Sosialidemokraatit – SDP

  • 1 586 029
  • 12 173

Fordél

Jäsen
Täytyy antaa heti palautetta, kun demari puhuu täyttä asiaa eli tämän iltaisessa A-talkissa Arja Alho puhuu täyttä asiaa presidentin valtaoikeuksista koskien EU:n huippukokouksia. Alho toi hienosti esille sen, että kyse on vain periaatteellisesta asiasta, jossa ei pidä lähteä spekuloimaan sillä mikä on Suomen etu yms. Kysymys on täysin lainsäädännöllisestä ja perustuslaillisesta kysymyksestä. Ja perustuslaki on yksiselitteinen tämän suhteen, mutta presidentti sotkee toiminnallaan perustulain yksiselitteistä tulkintaa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Huomattakoon että myös Eki-setä tuki voimakkaasti hallituksen päätöstä tässä ns. lautasgatessa, samana päivänä kun AY-Eero hyökkäsi voimakkaasti hallitusta vastaan samasta asiasta.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
ei pidä lähteä spekuloimaan sillä mikä on Suomen etu

Tässähän se valtiomiespihvi lepää.

Minä taas hämmästelin Heinäluoman kredibiliteettiä, sehän pyyhki pöytää koko muulla orpanalaumalla. Ei se ennen mun muistin mukaan mikään debatin stiletti ollut.

Itse asiahan on pelkkä diiba daaba, jossa kokoomus ulkopolitiikalla ratsastaen puuhaa sisäpolitiikkaa, miettimättä tyylilleen uskollisesti kuin omaa persettään. Pyörii siellä euroopankinkereissä muitakin presidenttejä ja kaiken maailman joukkioita, jokainen ihan oman kansallisen etunsa mukaan... se mikään ongelma kenellekään missään ole, kunhan on tarkoitushakusesti väännetty kärpäsestä härkänen.

Itseasiassa kun on seuraillut ulko- ja turvallisuuspöliittista sekoilua tässä viime aikoina, ei voi välttyä ajattelemasta, että se kuuluisa pihtiputaan mummokin herättää enemmän luottoa asioiden hoitajana. Noille tomppeleilleko vielä pitäs antaa kansakunnan tulevaisuus tärvättäväksi, ei hyvää päivää.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Tässähän se valtiomiespihvi lepää.

Minä taas hämmästelin Heinäluoman kredibiliteettiä, sehän pyyhki pöytää koko muulla orpanalaumalla. Ei se ennen mun muistin mukaan mikään debatin stiletti ollut.

Paha sanoa tuosta kredibiliteetistä jos puolueen vaikutusvaltaisin jäsen (Tuomioja) vetää maton Eeron alta samana päivänä.

Itse asiahan on pelkkä diiba daaba, jossa kokoomus ulkopolitiikalla ratsastaen puuhaa sisäpolitiikkaa, miettimättä tyylilleen uskollisesti kuin omaa persettään.

EU-asiat ovat jossain sisä- ja ulkopolitiikan puolessa välissä ja mielestäni on ihan fiksua jos pääministeri hoitaa ne. Toisaalta olisi hyvä jos pääministerinä olisi joku jonka englanninkielen taito herättää muitakin tunteita kuin myötähäpeää.

Itseasiassa kun on seuraillut ulko- ja turvallisuuspöliittista sekoilua tässä viime aikoina, ei voi välttyä ajattelemasta, että se kuuluisa pihtiputaan mummokin herättää enemmän luottoa asioiden hoitajana. Noille tomppeleilleko vielä pitäs antaa kansakunnan tulevaisuus tärvättäväksi, ei hyvää päivää.

Suuri osa tästä sekoilusta on seuraus juuri tästä epäselvästä tilanteesta mikä tällä hetkellä on.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Paha sanoa tuosta kredibiliteetistä jos puolueen vaikutusvaltaisin jäsen (Tuomioja) vetää maton Eeron alta samana päivänä..

No kun mulla on jotenkin jäänyt käsitys, että kaikki muutkin sen alta vetelee matot halutessaan, siksi pienoinen ihmetys tuosta esiintymisestä.

Suuri osa tästä sekoilusta on seuraus juuri tästä epäselvästä tilanteesta mikä tällä hetkellä on.

Meinaatko, että "epäselvä" tilanne halvaannuttaa koko jengin suolapatsaiks, ettei ne enää osaa edes kommunikoida keskenään? Luoja paratkoon, tässähän tulee Irakin tiedotusministeri mieleen, sielläkin tuo tieto ja hoksottimet tuntui vilistävän samalla jouheudella.
 

Fordél

Jäsen
Minä taas hämmästelin Heinäluoman kredibiliteettiä, sehän pyyhki pöytää koko muulla orpanalaumalla. Ei se ennen mun muistin mukaan mikään debatin stiletti ollut.

Mielestäni Heinäluoma vaikutti hyvin urpilaismaiselta tuossa keskustelussa, koska perustelut ontuivat pahasti. Kyse on perustuslaillisesta kysymyksestä eikä esim. siitä mitä on puhuttu pressanvaaliväittelyissä, mikä on Suomen etu jne. Alho vei tässä keskustelussa Heinäluomaa 100-0 ja se on mielestäni aika surullista ajatellen puolueen yhtä keulahahmoa.
 

Clocks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyse on perustuslaillisesta kysymyksestä eikä esim. siitä mitä on puhuttu pressanvaaliväittelyissä, mikä on Suomen etu jne.

Näin minäkin olen ymmärtänyt, ja siitä johtuen koen vallitsevan tilanteen hyvin hämmentävänä. Siis että mitä vääntämistä tässä oikein on? En tiennyt että Suomikin on banaanivaltio jossa El Presidente voi halutessaan heittäytyä noin hankalaksi.

Ja kuten Stubb pilke silmäkulmassa huomautti ruotsinkielisissä uutisissa, kukaan ei itke sen perään että ulkoministeri joutuu ulos kokouksista. Kenet haluaisin täydellisessä maailmassa edustamaan Suomea EU:ssa - Halosen, Vanhasen vai Stubbin? Siinäpä pähkinä.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Daespoon luonnehdinta Tuomiojasta SDP:n vaikutusvaltaisimpana jäsenenä on mielenkiintoinen. Ainakin oman puolueensa piirissä Tuomioja on eräänlainen vastarannan kiiski. Puolueen mainstream ei pidä kaverin arroganssista, mutta pienempi osa ihailee hänen tinkimättömyyttään. Tämä vastarannan kiiskeily on taas pitänyt Tuomiojan poissa puolueen puheenjohtajan paikalta. Ja edelleen hänen tämä lausuntonsa on jälleen klassista tuomiojaa eli sanotaan oma käsitys asiasta riippumatta päivänpoliitiikasta. Jotkut pitävät tätä petturuutena, jotkut ihailevat tätä bertrandrussell-henkistä demaria. Oli miten oli Tuomiojan ulostulo lienee yksi puolueettomimmista puheenvuoroista tähän asti - niin uskomattomalta kuin se jostain pilottitakista saattaa tuntuakkin.

Omaa mielipidettäni en ole tästä lautasgatesta vielä tehnyt. Toki koetin lukea vuoden 2000 perustuslain enkä oikein siitä löytänyt kuin ympäripyöreyksiä. Minusta Antero Jyrängin kommentti Uudessa Suomessa oli aika murheellinen

"Minusta presidentin tulkinta on virheellinen. Tämä karsinta tehtiin jo vuonna 2000. Ehkä sitä ei tehty riittävän täsmällisesti, mutta kyllä se tuli lainoppineille selväksi, ja sellainen on presidenttikin, sanoi Jyränki lehdelle."

Olisi minusta vitun kiva jos edes perustuslaki olisi sellainen että siitä tajuaa joku muukin mitään kuin lainoppineet.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
sanotaan oma käsitys asiasta riippumatta päivänpoliitiikasta.


Kun kyse on perustuslaista, ja presidentin asemasta, niin juuri tämmöisillä kannoilla pitää olla liikkeellä. Kyse ei ole päivänpoliittisesta tilanteesta, vaan perustuslaista.


Olisi minusta vitun kiva jos edes perustuslaki olisi sellainen että siitä tajuaa joku muukin mitään kuin lainoppineet.

Osoitus siitä, että viimeisin perustuslainmuutos tässä asiassa oli epäonnistunut. Se oli kompromissi vahvan pressan ja edustuksellisen perssan kannattajien välillä. Ja todella huono sellainen. Epäselvä ja vaikea tulkittava ja antaa tilaa nimenomaan ”päivänpolitikoinnille", johon perustuslain ei pitäisi antaa mahdollisuutta. Kyse on valtiomuodosta ja sen hierarkkisesta järjestymisestä.

Itse toki olen eduskunnan vallan kasvattamisen puolella, ja olisin valmis lopettamaan koko pressainstituution.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Mielestäni Heinäluoma vaikutti hyvin urpilaismaiselta tuossa keskustelussa, koska perustelut ontuivat pahasti. Kyse on perustuslaillisesta kysymyksestä eikä esim. siitä mitä on puhuttu pressanvaaliväittelyissä, mikä on Suomen etu jne. Alho vei tässä keskustelussa Heinäluomaa 100-0 ja se on mielestäni aika surullista ajatellen puolueen yhtä keulahahmoa.

Niin, voidaan tietysti ajatella, että debatti on hoideltu, jos kukaan muu ei saa edes yhtä ajatustaan ilmituoda yhden pärpätin hokiessa ankkuroitua liirumlaarumiaan kuin papukaija tai Jutta konsanaan ja eikä siinä, omin näkemyksin tulkittu ajatusketju kuulosti loogisesti pätevältä, mutta ei siinä kykyä keskusteluun juuri havainnut tai minkäänmoista asian eripuolia tarkastelevaa analyyttisuutta.

Mikä siis yhdistää sinua ja Alhoa, näyttäytyy minulle eräänlaisena fakki-idiotismin muotona, koska viisas ymmärtää, ettei paras tulos välttämättä synny kirjaa pilkulleen tavaamalla, vaan hyvä olisi ymmärtää asiain sisällöt ja perspektiivit, siinä missä myös mahdollisten seuraamusten tuoma etu/haitta tälle kansalle.

On varmaan mahdollista hankkia vatsahaava, jos kokee, että että asioita ei handlata pilkulleen, vaikka se (pilkulleen hoitamattomuus) todellisuudessa olisi maan etukin pitkällä tähtäimellä, järjellinen yhteistyö toisi kuitenkin parhaan tuloksen tässäkin asiassa, mutta erään puolueen oman vallan betonoimispyrkimykset tuntuvat vievän pohjan tältäkin mahdollisuudelta toimia kansan hyväksi, mutta tuttuahan tämä.

Heinäluomaa en ole kyllä ajatellut puolueen keulahahmona pitkiin aikoihin, jos kohta en kyllä Alhoakaan, enempikin sellaisina kakkosdivarin toimijoina, voin kyllä olla väärässäkin, eipä minulla ole tietoa demujen nokkimisjärjestyksestä.

Demokratian kannalta minusta on kyllä ongelmallista, jos ylin valta ohjataan taholle, jonka valinta tai valvonta on kansanvallan ulottumattomissa, minusta tuhannesti pahempi ongelma, kuin kaksi lautasta kokouksissa. Taloudellisen eliitin diktatuurihan tällä tavoin on tulemana moisesta kehityksestä. Saatathan tietysti kuulua joukkoon, jonka agenda ja päämäärä tämä on ja tastä syystä Alhon paikallaan junnaava levy vailla ajatuksen sävyjä mielestäsi Heinäluoman päihitti, muutoin kyllä pelkästään keskustelun pohjalta joutuu olemaan erimieltä kanssasi.
 

Fordél

Jäsen
Ja kuten Stubb pilke silmäkulmassa huomautti ruotsinkielisissä uutisissa, kukaan ei itke sen perään että ulkoministeri joutuu ulos kokouksista. Kenet haluaisin täydellisessä maailmassa edustamaan Suomea EU:ssa - Halosen, Vanhasen vai Stubbin? Siinäpä pähkinä.

Pähkinä on helppo: sen kenet perustuslaki määrää.

Omaa mielipidettäni en ole tästä lautasgatesta vielä tehnyt. Toki koetin lukea vuoden 2000 perustuslain enkä oikein siitä löytänyt kuin ympäripyöreyksiä. Minusta Antero Jyrängin kommentti Uudessa Suomessa oli aika murheellinen

"Minusta presidentin tulkinta on virheellinen. Tämä karsinta tehtiin jo vuonna 2000. Ehkä sitä ei tehty riittävän täsmällisesti, mutta kyllä se tuli lainoppineille selväksi, ja sellainen on presidenttikin, sanoi Jyränki lehdelle."

Ymmärrän, että perustuslain kautta voi saada senkin näkökannan, että presidentillä olisi oikeus osallistua kokouksiin. Kuten Jyränki totetaa, on lainoppineille asia kuitenkin täysin selvä ja presidenttikin tietää mikä on perustuslain kanta. Tätä kantaa täydentää (muistaakseni) perustuslakivaliokunnan lausunnot, joten mitään epäselvyyttä tässä ei pitäisi olla.
 

Fordél

Jäsen
Mikä siis yhdistää sinua ja Alhoa, näyttäytyy minulle eräänlaisena fakki-idiotismin muotona, koska viisas ymmärtää, ettei paras tulos välttämättä synny kirjaa pilkulleen tavaamalla, vaan hyvä olisi ymmärtää asiain sisällöt ja perspektiivit, siinä missä myös mahdollisten seuraamusten tuoma etu/haitta tälle kansalle.

On varmaan mahdollista hankkia vatsahaava, jos kokee, että että asioita ei handlata pilkulleen, vaikka se (pilkulleen hoitamattomuus) todellisuudessa olisi maan etukin pitkällä tähtäimellä, järjellinen yhteistyö toisi kuitenkin parhaan tuloksen tässäkin asiassa, mutta erään puolueen oman vallan betonoimispyrkimykset tuntuvat vievän pohjan tältäkin mahdollisuudelta toimia kansan hyväksi, mutta tuttuahan tämä.

Mainitsemasi järjellinen yhteistyö, asioiden sisällöt ja perspektiivit yms. on hoidettava ennen kuin tällainen laki säädetään. Ne ovat osa sitä prosessia, jonka jälkeen meillä on olemassa toimiva lainsäädäntö jonkin asian suhteen. Nyt sitä keskustelua käydään ja hyvä niin, mutta toivottavasti tämän lopputuloksena on parantunut lainsäädäntö. Se on kuitenkin eri keskustelu kuin se mitä nyt käydään ja se sunkin pitäisi tajuta tai muuten menet samaan miinaan kuin Heinäluoma. Kyse on nyt periaatteesta ja perustuslaillisesta kymyksestä, joka valitettavasti on pilkun viilaamista.

Heinäluomaa en ole kyllä ajatellut puolueen keulahahmona pitkiin aikoihin, jos kohta en kyllä Alhoakaan, enempikin sellaisina kakkosdivarin toimijoina, voin kyllä olla väärässäkin, eipä minulla ole tietoa demujen nokkimisjärjestyksestä.

Puolueen entinen puheenjohtaja on viime aikoina ottanut sekavassa tilassa olevassa puolueessa koko ajan vain isompaa roolia, joten kyllä hän mielestäni on puolueen yksi keulahahmoista. Vai keitä itse siihen luettelet puheenjohtajiston lisäksi? Valto Kosken vai jonkun muun rivikansanedustajan?

Demokratian kannalta minusta on kyllä ongelmallista, jos ylin valta ohjataan taholle, jonka valinta tai valvonta on kansanvallan ulottumattomissa, minusta tuhannesti pahempi ongelma, kuin kaksi lautasta kokouksissa.

Demokratian kannalta on mielestäni suuri ongelma se, että presidentti ei kunnioita perustuslakia. Se, että määrättäisiin selkeästi kuka Suomea noissa kokouksissa edustaa, on eri asia kuin se, että onko tuo taho kansanvallan ulottumattomissa vai ei. Se on tätäkin tärkeämpi keskustelu, mutta eri keskustelu eikä saa estää tämän tärkeän asian käsittelyä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pesustavaa laatua oleva ongelmahan Halosella on se, että kun hän ei halua jäädä historiaan pressana, joka oli niin paska hommassaan, että koko homma lopetettiin hänen takiaan. Nyt Halonen ja kaverit tekevät viimeisiä pyristelyitään, että näin ei pääsisi käymään, mutta luulen, että on liian myöhäistä. Veikkaan ja toivon, että seuraava pressa tulee olemaan viimeinen.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Puolueen entinen puheenjohtaja on viime aikoina ottanut sekavassa tilassa olevassa puolueessa koko ajan vain isompaa roolia, joten kyllä hän mielestäni on puolueen yksi keulahahmoista. Vai keitä itse siihen luettelet puheenjohtajiston lisäksi? Valto Kosken vai jonkun muun rivikansanedustajan?

Niin, itsehän en löydä tuosta lamaannuksen suosta edes merkkiä siitä, että jollakulla olisi edes ajatusta ottaa jotakin roolia puolueessa, nuo kaksi nimeä (Alho, Heinäluoma) vain näyttäytyvät minulle menneen talven lumina, eli entisinä tekijöinä, kukapa tietysti tietää, mikä harmaa eminenssi se Heinäluomakin nykyään on. Kuten ilmaisin, olin hieman yllättynyt ja hämmentynyt kaverin otteesta tuossa debatissa ( tämä siis pelkästään tilanteen suvereenista hallinnasta johtuva hämmennys) ei minulla ollut menneestä sellaista mielikuvaa, että ukko moiseen olisi kykenevä edes nuotio perseen alla hiilostamassa.

Demokratian kannalta on mielestäni suuri ongelma se, että presidentti ei kunnioita perustuslakia. Se, että määrättäisiin selkeästi kuka Suomea noissa kokouksissa edustaa, on eri asia kuin se, että onko tuo taho kansanvallan ulottumattomissa vai ei. Se on tätäkin tärkeämpi keskustelu, mutta eri keskustelu eikä saa estää tämän tärkeän asian käsittelyä.

Yhdellä silmällä kun katselee ei koskaan näe stereokuvaa ja syvyysvaikutelma jää ainakin vajavaiseksi. Minusta taas kyseessä selvääkin selvempi pelinpolitiikka, jossa presidentin on jo valansa perusteella puolustettava valtaoikeuksiaan ja edelleen siellä perustuslaissa ulko- ja turvallisuuspolitiikka on listattu presidentin toimialaan kuuluvaksi. EU:lla ei ole yhteistä ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa, vaan tämä on edelleen suomalaisten itse hoideltava, ellei liian vastuullisena polttele näppejä ja se on pakko sysätä jonnekin muualle hoidettavaksi.

Jos tuota komentoketjua painoarvoineen ja prioreineen yhtään katselee, ihan ensimmäinen asia tärkeysjärjestyksessä on selvittää kuinka ylintä päätäntävaltaa käyttävä on vastuussa kansalleen, mikäli demokratiaa nyt enää ohjenuoranaan pitää ja sen jälkeen kun vastuut ja valvonta on reilassa päätäntävallan voi luovuttaa vaikka Riitan vientiliha oy:lle, presidentin hommat voi vaikka palloliiton puheenjohtaja hoidella viraabelinä toimensa ohessa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Pesustavaa laatua oleva ongelmahan Halosella on se, että kun hän ei halua jäädä historiaan pressana, joka oli niin paska hommassaan, että koko homma lopetettiin hänen takiaan. Nyt Halonen ja kaverit tekevät viimeisiä pyristelyitään, että näin ei pääsisi käymään, mutta luulen, että on liian myöhäistä. Veikkaan ja toivon, että seuraava pressa tulee olemaan viimeinen.

Terveiset sinne teidän planeetalle - täällä Maassa uusi Alhon-Sasin perustuslaki siirsi Ståhlbergin perustuslain historiaan jo ennen Halosen virkakautta. Eihän tässä ole itse asiasta enää kahta sanaa, presidentti pois kaikesta olennaisesta toimeenpanovallasta, looginen jatko uudelle perustuslaille olisi lopullisesti seremoniallistaa presidentin virka ja toivoa, että sinne valittaisiin edes mielenkiintoisia kulttuuripersoonia avaamaan kauppakeskuksia eikä mitään eläköityviä tusinabroilereita (mikä epäilemättä on se todennäköisin vaihtoehto). Väitän edelleen että perustuslaillinen monarkia olisi tässä tilanteessa ylivoimaisesti taloudellisin vaihtoehto. Kuningashuone maksaisi itsensä kevyesti takaisin, eikä tarvitsi teeskennellä että asialla olisi mitään tekemistä politiikan kanssa. Pistetään posti hakuun niin päästään täysin turhista vaaleista eroon.
 

Fordél

Jäsen
No juu, mutta lakihan ei sano mitään henkilöistä Halonen, Vanhanen, Stubb. Ajoin takaa sitä, että Stubb tyyppinä on kolmesta pätevin ja edustavin. Lopetan ajatusleikin hedelmättömänä tähän.

Kyllä, lakihan tuntee vain instituutiot ja ihan hyvä niin, sillä en haluaisi, että Suomen perustuslaissa lukisi: Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa johtaa yhteistyössä valtioneuvoston kanssa Tarja Halonen. Mutta se mukahauskuudesta. Stubb olisi varmasti edustavin, mutta pätevyydestä en mene takuuseen, sillä hänen osaamisensa on aika pitkälle keskittynyt tiettyihin aloihin kun taas Vanhasella se on laajempaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Terveiset sinne teidän planeetalle - täällä Maassa uusi Alhon-Sasin perustuslaki siirsi Ståhlbergin perustuslain historiaan jo ennen Halosen virkakautta. Eihän tässä ole itse asiasta enää kahta sanaa, presidentti pois kaikesta olennaisesta toimeenpanovallasta, looginen jatko uudelle perustuslaille olisi lopullisesti seremoniallistaa presidentin virka ja toivoa, että sinne valittaisiin edes mielenkiintoisia kulttuuripersoonia avaamaan kauppakeskuksia eikä mitään eläköityviä tusinabroilereita (mikä epäilemättä on se todennäköisin vaihtoehto). Väitän edelleen että perustuslaillinen monarkia olisi tässä tilanteessa ylivoimaisesti taloudellisin vaihtoehto. Kuningashuone maksaisi itsensä kevyesti takaisin, eikä tarvitsi teeskennellä että asialla olisi mitään tekemistä politiikan kanssa. Pistetään posti hakuun niin päästään täysin turhista vaaleista eroon.

Yksi ratkaisu olisi saksalaistyyppinen (vaikkemme liittovaltio olekaan) eli käytännössä se, että "presidentin" tehtävässä toimisi eduskunnan puhemies. Sopisi varmaankin legitiimisti arvojohtajaksi, voisi ottaa vastaan tietyt seremonialliset tehtävät ja toimisi tietyn osan päivänpolitiikasta yläpuolella. Pitkällä tähtäyksellä ihan tavoiteltava malli, en itse oikein usko, että tällaista nykyistä "kanslerimallia" välttämättä tarvitaan enää.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Väitän edelleen että perustuslaillinen monarkia olisi tässä tilanteessa ylivoimaisesti taloudellisin vaihtoehto. Kuningashuone maksaisi itsensä kevyesti takaisin, eikä tarvitsi teeskennellä että asialla olisi mitään tekemistä politiikan kanssa.


Siis vaaleilla valittava kuningas? Ei paha. Muistaakseni Andorrassa ja Swazimaassa on tällainen järjestely. Eniten ääniä voisi saada se kunkku, jonka tyttäret ovat vetävimmän näköisiä. Mutta olisiko tämä määräaikainen pesti vaiko aina kunkun kuolemaan asti kestävä jonka jälkeen uudet vaalit?
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
...nuo kaksi nimeä (Alho, Heinäluoma) vain näyttäytyvät minulle menneen talven lumina, eli entisinä tekijöinä, kukapa tietysti tietää, mikä harmaa eminenssi se Heinäluomakin nykyään on.

Juuri tuosta syystä he ovatkin kärkinimiä, menneen talven lumet menneen talven puolueessa. Stands to reason.
 

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
En tuota A-talk lähetystä katsonut, mutta sen pitäisi tuossa tulla uusintana, niin voisi katsoa, ja kommentoida, jos kommentoitavaa asiaan keksin.

Pakko nyt kuitenkin muutamaan asiaan täällä tarttua. Fordel jo hyvin kyllä vastailikin, mutta sotkenpa itsekin lusikkani soppaan.

Itse asiahan on pelkkä diiba daaba, jossa kokoomus ulkopolitiikalla ratsastaen puuhaa sisäpolitiikkaa, miettimättä tyylilleen uskollisesti kuin omaa persettään. Pyörii siellä euroopankinkereissä muitakin presidenttejä ja kaiken maailman joukkioita, jokainen ihan oman kansallisen etunsa mukaan... se mikään ongelma kenellekään missään ole, kunhan on tarkoitushakusesti väännetty kärpäsestä härkänen.

Asian näkeminen näin edellyttää joko tietämättömyyttä valtiosääntöoikeudesta tai sitten todella vahvoja puoluepoliittisia värilaseja, veikkaan tässä tapauksessa kyseessä olevan molemmat.

Olisi minusta vitun kiva jos edes perustuslaki olisi sellainen että siitä tajuaa joku muukin mitään kuin lainoppineet.

Mikä siis yhdistää sinua (Fordelia) ja Alhoa, näyttäytyy minulle eräänlaisena fakki-idiotismin muotona, koska viisas ymmärtää, ettei paras tulos välttämättä synny kirjaa pilkulleen tavaamalla, vaan hyvä olisi ymmärtää asiain sisällöt ja perspektiivit, siinä missä myös mahdollisten seuraamusten tuoma etu/haitta tälle kansalle.

(Boldaus ja sulkeet lisätty)

On kyllä ihan totta, että täysin oikeuspositivistinen (="fakki-idiotisminen") tarkastelu ei ole kaikissa tapauksissa perusteltua, ja sen taakse "piiloutuminen" ei edes juridisesti ole aina perusteltua. On nyt kuitenkin syytä huomioida, että perustuslaki (siinä missä oikeusjärjestys ylipänsä) ei ole mikään käsikirja, josta katsotaan ohjeita ja virikkeitä sille, minkälaiseen mielivaltaiseen päätökseen seuraavaksi olisi "kannattava" ryhtyä. Rautalangasta vääntäminen ei lienee tarpeen, mutta kyse on erittäin oleellisista oikeusvaltion perusedellytyksistä.

On varmaan mahdollista hankkia vatsahaava, jos kokee, että että asioita ei handlata pilkulleen, vaikka se (pilkulleen hoitamattomuus) todellisuudessa olisi maan etukin pitkällä tähtäimellä, järjellinen yhteistyö toisi kuitenkin parhaan tuloksen tässäkin asiassa, mutta erään puolueen oman vallan betonoimispyrkimykset tuntuvat vievän pohjan tältäkin mahdollisuudelta toimia kansan hyväksi, mutta tuttuahan tämä.

Osaatko sanoa, mikä itseisarvo presidentin, joka ei ole parlamentaristisen kontrollin alainen, kärrääminen kokouksiin on? Huomioiden, että tosiasiallinen halitusvastuu on valtioneuvostolla, jolla siis on de facto ja myös hyvin pitkälle toimivaltuudet päätöksenteossa. Eli siis osaatko sanoa edes jonkin teoreettisen tilanteen/asian, minkä johdosta presidentin edustaminen ulkoministerin tilalla olisi maan edun mukaista?

Demokratian kannalta minusta on kyllä ongelmallista, jos ylin valta ohjataan taholle, jonka valinta tai valvonta on kansanvallan ulottumattomissa, minusta tuhannesti pahempi ongelma, kuin kaksi lautasta kokouksissa.

Siis hallitus ei ole parlamentaarisesti vastuunalainen? Ja minkälaisessa poliittisessa vastuussa mielestäsi on toista peräkkäistä virkakautta istuva presidentti? Miten tämä poliittinen vastuu konkretisoituu? Eikö tämä ole mielestäsi ongelmallista demokratian kannalta?

Ymmärrän, että perustuslain kautta voi saada senkin näkökannan, että presidentillä olisi oikeus osallistua kokouksiin. Kuten Jyränki totetaa, on lainoppineille asia kuitenkin täysin selvä ja presidenttikin tietää mikä on perustuslain kanta. Tätä kantaa täydentää (muistaakseni) perustuslakivaliokunnan lausunnot, joten mitään epäselvyyttä tässä ei pitäisi olla.

Juurikin näin. Perustuslakia ei voi lukea huomioimatta sitä kokonaisuutta, jonka se muodostaa. Tämä on asia, jota istuva presidenttimme ei jostain syystä ole halunnut ymmärtää. Ja varsinkin huomioiden Pvl:n lausunnot on hyvin vaikea ymmärtää, miten Halonen viitsii niin selkeästi rikkoa tuota parlamentarismin periaatetta, ja pitää itseään jotenkin sorrettuna. Suorastaan sanottuna populistisen irvokasta.

Yhdellä silmällä kun katselee ei koskaan näe stereokuvaa ja syvyysvaikutelma jää ainakin vajavaiseksi. Minusta taas kyseessä selvääkin selvempi pelinpolitiikka, jossa presidentin on jo valansa perusteella puolustettava valtaoikeuksiaan ja edelleen siellä perustuslaissa ulko- ja turvallisuuspolitiikka on listattu presidentin toimialaan kuuluvaksi. EU:lla ei ole yhteistä ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa, vaan tämä on edelleen suomalaisten itse hoideltava, ellei liian vastuullisena polttele näppejä ja se on pakko sysätä jonnekin muualle hoidettavaksi.

En nyt todellakaan väitä olevani itse mikään asiantuntija, vaikka sattuneesta syystä asiaan olenkin jonkin verran perehtynyt, mutta kannattaisiko hieman asettaa omia mielipiteitä kritiikin alle? Ensinnäkin ulko- ja turvallisuuspolitiikko ei ole "listattu" yksinomaan presidentin toimialaan. Ja vielä täytyy uudemmin todeta, että asiaa ei voi tulkita lukemalla pelkästään yksittäinen pykälä saati momentti. Toisekseen nyt tämän kuun alussa Lissabonin-sopimuksen tultua voimaan tuo EU:n "pilarijako" hajosi, ja ulko- ja turvallisuuspolitiikka ei enään muodosta omaa erillistä pilaria, jota koskisi selvästi erilaiset päätöksentekomenettelyt kuin muita asioita, joskin eroja muihin nähden myös on.

Olisi minusta vitun kiva jos edes perustuslaki olisi sellainen että siitä tajuaa joku muukin mitään kuin lainoppineet.

Joo, minustakin olisi kiva, jos saisimme rahapuun... ja ja...! sitten vielä tosi kiva olisi sellainen kristallipallo, josta näkisi ensi kerran lottonumerot! Valitettavasti todellisuus vaan on sellainen, että oikeusjärjestyksestä on mahdoton saada luotua, jotain täysin yksiselitteistä ja koherenttia kokonaisuutta, jossa mikään asia ei olisi tulkinnanvarainen jne.

PS. Täytynee vielä todeta, että tässä lautaskiistassa on hyvin vaikea nähdä pohjimmiltaan olevan kyse mistään puoluepolitiikasta, vaikka väkisin sitäkin mukaan sotkeutuu.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
PS. Täytynee vielä todeta, että tässä lautaskiistassa on hyvin vaikea nähdä pohjimmiltaan olevan kyse mistään puoluepolitiikasta, vaikka väkisin sitäkin mukaan sotkeutuu.

No sitähän tämä on. Demarit olivat aikoinaan nimenomaan vahvaa presidentti-instituutiota vastaan. Mutta pitkä liuta demaripressoja on saanut päivänpolitiikkakannatuksen takia demarit kääntämään kelkkansa.

Minusta tämä on vain osoitus huonosti kirjoitetusta perustuslaista. Taxelin ryhmän muutosten olisi oltava kyllä’ uksiselitteisiä vallanjaon osalta.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tässähän on ensisijaisesti kysymys siitä, että meillä on maan tapana ollut kääntyä lakia valmistelleiden komiteamietintöjen puoleen jos kirjoitetussa laissa on ollut jokin epäselvyys. Sieltä löytyy yleensä varsin selkeästi artikuloituna mitä lainvalmistajat (ja säätäjät, sillä nämä paperit ovat aina kansanedustajien nenän edessä lakialoitteita käsiteltäessä) ovat tarkoittaneet.

Näin on asianlaita tässäkin tapauksessa. En löytänyt ko. papereita netistä (mahtavatko edes olla?), joten en voi laittaa linkkiä. Julkisuudessa olleiden asiantuntijalausuntojen pohjalta rohkenen kuitenkin olettaa, että niiden mukaan EU-politiikka katsottiin yksiselitteisesti kuuluvan valtioneuvostolle, ei presidentille. Miksi Haloska (vaikka on juristi itse ja tietää "pelisäännöt") ei suostu muka tätä ymmärtämään on sitten toinen kysymys.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Siis vaaleilla valittava kuningas? Ei paha. Muistaakseni Andorrassa ja Swazimaassa on tällainen järjestely. Eniten ääniä voisi saada se kunkku, jonka tyttäret ovat vetävimmän näköisiä. Mutta olisiko tämä määräaikainen pesti vaiko aina kunkun kuolemaan asti kestävä jonka jälkeen uudet vaalit?

En kyllä oikeastaan tarkoittanut vaalikuninkuutta vaan pohjoismaista tai brittiläistä mallia, jossa on keulakuva-monarkki, jonka tarkoituksena on houkutella turisteja ja myydä roskalehtiä. Eli laitetaan työpaikka-ilmoitus Dagens Nyheteriin, Aftenposteniin ja Berlingske Tidendeen, ja otetaan joku sopiva pohjoismainen kuninkaan- tai kuningattarenplanttu kielikylpyyn. Presidentinlinnaa pitäisi kyllä ehkä vähän laajentaa, mutta väittäisin että monarkia maksaa itsensä takaisin eikä tarvitsisi mitään turhaa vaalikampanjaa joka kuudes vuosi. Samalla voitaisiin ottaa aatelisarvot takaisin, kyllähän esim. kreivi aina jonkun sattuma-neuvoksen voittaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös