Sijoitusvinkkejä?

  • 1 087 746
  • 6 084

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
No miksi nimenomaan viime lauantain lottorivin veikkaaminen ei ole hyvä idea?
Edellisen viikon lottorivin veikkaaminen on huono idea, koska jos osuu, niin voitto jaetaan useamman kesken. Kaikki yleisimmät lottorivit ovat keskivertoa huonompia ja edellisen viikon lukuja lyö useampi kuin satunnaisia lukuja.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Edellisen viikon lottorivin veikkaaminen on huono idea, koska jos osuu, niin voitto jaetaan useamman kesken. Kaikki yleisimmät lottorivit ovat keskivertoa huonompia ja edellisen viikon lukuja lyö useampi kuin satunnaisia lukuja.
Eli jos edellisen viikon numeroilla saa vaikka miljoonan täyden kymmenen miljoonan sijaan, koska oikeita rivejä olikin useampi, niin se oli huono idea koska toisilla numeroilla sai nolla euroa? Huono sijoituslogiikka sinulla.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eli jos edellisen viikon numeroilla saa vaikka miljoonan täyden kymmenen miljoonan sijaan, koska oikeita rivejä olikin useampi, niin se oli huono idea koska toisilla numeroilla sai nolla euroa? Huono sijoituslogiikka sinulla.
Mahdollisuus lottovoittoon on yhtä suuri satunnaisilla numeroilla kuin viime viikon luvuilla. Kun viime viikon lukuja pelataan enemmän, pelaamalla viime viikon lukuja voiton odotusarvo on pienempi.

Mitään tekemistä sijoituslogiikan kanssa asialla ei ole.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun viime viikon lukuja pelataan enemmän, pelaamalla viime viikon lukuja voiton odotusarvo on pienempi.
Eiköhän kummankin tapauksen odotusarvo pääpotille ole luokkaa "sijoitetut" rahat häviää.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eiköhän kummankin tapauksen odotusarvo pääpotille ole luokkaa "sijoitetut" rahat häviää.
Tottakai. Sinähän tuossa kuitenkin kirjoitit miljoonavoitosta.

Itse en muista olenko koskaan edes lotonnut.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eli jos edellisen viikon numeroilla saa vaikka miljoonan täyden kymmenen miljoonan sijaan, koska oikeita rivejä olikin useampi, niin se oli huono idea koska toisilla numeroilla sai nolla euroa? Huono sijoituslogiikka sinulla.
Se on toki oma asia, jos riskin ja tuoton suhde ei kiinnosta. Itselle aika tärkeä mittari ja jos vaihtoehtona samalla riskillä parempi tuotto-odotus, niin ei tuo kauhean vaikea päätös ole. En toki lottoakaan, kun loton tuotto-odotus on negatiivinen, mutta jos lottoaisin, niin ei numeroina olisi edellisen viikon voittonumerot tai 1,2,3,4,5,6,7. Mutta kun kysyit, että miksi edellisen viikon numeroita on huono pelata, niin oletin, että vastaus huonompi tuotto-odotus olisi ihan validi.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta kun kysyit, että miksi edellisen viikon numeroita on huono pelata, niin oletin, että vastaus huonompi tuotto-odotus olisi ihan validi.
En oikeastaan kysynyt, vaan ihmettelin kanssapalstalaisen väitettä.
 

444

Jäsen
Tavallaan nämä ovat ihan valideja keskusteluja sijoittamisesta. Kahneman sai taloustieteen Nobelin vastaavanlaisesta pohdiskelusta sijoittamisen psykologisesta puolesta.
Eittämättä. Kuitenkin kun aihepiiri on ”Sijoitusvinkkejä”, niin harva meistä varmaan tulee tänne ällistymään vinkeistä, että viime viikon lottorivi on yhtä huono vihje kuin mikä hyvänsä muukin lottorivi. No, minä en ole moderaattori enkä edes järjen ääni, joten jos joku sitten vain vinkkaa minulle, kun keskustelu siirtyy pois lottoriveistä.
Btw, tänään 0+1 oikein lotossa. Huono rivi oli se.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Pitäisi hajauttaa sijoituksia. Tällä hetkellä ne on osakkeissa (noin 60%) ja säästö-/käyttötilillä loput. Säästötilillä kertyy vajaa prosentti korkoa ja sinne olisi tarkoitus jättää pieni, muutaman kuukauden palkkaa vastaava, hätärahasto. Loput sitten sijoituksiin.

Mutta tekisi mieli vähän hajauttaa. Asuntosijoittaminen ei houkuta, olen siihen liian laiska. Asunto-, tontti-, metsä- ynnä muut rahastot kiinnostavat, mutta niiden ehdot ja arvonnousun laskentatavat eivät tee niistä erityisen houkuttelevia. Kryptoja en taas ymmärrä tarpeeksi. Ehkä vertaislainapalvelut?

Miten te olette hajauttaneet sijoituksenne?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miten te olette hajauttaneet sijoituksenne?

Jätin edellisen asunnon (luhtitalokaksio) vuokralle, kun ostimme avovaimon kanssa yhteisesti rivitaloasunnon. Sitten omistan isän ennakkoperintönä antaman pienen metsätilan, jolla on melkeinpä enemmän tunne- kuin rahallista arvoa, ainakin lähivuodet. Viime vuosina olen sijoittanut vain osakkeisiin. Nyt olen suunnitellut ottavani hajautusmielessä rinnalle jotain indeksirahastoa, jonne ajattelin laitella keväällä salkkuun kolahtavat osingot. Säästötilillä on puskuri pahan päivän varalle. Ja sitä varten, että sijoitusasuntoon tarvitsee jotain hankkia tai metsään tehdä jotain hoitotöitä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Pitäisi hajauttaa sijoituksia. Tällä hetkellä ne on osakkeissa (noin 60%) ja säästö-/käyttötilillä loput. Säästötilillä kertyy vajaa prosentti korkoa ja sinne olisi tarkoitus jättää pieni, muutaman kuukauden palkkaa vastaava, hätärahasto. Loput sitten sijoituksiin.

Mutta tekisi mieli vähän hajauttaa. Asuntosijoittaminen ei houkuta, olen siihen liian laiska. Asunto-, tontti-, metsä- ynnä muut rahastot kiinnostavat, mutta niiden ehdot ja arvonnousun laskentatavat eivät tee niistä erityisen houkuttelevia. Kryptoja en taas ymmärrä tarpeeksi. Ehkä vertaislainapalvelut?

Miten te olette hajauttaneet sijoituksenne?
Tämä että miten laajalle hajautukselle on tarve riippuu sijoittamisen aikajänteestä. Jos se on tarpeeksi pitkä, niin minä en lähtisi mihinkään eksoottisiin vaan luottaisin siihen että osakkeet ovat pitkässä juoksussa se paras ollut tähän asti. Tämä ei ole tae tulevasta, mutta silti.
 
Suosikkijoukkue
Mikkelin Kittaajat
Päädyin lopulta opiskelemaan vähän sijoittamisen/rahastosäästämisen perusteita, vaikka olikin tunne ettei kiinnosta yhtään käyttää siihen aikaa.

Mitä ajatuksia teissä herättää "Small Cap Value" ja "Small Cap" rahastot? Niillähän on tilastollisesti ollut keskimääräistä parempi tuotto. Itse olen kuitenkin valmis ottamaan vähän isompaakin riskiä.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Päädyin lopulta opiskelemaan vähän sijoittamisen/rahastosäästämisen perusteita, vaikka olikin tunne ettei kiinnosta yhtään käyttää siihen aikaa.

Mitä ajatuksia teissä herättää "Small Cap Value" ja "Small Cap" rahastot? Niillähän on tilastollisesti ollut keskimääräistä parempi tuotto. Itse olen kuitenkin valmis ottamaan vähän isompaakin riskiä.
Minulla oli pitkään Jenkeistä ja Euroopasta small capit salkussa. Eipä ne sen suurempia ajatuksia herätä. Historiallisesti tuottaneet paremmin ja vastapainoksi enemmän riskiä. Riippuu toki pitääkö volaa riskimittarina. Tämän takia ne itselläkin salkussa oli, kun pidin riskiä suhteessa tuottoon hyvänä.

Vaikea noista on varmaan mitään suuria mielipiteitä tehdä, kun ovat indeksejä. Jos haluaa sijoittaa pienempiin yhtiöihin, niin hyvä väline. Mahdoton antaa mitään suurta analyysia jostain Russell 2000:sta, kun siihen taitaa kuulua nimensä mukaisesti 2000 yhtiötä. Muistaakseni jostain luin, että Russell 2000 oli kyllä irtautunut arvostuksen osalta aika kovasti. Taisi indeksin yhtiöt tehdä kokonaisuutena tappiota 2020, mutta indeksi selvästi ATH:ssa ja tainnut tuplata koronakuopasta.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Mitä ajatuksia teissä herättää "Small Cap Value" ja "Small Cap" rahastot? Niillähän on tilastollisesti ollut keskimääräistä parempi tuotto. Itse olen kuitenkin valmis ottamaan vähän isompaakin riskiä.

Mulla on salkussa IUSN ETF:ää. World small cap siis kyseessä. USA paino taitaa olla noin 60%. Otin tuon salkkuun kun Nordnet lisäsi ETF kuukausisäästön valikoimaan.
 

jokerit67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Päädyin lopulta opiskelemaan vähän sijoittamisen/rahastosäästämisen perusteita, vaikka olikin tunne ettei kiinnosta yhtään käyttää siihen aikaa.

Mitä ajatuksia teissä herättää "Small Cap Value" ja "Small Cap" rahastot? Niillähän on tilastollisesti ollut keskimääräistä parempi tuotto. Itse olen kuitenkin valmis ottamaan vähän isompaakin riskiä.
Small capit voivat olla ihan hyvä lisä salkkuun, sillä useimmat rahastot sisältävät pääosin large cappia. Rahastoa valitessa kannattaa kuitenkin olla tarkkana ja katsoa esim sen kokoa, koska pienemmissä rahastoissa on riskinä likvidointi, joka aiheuttaa pitkäaikaiselle säästäjälle ei-toivottuja veroja. Varsinkin small cap value -puolella tähän olisi hyvä kiinnittää huomiota tai ainakin tiedostaa päätöksiä tehdessä. Muutenkin kannattaa tutustua nimeä syvemmin noihin rahastoihin vaikkapa Morningstarin avulla, koska niiden rakenteet vaikkapa yritysten koon (large/mid/small), niiden laadun (value/blend/growth) sekä maantieteellisen hajautuksen osalta voivat vaihdella paljonkin. Kulutkin voivat hieman poiketa toisistaan ja joskus kalliimpi vaihtoehto voikin olla itselle sopivampi mikäli siitä löytyy omaan tarpeeseen parempi jako edellä mainittujen ominaisuuksien osalta.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Tuli sitten savi vähän housuun ja myin Nordean osakkeet pois. Reilut 4k tuli profittia mikä on ihan hyvin siitä, että olet kuukauden tekemättä mitään. Eihän sillä tietenkään kuuhun mennä.
 
Suosikkijoukkue
Mikkelin Kittaajat
Kiitokset vielä kaikille vinkeistä ja vastauksista!

Tässä vähän omia valintoja ja ajatuksia viikon pituisen sijoittajauran jälkeen, saa kommentoida vapaasti. Erityisesti ETF-rahastoihin liittyviä vinkkejä otan mielellään vastaan :)

Tein alkusijoitukset Nordnetin Indeksirahastoihin Suomi, Ruotsi, Tanska ja Maailma (Vaikka näistä viimeksi mainittu onkin synteettinen). Halusin sijoittaa osan Indeksirahastoihin, koska ne on tarvittaessa helppo palauttaa kuluttomasti.

ETF-rahastoihin en ole vielä sijoittanut mitään, niiden selvittelyihin onkin mennyt vähän enemmän aikaa. Tällä hetkellä kiinnostaa erityisesti seuraavat rahastot:
- Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (VWCE)
- iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF USD (IUSN)
- iShares MSCI World SRI UCITS ETF EUR (Acc) (2B7K)
- Xtrackers Artificial Intelligence & Big Data UCITS ETF 1C (XAIX)

Olen vähän pohdiskellut, että kannattaako kaikki sijoitukset tehdä maailman tasolla. Kai se olisi riskittömämpää, mutta toisaalta itse tykkään vähän ottaa riskiäkin. Toisaalta vastuullinen sijoittaminen (ESG/SRI-rahastot) kiinnostaa myös paljon. Niidenkin selailu vie vaan aikaa, kun on aika paljon vaihtoehtoja tarjolla.

Onneksi saa tehdä Nordnetin uutena asiakkaana ekat 2kk ostoja halvimmalla kategorialla.
 

444

Jäsen
Haluan tässä kohtaa esittää kiitoksen nimimerkille @paki77 tänne antamistaan vinkeistä. Simonia nappasin aikanaan vinkin pohjalta salkkuun ja meno on ollut kyllä vakuuttavaa. Valitettavasti en ole muihin lähtenyt ajoissa mukaan, mutta lupaan parantaa tapani vastaisuudessa. Track record tänne vinkatuista löydöistä on aika tyylikäs.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Haluan tässä kohtaa esittää kiitoksen nimimerkille @paki77 tänne antamistaan vinkeistä. Simonia nappasin aikanaan vinkin pohjalta salkkuun ja meno on ollut kyllä vakuuttavaa. Valitettavasti en ole muihin lähtenyt ajoissa mukaan, mutta lupaan parantaa tapani vastaisuudessa. Track record tänne vinkatuista löydöistä on aika tyylikäs.

Eipä mitään, hieno kuulla että näistä keskusteluista on ollut konkreettista hyötyä. Olen itsekin saanut näistä paljon irti. Mielelläni raportoin jatkossakin tänne, jos löydän jonkun omasta mielestäni selvästi alihinnoitellun ja potentiaalisen yrityksen. Nykymarkkinassa niitä ei ihan joka oksalla enää ole, vaan riski ja tuotto kulkee enemmän käsi kädessä.

Viimeiset ostothan olen nyt lähiaikoina tehnyt alibabaan (poliittinen riski painaa hintaa ja on todellinen mahdollisuus sen realisoitumiseen) ja airbnb:hen (nykyhintaan jo leivottu todella isot kasvuodotukset), mitkä eivät missään nimessä ole enää hinnoiteltu huonoimman mahdollisen skenaarion mukaan kuten mielestäni esim Simon vielä lokakuussakin oli. Nämä ovat vielä enemmän pidemmän tähtäimen sijoituksia koska uskon ko. yrityksiin 5v tähtäimellä, enkä odota vastaavaa 100%+ /6kk nousua mitä nyt monissa muissa on nähty.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Mikkelin Kittaajat
Aloittelevan sijoittajan ensimmäinen virhe.

Olin avannut DKK ja SEK valuuttatilit Nordetin rahastosijoituksia varten, ja ihmettelin kun rahat olivat hävinneet kuitenkin EUR-tililtä. No sehän selvisikin asiakaspalvelusta että nuo valuuttatilit eivät toimi rahastojen kanssa, onpa kyllä tyhmä systeemi. Ja nyt joudun sitten vielä palauttelemaan rahat valuuttatileiltä takaisin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nämä ovat taas näitä hankalia hetkiä. Realisoidako Nordean kurssinousu ja sijoittaa nuo esim. Kamuxiin, joka on nyt ihan houkuttelevasti hinnoiteltu... Marimekko ja Neste ovat myös periaatteessa ihan houkuttelevasti hinnoiteltuja, mutta jotenkin veikkaan niiden tulevan vieläkin alemmas.

Nordeassa on paljon asioita, jotka puoltavat pitämistä. Mutta vaakakupissa on myös syitä, jotka puoltavat myyntiä.

Hankala sanoa, mitä tekisi.
 

Rolf Paski

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Raittiuslegioona & FC Kraak
Nämä ovat taas näitä hankalia hetkiä. Realisoidako Nordean kurssinousu ja sijoittaa nuo esim. Kamuxiin, joka on nyt ihan houkuttelevasti hinnoiteltu... Marimekko ja Neste ovat myös periaatteessa ihan houkuttelevasti hinnoiteltuja, mutta jotenkin veikkaan niiden tulevan vieläkin alemmas.

Nordeassa on paljon asioita, jotka puoltavat pitämistä. Mutta vaakakupissa on myös syitä, jotka puoltavat myyntiä.

Hankala sanoa, mitä tekisi.

Itse en Nordeasta luovu. Kamuxiin uskalsin lähteä silloin kuin kurssi huiteli vitosella ja kutosella alkavia lukuja ja toimari itse osti osakkeita pää märkänä, kuten Lelu teki Kerhossa hankintoja. Myös pysyy salkussa.

Nestettä itsekin kyttäilen tällä hetkellä. Olen monta kertaa aikaisemmin sitä harkinnut ja sitten myöhästynyt ko. firmasta, kun "eihän se nyt enää voi nousta". Jos ja kun menee 43-44€ väliin, niin ostonappi painuu pohjaan. Muiden kotimaisten osakkeiden ostoa en tällä hetkellä edes harkitse.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse en Nordeasta luovu. Kamuxiin uskalsin lähteä silloin kuin kurssi huiteli vitosella ja kutosella alkavia lukuja ja toimari itse osti osakkeita pää märkänä, kuten Lelu teki Kerhossa hankintoja. Myös pysyy salkussa.

Nestettä itsekin kyttäilen tällä hetkellä. Olen monta kertaa aikaisemmin sitä harkinnut ja sitten myöhästynyt ko. firmasta, kun "eihän se nyt enää voi nousta". Jos ja kun menee 43-44€ väliin, niin ostonappi painuu pohjaan. Muiden kotimaisten osakkeiden ostoa en tällä hetkellä edes harkitse.

Luin juuri Arvopaperin artikkelin Nesteen kurssilaskun syistä, ja siihen tuntuu olevan kaksi hyvää perustelua. Näistä ensimmäinen on korkojen nousu, joka on rokottanut paljon kasvu- ja esg-yhtiöitä. Toinen seikka on Nesteen vahvan tuloksen perustana olleiden biopolttoaineiden raaka-aineiden tuntuva nousu (kymmenen vuoden huiput), ja se, että Nesteen tämän vuoden loppupuolen hintasuojaukset ovat viime vuotta matalammat. Tuossa on ihan aito riski, että tulos laskee tänä vuonna merkittävästi.

Sitten taas kokonaan toinen juttu onkin, että onko tämä nykyinen hintataso sellainen, että nuo edellä mainitut on jo huomioitu hinnassa? Se on se tuhannen taalan kysymys, tai millä summalla nyt sijoittaisikaan...

Kun en osaa päättää, että myydäkö Nordeat ja vaihtaako ne Kamuxiin, niin taidan holdailla.

Marimekon suhteen otan sanoja takaisin. Se ei ole niin houkuttelevissa hinnoissa, että kannattaisi harkita. Revenio ja Remedy ovat siinä rajoilla, mutta ehkä ei nyt ole niidenkään aika.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös