Kunnon keskustelua!
Tällaisia juttuja varten juuri keskustelupalstat ovat olemassa. Muutamia huomioita:
Animal: Arvostan rehellisyyttäsi ja HIFK-mielisyyttäsi. Tunnistan osittain itseäni mielipiteistäsi. Mutta sellainen ero meillä on, että en erityisemmin välitä kiekkovalmentajien tai kiekkoilijoiden siviilipuolesta. Minua kiinnostaa vain se, mitä kaukalossa näen, kun olen lätkää tsiigaamassa. Suhosen peluuttamisessa tänä keväänä ei mielestäni ollut hirveästi valitettavaa verrattuna Mälkiän kurittomaan sonnilaumaan. Taklauksia oli, vauhtia oli - taitoa puuttui kun Kuhtaa oli, Ciprusta oli, Kölliä oli..
Nuorempi Nelson: Lue uudestaan ensimmäinen viestini. Mistä löysit arvostelua Suhosen henkilöä kohtaan? Minustakin Suhonen on älykäs, sivistynyt mies, mutta ei sen enempää kuin moni muukaan. Poikkeukselliseksi Suhosen tekee hänen työnsä; jääkiekon parissa ei tällaisia tyyppejä ole paljon ollut. Olen ollut jonkunverran tekemisissä Suhosen kanssa ja siksi uskalsin sanoa häntä uskovaiseksi/idealistiksi. Niin vahvasti hän uskoo omaan näkemykseensä, että huomaamattaan tyrkyttää sitä kaikille muillekin. Se on ihan inhimillistä, sellaisia (jotkut) ihmiset ovat. Olen itse joistain asioista Suhosen kanssa samaa mieltä, useimmista en. En esimerkiksi allekirjoita, että huippu-urheilu on sairain pesäke koko maailmassa. Urheilu peilaa muuta yhteiskuntaa ja jos markkinatalous jyrää muurien kaaduttua kaikkialla, niin miten yksi osa elämää voisi säilyä sen ulkopuolella, ikäänkuin koskemattomana? On naivia väittää, että urheilu on sairain osa elämää/maailmaa. Urheilu on huvia kansalle ja kansa saa sellaista huvia kuin haluaa/ansaitsee. Raha saadaan pois urheilusta, jos se saadaan pois muustakin elämästä. Onko siinäkään mitään järkeä, että vielä 2 vuotta sitten pari 23-vuotiasta nyhverön näköistä veljestä tienasi "verkko-osaamisestaan" Lamborghinit + paljon muuta päälle? Jos ihminen on aito idealisti ja perusteellinen toisinajattelija, niin minä nostan hattua ja kumarran syvään hänelle. Niinkuin Linkolalle. Mies elää niinkuin puhuu ja on eräs aikamme suurmiehistä, niin eri mieltä kuin hänen kanssaan olenkin. Linkolassa on munaa toteuttaa ideologiaansa. Suhosessa ja esimerkiksi Jouko Turkassa ärsyttää kaksinaamaisuus: samalla kun yhteiskuntaa, rahaa ja kilpailua kritisoidaan, nostetaan huippupalkkaa samalta taholta ja eletään makeaa elämää. Turkka on "stoalaisesti" sijoittanut Nokian osakkeisiin jne....Eläisi sitten niinkuin puhuu ja aloittaisi vaikka siitä, että pudottaa omaa palkkaansa, tämä Suhonen.
Siitäkin huolimatta pidän Suhosta virkistävänä poikkeuksena jääkiekkomaailmassa. Itseäni pidettiin aikoinaan ylioppilaslakin + opintojen takia "pimeänä" kiekkoilun parissa. Ja samassa lauseessa ihmeteltiin, että miten tuollainen voi olla kamat päällä sitten taas tuollainen...öh....kuumakalle. Se on taas luonne/asennekysmys, jolla ei ole paljon tekemistä älykkyyden tai sivistyksen kanssa. Toiset meistä ovat viilipyttyjä, toiset kuumakalleja - ja älykkyys/tyhmyys jakautuu tasapuolisesti näiden ryhmien kesken.
Minun puolestani Suhonen saa vaikka pukeutua mekkoon ja polttaa rauhanpiippua, jos hänen joukkueensa HIFK pelaa niinkuin minä ja monet muut fanit haluamme. Haluamme fyysisen, taklaavan HIFKin, joka pelkällä pelityylillään kuumentaa muita. Haluan HIFKin, joka hanskaa silloin, kun on hanskaamisen paikka, eikä tepsiläiseen tapaan luistele tuomareiden suojaan. Joonas Vihko oli hölmö ajellessaan Ässien mv:n Satosaaren, mutta oli aito HIFKiläinen jäädessään itse odottelemaan Korpisaloa. Pieniä juttuja, mutta niistä koostuu HIFKin perinne. Juuri niinkuin veljemme Johannes sanoi, pelkästään se, että kiekkojoukkueelta löytyy imago ja perinne, on niin harvinaislaatuista, että siitä kannattaa pitää kiinni. Moni maksaisi omaisuuden HIFKin perinteistä - näinhän Harkimo itse asiassa tekikin ostaessaan SW:n ja HIFKin konseptin. Mutta kun se ei sovi kaikille.
Olin huolestunut, kun luin Suhosen haastattelun. Mutta silti annan hänelle tilaisuuden näyttää syksyllä, minkälaista on se kiekko, mitä hän haluaa. Jos siinä edelleen, kevään malliin, ajellaan suoraviivaisesti maalille ja kulmiin, paikkoihin joissa sattuu, ja taklataan myös avojäällä, niin loistavaa! Ota silloin lisää porkkanaa ja osta kuplavolkkari, Ape! Ja jos hallussa on lisäksi taitoa, niin vielä parempi.
97/98 HIFK oli ylivertainen, mutta W&S tekivät todellisen asenneravistuksen jääkiekkomaailmaan tuona kautena ja osittain myös 98/99. SEn jälkeen mikäänei ole ollut ennallaan Suomen hymistelevässä jääkiekkomaailmassa. Vaikka HIFKin taito olisi riittänyt TPS-peliin, niin he valitsivat ryminän ja ördäämisen. Se mahtoi olla kauheaa tietyille piireille, sillä tuolla tyylillä EI OLISI KUULUNUT menestyä. Mutta niin vain menestyttiin. Siinä oli sellaista munaa, että ohhoijaa! Linkolat siis..
Sille, joka vertasi HIFKiä TPS:ään ja sen saavutuksiin, joista kunniaa, kehotan miettimään vielä kerran, että löytyisikö jotain muuta suosikkijengiä. Sehän on itse asiassa Suhosen ideologian mukaista ihailla jotain tyyliä enemmän kuin pelkkää menestystä. En ikinä halua TPS-tyylistä HIFKiä, joka väistelee ja ottelee jäähytöntä mikkihiirilätkää kultaan asti. Edelleen valitsen rymistelevän, ARVAAMATTOMAN (tämä sana kuvaa parhaiten omaa ihannettani HIFKistä) ja sijoille 3-4 päätyvän, viihdyttävän ja kiihdyttävän HIFKin.