Tämä keskusteluhan nousee täälläkin esille tasaisin väliajoin. Keskimäärin varmaan kerran vuodessa. Olin jo päättänyt, etten jaksa tähän osallistua. Koska tiedän jo entuudestaan keskustelun kulun ja sen ettei se vie mihinkään.
Tosin: en ole lukenut aivan koko ketjua, mutta se vaikuttaa aiempaa kehittyneemmältä. Jos vanhaan kunnon rynkky ja ryssä -vertaukseen päästään tällä kertaa nimittäin vasta viidennellä(!) sivulla.
Päätin kuitenkin ihmetellä yhtä viestiä, kun kyseinen henkilö ei omien sanojensa mukaan ollut koskaan kunnollisia perusteluja sivarin puolesta ollut nähnyt. Ja ajattelin sitten samalla tarjota joitakin esimerkkejä, josko olisivat tuttuja/hyväksyttyjä.
Viestin lähetti Sistis
Kävin armeijan, enkä ole tappanut ketään.
[...]
Armeija kouluttaa ihmisiä tämän tilanteen varalle. Ei muuta varten.
En jaksa osallistua keskusteluun tappamisen oikeutuksesta eri tilanteissa. Mutta koska lainasit minua, niin pakkohan se on sananen tai pari vielä sanoa.
Armeijassa koulutetaan tappamaan, sen myönnät tuossa sinäkin. Ja minun esimerkissäni mainittiin mahdollisuus sille, ettei joku halua tappaa. Jos ei halua tappaa, niin miksi haluaisi edes opetella tappamaan? Sitä tässä ajoin takaa, ei sen kummempaa.
Toki tämäkään ei päde kaikkiin, koska esim. sinun mielestäsi tappaminen on joissan tilanteissa hyväksyttyä. Huomatkaa myös se, etten itse ilmaissut kantaani suuntaan tai toiseen, toin vain esille erinäisiä näkemyksiä.
Mistä pääsemmekin jatkamaan:
Viestin lähetti Jokerinet
Esim. Jos on oikeasti jokin eettinen tai uskonnollinen syy olla menemättä armeijaan. Suomessakin on uskontoja jotka vastustavat aseeseen tarttumista.
Mikä vittu voi olla eettisempi syy kuin se, ettei halua tappaa? Tai olla osana mahdollista väkivaltakoneistoa? Ilmeisesti mikään noista antamistani esimerkeistä ei kuitenkaan riittävän eettinen ollut?
Ja entäs sitten uskonnot. En ole aiheeseen juurikaan perehtynyt, mutta eikö uskonnon rekisteröiminen ole Suomessa melko helppoa? Vaaditaan vain riittävä määrä samaan uskovia ihmisiä.
Entäs jos kaikki sivarihomot ja muut vastuuta pakoilevat perustaisivat oman uskontonsa. Sen ainoana teesinä olisi pasifismi. Ja jos joku jumala vaadittaisiin, niin voisihan jonkun Pax-partaveikon kuvan seinälleen naulata. Siinäpä olisi sitä uskonnollista syytä, joka Jokerinetinkin olisi hyväksyttävä. Eiköstä vain?
Oletetaan että on sota Venäjää vastaan.
...ja jatketaan olettamista sillä, että Venäjä on posauttanut meikäläisen asuinkunnan tuhannen pillun päreeksi ennenkuin olen rynkkyä ehtinyt sanoa.
Harmi kun et passittanut sitä samaista ryssää pimpottelemaan meikäläisen ovelle ja uhkaamaan vaimoani aseella. Olisi ollut niin kiva kaivaa se ladattu ärkoo sieltä kaapista jo valmiiksi.
Ja jos on käynyt intin, on siitä huomattavaa hyötyä tosi tilanteessa. Se on fakta.
Kyllä näin on.