Meidän on helppo puukottaa seuran johtoa mutta olisitko itse osannut toimia toisin sopimuksen teko hetkellä. En usko että itse olisin.
Itse olisin osannut. Sportilla ei ollut minkään maailman pakottavaa tarvetta kiinnittää Tomek Valtosta noin pitkällä sopimuksella. Sportilla oli allaan hyvä jakso, se on selvä, mutta otanta oli vielä erittäin pieni. Tuosta hyvästä jaksosta huolimatta, ainakaan minä, en pysynyt todentamaan, että Sportilla on käsissään poikkeuksellisen lahjakas ja hyvä valmentaja. Sportin olisi pitänyt kysyä itseltään, että miten meille käy jos Tomek lähtee kauden 2017-18 jälkeen. Sopimushan oli syksyllä 2016 todellakin voimassa tämän kauden loppuun. Vastaus tuohon kysymykseen on ilmiselvä: Ei mitenkään, sillä Suomessa on jopa ylitarjontaa laadukkaista valmentajista.
Sport sitoi itsensä todella pitkäaikaisesti valmentajaan, jonka alaisuudessa Sport oli pelannut erityisen hyvin vain yhden lyhyen jakson. Mä ymmärrän mitä HIltunen ajoi tässä takaa ja se on työrauha. Hän ajatteli, että kun he luovat Valtoselle pitkällä sopimuksella olosuhteet tehdä valmennustyötä rauhassa ja pitkään, se alkaa entisestään kukoistamaan. Ikävä kyllä, tulos on ollut päinvastainen ja se ei ole ainakaan itselleni yllätys, koska Valtosessa on huomattavissa samoja elementtejä kuin mitä Juhani Tammisessa ja Raimo Summasessa. Hän on kuluttava. Monella eri tavalla. Pelaajat ei jaksa. Tärkeä juttu on myös se, että joukkue ei voita. Se alkaa nakertamaan.
Nyt kakka on housussa. Aika näyttää kuinka kauan sen annetaan siellä olla. Otetaanko lusikka kauniseen käteen ja korjataan tämä asia? Vai kärsitäänkö loppuun. Molemmat tavat maksaa ja paljon. Laskukone käteen, päätökseen järkeä ja ripaus tunnetta.
Täällä keskustellaan jääkiekosta ja Sportista. Nyt kun menee huonosti ja valmentajalle on tehty ylipitkä sopimus, on luonnollisesti antaa palautetta. En näe omia kirjoituksiani selkäänpuukottamisena, vaikka kieli on välillä saattanut olla värikästä.