Eiköhän kummankin tapauksen odotusarvo pääpotille ole luokkaa "sijoitetut" rahat häviää.Kun viime viikon lukuja pelataan enemmän, pelaamalla viime viikon lukuja voiton odotusarvo on pienempi.
Eiköhän kummankin tapauksen odotusarvo pääpotille ole luokkaa "sijoitetut" rahat häviää.Kun viime viikon lukuja pelataan enemmän, pelaamalla viime viikon lukuja voiton odotusarvo on pienempi.
Tottakai. Sinähän tuossa kuitenkin kirjoitit miljoonavoitosta.Eiköhän kummankin tapauksen odotusarvo pääpotille ole luokkaa "sijoitetut" rahat häviää.
Se on toki oma asia, jos riskin ja tuoton suhde ei kiinnosta. Itselle aika tärkeä mittari ja jos vaihtoehtona samalla riskillä parempi tuotto-odotus, niin ei tuo kauhean vaikea päätös ole. En toki lottoakaan, kun loton tuotto-odotus on negatiivinen, mutta jos lottoaisin, niin ei numeroina olisi edellisen viikon voittonumerot tai 1,2,3,4,5,6,7. Mutta kun kysyit, että miksi edellisen viikon numeroita on huono pelata, niin oletin, että vastaus huonompi tuotto-odotus olisi ihan validi.Eli jos edellisen viikon numeroilla saa vaikka miljoonan täyden kymmenen miljoonan sijaan, koska oikeita rivejä olikin useampi, niin se oli huono idea koska toisilla numeroilla sai nolla euroa? Huono sijoituslogiikka sinulla.
En oikeastaan kysynyt, vaan ihmettelin kanssapalstalaisen väitettä.Mutta kun kysyit, että miksi edellisen viikon numeroita on huono pelata, niin oletin, että vastaus huonompi tuotto-odotus olisi ihan validi.
Olisiko teillä hetki aikaa keskustella sijoittamisesta?
Eittämättä. Kuitenkin kun aihepiiri on ”Sijoitusvinkkejä”, niin harva meistä varmaan tulee tänne ällistymään vinkeistä, että viime viikon lottorivi on yhtä huono vihje kuin mikä hyvänsä muukin lottorivi. No, minä en ole moderaattori enkä edes järjen ääni, joten jos joku sitten vain vinkkaa minulle, kun keskustelu siirtyy pois lottoriveistä.Tavallaan nämä ovat ihan valideja keskusteluja sijoittamisesta. Kahneman sai taloustieteen Nobelin vastaavanlaisesta pohdiskelusta sijoittamisen psykologisesta puolesta.
Miten te olette hajauttaneet sijoituksenne?
Tämä että miten laajalle hajautukselle on tarve riippuu sijoittamisen aikajänteestä. Jos se on tarpeeksi pitkä, niin minä en lähtisi mihinkään eksoottisiin vaan luottaisin siihen että osakkeet ovat pitkässä juoksussa se paras ollut tähän asti. Tämä ei ole tae tulevasta, mutta silti.Pitäisi hajauttaa sijoituksia. Tällä hetkellä ne on osakkeissa (noin 60%) ja säästö-/käyttötilillä loput. Säästötilillä kertyy vajaa prosentti korkoa ja sinne olisi tarkoitus jättää pieni, muutaman kuukauden palkkaa vastaava, hätärahasto. Loput sitten sijoituksiin.
Mutta tekisi mieli vähän hajauttaa. Asuntosijoittaminen ei houkuta, olen siihen liian laiska. Asunto-, tontti-, metsä- ynnä muut rahastot kiinnostavat, mutta niiden ehdot ja arvonnousun laskentatavat eivät tee niistä erityisen houkuttelevia. Kryptoja en taas ymmärrä tarpeeksi. Ehkä vertaislainapalvelut?
Miten te olette hajauttaneet sijoituksenne?
Minulla oli pitkään Jenkeistä ja Euroopasta small capit salkussa. Eipä ne sen suurempia ajatuksia herätä. Historiallisesti tuottaneet paremmin ja vastapainoksi enemmän riskiä. Riippuu toki pitääkö volaa riskimittarina. Tämän takia ne itselläkin salkussa oli, kun pidin riskiä suhteessa tuottoon hyvänä.Päädyin lopulta opiskelemaan vähän sijoittamisen/rahastosäästämisen perusteita, vaikka olikin tunne ettei kiinnosta yhtään käyttää siihen aikaa.
Mitä ajatuksia teissä herättää "Small Cap Value" ja "Small Cap" rahastot? Niillähän on tilastollisesti ollut keskimääräistä parempi tuotto. Itse olen kuitenkin valmis ottamaan vähän isompaakin riskiä.
Mitä ajatuksia teissä herättää "Small Cap Value" ja "Small Cap" rahastot? Niillähän on tilastollisesti ollut keskimääräistä parempi tuotto. Itse olen kuitenkin valmis ottamaan vähän isompaakin riskiä.
Small capit voivat olla ihan hyvä lisä salkkuun, sillä useimmat rahastot sisältävät pääosin large cappia. Rahastoa valitessa kannattaa kuitenkin olla tarkkana ja katsoa esim sen kokoa, koska pienemmissä rahastoissa on riskinä likvidointi, joka aiheuttaa pitkäaikaiselle säästäjälle ei-toivottuja veroja. Varsinkin small cap value -puolella tähän olisi hyvä kiinnittää huomiota tai ainakin tiedostaa päätöksiä tehdessä. Muutenkin kannattaa tutustua nimeä syvemmin noihin rahastoihin vaikkapa Morningstarin avulla, koska niiden rakenteet vaikkapa yritysten koon (large/mid/small), niiden laadun (value/blend/growth) sekä maantieteellisen hajautuksen osalta voivat vaihdella paljonkin. Kulutkin voivat hieman poiketa toisistaan ja joskus kalliimpi vaihtoehto voikin olla itselle sopivampi mikäli siitä löytyy omaan tarpeeseen parempi jako edellä mainittujen ominaisuuksien osalta.Päädyin lopulta opiskelemaan vähän sijoittamisen/rahastosäästämisen perusteita, vaikka olikin tunne ettei kiinnosta yhtään käyttää siihen aikaa.
Haluan tässä kohtaa esittää kiitoksen nimimerkille @paki77 tänne antamistaan vinkeistä. Simonia nappasin aikanaan vinkin pohjalta salkkuun ja meno on ollut kyllä vakuuttavaa. Valitettavasti en ole muihin lähtenyt ajoissa mukaan, mutta lupaan parantaa tapani vastaisuudessa. Track record tänne vinkatuista löydöistä on aika tyylikäs.
Nämä ovat taas näitä hankalia hetkiä. Realisoidako Nordean kurssinousu ja sijoittaa nuo esim. Kamuxiin, joka on nyt ihan houkuttelevasti hinnoiteltu... Marimekko ja Neste ovat myös periaatteessa ihan houkuttelevasti hinnoiteltuja, mutta jotenkin veikkaan niiden tulevan vieläkin alemmas.
Nordeassa on paljon asioita, jotka puoltavat pitämistä. Mutta vaakakupissa on myös syitä, jotka puoltavat myyntiä.
Hankala sanoa, mitä tekisi.
Itse en Nordeasta luovu. Kamuxiin uskalsin lähteä silloin kuin kurssi huiteli vitosella ja kutosella alkavia lukuja ja toimari itse osti osakkeita pää märkänä, kuten Lelu teki Kerhossa hankintoja. Myös pysyy salkussa.
Nestettä itsekin kyttäilen tällä hetkellä. Olen monta kertaa aikaisemmin sitä harkinnut ja sitten myöhästynyt ko. firmasta, kun "eihän se nyt enää voi nousta". Jos ja kun menee 43-44€ väliin, niin ostonappi painuu pohjaan. Muiden kotimaisten osakkeiden ostoa en tällä hetkellä edes harkitse.
Kannattaa ottaa huomioon Marimekon orastava pr-kriisi uiguuriel puuvillan yms. kanssa. Googlaa Finnwatchin juttu aiheesta.Nämä ovat taas näitä hankalia hetkiä. Realisoidako Nordean kurssinousu ja sijoittaa nuo esim. Kamuxiin, joka on nyt ihan houkuttelevasti hinnoiteltu... Marimekko ja Neste ovat myös periaatteessa ihan houkuttelevasti hinnoiteltuja, mutta jotenkin veikkaan niiden tulevan vieläkin alemmas.
Nordeassa on paljon asioita, jotka puoltavat pitämistä. Mutta vaakakupissa on myös syitä, jotka puoltavat myyntiä.
Hankala sanoa, mitä tekisi.
Kannattaa ottaa huomioon Marimekon orastava pr-kriisi uiguuriel puuvillan yms. kanssa. Googlaa Finnwatchin juttu aiheesta.
En tiedä onko tuolla kauheasti merkitystä osakkeeseen, mutta noteeraamisen arvoinen asia, jos kunnon myrsky syntyy.