeita pihalle.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Niin, ilmeisesti tarkoitat ajoa keskellä yötä, tai muuten sellaisen aikana, jolloin ko. tiellä ei ole juuri muuta liikennettä.

Jos lähtee vaikkapa Hyvinkäältä Tzzadiin siinä 6:n maissa, liikennettä on siihen aikaan jo niin paljon molempiin suuntiin, että on pakko ajaa koko matka lyhyillä.

Pitkiä ei edes tarvitse, koska edellä menijöiden ja vastaantuljoiden valoissa näkee pitkälle eteenpäin. Tietysti jos haluaa herättää ihmisissä raivoa ja vaarantaa heidän turvallisuutensa, niin sitten vain pitkät päälle

Täältä tähän
Ymmärrän, että vastakuittauksen tarve on tällä hetkellä kova, mutta väistän toteamalla, että tietysti liikenteessä ajetaan olosuhteiden mukaan.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Pakko kertoa omakohtainen kokemus ensimmäisestä hirven kohtaamisesta liikenteessä, kun ko. asia tuli tuon valokeskustelun aikana esille...

Sulla oli tuossa varmaan törmäyksen jälkeen se heti toiseksi pahin hirvivaara-skenaario. Sitähän tuolla maantiellä on koko ajokortti-iän hieman pelännyt, että hirvi pyrkii lähes nollakulmasta eteen. Silloin ei auta asiaan, että on katse naulittuna sinne parinsadan metrin päähän. Lumi auttaisi hirven havaitsemiseen, jos sitä olisi.

Olisi muuten kiva tietää, mitä niiden "maantiekiitäjien" mielessä liikkuu hirviasioissa, jotka paahtavat henkilöautolla sysipimeässä 130km/h...
 

Mogly

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jonkun TKK:lta tai amiksesta pitäisi tehdä ehdottomasti lopputyö sumarien hyödyllisyydestä. Aika hiljasta voi olla.

Tositapaus: Kaveri laittoi sumarit päälle, omasta mielestään syystä. Poliisi pysäytti ja antoi sakon. Kaveri valitti, että milloin näitä sitten voi käyttää. Tähän poliisi vastasi, että kyllä niitä voi käyttää milloin vaan, mutta maksaa aina sen 50e.

Noita löytyy moneksi kaveri oli ajanut, Tuusulassa ja oli Suomen olosuhteisiin melko sankkaa sumua niin oli laittanut kaveri sitten sumarit päälle ja jatkanut ajoa,hetken päästä kun sumu hieman oli jo hälventynyt mutta sumua kuitenkin oli niin kaveri jatkoi ajamistaan normaalisti kunnes, setä siniset saapuivat ja antoivat juuri 50e muistutuksen sumuvaloista, kaveri sitten kysäisi kyseiseltä naispoliisilta että milloinkas sitten sinun mielestäsi sumareita käytetään niin naispoliisi tokaisi että: Suomessa ei ole kuin muutaman kerran vuodessa sellainen sää että sumuvaloja oikeasti tarvitsisi.

Sumarithan Suomessa on oikeasti amiksille vaan leluja, laitetaan tuninghiilikuitukopista sumarit päälle ja lähdetään ajamaan pillurallia autoilla joissa levikkeet ja puskurit raahaa maata, joissain autoissa saattaa näyttää sumarit hienoilta mutta harvemmin yhdessäkään em autoista.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Eikös vanhan rallikansan konsti ole, että jos on sumua, niin ajetaan ilman valoja? No sen viiskymppiä kuulemma sekin maksaa, jos poliisit sattuu näkemään, eli ei sinänsä hyvä vinkki, muutoin kuin että eipähän tarvitse lisävaloja asentaa.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Sulla oli tuossa varmaan törmäyksen jälkeen se heti toiseksi pahin hirvivaara-skenaario. Sitähän tuolla maantiellä on koko ajokortti-iän hieman pelännyt, että hirvi pyrkii lähes nollakulmasta eteen. Silloin ei auta asiaan, että on katse naulittuna sinne parinsadan metrin päähän. Lumi auttaisi hirven havaitsemiseen, jos sitä olisi.

Olisi muuten kiva tietää, mitä niiden "maantiekiitäjien" mielessä liikkuu hirviasioissa, jotka paahtavat henkilöautolla sysipimeässä 130km/h...

Kieltämättä ei ole ennen tullut ajatelleeksi, että hirvi voi tulla eteen myös läheltä autoa eteen. Nyt todellakin tulee. Ja nuo ketkä ajavat 130km/h teillä missä ei ole hirviaitoja leikkivät kyllä hengellään, kirjaimellisesti.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
eipähän tarvitse lisävaloja asentaa.

Ei. On se sen verran rikollista toimintaa tuo LUXeilla elvistely...ilmeisesti. Itse olen joskus ajanut sumuvalot päällä maantiellä, ja erityisesti rekkamiesten silmiin ne taitavat sattua. Sen verran usein juuri rekat välkyttelevät kohdatessa pelkistä sumareista.

Mutta on ne "mulkunmiehenvalot" vaan edelleenkin hienot pimenevässä illassa. Kummallinen maa Suomi kyllä näissä pikkuasioissa. Ajovalot pitää olla aina päällä ajasta ja paikasta riippumatta, mutta sumuvalot..aiai, kun vaarantavat liikenneturvallisuuden.

Lisäpitkien asentamista olen harkinnut vakavasti. Auttavat nimittäin maantiellä toooodella paljon. Yhteen autoon laitoin ja valoteho oli pituussuunnassa noin kolminkertainen peruspitkiin verrattuna. En kyllä tiedä mitä sinivuokot lisäpitkistä sanovat?
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Ei kyllä koske, jos käännyt omalla vihreällä valolla vasemmalle, ja kohtaat oikealta vasemmalle kulkevien punaisen valon joka kuuluu samaan liikennevalojärjestelmään.

Näkemyksesi mukaan tässä kuvassa http://www.hyvinkaakuvat.com/paikkakuvat/images/Kauppalankatua 19.6.2007 2.jpg esiintyvä Urheilukatua kulkeva tummansininen VW Golf kääntyessään oikealle, vihreän valon sallimana, olisi velvollinen pysähtymään Ford-pakettiauton ja opel-henkilöauton kaistaa kontrolloivaan punaiseen valoon. Itse saavun risteykseen kuvan oikeasta laidasta, tämän kuvan http://www.hyvinkaakuvat.com/paikkakuvat/images/Kauppalankatua 3.5.2008 4.jpg osoittamasta suunnasta, jossa Urheilukatu kulkee keltaisen talon edustalta.

Liikennevaloon pitäisi ehkä pysähtyä, jos punainen valo olisi tulosuunnasta risteyksen ensimmäinen liikennevalo, mutta pysähtymispaikkaa osoittava ensimmäinen liikennevalopylväs (tai pysähtymiskohtaa osoittava ajoratamaalaus vahva poikittainen, valkoinen viiva) on tälle kaistalle jo, tietysti, ennen Urheilukadun reunaa.

Kommentoidaanpa vähän tätä aihetta, kun tuossa kakkoskuvassa näkyy talo jossa tuli nuoruusvuodet eleltyä.

Tuon liikennevalohässäkän suurin ongelma on se että tuossa risteyksessä oli vuosien ajan (n. 1977 (?)-2002 (?) pelkästään yhdet jalankulkuvalot Kauppalankadun yli, (ykköskuvan vasemmassa reunassa näkyvä opaste, ja sen vastinpari joka näkyy kakkoskuvan keskellä, vihreä palaen) jotka tarkalleen ottaen eivät olleet risteyksessä vaan vähän matkan päässä siitä. Kun risteykseen tuotiin "oikeat" valot, niin tuo koko hässäkkä olisi pitänyt suunnitella ja rakentaa uusiksi ja ennen kaikkea siirtää ne vanhat jalankulkuvalot "kiinni" risteykseen. Näin ei tehty, vaikka koko liikennejärjestelyn luonne muuttui.

Nyt nuo vanhat jalankulkuvalot ja niihin liittyvä suojatie ovat siis liian kaukana risteyksestä ja siihen väliin jää sellainen kummallinen ei-kenenkään -maa. Siitä puolestaan seuraa juuri tuo vilpertin aiemmassa viestissä kuvaama ilmiö. Kun Urheilukadulta (kakkoskuvassa tullaan oikealta) kääntyy vasemmalle Kauppalankadulle (siis kohti kakkoskuvan kameraa) niin valot tulevat vastaan niin myöhään, että olet ikäänkuin jo jättänyt risteyksen ja syntyy vaikutelma että olet ajamassa punaisia päin! Juurikin koska se Kauppalankadun liikennettä ohjaavat valot eivät sijaitse heti risteyksessä, vaan jonkin matkan päässä sen jälkeen. Kun auto tulee opasteen kohdalle niin se on jo hyvän pätkän matkaa ollut Kauppalankadun suuntaisesessa liikkeessä. Itse en menisi ketään tuosta "ohjeistamaan" koska kyllä tuo risteysalue on varsinainen suunnittelun kukkanen.

Täytyy oikein ihmetellä, että paljonko säästettiin sillä että niitä vanhoja valoja ei voitu siirtää oikeaan paikkaan. Semminkin kun viime käynnillä näytti varoja riittävän repiä auki koko keskustan kadut.

Ai niin.

Tuossa kyseisessä risteyksessä on muuten sattunut yksi hullunkurisimmista kolareista mitä olen nähnyt. Ketään ei onneksi loukkaantunut.

Tämä sattui siihen aikaan kun paikalla oli vain nuo jalankulkuvalot. Urheilukatua (kakkoskuvassa oikealta) alas ajoi erään uskonnollisen lahkon bussi ja oli (yllätys yllätys) kääntymässä juurikin vasemmalle Kauppalankadulle. No siinä mainitulla "ei-kenenkään -maalla" sattui sitten odottelemaan Datsun Cherry kauppalankadun suuntaisten valojen vaihtumista vihreäksi.

Ilmeisesti piruntorjuntabussia ohjastanut jolppi ei jotenkin mieltänyt ajoneuvonsa kokoa oikein, koska minun näkemykseni mukaan kaveri yritti ajaa bussin datsunin viereen, sen (takana) oikealla puolella olevalle tyhjälle kaistalle. Henkilöautolla tuo olisi onnistunut, mutta tässä tapauksessa bussin kylki jysähti Cherryn takakonttiin niin että riisikippo hyppäsi metrin eteenpäin. Paras näky oli kuitenkin lippispäisen Datsun -kuskin ilme kun tämä kampesi pihalle rusinansa kajuutasta ja ensimmäisenä näkökenttään ilmestyi bussin kyljessä jättikirjaiminen "HYVÄ SANOMA SINULLE" -teksti. Tässä vaiheessa nuori Konsta makasi selällään nurmikolla huutonauraen.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Ei. On se sen verran rikollista toimintaa tuo LUXeilla elvistely...ilmeisesti. Itse olen joskus ajanut sumuvalot päällä maantiellä, ja erityisesti rekkamiesten silmiin ne taitavat sattua.
Niin no ammattiautoilijathan vetävät ilman turvavyötäkin, on ne kunkkuja! Faija asensi aikoinaan semmoiset Bosch2000Rallye tykit vanhakoppaisen Esconsa nokalle, kuulemma suurin huoli oli se, että muisti ottaa suojukset pois ennen käyttöä.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Totesin saman kuin sinulle, koska tuo toteamus BB-ketjussa oli tyhmä. Asiaa oli vatvottu edelliset kaksi sivua. Mikähän siitä viestistäni teki niin kamalan? Käytettiin sanaa "tyhmä", jota ei edes suunnattu kenellekään ivaavaan sävyyn, ts. ei menty henkilökohtaisuuksiin. Ikävää, jos se vaivaa edelleen mieltäsi.

Ei vaivaa minun mieltäni. Osoittaa vaan sinun tasosi keskusteluissa. Ei ole meinaan ainoa suorittamasi alatyylinen heitto käymissäsi keskusteluissa. Ja korostan vielä, että en tarkoita ainoastaan tänä päivänä käytyjä keskusteluita.

Eiköhän tämä ollut tässä, sinä taistelet tuulimyllyjä vastaan pitkien valojesi kanssa. Laita ihmeessä ne päälle koska tahansa, niin tekevät kaikki muutkin. Ikävää, ettet ole saanut aivopestyä ihmisiä, vaan suurin osa tuikkaa ne pitkät päälle silloin, kun ohjesääntö määrää.

Aivopesua en ole yrittänytkään, kummallinen kommentti jälleen. Tämä on keskustelupalsta, jossa esitin aiheeseen liittyvän kommentin ja sinä hyökkäsit tyylillesi uskollisena minun kimppuuni. Onneksi kaikki löytyvät tuolta edeltä, niin voit tarkistella.

Ja mikä ihmeen ohjesääntö? Onko tuo argumentti poimittu niistä edellä mainitsemistasi tieliikennejutuista. Terminologia on kadehdittavasti kohdillaan.

Ja mitä tulee tuulimyllyjä vastaan taistelemiseen, suurin osa autoilijoista onneksi vielä edelleen vaihtaa ne pitkät pois päältä kuten minäkin. Siksi ne muutamat pelkästään itseään ajattelevat joukosta erottuvatkin. Karkeasti arvioiden matkalla Tampereelta Ouluun (500 km) vastaan tulee kolme autoa /autoilijaa, joka tuikkaa valot päälle minua ärsyttävällä / häikäisevällä tavalla.

Me voidaan minun puolestani lopettaa tai palata asiaan koska tahansa sen jälkeen kun saat kortin ja saat omakohtaisia kokemuksia pimeässä ajosta, etkä ole isäsi, autokoulunopettajan tai teeveen sedän kommenttien varassa.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Hyvinkäällä on kiistatta Suomen kaupungeista Hämeenlinnan ja Riihimäen ohella yksi vaikeimmin ajettavista ja epäselvimmistä katu- ja liikennejärjestelystruktuureista. Itselleni tämä on korostunut Hyvinkäällä pyöriessäni lähinnä siksi, että kylä ei ole aivan yhtä tuttu kahden muun mainitun kanssa, joissa kyllä pärjää, kun vuosikymmenenkin niitä opettelee.
Hyvinkäähän on simppeli. Kaupungissa on puolitoista katua. Kilometrien mittainen Uudenmaankatu-Hämeenkatu -akseli johon t-risteyksenä liittyy lyhyenläntä Kauppalankatu. Ja siinähän sitten tulikin mainittua kaikki merkittävät kadut.

Luultavasti juuri tämä yksioikoinen "katuverkosto" aiheutti itselleni shokkitiloja nuorukaisena kun tuli käytyä kurvailemassa naapurikaupunki Riihimäessä, jossa katuverkko on edes aavistuksen verran enemmän "korttelimainen". Hämeenlinnahan on sitten jo ihan oma lukunsa.

Arvelen että tämä Hyvinkään katuverkon suoraviivaisuus vaikutti myös liikennesuunnittelun suuntaviivoihin, siten että kategorisesti jokaisessa risteyksessä oli merkitty etuajo-oikeus johonkin suuntaan. Riihimäellä puolestaan kategorisesti kaikki risteykset olivat tasa-arvoisia. On suoranainen ihme ettei tullut ajettua yhtään mälliä naapurikaupungissa.

Riihimäessä (Hämeenlinnassa myös, mutta sinne asti tuli harvemmin eksyttyä) hassunhauskoja "tilanteita" aiheutti lisäksi lukuisat yksisuuntaiset kadut, joita puolestaan Hyvinkäällä ei ainakaan siihen aikaan ollut ensimmäistäkään.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Karkeasti arvioiden matkalla Tampereelta Ouluun (500 km) vastaan tulee kolme autoa /autoilijaa, joka tuikkaa valot päälle minua ärsyttävällä / häikäisevällä tavalla.

Aivan, sinua ärsyttävällä tavalla. Ehkä sitä kannattaisi sitten miettiä ihan omia ärsytyskynnyksiään, eikä pistää taas kerran syytä muiden niskaan. Kumma, että täältä löytyi kokonaista kaksi, joita häiritsee se, että pitkiä käytetään oikein. Murmelilla oli ihan oikea syy, mutta sinä valitat vain siksi, että sinua ärsyttää.

Ajoin itse reilun vuoden kuorma-autoa, eikä itseäni häirinnyt kertaakaan se, että Oulun seudulla ihmiset laittavat pitkät päälle kohdattaessa, eivätkä ohi mentyään. Ei häirinnyt, vaikka yleensä ne pitkät on suunnattu minne sattuu, eli ylöspäin, suoraan sinne kuorma-auton ohjaamoon.

Loput ovatkin itseltäsi ihan samanlaisia henkilökohtaisuuksia, mitä niin kovasti halveksit.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Ajoin itse reilun vuoden kuorma-autoa, eikä itseäni häirinnyt kertaakaan se, että Oulun seudulla ihmiset laittavat pitkät päälle kohdattaessa, eivätkä ohi mentyään. Ei häirinnyt, vaikka yleensä ne pitkät on suunnattu minne sattuu, eli ylöspäin, suoraan sinne kuorma-auton ohjaamoon.

Tulipa tästä mieleen eräs hassunhauska kasku:

Poliisi pysäytti auton.

Kuski ruuvasi ikkunan auki. Konstaapeli sanoi: "autosi valot sojottavat kohti taivasta".

Kuski vastasi tähän: "Ei pidä paikkaansa".

Poliisi: "Miten niin? You will respect my authority."

Kuski: "Mut pysäytti vartti sitten poliisi, joka sanoi, että sun ajovalot on päin helvettiä."
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Kaikki autokoulun käyneet muistavat, että valot tulisi vaihtaa pitkille hetki ennen kohtaamista, mutta suurella osalla ei vain näytä olevan hajuakaan siitä, koska ne pitkät pitäisi vaihtaa lyhyisiin. Tästä joskus antoisa keskustelu käytiinkin tässä ketjussa, terkkuja Jussi77:lle.
Kiitos, olenkin seuraillut tässä taustalla tätä jupattelua.

Tässä taas pimeiden tullen on tehnyt mieli vääntää Audi poikittain vastaantulevan eteen, ottaa rengasrauta takakontista ja hakata lasit sisään (kaikki, etu-, taka-, sivu- ja silmä-) ja tämän ajellessa uskollisesti valokeilojen kohtaamiseen asti pitkät päällä, tajuamatta sitä että kun itse olen vaihtanut lyhyille (jos edes pitkiä pitänytkään päällä) jo aikaa sitten ja qspään pitämät sokeiden apuvälineet hieman saattavat jo häikäistä kun odotellaan uskollisesti saapumista siihen lyhyiden valojen keilan alueelle. No, kiitokseksi kyllä väännän sitten pitkät päälle ja odotan ääliön huomaavan virheensä ennen vaihtamista takaisin lyhyille - joskin kohtaamistilannehan on jo hyvin pian ohi tämän jälkeen eikä ehkä kannata vaihtaa enää ollenkaan. Oppikin menee ehkä paremmin perille. Yrittäkää ymmärtää, kyllä ne pitkät on vaan parempi ottaa pois päältä jo hieman kauempana.

Mitä tuohon "juuri ennen kohtaamista" pitkien takaisin laittamiseen tulee niin edelleenkin; pitkät päälle vasta kun ollaan kohdalla tai ohi. Kuten jo moni on todennut niin kun ihmiset eivät kerran osaa arvioida oikein etäisyyttä ennen autoa vaihtaa pitkät, niin jättäkää sitten kokonaan ja vaihtakaa päälle vasta myöhemmin. Ei tarvitse todellakaan tuijottaa valoihin vaan kyllä se nyt vain fakta on että kun yhtäkkiä valon määrä lisääntyy niin hetkellinen sokeus aiheuttaa suurempia vaaratilanteita kuin se että internetpalstan nimimerkin isälle on suvussa kulkevan legendan mukaan käynyt uskomaton läheltä piti -tilanne. Hihhei. Graingerille ei mitään henkilökohtaista, mutta toisaalta vaikka tarinasi pitäiskin kutinsa 100% niin silti todennäköisyys tälle on niin häviävän olemattoman pieni että pidän vastaantulijan sokaisua yllättävällä valaisulla noin tuhat kertaa suurempana riskinä.

Aika moni luottaa vain sokeasti siihen että kyllä autokoulussa tiedetään, toisaalta tämä kertoo oikeastaan vain siitä että kun oma järki ei kerro miten asiat todellisuudessa ovat niin nojataan vain jonkin auktoriteettiaseman antamaan tietoon osaamatta edes kyseenalaistaa sitä. Autokoulu kun on taho joka on jopa sorvannut oppejaan ajan myötä ja muuttanut opetuksiaan sitä myöden kun vanhat opit on todettu sittenkin huonoiksi. :D
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
pidän vastaantulijan sokaisua yllättävällä valaisulla noin tuhat kertaa suurempana riskinä.

Pointtihan onkin siinä, että se ei sokaise ketään, kunhan jatkoaikalaiset osaisivat pitää silmänsä oikeassa paikassa, eivätkä kyyläisi vastaantulijan naamaa, kuten täällä tuntuu olevan tapana. Oma mokanne.

Vai mistä se johtuu, ettei minua ole koskaan häikäissyt, vaikka vastaantulija vaihtaisikin vähän ennen kohtaamista valonsa pitkiksi?

Herkkäsilmäistä sakkia ilmeisesti täällä. Tai sitten tosiaan omat silmänne harittavat siellä jossain vasemmalla kaistalla.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Pointtihan onkin siinä, että se ei sokaise ketään, kunhan jatkoaikalaiset osaisivat pitää silmänsä oikeassa paikassa, eivätkä kyyläisi vastaantulijan naamaa, kuten täällä tuntuu olevan tapana. Oma mokanne.
Ei, ei, ei, ei ja vielä kerran ei. Usko pois. Olen ihan tottunut kuski, osaan pitää silmäni siellä missän pitääkin mutta silti melko usein ennen kohtaamista vaihdetut pitkät saavat aikaan välähdysefektin. Kun vaihto tapahtuu vaikkapa etuosan kohdatessa, ei luonnollisesti mitään huomaa mutta kun tosiasia on se että kovinkaan monella ei tunnu arviointikyky olevan kunnolla hallussa niin niitä sitten vaihdellaan kymmentä metriä ennen kohtaamista päälle. Normaalilla näkökyvyllä, varmasti huomaa.
Vai mistä se johtuu, ettei minua ole koskaan häikäissyt, vaikka vastaantulija vaihtaisikin vähän ennen kohtaamista valonsa pitkiksi?
Olet panikoinut toisen auton kohtaamisesta ja pysäyttänyt autosi pientareelle, valot sammuksissa ja varmuuden vuoksi lymyilet kyyryssä takapenkillä aurinkolasit päässä? ;)
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
tosiasia on se että kovinkaan monella ei tunnu arviointikyky olevan kunnolla hallussa niin niitä sitten vaihdellaan kymmentä metriä ennen kohtaamista päälle.

Tämä on sitten taas ihan totta, mutta menee jo aiheen viereen. Kyse on siitä, häikäiseekö se, jos ihan oikeaoppisesti hetkeä ennen vaihtaa pitkät päälle. Ja vastaus on, että ei häikäise, mikäli tajuaa pitää katseensa oikeassa reunassa.

Ei kenenkään pitäisi pitkien vaihtamista säikähtää, koska pitää sen jo toisella kerralla olla tiedossa. Kyllä sitä osaa odottaa, että pian räpsähtää pitkät päälle. Usko pois, ei pelota läheskään niin paljon, kun osaat varautua. Jos silti pelottaa, niin kyseessä on harvinaislaatuisen säikky persoona.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös