Siffa, olit minun yhtä viestiäni lainannut ja ehkä odotit kommenttejani asiaan. Paljon olisi sanottavaa, mutta en lähde asiasta nyt vääntämään. Toisaalta siksi, että meidän ajatus- ja ehkä jopa arvomaailmamme Sportin suhteen ovat niin etäällä toisistaan, että kuljettavana olisi loputon suo. Toisaalta siksi, että odottelen nyt rauhassa, mitä tuleman pitää. Valitseeko Sport tosiaan läpinäkyvyyden toimintansa suhteen. Hieman tässä kyllä pelottaa, mitä tuleman pitää.
Kiitos, kun vastasit. Kirjoitit aiemmin, että Lassilan ja Rintamäen lähdettyä häipyivät hallituksesta samantien talousasioiden ja rahankäytön ainoat asiantuntijat. Tähän saumaan ymmärrän, että tarkemmin tämä väite on sinulle (myös Castillolle ja diablolle) vaikeaa perustella, koska talousongelmia on ollut silloinkin, kun L ja R olivat merkittävissä asemissa Sportin hallituksessa. Kun vielä L ja R olivat päättämässä viime kauden valmennuksesta ja pelaajista (pl. Prudden) sekä toimiston miehityksestä, eivät L ja R pääse vastuusta maininnalla, että he olivat hallituksen ainoat jäsenet, jotka hallitsivat talousasiat ja rahankäytön.
Tuota en ymmärrä, miten meidän ajatus- ja arvomaailmamme Sportin suhteen voisivat erota mitenkään. Tunnen tasan tarkkaan sen tunnetilan, missä aina jääkiekkoseurat toimivat. Seuroilla ovat kannattajat ja oppositiokannattajat. Tilanne voi mennä päälaellensa aivan inhimillisistä syistä. Oppositiossa olevat voivat siirtyä kannattajiksi monista syistä johtuen ja päinvastoin kannattajat oppositioon. Kirjoitin sen jo viime syksynä, että on tärkeää, että molemmat osapuolet käyvät seuraamassa sankoin joukoin pelejä. Jääkiekkoseurojen ympärillä leijuu koko ajan tämä ristiriita eikä Sport ole siinä muita kummempi. Tunnistin jo viime syksynä täällä JA:ssa nopeasti kunkin kirjoittajan sen hetkisen suhteen Sportiin. Sehän selviää kirjoituksista, eikä kenenkään pidäkään kirjoittaa mitään muuta kuin sen, mitä mieltä kulloinkin on. Tunnelman aistii myös katsomossa. Oppositokatsoja toivoo, että Sportille ja varsinkin Tamille tulisi tappio ja saa tappiosta voimaa sille hetkelle. Tappion hetkillä oppositiokatsoja on kingi katsomossa ja erätauoilla. Näin on kaikkialla eikä Vaasa tee tästä poikkeusta ja hyvä niin.
Minut leimattiin viime syksynä yltiöpositiiviseksi Sportin suhteen, vaikka tunnistin aidosti Sportin urheilulliset mahdollisuudet. Nyt uskon vakaasti, että Sportin hallitus on oppinut läksynsä ja osaa luotsata seuraa vaikeassa taloudellisessa tilanteessa oikeaan suuntaan. Sportilla on tuote iskussa heti sarjan alussa, mikä tietää hyviä yleisömääriä koko kaudeksi Kuparisaareen.
Olen aina ollut sitä mieltä, että omia, kyvykkäitä junioreita tulisi ajaa viisaasti miesten joukkueeseen sisään. Eiköhän tämäkin arvo ole meillä sama?
Seuran kannattajille ja ulospäin tapahtuva tiedottaminen on perustuttava rehellisyyteen. Kuitenkaan kaikista seuran asoista ei pidä eikä voi julkisesti tiedottaa, silloin on viisainta pitää suut kiinni. Eiköhän tässäkin olla samalla arvopohjalla liikkeellä.
Seuran on pidettävä pelaajien kanssa tekemänsä sopimuskohdat prikulleen. Tällä tärkeällä osa-alueella ei ole mahdollisuutta luovia tippaakaan. Tästä esimerkkeinä Collins/Prudden ja Aikins pelaajasopimukset, jotka minun mielestäni oli rahallisesti korvattava täysimääräisinä niinkuin sopimuspapereissa luki. Tästäkin uskon sinun olevan samaa mieltä kanssani.
Sportin suhteen me olemme luonnollisesti eri asemassa. Sinä olet kirjoituksistasi päätellen seurannut seuran myrskyjä jo pitkään hyvin läheltä. Minä olen oppini näistä saanut muissa jääkiekkoseuroissa ja voin kertoa, että värikästä on ollut.
Edit: ymmärrän, jos sinun on ehkä vaikea oman tilanteesi vuoksi vastata näihin minun kirjoituksiini, joten en odota vastinettasi, kunhan selittelin omia ajatuksiani.