Sosialidemokraatit – SDP

• 1 585 954
  • 12 173
Mielestäni vähäosaisten asioiden ajamisesta demareiden ei kannata missään nimessä luopua. Heidän asioiden ajaminen sopii erinomaisesti demareiden arvopohjaan, heitä on kuitenkin Suomessa noin 900.000 ja lisäksi keskiluokkakin haluaa edelleen, että vähäosaisista pidetään huolta. Sen sijaan kannattaa päivittää mallia, jolla vähäosaisista huolehditaan ja lakata "syyllistämästä" niitä, jotka etupäässä tuottavat resurssit vähäosaisten huolehtimiseen. Päinvastoin, tulisi panostaa siihen, että Suomeen syntyisi mahdollisimman paljon niitä, jotka tuottavat resurssit hyvinvointiyhteiskunnalle.

Samaa mieltä, tosin en tiedä voivatko demarit luopua vähäosaisten asioiden ajamisesta kun he eivät mielestäni kovin uskottavasti niitä aja. Anyway, ainakaan minä en äänestä vaaleissa sen mukaan kuka ehdokas ja puolue parhaiten ajaisi minun etujani. Mielestäni puolueiden ei kuulu olla etujärjestöjä. Sen sijaan oletan että politiikassa kiinnitetään erityistä huomiota sellaisten ryhmien asioihin jotka eivät itse ilman politiikkaa pärjää. Yksi sellainen ryhmä ovat vammaiset joiden ei voi olettaa huolehtivan itse (ainakaan täysin) omasta toimeentulosta, siksi on lainsäätäjälle jo moraalinenkin tehtävä turvata heille säällinen toimeentulo.

Mitä demareihin muuten tulee, niin minusta on heidän kansainvälisestä arvopohjastakin katsoen käsittämätöntä että Suomen demarit vastustavat työntekijöiden vapaata liikkumista maan rajojen yli. Sen lisäksi kyseinen linja on demografisesti kestämätön, Suomeen kun ei ole oletettavissa sellaista väestön sikiämistä että huoltosuhdetta (työikäiset vs.passiiviväestö) ilman mittavaa maahanmuuttoa korjattaisiin edes siedettäväksi.

Fordél

Jäsen
Samaa mieltä, tosin en tiedä voivatko demarit luopua vähäosaisten asioiden ajamisesta kun he eivät mielestäni kovin uskottavasti niitä aja. Anyway, ainakaan minä en äänestä vaaleissa sen mukaan kuka ehdokas ja puolue parhaiten ajaisi minun etujani. Mielestäni puolueiden ei kuulu olla etujärjestöjä. Sen sijaan oletan että politiikassa kiinnitetään erityistä huomiota sellaisten ryhmien asioihin jotka eivät itse ilman politiikkaa pärjää. Yksi sellainen ryhmä ovat vammaiset joiden ei voi olettaa huolehtivan itse (ainakaan täysin) omasta toimeentulosta, siksi on lainsäätäjälle jo moraalinenkin tehtävä turvata heille säällinen toimeentulo.

Täysin samaa mieltä tästä. Mua häiritsee puoluetoiminta aina silloin, kun toiminnasta paistaa läpi tämä etujärjestömäisyys. Demareilla tämä asia paistaa ehkä selvimmin läpi. Keskustalla on monesti vähän samaa vikaa. Itsekään en äänestä sen perusteella, että mikä puolue ajaa minun etujani. Kärjistetysti sanottuna mun asioita ei tarvitse ajaa, sillä mulla on asiat oikein hyvin. Arvostan sitä, jos puolue pystyy katsomaan kokonaisuutta ja ajamaan politiikkaa, jossa syntyy paras kokonaisratkaisu. Koska julkisen vallan tehtävänä on huolehtia niistä, jotka eivät itse pysty täysimääräisesti huolehtimaan asioistaan, korostuu kokonaisratkaisussa aina näiden väestöryhmien asema.

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Päivän hesarin mukaan vihreät hengittävät 1,8 prosenttiyksikön päässä demareista viimeisimmässä kannatusmittauksessa. En nyt sitten osaa sanoa, että kumpi noista puolueista on suomen taloudelle pahempi katasrofi.

Fordél

Jäsen
Päivän hesarin mukaan vihreät hengittävät 1,8 prosenttiyksikön päässä demareista viimeisimmässä kannatusmittauksessa. En nyt sitten osaa sanoa, että kumpi noista puolueista on suomen taloudelle pahempi katasrofi.

Mun mielestä näistä kahdesta vihreät katsoo tulevaisuuteen ja esittävät paljon perusteltuja uudistuksia, joilla olisi mahdollista nousta tästäkin suosta. Sen sijaan demarit haikailevat entiseen ja tuntuvat jarruttavan uudistamista, mikä ei paranna mahdollisuuksia uuteen kasvuun.

Mun mielestä näistä kahdesta vihreät katsoo tulevaisuuteen ja esittävät paljon perusteltuja uudistuksia, joilla olisi mahdollista nousta tästäkin suosta. Sen sijaan demarit haikailevat entiseen ja tuntuvat jarruttavan uudistamista, mikä ei paranna mahdollisuuksia uuteen kasvuun.

...mistä on hyvänä esimerkkinä esim. tämä SDP:n kansanedustajan Tytti Tuppuraisen kirjoitus perustulosta. Perustuloon toki liittyy paljon epävarmuustekijöitä ja kritisoitavaakin mutta on jotenkin niin "demarimaista" nähdä vaivaa sen eteen että tyrmää jonkin ehdotetun uudistuksen sen sijaan että esittäisi itse jotain.

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
...mistä on hyvänä esimerkkinä esim. tämä SDP:n kansanedustajan Tytti Tuppuraisen kirjoitus perustulosta
Boldaus oma.

Onko vain omaa kuvitelmaa, vai mitä, mutta minun silmääni Tuppurainen on ollut paljon esillä vaalien jälkeen. SDP taitaa ajaa uutta naista politiikan huipulle urpilaisten ja kumpulanatrien(oli hänkin varsin paljon esillä ennen europarlamenttiin siirtymistään) tilalle.

Boldaus oma.

Onko vain omaa kuvitelmaa, vai mitä, mutta minun silmääni Tuppurainen on ollut paljon esillä vaalien jälkeen. SDP taitaa ajaa uutta naista politiikan huipulle urpilaisten ja kumpulanatrien(oli hänkin varsin paljon esillä ennen europarlamenttiin siirtymistään) tilalle.

Kyllä olen saman pannut merkille. Olettaisin Tuppuraisen olevan Rinteen suojatteja, samoin kuin Sanna Marin joka oli myös aktiivisesti kaatamassa Urpilaista - Tuppuraisesta en tiedä. Tytti Tuppurainen oli muuten myös SDP:n vaalipäällikkö viime kevään eduskuntavaaleissa. Katastrofaalista tulosta ei vissiin ole siitä huolimatta ilmeisesti hänen piikkiin laitettu kun kovasti työntöä eteenpäin on, kuten ei toki Antti Rinteenkään.

Fordél

Jäsen
Boldaus oma.

Ihan oikea havainto. Tosin mielestäni näin tapahtui jo ennen vaaleja. Tuppurainen oli vaalikauden lopussa enemmän esillä esm. tv:ssä kuin mitä vaalikauden aikana, jolloin häntä ei juuri muualla näkynyt kuin Hki-Oulu välisillä lennoilla...

Ihan oikea havainto. Tosin mielestäni näin tapahtui jo ennen vaaleja. Tuppurainen oli vaalikauden lopussa enemmän esillä esm. tv:ssä kuin mitä vaalikauden aikana, jolloin häntä ei juuri muualla näkynyt kuin Hki-Oulu välisillä lennoilla...

...pakko olla jotain tekemistä viime kesänä tapahtuneen puheenjohtajavaihdoksen kanssa.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
...mistä on hyvänä esimerkkinä esim. tämä SDP:n kansanedustajan Tytti Tuppuraisen kirjoitus perustulosta. Perustuloon toki liittyy paljon epävarmuustekijöitä ja kritisoitavaakin mutta on jotenkin niin "demarimaista" nähdä vaivaa sen eteen että tyrmää jonkin ehdotetun uudistuksen sen sijaan että esittäisi itse jotain.
Olipa helvetin tyhmä kirjoitus. Perustulo tyrmättiin, koska mahdollisesti yksi perustulon puolesta -argumentti ei välttämättä pidäkään paikkaansa. Muut argumentit toki tehokkaasti Tytti sivuutti. Loppuun vielä kirjoittaa, että pitäisi harkita veronalennuksia. Demarit ajamassa veronalennuksia? Uskoo kun näkee.

Vihreitä tulee dissattua, mutta perustulo-mallissa he ovat oikeassa mielestäni.

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Perustulo toimisi ihan hyvin, jos valtio säästäisi siinä. Valitettavasti päättäjät ovat itse vahvasti identifioituneet julkisen sektorin työntekijöiksi. Perustulo oikein toteutettuna merkitsi valtavia työvoiman vähennyksiä julkisella puolella. Vasta kun ko. malli voidaan toteuttaa siten, että se lisää julkisen sektorin työpaikkoja, saattaa se kelvata maamme eliitille.

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Kyllä olen saman pannut merkille. Olettaisin Tuppuraisen olevan Rinteen suojatteja, samoin kuin Sanna Marin joka oli myös aktiivisesti kaatamassa Urpilaista - Tuppuraisesta en tiedä. .
Omissa kirjoissani Marinista on kovaa vauhtia tulossa nuorempi versio Pia Viitasesta. Kumpikin sinänsä taitavia poliittisia opportunisteja ja vakiräksyttäjiä, Viitanenhan taidetaan tunteakin räksytystaidostaan, ja Sanna on ehtinyt jo muutamaan kertaan haukkua pahat porvarit.

Fordél

Jäsen
Omissa kirjoissani Marinista on kovaa vauhtia tulossa nuorempi versio Pia Viitasesta. Kumpikin sinänsä taitavia poliittisia opportunisteja ja vakiräksyttäjiä, Viitanenhan taidetaan tunteakin räksytystaidostaan, ja Sanna on ehtinyt jo muutamaan kertaan haukkua pahat porvarit.

Eikat nyt sentään. En jaksa uskoa, että Marinista tulee samanlaista undulaattia kuin Viitasesta. Nuorena vihaisena naisena varmasti räksyttää nyt, mutta kun ikää karttuu ja valta kasvaa, Marinkin taatusti rauhottuu. Pidän häntä kuitenkin astetta paria fiksumpana tapauksena kuin Viitasta, joka ei kyllä paljon hurraa huutoja aiheuta. Marin tulee taatusti tekemään kovemman poliittisen uran kuin Viitanen, jonka uran tähtihetki lienee viime hallituksen ministeriys.

Ja Marinin fiksuudella en tarkoita, että olisin hänen kanssa samoilla linjoilla mitä tulee politiikkaan.

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Eikat nyt sentään. En jaksa uskoa, että Marinista tulee samanlaista undulaattia kuin Viitasesta. Nuorena vihaisena naisena varmasti räksyttää nyt, mutta kun ikää karttuu ja valta kasvaa, Marinkin taatusti rauhottuu. Pidän häntä kuitenkin astetta paria fiksumpana tapauksena kuin Viitasta, joka ei kyllä paljon hurraa huutoja aiheuta. Marin tulee taatusti tekemään kovemman poliittisen uran kuin Viitanen, jonka uran tähtihetki lienee viime hallituksen ministeriys.

Ja Marinin fiksuudella en tarkoita, että olisin hänen kanssa samoilla linjoilla mitä tulee politiikkaan.
Toki näinkin. Mutta itse näen Marinissa samanlaisen opportunistin(tietty yleistä poliitikoilla) ja räksyttäjän kuin Viitasessa. Älykkäämpihän Marin näistä kahdesta on, ja voidaan tosiaan varmuudella sanoa, että hänen urastaan tulee Viitasen vastaavaa parempi.

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Mielestäni vähäosaisten asioiden ajamisesta demareiden ei kannata missään nimessä luopua. Heidän asioiden ajaminen sopii erinomaisesti demareiden arvopohjaan, heitä on kuitenkin Suomessa noin 900.000 ja lisäksi keskiluokkakin haluaa edelleen, että vähäosaisista pidetään huolta. Sen sijaan kannattaa päivittää mallia, jolla vähäosaisista huolehditaan ja lakata "syyllistämästä" niitä, jotka etupäässä tuottavat resurssit vähäosaisten huolehtimiseen. Päinvastoin, tulisi panostaa siihen, että Suomeen syntyisi mahdollisimman paljon niitä, jotka tuottavat resurssit hyvinvointiyhteiskunnalle.

900K vähäosaista? Löytyykö linkkiä tähän? Mielellään jotain muuta kuin käppyrät suhteellisesta köyhyydestä jotka ovat täyttä fuulaa.

Kyllä olen saman pannut merkille. Olettaisin Tuppuraisen olevan Rinteen suojatteja, samoin kuin Sanna Marin joka oli myös aktiivisesti kaatamassa Urpilaista - Tuppuraisesta en tiedä. Tytti Tuppurainen oli muuten myös SDP:n vaalipäällikkö viime kevään eduskuntavaaleissa. Katastrofaalista tulosta ei vissiin ole siitä huolimatta ilmeisesti hänen piikkiin laitettu kun kovasti työntöä eteenpäin on, kuten ei toki Antti Rinteenkään.

Tuppurainen on Rinteen tukijoita ja sanoisin että hän on Rinteen nostama eturiviin sopiva naispoliitikko houkuttelemaan demarien suurinta äänestäjäjoukkoa eli keski-ikäisiä naisia joita hieman harmittaa Jutan kohtelu. Se että Tuppurainen oli demarien vaalipäällikkö ay-taustaisen puoluesihteerin sijaan kertoo paljon, monessakin suhteessa.

Sanna Marin on taas melkein paistovalmis vasemmistoliittolainen joka ei istu oikein mitenkään Rinteen ay-rinkiin, esim. perustulossa menee näkemykset todella vahvasti ristiin ay-ringin kanssa. En laskisi häntä mitenkään ns. rinneläiseksi.

Perustulo toimisi ihan hyvin, jos valtio säästäisi siinä. Valitettavasti päättäjät ovat itse vahvasti identifioituneet julkisen sektorin työntekijöiksi. Perustulo oikein toteutettuna merkitsi valtavia työvoiman vähennyksiä julkisella puolella. Vasta kun ko. malli voidaan toteuttaa siten, että se lisää julkisen sektorin työpaikkoja, saattaa se kelvata maamme eliitille.

Tämä. Perustulo toimii paperilla hyvin mutta käytännössä vaatii tuhansien kela-tätien/setien kenkimistä jotta siitä saataisin tehot irti. Kuka oikeasti uskoo siihen että poliitikot olisivat tähän valmiita? Perustulomalli on mielenkiintoinen ajatus ja teoriassa varsin suositeltava mutta se vaatisi 1) tasaveron (tai ainakin paljon lineaarisemman verotuksen esim. kahdella veroportaalla) 2) tuhansien tarpeettomiksi tulevien julkisen sektorin ihmisen irtisanomisen ja 3) riittävän matalan tason jotta siitä ei tulisi tuloloukku ja työllistymisen estäjä.

Pahoin pelkään että perustulon käyttöönotto johtaisi suuriin menolisäyksiin, progression kiristämiseen ja turhan läskin jäämiseen hallintoon.

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Toki näinkin. Mutta itse näen Marinissa samanlaisen opportunistin(tietty yleistä poliitikoilla) ja räksyttäjän kuin Viitasessa. Älykkäämpihän Marin näistä kahdesta on, ja voidaan tosiaan varmuudella sanoa, että hänen urastaan tulee Viitasen vastaavaa parempi.

Piia Viitanen on harvinaisen pihalla oleva poliitikko joka vetää puhtaasti aattella ilman suurempaa järjen ääntä. Marin on kyllä hyvin samannäköinen (noin poliittisesti siis) otus, voi olla hieman ns. vaikea tapaus esim. ministerinä, yhteisen linjan puolustamisessa voi olla vaikeuksia.

Fordél

Jäsen
Toki näinkin. Mutta itse näen Marinissa samanlaisen opportunistin(tietty yleistä poliitikoilla) ja räksyttäjän kuin Viitasessa.

Jep, ja Marin on näistä kahdesta varmasti jopa pahempi tapaus tältä osin. Viitasta vaan en jotenkin jaksa ottaa edes kovin tosissani.

Fordél

Jäsen
900K vähäosaista? Löytyykö linkkiä tähän? Mielellään jotain muuta kuin käppyrät suhteellisesta köyhyydestä jotka ovat täyttä fuulaa.

Pahoittelut, käytin väärää termiä ja olisi pitänyt puhua juurikin köyhistä, joita on se 800.000-900.000. Kyse on tilastokategoriasta. Luku on peräisin Kalle Haatasen ohjelmasta, jossa keskusteltiin huono-osaisista. Vieraana oli hyvinvointisosiologian professori Juho Saari. Hän puhui juuri tuosta köyhien määrästä, joista sitten osa on näitä varsinaisia huono-osaisia. Muistin väärin.

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Pahoittelut, käytin väärää termiä ja olisi pitänyt puhua juurikin köyhistä, joita on se 800.000-900.000. Kyse on tilastokategoriasta. Luku on peräisin Kalle Haatasen ohjelmasta, jossa keskusteltiin huono-osaisista. Vieraana oli hyvinvointisosiologian professori Juho Saari. Hän puhui juuri tuosta köyhien määrästä, joista sitten osa on näitä varsinaisia huono-osaisia. Muistin väärin.

Osaatko sanoa mihin lähteeseen väite perustuu? Vahva epäily on että se on nimenomaan näitä tilastoja suhteellisten köyhien määrästä.

En hyväksy näitä tilastoja koska ne eivät kerro oikeasti mitään. Perusteluna olkoon esim. se että kun Nalle muutti vaimonsa kanssa Ruotsiin, Suomen suhteellinen köyhyys väheni kahdella. Jokainen voi miettiä kuinka hyvin tämä kuvastaa todellisuutta köyhyyden muutoksessa.

Fordél

Jäsen
Osaatko sanoa mihin lähteeseen väite perustuu? Vahva epäily on että se on nimenomaan näitä tilastoja suhteellisten köyhien määrästä.

Kuten totesin, lukua käytti tämä proffa Saari. Samansuuntaisia lukuja löytyy jos vain googlettelee asiaa. Kyse on tosiaan tilastokategoriasta, joka syntyy kun vedetään raja tulotasossa suhteessa muihin.

En hyväksy näitä tilastoja koska ne eivät kerro oikeasti mitään. Perusteluna olkoon esim. se että kun Nalle muutti vaimonsa kanssa Ruotsiin, Suomen suhteellinen köyhyys väheni kahdella. Jokainen voi miettiä kuinka hyvin tämä kuvastaa todellisuutta köyhyyden muutoksessa.

Jep, proffakin puhuu mielumin huono-osaisista, jotka ovat tämän em. tilastollisen kategorian se ihan pohjaporukka. Heidän elämän tasonsa poikkeaa selvästi valtaväestöstä, elämänhallintaan liittyy tiettyjä ongelmia jne. Heihin kuuluu mm. asunnottomat.

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Rinne yllättää taas ja käynnistää varjoversion yhteiskuntasopimusneuvotteluista. Jos niiden oikeiden neuvotteluiden alkuunsaaminen tuntuu olevan tuskallista, niin kuinkahan tosissaan näitä demarivetoisia kokouksia mahdetaan ottaa. Ainakaan EK:n puolelta tuskin on kiinnostusta kuluttaa aikaa moiseen touhuun. Tässä kun asiaa miettii, niin koko ajatus tuntuu absurdilta. Kuihtunut entinen mahtipuolue käyttäytyy edelleen, kuin hallitsisi yksin koko maata. No aika näyttää, että syntyykö tästä mitään ehdotuksia niihin virallisiin neuvottelupöytiin. Koko touhun takana voi olla myös SAK, joka hakisi tällä parempia asetelmia tuleviin neuvotteluvääntöihin.

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mielestäni olisi erittäin tervetullutta, jos SDP saisi aikaan jonkinlaiset varjoversion yhteiskuntasopimuksesta. Paljon hedelmällisempiä ovat vaihtoehtoiset esitykset, kuin pelkkä räksyttäminen.

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Rinne yllättää taas ja käynnistää varjoversion yhteiskuntasopimusneuvotteluista. Jos niiden oikeiden neuvotteluiden alkuunsaaminen tuntuu olevan tuskallista, niin kuinkahan tosissaan näitä demarivetoisia kokouksia mahdetaan ottaa. Ainakaan EK:n puolelta tuskin on kiinnostusta kuluttaa aikaa moiseen touhuun. Tässä kun asiaa miettii, niin koko ajatus tuntuu absurdilta. Kuihtunut entinen mahtipuolue käyttäytyy edelleen, kuin hallitsisi yksin koko maata. No aika näyttää, että syntyykö tästä mitään ehdotuksia niihin virallisiin neuvottelupöytiin. Koko touhun takana voi olla myös SAK, joka hakisi tällä parempia asetelmia tuleviin neuvotteluvääntöihin.
Asialistalle kuulunee laajemmat lakkoiluoikeudet, palkankorotukset ja pidemmät lomat. Ja luonnollisesti saunalisän tuplaus.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kysymys onkin että mitä pointtia on pitää neuvotteluita tahojen kanssa, jotka eivät asiasta ole päättämässä.

Yhtä hyvin hallitus voisi pitää varjo-varjoneuvottelut esim Liberan kanssa.

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Itseäni huvittaa tässä se, että demaritkin Rinteen johdolla ovat ilmeisesti tajunneet, että jotain tartteis tehdä ja hallitus on sinänsä oikealla asialla. Onneksi nyt ja vihdoinkin ovat heränneet. Ei heillä tästä mitään hajua vaan ollut muutama kuukausi sitten ennen vaaleja. Jos heillä oikeasti olisi vaaliteemana ollut jokin hyvin vedettävä yhteiskuntasopimus, niin tuloskin olisi voinut olla toinen.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy