Sosialidemokraatit – SDP

  • 1 587 092
  • 12 178
Ei vaan tämä on Kokoomuksen oma vika ja puolue teki ison virheen lähtiessään mukaan vaaralliseen sixpack-leikittelyyn. Oma arvioni on se, että Katainen todella halusi pääministeriksi ja siksi homma vietiin surulliseen loppuunsa saakka.

Ei siinä paljon arvioita tarvi kun Jyrki-boylla kiilu silmät kohti pääministerinsalkkua niin ettei jäänyt kellekään epäselväksi. Maksoi mitä maksoi. Meille muille.

Ja nyt perästä vielä puhutaan ettei ollut tarkoituskaan vetää hallitusta loppuun asti. Maksatti ihan vitullisen hinnan Suomen kansalla nykyisestä höpöhöpösalkustaan. Pitäisi hirttää munista maanpetturuudesta koko vitun perseenreikä.
 

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Keskusteluun on hyvä lisätä että 2011 oli iso pelko persuista ja sehän oli yhdistävä tekijä sixpackille. Aika moni tuntuu unohtavan että euroopassa oli ihan eri tilanne kuin nyt eli oli akuutti kriisi päällä ja itse näin/näen asian niin että kokoomus on halunnut turvata eurooppalaista vakautta kaikella mahdollisella tavalla (esim. pitämällä persut pois hallituksessa, suostunut demareiden ehtoihin) koska romahduksen estäminen on Suomen edun mukaista.
 

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
Mikään puolue tuskin haluaa jäädä oppositioon varsinkaan kun vaaleissa nousee suurimmaksi puolueeksi ties kuinka pitkään aikaan. Varmaankin tuon Lipposen hallitusten suhtkoht hyvin toiminut yhteistyö sai kokoomusjohdon ajattelemaan, että nytkin homma toimisi vaikka silloiset hallitukset olivatkin huomattavasti vakaammalla pohjalla.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1420424121324.html?pos=crosspromo

Antti Rinne ihmettelee valtion jumalattomasti paisuneita it-kuluja. Rinteen teettämän selvityksen perusteella it-hankkeisiin ja käyttömaksuihin menee tätä nykyä noin pari miljardia euroa veronmaksajien rahaa. Eri ministeriöt ovat teettäneet omia hankkeitaan ja koordinointi tältä osin on puuttunut.

Uskon, toivon ja oletan, että kun vyön kiristystä on pakko tehdä, niin tämä on ensimmäisenä asialistalla. Toki tämä varmaan vaatisi sitä, että kokoomus joutuu oppositioon, koska epäilemättä nämä tästä systeemistä hillot käärivät ovat pitkälti toivotalkoolaisten tukijoukkoja.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
@erku : Oli syypää kuka tahansa, niin aika monella valtion ja kunnan toimialalla it-systeemit pitää tosiaan laittaa nopeasti reilaan, järjestelmät on tehty käsittämättömän monimutkaisiksi. Siltä osin siis Rinne on oikealla asialla. Juuri joululomalla kuulin sukuloidessa, kun lääkäriveljeni ja serkkuni vaimo, joka on sairaanhoitaja, vertailivat näitä eri tietojärjestelmiä, ohjelmia jne.

Niin sekavaksi tehty, että osallisia ihan naurattaa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Uskon, toivon ja oletan, että kun vyön kiristystä on pakko tehdä, niin tämä on ensimmäisenä asialistalla. Toki tämä varmaan vaatisi sitä, että kokoomus joutuu oppositioon, koska epäilemättä nämä tästä systeemistä hillot käärivät ovat pitkälti toivotalkoolaisten tukijoukkoja.


Tästähän on puhuttu jo pitkään tällä palstalla. Muistaakseni esimerkkinä käytettiin HUS:n ja Viron Kelan (?) tietojärjestelmien hinnan eroa, joka taisi olla satojamiljoonia. Erittäin hyvä esimerkki ammattitaidottomuudesta ostotoiminnassa, virkamiehet eivät osaa, eivätkä tiedä mitä pitäisi ostaa. Kokoomus voi siirtyä oppositoon ja pyyteetömät kansakunnan puolustajapuolueet Demarit ja Kepu hoitavat valtion tietotekniikan kuntoon. Tosin tämä tietäisi huomattavaa tehokkuuden lisääntymistä, minkä seurauksena organisaatioita voitaisiin lakkauttaa ja säästää näin työvoimakuluissa. Tätähän Demarit on aina ajanut.
 
On yleisesti tiedossa että julkisen hallinnon organisaatiot (kunnat, Kela, VR, ministeriöt jne) ovat it-palvelujen tuottajille helppoja rahasampoja. Tulos on usein sutta ja sekundaa (kuten esim. sairaanhoitopiirien ja kuntien käyttämä Effica sekä VR:n surulliset lippu-uudistukset) ja kulut karkaavat käsistä. Isoin murheenkryyni tässä on kuntakenttä. Käsittämätöntä muuten miten kunta-alalle ei ole saatu aikaiseksi yhtenäistä tietohallintoa vaan eri kunnilla on eri järjestelmät ja omat sopimukset. Ääripäinä hyvin (lue:liian) monimutkaiset tietojärjestelmät ja jopa ruutuvihkon käyttäminen joissakin pienemmissä etuuksissa (tietoa on, tuota tapahtuu tänäkin päivänä).
 

Morgoth

Jäsen
Käsittämätöntä muuten miten kunta-alalle ei ole saatu aikaiseksi yhtenäistä tietohallintoa vaan eri kunnilla on eri järjestelmät ja omat sopimukset.

Ilmeisesti esim. lääkärissä käynti kunnassa X ja kunnassa Y ovat täysin erilaisia tapahtumia, kun tietojärjestelmienkin pitää olla täysin erilaisia mallintamaan ko. tapahtumaa. Eiköhän tuo ole samaa jatkumoa, että miksi ihmeessä kuntiakin ylipäätään on niin mieletön määrä, mutta yhdistysten luvattuun maahan tuo kai sopiikin.

Ei kait nyt liity suoraan demarit ketjuun, mutta mitenköhän monta kommunistista puoluettakin Suomessa on? Jokainen jääräpäinen kommari haluaa oman puolueen, vaikka fiksumpaa kenties voisi olla yhdistää voimat.
 
Ilmeisesti esim. lääkärissä käynti kunnassa X ja kunnassa Y ovat täysin erilaisia tapahtumia, kun tietojärjestelmienkin pitää olla täysin erilaisia mallintamaan ko. tapahtumaa.

Kyllä järjestelmät venyvät erilaisiin tilanteisiin. Jo se että kunnat tekisivät yhdessä sopimuksia tiettyjen sektorien järjestelmäkokonaisuuksista säästäisi paljon.

En sinänsä ymmärrä miksi tästä asiasta keskustellaan tässä ketjussa. Ei kait it-osaaminen ole puoluekannasta kiinni.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllä järjestelmät venyvät erilaisiin tilanteisiin. Jo se että kunnat tekisivät yhdessä sopimuksia tiettyjen sektorien järjestelmäkokonaisuuksista säästäisi paljon.

En sinänsä ymmärrä miksi tästä asiasta keskustellaan tässä ketjussa. Ei kait it-osaaminen ole puoluekannasta kiinni.

Mikäli uskomme nimimerkki @erku a niin osaminen riippuu nimenomaan puolueesta.

...Uskon, toivon ja oletan, että kun vyön kiristystä on pakko tehdä, niin tämä on ensimmäisenä asialistalla. Toki tämä varmaan vaatisi sitä, että kokoomus joutuu oppositioon, koska epäilemättä nämä tästä systeemistä hillot käärivät ovat pitkälti toivotalkoolaisten tukijoukkoja.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Mikäli uskomme nimimerkki @erku a niin osaminen riippuu nimenomaan puolueesta.

Huoh. Osaamista enemmän kyse on motiiveista. Tuskin kukaan on sitä mieltä, että kepu olisi kokkareita tai demareita vähemmän osaavampi tekemään kuntauudistusta, mutta motivaation suhteen voi hyvinkin olla merkittävä ero.
 

Morgoth

Jäsen
En sinänsä ymmärrä miksi tästä asiasta keskustellaan tässä ketjussa. Ei kait it-osaaminen ole puoluekannasta kiinni.

Ei kai siinä muuta syytä ole kuin Rinteen ulostulo. Keskustelua aiheesta on kai aikaisemmin ollut muissakin ketjuissa, mutta omaa ketjua tällä ei ole tainut missään vaiheessa olla? No, saa nähdä johtaako tämän Rinteen ulostulo mihinkään. Hyvä nyt kuitenkin, että asia tuli esille taas.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Kyllä järjestelmät venyvät erilaisiin tilanteisiin. Jo se että kunnat tekisivät yhdessä sopimuksia tiettyjen sektorien järjestelmäkokonaisuuksista säästäisi paljon.
Järjestelmät venyvät jos niiden annetaan venyä.

Yksi esimerkki julkisen sektorin hulluudesta: kuvitellaan että julkisyhteisö olisi ostamassa tietojärjestelmää. Julkishallinnon sisäiset asiantuntijat ovat parhaan kykynsä mukaan määritelleet vaatimukset jotka kirjataan tarjouspyyntöön joka lähetetään usealle IT-toimijalle RfP:nä.

Yksi mahdollisista IT-konsulttifirmoista ehdottaisi teknisesti parempaa ratkaisua saman lopputuloksen tekemiseen joka olisi merkittävästi halvempi tehdä ja helpompi ylläpitää tulevaisuudessa.

Seuraus: tämä IT-firma hylätään koska sen tarjous ei ole verrannollinen muiden IT-toimittajien kanssa. Tämän tyylisten säännösten jälkeen ei kannata paljoa ihmetellä miksi julkispuolen IT-hankkeet kestävät kymmeniä vuosia ja maksavat aivan perkeleesti.

Lisäksi julkishallinto hakee IT-puolen ostoihin aivan väärän kaliberin ja sotalajin jätkiä. Olen nähnyt kaksi ilmoitusta jossa haettiin valtion isoihin IT-projekteihin ostajaa. Vaatimus "tohtorin tutkinto". Työkokemuksella ei mitään vaatimuksia. Voisi tietty kuvitella, että henkilöt jotka ovat koordinoineet isoja globaaleja IT-järjestelmien deploymenttejä kansainvälisissä firmoissa jotka ovat korvanneet yritysostojen mukaan tulleet pikkukilkkeet olisivat aika täsmäosaajia näihin hankkeisiin. Mutta ei. Pitää olla tohtori.

Toisesta ääripäästä tiedän työhaun jossa haetttin EUC alueen IT-hankinnoista vastaavaa isohkoon suomalaiseen kaupunkiiin jossa on liigaseura. Palkka oli karvan yli 2000 euroa ja kokemusvaatimus oli 1-3 vuotta alan työtä. Mikrotukitason jätkä vastaamassa tietokone, printteri ja puhelinostoista?

Jos julkissektori ei osaa johtaa eikä ostaa, miksi se hakee tälläisiä osaajia? Jos sun ylivoimasi ei toimi niin, niin sinne hankitaan joko playmaker tai viivapakki, ei kakkosveskaria.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Uskon, toivon ja oletan, että kun vyön kiristystä on pakko tehdä, niin tämä on ensimmäisenä asialistalla. Toki tämä varmaan vaatisi sitä, että kokoomus joutuu oppositioon, koska epäilemättä nämä tästä systeemistä hillot käärivät ovat pitkälti toivotalkoolaisten tukijoukkoja.
epäilemättä? no reilua, että kerrot rehellisesti kuinka luotettavaan lähteeseen tieto perustuu,

Demarit ovat kieltämättä tunnettu massiivisesta osto-osaamisestaan ja kyvystään ajaa läpi julkiselle sektorille mittavia säästöjä, joten varmasti heidän avullaan juttu tulee kuntoon. Rinne tekee kyllä esimerkillistä oppositio-politiikkaa bongaillessaan vikoja hallituksen toiminnasta. Ihme jos tuolla ei nousta ensi kaudeksi hallitukseen. eikun, hetkinen...
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Heh. erku jatkuvasti puolustamassa elvytystä ja kritisoimassa leikkauksia, mutta heti kun Rinne puhuu leikkauksista ovat leikkauksetkin tarvittavia.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Heh. erku jatkuvasti puolustamassa elvytystä ja kritisoimassa leikkauksia, mutta heti kun Rinne puhuu leikkauksista ovat leikkauksetkin tarvittavia.

En minä kategorisesti ole leikkauksia ollut kritisoimassa. Totta kai turhia kuluja pitää vähentää, kunhan hyvinvointivaltion ytimeen ei puututa. It-konsulttien elannon takaaminen ei mielestäni ole veronmaksajien tehtävä.

Olen kritisoinut ja jatkossakin tulen kritisoimaan sen kaltaisia leikkauksia, kuten esimerkiksi perjantaina voimaan astunut lapsilisien leikkaus. Jostain mystisestä syystä oikeistossa halutaan aina ajaa leikkauksia sosiaalietuuksiin, vaikka luulisi järkevämpiä kohteita löytyvän muualtakin budjettikirjasta.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Heh. erku jatkuvasti puolustamassa elvytystä ja kritisoimassa leikkauksia, mutta heti kun Rinne puhuu leikkauksista ovat leikkauksetkin tarvittavia.
Kyllä vanha ay-koijari tietää. Ainakaan ilman eläkeläisten vapaata kalastusta ja pienyrittäjien suklaatarjoilua Suomen kansantalous ei säntää nousuraiteelle. Valtiontalous kaipaakin kovasti mielistelyä.

Valtionhallinnon IT-kustannusten aukipurku osimoilleen on ns. matalalla roikkuva hedelmä. Ei ole Antti Rinteen ansiokas löydös, että IT maksaa järkyttävästi. Hallinnossa on turhaa ja päällekkäistä järjestelmää, ja osto-osaamisen taso on vain pieneltä osin hyvää tasoa. Tämä on tiedetty jo turhan pitkään, useamman hallituksen ajan, ainakin ammattilaisten keskuudessa. Mutta ei Antti ihan väärään asiaan kiinnitä huomiota, ei ollenkaan. Siinä Rinne voisi myös oikeasti saada jotain aikaan, että ottaisi tästä kunnolla vastuuta ja lähtisi viemään hyvässä yhteistyössä rationalisaatiota pala kerrallaan eteenpäin. Visionäärisen suunnitelman tekeminen ja eteenpäin vieminen on tietysti toisenlaisten osaajien hommaa, mutta Rinne ja isot päättäjät voisivat myös puuttua taustalla oleviin rakennetekijöihin, joiden takia tietotekniikkaa hankitaan, kehitetään ja operoidaan valtiolla niin kuin lähimenneisyydessä on tehty.

Tämän ei pitäisi asiallisesti ottaen olla ainakaan poliittinen ongelma, mutta käytännön tasolla se on sitä, ja epäilen ettei vähiten demareille. Valtion IT-kokonaiskustannuksissa sisäiset työvoimakustannukset eivät nekään näyttele ihan sivuroolia. Moni osaaja ja varsinkin "osaaja", suunnittelijasta tietohallintojohtajaan, on liipasimella, jos ja kun rakenteisiin oikeasti puututaan. Patenttiratkaisu on tietysti keksiä ihmisille ylimääräistä tekemistä taikasanoilla "viiden vuoden siirtymäaika ja irtisanomissuoja", jonka laskeminen alkaa alusta, jos tulee jokin uusi organisaatiomuutos tuona aikana.
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Tämä "leikkaaminen" on ollut aivan hirvittävää. Sosiaalimenot ovat 2000-luvulla kasvaneet 33 Miljardia Euroa. Tämän hallituskauden aikana menot ovat kasvaneet lähes 10 Miljardia.

Ajatelkaapa, jos oltaisiin elvytetty tämän jatkuvan vyönkiristyksen sijaan.
http://www.veronmaksajat.fi/luvut/Tilastot/Julkiset-menot/Julkisten-menojen-kehitys/

ulkiset menot 2010: 102.320.000.000
Julkiset menot 2011: 107.009.000.000
Julkiset menot 2012: 112.110.000.000
Julkiset menot 2013: 116.310.000.000
 
Demareihin, viherpiipertäjiin ja vassareihin sopii Margaret Thatcherin kommentti: "socialism works until you run out of other peoples money".
Kyllähän tässä meidän Orwellmaisessa yhteiskunnassa on leikkausvaraa pilvin pimein.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tämä "leikkaaminen" on ollut aivan hirvittävää. Sosiaalimenot ovat 2000-luvulla kasvaneet 33 Miljardia Euroa. Tämän hallituskauden aikana menot ovat kasvaneet lähes 10 Miljardia.

Edelleen: syömävelka pahasta, työllistävä investointivelka hyvästä. Jos karsimme julkisen sektorin kokonaiskulutusta kysyntälaman aikana niin syvennämme lamaa, pahennamme sitä. Ymmärrän että tämä on tosi vaikea juttu sinulle, mutta tuossa yritän tiivistää ajatuksen:

Mitä nopeammin rakenteellinen vaje saadaan eliminoitua, sitä parempi. Mutta nykyisessä taloustilanteessa syömävelan karsimisen pitää lisätä resursseja investointi-velan ottamiseen. Missään tapauksessa julkista kokonaiskysyntää ei tule nyt supistaa. Kun ajat paranevat niin silloin julkisten investointien tarve vähentyy ja meillä on valmiina rakenteellisen vajeen korjaus, joten julkinen kulutus alkaa tällöin automaattisesti vähentyä nousukaudella, mikä onkin järkevää. Eli syömävelka pois, tilapäisesti tilalle investointivelkaa - nousukaudella ei enää ylikuumentavia investointeja vaan julkisen kulutuksen laskemista (mikä edellyttää, että tosiaan, ihan oikeasti, eliminoimme rakenteellisen vajeen ja teemme samalla suuret palvelutuotannon rakenneuudistukset). Ei pitäisi olla niin vaikea yhtälö.
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Demareille "investointi" tarkoittaa käytännössä sitä, että palkataan pari sataa uutta turhaketta julkiselle sektorille (velkarahalla tietysti) johonkin virastoon, "toimikuntaan" tai "työryhmään" ja laitetaan heidät valvomaan, että nuoret kantavat työttömyyskorvausten vastineeksi avannosta vettä toiseen.

Ei ole mitään "rakenteellista vajetta". On vain täysin järjetöntä tuhlaamista ja sossupossuilua, joka vain pahenee vuosi vuodelta. Eli liian suuret julkiset menot tuloihin nähden. Mikä tässä on sinulle niin vaikeaa ymmärtää?

Tässä on toiselta foorumilta poimittu hyvä kiteytys, mitä "juuri nurkan takana odottava talouskasvu" on käytännössä tarkoittanut (jo vuodesta 2008)

Nokia on ollut se suurin syöpä koko suomen taloudelle ja varsinkin henkiselle ilmapiirille. Pahinta mitä tässä tilanteessa voi tehdä on hokea "mistä saataisiin se uusi Nokia?" koska se mitä tällä tarkoitetaan on täydellinen kyvyttömyys ja varsinkin haluttomuus tehdä itse mitään tilanteelle.

Uusi "Nokia" tarkoittaa samaa kuin edellinekin eli tyhjästä, täysin ilman Suomen johdon toimia ilmestynyttä taloudellista ihmettä joka otti yksinään vetovastuun uuden nousukauden luomisesta.

Suomi taantui nokia-ihmeen sakattua istumaan sormet persiissä ja odottamaan uutta "nokiaa" joka ilmestyy jälleen tyhjästä pelastamaan maan talouden. Sitä odotellessa voidaankin ylläpitää nokia-vuosina luotua pöhöttynyttä koneistoa ottamalla lisää velkaa ja korottamalla veroja mikä kuristaa hengiltä senkin vähän mitä maan yksityisestä sektorista ja yritteliäisyydestä on jäljellä.
 
Mitä nämä investoinnit oikein ovat? Kuinka paljon rahaa laitetaan ja mihin?
Mulla olisi pari ehdotusta:
-vähennetään Valtion virastoista byrokraatteja 20% ja investoidaan säästyneet rahat lastensairaalaan ja tuloverokevennyksiin
-lopetetaan kehitysapu ja investoidaan rahat eläkeiän laskuun
-lasketaan alkoholiveroa ja lopetetaan tullin viinanlaskijoiden virat, investoidaan rahat mielenterveyshoitoon ja ennaltaehkäisevään päihdetyöhön

Sopiiko tällaiset ehdotukset ollenkaan demariketjuun vai tarvitseeko täällä ennemmin korottaa vuotuista velkasummaa ja käyttää se taantumassa "hyvinvointivaltion ylläpitoon" eli byrokraattien palkkoihin ja tullimiesten lisäresursseihin?
 
-lopetetaan kehitysapu ja investoidaan rahat eläkeiän laskuun


Sopiiko tällaiset ehdotukset ollenkaan demariketjuun vai tarvitseeko täällä ennemmin korottaa vuotuista velkasummaa ja käyttää se taantumassa "hyvinvointivaltion ylläpitoon" eli byrokraattien palkkoihin ja tullimiesten lisäresursseihin?

Minkä takia eläkeikää pitäisi laskea? Ja sellainen ehdotus jos mikä sopii demariketjuun. Mitään järkeä siinä ei kyllä ole.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Demareille "investointi" tarkoittaa käytännössä sitä, että palkataan pari sataa uutta turhaketta julkiselle sektorille (velkarahalla tietysti) johonkin virastoon, "toimikuntaan" tai "työryhmään" ja laitetaan heidät valvomaan, että nuoret kantavat työttömyyskorvausten vastineeksi avannosta vettä toiseen.

En tiedä, mitä demareille investointi tarkoittaa, tai mitä sinulle, mutta noin yleensä investoinneilla ei tarkoiteta normaaleihin juokseviin menoihin kuuluvia kuluja vaan yksittäisiä panostuksia esimerkiksi infrastruktuuri-parannuksiin.

Sinä et taida ymmärtää juuri mitään kansantaloudesta, mutta sen sijaan omaat jonkinlaisen palavan tahdon vaahdota, vaikka se vaahtoaminen perustuukin täysin virheellisille näkemyksille. Yrittäisit välillä perehtyä oikeasti asioihin ja kunnella vähemmän Profeetta Isokalliota. Ihan ystävällisesti todettuna.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Mitä nämä investoinnit oikein ovat? Kuinka paljon rahaa laitetaan ja mihin?

Tiehankkeisiin (asiantuntijoiden mukaan teiden korjausvelka lähes kaksi miljardia euroa), pääkaupunkiseudun vuokra-asuntoihin (tutkimuksen mukaan pula edullisista vuokra-asunnoista haittaa talouskasvua pääkaupunkiseudulla) ja homekoulujen korjaamiseen. Summaa en osaa määrittää, mutta nämä kaikki hankkeet ovat sellaisia, joista on etua kasvun kannalta ja parantavat myös väliaiaksiesti työllisyyttä ja sitä kautta kotimaista kysyntää. Eli juuri sellaista, mitä matalasuhdanteessa tuleekin harjoittaa, jos siis uskoo keynesläisyyteen. Tämän palstan porvarit pääsääntöisesti tuntuvat olevan enemmän myötäsyklisen talouspolitiikan kannattajia. joten siinä mielessä tämä on varmaan tyhmä idea.

Mulla olisi pari ehdotusta:

-vähennetään Valtion virastoista byrokraatteja 20% ja investoidaan säästyneet rahat lastensairaalaan ja tuloverokevennyksiin
-lopetetaan kehitysapu ja investoidaan rahat eläkeiän laskuun
-lasketaan alkoholiveroa ja lopetetaan tullin viinanlaskijoiden virat, investoidaan rahat mielenterveyshoitoon ja ennaltaehkäisevään päihdetyöhön

Valtion henkilöstöä on jatkuvasti pienennetty vuosien saatossa. Valtion budjettitalouden piirissä työskenteli vuonna 2012 päätoimisesti noin 82 700 ihmistä, kun 1985 vastaava luku oli noin 213 200. Toki osa selittyy sillä, että muodostettiin liikelaitoksia ja valtionyhtiöitä ja on toisaalta ulkoistettu palveluita, mutta on siellä ihan oikeasti myös karsittu porukkaa. Jo pitkään on erinäissä valtionvirastoissa ollut se käytäntö, että läheskään aina eläköityvän tai pois lähteneen tilalle ei ole palkattu ketään. Sinällään kannatettava tehostamisohjelma on lopulta johtanut siihen, että monet organisaatiot ovat pahoissa ongelmissa ja heillä on vaikeuksia käsitellä asioita siinä aikataulussa, mitä lait ja ohjeistukset velvoittavat. Tässä mielessä pidän ensimmäistä ehdotustasi hölmönä.

Kehitysavun lopettaminen taloudellisessa mielessä olisi järkevää, mutta en tiedä eettisestä puolesta. Eläkeiän laskeminen kuulostaa sen sijaan mielipuoliselta tavoitteelta.

Alkoholiveron laskusta en osaa sanoa. Ei riitä asiantuntemus määrittämään, että missä määrin viinaralli Viroon loppuisi sen myötä. Mielenterveyshoitoon ja ennaltaehkäisevään päihdetyöhän satsaaminen ovat mielestäni hyviä ajatuksia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös