Sosialidemokraatit – SDP

  • 1 585 580
  • 12 173
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Olipa hieno ja lennokas karikatyyrinen demaritarina Helsingin Sanomien keskustelupalstalla. Kommentti liittyy keskusteluun Pentti Arajärven toverillisesta avautumisesta, joka on uutisoitu tänään HS:n verkkosivuilla.

Lainaus kokonaisuudessaan ohessa:

Nimimerkki "Nemo" HS:n keskustelupalstalla 17.8.2009 kirjoitti:
Oppitunti sosiaalidemokratiasta:

Ajatusleikkinä kymmenen henkeä menee joka ilta ulos syömään illallista. Lasku kaikille yhteensä on 100€. Jos he jakaisivat laskun samassa suhteessa kun maksamme tuloveroa, jako menisi suunnilleen näin: Neljä ensimmäistä - köyhimmät - eivät maksaisi mitään, viides maksaisi 1€, kuudes maksaisi 3€, seitsemäs 7€, kahdeksas 12€, yhdeksäs 18€. Kymmenes - rikkain - maksaisi 59€.

He päättivät jakaa laskun niin. He söivät illallista joka päivä ja tunsivat itsensä suhteellisen tyytyväisiksi. Kunnes eränä päivänä ravintoloitsija päätti antaa heille alennusta. "Koska olette niin hyviä asiakkaita" hän sanoi "saatte 20€ alennusta". Illallinen kymmenelle maksaisi vastedes vain 80€.

Mutta miten alennus jaettaisiin heidän kesken? 2€ per nuppi? Mutta neljä söi jo ilmaiseksi. Tasan kuuden maksajan kesken ? 3,33€? Ravintoloitsija ehdotti että olisi oikein säilyttää suurin piirtein aikaisempi maksusuhde.

Tulos oli että viides sai syödä ilmaiseksi, kuudes maksoi 2€, seitsemäs 5€, kahdeksas 9€, yhdeksäs 12€ ja kymmenes 52€. Kaikki kuusi saivat alennusta ja neljä ensimmäistä söivät edelleen ilmaiseksi.

Mutta illallisen jälkeen ravintolan ulkopuolella synty kahakka. "Minä säästin vain 1€ kahdestakymmenestä" aloitti kuudes. "Mutta kymmenes tienasi 7€!"

"Aivan" jatkoi viides "Minäkin sain vain 1€. Se on epäoikeudenmukaista, rikas öykkäri sai seitsemän kertaa enemmän kuin minä!".

"On se niin väärin" jatkoi seitsemäs." Miksi öykkäri saa 7€ kun minä sain vain 2€?".

"Hetkinen" huusivat neljä ensimmäistä yhteen ääneen. "Me emme saaneet mitään!". "Köyhiä riistetään!". Kaikki yhdeksän vetivät yhdessä kymmenennettä kunnolla turpiin.

Seuraavana iltana hän ei tullutkaan illalliselle, joten muut yhdeksän söivät ilman "öykkäriä". Kun lasku tuli, heiltä puuttui 52€.
 

olle****

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Liverpool, Frölunda Indians, Malmö FF
Olipa hieno ja lennokas karikatyyrinen demaritarina Helsingin Sanomien keskustelupalstalla. Kommentti liittyy keskusteluun Pentti Arajärven toverillisesta avautumisesta, joka on uutisoitu tänään HS:n verkkosivuilla.

Lainaus kokonaisuudessaan ohessa:

Noh jos kaikki tämän öykkäri tulot on palkkaverotuksen alaista niin hän on maailman tyhmin öykkäri. Tai sitten hänellä on huono tilintarkastaja. Onhan se nyt hölmöä jos hän ei ole käyttänyt hänelle mahdollista verokikkaillua. Hölmö öykkäri maksaa tuloveroa.

Hinnastakin päätellen niin öykkäri on valinnut ruokapaikan. Ei se köyhä nyt ulkona syö. Ja jos syö samassa paikassa öykkärin kanssa niin molemmat maksaa saman suuruiset alvit.

Tämmösen öykkärin pitäisi maksaa koko lasku, koska jos jostain pitäisi verottaa niin tyhmyydestä. Miksi tehdä töitä kun voi saada rahat poikimaan puoli ilmaiseksi ilman työntekoa. Usein mitään reaalitalouteen tuottamatta. Pääomavero on vissiin 28 pinnan kieppeillä joten nyt nopeasti kirjanpitäjä samaan työkkäri- ja sossujonoon sen köyhän kanssa.
 

HemmoP

Jäsen
Onneksi tuo yliedellinen on vain vitsi eikä millään tavalla peilaa reaalimaailmaa...


HS-gallup oli taas haastatellut ihmisiä ja saanut tutkimustuloksiakin taulukon muodossa esille: http://www.hs.fi/grafiikka/1135248552744

Pääpuolueiden kannatuksessa muutamien %-kymmenysten heittoja, Kok ja SDP laskussa ja Kesk nousussa. Vihreät+Vas selkeämmässä nousussa ja PS yhtä selvässä laskussa.

Gallupin ajoitus on erittäin mielenkiintoinen koska se ajoittuu hetkeen juuri ennen kuin koko vaali/tukirahakohu levähti käsiin. Mielenkiintoista nähdä nyt seuraavat tulokset joita varmaankin parhaillaan kerätään. HS:n otos oli muistaakseni alle 3000, eli virhemarginaalia löytyy ja olisikin hyvä tällaisessa tilanteessa kokeilla vaikka +10000 otosta.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Noh jos kaikki tämän öykkäri tulot on palkkaverotuksen alaista niin hän on maailman tyhmin öykkäri. Tai sitten hänellä on huono tilintarkastaja. Onhan se nyt hölmöä jos hän ei ole käyttänyt hänelle mahdollista verokikkaillua. Hölmö öykkäri maksaa tuloveroa.
Niin, enemmän tienaavaa kannattaa lyödä ihan varmuuden vuoksi. Jollakin kieronkonstilla se on kuitenkin riistänyt isot tulonsa kahta pätkätyötä tekevien yksinhuoltajien hampaattomista suista punahehkuisiksi kuumennetuilla hohtimilla.
 

Viljuri

Jäsen
Pääoma- ja tuloverojen välinen verokiila on merkittävä korjausta vaativa asia verojärjestelmässä, mutta se ratkaistaan tuloveroja ja erityisesti niiden progressiota alentamalla, eli ei siis niin, että työn tekemiseen tai yrittämiseen kohdistettuja rankaisutoimenpiteitä ainakaan yhtään enää tästä kovennettaisiin.

Tässä mielessä Tarjan mies saa siellä Joensuussa keksiä vaikka Marxin ja kaiken kattavan kateuden kymmenen kertaa uudelleen, mies on pihalla kuin räsyukko.

Kysymys on paketista, pääomaveropuoli tulee nousemaan vähän, kunhan tuloveropuolta saadaan kautta linjan alaspäin, puhutaan vuosikymmenen tai jopa kahden projektista, jonka putken päässä on myös kansalaispalkka ja minitoimeentuloasioiden järjestäminen uudella tavalla. Toisin sanoen työn tekemisen tulee kannattaa aina, ilman tukiverkkojen rakenteisiin liittyviä esteitä, sillä myös terveydenhuollon kustannusten pitämiseksi edes jollakin tavalla järkevällä tasolla kaikenlaiset ihmiset on saatava takaisin työelämään baareista, kaduilta ja kotoaan, eikä kyse ole mistään Täällä Pohjantähden alla -teoksen torppareista ja näiden kokemista esteistä itsensä toteuttamisessa, vaan aivan muusta, rakenteellisiin passivoiviin tekijöihin puuttumisesta.

Nykyinen taloudellinen tilanne joko hidastaa tai nopeuttaa tätä kehitystä kohti rakenteellista vallankumousta, kumma kyllä, molemmat vaihtoehdot ovat vielä mahdollisia.
 

HemmoP

Jäsen
Tuosta Arajärvestä vielä,

Arajärvi Pentti at 44.427€ po 355.647€ yht 400.074€ 28.4%

Eli melko tarkkaan on verosuunnittelu onnistunut mukavalla 400k€ vuosituloilla... Tuo oli vissiinkin vuoden -07 tilanne ja talousnousun myötä pääomatulot ovat tuskin pienentyneet.
 
kaikenlaiset ihmiset on saatava takaisin työelämään baareista, kaduilta ja kotoaan, eikä kyse ole mistään Täällä Pohjantähden alla -teoksen torppareista ja näiden kokemista esteistä itsensä toteuttamisessa, vaan aivan muusta, rakenteellisiin passivoiviin tekijöihin puuttumisesta.

Jos sinulla on oma yritys, niin olisitko valmis palkkaamaan Ympyrätalon nurkissa norkoilevan spurgujoukon?
Jos et, niin kuka muukaan heitä sitten palkkaisi?
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Jos sinulla on oma yritys, niin olisitko valmis palkkaamaan Ympyrätalon nurkissa norkoilevan spurgujoukon?
Jos et, niin kuka muukaan heitä sitten palkkaisi?

Avainasiahan on, että ihmistä ei päästetä syrjäytymään ja muodostamaan spurgujoukkoa. Syrjäytyminen on yleensä aika lopullista, ja se on se mitä pitäisi estää. Nykyisestä tarveperusteisesta sosiaalituesta aiheuttaa hemmetisti byrokratiaa ja kannustinloukkuja. Ilokseni olen huomannut, että Soininvaaraa lienee luettu ainakin kokoomuskannattajien joukossa, kun perustulo alkaa vilahteleen jo puheissa ja teksteissä.
 

Viljuri

Jäsen
Jos sinulla on oma yritys, niin olisitko valmis palkkaamaan Ympyrätalon nurkissa norkoilevan spurgujoukon?
Jos et, niin kuka muukaan heitä sitten palkkaisi?

Kolmas sektori, avustetut työpaikat? Näistä on esimerkkejä, esimerkiksi fyysisesti rajoittuneiden työpajojen ja muiden vastaavien osalta.

Ei että työllisyysastetta koskaan saataisiin 100 prosenttiin (ja monet näistä spurguista ovat kunnioitusta herättävällä tavalla "rehellisesti" rappiolla, mielenterveysongelmistaan huolimatta ainakin itsensä herroja joissakin asioissa), mutta todelliset ongelmat ovat kuitenkin vasta edessäpäin, eläköitymisen ja tämän uuden, työtä ylipäätään kaikilla tavoin vieroksuvan porukan astuessa tukiviidakkoon.

Tilapäistenkin työsuhteiden on oltava konkreettisesti mitaten hyödyllisiä, oli status sitten opiskelija, työtön tai rajoitetusti työkykyinen. Ei siis siksi, että työntekijä ja työnantaja mahdollisesti löytävät toisensa, ja että muutamat eurot vaihtavat omistajaa, vaan siksi, että työmarkkinoiden ulkopuolelle jämähtäminen voi muuttua pian krooniseksi yhteiskuntaan sopeutumattomuudeksi ja yhdenkin ihmiselämän tuhlaaminen tällä tavalla maksaa veronmaksajille koko elämänkaaren aikana keskimäärin toista miljoonaa euroa terveydenhuoltosektorin palveluina ja tukina, puhumattakaan mahdollisista sijoituksista suljettuihin laitoksiin ja kolmansille osapuolille aiheutetuista vahingoista kaikissa merkityksissään.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kolmas sektori, avustetut työpaikat? Näistä on esimerkkejä, esimerkiksi fyysisesti rajoittuneiden työpajojen ja muiden vastaavien osalta.

Ikävä kyllä mutta tämäkään sektori ei kykene mahdottomuuksiin vaikka kuinka tähän panostettaisi. Ei etenkään jos työntekijöille maksetaan edes jotakuinkin järkevää palkkaa - nälkäpalkalla tuskin kukaan on halukas tekemään töitä kuukaisia tai jopa vuosia ja tosiasiassa on tällaissa työpajoissa työskentelevistä saa vain nimellistä palkkaa työmarkkinakorvauksen päälle (ts. muutamia euroja/työpäivä).

Sinänsä idea on toimiva tiettyyn rajaan saakka harjoitettuna, esim. Lappeenrannasta löytyy esimerkkinä LAPtuote-säätiö jossa työskentelee varsinaisen henkilökunnan ohella tukityöllistettyjä, kehitysvammaisia, mt-ongelmaisia, maahanmuuttajia sekä syrjäytymisuhan alla olevia nuoria etc. Mutta ei tämäkään säätiö kykene työllistämään kuin reilun sadan työntekijän verran porukkaa palkatun työvoiman lisäksi. Eikä toimintaa ole käytännössä mahdollista juurikaan laajentaa tila sekä työvoimaongelman tähden - työllistettäviä varmasti löytyisi mutta ei varoja palkata vakituista henkilökuntaa ohjaamaan heitä.

Eli käytännössä muitakin vaihtoehtoja on löydyttävä jos syrjäytyneet meinataan saada työllistettyä ja vaikka keinoja olisikin niin siitä huolimatta syrjäytymisuhan alle jäisi tuhansia (kymmeniä tuhansia) työiässä olevia ihmisiä. Enkä oikein usko, että kunnat tai erilaiset säätiöt kykenisivät työllistämään tällä tavalla huomattavan suurta joukkoa ihmisiä, etenkin kun nämä tällaiset paikat ovat ainakin kuntatasolla sellaisia joihin sijoitettavia varoja ollaan ensimmäisenä leikkaamassa.

LAPtuotetta vastaavia säätiöitä tai järjestöjä (joiden taustalta löytyy usein myös kunta) on likimain jokaisessa suuremmassa kaupungissa tai kuntayhtymässä, ja ymmärtääkseni huomattavan suuri osa niistä toimii jo nyt äärirajoilla. Halukkaita varmasti työntekijöiksi löytyisi mutta kenestä maksumies? Minusta on tietyllä tavalla väärin, että työllistettävä "pakotetaan" tällaiseen työhön muutaman euron päiväpalkalla - tietty päälle tulee työmarkkinakorvaus, Kelan tuki tjsp.

vlad.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
I

Minusta on tietyllä tavalla väärin, että työllistettävä "pakotetaan" tällaiseen työhön muutaman euron päiväpalkalla - tietty päälle tulee työmarkkinakorvaus, Kelan tuki tjsp.

Ongelma on järjestelmän perusteissa ja ideologisissa paineissa sen muuttamista vastaan.

Syyperusteinen sosiaaliturva ja "ei makseta makaamisesta" johtavat byrokraattiseen systeemiin, jonka lieveilmiönä on kannustinloukut ja pakkotyö tai koulutus. Soininvaaran perustulomallissa (kunhan oikea perustulotaso löytyy) on etuna se, että kaikki työ kannattaa, jolloin syrjääntymistä ei tapahdu nykymittakaavassa.

Ongelma on, että ideologisesti varsinkin oikealla on katsottu, että ”makaamisesta pidä maksaa” vaikka niin tehdään tosiaasissa nytkin, ja suuremmissa määrin. Onneksi asenteet on muuttumassa, sillä perustulomalli ei ole mikään uusi keksintö, mutta siinä on jotain vaikeasti hyväksyttävää ideologisesti, niin vasemmalla kuin oikealla.

Ja eikä sellasta muutosta voi tietenkään kerralla tehdäkään, mutta nyt näyttäs puheiden perustella ainakin kokoomuksessa olevan ymmärrystä jo tähän suuntaan menosta.

Toinen vaihtoehto estää syrjääntymistä on Tanskan malli, jossa irtisanomasuoja on olematon, mutta työttömyyskorvaus aluksi korkea, joka edesauttaa ”no panic” ilmapiiriä ja uudelleen työllistymistä. Tämä ei vain oikein käy Ay-liikeelle. Ay –liikehän on vakituisissa työsuhteissa olevien liike, jolla ei kauheasti ole tarjottavaa pätkätyöläisille tai muissa epätavallisissa työsuhteissa oleville. Ansioperusteista työttömyysturvaa pitäs uskaltaa käsitellä (joka ei tarkoita sen poistamista, mutta missä muodossa ja millä mallilla sen käyttö olisi tasapuolisempaa ja kansantaloudellisesti järkevämpää kuin nyt)

suomenoloissa ”täystyöllisyys” on jotakuinkin sellanen 4,5% työttömyys, ja tämä’ porukka onkin sitten sosiaalisesti niin moniongelmaisia, että heidän auttamisekseen on oltava näitä järeämpiä sosiaalituen muotoja. Mutta jos tähän porukkaan vajoaminen kyetään estämään muulla järjestelmällä, niin resurssit /ihminen nousisivat tälläkin sekotorilla.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ongelma on, että ideologisesti varsinkin oikealla on katsottu, että ”makaamisesta pidä maksaa” vaikka niin tehdään tosiaasissa nytkin, ja suuremmissa määrin. Onneksi asenteet on muuttumassa, sillä perustulomalli ei ole mikään uusi keksintö, mutta siinä on jotain vaikeasti hyväksyttävää ideologisesti, niin vasemmalla kuin oikealla.
Omasta puolestani olisin valmis hyväksymään kansalaispalkan. Tasasumma jokaiselle kuussa kouraan muista tuloista riipumatta ja sillä on sitten pitkälle pärjättävä. Sosiaalitoimen harkinnanvarainen tuki ja jotkin muut tukimuodot olisivat tällöinkin mahdollisia jossain laajuudessa, mutta olennainen osa sosiaalituista tilitettäisiin siis kansalaispalkan muodossa.

Eräs järjestelmän eduista olisi, että sosiaalipuolen byrokratiaa voitaisiin ainakin jossain määrin ohentaa. Järjestelmä olisi periaatteessa hyvin kustannustehokas. Toisaalta pitää huomioida, että pieni osa sosiaalitoimen nykyasiakkaista on niitä jotka eivät pärjää minkään systeemin vallitessa. Ihan sama mitä tukia annetaan ja kuinka paljon, mikään ei kuitenkaan riitä. Nämä perässävedettävät onnistuvat aina ryssimään asiansa ja jättämään vuokrat maksamatta ja niin päin pois.

Ymmärrän niitäkin näkemyksiä, joiden mukaan kansalaispalkka on väärin jos sitä maksettaisiin myös tavallisille hyvin toimeen tuleville ihmisille, äveriäistä puhumattakaan. Toisaalta tällaisen systeemin perusperiaatteet olisivat kiistattoman selkeät. Lisäksi yhteiskunnalla on lukuisia mahdollisuuksia tasoittaa kaikille maksettavaa kansalaispalkkaa erinäisillä tulonsiirroilla, joita nyky-yhteiskunnassa sovelletaan muutenkin siellä täällä. Valtio antaa nytkin oikealla kädellä ja kiskoo saman tien vasemmalla takaisin (vasen ja oikea eivät hae tässä yhteydessä poliittista rinnastusta, vaikka mahdollisesti voisivatkin).
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
O... sosiaalipuolen byrokratiaa voitaisiin ainakin jossain määrin ohentaa......

...

Ymmärrän niitäkin näkemyksiä, joiden mukaan kansalaispalkka on väärin jos sitä maksettaisiin myös tavallisille hyvin toimeen tuleville ihmisille, äveriäistä puhumattakaan....

Sosiaalipuolen byrokratiaa voitaisiin ohentaa hyvin merkittävästi kun kaikki pienet etuusmaksut poistuisivat, joita on epäilemättä suurin osa kelankin toiminnasta. Kaalepin olisi turha mennä fattaan, kun mitään tukia ei enää annettaisi harkinnanvaraisesti, ellei sitten kyse olisi jostain hyvin poikkeuksellisesta.

Vakituisesti työssä käyville ei maksettaisi yhtään mitään, vaan kyse olisi puhtaasti laskennallisesta asiasta. Rahaa saisi vain, mikäli tulot olisivat alle jonkun kynnysrahan.

Tietenkin demari voi esittää asian niin, mutta se ei tee sitä todeksi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ymmärrän niitäkin näkemyksiä, joiden mukaan kansalaispalkka on väärin jos sitä maksettaisiin myös tavallisille hyvin toimeen tuleville ihmisille, äveriäistä puhumattakaan. Toisaalta tällaisen systeemin perusperiaatteet olisivat kiistattoman selkeät. Lisäksi yhteiskunnalla on lukuisia mahdollisuuksia tasoittaa kaikille maksettavaa kansalaispalkkaa erinäisillä tulonsiirroilla, joita nyky-yhteiskunnassa sovelletaan muutenkin siellä täällä.

Itse olen pohtinyt myös tätä kansalaispalkkakeskustelua. Jos kansalaispalkkaan mentäisiin, pitäisi minusta tehdä niin, että tietyn palkkatulon jälkeen kansalaispalkan osuus alkaa pienentyä tietyllä prosentilla. Eli esim. niin, että palkkarajan ylitetävä summa pienentää kansalaispalkan suuruutta vaikkapa puolet ylittävän summan suuruudesta.

Eli esim. (luvut ihan hatusta vedettyjä, ja vain tätä esimerkkiäni selittääkseni):

Kansalaispalkka 400€/kk. Palkkaraja 1000€/kk. Palkkaa tulee 1500€.

Palkkarajan ylittävä palkkatulo = 500€
Kansalaispalkasta vähennetään puolet tästä, eli 250€

Käteen tulee:
Palkka = 1500€
Alennettu kansalaispalkka = 400€ - 250€ = 150€

Eli yhteensä 1650€.

Tietyssä vaiheessa tulee sitten raja, jonka jälkeen kansalaispalkkaa ei yksinkertaisesti enää saa. Tässä tapauksessa se olisi 1800€/kk.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Eli esim. niin, että palkkarajan ylitetävä summa pienentää kansalaispalkan suuruutta vaikkapa puolet ylittävän summan suuruudesta.

ei sen tartte olla noin monimutkaista, koska tuo homma hoituu verotuksella (joka on perustulomalin olennainen osa).

Perustuloa maksettaisiin kuukausittain jokaiselle täysi-ikäiselle Suomessa asuvalle Suomen kansalaiselle.
Verotus muuttuisi kaksiportaiseksi, jossa alle 60 000 euron vuosituloansioista (5000 € / kk) maksettaisiin 39 % veroa ja sen ylittävistä ansioista 49 % (summa sisältää valtion- ja kunnallisverotuksen). Näennäisen korkeasta veroprosentista huolimatta pienituloisten ja useimpien keskituloisten todellinen veroprosentti laskisi, sillä he saisivat työtulojen lisäksi myös perustulon. Esimerkiksi 2500 euroa kuukaudessa saavalle palkansaajalle jäisi käteen 1965 euroa.
Ansiosidonnaiset etuudet sovitettaisiin perustulojärjestelmään siten, että käteen jäävät tulot säilyvät nykyisellään.
Perustulo kaventaisi työn ja pääomatulojen verotuksen välistä eroa. Yksityishenkilön pääomatuloverotukseksi tulisi 32 %. Ympäristöverotusta korotetaan miljardilla eurolla. Näillä muutoksilla mahdollistetaan se, että työn todellinen verotus laskee useimmilla ihmisillä.

Vihreiden perustulomalli on kokonaisuudessaan täällä
http://www.vihreat.fi/fi/perustulo


Soininvaaralla on kompromissiesitys, jonka voi lukea täältä
http://www.soininvaara.fi/2008/09/15/perustulo-olisi-yksinkertaisin/

Suosittelen, kanttaa lukea, jos asia kiinnostaa. Soininvaara on kuitenkin näitä asioita eniten tässä massa pohtinut ja laskenut
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Itse olen pohtinyt myös tätä kansalaispalkkakeskustelua. Jos kansalaispalkkaan mentäisiin, pitäisi minusta tehdä niin, että tietyn palkkatulon jälkeen kansalaispalkan osuus alkaa pienentyä tietyllä prosentilla. Eli esim. niin, että palkkarajan ylitetävä summa pienentää kansalaispalkan suuruutta vaikkapa puolet ylittävän summan suuruudesta.

-- saksenkuva -- saksenkuva --

Tietyssä vaiheessa tulee sitten raja, jonka jälkeen kansalaispalkkaa ei yksinkertaisesti enää saa. Tässä tapauksessa se olisi 1800€/kk.
Ihan asiallinen pohdinta, mutta näissä malleissa on aina melkoinen syynääminen jos haluaa minimoida kannustinloukkujen syntymisen. Kannustinloukku on jossain muodossa aina olemassa jos tuet riippuvat tuloista. Vallankumoukselliselta tuntuva ajatus kansalaispalkasta joka ainoalle Suomen kansalaiselle poistaisi tältä osin kannustinloukkukysymyksen kokonaan. Kuten edellä mainitsin, valtiolla on paljon keinoja tasata tätä rahanjakoa verotuksella ja tulonsiirroilla.
 

Epäilen vahvasti tuollaisen kansalaispalkan toteutumismahdollisuuksia. Mikäli jokainen toimeentulotukeen oikeutettu hakisi sitä, niin järjestelmä olisi nesteessä. Säästöä toki syntyisi turhan byrokratian karsiutuessa (mikäli niin todella kävisi)

Minkä suuruiseksi tuo kansalaispalkka sitten muodostuisi? Olisiko se samaa luokkaa kuin tällä hetkellä toimeentulotuki + asumistuki + mahd. lääkkeet = yli 1000euroa/kk.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ihan asiallinen pohdinta, mutta näissä malleissa on aina melkoinen syynääminen jos haluaa minimoida kannustinloukkujen syntymisen. Kannustinloukku on jossain muodossa aina olemassa jos tuet riippuvat tuloista.

Totta joka sana. Paljonhan tuota joutuisi varmasti hiomaan fiksumpien ihmisten toimesta. Tuo oli vain yksinäinen visio muiden joukossa.

Mainitaan sen verran, että itse en ole kansalaispalkan kannattaja. Esitin vain näkemyksen siitä, että millainen sen about pitäisi olla, jos sellainen kuitenkin kaikesta huolimatta tulisi. Sen sijaan jonkinlainen sosiaaliturvan/-etuuksien uudistaminen olisi kyllä varmasti tarpeen juurikin byrokratian poistamiseksi. Minusta esimerkiksi opintotuen ja peruspäivärahan voisi korvata yhdellä tuella.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Epäilen vahvasti tuollaisen kansalaispalkan toteutumismahdollisuuksia. Mikäli jokainen toimeentulotukeen oikeutettu hakisi sitä, niin järjestelmä olisi nesteessä. Säästöä toki syntyisi turhan byrokratian karsiutuessa (mikäli niin todella kävisi)

Minkä suuruiseksi tuo kansalaispalkka sitten muodostuisi? Olisiko se samaa luokkaa kuin tällä hetkellä toimeentulotuki + asumistuki + mahd. lääkkeet = yli 1000euroa/kk.
Kansalaispalkkaa ei haettaisi erikseen vaan se tipahtaisi tilille pyytämättä. Palkan suuruuteen en ota sen täsmällisempää kantaa. Idea ei ole tietenkään omani, vastaavan tapaisia visioita on pyöritelty eri foorumeilla jo pitkään.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
lukaseppa ensin vaikka yllä mainitut linkit
http://www.vihreat.fi/fi/perustulo

ja Soininvaaran kompromissiesitys
http://www.soininvaara.fi/2008/09/15...ksinkertaisin/

perustulo ei ole syyperusteinen, eli sitä ei hajeta mistään


Jälkimmäinen linkki ei auennut.

Tuosta ensimmäisestä kuitenkin
Perustulo korvaisi sellaisenaan kaikki sosiaaliturvan vähimmäisetuudet lukuun ottamatta kansaneläkettä. Toimeentulotuki ja asumistuki säilyisivät perustulon lisänä tarpeen mukaan.

Eli toimeentulotuki ja asumistuki säilyisivät perustulosta huolimatta. On selvää, että kukaan omillaan asuva ei tule toimeen tuolla 440e/kk, jolloin asumistukea ja mahdollisesti toimeentulotukea on maksettava jatkossakin.

Yhteiskunnalle perustulomalli tulisi kalliimmaksi. Mistä se otettaisiin pois?
 

Tobias

Jäsen
Mikä olisi perustulon inflatorinen vaikutus talouteen? Paljonko reaalinen ostovoima kasvaa tilanteessa, jossa toteutetaan sanan varsinaisessa merkityksessä tulojen yleiskorotus?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kannatan perustuloa, mikäli samalla siirrytään pääoma- ja tuloveron osalta samaan kiinteään veroprosenttiin ja byrokratiaa yksinkertaistetaan rankasti.

Näkisin, että joku systeemi missä 700 egeä jokaiselle ja kaikesta muusta tienatusta rahasta maksetaan sitten vaikka 25% veroa.

Tuolla 700€ egellä on sitten maksettava kaikki safkat, vaatteet yms. ja sairaalakulut johonkin rajaan asti, niin että mitään 20€ kuitteja ei lähetellä kelaan. Liittäisin tähän samaan vielä reseptilääkkeiden suuremman alennuksen, liki ilmaisuuden ja eläkeläisille antaisin ne ilmaiseksi. Mm. opintotuesta luopuisin samalla kokonaan ja asumistuen ehtoja kiristäisin rankasti. Lapsilisät säilyttäisin.

Mikäli valtion verotulot tuon jälkeen laskevat liikaa, niin nostetaan ALVia tai muita kulutusveroja.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
ketju perustulokeskustelulle on sikäli väärä, että demareita ajatus ei ole koskaan kiinnostanut. Demareilla on niin isot kytkökset Ay-liikkeeseen, että ansiosidonnaisesta keskusteleminen on mahdotonta ja syyperusteinen sosiaalituki on saavutettu etu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös