Jos työajan ulkopuolella käsitellään asioita, joilla on vaikutusta tuleviin työtehtäviin ja/tai omaan asemaan työyhteisössä, silloin se ei ole vain oma päätös.On ihan oma päätös, lukeeko niitä työpaikan meilejä illat ja yöt läpeensä.
Jossain kovapalkkaisissa johtotehtävissä on mielestäni oletettavaakin, että työasioita hoidetaan myös illalla tai viikonloppuisin. Se näkyy sitten palkassa ja vastuissa. Toinen asia on suorittavan portaan tietotyöläiset, opettajat, toimihenkilöt ym, joilla palkka on ennalta sidottu tiettyihin tunteihin tai kellonaikoihin.
Tietotekniikan kehittyminen on luonut uudenlaisen tilanteen, kun mitä tahansa työhön liittyvää asiaa voi kysyä parin sekunnin näpyttelyllä. Aiemmin piti soittaa, jolloin tietysti erilaisten pienten asioiden selvittely oli pakko siirtää seuraavaan päivään tai hoitaa puhelimitse. Kynnys yhteydenottoon oli huomattavasti korkeampi.
Yritän tässä nyt maalata sitä maisemaa, joka monella tietotyöläisellä on tämän päivän työelämässä. Pidän vähän naiivina tuollaista ajatusta, että senkus revit vain laitteista johdot seinästä ja no problem.
Monelle ihmiselle työpaikka ja urakehitys on elämän peruskiviä, joiden vuoksi ollaan valmiita venymään myös sellaisiin asioihin, joihin ei paperilla ole velvoitetta. Silloin ne tehdään vaikka hammasta purren. Erittäin suuri osa työpaikoista jaetaan henkilösuhteilla, ja tämä luo tietysti tilanteen, jossa halutaan olla "hyvä tyyppi" ja "joustava työntekijä". Ihan jo työntekijöiden henkisen hyvinvoinnin takia voi olla perusteltua rukata asiaankuuluvat pelisäännöt sille, miten ja minkä verran työajan ulkopuolella saa ja voi olla yhteyksissä.