Sosialidemokraatit – SDP

  • 1 586 029
  • 12 173

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Yksi ratkaisu olisi saksalaistyyppinen (vaikkemme liittovaltio olekaan) eli käytännössä se, että "presidentin" tehtävässä toimisi eduskunnan puhemies. Sopisi varmaankin legitiimisti arvojohtajaksi, voisi ottaa vastaan tietyt seremonialliset tehtävät ja toimisi tietyn osan päivänpolitiikasta yläpuolella. Pitkällä tähtäyksellä ihan tavoiteltava malli, en itse oikein usko, että tällaista nykyistä "kanslerimallia" välttämättä tarvitaan enää.

Niin, mitä ihmettä tehdään puhtaasti nimellisellä poliittisella viralla? Jos ei ole valtaa niin otetaan politiikkakin pois. Miksi ihmeessä pitäisi olla raskas vaaliprosessi ja kallispalkkainen merkityksetön virka sen takia, että meillä on joskus ollut merkittävä presidentti-instituutio?
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Ymmärrän, että perustuslain kautta voi saada senkin näkökannan, että presidentillä olisi oikeus osallistua kokouksiin. Kuten Jyränki totetaa, on lainoppineille asia kuitenkin täysin selvä ja presidenttikin tietää mikä on perustuslain kanta. Tätä kantaa täydentää (muistaakseni) perustuslakivaliokunnan lausunnot, joten mitään epäselvyyttä tässä ei pitäisi olla.
Tosin kun lukee muitakin lehtiä, niin esimerkiksi valtionsääntöoikeuden emeritusprofessori Ilkka Saraviita on Jyrängin kanssa erimieltä. Hänen mukaansa koko episodi on oikeastaan seurausta siitä, että Taxellin komitea on havainnut, että ulkopoliittista valtaa on erittäin vaikea viedä presidentiltä, joten sitä koetetaan nyt viedä tällä tavalla.

Juttu löytyy mm. Turun Sanomista otsikolla "lainoppineet erimielisiä". Itsekin menin harhaan, kun luin vaan Uuden Suomen jutun otsikolla "täystyrmäys oikeusoppineilta". Jutun otsikko on monikossa, vaikka haastateltavana on ollut vain Jyränki.

Pidän skandaalina ajatusta, että perustuslaki ei olisi itsenäinen entiteetti jota ei muka voida tulkita sellaisenaan, vaan se vaatii lisäksi jonkun saatanan case bookin nimeltä "komiteamietinnön muistiinpanot"
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Pidän skandaalina ajatusta, että perustuslaki ei olisi itsenäinen entiteetti jota ei muka voida tulkita sellaisenaan, vaan se vaatii lisäksi jonkun saatanan case bookin nimeltä "komiteamietinnön muistiinpanot"

Jos tämä on tarkoitettu minulle, niin vastaan. Olet aivan oikeassa, että perustuslain pitäisi olla yksiselitteinen ja on todellakin skandaali, ettei näin ole. Toinen asia on, että tässä on kyse siitä, miten laki pitäisi lukea. Siinä lainsäädäntöprosessissa syntyneet lähteet ovat keskeisessä roolissa. Ne kertovat, mitä haluttiin kirjoittaa (mutta näköjään epäonnistuttiin). Sen vuoksi suoraselkäinen ja moraalisesti toimiva poliitikko kaivaa nuo paperit esiin ja noudattaa sitten lain henkeä, eikä ala saivartelemaan eri pykälien mahdollisilla tulkinnoilla, kuten Halonen on toiminut.
 

msg

Jäsen
Taisi muuten olla itse Heinäluoma, joka lausui eilisessä ohjelmassa ettei EU voi päättää Suomen ulkopolitiikasta. Tämähän on selvää. Johtopäätöksenä tästä voidaan katsoa, että EU voi siis päättää vain EU:n ulkopolitiikasta, joka Suomen kannalta on EU-asia ja siten Pääministerin toimivaltaa.
Minusta Eero puhui itsensä kanssa vähän ristiin tuossa.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Yksi ratkaisu olisi saksalaistyyppinen (vaikkemme liittovaltio olekaan) eli käytännössä se, että "presidentin" tehtävässä toimisi eduskunnan puhemies. Sopisi varmaankin legitiimisti arvojohtajaksi, voisi ottaa vastaan tietyt seremonialliset tehtävät ja toimisi tietyn osan päivänpolitiikasta yläpuolella. Pitkällä tähtäyksellä ihan tavoiteltava malli, en itse oikein usko, että tällaista nykyistä "kanslerimallia" välttämättä tarvitaan enää.

Enpä voisi olla enempää samaa mieltä tuosta.

Kuten eilisessä väittelyssäkin tuli esille (tosin kansalaisten otos kieltämättä oli surkean suppea, mutta samansuuntaista tekstiä yleisönosastot ovat täynnä), kansa ei välttämättä kaipaa toimivallaltaan vahvaa presidenttiä vaan enemmänkin arvojohtajaa. Käsitteet menevät vain iloisesti sekaisin.

Siitä päästääkin kysymykseen, mihin oikeastaan tarvitsemme preseidenttiä? Eikö tosiaan esimerkiksi eduskunnan puhemies voisi olla tällainen arvojohtaja ja hänen toimivaltaansakin voitaisiin jopa lisätä hieman, jos siltä tuntuu.

Presidentti-instituutio meillä on miltei samalla tavalla hömppää ja turhaa
nykyisin kuin monarkian ylläpitäminen. Lähinnä juorulehtien täytettä. Tosin kerran suututin perinpohjaisesti erään britin, kun menin mainitsemaan monarkian yhteydessä verovarojen tuhlauksesta.. :)
 

Fordél

Jäsen
Tosin kun lukee muitakin lehtiä, niin esimerkiksi valtionsääntöoikeuden emeritusprofessori Ilkka Saraviita on Jyrängin kanssa erimieltä. Hänen mukaansa koko episodi on oikeastaan seurausta siitä, että Taxellin komitea on havainnut, että ulkopoliittista valtaa on erittäin vaikea viedä presidentiltä, joten sitä koetetaan nyt viedä tällä tavalla.

Juttu löytyy mm. Turun Sanomista otsikolla "lainoppineet erimielisiä". Itsekin menin harhaan, kun luin vaan Uuden Suomen jutun otsikolla "täystyrmäys oikeusoppineilta". Jutun otsikko on monikossa, vaikka haastateltavana on ollut vain Jyränki.

Aika erikoinen kommentti Saraviidalta ja hän taitaa kuitenkin olla oikeusoppineiden joukossa vähemmistössä tuon näkökantansa kanssa Jyrängin ja perustuslakivaliokunnan kannan viedessä voiton.
 

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
No sitähän tämä on. Demarit olivat aikoinaan nimenomaan vahvaa presidentti-instituutiota vastaan. Mutta pitkä liuta demaripressoja on saanut päivänpolitiikkakannatuksen takia demarit kääntämään kelkkansa.

Heh, tosiaan. Olipa harvinaisen kömpelösti kirjoitettu tuo virkkeeni! Eihän koko kiistaa ylipäänsä olisi, jos tähän ei sotkettaisi henkilö- ja puoluepolitikointia. :) Pointti tosiaan oli siinä, että tämän asian tulkinnassa ei pitäisi olla minkäänlaista poliittista vääntöä, vaan "korkeintaan" juridista.

Minusta tämä on vain osoitus huonosti kirjoitetusta perustuslaista. Taxelin ryhmän muutosten olisi oltava kyllä’ uksiselitteisiä vallanjaon osalta.

Tuota uutta perustuslakiahan valmisteltiin kolmella eri vuosikymmenellä, joten en mitenkään osaa ottaa kantaa, minkälaisen prosessin läpi nuo presidentin valtaoikeudet ovat käyneet.. En edes viime vuosikymmenen lopulta pysty sanomaan oliko asia julkisessa keskustelussa esille ollenkaan?

Kyllähän tuossa nykyisessä perustuslaissa on paljon epäselviä ja turhiakin asioita, mitä tulee presidentin toimivaltaan. Sopii esim. kysyä, mikä funktio on sillä, että lähes kaikissa päätäntä- ja vahvistamisasioissa asioissa presidentti on muuten kumileimasin, mutta pystyy ainoastaan viivästyttämään voimaantuloja. Kenen etuja semmonen oikeasti ajaa? Erimielisyytensä presidentti voisi hyvin tuoda julki käyttämällä näkyvää asemaansa tms.

Ilmeisesti tuohon aikaan ei vain uskallettu tehdä liian suuria ja selkeitä muutoksia, koska instituutiolla on pitkä ja merkityksellinen perinne Suomen historiassa.
 

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Katselin nyt tuon A-talk-uusinnan. Eipä se asiasisällöltään kovin antoisa ollut, joskin muutama asia jäi mieleen.

Kyllähän Alho ja Kataja tuota keskustelua "veivät" ihan kympillä. Kalliksen ja Heinäluoman esiintymisestä jäi sellainen kuva, että Kallis ei oikeasti vain tajunnut edes mistä todellisuudessa puhutaan, ja hokikin vain "Onko perustuslakia muka rikottu", "Käytäntö on ollut tähän asti sama". Mitään todellista lisäarvoa ei keskusteluun Kallis tuonut, vaikka tuon varsin "junttimaisen" näkökannan häneltä ymmärränkin. Joskin sitä en ymmärrä, miten noinkin kokenut poliitikko voi olla noin pihalla valtiosääntöoikeudesta. Oikeasti hyvin pelottavaa moinen. Heinäluomasta taas jäi kuva, että tyyppi tahallaan halusi ymmärtää asiat väärin, ja otti näennäisen "pragmaattisen" kannan asiaan, mikä ei edes ollut relevantti. Ihan lopussa mainitsi siitä, kuinka EU:n ja jäsenvaltioiden ulko- ja turvallisuuspolitiikan teko on toisistaan erillään, ja mainitsi päätökset kriisinhallintajoukkojen lähettämisestä. Kyseessä oli ilmeisen harkittu esimerkki, koska tuon Lissabonin sopimuksen jälkeen päätöksenteko tuolla saralla kokonaisuudessaan koki ison muutoksen, ja kriisinhallinta kuuluu siellä niihin päätöksentekotavan poikkeuksiin.

Tosin kun lukee muitakin lehtiä, niin esimerkiksi valtionsääntöoikeuden emeritusprofessori Ilkka Saraviita on Jyrängin kanssa erimieltä. Hänen mukaansa koko episodi on oikeastaan seurausta siitä, että Taxellin komitea on havainnut, että ulkopoliittista valtaa on erittäin vaikea viedä presidentiltä, joten sitä koetetaan nyt viedä tällä tavalla.

Olisi tosi mielenkiintoista lukea tarkemmin, varsinkin siis perustelut. TS:n nettisivuilta vain ei näyttänyt löytyvän.

Pidän skandaalina ajatusta, että perustuslaki ei olisi itsenäinen entiteetti jota ei muka voida tulkita sellaisenaan, vaan se vaatii lisäksi jonkun saatanan case bookin nimeltä "komiteamietinnön muistiinpanot"

Toivon (mahdollisesti vielä olemassolevien) oikeusvaltioita kohtaan omaaviesi uskonrippeiden puolesta, että et joudu koskaan lähemmin tekemisiin minkään asian kanssa, joka vaatii lainsoveltamista. :)

Aika erikoinen kommentti Saraviidalta ja hän taitaa kuitenkin olla oikeusoppineiden joukossa vähemmistössä tuon näkökantansa kanssa Jyrängin ja perustuslakivaliokunnan kannan viedessä voiton.

Kataja taisikin siis olla väärässä, kun mainitsi, että maassa on vain yksi juristi, joka tulkitsee perustuslakia "presidenttimyönteisesti". :)
 

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Enpä voisi olla enempää samaa mieltä tuosta.

Kuten eilisessä väittelyssäkin tuli esille (tosin kansalaisten otos kieltämättä oli surkean suppea, mutta samansuuntaista tekstiä yleisönosastot ovat täynnä), kansa ei välttämättä kaipaa toimivallaltaan vahvaa presidenttiä vaan enemmänkin arvojohtajaa. Käsitteet menevät vain iloisesti sekaisin.

Siitä päästääkin kysymykseen, mihin oikeastaan tarvitsemme preseidenttiä? Eikö tosiaan esimerkiksi eduskunnan puhemies voisi olla tällainen arvojohtaja ja hänen toimivaltaansakin voitaisiin jopa lisätä hieman, jos siltä tuntuu.

Presidentti-instituutio meillä on miltei samalla tavalla hömppää ja turhaa
nykyisin kuin monarkian ylläpitäminen. Lähinnä juorulehtien täytettä. Tosin kerran suututin perinpohjaisesti erään britin, kun menin mainitsemaan monarkian yhteydessä verovarojen tuhlauksesta.. :)

Kyllähän nykyinen eduskunnan puhemies on jo "ottanut" tuon keskustelunavaajan rooliin istuvalta presidentiltä. Ottamatta kantaa sen enempää sisältöihin, niin kyllähän Niinistö on ollut aktiivinen, mitä tulee sisäpolitiikkaan, verrattuna Haloseen, joka tuntuu vain olevan huolissaan omasta roolistaan, vaikka ei edes tunnu ymmärtävän, mikä se rooli tuon perustuslakimuutoksen jälkeen tulisi olla. Varsin ironista kieltämättä. :)
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Perustuslakivaliokunnan credibiliteettiä ei kannata hirveästi liioitella. Siellä istuvat tällä hetkellä mm. agrenomi Tuomo Hänninen, sosiologi Heli Järvinen, opettaja/maanviljelijä Elisi Katainen, fysioterapeutti Ilkka Viljanen, tuntiopettaja Mikaela Nylander, erityísopettaja Tuula Peltonen, lastentarhanopettaja Antti Vuolanne, toimittaja Tuulikki Ukkola (heh), DDR:ssä lääkärinopissa ollut Veijo Puhjo sekä tietysti kirkon nuorisotyön ohjaaja Kari Kärkkäinen

Lakituntemusta löytyy Ulla Karvolta (varatuomari), ahvenanmaalaiselta juristi Elisabeth Nauclérilta, varatuomari/metsätieteiden maisteri Esko Kivirannalta sekä Johanna Ojala-Niemeltä (varatuomari).

Turun Sanomien otsikko oli muuten "Salaliitto vai väärintulkinta - Valtiosääntöoppineiden näkemykset menevät ristiin". Saravirta piti Vanhasen selitystä EU-neuvoston muuttumisesta EU-toimielimeksi "täysin tuulesta temmatuna". Saravirran mukaan kyse on pykäläjuristeriasta, jolla koetetaan estää presidentin osallistuminen. Hän muistutti samassa jutussa Eurooppa-neuvosto on ollut aina EU:n ainoa toimielin, koska muut ovat EEC:n elimiä. Koska perusrakenne on edelleen sama niin Saravirran mukaan se ei millään tavalla vaikuta Suomesta lähtevien edustajien määrään tai asemaan.

Samalla sivulla Antero Jyränti taas asettuu samalle kannalle kuin täällä muutama kirjoittaja. Hänen mukaansa perustuslakia tulkitessa pitää ottaa huomioon "perustuslain säätäjien säätämisvaiheessa esittämät perustelut". Hänen mukaansa vuoden 2000 perustuslaki muutti voimasuhteita siten että EU:n ulko- ja turvallissuuspolitiikassa valtioneuvosto on vetovastuussa "yhdessä presidentin kanssa". Yleisessä ulkopoliitikassa tuo on taas toisinpäin, eli presidentti hoitaa suhteita ja infoaa sitten kun kerkiää hallitusta.

Pakko muuten kiitellä tuota Turun Sanomien juttua. Saatan olla poliittisesti vähän eri sateenvarjon alla kun sen edustama pääasiallinen poliittinen viesti, mutta tässsä yhden sivun jutussa ollaan haastateltu pariakin valtiotieteen proffaa, vuoden 2000 perustuslain uudistusta tehnyttä Ville Itälää, copy-pastattu perustuslain pykälä 93, haasteteltu kadulla viittä tavista, kirjoittettu kolumni ja tarjottu pääuutisjuttu kunnon kuvien kera.

Näin uutisjuttuja tehdään - tarjotaan näkökulmia. Nettiä sanomalehdet eivät voi voittaa nopeudessa, joten niiden tehtäväksi ei jää eilisten uutisten kertaaminen vaan näkökulmien valottaminen ja jopa ideaalisesti jopa kansanvalistaminen. Tämäntasoisesta uutisista voisin jopa harkita maksavani internetissä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Meinaatko, että "epäselvä" tilanne halvaannuttaa koko jengin suolapatsaiks, ettei ne enää osaa edes kommunikoida keskenään? Luoja paratkoon, tässähän tulee Irakin tiedotusministeri mieleen, sielläkin tuo tieto ja hoksottimet tuntui vilistävän samalla jouheudella.

Niinno, jos nyt ajatellaan esim. Afghanistan -sotkua niin tietohan oli kulkenut presidentin kansliaan asti mutta ei presidentille.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Niinno, jos nyt ajatellaan esim. Afghanistan -sotkua niin tietohan oli kulkenut presidentin kansliaan asti mutta ei presidentille.


Toisaalta, minusta on inhimillisesti kohtuutonta edellyttää keneltäkään sitä, että hän saisi huonot uutiset vietyä nykyiselle Presidentille "jakeluun" asti.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Olli Rehn toi uuden näkökulman tähän lautasgateen. Hän tyytyi tokaisemaan, että "Lissabonin sopimuksella on seurauksia." Tuohan on ihan totta. Lissabonin sopimushan tarkoittaa, että Suomella ei ole EU:n sisällä enää ulkopolitiikkaa, vaan se on EU:n sisäpolitiikkaa. Tämä siksi, että Lissabonin sopimuksen mukaan EU ei ole valtioiden liitto, vaan liittovaltio.

Tämä siis silloin kun käsitellään EU:n sisäisiä asioita. Mutta kenen pitäisi edustaa jos EU:n kesken mietitään EU:n ulkopolitiikkaa? Perustuslaki sanoo edelleen, että presidentti johtaa ulkopolitiikkaa, mutta meneekö kokoukseen pääministeri jos tämä ulkopolitiikka kanavoidaan EU foorumin lävitse?

Tästä päästään taas laajempaan kysymykseen tulisiko Suomella olla lainkaan erillisiä suhteita esimerkiksi Venäjään tai Kiinaan? Eihän jollain Dakotallakaan Yhdysvalloissa ole omaa ulkopolitiiikkaansa, vaan sen määrittelee Yhdysvaltain presidenttivetoinen hallitus.

Tilannehan on Jenkeissä itseasiassa aika verrannollinen tähän tilanteeseen. Osavaltioilla - myös sillä Dakotalla - on oma perustuslakinsa, hallituksensa, eduskuntansa ja lakinsa, mutta liittovaltio määrittelee lainsäädännön raamit.
 
Suosikkijoukkue
TuTo
Toisaalta, minusta on inhimillisesti kohtuutonta edellyttää keneltäkään sitä, että hän saisi huonot uutiset vietyä nykyiselle Presidentille "jakeluun" asti.

Tämä sama tilannehan jatkuu mikäli Niinistö valitaan presidentiksi. Nytkään kukaan kokoomuksen nykyjohdon piiristä ei ole uskaltanut kertoa hänelle että hän on puolueensa kanssa eri linjoilla presidentin valtaoikeuksien suhteen.

SDP:ssä on kaksi selkeätä linjaa asiaan liittyen. Toiset, kuten vaikka allekirjoittanut, Lipponen, Tuomioja ja Jaakonsaari, ovat SDP:n perinteisellä linjalla eli haluavat mahdollisimman paljon kaventaa presidentin valtaoikeuksia.

Heinäluoman johtama ja puoluejohdon myötäilemä ryhmä taas on kansan enemmistön mukaan samalla kannalla ja haluavat säilyttää presidentillä kohtuullisen laajat valtaoikeudet.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tämä sama tilannehan jatkuu mikäli Niinistö valitaan presidentiksi. Nytkään kukaan kokoomuksen nykyjohdon piiristä ei ole uskaltanut kertoa hänelle että hän on puolueensa kanssa eri linjoilla presidentin valtaoikeuksien suhteen..

Tämä on valitettavan totta, kamreeri Niinistö saattaisi varsin nopeasti osoittautua samanlaiseksi kärttyiseksi vanhukseksi kuin Halonen on nyt.

Millainen Presidentin sitten tulisi olla? Yhtä aikaa kansan rakastama ja tehtäviensä tasalla.

Miten voidaan valvoa presidenttiä, jonka ei valintansa jälkeen tarvitse nauttia kenenkään luottamusta? Mitä tehtäviä tällaiselle henkilölle voidaan antaa?

SDP:ssä on kaksi selkeätä linjaa asiaan liittyen. Toiset, kuten vaikka allekirjoittanut, Lipponen, Tuomioja ja Jaakonsaari, ovat SDP:n perinteisellä linjalla eli haluavat mahdollisimman paljon kaventaa presidentin valtaoikeuksia.

Heinäluoman johtama ja puoluejohdon myötäilemä ryhmä taas on kansan enemmistön mukaan samalla kannalla ja haluavat säilyttää presidentillä kohtuullisen laajat valtaoikeudet.

Edustuksellinen presidentin rooli lienee laajemminkin poliittisessa piirissä suositumpi.
 

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Perustuslakivaliokunnan credibiliteettiä ei kannata hirveästi liioitella.

En oikein tiedä kuinka älyllistä on arvioida kyseisen elimen funktiota kokonaisuuden osalta pelkästään katselemalla nykyistä kokoonpanoa. Varsinkaan, kun nykyisellä kokonpanolla ei tuon nykyisen perustuslain laatimisen osalta ole juuri mitään roolia.

Kyllähän Suomessakin on enemmän tai vähemmän keskusteltu "perustuslakituomiistuimesta", mutta nykyinen systeemi on - puutteineenkin - käsittääkseni toiminut varsin hyvin, eikä ole osaltaan saanut kummempaa kritiikkiä. Ja on lienee selvä asia, että asiantuntijoitahan tuokin valiokunta asioita käsitellessä kuulee.

Turun Sanomien otsikko oli muuten "Salaliitto vai väärintulkinta - Valtiosääntöoppineiden näkemykset menevät ristiin". Saravirta piti Vanhasen selitystä EU-neuvoston muuttumisesta EU-toimielimeksi "täysin tuulesta temmatuna". Saravirran mukaan kyse on pykäläjuristeriasta, jolla koetetaan estää presidentin osallistuminen. Hän muistutti samassa jutussa Eurooppa-neuvosto on ollut aina EU:n ainoa toimielin, koska muut ovat EEC:n elimiä. Koska perusrakenne on edelleen sama niin Saravirran mukaan se ei millään tavalla vaikuta Suomesta lähtevien edustajien määrään tai asemaan.

Päätinpä sitten ostaa tuon lehden ihan irtonumerona.

Sinäänsä kummallin väite, koska kyllähän tuon sopimuksen mukaan Eurooppa-neuvosto muuttuu toimielimeksi, mitä se ei aiemmin ollut. Lähtemättä rönsyilemään liikaa, niin todetaan, että ennen sopimusta "EU" oli näiden pilareiden kokonaisuus, eikä omannut omaa oikeushenkilöllisyyttä. Eurooppa-neuvosta ei siis ollut Euroopan yhteisöjen elin (jonka elimiä taas olivat parlamentti, komissio, ministerineuvosto ja EY-tuomioistuin). Sopimuksen myötä ei pilareita enään ole, eikä liioin siis Euroopan yhteisöäkään, ja EU sai oikeushenkilöllisyyden. Tämä nyt lähinnä poistaa ne pienetkin tulkintamahdollisuudet presidentin osallistumisesta kokouksiin. Sinänsä kummallinen lausuma tuo "pykäläjuristeria", koska tässä asiassa ei mielestäni saa sekoittaa puuroja ja vellejä sekaisin sen osalta, että on aivan toinen asia, miksi tilanne tähän asti on ollut sellainen, että presidentti on ottanut osaa kokouksiin.

Saravirralla on siinä mielessä pointtia tuossa, että tuohon lautauskiistaan olisi ollut mahdollisuuksia ja syitä puuttua jo paljon varhaisemmassa vaiheessa. Syitä varmasti löytyy niin huonosti laaditusta ja tulkinnanvaraisesta perustuslaista kuin myös munattomasta valtioneuvostosta.

Samalla sivulla Antero Jyränti taas asettuu samalle kannalle kuin täällä muutama kirjoittaja. Hänen mukaansa perustuslakia tulkitessa pitää ottaa huomioon "perustuslain säätäjien säätämisvaiheessa esittämät perustelut". Hänen mukaansa vuoden 2000 perustuslaki muutti voimasuhteita siten että EU:n ulko- ja turvallissuuspolitiikassa valtioneuvosto on vetovastuussa "yhdessä presidentin kanssa". Yleisessä ulkopoliitikassa tuo on taas toisinpäin, eli presidentti hoitaa suhteita ja infoaa sitten kun kerkiää hallitusta.

Mielestäni tästä asiasta ei ole epäselvyyttä. Tarkalleen ottaen Saraviitakaan ei tätä asiaa kritisoi. Tuon jutun otsikko on siinä mielessä virheellinen, että Saraviidan kritiikki osuu tuossa enemmänkin valtioneuvoston suuntaan, kuin itse asiaan. Saraviita ei esitä asiassa niinkään juridista kritiikkiä kuin poliittista. Mikä on kyllä ihan asiallista sillä mikään sellainen ei ole olennaisesti muuttunut, että juuri nyt olisi perustuslaillisesti ehdottoman tärkeää saada tuo muutos. Se, että asiat ovat olleet "väärin" tähän asti on tosin huono peruste sille, että niiden pitäisi ollla myös jatkossa niin.

Tämä siksi, että Lissabonin sopimuksen mukaan EU ei ole valtioiden liitto, vaan liittovaltio.

Hmm. Missäköhän siellä sopimustekstissä niin lukee? Tai mihin perustat tämän väitteen?

EU ei ole liioin pelkkä valtioiden liitto kuin se ei ole myöskään liittovaltio. Ei myöskään hallitustenvälinen järjestökään. Edes siis oikeudelliselta luonteeltaan EU:n rinnastaminen liittovaltioon on hiukan liioiteltua, saati sitten poliittiselta luonteeltaan. On kyllä ihan totta, että EU on koko aika muuttunut yhä enemmän liittovaltiosuuntaan, mutta edes Lissabonin sopimus ei kaikilta osin tätä kehitystä "edistä", vaan vie sitä jopa toiseen suuntaan.

Tämä siis silloin kun käsitellään EU:n sisäisiä asioita. Mutta kenen pitäisi edustaa jos EU:n kesken mietitään EU:n ulkopolitiikkaa? Perustuslaki sanoo edelleen, että presidentti johtaa ulkopolitiikkaa, mutta meneekö kokoukseen pääministeri jos tämä ulkopolitiikka kanavoidaan EU foorumin lävitse?

Edes EU:n ulkopolitiikka ei ole kovin tarkasti määriteltävissä. On esim. aika hankala sanoa missä määrin kauppa- tai kehitysyhteistyö on ulkopolitiikkaa jne. Esittämäsi ongelma on siis mielestäni varsin näennäinen.


Tästä päästään taas laajempaan kysymykseen tulisiko Suomella olla lainkaan erillisiä suhteita esimerkiksi Venäjään tai Kiinaan?

Minkä ihmeen takia Suomella ei pitäisi olla? Ei tässä nyt ihan tyhmäksi sentään ole syytä heittäytyä. Et nyt selvästikkään ymmärrä, että Eurooppa-neuvostolla on myös muitakin toimialoja kuin ulko- ja turvallisuuspolitiikka, eikä noiden toimialojen selvä toisistaan erottaminen ole nykyaikana mahdollista. Eurooppa-neuvosto on myös päätöksiä tekevä elin, mikä on huomioitava, jos mietimme asian parlamentaarista luonnetta.

Eihän jollain Dakotallakaan Yhdysvalloissa ole omaa ulkopolitiiikkaansa, vaan sen määrittelee Yhdysvaltain presidenttivetoinen hallitus.

Tilannehan on Jenkeissä itseasiassa aika verrannollinen tähän tilanteeseen. Osavaltioilla - myös sillä Dakotalla - on oma perustuslakinsa, hallituksensa, eduskuntansa ja lakinsa, mutta liittovaltio määrittelee lainsäädännön raamit.

En kyllä rehellisesti puhuen tunne erityisen hyvin Yhdysvaltojen ja Dakotan perustuslakia tai niiden valtiosääntöoikeudellisia ratkaisujaan, mutta tuo nyt on kyllä pahimmanlaatuista junttianalogiaa, jolle tuskin löytyy sen enempää tarkempia argumentteja, jotka kestäisivät kriittistä tarkastelua.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Kyllähän Suomessakin on enemmän tai vähemmän keskusteltu "perustuslakituomiistuimesta", mutta nykyinen systeemi on - puutteineenkin - käsittääkseni toiminut varsin hyvin, eikä ole osaltaan saanut kummempaa kritiikkiä. Ja on lienee selvä asia, että asiantuntijoitahan tuokin valiokunta asioita käsitellessä kuulee.



Kyllä, mutta päätökset voivat olla poliittisia. Ja ovat olleetkin silloin tällöin. Eli perustuslakivaliokunta on tehnyt päätöksen, josta kaikki kuullut asiantuntijat ovat olleet erimieltä.

Siinä mielessä perustuslakituomioistuin olisi parempi systeemi, että tuolloin tulkittaisiin vain lakia, ilman että siinä olisi poliittisia ambitioita mukana.

vähän näin OT:nä
 

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Kyllä, mutta päätökset voivat olla poliittisia. Ja ovat olleetkin silloin tällöin. Eli perustuslakivaliokunta on tehnyt päätöksen, josta kaikki kuullut asiantuntijat ovat olleet erimieltä.

Siinä mielessä perustuslakituomioistuin olisi parempi systeemi, että tuolloin tulkittaisiin vain lakia, ilman että siinä olisi poliittisia ambitioita mukana.

vähän näin OT:nä

Tämä totta. Tästähän siinä Lex-Nokiassakin oli kyse.

Toisaalta ei tuon perustuslakituomioistuimen olemassaolo olisi myöskään ongelmatonta. Ihan vallankolmijako-opin mukaan voidaan kysyä, missä määrin on perusteltua antaa "lainsäädäntövaltaa" lainkäyttöelimen varaan, mitä perustuslakituomioistuin eittämättä omaisi, jos sen tulkinnat olisivat sitovia. Eli siis tällaisen "tuomarivallan" estäminen.

Toisaalta voidaan kysyä missä määrin nykysysteemissä on perusteltua, että lainsäätäjäelin sitten toimii tietyssä mielessä "lainkäyttäjänä", siis perustuslain suhteen.

Ei asia missään tapauksessa yksiselitteinen ole, ja kunnollisen arvion tekeminen asiasta varmasti vaatisi nykysysteeminen systemaattista tarkastelua ja myös oikeusvertailua muiden valtioiden systeemien osalta. En tosin tiedä onko muista tehty Suomessa.
 

C.Orr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden kahleista vapaa Jokerit
Demareiden ongelma kotimaan politiikassa on omasta mielestäni ns. tähtien puuttuminen kokonaan. Puoluejohtajana vakavasta uskottavuusongelmasta kärsivä henkilö, loput enemmän ja vähemmän harmaata massaa. Oppositiopolitiikka on ollut suorastaan hampaatonta, mikä sinänsä on harmi, sillä vahva oppositio vain vahvistaa demokratiaa.

Vaalikäyttäytyminen on muuttunut enemmän henkilövaaleiksi. Väitän, että Urpilaista ei haluta maamme pääministeriksi yli puoluerajojen, kuten mm. Kataisen kohdalla on, puhumattakaan presidentinvaaleista, jossa henkilövaali kärjistyy. Poliittiset puolueet ovat politiikaltaan liusuneet yhä lähemmäs toisiaan ja henkilö-imagot ovat käyneet tavalliselle äänestäjälle yhä tärkeimmiksi, asiakysymyksissä kun on enää vain nyanssi-eroja. Tai, jos asiakysymyksissä on eroja, eivät ne tavoita kansaa.

Urpilaisen ongelmaksi on muodostunut hänen julkiset esiintymiset ja niiden toisinaan lähes koomiksiksi käyneet puheet. Alla olevat linkit Urpilaisen ja Stubbin erosta.

Stubbin tapaaminen Hillary Clintonin kanssa:

http://www.youtube.com/watch?v=8TQMsTtpIVk&feature=related


ja vertailuna Urpilaisen apinointi:

http://www.youtube.com/watch?v=xheIYUWYctc

Aika pitkä matka on Urpilaisella Stubbin saappaisiin. Toinen apinoi pikkutyttömäisesti Amerikan presidenttiä ja toisella on henkilökohtaiset suhteet Amerikan ulkoministeriin. Aika pitkä matka on Urpilaisella Stubbin saappaisiin, uskaltaisin väittää, ettei tule mahtumaan edes toiseen niistä koko uransa aikana. Kerrankin ainakin allekirjoittanut on hyvin tyytyväinen ulkoministeriimme. Kaukana on ajat, jolloin ulkoministeri oli tonkinut ryppyisen pukunsa mökin vintiltä, unohtanut ajaa partansa ja rallienglannilla päästelee sammakoita suustansa (vrt. Tuomioja)
 
Viimeksi muokattu:

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Alla olevat linkit Urpilaisen ja Stubbin erosta.
Minkä puolueen puheenjohtaja Stubb on? Onko Stubb pyrkimässä siis Kokoomuksen puheenjohtaksi ja siten Suomen pääministeriksi?

Oikea viitekehys lienee kahden muun suurpuolueen puheenjohtajat. Tässä Matti Vanhanen puhuu ilmastonmuutoksesta. Tosin pätkän tekijä luulee häntä Ruotsin pääministeriksi. Ehkä parempi niin.

Tässä taas Jyrki Katainen puhumassa taloudesta. Jyrkin puhe alkaa kohdasta 1:55.

Kuinka pitkä matka Matilla ja Jyrkillä on Stubbin saappaisiin?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...

Kuinka pitkä matka Matilla ja Jyrkillä on Stubbin saappaisiin?

Matkaa on, mutta kun otsikkona on demarit, niin demarina olisin huolestunut siitä, että puheenjohtaja on oikeasti karismaltaan nollaluokkaa. Mielikuva hänen älykkyydestä, tietenkin osin demariudesta johtuen, on epäilyttävä. PJ kärsii vakavasta uskottavuusongelmasta, esiintymiskyky on muutenkin onnetonta. Koko demaripuolueen politiikka oli jo hallituksessa mitäänsanomatonta kokoomuksen veropolitiikan apinointia, mutta nyt ne ei enää uskalla kopioida sitäkään. Kepu kun alkoi, viime viikollako se oli, vielä leikkimään demaria, niin kyllä tulee olemaan vaikeaa olla uskottava demari jatkossakin.

On tietenkin epäreilua verrata Stubbia keneenkään suomalaiseen, koska hän on lähtökohdiltaan pappa betalar väkeä ja siksi saanut kultalusikan jo syntyessään. Sehän ei tietenkään vie mihinkään sitä tosiasiaa, että Stubb on ylivoimainen esiintymisessä ja kielitaidossa suomen kaikkien kärkipoliitikkojen keskuudessa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kyllä, mutta päätökset voivat olla poliittisia. Ja ovat olleetkin silloin tällöin. Eli perustuslakivaliokunta on tehnyt päätöksen, josta kaikki kuullut asiantuntijat ovat olleet erimieltä.

Siinä mielessä perustuslakituomioistuin olisi parempi systeemi, että tuolloin tulkittaisiin vain lakia, ilman että siinä olisi poliittisia ambitioita mukana.

Amen - siinähän se ongelma on, että siellä on täysin normaaleja poliitikkoja, joilla on paineita niin äänestäjien kuin oman puolueryhmän ja median suuntaan. Sitten pitäisi uskottavasti ottaa päälleen jonkinlainen puolueettoman laintulkitsijan rooli. Sasi onkin ollut tässä erinomaisen vakuuttava... Siinä vaiheessa viimeistään, kun perustuslakia uudistettiin olisi pitänyt luoda maahan perustuslakituomioistuin. Tämän poliittinen eliittimme sujuvasti "unohti" kuitenkin.
 

C.Orr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden kahleista vapaa Jokerit
Oikea viitekehys lienee kahden muun suurpuolueen puheenjohtajat. Tässä Matti Vanhanen puhuu ilmastonmuutoksesta. Tosin pätkän tekijä luulee häntä Ruotsin pääministeriksi. Ehkä parempi niin.

Tässä taas Jyrki Katainen puhumassa taloudesta. Jyrkin puhe alkaa kohdasta 1:55.

Kuinka pitkä matka Matilla ja Jyrkillä on Stubbin saappaisiin?

Aivan aluksi haluan kiittää kommentistasi ;)

Minkä takia oikea viitekehys on vain puolueen puheenjohtajat? Eipä tosin silläkään otannalla Urpilaisen asema juuri kohennu. Käsittääkseni kirjoitukseni pointti oli lähinnä imago eroista, jolloin otoksen voi ymmärtääkseni tehdä ns. profiilihenkilöistä kotimaan politiikassa toimivista henkilöistä. Oliko kontrasti Urpilasen ja Stubbin välillä niin selkeä, että se ylitti kipurajasi? Vai onko katsantokantasi yksiselitteisesti subjektiivinen?

Henkilökohtaisesti olen hyvin tyytyväinen niin kauan kun Urpilainen toimii Demareiden puheenjohtajana, itse kun en ole demareita koskaan äänestänyt.

Ainakin Jyrki-boylla matka Stubbin saappaisiin on huomattavasti lyhyempi kuin Jutalla, ihan jo kansainvälisen arvostuksenkin perusteella. Jyrkihän arvostettiin melko korkealle Euroopan valtiovarainministerien kesken. Juttahan ylittää uutiskynnyksen koomisista ja myötähäpeää synnyttävistä esiintymisistä sekä Facebookin vessapäivityksistä näin kärjistäen. Vanhasesta en tiedä, epäilen että yhtä pitkä kuin Jutalla, ja hyvä niin.

jussi_j: Samaa mieltä, ihailen objektiivisuuttasi. Ei siinä, onhan meilläkin Marja Tiuramme ja Ilemme, jotka nakertavat uskottavuuttamme. Valta turmelee toisia enemmän toisia vähemmän. Ylimielisyyden uusi määritelmä on Matti Vanhanen, jota Kepu itsepäisesti raahaa mukanaan, jopa räikeämmin kuin Juttaa. Teilläkin on näin ulkopuolisen silmin katsottuna kansainvälistä ja karismaattista ehdokasta tyyliin Maria Guzenina-Richardsson, joka PJ:nä nostaisi nykyisissä henkilövaaleissa kannatustanne takuuvarmasti. Oikeasti pelkään sitä päivää kuin Mariasta tulee puheenjohtajanne. Silloin ykköspuolueemme asema on uhattuna.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
TuTo
Jyrkihän arvostettiin melko korkealle Euroopan valtiovarainministerien kesken.

Niin, eikö Katainen ollut peräti sijalla 11, vai muistanko väärin...?

Joskus aikoinaan kirjoitin tänne että ihan sama kuka SDP:n pj on, aina häntä Jatkoajan kokoomusfanien toimesta haukutaan. Näinhän se menee, Urpilaisen testi on kuitenkin 2011 eduskuntavaalit, silloin pitää menestyä tai puheenjohtaja vaihtuu.
 

C.Orr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden kahleista vapaa Jokerit
Niin, eikö Katainen ollut peräti sijalla 11, vai muistanko väärin...? .

Taisi olla vertailussa sijalla 2. Ainakin ensimmäisessä mittauksessa. Pudotti oman muistikuvani mukaan sijoitusta viimeisimmässä mittauksessa, voi olla että oli sijalla 11. On kyseinen uutinen mennyt totaalisesti ohi.

Jos tuore valtiovarainministeri arvostetaan euroopassa alansa toiseksi parhaaksi osaajaksi, on se omasta näkökulmastani ihan kelpo suoritus. Tietysti arvostus riippuu jokaisen omasta näkökulmasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös