Reaalinen ero Stalinin Neuvostoliiton ja Rytin Suomen välillä oli se että vain toisessa järjestelmässä teurastettiin kokonaisia ihmisryhmiä ja harjoitettiin ylipäänsä systemaattista, summittaista ja hysteeristä valtioterroria. Nyt voi sitten miettiä, joille historia on vähän oudompaa, että kummassa maassa näin oli.
Tän täytyy kyllä olla yks lähes Väyrysmäisiin sfääreihin yltäviä tahallisia/tahattomia vastineita mihinkään postauksiin jatkoajan historiassa.
Ensinnäkään ei topikin mukaisesti täällä ole pohdittu lainkaan asetelmaa suomi vs. n-liitto, kumpi parempi? Siihen tuo vastineesi toki mainiosti vastaa. Kornia on myös arvottaa toisen tappaminen sankaruudeksi ja toisen rikokseksi, inhimillisesti se on aina rikos, eikä sitä mikään pese puhtaaksi tai tee oikeaksi.
Kyse oli siitä, että stalinin silmin strategisesti katsottuna suomi oli mitätön sivuseikka koko pelissä, myös vanha staltsu esikuntineen tajusi, että kun pleijarit alkaa paska on jo tippunut rattailta ja kovat jengit ottaa toisistaan mittaa. Kaikille supervalloille kautta historian on ominaista pyrkiä käymään sodat ja tappelukset muiden mailla, jottei oma anoppi tai tai äityli vaan sais vahingossa siipeensä ja datsa pysyis kondiksessa ja tää logiikka on sama millä täällä tämä Häyhä orkesteri perustelee kantaansa, joten paskaako sitä kiertelemään, niinhän tuo stalin toimi juuri, kun mitä tämä pro isänmaa jengi täällä lakki päästä kumartelee.
Asiaa tiukemmin pohtiessa loppupeleissä on se ja sama kuka tappaa ketä, aina siinä on ihmishenki pelissä ja joku kuolee ja aina turhaan. Suosittelisin lukemaan Joseph Hellerin me sotasankarit kirjasta kohtauksen, jossa vanha italiaano käppänä kertoo ilotalon eteisessä viisaita sotimisen mielekkyydestä ja merkityksestä ihmiselämän ja jatkuvuuden kannalta, nuorten jenkkisotilaiden uhoillessa kuinka huonoja sotilaita italiaanot on. Ajatuksen ydin oli jotakuinkin, ettei sillä ole merkitystä voitetaanko vai hävitäänkö sotia, niin tai näin italia on aina ja aina ennen pitkää itsenäinen, eli mille turhuudelle nuo sotilaat suotta elämänsä uhrasivat, tulos olisi sama sotimattakin sic.
Sen sijaan Pekuriseen liittyen on sanottava, että jos mies elämänsä pasifismin aatteelle oli omistanut, oli lähinnä rienausta yrittää pakottaa miestä toimimaan uskonsa vastaisesti ja tässä hullussa maailmassa on todella niin, että jos ei halua toista tappaa on sitten oltava valmis antamaan oma henkensä joidenkin mielipuolten päähänpistojen vuoksi. Sen sijaan yhden Häyhän merkitys suomen talvisodan kululle on täällä kyllä keskimääräistä vahvemmin liioiteltu, tulee mieleen eräästä toisesta ketjusta Saarenheimo ja Bros, jokainen sitten miettiköön kumpi on kumpi.