Spotify – suosittele hyvää musiikkia!

  • 173 045
  • 728

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Mikähän homma nyt, käynnistin tietokoneella spotifyin mutta joka soittolistalla on biisit "harmaina" ja jos klikkaat yksittäistä biisiä soimaan valittaa "tämä sisältö ei ole saatavilla"?

Tätä muuten ihmettelen itsekin. Yksi tekemäni lista ei soita noin puolta biiseistä.

Mutta toinenkin kysymys. Jos haen artistin ja haluan soittaa kaikkea tuon musiikkia randomina, miten tuo nykyään toimii? Kun painan play, soittaahan tuo sitä jonkun matkaa ja tosiaan arpoo kaikista biiseistä jotain, mutta ei kauaa, niin lista alkaakin alusta. Miksi?
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Tätä muuten ihmettelen itsekin. Yksi tekemäni lista ei soita noin puolta biiseistä.

Mutta toinenkin kysymys. Jos haen artistin ja haluan soittaa kaikkea tuon musiikkia randomina, miten tuo nykyään toimii? Kun painan play, soittaahan tuo sitä jonkun matkaa ja tosiaan arpoo kaikista biiseistä jotain, mutta ei kauaa, niin lista alkaakin alusta. Miksi?
Onko tämä ilmaistilaus? Itselläni ei ainakaan ole maksullisessa ollut koskaan mitään ongelmia soittolistojen tai muunkaan kanssa? Ymmärtääkseni ilmaistilauksen toimintoja on huononnettu jo pitkän aikaa niin, että se alkaa olla lähes käyttökelvoton.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Onko tämä ilmaistilaus? Itselläni ei ainakaan ole maksullisessa ollut koskaan mitään ongelmia soittolistojen tai muunkaan kanssa? Ymmärtääkseni ilmaistilauksen toimintoja on huononnettu jo pitkän aikaa niin, että se alkaa olla lähes käyttökelvoton.

Eip, maksava asiakas olen. En millään jaksaisi alkaa artisteille tehdä omia soittolistoja, koska tekee tosiaan mieli renkuttaa koko tuotanta läpi.
 

Särkilauma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, RoKi, Sharks, Lions, Seahawks
Eip, maksava asiakas olen. En millään jaksaisi alkaa artisteille tehdä omia soittolistoja, koska tekee tosiaan mieli renkuttaa koko tuotanta läpi.
Kuunteletko koneella vai mobiililaitteilla? Itse ilahduin kun jokin aika sitten koneelle tuli mahdolliseksi laittaa artistin albumit soimaan putkeen. Tämä onnistui siten, että artistin sivuilta painaa "näytä teosluettelo" ja sitten muistaakseni vasemmasta yläkulmasta se albumien esitysmuoto ruudukosta listaksi tms. Seikoituksella en ole kokeillut, mutta luulisin että toimii niin että joku kappale soimaan ja sen jälkeen sekoitus päälle. Sitten olisin tyytyväinen kun sama ominaisuus tulisi mobiiliversioon ja albumien näyttö järjestyksen voisi muuttaa myös vanhimmasta uusimpaan.

E: Noista harmaista kappaleista tuli mieleen, että ovatko mahdollisesti poistuneet Spotufyn valikoimasta kokonaan tai maakohtaisesti? En tosin ole varma onko Spotifylla maakohtaisia rajoituksia.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Nosebleed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, San Jose Sharks

Milloinkohan tämä "cd-laatuinen" Hifi on tulossa? Loppuvuodesta luvattiin vuoden alussa. No vielähän tässä on pari kuukautta vuotta jäljellä. Mitään sen tarkempaa tietoa ei ole vielä myöskään ilmeisesti äänenlaadusta tai hinnasta.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Kiitos @Särkilauma

Olen liikkeellä voivotellut tuota, eli kännykän kanssa ilmennyt. Pitääpä katsoa, miten koneella käy. Levy kerrallaan toimii hyvin, mutta tuo kaikki ei, vaikka artistin kohdalla hienosti on play-painike, josta olettaa, että koko tuotantoa kuulisi. Ensin mietin, soittaako vain nuo soitetuimmat läpi, mutta ei, oli kyllä harvinaisempaakin joukossa.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Martikaisen Jarkkoa ja YUP:tä voi kuunnella Spotifystäkin. Kyllä te osaatte, ei tartte linkkiä.
 

A Siente

Jäsen
Spotify ilmaisversio ei ole laittanut mainoksia pariin kuukauteen. Mobiililla on rajoituksia biisien vaihtamiseen, mutta ei mainoksia. Tietokoneella kun kuuntelee, niin voi käyttää ilmaisversiota kuin premiumia. Aikaisemmin oli useamman kuukauden tilaus. En valita, mutta aika outoa.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku

Milloinkohan tämä "cd-laatuinen" Hifi on tulossa? Loppuvuodesta luvattiin vuoden alussa. No vielähän tässä on pari kuukautta vuotta jäljellä. Mitään sen tarkempaa tietoa ei ole vielä myöskään ilmeisesti äänenlaadusta tai hinnasta.

Siis korkeinlaatu on cd-tasoa ja hinta nousee tyyliin 19,90 euroa kuussa?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aamun HS:n kuukausiliitteessä on juttu Cheekistä ja siinä sivutaan myös Spotifyn tulonjakoa:

”Siitä lähtien on puhuttu, miten Spotify on vihollinen ja artistit eivät tienaa sieltä mitään. Musta se on todella vääristynyt kuva! Esimerkiksi mulle Spotify tuottaa edelleen yli satatuhatta euroa vuodessa, vaikka julkaisin viimeisen albumini vuonna 2015. Mä olen kiitollinen Spotifylle.”

Tiihonen viittaa tuossa Anssi Kelan blogikirjoitukseen vajaan kymmenen vuoden takaa. Onkohan aika kaikkien unohtaa myytti siitä että suoratoistopalvelut eivät maksa kelvollisia korvauksia?
 

Outsider

Jäsen
Aamun HS:n kuukausiliitteessä on juttu Cheekistä ja siinä sivutaan myös Spotifyn tulonjakoa:

”Siitä lähtien on puhuttu, miten Spotify on vihollinen ja artistit eivät tienaa sieltä mitään. Musta se on todella vääristynyt kuva! Esimerkiksi mulle Spotify tuottaa edelleen yli satatuhatta euroa vuodessa, vaikka julkaisin viimeisen albumini vuonna 2015. Mä olen kiitollinen Spotifylle.”

Tiihonen viittaa tuossa Anssi Kelan blogikirjoitukseen vajaan kymmenen vuoden takaa. Onkohan aika kaikkien unohtaa myytti siitä että suoratoistopalvelut eivät maksa kelvollisia korvauksia?

Cheekillä on käsittääkseni kaikki oikeudet materiaaliinsa/omistaa oman levy-yhtiön, joten myös kaikki tulot tulevat hänelle.

Teoston sivuilla on avattu miten raha jakaantuu ja ei tuota nyt äkkiseltään minään kultakaivoksena voi kyllä edelleenkään pitää, jos ei saa kaikki tuloja itselleen: Spotify avattuna – Uusi sivusto paljastaa tietoja yhtiön rahavirroista
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Aamun HS:n kuukausiliitteessä on juttu Cheekistä ja siinä sivutaan myös Spotifyn tulonjakoa:

”Siitä lähtien on puhuttu, miten Spotify on vihollinen ja artistit eivät tienaa sieltä mitään. Musta se on todella vääristynyt kuva! Esimerkiksi mulle Spotify tuottaa edelleen yli satatuhatta euroa vuodessa, vaikka julkaisin viimeisen albumini vuonna 2015. Mä olen kiitollinen Spotifylle.”

Tiihonen viittaa tuossa Anssi Kelan blogikirjoitukseen vajaan kymmenen vuoden takaa. Onkohan aika kaikkien unohtaa myytti siitä että suoratoistopalvelut eivät maksa kelvollisia korvauksia?
Suoratoistopalvelut maksavat suunnilleen sen verran kuin pystyvät ilman, että alkavat tekemään tappiota. Jos on 30 miljoonaa maksavaa asiakasta ja maksu on noin 10 euroa kuussa niin se tarkoittaa 300 miljoonaa dollaria kuukaudessa jaettavaksi kaikkien artistien kesken. Ilmeisesti vuonna 2015 Spotify käsitteli miltei miljardi streamausta päivässä. Eli kuukaudessa tulisi 30 miljardia toistoa. Sitten tuo noin 300 miljoonaa jaetaan 30 miljardin kesken ja kun firmalle pitäisi jäädä jotain käteenkin niin ei ihan hirveästi jää per kappale maksettavaa. Toki isot artistit tekevät rahaa ihan hyvällä tahdilla ja pienemmät saavat näkyvyyttä tavalla joka ei ennen ollut mahdollista.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aamun HS:n kuukausiliitteessä on juttu Cheekistä ja siinä sivutaan myös Spotifyn tulonjakoa:

”Siitä lähtien on puhuttu, miten Spotify on vihollinen ja artistit eivät tienaa sieltä mitään. Musta se on todella vääristynyt kuva! Esimerkiksi mulle Spotify tuottaa edelleen yli satatuhatta euroa vuodessa, vaikka julkaisin viimeisen albumini vuonna 2015. Mä olen kiitollinen Spotifylle.”

Tiihonen viittaa tuossa Anssi Kelan blogikirjoitukseen vajaan kymmenen vuoden takaa. Onkohan aika kaikkien unohtaa myytti siitä että suoratoistopalvelut eivät maksa kelvollisia korvauksia?

No, eivät ne ainakaan minulle maksa. Loggasin huvikseni pitkästä aikaa Teoston sivuilleni ja katsoin viimeisimmän tilitysdatan. Spotifyssa oli viimeisimmällä kvartaalilla tullut 29 kuuntelua kappaleissa, joiden sanoittaja olen, ja korvaus näistä oli huikeat 0.07€. Eli ei ainakaan entinen harrastelijamuusikko Spotify-korvauksilla välttämättä elä. Sen takia täytyy tehdä näitä insinöörihommia elääkseen...

edit: on muuten todella erikoinen korvauspolitiikka. Katsoin edeltävän kvartaalin. Siellä oli jollain biisillä lähes 40 kuuntelua, ja korvausta vain yksi sentti. Saman verran, kuin toisella biisillä neljän kuuntelun perusteella. Ilmeisesti menee niin, että kun kuuntelua on enemmän kuin yksi, mutta vähemmän kuin jotain, korvaus on aina sen kiinteät 0.01€.
 
Viimeksi muokattu:

Hööty

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Penguins
No, eivät ne ainakaan minulle maksa. Loggasin huvikseni pitkästä aikaa Teoston sivuilleni ja katsoin viimeisimmän tilitysdatan. Spotifyssa oli viimeisimmällä kvartaalilla tullut 29 kuuntelua kappaleissa, joiden sanoittaja olen, ja korvaus näistä oli huikeat 0.07€. Eli ei ainakaan entinen harrastelijamuusikko Spotify-korvauksilla välttämättä elä. Sen takia täytyy tehdä näitä insinöörihommia elääkseen...

edit: on muuten todella erikoinen korvauspolitiikka. Katsoin edeltävän kvartaalin. Siellä oli jollain biisillä lähes 40 kuuntelua, ja korvausta vain yksi sentti. Saman verran, kuin toisella biisillä neljän kuuntelun perusteella. Ilmeisesti menee niin, että kun kuuntelua on enemmän kuin yksi, mutta vähemmän kuin jotain, korvaus on aina sen kiinteät 0.01€.
Ainakin ennen on ollut niin, että ilmais-Spotifylla kuunnellusta biisistä saa huomattavasti pienemmän korvauksen kuin maksullisella kuunnellusta. Olisiko ero sitten tuo 10-kertainen.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
No, eivät ne ainakaan minulle maksa. Loggasin huvikseni pitkästä aikaa Teoston sivuilleni ja katsoin viimeisimmän tilitysdatan. Spotifyssa oli viimeisimmällä kvartaalilla tullut 29 kuuntelua kappaleissa, joiden sanoittaja olen, ja korvaus näistä oli huikeat 0.07€. Eli ei ainakaan entinen harrastelijamuusikko Spotify-korvauksilla välttämättä elä. Sen takia täytyy tehdä näitä insinöörihommia elääkseen...

edit: on muuten todella erikoinen korvauspolitiikka. Katsoin edeltävän kvartaalin. Siellä oli jollain biisillä lähes 40 kuuntelua, ja korvausta vain yksi sentti. Saman verran, kuin toisella biisillä neljän kuuntelun perusteella. Ilmeisesti menee niin, että kun kuuntelua on enemmän kuin yksi, mutta vähemmän kuin jotain, korvaus on aina sen kiinteät 0.01€.
Eikös sinun kannattaisi laittaa spotify pyörittämään jatkuvalla toistolla yhtä sanoittamaasi biisiä. Siinä se jauhaisi rahaa eikä sinun tarvitse tehdä mitään.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eikös sinun kannattaisi laittaa spotify pyörittämään jatkuvalla toistolla yhtä sanoittamaasi biisiä. Siinä se jauhaisi rahaa eikä sinun tarvitse tehdä mitään.

Tuota joskus on mielestäni puitu jossain, ja ilmeisesti se ei valitettavasti käy noin helposti. Tuo yksittäinen pakkotoistaja lasketaan ilemisesti ajallisesti varsin pitkään yhdeksi kuunteluksi. Muutenhan tässä oltaisiin melkein miljonäärejä.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vulfpeck ehti aikoinaan hyödyntää tätä kikkaa julkaisemalla Sleepify-albumin, joka sisälsi vain 31 sekunnin pituisia biisejä hiljaisuutta. Sitten se kehotti fanejaan laittamaan levyn pyörimään yön ajaksi repeatilla. Tuloja tuli muistaakseni $30 000 jotka käytettiin kiertueen rahoittamiseen. Luulisin, että tämä porsaanreikä on nyt tukittu.
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Nuo tulothan menee siis niin että mitä useampi kuuntelee biisiä sitä enemmän rahaa tulee. Eli jos yksi ihminen kuuntelee yhtä biisiä miljoona kertaa niin saat sen sentin mutta jos miljoona ihmistä kuuntelee sen biisin kerran niin saat sen jotain 10 000e
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No, eivät ne ainakaan minulle maksa. Loggasin huvikseni pitkästä aikaa Teoston sivuilleni ja katsoin viimeisimmän tilitysdatan. Spotifyssa oli viimeisimmällä kvartaalilla tullut 29 kuuntelua kappaleissa, joiden sanoittaja olen, ja korvaus näistä oli huikeat 0.07€. Eli ei ainakaan entinen harrastelijamuusikko Spotify-korvauksilla välttämättä elä. Sen takia täytyy tehdä näitä insinöörihommia elääkseen...
No montako miljoonaa olisi tilille kolahtanut jos spotify kuuntelun sijaan joku olisi levykaupasta tuon levyn ostanut ja kopioinut ehkä kaverille ja heidän kuunteluistaan olisi se 29 soittokertaa kertynyt?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No montako miljoonaa olisi tilille kolahtanut jos spotify kuuntelun sijaan joku olisi levykaupasta tuon levyn ostanut ja kopioinut ehkä kaverille ja heidän kuunteluistaan olisi se 29 soittokertaa kertynyt?

Vaikea sanoa. Isoimmat kertakorvaukset ovat tulleet silloin kun kappale on soinut YLE:n kanavilla. Silloin yksi soitto poiki muistaakseni jokusen kympin. Mutta noissakin on varmasti joku "paljousalennus" mukana, eli soittolistoille päätyneet biisit eivät noin isoa korvausta olisi joka soitosta saaneet.

Levymyynnissä korvaus meni jotenkin muuten. Joku kertamaksu taisi olla alkuun, ja sen jälkeen sitten hyvin pientä. Isoimmat tulot ovat tulleet live-esityksistä, mutta nekin ovat kyllä jääneet lähinnä kahvirahoiksi. Lähinnä nuo ovat hauskaa nippelitietoa tuostakin bisneksestä.
 

ChosenTwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä
Jos asiaa ajattelee omalta kohdaltani, niin eräs bändini kappale on kerännyt Spotifyssa 116 215 toistokertaa. Tämän kappaleen osalta tekijänoikeudet kuuluvat minulle osuudella 96,1%. Ja saamani Teosto-korvaukset Spotifysta ovat tästä biisistä toistaiseksi 39,43€.

Nuo korvauksethan tulevat aina vähän jälkijunassa, mutta siis ennen tätä vuotta lienee ollut täynnä noin 110 000 noista kuunteluista. Eli jos ajatellaan vaikkapa 110 000 streamausta ja 39€, niin eihän siinä joo ihan valtaisasti korvauksia irtoa yhtä toistokertaa kohden.

Sitä en sitten toki ymmärrä ollenkaan, että kuinka vaikuttaa millä kuunnellaan (ilmaisversio vai maksullinen) ja missä kuunnellaan (kuuntelijoista suuri osa on Pohjois-Amerikasta).
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nuo korvauksethan tulevat aina vähän jälkijunassa, mutta siis ennen tätä vuotta lienee ollut täynnä noin 110 000 noista kuunteluista. Eli jos ajatellaan vaikkapa 110 000 streamausta ja 39€, niin eihän siinä joo ihan valtaisasti korvauksia irtoa yhtä toistokertaa kohden.

Tähän täytyy todeta vanha klassikko: tee parempaa musiikkia, niin kyllä sillä tienaa. :)

Klassisin kommentti, joka minulle aikoinaan esitettiin ihan tosissaan: "Kummalla olet tienannut enemmän, musiikilla vai insinöörihommilla?". En edes muista, mitä vastasin. Jos miettii, kuinka paljon Suomessa on harrastelijabändejä, niin saavutin kyllä varmasti selvästi keskimääräistä enemmän harrastuksellani, mutta jos rahalla mitataan, niin eipä ollut pelkoa siitä, että olisi edes omilleen päässyt. Eikä kyllä ollut edes ajatuskaan, kun hyvin harvat tuon tyylistä marginaalimusiikkia tekevät isotkaan nimet niin tekevät. Kyllä tuota harrastettiin ihan muista syistä.

No, nyt meni off-topiciksi. Spotifyssa on käsittääkseni erilaisia sopimuksia, ja nuo perusdiilit eivät ole rahasampoja artistille. Oma tuotokseni päätyi aikoinaan sinne oikeastaan edes kysymättä meiltä mitään. Levy-yhtiön pomo totesi, että hän ei oikein Spotifysta pidä, koska se on epäreilu artistille. Ja levyä ei laitettaisi todennäköisesti edes sinne. No, sinne se päätyi kuitenkin, jostain syystä. Eikä siitä jaksettu välittää, kun tiedossa oli, ettei tuosta kuitenkaan tule rahaa tienaamaan. Hyvä vaan, että olivat siellä kaiken kansan saatavilla.
 

ChosenTwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä
Tähän täytyy todeta vanha klassikko: tee parempaa musiikkia, niin kyllä sillä tienaa. :)

Joo eihän sitä pitäisi kuin tuhatkertaistaa nuo striimimäärät 100 000 000 luokkaan, niin sitten tulisi jo samalla suhteella 39 000€ ja sillähän eläisi jo yhden vuoden ongelmitta ilman töiden tekemistä. Vähän vain siis pitää vielä biisinkirjoitusta ja esittämiskykyä kehittää.

No, nyt meni off-topiciksi. Spotifyssa on käsittääkseni erilaisia sopimuksia, ja nuo perusdiilit eivät ole rahasampoja artistille. Oma tuotokseni päätyi aikoinaan sinne oikeastaan edes kysymättä meiltä mitään. Levy-yhtiön pomo totesi, että hän ei oikein Spotifysta pidä, koska se on epäreilu artistille. Ja levyä ei laitettaisi todennäköisesti edes sinne. No, sinne se päätyi kuitenkin, jostain syystä. Eikä siitä jaksettu välittää, kun tiedossa oli, ettei tuosta kuitenkaan tule rahaa tienaamaan. Hyvä vaan, että olivat siellä kaiken kansan saatavilla.

Meillä on kyse omakustanteista jotka on julkaistu julkaisuyhtiön kautta. Enpä sitten tiedä yhtään, että millaisia soppareita siinä on kyseessä Spotifyn ja julkaisuyhtiön välillä. Mutta toistokerroistahan tipahtaa julkaisuyhtiölle rahaa ja tämä raha tilitetään sitten meille sovitulla suhteella. Sen sijaan niin pitkälle kuin mistään mitään näistä asioista ymmärrän, niin tekijänoikeuskorvauksiinhan ei ole muilla kuin tekijöillä puuttumista. Ja näin ollen julkaisukanavalla ja soppareilla ei pitäisi olla mitään väliä, vaan Teosto tilittelisi samaan tyyliin toistojen perusteella rahat kaikille tekijöille tietystä alustasta... Mutta niin, tämä on siis miten olen asian ymmärtänyt. Voinee olla, että olen myös ymmärtänyt jotain täysin väärin.

Joskus yritin ottaa Teostoon yhteyttä ja kysellä vähän tästä logiikasta millä rahaa ilmestyy marginaalisia määriä (huomattavasti pienemmällä suhteella vielä vaikka mitä Anssi Kela aikoinaan kertoi omista tilityksistään). Ei sieltä oikein silloin irronnut selitystä tarjoavaa vastausta. Olen sitten vain itse Sherlockina pohtinut, että olisiko tässä sitten kyse ainakin maista missä meitä kuunnellaan.
 

NIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fucking Horseshit
Aamun HS:n kuukausiliitteessä on juttu Cheekistä ja siinä sivutaan myös Spotifyn tulonjakoa:

”Siitä lähtien on puhuttu, miten Spotify on vihollinen ja artistit eivät tienaa sieltä mitään. Musta se on todella vääristynyt kuva! Esimerkiksi mulle Spotify tuottaa edelleen yli satatuhatta euroa vuodessa, vaikka julkaisin viimeisen albumini vuonna 2015. Mä olen kiitollinen Spotifylle.”

Tiihonen viittaa tuossa Anssi Kelan blogikirjoitukseen vajaan kymmenen vuoden takaa. Onkohan aika kaikkien unohtaa myytti siitä että suoratoistopalvelut eivät maksa kelvollisia korvauksia?

Tähän onkin jo täällä vastailtu, mutta uusimmassa Rockin Kuolema -podcastissa perataan hyvin tuota suoratoistopalveluiden ansaintalogiikkaa ja reiluutta aika mainiosti. Muutenkin toki hyvä podcast Rumban, Soundin ja Infernon päätoimittajilta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös