Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 123 431
  • 13 197

temmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
kärpät
Niin, jarruvalojen vilkuttelun sijasta kannattaa käyttää idoottivarmaksi konstiksi osoittautunutta pissapojan käyttöä, eli ei muuta kuin lasia pesemään ihan reilulla nesteen käytöllä.

Kunnolla kun pesaisee niin jo rupeaa väliä tulemaan. Tai sitten äkäinen ohitus.

Täältä tähän

Juuri meinasin antaa saman ohjeen, mutta olikin jo valmiiksi. Varsinkin vastapestyihin autoihin ja moottoripyöriin toimii kuin häkä.
 
Kiitos sinä urpo nissa sunnyllä joka päätit valtatiellä pysäyttää koko liikenteen, tyylikkäällä hätäjarrutuksella, kun piti päästä katsomaa sinisiä vilkkuvaloja. Meinas tulla allekirjoittaneella Scania takaluukusta sisään!
 

Joonatan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tuosta Bemarivuodatuksestani, niin ei ole pitkäkään aika kun tilastoja lueskelin ja BMW oli ensimmäisenä listalla kun listattiin minkä merkkisillä autoilla ajetaan eniten kuolonkolareja suomessa, ja bemarit tuskin ovat edes 1/4 osaa Suomen autokannasta, niin eikö se jo kerro jotain BMW:n kuskeista?

Tuohan kertoo ihan selkeästi sen, että automerkki on osaltaan (varmaankin vanhemmat vuosimallit) myös näiden amiskaahaajien suosiossa jostain syystä. BMW:n kuskeista yleisesti se ei mielestäni kerro yhtään mitään. Suurin osa henkirikoksistakin tapahtuu tekijän ollessa alkoholin vaikutuksen alaisina, eikö se kerro jotain ihmisistä jotka edes joskus hieman juovat alkoholia?
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Olenkohan ajellut väärillä teillä, kun en ole huomannut että juuri BMW-kuskit, tai lippalakkipäiset kuljettajat erottuisivat muusta liikenteestä..? Myöskään yhdenkään vastaantulijan sumuvalot eivät ole häirinneet minua. Minun puolestani voivatkin pitää niitä päällä vaikka 24/7.
 

Mogly

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin, jarruvalojen vilkuttelun sijasta kannattaa käyttää idoottivarmaksi konstiksi osoittautunutta pissapojan käyttöä, eli ei muuta kuin lasia pesemään ihan reilulla nesteen käytöllä.

Kunnolla kun pesaisee niin jo rupeaa väliä tulemaan. Tai sitten äkäinen ohitus.

Täältä tähän

On tullut kokeiltua myös kääntää nuo pissapojan suuttimet vasen vasemmalle, oikea oikealle konepelliltä, ja kun keskimmäisellä kaistalla oot ja se kusipää joka on ajanut perseessä kiinni koko matkan tulee rinnalle valoihin niin ruvetaan pesemään ikkunoita, harmi vaan et edellisellä apinalla oli ikkuna auki, oli vissiin pahanmakuista ikkunanpesuainetta kun jotain kyseinen kaveri perään huuteli, taisi johtua hienosta autosta, olisko teillä arvoisat palstaveljet ja siskot tiedossa jotain paremman makuista ikkunan pesuainetta, kun ei tuo edellinen näyttänyt maistuvan? niin ja kuten tässäkin tapauksessa niin kannattaa chekata et jos tie on kolmikaistanen kaksi suoraan ja vaikka yksi vasemmalle, ettei ole kauniita naisia vasemmalla puolella kun rupeet ikkunoita pesemään.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ford on myös kovassa suosiossa näillä lippissankareilla, yleisesti BMW oli ensimmäisenä listalla kun listattiin minkä merkkisillä autoilla ajetaan eniten kuolonkolareja suomessa, ja bemarit tuskin ovat edes 1/4 osaa Suomen autokannasta, niin eikö se jo kerro jotain BMW:n kuskeista?

300-sarja on melko halpa tehokas takaveto. Nuoret amispojat etsivät leikkikalua ja usein löytävät sen edellämainitusta merkistä ja mallista. Näillä sitten pelleillään enemmän ja vähemmän vaarallisesti. En koe että itse olen riskiryhmää tai huonosti liikenteessä käyttäytyvää ryhmää 500-sarjan herrasmieskoslallani.

Ei minua VAG-konsernin sumarit juurikaan ole haitanneet, enemmän juurikin 300-sarjan BMW.den sumuvalot, jotka tuntuvat poikkeuksetta silmiin valaisevan.

Miksi sitten nykyään VAG-konsernin autot ja Volvot ärsyttävät? Autoja on liikkeellä aivan mielettömän palojn, jolloin tuntuu että kaikki negatiivisia tunteenpurkauksia aiheuttavat autot ovat Volvoja.
 

Hartiapankki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport ja kaikkinainen urheilu vaasalaisittain
Tuo on kyllä mielenkiintoinen juttu tuo BMW-viha. Mistähän se on alkujaan lähtöisin? Aiemmin bemareista puhuttiin juppien yhteydessä joskus 80-luvun nousukauden aikaan, mutta tuota ennen ei kai niihin ole yhdistetty mitään sen kummempaa negatiivista. Nykyisin taas nuo 90-luvun alkupuolen 300-sarjalaiset ovat hiljattain kortin saaneiden poikien suosiossa. Omalla pienellä paikkakunnallanikin noita tuunattuja pikku-bemareita on useampia.

Itselläni oli aiemmin vanhempi 500-sarjalainen, ja koen että en ainakaan omalla ajokäyttäytymiselläni lisännyt bemarivastaisuutta. Joka tapauksessa BMW on merkki, josta monella on valmiiksi mielipide vaikkei olisi ikinä edes istunut kyydissä. Lisäksi olen huomannut että aika monella on sumentunut tuo raja mikä on auton ja sen ajajan välillä; joidenkin viha kohdistuu itse automerkkiin ikäänkuin se olisi inhimillinen olento :)

Mutta ei siinä, itseäkin ärsyttää joskus nuo paikalliset klopit jotka päästelee kylänraittia edestakaisin kaikkina vuorokauden aikana helvetin rumaksi tuunatuilla 325:llaan. Olen varmaan tulossa vanhaksi, mutta mun silmään yksikään tarra/ spoileri/ helmalevike/ led-sarja ei paranna auton ulkonäköä. Jälleenmyyntiarvosta puhumattakaan.

Noin muuten mitä tulee yleiseen liikennekäyttäytymiseen, niin yksi ajattelemisen arvoinen pointti. Joka ainoa meistä on joskus töpännyt liikenteessä; ajanut joskus toisen takapuskurissa kiinni, kääntynyt viime tipassa eteen, tehnyt typerän ohituksen, ajanut pitkillä vastaan yms. Kyllähän noissa tilanteissa otsasuonet pullistelee, mutta kokeilepa seuraavan kerran ajatella että tuo typerä ohitus oli ehkä k.o. 'tunarin' ensimmäinen töppäys pitkään aikaan. Ja että todennäköisesti hän tällä hetkellä sadattelee autossaan siinä edessäsi että pitikin hätiköidä tällä tavalla, lähettäen samalla virtuaalisen anteeksipyynnön sinulle. Rauhoittaa oloa kummasti.

Tämä toki toimii paremmin täällä maalla. Ruuhka-Suomessa noita tilanteita saattaa tulla päivän aikana niin paljon että ymmärrän jos tuntuu välillä siltä että alkaa kasvaa sarvet päähän..
 
Viimeksi muokattu:

Veijari

Jäsen
On totta että näiden sumarien kayttö on lisääntynyt hurjasti. Kun ajelet katsomaan vaikka paikallisen ABC:n pihalle niin sieltä lähteville ja sinne tulevilla autoilla joka toisella tuntuu olevan sumarit päällä.

Mutta nämä sumarien käyttäjille pitkiä vilauttavat ovat vieläkin alempaa kastia.

Tiistai illalla kun ajelin kotia kohti ja oli sellaisia paikallisia, hyvinkin sumuisia paikkoja, pistin mielestäni syystä sumuvalot päälle. Eipä tarvinnut ajaa montaa kilometriä kun ensimmäinen vastaantulija vilautti pitkiä. Tuli vaan mieleen, että kumpikohan siinä tilanteessa oli se idiootti. En viitsinyt tökätä pitkiä päälle koska olisin sokaissut tämän vilauttelijan takana ajavan syyttömän kuskin samalla.
 

Sera

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ai ne pelaa taas...
Tämän jälkeen onkin jännittävä paikka, sillä Urheilukadulta vasemmalle kääntyneen kala-autoilijan edessä onkin punainen valo joka koskee tietysti suoraan Kauppalankatua kulkevia autoja. Koska kuljen töihin tätä reittiä, törmään noin kaksi kertaa kuukaudessa johonkin jäätävään idioottiin joka kuvittelee, että tämä punainen valo koskee myös häntä tässä vaiheessa.
Voisiko tämä olla peruja ajoilta, jolloin Urheilukadun suunnasta käännyttäessä tultiin ilman liikennevaloja Kauppalankadulle? Voin kyllä muistaa täysin väärinkin, mutta ihan kuin vuonna 1996 olisi ystävättäreni kämmännyt inssiajon juurikin tässä samaisessa paikassa ajettuaan punaista päin käännyttyään Urheilukadulta vasemalle pitkin Kauppalankatua. Ainoa selitys minkä keksin olisi se, ettei siinä siihen maailman aikaan ollut liikennevaloja Urheilukadun suunnasta. Mutta ei herneitä nenukkiin, myönnän jo etukäteen jotta voin olla ihan pihalla. Se paikka vaan on jäänyt mieleen niin elävästi tämän tapauksen myötä.
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tiistai illalla kun ajelin kotia kohti ja oli sellaisia paikallisia, hyvinkin sumuisia paikkoja, pistin mielestäni syystä sumuvalot päälle.
Jonkun TKK:lta tai amiksesta pitäisi tehdä ehdottomasti lopputyö sumarien hyödyllisyydestä. Aika hiljasta voi olla.

Tositapaus: Kaveri laittoi sumarit päälle, omasta mielestään syystä. Poliisi pysäytti ja antoi sakon. Kaveri valitti, että milloin näitä sitten voi käyttää. Tähän poliisi vastasi, että kyllä niitä voi käyttää milloin vaan, mutta maksaa aina sen 50e.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
On totta että näiden sumarien kayttö on lisääntynyt hurjasti. Kun ajelet katsomaan vaikka paikallisen ABC:n pihalle niin sieltä lähteville ja sinne tulevilla autoilla joka toisella tuntuu olevan sumarit päällä.

Mutta nämä sumarien käyttäjille pitkiä vilauttavat ovat vieläkin alempaa kastia.

Tiistai illalla kun ajelin kotia kohti ja oli sellaisia paikallisia, hyvinkin sumuisia paikkoja, pistin mielestäni syystä sumuvalot päälle. Eipä tarvinnut ajaa montaa kilometriä kun ensimmäinen vastaantulija vilautti pitkiä. Tuli vaan mieleen, että kumpikohan siinä tilanteessa oli se idiootti. En viitsinyt tökätä pitkiä päälle koska olisin sokaissut tämän vilauttelijan takana ajavan syyttömän kuskin samalla.

Tämä on niin totta kuin vain voi olla. Ajan sen +-40.000 km vuodessa, enkä ole toistaiseksi kokenut yhdenkään vastaantulijan sumareita häiritseviksi. Olen varma, että rekisterikilven valotkin koetaan häikäiseviksi, kunhan niitä vaan tuijotetaan tiiviisti. Luullakseni suurin osa näistä sumuvaloilla ajamisesta huomauttelevista kyttää vastaantulevia adrenaliiniryöpyn vallassa ja häikäiseväthän ne, jos niitä tuojottaa. Häikäisevät tavalliset ajovalotkin, jos niitä katsoo.

Itse laitan silloin tällöin syyskeleillä pimeässä ja sateessa (ja sellaisilla tieosuuksilla, joissa kaista- ja reunaviivat ovat himmeitä / olemattomia) sumuvalot päälle helpottamaan lähietäisyyden tienpinnan ja penkan hahmottamista. Joka kerta tulee vastaan autoilijoita, joille tämä on ylivoimainen asia.

Yksi vähintäänkin yhtä raivostuttavista autoilijoista ovat sen sijaan ne, jotka juuri ennen kohtaamista laittavat pitkät päälle. Se ei haittaisi niinkään, jos pitäisivät pitkät päällä vaikka koko ajan, mutta kun kohdalla laittavat valoarsenaalin palamaan, on seurauksena yleensä vastaantulevan jonkinasteinen säikähtäminen. Joo, tiedän, että joku taho sitä suosittelee, mutta en ymmärrä, mitä hyötyä on vaihtaa niitä pitkiä pois ollenkaan, jos kuitenkin häikäistään / säikäytetään vastaantulija hetken päästä. Ja lopulta se, että sekunnin kymmenesosan aikaisemmin huomaa hirven vastaantulevan auton takana ei käytännössä johda mihinkään. Jos tuolle lasketaan todennäköisyyksiä, on se hirven ilmestyminen muussa tilanteessa oletettavasti vähintään yhtä todennäköistä.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Yksi vähintäänkin yhtä raivostuttavista autoilijoista ovat sen sijaan ne, jotka juuri ennen kohtaamista laittavat pitkät päälle. Se ei haittaisi niinkään, jos pitäisivät pitkät päällä vaikka koko ajan, mutta kun kohdalla laittavat valoarsenaalin palamaan, on seurauksena yleensä vastaantulevan jonkinasteinen säikähtäminen. Joo, tiedän, että joku taho sitä suosittelee, mutta en ymmärrä, mitä hyötyä on vaihtaa niitä pitkiä pois ollenkaan, jos kuitenkin häikäistään / säikäytetään vastaantulija hetken päästä. Ja lopulta se, että sekunnin kymmenesosan aikaisemmin huomaa hirven vastaantulevan auton takana ei käytännössä johda mihinkään. Jos tuolle lasketaan todennäköisyyksiä, on se hirven ilmestyminen muussa tilanteessa oletettavasti vähintään yhtä todennäköistä.
Kyse on vain tottumisesta oikeanlaiseen pitkien valojen käyttämiseen. Jos jokainen autonkuljettaja toimisi pitkien valojen kanssa oikein, ei sitä säpsähtäisi. Harmillisesti liikenteessä on paljon huonoja valonkäyttäjiä. Itseäni pelottaa ehkä eniten ne jotka moottoritiellä 120 km/h (tai kovemmassakin) vauhdissa pimeällä liikuttaessa posottavat vain menemään lyhyiden valojen kanssa. Ei siinä ehdi hirveä sanoa kun se on jo tuulilasista läpi.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Yksi vähintäänkin yhtä raivostuttavista autoilijoista ovat sen sijaan ne, jotka juuri ennen kohtaamista laittavat pitkät päälle.

Jos katselisit oikeaan paikkaan, et edes huomaisi pitkien päälle laittamista.

Isäni on puutavara-autoilija ja ajaa sen suunnilleen 200 000 kilometriä vuodessa plus päälle henkilöautolla ajot. Kun jokunen vuosi sitten olin autokoulussa, totesin vain ohimennen, että suosituksen mukaan pitkät laitetaan päälle juuri ennen kohtaamista. Isä totesi, ettei ole koskaan tehnyt niin, mutta ei se hullulta kuulosta.

Viikko tästä ja hän oli ajelemassa henkilöautolla pimeällä kotia kohti. Vastaan tuli auto ja isä ajatteli kerrankin kokeilla suositusta ja laittoi pitkät päälle juuri ennen autojen kohtaamista. Tämän jälkeen hän tekikin äkkijarrutuksen, kun tiellä seistä jöpötteli koira.

Itse hän 25 vuoden autoilijan kokemuksellaan väitti kivenkovaan, että koira olisi hengetön, mikäli olisi laittanut pitkät päälle hetkeäkään myöhemmin. Sen jälkeen on alkanut napsahtaa pitkät päälle ihan suositusten mukaan, piti polvipetteri siitä tai ei.

Joskus kannattaa miettiä sitä omaa ajokäyttäytymistä ennen kuin vittuuntuu muihin.

Nimim. Satun tietämään, että omassa käyttäytymisessäni on paljon parannettavaa.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Voisiko tämä olla peruja ajoilta, jolloin Urheilukadun suunnasta käännyttäessä tultiin ilman liikennevaloja Kauppalankadulle? Voin kyllä muistaa täysin väärinkin, mutta ihan kuin vuonna 1996 olisi ystävättäreni kämmännyt inssiajon juurikin tässä samaisessa paikassa ajettuaan punaista päin käännyttyään Urheilukadulta vasemalle pitkin Kauppalankatua. Ainoa selitys minkä keksin olisi se, ettei siinä siihen maailman aikaan ollut liikennevaloja Urheilukadun suunnasta. Mutta ei herneitä nenukkiin, myönnän jo etukäteen jotta voin olla ihan pihalla. Se paikka vaan on jäänyt mieleen niin elävästi tämän tapauksen myötä.
Kyllä, siinä ei ollut liikennevaloja edes vielä kesällä 1998 kuin juuri suojaamassa sen suojatien joka ylittää Kauppalankadun. Olisikohan 1999 tai 2000 tullut nuo isommat valojärjestelyt, joten aikaa niiden opiskeluun on kyllä ollut! =)
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Joskus kannattaa miettiä sitä omaa ajokäyttäytymistä ennen kuin vittuuntuu muihin.

Ja oma ajokäyttäytymiseni vaatisi tässä miettimistä miten?

Kerropas minulle, miksi ajovalot vaihdetaan lyhyille vastaantuleva auto kohdatessa, jos oikeaan suuntaan / kohtaan katsomalla eivät pitkät häikäise ollenkaan.
 

d2uce

Jäsen
Niin, jarruvalojen vilkuttelun sijasta kannattaa käyttää idoottivarmaksi konstiksi osoittautunutta pissapojan käyttöä, eli ei muuta kuin lasia pesemään ihan reilulla nesteen käytöllä.

Kunnolla kun pesaisee niin jo rupeaa väliä tulemaan. Tai sitten äkäinen ohitus.

Täältä tähän

Tätä kikkaa kannattaa koittaa myös silloin, kun kuulet maagiset sanat "ajokortti ja rekisteriote".

Tänään moottoritiellä ohitin pakettiautoa ja taustapeiliin ilmestyi vauhdikkaasti ajovalot hieman turhan lähellekin jopa, palasin omalle kaistalleni, heti kun se oli mahdollista ja ohitseni paineli BMW. Tuli jotkut tämän ketjun viestit mieleen ja rupesi hymyilyttämään, mutta ei mitään vitutusta kuitenkaan ilmennyt.

Enemmän vituttaa moottoritielle kuuttakymppiä pyrkivät mummelit.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Itseäni pelottaa ehkä eniten ne jotka moottoritiellä 120 km/h (tai kovemmassakin) vauhdissa pimeällä liikuttaessa posottavat vain menemään lyhyiden valojen kanssa. Ei siinä ehdi hirveä sanoa kun se on jo tuulilasista läpi.

Niin, ilmeisesti tarkoitat ajoa keskellä yötä, tai muuten sellaisen aikana, jolloin ko. tiellä ei ole juuri muuta liikennettä.

Jos lähtee vaikkapa Hyvinkäältä Tzzadiin siinä 6:n maissa, liikennettä on siihen aikaan jo niin paljon molempiin suuntiin, että on pakko ajaa koko matka lyhyillä.

Pitkiä ei edes tarvitse, koska edellä menijöiden ja vastaantuljoiden valoissa näkee pitkälle eteenpäin. Tietysti jos haluaa herättää ihmisissä raivoa ja vaarantaa heidän turvallisuutensa, niin sitten vain pitkät päälle

Täältä tähän
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minulla taas on käsitys, että suurin osa Hgin keskustan jalkakäytävistä todella on jalkakäytäviä, ei kevyen liikenteen väyliä. Ja jalkakäytävillä eivät aikuiset saa fillarilla ajaa vaan sitä varten on ajotie. Juurihan yksi naispolo kuoli ääliöfillaristin törmättyä häneen jalkakäytävällä.
Käytännössä näin on pienemmillä teillä keskustan alueella, mutta niissä jalkakäytävät ovat sen verran kapeita, ettei niille pyörällä mahdu. Sellaisilla reiteillä, joita yleensä tulee käytettyä, on pyörätie joko erikseen tai kevyenliikenteenväylän yhteydessä. Helsingin ulkoilukartasta näkee reitit kätevästi.

Todellisia pyöräilijän surmanloukkuja ovat Kaivokadun varsi sekä Salomonkatu. Näissä jalankulkijat menevät miten sattuu. Salomonkadulla ei ole piirretty kaistoja, joten ihmiset kävelevät vähän miten huvittaa, niin tulee itsekin tehtyä. Kaivokadulla on kuitenkin selvät pyöräreitit, joten sitä en käsitä, miksi niille pitää myös jalankulkijoiden mennä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos katselisit oikeaan paikkaan, et edes huomaisi pitkien päälle laittamista.

Isäni on puutavara-autoilija ja ajaa sen suunnilleen 200 000 kilometriä vuodessa plus päälle henkilöautolla ajot. Kun jokunen vuosi sitten olin autokoulussa, totesin vain ohimennen, että suosituksen mukaan pitkät laitetaan päälle juuri ennen kohtaamista. Isä totesi, ettei ole koskaan tehnyt niin, mutta ei se hullulta kuulosta.

Viikko tästä ja hän oli ajelemassa henkilöautolla pimeällä kotia kohti. Vastaan tuli auto ja isä ajatteli kerrankin kokeilla suositusta ja laittoi pitkät päälle juuri ennen autojen kohtaamista. Tämän jälkeen hän tekikin äkkijarrutuksen, kun tiellä seistä jöpötteli koira.

Itse hän 25 vuoden autoilijan kokemuksellaan väitti kivenkovaan, että koira olisi hengetön, mikäli olisi laittanut pitkät päälle hetkeäkään myöhemmin. Sen jälkeen on alkanut napsahtaa pitkät päälle ihan suositusten mukaan, piti polvipetteri siitä tai ei.

Paljon on kyllä niitäkin, jotka vain vaihtavat liian aikaisin takaisin pitkille, ja se vituttaa. Kyllähän siinä varmasti jonkun kymmenyksen voi säästää, mutta sikäli tämä hyöty on melko marginaalinen, että moninkertaisesti enemmän niitä pimeitä sekunteja kertyy liian aikaisesta lyhyille vaihtamisesta kohdattaessa. Kaikki autokoulun käyneet muistavat, että valot tulisi vaihtaa pitkille hetki ennen kohtaamista, mutta suurella osalla ei vain näytä olevan hajuakaan siitä, koska ne pitkät pitäisi vaihtaa lyhyisiin. Tästä joskus antoisa keskustelu käytiinkin tässä ketjussa, terkkuja Jussi77:lle.
Enkä mitenkään vihjaa, että Grainger tai isänsä eivät osaisi käyttää valoja, tuli vaan mieleen.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Enkä mitenkään vihjaa, että Grainger tai isänsä eivät osaisi käyttää valoja, tuli vaan mieleen.

Voisit toki vihjata, itse en ole edes sisäistänyt koko oppia, olen vaihtanut inssin jälkeen joka ainoa kerta pitkät päälle vasta vastaantulijan ohitettuani. En uskalla ottaa riskiä, että läimäytän liian aikaisin pitkät päälle ja häikäisen vastaantulijan. Kerta tai kaksi menee vahingosta, mutta useampi kerta alkaa olla jo kiusantekoa.

Polvipetteri, miksi esität tyhmää? Katso siihen oman kaistasi oikeaan reunaan, niin ei taatusti häikäise, vaikka löisi sekuntia ennen kohtaamista pitkät päälle. Totta helvetissä se kauempaa häikäisee, mutta ei enää niin läheltä. Matemaattinen laki sanoo näin, vaikka pp inttäisi kuinka vastaan.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Voisit toki vihjata, itse en ole edes sisäistänyt koko oppia, olen vaihtanut inssin jälkeen joka ainoa kerta pitkät päälle vasta vastaantulijan ohitettuani.

Tosiaankin niihin vastaantulijan valoihin ei tarvitse tuijottaa. Ihan hyvin voi vaihtaa jo pitkiksi hieman ennen kohtaamista. Itse vaihdan samoista syistä Graingerin kanssa vasta, kun keulat "kohtaavat". Siinä ei kuitenkaan voita kuin sen vajaan sekunnin, jos vaihtaa siinä parikymmentä metriä aiemmin.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Liikenteessä näkee myös ihmisiä, jotka vaihtavat pitkät lyhyiksi aivan liian aikaisin. Pitkän suoran toisessa päässä vastaantulija räpsäyttää pitkät pois, vaikka kohtaamiseen olisi vielä useampi kilometri. Sitten jos et itse tee heti samaa alkaa valojen räpsyttely.

Minä vaihdan pitkät takaisin hieman ennen kohtaamista. Siitä on vain tullut tapa eikä minua häiritse jos vastapuoli tekee saman. Enemmän minua häikäisee pimeässä kostealla kelillä päin persettä suunnatut sumuvalot.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Polvipetteri, miksi esität tyhmää? Katso siihen oman kaistasi oikeaan reunaan, niin ei taatusti häikäise, vaikka löisi sekuntia ennen kohtaamista pitkät päälle. Totta helvetissä se kauempaa häikäisee, mutta ei enää niin läheltä. Matemaattinen laki sanoo näin, vaikka pp inttäisi kuinka vastaan.

Ai valo häikäisee kauempaa, mutta ei läheltä. Hyvät on matemaattiset lait.

Mitäs jos se koira tai hirvi tulee sen vastaantulevan auton puolelta (sinusta vasemmalta). Paljonko siinä tilanteessa hyödyttää seurata oikeata reunaa?

Ja mitä tulee tuohon asioiden esittämiseen tämän iltapäivän aikana: jos olet auton ratissa samalla asenteella kuin näissä keskusteluissa, olet ihan oikeassa siinä, että omassa käyttäytymisessäsi on parantamisen varaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös