Purku, irtisanominen.. Vaikka settisi oli ihan jees, niin laitas nyt nää käsitteet edes oikein.
Sorry, törkeä asiavirhe jonka varsin asiallisesti korjasit. Kiitos.
No jos nyt on vähääkään seurannut politiikan peliä Kekkosen jälkeen on huomannut ettei politiikka juuri muuksi muutu on siellä kuka hyvänsä. Valtiosihteerit sitä valtaa pitävät ja valtionvarainministeriön askelmerkein mennään. Eli samat leikkaukset on edessä vaikka mitä puhuvat oppositiossa. Tavoite on kaikilla valta ja ministeriauton kyyti.
Valtiosihteerit on poliittisia avustajia jotka vaihtuu ministerien/hallitusten mukana, ei heillä ole mitään varsinaista laajempaa valtaa, he ovat lobbareiden kontaktipiste josta viesti suodatetaan ministerille.
Jos tarkoitit virkamiehiä niin sitten olen samaa mieltä.
Ai vähän niin kuin Islannissa? Pääomat tietysti saadaan piilotettua Maltalle ja ties minne, oli hallituksessa pelkät porvarit tai vasemmisto.
Ai vähän niinkuin Portugalissa, Espanjassa, Kreikassa tai Irlannissa? Kaikissa näissä maissa vasemmisto oli toteuttamassa kriisiä, yhdessä oikeiston kanssa vuorotellen ja/tai yhdessä.
Ja hassua että mainitsit Islannin, siellä vedettiin ns. seinään oikeisto-demarit sinipunahallituksella. Eli tilanteen aiheuttaja ja ratkaisija oli osaltaan sama taho.
Siitä olen samaa mietlä että Islannin malli on oikeasti hyvä, jos pankit ryssii niin ne annetaan mennä nurin, näin toimii markkinatalous. Euroopassa ongelma oli pankkien rakenteellinen soluttautuminen kaikkialle yhteiskunnassa ja siksi niitä ei voinut ihan yhtä helposti antaa kaatua. Niin ja Islanti haistatti vitut ulkomaisille kaatuneiden pankkien velkojille mutta se on eri asia.
Sipilän hallituksen kaikkien sekoilujen jälkeen äänestäjille alkaa selvitä, että SDP on uskottava ja parempi vaihtoehto sille. Luulen, että seuraavassa gallupissa SDP ohittaa Kepun kannatusluvuissa ja persujen kannatus jatkaa laskuaan.
SDP on uskottavampi vaihtoehto? Ottaen huomioon että SDP:n varjobudjetti tulee vasta parin viikon päästä osaat jo tämän kertoa? Good call.