Sosialidemokraatit – SDP

  • 1 424 232
  • 11 283

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
http://www.verkkouutiset.fi/index.p...o-unelmamaa-norja&catid=1:politiikka&Itemid=3

Jutta sitten päräytti taas kunnolla:

- Norjassa on veronkevennysten ohella panostettu ympäristöteknologiaan ja rakennettu päiväkoteja taantumassa. Pakko on todeta, että Norjassa on sosialidemokraattinen pääministeri toisin kuin Suomessa ja Ruotsissa, Urpilainen piikitteli porvarihallitusta.

Voiko tuo ämmä vielä tehdä itsestään yhtään tyhmemmän näköistä? Hei Jutta, Norjalla sattuu olemaan sellainen 200 miljardia euroa jemmassa öljyrahastoissa, onkohan sillä mitään tekemistä tämän kanssa?
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Enpä tiedä, se kolmannes suomalaisista, joka on kyllin yksinkertainen äänestääkseen vasemmistoa ei tietenkään ymmärrä mitä eroa Suomen ja Norjan taloudellisilla resursseilla. Eiväthän ne edes ymmärrä, ettei raha kasva puissa. Siten Jutan uusin sammakko saattaa toimia ihan hyvin omien suuntaan.

Muutenkin Jutasta ja sossuista voisi todeta vanhaa sananlaskua käyttäen:

Qualis rex, talis grex.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eihän tuo mikään sammakko Urpilaiselta ole. Ihan peruspolitiikkaa, älyllistä epärehellisyyttä jättää se öljyrahasto mainitsematta.

Ts. täysin tietoisestihan tuo on tehty.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eihän tuo mikään sammakko Urpilaiselta ole. Ihan peruspolitiikkaa, älyllistä epärehellisyyttä jättää se öljyrahasto mainitsematta.

Ts. täysin tietoisestihan tuo on tehty.

Itse luulen ja toivon, että suomalaiset vähitellen muuttuvat, niistä urpoista jotka noita paskanpuheita ottavat tosissaan, ihan itse omilla aivoilla ajatteleviksi ihmisiksi.

Ts. evoluutio tekee demareista historiaa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Milloin se tekee saman kepulaisille?

vlad.

Niin, ulkona on miljoona pakkasta ja kepun mielestä suomessa on hyvä viljellä maata. Lisäksi kun kepulaisten yksi keskeisimpiä ominaisuuksista on krooninen huonomuistisuus sekä kyky puhua totta vain niin hyvin sattuvat osaamaan, toivon todellakin, että silmät aukeavat myös tälle. Kepun apilalogo on muuttunut valehtelemisen ikoniksi omassa mielessäni. Toki siltarummuista on puhuttu jo vuosikymmeniä, joten sikälikin pistää miettimään, kuinka kukaan viitsii äänestää valehtelevaa "yhteisten asioiden hoitajaa", joka vetää työkseen kotiin päin.
 

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lehtinen ja Putkonen olivat listanneet kahdeksan teesia, jolla demarit tulisi saada nousuun

Klip...

4. Verotuksen progressio palautettava.

Koskas se poistetiin? Viimevuonna näytti olevan vielä käytössä. Itse olen sitä mieltä, että nykyinen ylin marginaalivero on jo järkyttävä. Itse "hyödynnän" progressiota lomailemalla mahdollisimman paljon. Valtio kustantaa palkanmenetyksestä leijonanosan.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Koskas se poistetiin? Viimevuonna näytti olevan vielä käytössä.
Ehkä itse tiedätkin vastauksen, ja heitit kommenttisi vain sarkastisesti, mutta siltä varalta, että joku toinen lukija ei tiedä, niin avataanpa asiaa hieman:

Viime laman jälkeen erityisesti progressiivisia valtion veroja on alennettu. Samaan aikaan tasaverona maksettava kunnallisvero on suurimmassa osassa Suomea noussut. Myös tasaprosenttiin perustuvan pääomaveron osuus on noussut: jokainen jolle laki antaa mahdollisuuden, ottaa palkkansa pääomatulojen kautta.

Siten nykyään progressioon perustuva tulovero muodostaa vain pienen osan kaikista veroista ja veronluonteisista maksuista, ja kohdistuu vain pieneen osaan tuloista ja tulomuodoista.

Suurin piirtein kaikki myöntävät, että asia on väärin, mutta käsittämättömän vähän on tehty asiaan liityviä konkreettisia ehdotuksia. Eikö puolueita kiinnosta, eikö löydy kompetenssia veroasioissa, vai onko liian monella poliitikolla oma (tai tukiryhmän) lehmä ojassa? Ja tämä koskee siis kaikkia puolueita, ei vain demareita...
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Suurin piirtein kaikki myöntävät, että asia on väärin, mutta käsittämättömän vähän on tehty asiaan liityviä konkreettisia ehdotuksia. Eikö puolueita kiinnosta, eikö löydy kompetenssia veroasioissa, vai onko liian monella poliitikolla oma (tai tukiryhmän) lehmä ojassa? Ja tämä koskee siis kaikkia puolueita, ei vain demareita...

Myöntävät että asia on väärin? Itse asiassa väittäisin lähes kaikkien olevan sitä mieltä että verotuksen painopistettä tulee siirtää välillisiin veroihin eli kuluttamiseen. Tämä tarkoittaa siis käytännössä alvin, bensa-, tupakka-, alkoholi-, jne verojen korottamista. Ja sehän on kaikille saman suuruinen.

Jos kompetenssi veroasioissa tarkoittaa hyvätuloisten verojen kiristämistä niin silloin "kompetenssia" on lähinnä vasemmistoliitossa. Itse en kutsu tuota kompetenssiksi.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Niin, ulkona on miljoona pakkasta ja kepun mielestä suomessa on hyvä viljellä maata. Lisäksi kun kepulaisten yksi keskeisimpiä ominaisuuksista on krooninen huonomuistisuus sekä kyky puhua totta vain niin hyvin sattuvat osaamaan, toivon todellakin, että silmät aukeavat myös tälle. Kepun apilalogo on muuttunut valehtelemisen ikoniksi omassa mielessäni. Toki siltarummuista on puhuttu jo vuosikymmeniä, joten sikälikin pistää miettimään, kuinka kukaan viitsii äänestää valehtelevaa "yhteisten asioiden hoitajaa", joka vetää työkseen kotiin päin.

Kun näemmä keskusta ja demarit (ja vasemmistoliitto) kuuluvat mielestäsi menneisyyteen niin millainen olisi sitten toimiva "puoluekenttä"? Mitkä puolueet Kokoomukseen oheen ovat sopivia pitämään Suomen vakaana yhteiskuntana? En nimittäin usko, että Kokoomus-johtoinen yhteiskunta on loppujen lopuksi sen onnellisempi kuin nykyinenkään - tarvitaan muitakin toimijoita kuin Kokoomus ja kenties jokunen pienempi puolue. Toki jos kepu ja sdp "lakkaavat" niin olettaen äänet jakautuvat sihten, että joku pienemmistä puolueista kasvaa olennaisesti suuremmaksi, mutta silti, vastavoimaa tarvitaan pelkän "yhden asian" puolueen oheen. Itse pidän tärkeänä sitä, että puoluekentässä on enemmän kuin yksi suuri ja monta pienempää toimijaa - silläkin uhalla, että joukossa on Kokoomuksen ohella SDP ja Keskusta (jolle tosin, rehellisyyden nimissä, toivoisin pienempää roolia päivänpolitiikassa).

vlad.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos kompetenssi veroasioissa tarkoittaa hyvätuloisten verojen kiristämistä niin silloin "kompetenssia" on lähinnä vasemmistoliitossa
Tuon kaltaista kompetenssia näyttäisi löytyvän Vasemmistoliiton lisäksi myös Matti Vanhaselta...

Se mistä uskon vallitsevan yksimielisyyden, on ongelma palkkatulojen ja pääomatulojen erilaisen kohtelun välillä. Luulisi kokoomustakin kiinnostavan, jos 100 000€ vuodessa ansaitseva ansiotuloilla elävä joutuu maksamaan olennaisesti enemmän veroja kuin sellainen, joka onnistuu muuttamaan osan tuloistaan pääomatuloksi? (Juu, on sieltä salin oikealta laidalta muutama filosofinen pohdiskelu kuultukin - mutta hallituspuolueella olisi halutessaan mahdollisuus myös vaikuttaa asioihin.)

Myönnän että ongelma on moniulotteinen, ja juuri siksi sen ratkaiseminen vaatisi kompetensissia. Siinä olet kyllä oikeassa vihjailuinesi, että jos asiaa löydetään ratkaisu, niin monilla pääomatuloilla elelevällä veroprosentti varmasti nousee. Mutta onko vihjailuissasi syy siihen, että kokoomus ei ole esittänyt suurta mielenkiintoa tasata tätä hyvin ansaitsevien välillä vallitsevaa keskinäistä epäsuhtaa?

Demariketjuun asia liittyy ainakin sen verran, että ihan näin ei-demarina on pakko myöntää, että tässä olisi heille loistava populistinen paikka iskeä, mutta yllättävä hiljaa siellä on oltu. Ehkä kertoo jotain nykydemarien ongelmista...

Mutta jos joku esittäisi oikeudenmukaisen - ja uskottavan - ratkaisun pääomatulojen ja ansiotulojen välisten veroerojen ongelmaan, niin saattaisi saada minun ääneni ensin vaaleissa. Ei ole kyllä kandidaatteja näkynyt...
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Niin, miten olisikaan se "veroutopia" että kaikkia tuloja verotettaisiin samalla tavalla riippumatta mistä/miten ne tulevat tai kuinka paljon niitä tulee? Kyllä, tasaverosta puhun.

Järjestelmä yksinkertaistuisi (=kustannuksia säästyisi) ja kaikesta kikkailusta tehtäisiin turhaa.

Säätyviä muuttujia olisi verovapaan tulon määrä ja itse veroprosentti.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Nyt se on sitten tehty. Tänään lähti erolaput sekä SDP:n nuorisojärjestölle että itse kattojärjestölle. Syy moiseen on se, että SDP:n poliittisiin linjauksiin on päivä päivältä vaikeampi ja vaikeampi samaistua. En vain voi allekirjoittaa niitä ulostuloja ja näkemyksiä, joita tämä puolue vastauksina maamme ongelmiin ja epäkohtiin jakaa.

Näin tänään. Saa nähdä mitä huominen tuo tullessaan. Nykyinen SDP ei ole minun puolueeni.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Niin, miten olisikaan se "veroutopia" että kaikkia tuloja verotettaisiin samalla tavalla riippumatta mistä/miten ne tulevat tai kuinka paljon niitä tulee? Kyllä, tasaverosta puhun.

Järjestelmä yksinkertaistuisi (=kustannuksia säästyisi) ja kaikesta kikkailusta tehtäisiin turhaa.

Säätyviä muuttujia olisi verovapaan tulon määrä ja itse veroprosentti.

Tasavero ei sinänsä ole mikään mahdoton ajatus, mutta ymmärtääkseni ilman muita muutoksia se ei voisi Suomessa asettua kovin järkevälle tasolle. (Puhumattakaan sitten siitä, että jos jokin asia on meillä, ainakin toistaiseksi, vielä epätodennäköisempi kuin merkityksellinen pääomatulon progressio niin se on tasavero.) Jos olisi valta kuin mieli niin itse tekisin suuria rationalisointeja julkisten palveluiden rakenteisiin ja toimitustapoihin (suurten ikäluokkien eläköityminen antaisi tähän hyviä mahdollisuuksia). Tikulla silmään joka Tehyn lakkoa muistelee, mutta itse olisin sitonut kaikki merkitykselliset palkankorotukset syviin rakenteellisiin uudistuksiin (ja tehnyt näin kautta linjan julkisella puolella). Sen sijaan kun vallitsee tämä perinteinen poliittinen pattitilanne niin päädytään juustohöyliin ja idioottimaisen kaoottisiin kuntauudistuksiin ja mitä näitä nyt on. Enkä oikein usko, että voimme verotukseen koskea merkittävästi niin kauan kun meillä on nämä olemassaolevat raskaat rakenteet - eikä niiden olemassaololle juuri näy loppua.
 
Nyt se on sitten tehty. Tänään lähti erolaput sekä SDP:n nuorisojärjestölle että itse kattojärjestölle. Syy moiseen on se, että SDP:n poliittisiin linjauksiin on päivä päivältä vaikeampi ja vaikeampi samaistua. En vain voi allekirjoittaa niitä ulostuloja ja näkemyksiä, joita tämä puolue vastauksina maamme ongelmiin ja epäkohtiin jakaa.

Näin tänään. Saa nähdä mitä huominen tuo tullessaan. Nykyinen SDP ei ole minun puolueeni.

Rohkea ulostulo tällä palstalla. Iso peukku siitä. Itse olen ihmetellyt SDP:n kannattajia. Miten tuota nykylinjaa jaksaa katsella?
Mitään puoluekirjoja itselläni ei ole mutta kokoomusta tulee yleensä äänestettyä. Poikkeuksia taisivat olla vuoden 1992 pressanvaalit ja eu-vaalit, joissa äänstin Väyrystä Brysseliin. (Lue: Vitun kauas Suomesta).
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Tasavero ei sinänsä ole mikään mahdoton ajatus, mutta ymmärtääkseni ilman muita muutoksia se ei voisi Suomessa asettua kovin järkevälle tasolle. (Puhumattakaan sitten siitä, että jos jokin asia on meillä, ainakin toistaiseksi, vielä epätodennäköisempi kuin merkityksellinen pääomatulon progressio niin se on tasavero.) Jos olisi valta kuin mieli niin itse tekisin suuria rationalisointeja julkisten palveluiden rakenteisiin ja toimitustapoihin (suurten ikäluokkien eläköityminen antaisi tähän hyviä mahdollisuuksia). Tikulla silmään joka Tehyn lakkoa muistelee, mutta itse olisin sitonut kaikki merkitykselliset palkankorotukset syviin rakenteellisiin uudistuksiin (ja tehnyt näin kautta linjan julkisella puolella). Sen sijaan kun vallitsee tämä perinteinen poliittinen pattitilanne niin päädytään juustohöyliin ja idioottimaisen kaoottisiin kuntauudistuksiin ja mitä näitä nyt on. Enkä oikein usko, että voimme verotukseen koskea merkittävästi niin kauan kun meillä on nämä olemassaolevat raskaat rakenteet - eikä niiden olemassaololle juuri näy loppua.

Tässäpä se villakoiran ydin onkin. Tasaveromalli (olkoon se alussa kuinka korkea tahansa) loisi kollektiivisen yhteisen hyvän ajattelumallin ja saisi meidät kaikki myös kysymään itseltämme, mistä oikein maksamme. Kenties jopa pohtimaan mahdollisuuksia rakenteellisiin uudistuksiin ja toiminnan tehostamiseen. Jotta saisimme verorahoillamme enemmän palveluja.
 

Viljuri

Jäsen
Suomessahan on nykyään regressiivinen veromalli vallalla, eli mitä enemmän onnistunut tienaamaan, sitä pienemmäksi kokonaisveroprosentin saa hilattua.

Tämä on nähty välttämättömäksi kv-kilpailun intressissä, mutta on kyllä korporaatiolähtöisenä siltikin niin jäykkä järjestelmä, että hieman enemmän siinä on kysymys vallan betonoimisesta tiettyihin käsiin kuin juuri mistään muusta.

Meillä on tahoja, jotka jotka haluaisivat kilpailla työn hinnalla, niin työn hintaan vaikuttaa myös palkkaverotus, ja ennen kaikkea sen johdonmukainen ja tavoitelähtöinen 'yhteensovittaminen' yhdessä muiden tulonsiirto- ja tukirakenteiden kanssa vaikuttaisi työn tuottavuuteen ja viime kädessä myös työhyvinvointiin.

Tämä ei käy kuitenkaan korporaatioille, sekä ay- että työnantajapuolella vientisektorilla, sillä esimerkiksi suomalaisten kotimarkkinoihin kohdistuvan ostovoiman edistäminen edes hieman lähemmäksi muuta Eurooppaa ei olisi vallanjaollisista syistä edullista.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Suomessahan on nykyään regressiivinen veromalli vallalla, eli mitä enemmän onnistunut tienaamaan, sitä pienemmäksi kokonaisveroprosentin saa hilattua.

Tämä ei täysin pidä paikkaansa. Tarkemmin ottaen mitä enemmän omistat, sitä pienemmäksi veroprosentin saa hilattua. Omistaminen ei ole sama asia kuin tienaaminen.

Suomessa on kenties maailman paras koulutusjärjestelmä joka takaa periaatteessa kenelle hyvänsä mahdollisuuden suorittaa akateeminen loppututkinto varallisuudesta riippumatta. Tällä luonnollisesti halutaan seuloa lahjakkuudet esiin antamaan panoksensa yhteiskunnan kehittämiseen.

Valitettavasti tämä hieno ajatus sitten tärvellään progressiivisella tuloverotuksella joka tasapäistää nämä lahjakkuudet takaisin sinne mistä he ovat tulleet.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Tässäpä se villakoiran ydin onkin. Tasaveromalli (olkoon se alussa kuinka korkea tahansa) loisi kollektiivisen yhteisen hyvän ajattelumallin ja saisi meidät kaikki myös kysymään itseltämme, mistä oikein maksamme. Kenties jopa pohtimaan mahdollisuuksia rakenteellisiin uudistuksiin ja toiminnan tehostamiseen. Jotta saisimme verorahoillamme enemmän palveluja.
Olen kenties samaa mieltä kanssasi, vaikka olenkin saanut sellaisen kuvan että emme ihan samalla puolella poliittista lentopalloverkkoa vaikuta. Ongelma on tosin siinä, että sanat "rakenteelliset uudistukset" ja "toiminnan tehostaminen" ovat liian tulkinnanvaraisia ja ne voi jokainen tulkita omien mieltymystensä mukaan kuten Niinistön "eurooppalaisen Naton".

Minun pelkoni liittyvät siihen, että monille oikeistolaisille rakenteeelliset uudistukset/tehostaminen tarkoittaa palvelun ulkoistamista ihan ideologisista syistä. Olen sitä mieltä, että ulkoistaminen kannattaa harvoin koska sen edellytys on pitkässä juoksussa kustannusten pitäisi laskea merkittävimmin kuin omin voimin olisi ollut mahdollista. En kertakaikkiaan luota kaupungin kamreerien knowhowhin tässä asiassa. Jotkut TietoEnatorin projektien triplaantumiset ovat kevyttä kamaa kun puhutaan joistain julkishallinnon sopimuksista yksityisten palveluntarjoajien kanssa. Vuosia kestäviä pakkoavioliittoja, joissa vuodetaan rahaa. Toki jos palvelu on sellainen, että sen voi insourcata tarvittaessa helposti tai alalla voidaan olettaa olevan valinnanvaraa myös kuuden vuoden päästä, niin ulkoistaminen ei ole mörkö.

Mutta se mitä kaupunkien ja julkishallinnon tulisi tehdä on että toiminta organisoidaan uusiksi. Tähän minun maailmankuvassani saa kuulua myös laajat irtisanomiset julkissektorilla. Keski-ikäisten ämmien miehittimät sairaanhoitopiirit ovat sellaisia byrokratian keskuksia että sinne oikeasti tarvittaisiin ammattijohtajia, joilla ei ole mitään lääketieteellistä koulutusta.

Kuntaliitokset eivät nykyään tuo juuri mitään säästöjä lyhyellä tähtäimellä, koska henkilökuntaa ei juurikaan vähennetä (mitä nyt jotain määräaikaisia) vaikka päällekkäisiä työtehtäviä on pilvin pimein. Tiedän yhden tapauksen jossa parille-kolmelle koulutoimenjohtajalle piti väenväkisin keksiä omia vastuualueita.

Pihvi on minusta se, että julkishallinnon tulisi lähtökohtaisesti tuottaa mahdollisimman paljon palveluita itse, koska sillä ei riitä kompetenssi niitten ostamiseen ja kilpailuttamiseen. Julkishallinto voi harjoitella talouskuria johtamalla noita palveluyksiköitä siten edes jotenkuten liiketalouden lakeja myötäillen.

Demarien pelastuksesta. Tulin kuunneltua Radio Rockia tuossa pari päivää sitten, jossa vieraana oli Maria Guzenina. Minulla on ollut hänestä myös sellainen Espoon mummojenhalaaja-kuva, mutta tuossa haastattelussa hän oli aivan saatanan suvereeni. Ei todellakaan mikään päivilipponen.
Too bad Marian kannalta, että onkohan Urpilaisen jälkeen tämä nuorinainen-kortti jo katsottu ja seuraavaksi sinne haetaan jotain joukoskinnaria.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
"Ideologinen ulkoistaminen" ei ainakaan minun ajattelumaailmaani kuulu a priori. Tärkeää on antaa työ niiden tehtäväksi jotka osaavat sen parhaiten. Tästä seuraa automaattisesti, että se on myös kustannustehokkainta.

Kuntaliitoksista aikaansaatavat säästöt eivät varmastikaan realisoidu lyhyellä tähtäimellä johtuen juuri siitä että liitosten poliittinen läpiajaminen edellytti tiettyjä määräaikaisia pakastevirkoja. Välttämätön paha tässä tapauksessa.

Kuitenkin pitkällä tähtäimellä säästöjä tulee syntymään nimenomaan hallinnollisten toimintojen yhdistämisestä ja tehostamisesta. Julkisen sektorin hallinnollisten rakenteiden toiminnan tehostaminen ei tarkoita sitä, että tehtäisiin vähemmän ja huonommin. Nykyteknologian maailmassa ei yksinkertaisesti tarvita niin monta konekirjoittajaa ja sihteeriä kuin 70-luvulla. Tämä on, sanoisinko "fysiologinen tosiasia", joka on riippumaton poliittisista katsannoista.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Sergeille tiedoksi että ei se julkishallinnon ulkoistaminen ole aivan täysin tehotonta, taisi olla viikko-pari sitten uutisissa kuinka hoitojonoja on saatu lyhennettyä pitkälti ulkoistamisen avulla. Ongelmia oli eniten siellä jossa ulkoistamista on vähiten (esim. hammashuolto).

Mutta siinä ole täsmälleen samaa mieltä että hankintaosaamista julkishallinnosta puuttuu ja pahasti.

Puhun tietysti vain omasta puolestani mutta ainakaan itselläni ei ole mitään ideologista syytä ulkoistaa mitään. Ulkoistus tulee aina tehdä kustannustehokkuuden perusteella, jos ei onnistu niin sitten ei kannata ulkoistaa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Sergeille tiedoksi että ei se julkishallinnon ulkoistaminen ole aivan täysin tehotonta, taisi olla viikko-pari sitten uutisissa kuinka hoitojonoja on saatu lyhennettyä pitkälti ulkoistamisen avulla. Ongelmia oli eniten siellä jossa ulkoistamista on vähiten (esim. hammashuolto).

En epäile etteikö näin olisi, mutta jonojen lyhentyminen ei sinänsä tarkoita kustannustehokkuutta - tästä tapauksesta en tiedä, mutta monesti terveydenhuollossa käytetyt yksityisen puolen ratkaisut ovat huomattavan kalliita. Noin yleensä vaikuttaisi kuitenkin siltä, että kustannukset pääsääntöisesti alenevat julkisen sektorin ulkoistuksissa, mutta omalaatuisen usein palvelun laadun ja kattavuuden kustannuksella. Tämäkään ei ole aitoa kustannustehokkuuden lisääntymistä vaan pienemmän hinnan maksamista huonommasta palvelusta. Ja pääsääntöisesti näyttäisi siltä, että palvelusopimuksia ei osata kovin hyvin neuvotella (se ihan oikeasti vaatii ihan oikeata ammattitaitoa, mitä ei välttämättä virkamiehille ole kauheasti kertynyt), minkä lisäksi myös lainsäädäntö tekee prosessin hyvin raskaaksi. Tällä en sinänsä ota suurta kantaa ulkoistukseen periaatteena, minusta kysymys on aina tapauskohtainen, ja pääsääntöisesti tavoittelisin sellaista etua, että samantasoisesta palvelusta maksetaan pienempi hinta - vasta tämä on minusta todellista kustannustehokkuutta.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tässäpä se villakoiran ydin onkin. Tasaveromalli (olkoon se alussa kuinka korkea tahansa) loisi kollektiivisen yhteisen hyvän ajattelumallin ja saisi meidät kaikki myös kysymään itseltämme, mistä oikein maksamme. Kenties jopa pohtimaan mahdollisuuksia rakenteellisiin uudistuksiin ja toiminnan tehostamiseen. Jotta saisimme verorahoillamme enemmän palveluja.

Minusta prioriteetti on kyllä toinen: ensiksi perusteellinen ja järjestelmällinen palvelutuotannon rakenteen uudistaminen, minkä jälkeen voitaisiin siirtyä tekemään sama verotuksessa. Surullinen tilannehan vain on se, että lämpimäkseen tälläisiä kirjoittelee - ei tule tapahtumaan perusteellista ja järjestämällistä palvelutuotannon rakenteen uudistamista. Tai ehkä sen jälkeen kun helvetti on jäätynyt ja lehmät oppineet lentämään.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Minusta prioriteetti on kyllä toinen: ensiksi perusteellinen ja järjestelmällinen palvelutuotannon rakenteen uudistaminen, minkä jälkeen voitaisiin siirtyä tekemään sama verotuksessa.

Mihinkähän maailma on menossa kun huomaan olevani jostakin asiasta samaa mieltä nimimerkki mjr:n kanssa. Tällaisen uudistuksen ongelmana on tietenkin, että palvelutuotannossa roikkuu kaikilla sektoreilla tolkuttomat määrät "lapioon nojailijoita", joiden työpaikat on luotu sossujen toimesta ja sossujen & aina uskollisen SAK:n kanssa niitä puolustetaan maailman loppuun asti vähät välittäen siitä, mitä vahinkoa tästä aiheutuu palveluille ja ihmisten arkielämälle. Ja ettei jäisi väärää käsitystä, totean vielä, että näiden palveluiden hallinnointiin osallistuu vielä suurempi määrä turhailijoita.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Minusta prioriteetti on kyllä toinen: ensiksi perusteellinen ja järjestelmällinen palvelutuotannon rakenteen uudistaminen, minkä jälkeen voitaisiin siirtyä tekemään sama verotuksessa. Surullinen tilannehan vain on se, että lämpimäkseen tälläisiä kirjoittelee - ei tule tapahtumaan perusteellista ja järjestämällistä palvelutuotannon rakenteen uudistamista. Tai ehkä sen jälkeen kun helvetti on jäätynyt ja lehmät oppineet lentämään.

Siinäpä se. Prioriteetin tulisi olla kuten ilmaisit, vaan sepä ei poliittisista syistä tunnu nykytilanteessa edes mahdolliselta. Aivan kuten kirjoitit.

Ajatuksenani olikin että jos jollakin mahtipäätöksellä jonakin päivänä siirryttäisiin tasaveroon niin tällainen palvelurakenteen uudistaminen saattaisi myös tulla poliittisesti mahdolliseksi. Joutuisimme ikäänkuin samalla viivalla pohtimaan, mistä me oikein veroja maksamme.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös