Ihan vinkkinä vain että ei varmaan kannata lähteä kyseenalaistamaan kenenkään taloustietämystä silloin kuin oma tietämys ei riitä edes tajuamaan että veronkevennykset eivät tarkoita automaattisesti valtion tulojen pienentymistä. Ymmärrän hyvin että Jatkoajankin vasemmistosiiven taloustieteen ymmärrys on hyvin heikkoa ja pohjautuu pitkälti punapropagandaan mutta jotain rajaa tähänkin kiitos..
Tässä veronkevennyskeskustelussa ei voida varmentaa, mikä osuus verokertymän kasvusta on hyvien suhdanteiden tuomaa tulojen lisäystä ja mikä verokevennysten aiheuttamaa taloudellisen toimeliaisuuden lisääntymistä.
Optimia verojen määrää voidaan haarukoida karkeasti esimerkiksi lineaarisella optimoinnilla. Jokainen differentiaalilaskentaa taitava osaa tämän puolen. Mutta oikeiden lähtöarvojen arviointi on lähinnä arvausta.
Arvaukseni on, että jossain vaiheessa verokertymän määrä BKT:n kasvusta huolimatta alkaa laskea. Silloin ollaankin perinmmäisten kysymysten äärellä. Vaitoehtoja on käsittääkseni viisi:
1. Seurata verokertymän kehitystä palveluiden takaamiseksi. Veroja on oltava valmis myös korottamaan. Se on silti halvempaa kuin velan otto. Velka kun on vain siirrettyä veroa lisänä korkomenot.
2. Tehostaa julkisen sektorin toimintaa. Mistä voidaan tehostaa? Havaintoni on, että ns. suorittava porras tekee työtään monilla sektoreilla aivan äärirajoillaan. Tätä tukevat myös kansainväliset tehokkuustutkimukset. Vaikealta tuntuu karsia sieltä päästä.
Kuntia voidaan yhdistää vielä pontevammin. Kuntien valtionavut tulisi korvamerkitä, jotta kalliita päällekkäisiä toimintoja saadaan järkeistettyä. Terveydenhoidon kapeita erikoisaloja voidan keskittää harvempiin sairaaloihin. Hallintoa voisi keventää paljonkin mutta juuri nämä toimihenkilöt ovat Kokoomuksen ydinkannattajakuntaa.
3.Ulkoistaa ja yksityistää? Jokainen autonsa katsastanut tietää, että yksityistäminen on nostanut hintoja reilusti. Vastoin oikeiston hokemaa yksityinen sektori esimerkiksi koulutus- ja terveyspalvelujen tuottajana on osoittautunut kaikkialla maailmassa kalliiksi ja tehottomaksi. Joten verovarojen säästöä on pitää valtaosa näistä palveluista julkisina.
4. Korottaa asiakasmaksuja. Ongelma on, mistä köyhä maksaa ja miten varallisuutta kontrolloidaan? Kontrollikin maksaa.
5. Antaa julkisten palvelujen rapistua.
Mitä olen tähän ikään mennessä oppinut? Ihminen, minä muiden mukana, on nerokas rationalisoimaan toiveensa ja pelkonsa luonnonlain omaisiksi tosiasioiksi. Jos jollain toisella ihmisellä on vastakkaisia toiveita ja pelkoja niin hän on kapitalisti/vasuri/riistäjä/kommari. (Tarpeeton yliviivataan)