Haukunkohan tässä väärää puuta. :)
Enpä usko, että haukut. Kuuleminen on kuitenkin subjektiivinen kokemus, niin muiden sanomiset ei siihen vaikuta. Ja olin kyllä ihan tosissaan, että jos kuuloaisti on tuolla tasolla, niin sitä kyllä kannattaa kehittää ja käyttää johonkin tarkoituksen mukaiseen. Ja tosiaan, se että minä en kuule eroa Spotifyn parhaalla äänenlaadulla ja Tidalin Hi-Fin välillä, ei tarkoita ettetkö sinä kuulisi. Välillä kyllä epäilen omaakin kuuloa, kun on tullut harrastuksen parissa varmasti pilattua iso osa kuuloaistia. Yksi mitä kannattaa kanssa kokeilla (ei vaikuta äänenlaatuun) on hommata equalizer sovellus puhelimeen, jollei ole sellaista puhelinta missä se jo on. Mulla oli vanhassa Samsungissa ja nykysessä omenassa "sisäänrakennettu" eq, ja sillä oon säätänyt omaan korvaan sopivaksi noita tasoja. Joskus kokeilin noita ilmaisia appeja huvikseen, niin kyllä niilläkkin nyt jotain muutosta parempaan sai.

Itellä on kuuntelulaitteena Yamaha RX-V781 vahvistin + JAMOn s807hcs5 kaiutinsetti olohuoneessa ja tietokoneessa on kiinni Genelecin S360 -studiomonitorit (2kpl), ja näillä ihan hyvin pärjää. En voi sietää esim juurikin näitä halpoja bluetooth- kaiuttimia, aivan hirveätä kuraa on se ääni. Oon tässä funtsinu, että kun sais aikaiseksi niin ostaisin tuollasen WestendFXI- bluetooth kaiuttimen (https://westendxfi.com/), on muuten aivan järkyttävän hyvä äänenlaatu, noin pieneksi laitteeksi.

On tullut paljon mietittyä asiaa, että miksi ihmiset kuuntelee musiikkia siitä paska bluetooth- kaiuttimesta, niin olen päätynyt lopputulokseen, että ne ihmiset ei kuuntele musiikkia vaan ne kuluttaa musiikkia. Siksi radiossakin soi niin paskaa musiikkia, pl. Ylen musiikin erikoisohjelmat. Helposti kuunneltavaa, aivotonta renkutusta, mihin ei tarvitse keskittyä kunhan kuulee vaan jonkun "timantit on ikuisiaaaa-aaa-aa-aaaa-aaa-aa-aa" ja vetää sitä falsetissa nuotin vierestä täysillä auton ratissa. Sellaiseen sisällöttömään musiikkiin on helppo samaistua siellä sisällöttömässä elämässä. :)

Saattoi mennä hiukan avautumisen puolelle loppusanat. Toivottavasti kukaan ei ottanut henkilökohtaisesti.
 
Viimeksi muokattu:
"Välillä kyllä mietin, että Kouvolassa on pakko asua Suomen tyhmimmät ihmiset" - KKtig mietiskeli 7.12.12 Juujärvelle kenkää(?) ketjussa.

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
On tullut paljon mietittyä asiaa, että miksi ihmiset kuuntelee musiikkia siitä paska bluetooth- kaiuttimesta, niin olen päätynyt lopputulokseen, että ne ihmiset ei kuuntele musiikkia vaan ne kuluttaa musiikkia.
Hyvin todettu ja itsekin vahvasti samoilla linjoilla.
Viimeinen vuosikymmen 2010-luku oli kyllä surullista aikaa musiikin laadun kannalta kun ilmeinen Spotify ja bt -kajarit yleistyneet,

Hyvä todeta myös se ettei CD:kään tee autuaaksi, muistan kun ostettiin paljon cd:tä tuossa 20v sitten niin hirveää paskaa oli myös siellä muun muassa ne kympin mid-price cd:t.
Samoin jo kasarilta lähtien CD:ssä seurattiin takakannen leimaa oliko AAD, ADD vai DDD jolloin oltiin jo sen parhaimman äärellä.

Kun ollaan Spotify -ketjussa niin eilen annoin pikkusormen ja otin käyttöön 3kk Premiumia ilmaiseksi ja monta hälytystä eri kalentereihin että muistan peruuttaa ennen kuin laskua pukkaa.
Kyllä äänenlaatu parani ainakin tasolle että on mukava kuunnella. Eilen tuli jo kuunneltua mm Chet Bakeria, Sami Saaren jazzpoikia ja Judas Priestiä. :)

Itsellä ollut noin 30 vuotta suomalaisen Olavi Räsäsen kaiuttimia OR:ää ja Chorusta, nyt vaihdoin KEF:in IQ-sarjalaisiin, mielestäni erittäin hyvä hintalaatu ja varsinkin uusia suomalaisia kaiuttimia mielestäni arvostetaan hiukan liikaa mitä hintoihin tulee.

Westendistä en ole kuullut, nopeasti ulkonäöstä tuli mieleen Tivoli Audio. Itseltä löytyy PAL versio, oli sellainen 10v sitten hankittu laadukas mono keittiöradio minkä voi napata mukaan retkelle. Akku vaan meni parissa vuodessa ja nyt jäänyt sen vuoksi käyttämättä.
 
”Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa.”
-Alexander Stubb 1.11.2011 Pohjoismaiden neuvoston (PN) kokouksesta.-

jake styles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kun ollaan Spotify -ketjussa niin eilen annoin pikkusormen ja otin käyttöön 3kk Premiumia ilmaiseksi ja monta hälytystä eri kalentereihin että muistan peruuttaa ennen kuin laskua pukkaa.
Ei tarvita muistutuksia, koska tuon tilauksen voi peruuttaa vaikka heti, jolloin se Premium-käyttö loppuu itsekseen sitten 3 kk päästä.

Itsekin olisin siirtymässä takaisin Spotifyyn, kun vaan tulee kohdalle joku hyvä tarjous (tuo 3 kk premiumia on vain uusille käyttäjille). Olen käyttänyt välissä Google Play Musicia ja nyt Tidalia tuon black friday-tarjouksen myötä, mutta molemmissa on vain liikaa ongelmia käytettävyyden puolella, vaikka äänenlaadussa ei mitään vikaa ole, etenkään Tidal HiFi:n tapauksessa. On niitä ärsyttävyyksiä Spotifyssakin, sen tiedän, mutta jos esim. Tidal katkoo chromecast-yhteyttä about kerran tunnissa niin siitä on vaikea paljon ärsyttävämpää ominaisuutta keksiä.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Samoin jo kasarilta lähtien CD:ssä seurattiin takakannen leimaa oliko AAD, ADD vai DDD jolloin oltiin jo sen parhaimman äärellä.
Sekään ei aina auttanut, kun levyt masteroitiin pilalle. Joku Metallican Death Magnetic kompressoitiin pitkälle yli särörajan että saatiin tehtyä "loudest CD ever" ja samalla siitä tuli ihan kamalaa puuroa. Tuosta levystä se parempi versio löytyy Guitar Hero pelistä ja jotkin fanaatikot kuuntelevat vain sitä versiota. Nykyään Spotify vakioi äänentason jolloin tuollainen kikkailu potkaisee vaan tekijää polveen ja pahin loudness war on toivottavasti ohi. Radiopuolella se varmaan jatkuu? En osaa sanoa, kun en mainosradiota juuri kuuntele.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Liverpool, HIFK
Mulla kun on toi käyttömusan jatkuva etsiminen aina päällä, niin todella paljon tulee kuunneltua esim. allmusicin news letterin kautta ihan uppo-outoja artisteja. Kuten arvata saattaa, huteja tulee osumiin nähden todella reippahasti. Nyt kun ne news letterit on koronan ansiosta kahlattu läpi, niin menin piruuttanu Spottarin Discover Weeklyyn ja annoin palaa. Tuo pirulainen taitaa jo aavistaa, millaisesta musiikista innostun. Ei ole juuri tarvinnut skippailla biisejä. Ja mikä hassuinta, en ole suuresta osasta noita artisteja ikinä kuullut edes nimeltä.
 
Acupuncture? It's hard to see the point of all the needles.

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Mulla kun on toi käyttömusan jatkuva etsiminen aina päällä, niin todella paljon tulee kuunneltua esim. allmusicin news letterin kautta ihan uppo-outoja artisteja. Kuten arvata saattaa, huteja tulee osumiin nähden todella reippahasti. Nyt kun ne news letterit on koronan ansiosta kahlattu läpi, niin menin piruuttanu Spottarin Discover Weeklyyn ja annoin palaa. Tuo pirulainen taitaa jo aavistaa, millaisesta musiikista innostun. Ei ole juuri tarvinnut skippailla biisejä. Ja mikä hassuinta, en ole suuresta osasta noita artisteja ikinä kuullut edes nimeltä.
Alkuun tuo on ihan hyvä, mutta se voi välillä innostua hieman liikaa noiden suositustensa kanssa. Jollekin listalle laitoin jonkun hard bass-kappaleen missä "lauletaan" venäjäksi, niin seuraavalla viikolla taisi olla suosituksissa joku venäjänkielinen kappale, mikä meni kanssa omille listoille. Tuosta sitten algoritmi innostui ja seuraavalla tai sitä seuraavalla viikolla melkein puolet kappaleista oli venäjäksi ja genrerajatkin oltiin rikottu jo aika vahvasti. Nyt alkaa olemaan taas pienet vihreät valloittajat pois suosituksista ja tuolta tulee taas hyvää musiikkia vastaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olisiko tämä sopiva ketju ihmetellä itselleni liki tuotemerkistä yleisnimeksi muuntuneen Spotifyn mahdollista korvaajaa? Ei sinänsä ole mitään tuo family premiumia vastaan, mutta jos halvemman ja paremman saa, niin kai sitä voisi ravistella itsensä liikkeelle ja vaihtaa. Tidal on ollut yksi esillä ollut palvelu, mutta en ole ehtinyt tutustua. Onko kokemuksia, näkemyksiä tahi mielipiteitä?
 
”Niin paljon kuin internetiä halveksinkin, mun on myönnettävä, että internet pelastaa meidät uudelta vapaussodalta. Kuka viitsisi lähteä kaupungille osoittamaan mieltään tai edes kirjoittaa jotain vakavasti odotettavaa, kun voi sen saman työajan ja vapaa-ajan viettää vaikka pornografisilla sivustoilla? "
(Teemu Keskisarja)

Boogy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Olisiko tämä sopiva ketju ihmetellä itselleni liki tuotemerkistä yleisnimeksi muuntuneen Spotifyn mahdollista korvaajaa? Ei sinänsä ole mitään tuo family premiumia vastaan, mutta jos halvemman ja paremman saa, niin kai sitä voisi ravistella itsensä liikkeelle ja vaihtaa. Tidal on ollut yksi esillä ollut palvelu, mutta en ole ehtinyt tutustua. Onko kokemuksia, näkemyksiä tahi mielipiteitä?
Tidalissa on parempi äänenlaatu mutta käytettävyydessä se jää kyllä Spotifyn jalkoihin. Hintakin on paljon kovempi ellei sitten käytä VPN:nnää ja tilaa sitä Turkin kautta jolloin perhetilauksen saa noin neljällä eurolla kuussa. Kyllä se Spotify on vaan edelleenkin parhain palvelu kun tarkastellaan kaikkia osa-alueita.
 
Suosikkijoukkue
Hartaat toiveet & Hukutetut haaveet
Lupasin itelleni, että en ikinä tulisi maksamaan Youtuben Spotifyn vastineesta Youtube Musicista silloin kun se tuli, koska Spotify on mulle täysin riittävän hyvä. Jos kuitenkin jossain vaiheessa Spotifyn kuukausimaksu muuttuu liian hintavaksi ja Tidalin käytettävyys on vielä mitä on (eikä Pandoraa saa edelleenkään ellei asu jenkeissä), saatan perua lupaukseni.

Noh, kyl mä pidän kiinni mun Spotifyn Premiumin tilauksesta niin kauan ku hinta on toi nykynen kymppi kuussa. Katotaan sitten mitä teen jos/kun muuttuu...
 
Exploring...​

TrafficIsland

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Täällä myös yksi tyytyväinen Spotify Premiumin käyttäjä. Nykyään kaikki musiikin kuuntelu lukuunottamatta automatkoja tapahtuu itselläni Spotifyn kautta, oli laite sitten kännykkä, läppäri tai älytelkkari. Äänentoiston taso on täysin riittävää kun en omista mitään hifikaiuttimia. Softan käytettävyys on todella hyvä nykyään ja myös musiikkivalikoima on erinomainen. Ainoa asia joka itselläni hieman tökkii on tuo moraalinen puoli, mielestäni artisteille kuuluisi hieman nykyistä isompi siivu tuloista. Mutta toisaalta ymmärtäähän senkin että myös toimittajafirman tulee oma pala kakkua saada lohkaistua.

Ainoa syy joka saisi itseni vaihtamaan palvelua toiseen olisi halvempi hinta, mutta toisaalta se halvempi hinta ei saisi missään nimessä tulla artistien selkänahasta.

Mitä tulee itse otsikkoon niin lautasella on itselläni soinut viime aikoina Nightwishin uusin levy, Behmin tuotanto ja vanhat klassikot, kuten R.E.M. -niminen orkesteri. It's the end of the world as we know it -biisi on sopinut tänä vuonna aika monta kertaa soittolistalle kuin nyrkki silmään, viimeksi nyt jenkkien vaalisekoiluja seuratessa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Taneli Ronkaisen jatkosopimus, Kuopion Palloseura
Spotifyssa taitaa olla jotain häikkää tällä hetkellä päällä? Ainakaan itsellä ei löydä muuta kuin offline-soittolistat, testattu sekä läppärillä että puhelimella. Downdetector ilmoittelee vähän samanlaista vikaa yleisesti, ilmeisesti muillakin samaa?

EDIT:

No nyt palasi normaaliksi, ilmeisesti Spoottifyyssä luetaan jatkoaikaa. Hymiö.
 
Pedon rinnassa on sydän ikiroutainen

BANZAI!

Spire

Jäsen
Hietala jätti Nightwishin ja sivusi julkisessa "eroilmoituksessaan" somessa bändien tulojakoa ja musiikkibisneksen raadollisuutta muusikon kannalta. Siitä tuli mieleeni kysyä musiikkibisneksestä yleisemmin seuraavaa. En ole kunnolla asiaan perehtynyt, niin valottakaa joku kuinka Spotify on muuttanut koko pelin hengen?

Tiedän että artistit/yhtyeet eivät juuri tuottoja saa striimauksista, mutta eikö keikkatulot ole edelleen muusikoiden pääasiallinen tulonlähde? Vai onko levy-yhtiöillä yms. nykyään niissäkin sormensa pelissä enemmän kuin ennen? Entä oheistuotemyynnissä?
 

Tjapalala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, FC Honka
Hietala jätti Nightwishin ja sivusi julkisessa "eroilmoituksessaan" somessa bändien tulojakoa ja musiikkibisneksen raadollisuutta muusikon kannalta. Siitä tuli mieleeni kysyä musiikkibisneksestä yleisemmin seuraavaa. En ole kunnolla asiaan perehtynyt, niin valottakaa joku kuinka Spotify on muuttanut koko pelin hengen?

Tiedän että artistit/yhtyeet eivät juuri tuottoja saa striimauksista, mutta eikö keikkatulot ole edelleen muusikoiden pääasiallinen tulonlähde? Vai onko levy-yhtiöillä yms. nykyään niissäkin sormensa pelissä enemmän kuin ennen? Entä oheistuotemyynnissä?
Spotify Dreams of Artists Making a Living. It Probably Won't Come True

Tuossa oli juttua tuosta Spotifyn maksu järjestelmästä. Eli TOP tyypit saavat rahaa mutta muille ei jää kauheesti. Yhtiöt vetävät suurimmat rahat tästä.


Ei nuo keikatkaan täysin ongelmattomia ole. Tuossa siitä lisää. Jotkuthan tekee tappiota näistä kun kulut ovat niin kovia.

Mitä siis jää jäljelle? No sell-out. Mainoksiin, ohjelmiin ja kaikkiin kissanristiäisiin. Se ei varmaan Hietalalle ole mieluissa juttu.
 
Posin kautta jokuu elää Vantaalla kuitenkin.

Nosebleed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, San Jose Sharks
Tidal ainakin mainostaa tukevansa artisteja paremmin kuin muut alustat ja äänenlaatu on parhaimmillaan striimattua cd / flac. Maksaa myös kyllä sitten tuplasti enemmän mitä Spotify eli 19.90e/kk tämä Tidal HiFi. Saatavilla myös 9.90e/kk Premium-paketti joka on mp3 320kbs ja soittolistat voi siirtää Spotifystä sovelluksen avulla.
 

Boogy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tidal maksaa lähes kolme kertaa enemmän artisteille per striimaus kuin Spotify. Korjataan ylempää vähän sen verran että Tidal käyttää AAC-formaattia myös PremiuM-paketissa. Spotifyn vaihtaminen Tidaliin on aika vaivaton tapa tukea artisteja, etenkin kun tuo halvin paketti riittää äänenlaadullisesti useimmille.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei kai Spotify nyt artisteille maksa. Se maksaa tiettävästi ihan OK tasoisesti mutta rahat menevät artisteja edustavalle yhtiölle. Yhtiö maksaa artistille mitä haluaa/mitä artistin sopimuksessa lukee. PIeniä tuloja valittavan artistin valituksen oikea kohde on oma levy-yhtiö.
 

jake styles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ei kai Spotify nyt artisteille maksa. Se maksaa tiettävästi ihan OK tasoisesti mutta rahat menevät artisteja edustavalle yhtiölle. Yhtiö maksaa artistille mitä haluaa/mitä artistin sopimuksessa lukee. PIeniä tuloja valittavan artistin valituksen oikea kohde on oma levy-yhtiö.
No ei se nyt aina näinkään mene. Toki osalla artisteista saattaa olla huonompia rojaltisopimuksia levy-yhtiöidensä kanssa, mutta vastapainoksi aika suuri osa artisteista julkaisee nykyään musiikkinsa oman yhtiönsä kautta, ja pienet artistit puolestaan usein kokonaan ilman levy-yhtiötä ns. aggregaattoreiden kautta, jolloin he yleensä saavat ainakin suurimman osan suoratoistopalveluiden tilityksistä itselleen, ellei kokonaan.

Ja on sitten tietysti subjektiivinen käsite, paljonko on "OK tasoisesti". Minun mielestäni jos vaikkapa Anssi Kela on saanut lähemmäs 1,5 miljoonasta soittokerrasta tilitystä n. 3000 euroa (pelkät toistokorvaukset, ei tekijänoikeuskorvauksia), niin onhan se aika vähän. Ja Kelalla sentään on omien sanojensa mukaan keskimääräistä parempi rojaltisopimus levy-yhtiönsä kanssa. Tiedot perustuvat Kelan Teostolle kirjoittamaan artikkeliin:

Ja sitten vielä tuo jakomalli, josta @Tjapalala jo ylempänä postasikin, kaventaa entisestään monien saamia korvauksia.

Tidal tosiaan tilittää jonkin verran enemmän, mutta ei se muuta sitä asiaa, että jos kaikki kuuntelisivat musiikkinsa pelkästään suoratoistopalveluista, ei sillä yksikään artisti tässä maailmassa eläisi, varsinkaan tänä aikana kun keikkojakaan ei voi tehdä. Siksi levyjen (ja muiden oheistuotteiden) ostaminen on todella tärkeä tapa tukea lempiartistejaan.

EDIT: tuossa vielä vertailua eri palveluiden tilityksistä: Soundcharts | Market Intelligence for the Music Industry
Mutta tämä menee nyt tässä ketjussa vähän off-topiciksi, sopisi paremmin tuonne yleiseen musiikkiketjuun.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ei kai Spotify nyt artisteille maksa. Se maksaa tiettävästi ihan OK tasoisesti mutta rahat menevät artisteja edustavalle yhtiölle. Yhtiö maksaa artistille mitä haluaa/mitä artistin sopimuksessa lukee. PIeniä tuloja valittavan artistin valituksen oikea kohde on oma levy-yhtiö.
Tulee sieltä toki normaalit Teosto-korvaukset, mutta ne ovat erittäin marginaaliset, kuten suoratoistossa yleisestikin.
 
Hö.

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
No ei se nyt aina näinkään mene. Toki osalla artisteista saattaa olla huonompia rojaltisopimuksia levy-yhtiöidensä kanssa, mutta vastapainoksi aika suuri osa artisteista julkaisee nykyään musiikkinsa oman yhtiönsä kautta, ja pienet artistit puolestaan usein kokonaan ilman levy-yhtiötä ns. aggregaattoreiden kautta, jolloin he yleensä saavat ainakin suurimman osan suoratoistopalveluiden tilityksistä itselleen, ellei kokonaan.
Levy-yhtiöistä:

Tämä on totta ja nykyään ei tarvitse olla enää edes mikään kellaribändi, että ei ole levy-yhtiötä taustalla, vaan siellä kelluu itsenäisenä isompiakin bändejä seassa juuri siksi, että (hieman karrikoiden) voisi sanoa, että monien levy-yhtiöiden ainoa tavoite on markkinoida artistia, mutta loppupeleissä artisti pystyy silti itse samalla tavalla jakamaan kappaleensa suoratoistoihin, koska sehän se käytetyin kanava on. Tämähän ei silti tarkoita, että artistille jäisi juuri mitään käteen.

Jonkun levy-yhtiön/jakelijan promoama Soundissa oleva mainos on menettänyt merkityksensä, koska jo ensinnäkin fyysisten lehtien lukijakunta pienenee vuosi vuodelta. Kuulostaahan se aina tietty hyvältä, jos bändin taustalla on levy-yhtiö, mutta mikään Spotify ei tuollaista edes vaadi.
 
"Lähden nyt lenkille ja kun palaan tunnin päästä, pelikieltoni ja kaikki pelleily on peruttu" -Scholl.
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy