Pisin Kääpiö 186cm
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Menee otsikosta sivuun, mutta pakko kysyä kun tällainen väite esitetään: Miten perustelet näkemyksesi, että ruoan arvonlisäveron alennus tuntuu maataloustuottajien lompakossa? Itse arvioin, että jos kuluttajan lisäksi joku muu pääsee alv-alesta osingoille, niin ne ovat vähittäiskauppa ja elintarviketeollisuus, ja juuri tässä järjestyksessä.Sen verran on pakko heittää suolaa soppaan, notta eipä tuo ruoan arvonlisäveron alennus juurikaan kuluttajien kukkarossa tunnu. Hinnat pysyvät kaupassa samoina, veronalennus tuntuu maataloustuottajien lompsassa.
Tuottajat (tai tuottajajärjestöt heidän puolestaan) eivät määrittele itsenäisesti tuottamansa viljan, maidon, vihannesten tai lihan hintaa. Osittainen poikkeus on suoramyynti ja torikauppa, mutta koko elintarvikesektoria ajatellen tämän merkitys on hyvin pieni.
Arvonlisävero ei ole myöskään raha jonka myyjä maksaa, sen maksaa aina ostaja. Jos minä valmistan vaikkapa pihatonttuja ja veroton myyntihintani tuotteelle on 100e/kpl, niin (EU:n alueen + Norjan ulkopuolelle tehtävä veroton kauppa pois lukien) loppuasiakashintaan lisätään alv 22%. Näin pihatontun verollinen loppuasiakashinta on 122e. Mikäli valtio päättäisi yllättäen laskea pihatonttujen alvia vaikkapa 15 prosenttiin, niin uusi verollinen hinta on 115e. Näin tilanteessa, jossa a) samanlaisia tonttuja valmistaa moni naapurikin, ja itse asiassa muutama kymmenen tuhatta muutakin pihatonttuyrittäjää, ja b) joku ulkopuolinen taho määrittelee sen mitä tuotteista milloinkin maksetaan pihatonttuyrittäjälle. Tämä on tilanne maataloudessa. Todellisessa pihatonttubisneksessä alv-ale mitä ilmeisimmin tippuisi yrittäjän kukkaroon, olettaen että kauppa käy samaan tahtiin hieman korkeammallakin katteella, mutta maatalousyrittäjällä ei ole mahdollisuutta spekuloida arvonlisäveron vaikutuksella tuottajahintaan.