Tässäpä se villakoiran ydin onkin. Tasaveromalli (olkoon se alussa kuinka korkea tahansa) loisi kollektiivisen yhteisen hyvän ajattelumallin ja saisi meidät kaikki myös kysymään itseltämme, mistä oikein maksamme. Kenties jopa pohtimaan mahdollisuuksia rakenteellisiin uudistuksiin ja toiminnan tehostamiseen. Jotta saisimme verorahoillamme enemmän palveluja.
Olen kenties samaa mieltä kanssasi, vaikka olenkin saanut sellaisen kuvan että emme ihan samalla puolella poliittista lentopalloverkkoa vaikuta. Ongelma on tosin siinä, että sanat "rakenteelliset uudistukset" ja "toiminnan tehostaminen" ovat liian tulkinnanvaraisia ja ne voi jokainen tulkita omien mieltymystensä mukaan kuten Niinistön "eurooppalaisen Naton".
Minun pelkoni liittyvät siihen, että monille oikeistolaisille rakenteeelliset uudistukset/tehostaminen tarkoittaa palvelun ulkoistamista ihan ideologisista syistä. Olen sitä mieltä, että ulkoistaminen kannattaa harvoin koska sen edellytys on pitkässä juoksussa kustannusten pitäisi laskea merkittävimmin kuin omin voimin olisi ollut mahdollista. En kertakaikkiaan luota kaupungin kamreerien knowhowhin tässä asiassa. Jotkut TietoEnatorin projektien triplaantumiset ovat kevyttä kamaa kun puhutaan joistain julkishallinnon sopimuksista yksityisten palveluntarjoajien kanssa. Vuosia kestäviä pakkoavioliittoja, joissa vuodetaan rahaa. Toki jos palvelu on sellainen, että sen voi insourcata tarvittaessa helposti tai alalla voidaan olettaa olevan valinnanvaraa myös kuuden vuoden päästä, niin ulkoistaminen ei ole mörkö.
Mutta se mitä kaupunkien ja julkishallinnon tulisi tehdä on että toiminta organisoidaan uusiksi. Tähän minun maailmankuvassani saa kuulua myös laajat irtisanomiset julkissektorilla. Keski-ikäisten ämmien miehittimät sairaanhoitopiirit ovat sellaisia byrokratian keskuksia että sinne oikeasti tarvittaisiin ammattijohtajia, joilla ei ole mitään lääketieteellistä koulutusta.
Kuntaliitokset eivät nykyään tuo juuri mitään säästöjä lyhyellä tähtäimellä, koska henkilökuntaa ei juurikaan vähennetä (mitä nyt jotain määräaikaisia) vaikka päällekkäisiä työtehtäviä on pilvin pimein. Tiedän yhden tapauksen jossa parille-kolmelle koulutoimenjohtajalle piti väenväkisin keksiä omia vastuualueita.
Pihvi on minusta se, että julkishallinnon tulisi lähtökohtaisesti tuottaa mahdollisimman paljon palveluita itse, koska sillä ei riitä kompetenssi niitten ostamiseen ja kilpailuttamiseen. Julkishallinto voi harjoitella talouskuria johtamalla noita palveluyksiköitä siten edes jotenkuten liiketalouden lakeja myötäillen.
Demarien pelastuksesta. Tulin kuunneltua Radio Rockia tuossa pari päivää sitten, jossa vieraana oli Maria Guzenina. Minulla on ollut hänestä myös sellainen Espoon mummojenhalaaja-kuva, mutta tuossa haastattelussa hän oli aivan saatanan suvereeni. Ei todellakaan mikään päivilipponen.
Too bad Marian kannalta, että onkohan Urpilaisen jälkeen tämä nuorinainen-kortti jo katsottu ja seuraavaksi sinne haetaan jotain joukoskinnaria.