Sosialidemokraatit – SDP

  • 1 405 428
  • 11 221

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Rinteeltä on tullut viime aikoina ihan hyviäkin ulostuloja.

Mielestäni Rinne on tähän astisella pääministerin urallaan ollut huomattavasti paljon parempi kuin demareiden puoluejohtajana milloinkaan. Taisi tosiasiassa vetää hallitusneuvottelut varsin hyvin, jos ajatellaan asiaa noin niin kuin neuvottelunäkökulmasta ja -lähtökohdista. (Unohdetaan asiat, joista voidaan olla eri mieltä.) Ja on niissä muutamissa kommenteissaan, mitä on eri puolueiden välisistä nokitteluista ja nyt Husuun liittyen kommentoinut, osoittanut mielestäni hyvää johtajuutta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Rinteeltä on tullut viime aikoina ihan hyviäkin ulostuloja.

Parhaita Suomessa tällä hetkellä ja edellinen Sipilän hallitus huomioiden. Muutenkin Rinne on vapaampi ja fiksumpi kun verrokkina on mm. vaalitaistelun Rinne. Toistakseksi Rinteen tapauksessa voi sanoa, että vastuu on kasvattanut. Mielenkiintoista seurata, jatkuuko kasvutarina jatkossa ylöspäin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse en rahoittaisi raidehankkeita valtion tuottavaa omaisuutta myymällä, vaan lainaamalla rahaa negatiivisella korolla. Suomen valtiolle maksetaan siitä, että se ottaa lainaa eikä lähiaikoina ole näkyvissä korkojen nousua, joten omaisuuden purkamisessa ei ole mitään järkeä. Investominen halvalla rahalla on viisautta.
Sen sijaan hallituksemme myy tuottavaa omaisuutta ja laittaa näitä rahoja kehitysyhteistyöhön.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Itse en rahoittaisi raidehankkeita valtion tuottavaa omaisuutta myymällä, vaan lainaamalla rahaa negatiivisella korolla. Suomen valtiolle maksetaan siitä, että se ottaa lainaa eikä lähiaikoina ole näkyvissä korkojen nousua, joten omaisuuden purkamisessa ei ole mitään järkeä. Investominen halvalla rahalla on viisautta.

YLE uutisoi miinuskorosta ja Nordean pääekonomisti Jan von Gerich sekö Palkansaajien tutkimuslaitoksen johtaja, ekonomisti Elina Pylkkänen arvioivat, että lisävelan ottaminen voisi olla valtiolle järkevä tapa rahoittaa investointeja. Eipä tuosta voi olla tässä tilanteessa kuin samaa mieltä. Mutta lisäksi on otettava mukaan esimerkiksi osinkotuotot. Omaisuuden myyminen ei ole järkevää nyt, jos kyseisestä omaisuuserästä ei ole muita myymiseen painavasti johtavia syitä.
 

Analyzer

Jäsen
Itse en rahoittaisi raidehankkeita valtion tuottavaa omaisuutta myymällä, vaan lainaamalla rahaa negatiivisella korolla. Suomen valtiolle maksetaan siitä, että se ottaa lainaa eikä lähiaikoina ole näkyvissä korkojen nousua, joten omaisuuden purkamisessa ei ole mitään järkeä. Investominen halvalla rahalla on viisautta.

En minäkään myisi valtion tuottavaa omaisuutta.

Voin kuitenkin hyväksyä, että niin voidaan tehdä, jos kyseessä on oikea tulevaisuusinvestointi. En hyväksy valtion tuottavan omaisuuden myyntiä siihen tarkoitukseen kuin Rinteen hallitus on sen kohdentanut.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mihin tuo väite kehitysyhteistyön rahoituksesta omaisuutta myymällä tarkalleen ottaen perustuu? Hallituksen ajama kehitysyhteistyön taso 0,41% on ainakin Pohjoismaisessa vertailussa hyvin vaatimaton, joten mitään yletöntä rahanmenon lisäystä ei näytä olevan sillä puolen tulossa.

Ilmaston muutoksen torjunta osana kehityshankkeita voi olla erinomainen painopisteen valinta: panos-tuotos -suhde voi olla näissä (esim. metsitysprojekteissa) huomattavan hyvä verrattuna vaikkapa kotimaassa tehtäviin toimiin.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/213be8d0-43ed-46bb-b2ea-410e78612c35

”Ilmastonmuutosta torjuvia ja työllisyyttä edistäviä ratahankkeita ei myöskään löydy esimerkiksi hallituksen kolmen miljardin euron tulevaisuusinvestoinneista.

Niiden sijaan valtion osakkeiden omaisuuden myynnistä irtoavat kolme miljardia euroa aiotaan käyttää muun muassa ammattikoulujen opettajien palkkaamiseen, kehitysyhteistyöhön sekä lukuisiin erilaisiin hankkeisiin ja kokeiluihin.”
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kun nyt puhutaan valtion omaisuuden myynnistä, niin voidaanhan sekin mainita, että tällä hetkellä arvostustasot ovat niin korkealla että ajoitus myynnille voi olla perusteltua. Kyllä noita osakkeita ostaa voi sitten takaisin kun hinnat ovat halvemmat. Jos siis tällaisen sijoitustoiminnan näkee ylipäätään yhteiskunnan tehtävänä.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Valtion omistusten mahdollinen myynti on järkevintä mitä tämä hallitus on suunnitellut. Valtio on yrityksissä laiska, jäykkä ja politisoitunut omistaja. Puhtaasti markkinatalouden toimeliaisuuden näkökulmasta valtio-omistajuudesta tulisi luopua kaikissa paitsi strategisen intressin omaavissa yhtiöissä ja valtio-omistusten tulisi aina olla perusteltua. Pelkään, että omistusten myyntiin ei päädytäkkään, koska se on myös riistokapitalistien intresseissä, ja vasemmistohan ei voi toimia täten näin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kun nyt puhutaan valtion omaisuuden myynnistä, niin voidaanhan sekin mainita, että tällä hetkellä arvostustasot ovat niin korkealla että ajoitus myynnille voi olla perusteltua. Kyllä noita osakkeita ostaa voi sitten takaisin kun hinnat ovat halvemmat. Jos siis tällaisen sijoitustoiminnan näkee ylipäätään yhteiskunnan tehtävänä.

Itselläni oli mielessä lähinnä Fortum, Neste, Fingrid yms, joihin en tässä tilanteessa koskisi eri syistä. Sen sijaan aika olisi kypsä esimerkiksi vähemmistöosuuksille Elisassa, Tiedossa, Nokian Renkaissa yms.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Itselläni oli mielessä lähinnä Fortum, Neste, Fingrid yms, joihin en tässä tilanteessa koskisi eri syistä. Sen sijaan aika olisi kypsä esimerkiksi vähemmistöosuuksille Elisassa, Tiedossa, Nokian Renkaissa yms.
Findgridiä ei varmastikaan ja Fortumissakin enemmistö on niin niukka, ettei siitä luopuminen ole välttämättä järkevää, mutta Nesteessähän valtion omistusosuus on alle 50%, joten vaikka sitä voi strategisena sijoituksena pitää, niin siinä on pientä liikkumavaraa. Muut mainitsemasi sitten ovat ihan puhtaita finanssisijoituksia.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Heittolinkkinä Solidium | Etusivu

Näyttää minun silmäklasein katseltuna melko onnistuneelta touhulta, paremmin osaavat kuin minä markkinoilla pelata.
Ehkä lypsävä lehmä kuitenkin kannattaisi tappaa, sijoitus Afrikan kehittämiseen ja ilmakehän varjeluun olisi pitkälle toivomalla mahtava riskisijoitusmahdollisuus.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Mutta sitten veronalennuksiin kannattaisit? Ihan uteliaisuuttani kysäisen.

Jaa, en ole veronalennuksiin paljon huomiotani kiinnittänyt. Paitsi, että kyllä vaikkapa startup- firmoilla kai pitäisi olla valoisaa näkyvyyttä, sellainen fiilis ettei ulkomaille toimintaa siirretä rankan verotuksen pelossa.

Afrikkaan rahuskin kylvämistä minä vastustan, en kategorisesti mutta vuosikymmenien panostukset ovat tuottaneet minulle pettymyksen.
Toisaalta, en minä ole paljon veroja maksanutkaan, onneksi olen myös yhteiskuntaharmittomasti elänyt, plusmiinusnollailua..
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Jeps, pikkuusen valikoovaa siis tämä valistuneisuutesi.

Tiedän kyllä ajatusmaailmani, missä useinmiten kuuppani sisällä vaellan, mutta nyt en muista mitä olen tällä palstalla päästönnyt: jotakin närää sinussa herätän. Verotuksen suhteen olen ollut pohjoismaisen hyvinvointivaltion kannattaja, mutta kieltämättä lähinnä Lipposen/Niinistön hallituksen linjoilla.

Minä kirjoitan täällä omia ajatuksia, myönnän etten useinkaan selkeästi, mutta maailmankuvani on jotenkin sumea. Liian utuisa, eläväinen ja monimutkainen. En hahmota missä vaiheessa, mikä mielipiteeni on meidän palstamaailmankuvassamme törmännyt näinkin rajusti?
Lienen vainoharhainen ja tietysti muutenkin tyhmä sekä väärinajatteleva, mutta melkoisella prosentilla sinä arveeta kritisoit. Ei sunkaa pohojalaasuurella oo väliä?

Minusta yksilön on kannattavaa maksaa veroja. Minusta on hyvä, että maassamme on toimiva yhteiskunta: oikeuslaitos, infrastruktuuri, koulutus jne. mikä on hyvä peruste myös yritysverolle.

Mihin verovaroja käytetään: minä haluan niitä käytettävän koulutukseen, sosiaaliturvaan ja terveydenhuoltoon kuin myös puolustukseen.
Mikä tässä riipii?

anteeksi vuodatusihmettely, mutta mielestäni vastasin myös demariuteeni joka on nyttemmin loppunut. demari-arvee: dööd.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Professorin mukaan Husu saattoi syyllistyä kiihottamiseen kansanryhmää vastaan.

Husu saattoi myös syyllistyä ihmisten kiihottamiseen omaa kansanryhmäänsä vastaan kohtuullisen typerällä kommentillaan.

Siitä ei varmaan vielä ennakkotapausta ole.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
No edes johonkin, kun typeryys ei näköjään vieläkään ole rikos.

Olisiko kovinkin tahditonta aloittaa gofundme-keräys Husun lähettämiseksi takaisin Somaliaan? Siellä rasismia - eika fasismia - taida olla olemassa?

Ainakaan keräyksen aloittaminen ei taitaisi olla rikollista? Komediaa se ehkä voisi olla?

Joo-o, typerää toki tämäkin. Ehkä.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Komentti: Al-Tae oli jäädä Venäjän verkkoon (IS)

Tosin noissa verkoissa on ollut niin monta ihmistä aikojen saatoessa eikä asioita vieläkään purettu kunnolla auki.
Luin tuon jutun aiemmin ja totesin että helle on saanut kyseisen "toimittelijan" pään lopullisesti pehmenemään.

Tai sitten toimitussihteeri on määrännyt lomakaudella töissä olevan väen puristamaan huorausklikkejä ihan limbotasolla. Käsittämätön kirjoitus. Saa nähdä ottavatko pois jakelusta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös