Tuo on kyllä mielenkiintoinen juttu tuo BMW-viha. Mistähän se on alkujaan lähtöisin? Aiemmin bemareista puhuttiin juppien yhteydessä joskus 80-luvun nousukauden aikaan, mutta tuota ennen ei kai niihin ole yhdistetty mitään sen kummempaa negatiivista. Nykyisin taas nuo 90-luvun alkupuolen 300-sarjalaiset ovat hiljattain kortin saaneiden poikien suosiossa. Omalla pienellä paikkakunnallanikin noita tuunattuja pikku-bemareita on useampia.
Itselläni oli aiemmin vanhempi 500-sarjalainen, ja koen että en ainakaan omalla ajokäyttäytymiselläni lisännyt bemarivastaisuutta. Joka tapauksessa BMW on merkki, josta monella on valmiiksi mielipide vaikkei olisi ikinä edes istunut kyydissä. Lisäksi olen huomannut että aika monella on sumentunut tuo raja mikä on auton ja sen ajajan välillä; joidenkin viha kohdistuu itse automerkkiin ikäänkuin se olisi inhimillinen olento :)
Mutta ei siinä, itseäkin ärsyttää joskus nuo paikalliset klopit jotka päästelee kylänraittia edestakaisin kaikkina vuorokauden aikana helvetin rumaksi tuunatuilla 325:llaan. Olen varmaan tulossa vanhaksi, mutta mun silmään yksikään tarra/ spoileri/ helmalevike/ led-sarja ei paranna auton ulkonäköä. Jälleenmyyntiarvosta puhumattakaan.
Noin muuten mitä tulee yleiseen liikennekäyttäytymiseen, niin yksi ajattelemisen arvoinen pointti. Joka ainoa meistä on joskus töpännyt liikenteessä; ajanut joskus toisen takapuskurissa kiinni, kääntynyt viime tipassa eteen, tehnyt typerän ohituksen, ajanut pitkillä vastaan yms. Kyllähän noissa tilanteissa otsasuonet pullistelee, mutta kokeilepa seuraavan kerran ajatella että tuo typerä ohitus oli ehkä k.o. 'tunarin' ensimmäinen töppäys pitkään aikaan. Ja että todennäköisesti hän tällä hetkellä sadattelee autossaan siinä edessäsi että pitikin hätiköidä tällä tavalla, lähettäen samalla virtuaalisen anteeksipyynnön sinulle. Rauhoittaa oloa kummasti.
Tämä toki toimii paremmin täällä maalla. Ruuhka-Suomessa noita tilanteita saattaa tulla päivän aikana niin paljon että ymmärrän jos tuntuu välillä siltä että alkaa kasvaa sarvet päähän..