Mainos

Sosialidemokraatit – SDP

  • 1 506 599
  • 11 679

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Mielestäni Heinäluoma vaikutti hyvin urpilaismaiselta tuossa keskustelussa, koska perustelut ontuivat pahasti. Kyse on perustuslaillisesta kysymyksestä eikä esim. siitä mitä on puhuttu pressanvaaliväittelyissä, mikä on Suomen etu jne. Alho vei tässä keskustelussa Heinäluomaa 100-0 ja se on mielestäni aika surullista ajatellen puolueen yhtä keulahahmoa.

Niin, voidaan tietysti ajatella, että debatti on hoideltu, jos kukaan muu ei saa edes yhtä ajatustaan ilmituoda yhden pärpätin hokiessa ankkuroitua liirumlaarumiaan kuin papukaija tai Jutta konsanaan ja eikä siinä, omin näkemyksin tulkittu ajatusketju kuulosti loogisesti pätevältä, mutta ei siinä kykyä keskusteluun juuri havainnut tai minkäänmoista asian eripuolia tarkastelevaa analyyttisuutta.

Mikä siis yhdistää sinua ja Alhoa, näyttäytyy minulle eräänlaisena fakki-idiotismin muotona, koska viisas ymmärtää, ettei paras tulos välttämättä synny kirjaa pilkulleen tavaamalla, vaan hyvä olisi ymmärtää asiain sisällöt ja perspektiivit, siinä missä myös mahdollisten seuraamusten tuoma etu/haitta tälle kansalle.

On varmaan mahdollista hankkia vatsahaava, jos kokee, että että asioita ei handlata pilkulleen, vaikka se (pilkulleen hoitamattomuus) todellisuudessa olisi maan etukin pitkällä tähtäimellä, järjellinen yhteistyö toisi kuitenkin parhaan tuloksen tässäkin asiassa, mutta erään puolueen oman vallan betonoimispyrkimykset tuntuvat vievän pohjan tältäkin mahdollisuudelta toimia kansan hyväksi, mutta tuttuahan tämä.

Heinäluomaa en ole kyllä ajatellut puolueen keulahahmona pitkiin aikoihin, jos kohta en kyllä Alhoakaan, enempikin sellaisina kakkosdivarin toimijoina, voin kyllä olla väärässäkin, eipä minulla ole tietoa demujen nokkimisjärjestyksestä.

Demokratian kannalta minusta on kyllä ongelmallista, jos ylin valta ohjataan taholle, jonka valinta tai valvonta on kansanvallan ulottumattomissa, minusta tuhannesti pahempi ongelma, kuin kaksi lautasta kokouksissa. Taloudellisen eliitin diktatuurihan tällä tavoin on tulemana moisesta kehityksestä. Saatathan tietysti kuulua joukkoon, jonka agenda ja päämäärä tämä on ja tastä syystä Alhon paikallaan junnaava levy vailla ajatuksen sävyjä mielestäsi Heinäluoman päihitti, muutoin kyllä pelkästään keskustelun pohjalta joutuu olemaan erimieltä kanssasi.
 

Fordél

Jäsen
Ja kuten Stubb pilke silmäkulmassa huomautti ruotsinkielisissä uutisissa, kukaan ei itke sen perään että ulkoministeri joutuu ulos kokouksista. Kenet haluaisin täydellisessä maailmassa edustamaan Suomea EU:ssa - Halosen, Vanhasen vai Stubbin? Siinäpä pähkinä.

Pähkinä on helppo: sen kenet perustuslaki määrää.

Omaa mielipidettäni en ole tästä lautasgatesta vielä tehnyt. Toki koetin lukea vuoden 2000 perustuslain enkä oikein siitä löytänyt kuin ympäripyöreyksiä. Minusta Antero Jyrängin kommentti Uudessa Suomessa oli aika murheellinen

"Minusta presidentin tulkinta on virheellinen. Tämä karsinta tehtiin jo vuonna 2000. Ehkä sitä ei tehty riittävän täsmällisesti, mutta kyllä se tuli lainoppineille selväksi, ja sellainen on presidenttikin, sanoi Jyränki lehdelle."

Ymmärrän, että perustuslain kautta voi saada senkin näkökannan, että presidentillä olisi oikeus osallistua kokouksiin. Kuten Jyränki totetaa, on lainoppineille asia kuitenkin täysin selvä ja presidenttikin tietää mikä on perustuslain kanta. Tätä kantaa täydentää (muistaakseni) perustuslakivaliokunnan lausunnot, joten mitään epäselvyyttä tässä ei pitäisi olla.
 

Fordél

Jäsen
Mikä siis yhdistää sinua ja Alhoa, näyttäytyy minulle eräänlaisena fakki-idiotismin muotona, koska viisas ymmärtää, ettei paras tulos välttämättä synny kirjaa pilkulleen tavaamalla, vaan hyvä olisi ymmärtää asiain sisällöt ja perspektiivit, siinä missä myös mahdollisten seuraamusten tuoma etu/haitta tälle kansalle.

On varmaan mahdollista hankkia vatsahaava, jos kokee, että että asioita ei handlata pilkulleen, vaikka se (pilkulleen hoitamattomuus) todellisuudessa olisi maan etukin pitkällä tähtäimellä, järjellinen yhteistyö toisi kuitenkin parhaan tuloksen tässäkin asiassa, mutta erään puolueen oman vallan betonoimispyrkimykset tuntuvat vievän pohjan tältäkin mahdollisuudelta toimia kansan hyväksi, mutta tuttuahan tämä.

Mainitsemasi järjellinen yhteistyö, asioiden sisällöt ja perspektiivit yms. on hoidettava ennen kuin tällainen laki säädetään. Ne ovat osa sitä prosessia, jonka jälkeen meillä on olemassa toimiva lainsäädäntö jonkin asian suhteen. Nyt sitä keskustelua käydään ja hyvä niin, mutta toivottavasti tämän lopputuloksena on parantunut lainsäädäntö. Se on kuitenkin eri keskustelu kuin se mitä nyt käydään ja se sunkin pitäisi tajuta tai muuten menet samaan miinaan kuin Heinäluoma. Kyse on nyt periaatteesta ja perustuslaillisesta kymyksestä, joka valitettavasti on pilkun viilaamista.

Heinäluomaa en ole kyllä ajatellut puolueen keulahahmona pitkiin aikoihin, jos kohta en kyllä Alhoakaan, enempikin sellaisina kakkosdivarin toimijoina, voin kyllä olla väärässäkin, eipä minulla ole tietoa demujen nokkimisjärjestyksestä.

Puolueen entinen puheenjohtaja on viime aikoina ottanut sekavassa tilassa olevassa puolueessa koko ajan vain isompaa roolia, joten kyllä hän mielestäni on puolueen yksi keulahahmoista. Vai keitä itse siihen luettelet puheenjohtajiston lisäksi? Valto Kosken vai jonkun muun rivikansanedustajan?

Demokratian kannalta minusta on kyllä ongelmallista, jos ylin valta ohjataan taholle, jonka valinta tai valvonta on kansanvallan ulottumattomissa, minusta tuhannesti pahempi ongelma, kuin kaksi lautasta kokouksissa.

Demokratian kannalta on mielestäni suuri ongelma se, että presidentti ei kunnioita perustuslakia. Se, että määrättäisiin selkeästi kuka Suomea noissa kokouksissa edustaa, on eri asia kuin se, että onko tuo taho kansanvallan ulottumattomissa vai ei. Se on tätäkin tärkeämpi keskustelu, mutta eri keskustelu eikä saa estää tämän tärkeän asian käsittelyä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pesustavaa laatua oleva ongelmahan Halosella on se, että kun hän ei halua jäädä historiaan pressana, joka oli niin paska hommassaan, että koko homma lopetettiin hänen takiaan. Nyt Halonen ja kaverit tekevät viimeisiä pyristelyitään, että näin ei pääsisi käymään, mutta luulen, että on liian myöhäistä. Veikkaan ja toivon, että seuraava pressa tulee olemaan viimeinen.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Puolueen entinen puheenjohtaja on viime aikoina ottanut sekavassa tilassa olevassa puolueessa koko ajan vain isompaa roolia, joten kyllä hän mielestäni on puolueen yksi keulahahmoista. Vai keitä itse siihen luettelet puheenjohtajiston lisäksi? Valto Kosken vai jonkun muun rivikansanedustajan?

Niin, itsehän en löydä tuosta lamaannuksen suosta edes merkkiä siitä, että jollakulla olisi edes ajatusta ottaa jotakin roolia puolueessa, nuo kaksi nimeä (Alho, Heinäluoma) vain näyttäytyvät minulle menneen talven lumina, eli entisinä tekijöinä, kukapa tietysti tietää, mikä harmaa eminenssi se Heinäluomakin nykyään on. Kuten ilmaisin, olin hieman yllättynyt ja hämmentynyt kaverin otteesta tuossa debatissa ( tämä siis pelkästään tilanteen suvereenista hallinnasta johtuva hämmennys) ei minulla ollut menneestä sellaista mielikuvaa, että ukko moiseen olisi kykenevä edes nuotio perseen alla hiilostamassa.

Demokratian kannalta on mielestäni suuri ongelma se, että presidentti ei kunnioita perustuslakia. Se, että määrättäisiin selkeästi kuka Suomea noissa kokouksissa edustaa, on eri asia kuin se, että onko tuo taho kansanvallan ulottumattomissa vai ei. Se on tätäkin tärkeämpi keskustelu, mutta eri keskustelu eikä saa estää tämän tärkeän asian käsittelyä.

Yhdellä silmällä kun katselee ei koskaan näe stereokuvaa ja syvyysvaikutelma jää ainakin vajavaiseksi. Minusta taas kyseessä selvääkin selvempi pelinpolitiikka, jossa presidentin on jo valansa perusteella puolustettava valtaoikeuksiaan ja edelleen siellä perustuslaissa ulko- ja turvallisuuspolitiikka on listattu presidentin toimialaan kuuluvaksi. EU:lla ei ole yhteistä ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa, vaan tämä on edelleen suomalaisten itse hoideltava, ellei liian vastuullisena polttele näppejä ja se on pakko sysätä jonnekin muualle hoidettavaksi.

Jos tuota komentoketjua painoarvoineen ja prioreineen yhtään katselee, ihan ensimmäinen asia tärkeysjärjestyksessä on selvittää kuinka ylintä päätäntävaltaa käyttävä on vastuussa kansalleen, mikäli demokratiaa nyt enää ohjenuoranaan pitää ja sen jälkeen kun vastuut ja valvonta on reilassa päätäntävallan voi luovuttaa vaikka Riitan vientiliha oy:lle, presidentin hommat voi vaikka palloliiton puheenjohtaja hoidella viraabelinä toimensa ohessa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Pesustavaa laatua oleva ongelmahan Halosella on se, että kun hän ei halua jäädä historiaan pressana, joka oli niin paska hommassaan, että koko homma lopetettiin hänen takiaan. Nyt Halonen ja kaverit tekevät viimeisiä pyristelyitään, että näin ei pääsisi käymään, mutta luulen, että on liian myöhäistä. Veikkaan ja toivon, että seuraava pressa tulee olemaan viimeinen.

Terveiset sinne teidän planeetalle - täällä Maassa uusi Alhon-Sasin perustuslaki siirsi Ståhlbergin perustuslain historiaan jo ennen Halosen virkakautta. Eihän tässä ole itse asiasta enää kahta sanaa, presidentti pois kaikesta olennaisesta toimeenpanovallasta, looginen jatko uudelle perustuslaille olisi lopullisesti seremoniallistaa presidentin virka ja toivoa, että sinne valittaisiin edes mielenkiintoisia kulttuuripersoonia avaamaan kauppakeskuksia eikä mitään eläköityviä tusinabroilereita (mikä epäilemättä on se todennäköisin vaihtoehto). Väitän edelleen että perustuslaillinen monarkia olisi tässä tilanteessa ylivoimaisesti taloudellisin vaihtoehto. Kuningashuone maksaisi itsensä kevyesti takaisin, eikä tarvitsi teeskennellä että asialla olisi mitään tekemistä politiikan kanssa. Pistetään posti hakuun niin päästään täysin turhista vaaleista eroon.
 

Fordél

Jäsen
No juu, mutta lakihan ei sano mitään henkilöistä Halonen, Vanhanen, Stubb. Ajoin takaa sitä, että Stubb tyyppinä on kolmesta pätevin ja edustavin. Lopetan ajatusleikin hedelmättömänä tähän.

Kyllä, lakihan tuntee vain instituutiot ja ihan hyvä niin, sillä en haluaisi, että Suomen perustuslaissa lukisi: Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa johtaa yhteistyössä valtioneuvoston kanssa Tarja Halonen. Mutta se mukahauskuudesta. Stubb olisi varmasti edustavin, mutta pätevyydestä en mene takuuseen, sillä hänen osaamisensa on aika pitkälle keskittynyt tiettyihin aloihin kun taas Vanhasella se on laajempaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Terveiset sinne teidän planeetalle - täällä Maassa uusi Alhon-Sasin perustuslaki siirsi Ståhlbergin perustuslain historiaan jo ennen Halosen virkakautta. Eihän tässä ole itse asiasta enää kahta sanaa, presidentti pois kaikesta olennaisesta toimeenpanovallasta, looginen jatko uudelle perustuslaille olisi lopullisesti seremoniallistaa presidentin virka ja toivoa, että sinne valittaisiin edes mielenkiintoisia kulttuuripersoonia avaamaan kauppakeskuksia eikä mitään eläköityviä tusinabroilereita (mikä epäilemättä on se todennäköisin vaihtoehto). Väitän edelleen että perustuslaillinen monarkia olisi tässä tilanteessa ylivoimaisesti taloudellisin vaihtoehto. Kuningashuone maksaisi itsensä kevyesti takaisin, eikä tarvitsi teeskennellä että asialla olisi mitään tekemistä politiikan kanssa. Pistetään posti hakuun niin päästään täysin turhista vaaleista eroon.

Yksi ratkaisu olisi saksalaistyyppinen (vaikkemme liittovaltio olekaan) eli käytännössä se, että "presidentin" tehtävässä toimisi eduskunnan puhemies. Sopisi varmaankin legitiimisti arvojohtajaksi, voisi ottaa vastaan tietyt seremonialliset tehtävät ja toimisi tietyn osan päivänpolitiikasta yläpuolella. Pitkällä tähtäyksellä ihan tavoiteltava malli, en itse oikein usko, että tällaista nykyistä "kanslerimallia" välttämättä tarvitaan enää.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Väitän edelleen että perustuslaillinen monarkia olisi tässä tilanteessa ylivoimaisesti taloudellisin vaihtoehto. Kuningashuone maksaisi itsensä kevyesti takaisin, eikä tarvitsi teeskennellä että asialla olisi mitään tekemistä politiikan kanssa.


Siis vaaleilla valittava kuningas? Ei paha. Muistaakseni Andorrassa ja Swazimaassa on tällainen järjestely. Eniten ääniä voisi saada se kunkku, jonka tyttäret ovat vetävimmän näköisiä. Mutta olisiko tämä määräaikainen pesti vaiko aina kunkun kuolemaan asti kestävä jonka jälkeen uudet vaalit?
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
...nuo kaksi nimeä (Alho, Heinäluoma) vain näyttäytyvät minulle menneen talven lumina, eli entisinä tekijöinä, kukapa tietysti tietää, mikä harmaa eminenssi se Heinäluomakin nykyään on.

Juuri tuosta syystä he ovatkin kärkinimiä, menneen talven lumet menneen talven puolueessa. Stands to reason.
 

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
En tuota A-talk lähetystä katsonut, mutta sen pitäisi tuossa tulla uusintana, niin voisi katsoa, ja kommentoida, jos kommentoitavaa asiaan keksin.

Pakko nyt kuitenkin muutamaan asiaan täällä tarttua. Fordel jo hyvin kyllä vastailikin, mutta sotkenpa itsekin lusikkani soppaan.

Itse asiahan on pelkkä diiba daaba, jossa kokoomus ulkopolitiikalla ratsastaen puuhaa sisäpolitiikkaa, miettimättä tyylilleen uskollisesti kuin omaa persettään. Pyörii siellä euroopankinkereissä muitakin presidenttejä ja kaiken maailman joukkioita, jokainen ihan oman kansallisen etunsa mukaan... se mikään ongelma kenellekään missään ole, kunhan on tarkoitushakusesti väännetty kärpäsestä härkänen.

Asian näkeminen näin edellyttää joko tietämättömyyttä valtiosääntöoikeudesta tai sitten todella vahvoja puoluepoliittisia värilaseja, veikkaan tässä tapauksessa kyseessä olevan molemmat.

Olisi minusta vitun kiva jos edes perustuslaki olisi sellainen että siitä tajuaa joku muukin mitään kuin lainoppineet.

Mikä siis yhdistää sinua (Fordelia) ja Alhoa, näyttäytyy minulle eräänlaisena fakki-idiotismin muotona, koska viisas ymmärtää, ettei paras tulos välttämättä synny kirjaa pilkulleen tavaamalla, vaan hyvä olisi ymmärtää asiain sisällöt ja perspektiivit, siinä missä myös mahdollisten seuraamusten tuoma etu/haitta tälle kansalle.

(Boldaus ja sulkeet lisätty)

On kyllä ihan totta, että täysin oikeuspositivistinen (="fakki-idiotisminen") tarkastelu ei ole kaikissa tapauksissa perusteltua, ja sen taakse "piiloutuminen" ei edes juridisesti ole aina perusteltua. On nyt kuitenkin syytä huomioida, että perustuslaki (siinä missä oikeusjärjestys ylipänsä) ei ole mikään käsikirja, josta katsotaan ohjeita ja virikkeitä sille, minkälaiseen mielivaltaiseen päätökseen seuraavaksi olisi "kannattava" ryhtyä. Rautalangasta vääntäminen ei lienee tarpeen, mutta kyse on erittäin oleellisista oikeusvaltion perusedellytyksistä.

On varmaan mahdollista hankkia vatsahaava, jos kokee, että että asioita ei handlata pilkulleen, vaikka se (pilkulleen hoitamattomuus) todellisuudessa olisi maan etukin pitkällä tähtäimellä, järjellinen yhteistyö toisi kuitenkin parhaan tuloksen tässäkin asiassa, mutta erään puolueen oman vallan betonoimispyrkimykset tuntuvat vievän pohjan tältäkin mahdollisuudelta toimia kansan hyväksi, mutta tuttuahan tämä.

Osaatko sanoa, mikä itseisarvo presidentin, joka ei ole parlamentaristisen kontrollin alainen, kärrääminen kokouksiin on? Huomioiden, että tosiasiallinen halitusvastuu on valtioneuvostolla, jolla siis on de facto ja myös hyvin pitkälle toimivaltuudet päätöksenteossa. Eli siis osaatko sanoa edes jonkin teoreettisen tilanteen/asian, minkä johdosta presidentin edustaminen ulkoministerin tilalla olisi maan edun mukaista?

Demokratian kannalta minusta on kyllä ongelmallista, jos ylin valta ohjataan taholle, jonka valinta tai valvonta on kansanvallan ulottumattomissa, minusta tuhannesti pahempi ongelma, kuin kaksi lautasta kokouksissa.

Siis hallitus ei ole parlamentaarisesti vastuunalainen? Ja minkälaisessa poliittisessa vastuussa mielestäsi on toista peräkkäistä virkakautta istuva presidentti? Miten tämä poliittinen vastuu konkretisoituu? Eikö tämä ole mielestäsi ongelmallista demokratian kannalta?

Ymmärrän, että perustuslain kautta voi saada senkin näkökannan, että presidentillä olisi oikeus osallistua kokouksiin. Kuten Jyränki totetaa, on lainoppineille asia kuitenkin täysin selvä ja presidenttikin tietää mikä on perustuslain kanta. Tätä kantaa täydentää (muistaakseni) perustuslakivaliokunnan lausunnot, joten mitään epäselvyyttä tässä ei pitäisi olla.

Juurikin näin. Perustuslakia ei voi lukea huomioimatta sitä kokonaisuutta, jonka se muodostaa. Tämä on asia, jota istuva presidenttimme ei jostain syystä ole halunnut ymmärtää. Ja varsinkin huomioiden Pvl:n lausunnot on hyvin vaikea ymmärtää, miten Halonen viitsii niin selkeästi rikkoa tuota parlamentarismin periaatetta, ja pitää itseään jotenkin sorrettuna. Suorastaan sanottuna populistisen irvokasta.

Yhdellä silmällä kun katselee ei koskaan näe stereokuvaa ja syvyysvaikutelma jää ainakin vajavaiseksi. Minusta taas kyseessä selvääkin selvempi pelinpolitiikka, jossa presidentin on jo valansa perusteella puolustettava valtaoikeuksiaan ja edelleen siellä perustuslaissa ulko- ja turvallisuuspolitiikka on listattu presidentin toimialaan kuuluvaksi. EU:lla ei ole yhteistä ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa, vaan tämä on edelleen suomalaisten itse hoideltava, ellei liian vastuullisena polttele näppejä ja se on pakko sysätä jonnekin muualle hoidettavaksi.

En nyt todellakaan väitä olevani itse mikään asiantuntija, vaikka sattuneesta syystä asiaan olenkin jonkin verran perehtynyt, mutta kannattaisiko hieman asettaa omia mielipiteitä kritiikin alle? Ensinnäkin ulko- ja turvallisuuspolitiikko ei ole "listattu" yksinomaan presidentin toimialaan. Ja vielä täytyy uudemmin todeta, että asiaa ei voi tulkita lukemalla pelkästään yksittäinen pykälä saati momentti. Toisekseen nyt tämän kuun alussa Lissabonin-sopimuksen tultua voimaan tuo EU:n "pilarijako" hajosi, ja ulko- ja turvallisuuspolitiikka ei enään muodosta omaa erillistä pilaria, jota koskisi selvästi erilaiset päätöksentekomenettelyt kuin muita asioita, joskin eroja muihin nähden myös on.

Olisi minusta vitun kiva jos edes perustuslaki olisi sellainen että siitä tajuaa joku muukin mitään kuin lainoppineet.

Joo, minustakin olisi kiva, jos saisimme rahapuun... ja ja...! sitten vielä tosi kiva olisi sellainen kristallipallo, josta näkisi ensi kerran lottonumerot! Valitettavasti todellisuus vaan on sellainen, että oikeusjärjestyksestä on mahdoton saada luotua, jotain täysin yksiselitteistä ja koherenttia kokonaisuutta, jossa mikään asia ei olisi tulkinnanvarainen jne.

PS. Täytynee vielä todeta, että tässä lautaskiistassa on hyvin vaikea nähdä pohjimmiltaan olevan kyse mistään puoluepolitiikasta, vaikka väkisin sitäkin mukaan sotkeutuu.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
PS. Täytynee vielä todeta, että tässä lautaskiistassa on hyvin vaikea nähdä pohjimmiltaan olevan kyse mistään puoluepolitiikasta, vaikka väkisin sitäkin mukaan sotkeutuu.

No sitähän tämä on. Demarit olivat aikoinaan nimenomaan vahvaa presidentti-instituutiota vastaan. Mutta pitkä liuta demaripressoja on saanut päivänpolitiikkakannatuksen takia demarit kääntämään kelkkansa.

Minusta tämä on vain osoitus huonosti kirjoitetusta perustuslaista. Taxelin ryhmän muutosten olisi oltava kyllä’ uksiselitteisiä vallanjaon osalta.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tässähän on ensisijaisesti kysymys siitä, että meillä on maan tapana ollut kääntyä lakia valmistelleiden komiteamietintöjen puoleen jos kirjoitetussa laissa on ollut jokin epäselvyys. Sieltä löytyy yleensä varsin selkeästi artikuloituna mitä lainvalmistajat (ja säätäjät, sillä nämä paperit ovat aina kansanedustajien nenän edessä lakialoitteita käsiteltäessä) ovat tarkoittaneet.

Näin on asianlaita tässäkin tapauksessa. En löytänyt ko. papereita netistä (mahtavatko edes olla?), joten en voi laittaa linkkiä. Julkisuudessa olleiden asiantuntijalausuntojen pohjalta rohkenen kuitenkin olettaa, että niiden mukaan EU-politiikka katsottiin yksiselitteisesti kuuluvan valtioneuvostolle, ei presidentille. Miksi Haloska (vaikka on juristi itse ja tietää "pelisäännöt") ei suostu muka tätä ymmärtämään on sitten toinen kysymys.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Siis vaaleilla valittava kuningas? Ei paha. Muistaakseni Andorrassa ja Swazimaassa on tällainen järjestely. Eniten ääniä voisi saada se kunkku, jonka tyttäret ovat vetävimmän näköisiä. Mutta olisiko tämä määräaikainen pesti vaiko aina kunkun kuolemaan asti kestävä jonka jälkeen uudet vaalit?

En kyllä oikeastaan tarkoittanut vaalikuninkuutta vaan pohjoismaista tai brittiläistä mallia, jossa on keulakuva-monarkki, jonka tarkoituksena on houkutella turisteja ja myydä roskalehtiä. Eli laitetaan työpaikka-ilmoitus Dagens Nyheteriin, Aftenposteniin ja Berlingske Tidendeen, ja otetaan joku sopiva pohjoismainen kuninkaan- tai kuningattarenplanttu kielikylpyyn. Presidentinlinnaa pitäisi kyllä ehkä vähän laajentaa, mutta väittäisin että monarkia maksaa itsensä takaisin eikä tarvitsisi mitään turhaa vaalikampanjaa joka kuudes vuosi. Samalla voitaisiin ottaa aatelisarvot takaisin, kyllähän esim. kreivi aina jonkun sattuma-neuvoksen voittaa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Yksi ratkaisu olisi saksalaistyyppinen (vaikkemme liittovaltio olekaan) eli käytännössä se, että "presidentin" tehtävässä toimisi eduskunnan puhemies. Sopisi varmaankin legitiimisti arvojohtajaksi, voisi ottaa vastaan tietyt seremonialliset tehtävät ja toimisi tietyn osan päivänpolitiikasta yläpuolella. Pitkällä tähtäyksellä ihan tavoiteltava malli, en itse oikein usko, että tällaista nykyistä "kanslerimallia" välttämättä tarvitaan enää.

Niin, mitä ihmettä tehdään puhtaasti nimellisellä poliittisella viralla? Jos ei ole valtaa niin otetaan politiikkakin pois. Miksi ihmeessä pitäisi olla raskas vaaliprosessi ja kallispalkkainen merkityksetön virka sen takia, että meillä on joskus ollut merkittävä presidentti-instituutio?
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Ymmärrän, että perustuslain kautta voi saada senkin näkökannan, että presidentillä olisi oikeus osallistua kokouksiin. Kuten Jyränki totetaa, on lainoppineille asia kuitenkin täysin selvä ja presidenttikin tietää mikä on perustuslain kanta. Tätä kantaa täydentää (muistaakseni) perustuslakivaliokunnan lausunnot, joten mitään epäselvyyttä tässä ei pitäisi olla.
Tosin kun lukee muitakin lehtiä, niin esimerkiksi valtionsääntöoikeuden emeritusprofessori Ilkka Saraviita on Jyrängin kanssa erimieltä. Hänen mukaansa koko episodi on oikeastaan seurausta siitä, että Taxellin komitea on havainnut, että ulkopoliittista valtaa on erittäin vaikea viedä presidentiltä, joten sitä koetetaan nyt viedä tällä tavalla.

Juttu löytyy mm. Turun Sanomista otsikolla "lainoppineet erimielisiä". Itsekin menin harhaan, kun luin vaan Uuden Suomen jutun otsikolla "täystyrmäys oikeusoppineilta". Jutun otsikko on monikossa, vaikka haastateltavana on ollut vain Jyränki.

Pidän skandaalina ajatusta, että perustuslaki ei olisi itsenäinen entiteetti jota ei muka voida tulkita sellaisenaan, vaan se vaatii lisäksi jonkun saatanan case bookin nimeltä "komiteamietinnön muistiinpanot"
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Pidän skandaalina ajatusta, että perustuslaki ei olisi itsenäinen entiteetti jota ei muka voida tulkita sellaisenaan, vaan se vaatii lisäksi jonkun saatanan case bookin nimeltä "komiteamietinnön muistiinpanot"

Jos tämä on tarkoitettu minulle, niin vastaan. Olet aivan oikeassa, että perustuslain pitäisi olla yksiselitteinen ja on todellakin skandaali, ettei näin ole. Toinen asia on, että tässä on kyse siitä, miten laki pitäisi lukea. Siinä lainsäädäntöprosessissa syntyneet lähteet ovat keskeisessä roolissa. Ne kertovat, mitä haluttiin kirjoittaa (mutta näköjään epäonnistuttiin). Sen vuoksi suoraselkäinen ja moraalisesti toimiva poliitikko kaivaa nuo paperit esiin ja noudattaa sitten lain henkeä, eikä ala saivartelemaan eri pykälien mahdollisilla tulkinnoilla, kuten Halonen on toiminut.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Taisi muuten olla itse Heinäluoma, joka lausui eilisessä ohjelmassa ettei EU voi päättää Suomen ulkopolitiikasta. Tämähän on selvää. Johtopäätöksenä tästä voidaan katsoa, että EU voi siis päättää vain EU:n ulkopolitiikasta, joka Suomen kannalta on EU-asia ja siten Pääministerin toimivaltaa.
Minusta Eero puhui itsensä kanssa vähän ristiin tuossa.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Yksi ratkaisu olisi saksalaistyyppinen (vaikkemme liittovaltio olekaan) eli käytännössä se, että "presidentin" tehtävässä toimisi eduskunnan puhemies. Sopisi varmaankin legitiimisti arvojohtajaksi, voisi ottaa vastaan tietyt seremonialliset tehtävät ja toimisi tietyn osan päivänpolitiikasta yläpuolella. Pitkällä tähtäyksellä ihan tavoiteltava malli, en itse oikein usko, että tällaista nykyistä "kanslerimallia" välttämättä tarvitaan enää.

Enpä voisi olla enempää samaa mieltä tuosta.

Kuten eilisessä väittelyssäkin tuli esille (tosin kansalaisten otos kieltämättä oli surkean suppea, mutta samansuuntaista tekstiä yleisönosastot ovat täynnä), kansa ei välttämättä kaipaa toimivallaltaan vahvaa presidenttiä vaan enemmänkin arvojohtajaa. Käsitteet menevät vain iloisesti sekaisin.

Siitä päästääkin kysymykseen, mihin oikeastaan tarvitsemme preseidenttiä? Eikö tosiaan esimerkiksi eduskunnan puhemies voisi olla tällainen arvojohtaja ja hänen toimivaltaansakin voitaisiin jopa lisätä hieman, jos siltä tuntuu.

Presidentti-instituutio meillä on miltei samalla tavalla hömppää ja turhaa
nykyisin kuin monarkian ylläpitäminen. Lähinnä juorulehtien täytettä. Tosin kerran suututin perinpohjaisesti erään britin, kun menin mainitsemaan monarkian yhteydessä verovarojen tuhlauksesta.. :)
 

Fordél

Jäsen
Tosin kun lukee muitakin lehtiä, niin esimerkiksi valtionsääntöoikeuden emeritusprofessori Ilkka Saraviita on Jyrängin kanssa erimieltä. Hänen mukaansa koko episodi on oikeastaan seurausta siitä, että Taxellin komitea on havainnut, että ulkopoliittista valtaa on erittäin vaikea viedä presidentiltä, joten sitä koetetaan nyt viedä tällä tavalla.

Juttu löytyy mm. Turun Sanomista otsikolla "lainoppineet erimielisiä". Itsekin menin harhaan, kun luin vaan Uuden Suomen jutun otsikolla "täystyrmäys oikeusoppineilta". Jutun otsikko on monikossa, vaikka haastateltavana on ollut vain Jyränki.

Aika erikoinen kommentti Saraviidalta ja hän taitaa kuitenkin olla oikeusoppineiden joukossa vähemmistössä tuon näkökantansa kanssa Jyrängin ja perustuslakivaliokunnan kannan viedessä voiton.
 

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
No sitähän tämä on. Demarit olivat aikoinaan nimenomaan vahvaa presidentti-instituutiota vastaan. Mutta pitkä liuta demaripressoja on saanut päivänpolitiikkakannatuksen takia demarit kääntämään kelkkansa.

Heh, tosiaan. Olipa harvinaisen kömpelösti kirjoitettu tuo virkkeeni! Eihän koko kiistaa ylipäänsä olisi, jos tähän ei sotkettaisi henkilö- ja puoluepolitikointia. :) Pointti tosiaan oli siinä, että tämän asian tulkinnassa ei pitäisi olla minkäänlaista poliittista vääntöä, vaan "korkeintaan" juridista.

Minusta tämä on vain osoitus huonosti kirjoitetusta perustuslaista. Taxelin ryhmän muutosten olisi oltava kyllä’ uksiselitteisiä vallanjaon osalta.

Tuota uutta perustuslakiahan valmisteltiin kolmella eri vuosikymmenellä, joten en mitenkään osaa ottaa kantaa, minkälaisen prosessin läpi nuo presidentin valtaoikeudet ovat käyneet.. En edes viime vuosikymmenen lopulta pysty sanomaan oliko asia julkisessa keskustelussa esille ollenkaan?

Kyllähän tuossa nykyisessä perustuslaissa on paljon epäselviä ja turhiakin asioita, mitä tulee presidentin toimivaltaan. Sopii esim. kysyä, mikä funktio on sillä, että lähes kaikissa päätäntä- ja vahvistamisasioissa asioissa presidentti on muuten kumileimasin, mutta pystyy ainoastaan viivästyttämään voimaantuloja. Kenen etuja semmonen oikeasti ajaa? Erimielisyytensä presidentti voisi hyvin tuoda julki käyttämällä näkyvää asemaansa tms.

Ilmeisesti tuohon aikaan ei vain uskallettu tehdä liian suuria ja selkeitä muutoksia, koska instituutiolla on pitkä ja merkityksellinen perinne Suomen historiassa.
 

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Katselin nyt tuon A-talk-uusinnan. Eipä se asiasisällöltään kovin antoisa ollut, joskin muutama asia jäi mieleen.

Kyllähän Alho ja Kataja tuota keskustelua "veivät" ihan kympillä. Kalliksen ja Heinäluoman esiintymisestä jäi sellainen kuva, että Kallis ei oikeasti vain tajunnut edes mistä todellisuudessa puhutaan, ja hokikin vain "Onko perustuslakia muka rikottu", "Käytäntö on ollut tähän asti sama". Mitään todellista lisäarvoa ei keskusteluun Kallis tuonut, vaikka tuon varsin "junttimaisen" näkökannan häneltä ymmärränkin. Joskin sitä en ymmärrä, miten noinkin kokenut poliitikko voi olla noin pihalla valtiosääntöoikeudesta. Oikeasti hyvin pelottavaa moinen. Heinäluomasta taas jäi kuva, että tyyppi tahallaan halusi ymmärtää asiat väärin, ja otti näennäisen "pragmaattisen" kannan asiaan, mikä ei edes ollut relevantti. Ihan lopussa mainitsi siitä, kuinka EU:n ja jäsenvaltioiden ulko- ja turvallisuuspolitiikan teko on toisistaan erillään, ja mainitsi päätökset kriisinhallintajoukkojen lähettämisestä. Kyseessä oli ilmeisen harkittu esimerkki, koska tuon Lissabonin sopimuksen jälkeen päätöksenteko tuolla saralla kokonaisuudessaan koki ison muutoksen, ja kriisinhallinta kuuluu siellä niihin päätöksentekotavan poikkeuksiin.

Tosin kun lukee muitakin lehtiä, niin esimerkiksi valtionsääntöoikeuden emeritusprofessori Ilkka Saraviita on Jyrängin kanssa erimieltä. Hänen mukaansa koko episodi on oikeastaan seurausta siitä, että Taxellin komitea on havainnut, että ulkopoliittista valtaa on erittäin vaikea viedä presidentiltä, joten sitä koetetaan nyt viedä tällä tavalla.

Olisi tosi mielenkiintoista lukea tarkemmin, varsinkin siis perustelut. TS:n nettisivuilta vain ei näyttänyt löytyvän.

Pidän skandaalina ajatusta, että perustuslaki ei olisi itsenäinen entiteetti jota ei muka voida tulkita sellaisenaan, vaan se vaatii lisäksi jonkun saatanan case bookin nimeltä "komiteamietinnön muistiinpanot"

Toivon (mahdollisesti vielä olemassolevien) oikeusvaltioita kohtaan omaaviesi uskonrippeiden puolesta, että et joudu koskaan lähemmin tekemisiin minkään asian kanssa, joka vaatii lainsoveltamista. :)

Aika erikoinen kommentti Saraviidalta ja hän taitaa kuitenkin olla oikeusoppineiden joukossa vähemmistössä tuon näkökantansa kanssa Jyrängin ja perustuslakivaliokunnan kannan viedessä voiton.

Kataja taisikin siis olla väärässä, kun mainitsi, että maassa on vain yksi juristi, joka tulkitsee perustuslakia "presidenttimyönteisesti". :)
 

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Enpä voisi olla enempää samaa mieltä tuosta.

Kuten eilisessä väittelyssäkin tuli esille (tosin kansalaisten otos kieltämättä oli surkean suppea, mutta samansuuntaista tekstiä yleisönosastot ovat täynnä), kansa ei välttämättä kaipaa toimivallaltaan vahvaa presidenttiä vaan enemmänkin arvojohtajaa. Käsitteet menevät vain iloisesti sekaisin.

Siitä päästääkin kysymykseen, mihin oikeastaan tarvitsemme preseidenttiä? Eikö tosiaan esimerkiksi eduskunnan puhemies voisi olla tällainen arvojohtaja ja hänen toimivaltaansakin voitaisiin jopa lisätä hieman, jos siltä tuntuu.

Presidentti-instituutio meillä on miltei samalla tavalla hömppää ja turhaa
nykyisin kuin monarkian ylläpitäminen. Lähinnä juorulehtien täytettä. Tosin kerran suututin perinpohjaisesti erään britin, kun menin mainitsemaan monarkian yhteydessä verovarojen tuhlauksesta.. :)

Kyllähän nykyinen eduskunnan puhemies on jo "ottanut" tuon keskustelunavaajan rooliin istuvalta presidentiltä. Ottamatta kantaa sen enempää sisältöihin, niin kyllähän Niinistö on ollut aktiivinen, mitä tulee sisäpolitiikkaan, verrattuna Haloseen, joka tuntuu vain olevan huolissaan omasta roolistaan, vaikka ei edes tunnu ymmärtävän, mikä se rooli tuon perustuslakimuutoksen jälkeen tulisi olla. Varsin ironista kieltämättä. :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös