Mielestäni kaikesta työstä tulisi tehdä kannattavampaa. Progressiota voidaan hiukan lisätä, mutta ei pitäisi rankaista ihmisiä, jotka omalla työllään ja opiskelullaan ovat päässeet hyvin palkattuun työhön, vaan juurikin yhteiskunnan tuottamattomia henkilöitä tulisi rankoa.
Yhteiskunta tukee opiskelua niin paljon, että on mielestäni ihan ok, että hyvin koulutettua hyväpalkkaisessa työssä olevaa verotetaan suht rapsakasti, kuten nyt tapahtuu. Asia olisi eri, jos opintojen jälkeen olisi parinsadantuhannen opintolaina maksettavana ja opintojen aika olisi pitänyt punkata vanhemmilla, kun omaan kämppään ei ollut varaa.
Verotuksen oikeudenmukaisuus on ikiliikkujakysymys, jonka yksi iso kysymys on, kuinka suuri osa ihmisen tuloista voidaan nähdä hänen omien erityisominaisuuksiensa seuraukseksi ja mikä osa taas yhteiskunnan rakenteiden mahdollistamaksi. Minun mutukäsitykseni on, että ympäristöllä on ihmiseen niin suuri vaikutus, että pidän "itse olen ankarasti uurastanut kaiken eteen, ja loiset loisii" -ajattelua liian kapeana.
Esimerkiksi minulla on korkeakoulutettu äiti, ydinperhe kesti kasassa koko lapsuuden ja nuoruuden, vanhemmat olivat töissä (vitusti) koko ajan, kaverit olivat kunnollisia, raha ei ollut koskaan tapetilla lapsuusaikana, vanhemmat arvostivat koulumenestystä ja kannustivat korkeakouluttautumaan, olen valkoinen mies jne. Noista lähtökohdista kasvaa vähemmän todennäköisesti sossupummi kuin lastenkotilapsesta. Uskon tienaavani tulevaisuudessa keskiarvo- ja mediaanipalkkaa enemmän. Toivon ymmärtäväni vielä siinäkin vaiheessa, että sain aika hyvät lähdöt hommaan.
EDIT: Kyllä, kuka tahansa voi tulla miksi tahansa. Näin on. Joillekin miksi tahansa tuleminen on helpompaa kuin toisille syistä, jotka eivät ole heidän ansiotaan.
Jos mennään syvemmälle aiheeseen, miksi ihmiset lukevat ominaisuutensa asioiksi, jotka ikään kuin olisivat heidän ansiotaan? Olen niin
älykäs ja ahkera, että tienaan paljon rahaa. Tämä raha kuuluu minulle, koska olen ansainnut sen omalla
älykkyydelläni ja ahkeruudellani.
Kuinka älykkyytesi ja ahkeruutesi on sinun ansiotasi? Eivätkö ne ole osittain synnynnäisiä ominaisuuksia? Eikö osa niiden aktiivisesta kehittämistyöstäsi johdu ympäristön kannustuksesta siihen? Mitä jos et olisikaan syntynyt niin älykkäänä ja ahkerana? Mitä jos ympäristösi ei olisi kannustanut kehittämään näitä ominaisuuksia?