On.En tosin ole varma onko Spotifylla maakohtaisia rajoituksia.
On.En tosin ole varma onko Spotifylla maakohtaisia rajoituksia.
Spotify HiFi: release date news, price prediction, quality, and latest rumours
The lowdown on Spotify's delayed lossless audio tier... only three years (and counting) latewww.whathifi.com
Milloinkohan tämä "cd-laatuinen" Hifi on tulossa? Loppuvuodesta luvattiin vuoden alussa. No vielähän tässä on pari kuukautta vuotta jäljellä. Mitään sen tarkempaa tietoa ei ole vielä myöskään ilmeisesti äänenlaadusta tai hinnasta.
Aamun HS:n kuukausiliitteessä on juttu Cheekistä ja siinä sivutaan myös Spotifyn tulonjakoa:
”Siitä lähtien on puhuttu, miten Spotify on vihollinen ja artistit eivät tienaa sieltä mitään. Musta se on todella vääristynyt kuva! Esimerkiksi mulle Spotify tuottaa edelleen yli satatuhatta euroa vuodessa, vaikka julkaisin viimeisen albumini vuonna 2015. Mä olen kiitollinen Spotifylle.”
Tiihonen viittaa tuossa Anssi Kelan blogikirjoitukseen vajaan kymmenen vuoden takaa. Onkohan aika kaikkien unohtaa myytti siitä että suoratoistopalvelut eivät maksa kelvollisia korvauksia?
Suoratoistopalvelut maksavat suunnilleen sen verran kuin pystyvät ilman, että alkavat tekemään tappiota. Jos on 30 miljoonaa maksavaa asiakasta ja maksu on noin 10 euroa kuussa niin se tarkoittaa 300 miljoonaa dollaria kuukaudessa jaettavaksi kaikkien artistien kesken. Ilmeisesti vuonna 2015 Spotify käsitteli miltei miljardi streamausta päivässä. Eli kuukaudessa tulisi 30 miljardia toistoa. Sitten tuo noin 300 miljoonaa jaetaan 30 miljardin kesken ja kun firmalle pitäisi jäädä jotain käteenkin niin ei ihan hirveästi jää per kappale maksettavaa. Toki isot artistit tekevät rahaa ihan hyvällä tahdilla ja pienemmät saavat näkyvyyttä tavalla joka ei ennen ollut mahdollista.Aamun HS:n kuukausiliitteessä on juttu Cheekistä ja siinä sivutaan myös Spotifyn tulonjakoa:
”Siitä lähtien on puhuttu, miten Spotify on vihollinen ja artistit eivät tienaa sieltä mitään. Musta se on todella vääristynyt kuva! Esimerkiksi mulle Spotify tuottaa edelleen yli satatuhatta euroa vuodessa, vaikka julkaisin viimeisen albumini vuonna 2015. Mä olen kiitollinen Spotifylle.”
Tiihonen viittaa tuossa Anssi Kelan blogikirjoitukseen vajaan kymmenen vuoden takaa. Onkohan aika kaikkien unohtaa myytti siitä että suoratoistopalvelut eivät maksa kelvollisia korvauksia?
Aamun HS:n kuukausiliitteessä on juttu Cheekistä ja siinä sivutaan myös Spotifyn tulonjakoa:
Ainakin ennen on ollut niin, että ilmais-Spotifylla kuunnellusta biisistä saa huomattavasti pienemmän korvauksen kuin maksullisella kuunnellusta. Olisiko ero sitten tuo 10-kertainen.No, eivät ne ainakaan minulle maksa. Loggasin huvikseni pitkästä aikaa Teoston sivuilleni ja katsoin viimeisimmän tilitysdatan. Spotifyssa oli viimeisimmällä kvartaalilla tullut 29 kuuntelua kappaleissa, joiden sanoittaja olen, ja korvaus näistä oli huikeat 0.07€. Eli ei ainakaan entinen harrastelijamuusikko Spotify-korvauksilla välttämättä elä. Sen takia täytyy tehdä näitä insinöörihommia elääkseen...
edit: on muuten todella erikoinen korvauspolitiikka. Katsoin edeltävän kvartaalin. Siellä oli jollain biisillä lähes 40 kuuntelua, ja korvausta vain yksi sentti. Saman verran, kuin toisella biisillä neljän kuuntelun perusteella. Ilmeisesti menee niin, että kun kuuntelua on enemmän kuin yksi, mutta vähemmän kuin jotain, korvaus on aina sen kiinteät 0.01€.
Eikös sinun kannattaisi laittaa spotify pyörittämään jatkuvalla toistolla yhtä sanoittamaasi biisiä. Siinä se jauhaisi rahaa eikä sinun tarvitse tehdä mitään.No, eivät ne ainakaan minulle maksa. Loggasin huvikseni pitkästä aikaa Teoston sivuilleni ja katsoin viimeisimmän tilitysdatan. Spotifyssa oli viimeisimmällä kvartaalilla tullut 29 kuuntelua kappaleissa, joiden sanoittaja olen, ja korvaus näistä oli huikeat 0.07€. Eli ei ainakaan entinen harrastelijamuusikko Spotify-korvauksilla välttämättä elä. Sen takia täytyy tehdä näitä insinöörihommia elääkseen...
edit: on muuten todella erikoinen korvauspolitiikka. Katsoin edeltävän kvartaalin. Siellä oli jollain biisillä lähes 40 kuuntelua, ja korvausta vain yksi sentti. Saman verran, kuin toisella biisillä neljän kuuntelun perusteella. Ilmeisesti menee niin, että kun kuuntelua on enemmän kuin yksi, mutta vähemmän kuin jotain, korvaus on aina sen kiinteät 0.01€.
Eikös sinun kannattaisi laittaa spotify pyörittämään jatkuvalla toistolla yhtä sanoittamaasi biisiä. Siinä se jauhaisi rahaa eikä sinun tarvitse tehdä mitään.
No montako miljoonaa olisi tilille kolahtanut jos spotify kuuntelun sijaan joku olisi levykaupasta tuon levyn ostanut ja kopioinut ehkä kaverille ja heidän kuunteluistaan olisi se 29 soittokertaa kertynyt?No, eivät ne ainakaan minulle maksa. Loggasin huvikseni pitkästä aikaa Teoston sivuilleni ja katsoin viimeisimmän tilitysdatan. Spotifyssa oli viimeisimmällä kvartaalilla tullut 29 kuuntelua kappaleissa, joiden sanoittaja olen, ja korvaus näistä oli huikeat 0.07€. Eli ei ainakaan entinen harrastelijamuusikko Spotify-korvauksilla välttämättä elä. Sen takia täytyy tehdä näitä insinöörihommia elääkseen...
No montako miljoonaa olisi tilille kolahtanut jos spotify kuuntelun sijaan joku olisi levykaupasta tuon levyn ostanut ja kopioinut ehkä kaverille ja heidän kuunteluistaan olisi se 29 soittokertaa kertynyt?
Nuo korvauksethan tulevat aina vähän jälkijunassa, mutta siis ennen tätä vuotta lienee ollut täynnä noin 110 000 noista kuunteluista. Eli jos ajatellaan vaikkapa 110 000 streamausta ja 39€, niin eihän siinä joo ihan valtaisasti korvauksia irtoa yhtä toistokertaa kohden.
Tähän täytyy todeta vanha klassikko: tee parempaa musiikkia, niin kyllä sillä tienaa. :)
No, nyt meni off-topiciksi. Spotifyssa on käsittääkseni erilaisia sopimuksia, ja nuo perusdiilit eivät ole rahasampoja artistille. Oma tuotokseni päätyi aikoinaan sinne oikeastaan edes kysymättä meiltä mitään. Levy-yhtiön pomo totesi, että hän ei oikein Spotifysta pidä, koska se on epäreilu artistille. Ja levyä ei laitettaisi todennäköisesti edes sinne. No, sinne se päätyi kuitenkin, jostain syystä. Eikä siitä jaksettu välittää, kun tiedossa oli, ettei tuosta kuitenkaan tule rahaa tienaamaan. Hyvä vaan, että olivat siellä kaiken kansan saatavilla.
Spotifyn odotettu HiFi-tilaus myöhästyy – tässä mahdollinen syy
Häviötöntä äänenlaatua joudutaan Spotifyssa vielä odottamaan.www.iltalehti.fi
Ei ole Hifiä tulossa lähiaikoina. Ei varmaan Spotify koe tarpeelliseksi kun Pekka-peruskuuntelijalle tuskin on väliä äänenlaadulla.
Hyvällä vahvistimella ja kaiuttimilla saa nykylaadullakin Spotifysta ihan siedettävää ääntä (vaikka onkin vain sen 320kbps) ulos, tosin se täytyy sanoa että kappaleiden välillä on todella suurta vaihtelua. Toki osasyy löytyy varmasti joidenkin kappaleiden tuotannostakin. Täällä lähtee kyllä HiFi-Spotify tilaukseen heti kun saapuu, odoteltu on jo pidemmän aikaa. Toki ~1400kbps on isolle osalle helmiä sioille, mutta pidän silti outona ettei markkinoiden suurin toimija ole saanut hommaa tämän osalta vieläkään purkkiin.Tauno tasalakeille nappikuulokkeineen äänenlaatu on toki se ja sama, eivät tiedä mistä jäävät paitsi. Näistä ylivoimaisesti suurin osa Spotifyn kuuntelijoista tietysti koostuu, eikä siinä mitään. Maksan itse kiljuen vaikka kympin kuussa enemmän, jos saavat äänenlaadun varteenotettavalle tasolle. Palvelu on kuitenkin muuten mielestäni ylivertainen.