Viestin lähetti redwings19
Tai jos joku sekopää pääsee tässä valtiossa valtaan ja lähettää joukot johonkin hevon kuuseen sotimaan, kävikö tämä vaihto-ehto mielessä? Lähtisitkö, minä en.
Tiedän että tämä ettei kellään olisi armeijoita kuulostaa utopiselta, mutta millä muulla tavoin rauha saadaan, kun ne aseet vaan pahentaa tilannetta ja mikään keskustelu ei valtioiden välillä tunnu onnistuvan, joka olisi myös ratkaisu!
Asevelvollisuudet voi juuri sen takia lopettaa, että kenenkään ei tarvitse tulevaisuudessa lähteä sotaan. On vain keksittävä muita keinoja, kuin tappaminen!
Ok, käy mulle. Soitanko itse vai soitatko sä tolle Putinille, jos sille vaikka just sattuis käymään tuo Venäjän armeijalaitoksen lakkauttaminen. Must tuntuu, ettei siellä just nyt oo käyttöä armeijalle. Mä voin sit puolestani jubailla vaikka "Tontsa" Blairin kanssa, mulla on hyvää teetä kaapissa (vähän terästettyä, älä kerro tätä juttua eteenpäin), niin ehkä sekin sit suostuu kirjoittamaan pikku pöllyssä sellaisen "ei enää sotia"-sopimuksen.
Asiaan, mielenkiintoinen ja hyviä mielipiteitä täynnä oleva ketju. Itse kävin armeijan ja ainut järkevä tekeminen siellä oli ampuminen ja varsinkin, kun tarkasti ampumalla tienasi loman. Kaikennäköistä hössötystä olikin sitten ihan riittämiin, mutta kun osasi hieman "luovia", niin miehistössäkin pärjäsi oikein hyvin. Monta kertaa tuli mieleen, että taitaisi henki lähteä nyky-sodassa, jos RK-62 kädessä lähtisi tositilanteeseen, mutta ainakin tuli kokeiltua RK, ITKK, KVKK, kranaatti ja se kevyempi sinko. Osaa siis jotain, jos joskus (toivottavasti ei) joutuu tosipaikkaan Suomen maaperällä. Menihän siinä sivusuun varmaankin 50000mk (brutto) edestä palkkatuloja, mutta jälkeenpäin on havainnut, että koko hommasta oli ainakin itselleni vain hyötyä. Paska homma, mutta tulihan tehtyä ja nimenomaan keskirivin keskimmäisenä miehenä.
Jos joku haluaa mennä sivariin, niin sinne vain. Omaa vakaumusta on kuunneltava ja muidenkin on se hyväksyttävä ja sitä valintaa kunnioitettava. Mutta rankaiseeko nykyinen sivarin pituus? 13kk on pitkä aika verrattuna 6kk lyhyimpään palvelusaikaan. Intissä ollaan välillä aivan konkreettisesti kiinni (jossain aivan helvetin perseessä), onko asia sivarissa näin? Joku siviilipalvelusmies voisi valaista. Epäkohtia on varmasti joka järjestelmässä, mutta jos ei ole päivääkään käynyt armeijaa tai siviiliä, niin on hieman kummallista ilmoitella, että siviilipalvelus kestää liian pitkään. Sen perusteella, että jossain muualla Euroopassa meidän järjestelmä näyttää kiusalliselta, on vaikea perustella tämän käytännön muuttamista. Irlannissa esim. elokuvaporukat eivät joudu maksamaan veroa lainkaan tästä toiminnasta saamastaan tulosta, kieltämättä kiusallista nykyisen EU:n aikana, mutta näin asiat siellä. Kyllä pitää löytyä parempia syitä siviilipalveluksen lyhentämiselle kuin eurooppalainen käytäntö yms..
Perustuslain 127§ on myös ihan hyödyllistä kerrata, niin ymmärtää että kyseessä on velvollisuus. Velvollisuus on kääntöpuoli monelle positiiviselle asialle.
Totaalikieltäytyminen on myös täysin ymmärrettävä ratkaisu, jos ajattelee vaikka oman vakaumuksen kannalta. Mutta tästäkin toiminnasta on sitten seurauksena vapaudenmenetys, joka ei varmasti ole houkutteleva ja miellyttävä.
Nämä kaikki kolme ovat valintamahdollisuuksia ja niillä omat seurauksensa. Ovatko valintojen seuraukset sitten epäreiluja, niin siihen minun on vaikea ottaa kantaa, kun en ole voinut valita kuin yhden edellä mainituista vaihtoehdoista. Ja toisaalta, itselleni intin käyminen oli niin täysin selvää, että ei noita muita tullut edes harkittua. Mutta jokainen tekee itse ratkaisunsa ja kantaa ratkaisunsa seuraukset. Näinhän se menee monessa muussakin asiassa nykymaailmassa.