Sivarin pituutta lyhemmäksi?

  • 49 196
  • 717

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
Vastataan nyt vielä tuohon armeijan "hyödyllisyys" -kysymykseen. En voi puhua kuin omasta puolestani, olen normaali kansalainen, tunnollisesti kouluttanut itseäni, ollut kesät töissä, ollut koulun jälkeen töissä. Menin armeijaan 18-vuotiaana nöösinä. Saapumiserä oli II/98. Tulloin aloitettiin siirtymäkausi uusiin palvelusaikoihin. Olen nähnyt wanhat gonat ja kokenut morttiajan, kunnolla. Hoisin kaiken alokasaikana kunnialla, päivän olin vempassa muistaakseni koko aikana. Palkintona hyvästä palveluksesta sain extra-miehen leiman persiiseen ja passituksen AUK:iin. Vähäinen tj muuttui äkisti yli 300:aan. Silloin vitutti koko systeemi ja paljon.

Alkoi uusi alokasaika, paljon pahempi kuin virallinen morttikausi. Ennen meikäläisellä oli ongelmia pitää turpansa kiinni esim. koulussa, mutta nyt oli syytä porukan etu huomioiden tehdä mitä käskettiin mukisematta, tämä oli sitä miesten koulua mistä oli kuullut vain tarinoita. Sain polvivaivojen takia erikoiskoulutuksen, johon valittiin vain n. 5 aliupseerioppilasta. Homman, joka merkitsee ampumaleireillä 24/7-valmiutta ja edellyttää vaativan homman suorittamista nopeaan tahtiin, vaikka keskellä yötä. Homma jossa käytettiin lähinnä omaa päänuppia avuksi, homma jossa istuttiin kapiaisten kanssa samassa teltassa 24/7.

Kun itse olin alikessu ja aloin kouluttaa uusia alokkaita, en rehellisesti sanoen tehnyt kertaakaan mitään ohjeistusta rikkovaa/poikkeavaa. Noudatin järkähtämättömästi annettuja käskyjä/määräyksiä, sitä on sotilaallinen kuri. Olin omien alaisteni kaveri, hoisin hommat suht. tiukasti mutta olin rehellinen. Kertaakaan ei ole tarvinnut pelätä saavansa turpaan jos kohtaa pimeillä kujilla näitä omia alaisia, pelkästään hyviä kohtaamisia mm. Pori Jazzeilla ym. 3 promillen humalassa. Tein selväksi näille alaisilleni että samassa veneessä pojat ollaan, kaikki paska valuu ylhäältä päin ja olen vain siinä välissä ohjaamassa sitä.

Mutta pointtini on, että turha armeijan vastustajien on takertua noihin kengännauha ym. juttuihin, mitkä eivät ole oleellisia kun asiaa rehellisesti tarkastellaan. Kasvaminen ihmisenä ja vastuunkanto sekä esim. johtajana porukasta huolehtiminen ovat omasta mielestäni äärimmäisen arvokkaita asioita, joita en ainakaan itse tuossa iässä olisi mistään muualta voinut ammentaa. Ja kun ajatus-/arvomaailma ovat terveellä pohjalla, (tuntenut omat Suomea puolustaneet isoisät ja niiden veljet) on armeija lopulta helppo hyväksyä/käydä.

Mutta hyväksyn myös sen sivarin, kuten aiemmassa viestissä kerroin, kunhan perusteet sinne menemiseen ovat hyvät, ja kunhan siellä tehty työ on jollain tapaa arvokasta yhteiskunnalle sekä palvelee yhteisiä etuja. Sitä en ymmärrä mistä vastuunkantajia moneen asiaan löytyy ellei juuri esim. armeija opettaisi jo nuorena huolehtimaan juuri esim. ryhmästä. Ja myös paineensietokyvyn koettelu on terveelle kaverille pelkästään positiivista, siinä näkee kuka pystyy toimimaan paineessa ja kenen kantti kestää. Mutta annetaan kaikkien kukkien kukkia vaan...
 

Rosoh

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Leijonat, Mikko Rantanen, Colorado
Viestin lähetti The Original Jags
Milloinkas jollakin ihmisoikeusjärjestöllä olisi oikeasti ollut konkreettista valtaa muuta kuin mielipidevaikuttajana?

Suomihan se tässä tapauksessa se roisto on, kun ei välitä ihmisoikeuksistaan elleivät taloudelliset edut ole uhattuna.


Eipä juuri koskaan. Ihan hyvää nämä järjestöt tarkoittavat ja toiminta on varmastikin ihan asiaa ajaa ja sinisilmäistä varsinkin ruohonjuuri tasolla, mutta vähänkin isommat pikku-pomot ovat tod.näk. samanlaisia oman edun- ja aseman paranemista tavoittelevia poliitikoita kun suuryrityksissä tai teollisuusmaiden poliittisessa kärjessä.

Asun ihan mielelläni roistovaltiossa ja tuen meidän roistohallistusta että roistoaminen jatkuu ja jopa lisääntyy entisestään.
 

Rosoh

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Leijonat, Mikko Rantanen, Colorado
Viestin lähetti Kontulan Ottawa
Millä perusteella siviilipalvelun suorittaja on vapaamatkustaja ?


Mielestäni mies joka ei ole vuodattanut verta, hikeä ja kyyneleitä Suomalaiselle kankaalle armeijan harmaissa on vapaamatkustaja itsenäisessä Suomessa.

Samalla tavalla yhteiskunta hyväksyy hiljaisesti mm. moninkertaiset tappajat, lapsiin sekaantujat, rattijuopot ym ym...


Tämäkin vain sen vuoksi että elämme kuitenkin ihmisarvoa rakastavassa yhteiskunnassa.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK, Kontu ja West Ham
ehkäpä annos suvaitsevaisuutta olisi paikallaan...kuten totesin, esim vanhustenhuollossa , palokunnassa tai vammaislaitoksessa suoritettu työ on mielestäni aivan yhtä arvokasta kuin se minunkin kokemani hien jalostaminen Santahaminassa.

Sivarien vertaaminen rikollisiin on kyllä aika alentavaa. Mitäs mieltä olet Jehovan todIstajista, hehän eivät käy armeijaa ollenkaan ?

entä he, jotka ovat sairauden tai vamman vuoksi kYkenemättömiä asepalvelukseen ?
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti Rosoh
Mielestäni mies joka ei ole vuodattanut verta, hikeä ja kyyneleitä Suomalaiselle kankaalle armeijan harmaissa on vapaamatkustaja itsenäisessä Suomessa.

Miksi vain miehet?


Viestin lähetti Rosoh

Samalla tavalla yhteiskunta hyväksyy hiljaisesti mm. moninkertaiset tappajat, lapsiin sekaantujat, rattijuopot ym ym...

Millä tavalla yhteiskunta hyväksyy heidät? Tappo, pedofilia ja rattijuopumus ovat laissa rangaistavia tekoja, samoin kuin totaalikieltäytyminen. Yhteiskunta päinvastoin jättää hyväksymättä sekä totaalikieltäytymisen että em. teot, eli totaalit rinnastetaan murhaajiin ja pedoihin.

Itse asiassa rattijuopumuksesta saa lähes poikkeuksetta pienemmän tuomion kuin totaalikieltäytymisestä.


Viestin lähetti Rosoh

Tämäkin vain sen vuoksi että elämme kuitenkin ihmisarvoa rakastavassa yhteiskunnassa.

Vitsi kai tämä oli.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK, Kontu ja West Ham
Viestin lähetti Crapbag
.

Mutta pointtini on, että turha armeijan vastustajien on takertua noihin kengännauha ym. juttuihin, mitkä eivät ole oleellisia kun asiaa rehellisesti tarkastellaan. Kasvaminen ihmisenä ja vastuunkanto sekä esim. johtajana porukasta huolehtiminen ovat omasta mielestäni äärimmäisen arvokkaita asioita, joita en ainakaan itse tuossa iässä olisi mistään muualta voinut ammentaa.

Kengännauhoista puhui kylläkin armeijan puolustaja. Ja kaikki me armeijan käyneet emme kuulu aliupseeristoon emmekä ole huolehtineet kuin itsestämme.
 

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
Viestin lähetti Kontulan Ottawa
Kengännauhoista puhui kylläkin armeijan puolustaja. Ja kaikki me armeijan käyneet emme kuulu aliupseeristoon emmekä ole huolehtineet kuin itsestämme.

Niin, ottivat sen nyt vaan yhtenä "raakana" esimerkkinä, jota vastustajat käyttivät lyömäaseena puolesta puhujaa vastaan. "Kyllä meillä ainakin äiti sitoo ihan itse mun kengännauhat, ei siihen armeijaa tarvita opettamaan"...(huom. väritetty sekä vääristelty...) hymiö.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Viestin lähetti Rosoh
Mielestäni mies joka ei ole vuodattanut verta, hikeä ja kyyneleitä Suomalaiselle kankaalle armeijan harmaissa on vapaamatkustaja itsenäisessä Suomessa.

Vielä suurempia ja enemmän suomalaisuutta kalvavia vapaamatkustajia ovat ne ihmiset, jotka eivät maksa verojaan. Harvoinpa kuitenkaan Jatkoajassakaan näkee tuohtuneita kirjoituksia tästä aiheesta.

Sivari, joka tekee työtä ja maksaa veronsa on isänmaallisempi kuin moni "isänmaallisuudellaan" elämöivä ihminen, joka kuitenkin heti tilaisuuden tullen lusmuilee näiden ikävämpien yhteiskunnallisten velvotteiden suhteen.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti Crapbag
Niin, ottivat sen nyt vaan yhtenä "raakana" esimerkkinä, jota vastustajat käyttivät lyömäaseena puolesta puhujaa vastaan. "Kyllä meillä ainakin äiti sitoo ihan itse mun kengännauhat, ei siihen armeijaa tarvita opettamaan"...(huom. väritetty sekä vääristelty...) hymiö.

Minusta on aika outoa, että Suomen miespuolisten kansalaisten pitäisi opetella sitomaan kengännauhojaan vankeusrangaistuksen uhalla. Käsittääkseni kansalaisoikeuksiin pitäisi kuulua vapaus joko opetella tai olla opettelematta kengännauhojen sitomista.

Yhtä vaikea minun on ymmärtää, että miksi kengännauhojaan sitomaan kykenemättömät naiset välttävät vankeustuomion, elleivät tätä taitoa suostu valvonnan alaisena opettelemaan.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kengännauha-asia on ääripää tässä "normaalien" asioiden opettelemisessa. Juuri vähän aikaa sitten kuulin luotettavalta taholta, että eräs palvelustaan suorittava ei osaa sitoa nauhojaan. On kai sitten jo tähän päivään mennessä oppinut, eli ei mennyt armeija hänenkään tapauksessa hukkaan vaikkei olisi oppinut sotimaan siellä.

Enemmän oli kuitenkin kyse juuri siitä vastuusta, muiden huomioon ottamisesta ym.

Viestin lähetti The Original Jags
Käsittääkseni kansalaisoikeuksiin pitäisi kuulua vapaus joko opetella tai olla opettelematta kengännauhojen sitomista.

Jos armeijassa siirryttäisiin tarralenkkareihin ja muihin nauhattomiin kenkiin, niin sitten olisi vapaus valita opetteleeko vai ei.
 

Rosoh

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Leijonat, Mikko Rantanen, Colorado
Viestin lähetti The Original Jags
Miksi vain miehet?


Millä tavalla yhteiskunta hyväksyy heidät? Tappo, pedofilia ja rattijuopumus ovat laissa rangaistavia tekoja, samoin kuin totaalikieltäytyminen. Yhteiskunta päinvastoin jättää hyväksymättä sekä totaalikieltäytymisen että em. teot, eli totaalit rinnastetaan murhaajiin ja pedoihin.
Itse asiassa rattijuopumuksesta saa lähes poikkeuksetta pienemmän tuomion kuin totaalikieltäytymisestä.


Vitsi kai tämä oli.


Laki.


En tarkoittanut rinnastaa Sivaria sekä totaalikieltäytyjää murhamieheen tai pedofiiliin. Mielestäni siv:t ja tk:t ovat vapaamatkustajia ja he elävät niiden pelisääntöjen mukaan mitä yhteiskunta on asettanut. Eli yhteiskunta hyväksyy sen että voi jättää asepalveluksen suorittamatta. Samalla tavalla rauhaa rakastava sekä ihmisoikeuksia kunnioittava yhteiskunta hiljaisesti hyväksyy aikaisemmin mainitsemani vakavien rikosten uusijat vaikka heidän rankaisu tulisi olla humattavasti tuntuvampi. Samoin siv:n ja tk:n rankaisu tulisi olla huomattavasti tuntuvampi. Tämähän on vain minun mielipiteeni eikä OM:n virallinen kanta.


Ei ole vitsi. Lue edellinen kohta.
 

Rosoh

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Leijonat, Mikko Rantanen, Colorado
Viestin lähetti Maple Leaf
Harvoinpa kuitenkaan Jatkoajassakaan näkee tuohtuneita kirjoituksia tästä aiheesta.



No minua ainakin v*tuttaa suunnattomasti se että oma vuosittainen verotaakkani olisi paljon pienempi jos harmaa talous saataisiin pienemmäksi.

Voidaan vaikka avata ketju käsittelemään em. aihetta.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Rosoh
Mielestäni mies joka ei ole vuodattanut verta, hikeä ja kyyneleitä Suomalaiselle kankaalle armeijan harmaissa on vapaamatkustaja itsenäisessä Suomessa.

Kieltämättä mielenkiintoinen, suorastaan provosoiva, asenne.

Jotenkin tuntuu kummalliselta tämä jaottelu - suoranainen vastakkainasettelu, retoriikka on samaa - joskin pienemmässä mittakaavassa - kuin G. W. Bushilla. Johon en voi todeta kuin, että maailma ei ole mustavalkoinen.

Minä pidän sivaria joka on palvellut isänmaataan vanhainkodissa tai muussa yleishyödyllisessä laitoksessa (kuten sairaalassa) paljon tärkeämpänä kuin miestä joka lusmuilee kuusi kuukautta armeijan harmaissa.

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Uleåborgir
Mitä muka tarvitsee sivariin menijän perustella? Tarvitsee vain sanoa korvat heiluen, että vakaumus on tämä. Todellisuuden kanssa näillä "perusteluilla" ei ole mitään yhteyttä (paitsi niissä 5 % tapauksista, jotka aikaisemmin mainitsin).

Etpä taida kovin tarkoin havainnoida ympäristöäsi jos näin väität, tätä perustelua joutuu tekemään muillekin kuin viranomaisille - läheisille, kavereille ja monille muillekin tahoille. Eikä kovinkaan usein tätä perustelua ensikuulemalta hyväksytä vaan vaaditaan lisäperusteluja - parhaimmassa (tai pahimmassa) tapauksessa epäillään näiden perustelujen pätevyyttä, jopa syyllistetään sivaria velttoilijaksi ja vastuun pakoilijaksi. Edelleen tänä päivänä vaatii kuitenkin rohkeutta valita tämä sivari palvelusmuodoksi - (kumma, että sitä edelleen pidetään halveksuttavana vaikka kyse on perusoikeudesta tehdä valinta asepalveluksen ja siviilipalveluksen välillä).

Työnantaja-asia:

Eivät sivarit tätä ajattele kun valitsevat sivarin. Tämän he kohtaavat vasta sivarin jälkeen. Silloin he toivovat, että olisivat olleet aikoinaan henkisesti vahvempia ja menneet inttiin. Mietipä vielä sitä, että miksi jotkut työnantajat katsovat sivareita kieroon; syy on tietenkin siinä, että työnantajat ajattelevat ettei, tuolla sivari-työnhakijalla ei ole sitä henkistä kanttia.

uleåborgir.

Pidätkö sivareita nyt aivan tyhminä? Kyllä heistä hyvin moni (useampi kuin hatusta vetämäsi 5 %) miettii tarkoin kumman valitsee, asepalveluksen vai siivilipalveluksen. He miettivät ja puntaroivat tarkoin sitä kumpaan mennä, kumman valita koska yleinen asenne siviilipalvelusta kohtaan on mikä on - tietty löytyy aina poikkeuksia jotka eivät mieti seurauksia sen tarkemmin mutta valtasoa asevelvollisuusikäisistä kykene jo itse miettimään valintojensa seuraukset.

Monasti siviilipalveluksen valitseminen vaatii huomattavasti enemmin henkistä kanttia kuin lähten lusmuilemaan kuudeksi kuukaudeksi armeijaan. Erottuminen massasta, halveksuntaan varautuminen ja kaikki muu ovat osoitus siitä, että siviilipalveluksen valinta vaatii myös sitä henkistä kanttia.

Eivät siviilipalvelusmiehet mitään tyhmiä ole jotka vasta myöhemmin tajuavat millainen todellisuus on - kyllä he elävät tässä päivässä ja tässä hetkessä ja tiedostavat mitä "riskejä" valintaansa kohdistuu mutta siitä huolimatta valitsevat siviilipalveluksen asepalveluksen sijaan.

vlad.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Onko pakko?

Onko pakko oppia solmimaan kengännauha, niistämään nenä, käymään kakalla? Onko pakko kuolla? Amensty, joku, huhuu?!

Suomessa yksilöillä on hyvin paljon subjektiivisia oikeuksia.
Jokainen meistä lienee "tehnyt" yhteiskuntasopimuksen, jossa saadakseen valtiolta tiettyjä etuja, on tehtävä jotain vastavuoroisesti yhteiskunnan eteen. Jos ei tee, niin on "easyrider" (vapaamatkustaja). Kaikki eivät voi olla vapaamatkustajia - kait? Hedonismin/individualismin aikakaudella jotkut haluavat vain nauttia etuisuuksia, mitä yhteiskunta tarjoaa.
Velvollisuuksia on vain muutamia: oppivelvollisuus, auttamisvelvollisuus, veronmaksuvelvollisuus ja asepalvelus/siviilipalvelus miehille. Nämä asiat ovat kirjattuna lakiin. Nämä velvollisuudet eivät aina ole kivoja; esmes verojenmaksu...

Lobatkaa niitä poliitikkoja ja säätäkää se siviilipalveluslaki sitten sopivaksi tai poistakaa asevelvollisuus. Aseet auroiksi ja kaikki viljelemään biodynaamisesti perunoita...
Taustalle.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti mission16W
Yksi kaveri on menossa sivariin, koska kuvittelee saavansa tehdä normaalia, nykyistä päivätyötään (eräässä Suomen suurimmista yrityksistä) normaalilla palkallaan. Logiikka on, että ei niitä kiinnosta mitä tekee, kunhan tekee jotain. Saattaa poika vielä yllättyä.

Toisinaan kuulee juuri näistä tapauksista jotka yrittävät päästä siviilipalvelukseen sen tähden, että saisivat tehdä oman alansa töitä tms.

Mielestäni siviilipalveluksen tulee olla kuitenkin jollain tapaa yleishyödyllistä työskentelyä, tapahtuipa se sitten vanhainkodeissa, sairaaloissa tai vaikkapa kirjastoissa tai lastentarhoissa. Sen pitäisi olla (mielestäni) selkeällä tapaa yhteisöä palvelevaa.

vlad.
 

Rosoh

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Leijonat, Mikko Rantanen, Colorado
Viestin lähetti vlad


Minä pidän sivaria joka on palvellut isänmaataan vanhainkodissa tai muussa yleishyödyllisessä laitoksessa (kuten sairaalassa) paljon tärkeämpänä kuin miestä joka lusmuilee kuusi kuukautta armeijan harmaissa.



Olet oikeassa, työtä tekevästä sivarista on enemmän hyötyä kuin 6kk räkäposki-vemppakoneesta. Mutta totean samaan hegenvetoon että sairaaloihin, vanhainkoteihin, teiden kunnostukseen ym yleishyödylliseen työhön löytyisi paljon muitakin suorittajia kuin sivareita.

ja sitten mä heräsin....
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti vlad
Toisinaan kuulee juuri näistä tapauksista jotka yrittävät päästä siviilipalvelukseen sen tähden, että saisivat tehdä oman alansa töitä tms.

Mielestäni siviilipalveluksen tulee olla kuitenkin jollain tapaa yleishyödyllistä työskentelyä, tapahtuipa se sitten vanhainkodeissa, sairaaloissa tai vaikkapa kirjastoissa tai lastentarhoissa. Sen pitäisi olla (mielestäni) selkeällä tapaa yhteisöä palvelevaa.

vlad.

Oletetaanpa tilanne jossa sivariin menevä työskentelee yrityksessä, joka suunnittelee laitteita sairaanhoidon palvelukseen. Olisiko tässä tapauksessa oikein, jos kyseinen hemmo jäisi sivarin ajaksi omaan työpaikkaansa saaden kunnon palkkaa, koska hänen työnsä on yleishyödyllistä?
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK, Kontu ja West Ham
Viestin lähetti Rosoh
Laki.


Samoin siv:n ja tk:n rankaisu tulisi olla huomattavasti tuntuvampi. Tämähän on vain minun mielipiteeni eikä OM:n virallinen kanta.


Ei ole vitsi. Lue edellinen kohta.

miksi velvollisutta suorittavaa pitää rangaista, onko sivari tehnyt jonkun lainrikkomuksen ? Eikö silloin myös varusmiehiä pitäisi rangaista tasapuolisuuden takia ? sitää tasapuolisuuttahan kaikki armeijan käyneet kaipaavat siviilipalvelun pituutta määrättäessä ?

En edelleenkään ymmärrä, sitä, että jos suorittaa yhteiskunnan määräämän velvollisuuden,on joku pakoilija, jota voidaan verrata rikolliseen.

Voisitko perustella paremmin ? Tuon siviilipalvelun on hyväksynyt sinunkin valitsema eduskunta, jos olet jo äänestysiässä.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK, Kontu ja West Ham
Viestin lähetti Uleåborgir
Työnantaja-asia:

Eivät sivarit tätä ajattele kun valitsevat sivarin. Tämän he kohtaavat vasta sivarin jälkeen. Silloin he toivovat, että olisivat olleet aikoinaan henkisesti vahvempia ja menneet inttiin. Mietipä vielä sitä, että miksi jotkut työnantajat katsovat sivareita kieroon; syy on tietenkin siinä, että työnantajat ajattelevat ettei, tuolla sivari-työnhakijalla ei ole sitä henkistä kanttia.

uleåborgir.

tuolla logiikalla naispuolisista työntekijöistä ei ole mihinkään, ei tapaturma-asemalla työskentelevästä lääkäristä, joka ei ole suorittanut armeijaa, ei bussikuskista, ei lentäjästä, joka ei ole suorittanut armeijaapalvelua. Vain armeijan käynti antaa henkistä kestävyyttä..joopa joo .

Olen itse ollut useamaan työnantaja palveluksessa ja ainoa kysymys mikä on kysytty, onko siviilipalvelu/armeija suoritettu.

Se kiinnostaa, ei se, mikä on käyty. Harvassa ammatissa on armeijan käymisellä etua, toki vartiointi/autonkuljettaja tehtävissä, jos esim. on saanut kuorma-autoajokortin armeijassa.

Olisi todella mukava tietää, millä perusteella sivarin työpanos on jotenkin huonompi kuin alikersanttina armeijasta vapautuneen.

Ainakin minun tuntemat sivvarit ovat henkisesti vahvoja, kun ovat joutuneet pohtimaan vakaumustaan ja ovat joutuneet myös perustelemaan sen lautakunnalle, aiemminkun sivariin ei päässyt kuka tahansa.

aiemmin työnantajien edustajina henkilöstöpäälliköinä oli entisiä upseereita ja hehän eivät voineet ottaa sivareita töihin. Nykyään katsotaan enempi osaamista kuin sitä, millä tavalla on velvollisuutensa suorittanut.
 
Suosikkijoukkue
Espoon Tennisseura, Fc Könsikäs
Viestin lähetti Rosoh
Mielestäni mies joka ei ole vuodattanut verta, hikeä ja kyyneleitä Suomalaiselle kankaalle armeijan harmaissa on vapaamatkustaja itsenäisessä Suomessa.

Samalla tavalla yhteiskunta hyväksyy hiljaisesti mm. moninkertaiset tappajat, lapsiin sekaantujat, rattijuopot ym ym...

Tämäkin vain sen vuoksi että elämme kuitenkin ihmisarvoa rakastavassa yhteiskunnassa.

Sitten kun oma lapsesi itkee, niin turpaan vaan höystettynä iskulauseella "you're only aiding the enemy!". Kyllä maailmassa on sitten ihania ihmisiä..
 

Rosoh

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Leijonat, Mikko Rantanen, Colorado
Viestin lähetti Kontulan Ottawa
miksi velvollisutta suorittavaa pitää rangaista, onko sivari tehnyt jonkun lainrikkomuksen ? Eikö silloin myös varusmiehiä pitäisi rangaista tasapuolisuuden takia ? sitää tasapuolisuuttahan kaikki armeijan käyneet kaipaavat siviilipalvelun pituutta määrättäessä ?

En edelleenkään ymmärrä, sitä, että jos suorittaa yhteiskunnan määräämän velvollisuuden,on joku pakoilija, jota voidaan verrata rikolliseen.

Voisitko perustella paremmin ? Tuon siviilipalvelun on hyväksynyt sinunkin valitsema eduskunta, jos olet jo äänestysiässä.


Velvollisuutta suorittavaa ei pidä rangaista, sivarin pituus on vaan liian lyhyt.

Varusmiehiä ei pidä rangaista. He muodostavat itsenäisen Suomen puolustuksen rungon ja turvaavat olemassa olollaan valtakunnan rajat kunnes F-22 laivueet lopettavat alueloukkaukset (selvennys: Pro-itsenäinen-puolustus)

Sivarit ja totaalit pakoilevat vastuuta ja heidän onnekseen yhteiskunta päästää heidät liian helpolla. Sivarin pituus pidemmäksi ja totaaleille kunnon rangaistukset.

Eduskunnassa on aika monta tyyppiä joiden toivoisin olevan muualla kuin Arkadianmäellä. Samat tyypit ovat säätäneet niin monta päin persettä olevaa lakia ettei siitä kirjoittamiseen riitä edes se paperi jonka paperitehtaat olisivat tuottaneet työtaistelun aikana. Samat tyypit antavat "hiljaisen hyväksynnän" rikosten monin kertaisille uusijoille lainsäädännöllään.


edit: lisätty; si
 
Viimeksi muokattu:

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Eikös aseettomalla palveluksella pääse ihan samalla palvelusajalla kuin tavallinen varusmieskin. Joten ei ole mitään syytä lyhentää sivarin palvelusaikaa. Tietoinen valinta kapinoida yhteiskunnan normaalia käytöstä vastaan. Väärin pysäköiminenkin tulee kalliimmaksi kuin oikein.
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Viestin lähetti Rosoh
Mielestäni mies joka ei ole vuodattanut verta, hikeä ja kyyneleitä Suomalaiselle kankaalle armeijan harmaissa on vapaamatkustaja itsenäisessä Suomessa.

Oletko itse vuodattanut verta, hikeä ja kyyneliä suomalaiselle kankaalle muuten kuin oletettua vihollista vastaan, joka oletettavasti hyökkää oletetusta pusikosta? Verta, hikeä ja kyyneliä syntyy tänäpäivänä suurimmaksi osaksi silloin, kun varusmies kesähelteellä tetsatessaan kompastuu puun juureen ja lyö nenänsä maastoon.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti Rosoh
Velvollisuutta suorittavaa ei pidä rangaista, sivarin pituus on vaan liian lyhyt.

Mitääh?

Oletko sinä aivan klapilla päähän lyöty?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös