Sijoitusvinkkejä?

  • 1 088 145
  • 6 087

Rannelaukaus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En halua. Sen verran pidän kuitenkin salaperäisyyttä.mukana. Ja jos miehen sanaan ei luoteta, niin minkäs sille sitten mahtaa. :)

En toisaalta ole edes rekisteröitynyt Sharevilleen, enkä myöskään kirjoittele talousfoorumeille, jos tätä Jatkoajan ketjua ei lasketa.

Mielestäni sijoitukseni eivät edes ole poikineet mitään hämmentäviä ylituottoja, vaan moni minua kokeneempi ja osaavampi on onnistunut tekemään huomattavasti parempia voittoja. Voin kertoa myös suoraan, että muutama paha virhekin on mukaan mahtunut. Etenkin alkuaikoina (lokakuusta 2018 ehkä heinäkuulle 2019) tuli tehtyä pirusti ns. aloittelijan virheitä, ja vasta tuon jälkeen olen löytänyt tämän taktiikan, joka on ainakin tällä hetkellä toiminut.

Mutta jos aihe kiinnostaa, niin 9.3. myin salkustani seuraavat osakkeet: Caverion, Sampo, Fortum, Tokmanni, Exel Composites ja Aktia. Nyt salkustani löytyy taas Sampo, Tokmanni ja Fortum, sekä näiden lisäksi Kamux, Telia sekä saksalainen Bayer. Lisäksi vapaana on jonkinlainen käteispositio Cargotecin myynnistä. Nuo Sampo, Tokmanni ja Fortum palasivat salkkuun aiempaa halvemmalla ja isommilla määrillä. Olen pitänyt tässä veivailussa lähtökohtana sitä, että on todennäköisesti tuottoisampaa tehdä paljon pieniä voittoja kuin todella harvoin suurempia. Korkoa korolle -ilmiö on tässä tehokas.

Tällaisina aikoina etenkin konepajoissa on todella paljon heiluntaa molempiin suuntiin. Parhaat tuotot olen saavuttanut juuri niillä suhteutettuna sijoituksen kestoon. Wärtsilällä saavutin vajaan 16% tuoton viidessä päivässä, Konecranesilla vajaa 19% kahdessa viikossa ja Cargotecilla reilu 10% parissa päivässä. Pahin munaus taitaa olla Remedy, jonka rahat sijoitin muualle vain päivää ennen merkittävää tiedotetta ja reipasta nousua. Mutta näitä tapahtuu.
Eli lyhyesti ilmaisten häviät vertailuindeksille.

Kyllä muutkin veivailee hetkellisiä ylituottoja, mutta aika harva asiaa opiskellut sitä mainostaa minään varteenotettavana "strategiana" ilman kaupallisia intressejä. Kenties viime vuosien haipatuimman suomalaisen arvosijoittajan Jukka Oksaharjun julkinen salkku muuten näyttää hävinneen koronakriisin myötä merkittävästi markkinoille.
 

Outsider

Jäsen
Etenkin alkuaikoina (lokakuusta 2018 ehkä heinäkuulle 2019) tuli tehtyä pirusti ns. aloittelijan virheitä, ja vasta tuon jälkeen olen löytänyt tämän taktiikan, joka on ainakin tällä hetkellä toiminut.

Jos tähän ei tullut kirjoitusvirhettä ja alkuajoista/virheistä on oikeasti alle vuosi, niin en yhtään ihmettele miksi niin moni kyseenalaistaa tätä taktiikkaa.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eli lyhyesti ilmaisten häviät vertailuindeksille.

Kyllä muutkin veivailee hetkellisiä ylituottoja, mutta aika harva asiaa opiskellut sitä mainostaa minään varteenotettavana "strategiana" ilman kaupallisia intressejä. Kenties viime vuosien haipatuimman suomalaisen arvosijoittajan Jukka Oksaharjun julkinen salkku muuten näyttää hävinneen koronakriisin myötä merkittävästi markkinoille.

Joo, tämä keskustelu on vähän sama kuin rulettipöydän ääressä kännissä joku 3 oikein putkeen punaista veikannut kehuskelisi saavansa myös seuraavan oikein, koska 3 putkeen. Ja itse yrittäisi sanoa, että peli on tappiollinen koska pöydässä on nolla eli talolla on voitollinen odotusarvo. Seuraavaksi känninen kertoisi uudelleen että olen väärässä koska hänellä on 3 putkeen oikein ja olen kahdeksankertaistanut rahani.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eli lyhyesti ilmaisten häviät vertailuindeksille.

Kyllä muutkin veivailee hetkellisiä ylituottoja, mutta aika harva asiaa opiskellut sitä mainostaa minään varteenotettavana "strategiana" ilman kaupallisia intressejä. Kenties viime vuosien haipatuimman suomalaisen arvosijoittajan Jukka Oksaharjun julkinen salkku muuten näyttää hävinneen koronakriisin myötä merkittävästi markkinoille.

Todennäköisesti häviänkin pitkällä tähtäimellä. Vertailujaksolla olen kuitenkin voittanut. Tällä hetkellä tämä on toiminut, mutta strategiaa pitää päivittää tilanteiden muuttuessa. Kuten aiemmin totesin, holdaan todennäköisesti osakkeita, mikäli niille ei ole enää houkuttelevampia vaihtoehtoja.

Pointtini ei oikeastaan ollut oman strategiani mainostaminen, vaan näiden vakioneuvojen kyseenalaistaminen. Jos olen tällä vertailujaksolla voittanut indeksin, niin se on vain hyvä asia, vaikka se olisikin tehty perussääntöjen vastaisesti.
 

Outsider

Jäsen
Pointtini ei oikeastaan ollut oman strategiani mainostaminen, vaan näiden vakioneuvojen kyseenalaistaminen. Jos olen tällä vertailujaksolla voittanut indeksin, niin se on vain hyvä asia, vaikka se olisikin tehty perussääntöjen vastaisesti.

Jonkun yksittäisen vertailujakson valikoiminen lyhyellä aikavälillä on vähän sama kuin olisi runkosarjan lopussa kuntopuntarin ykkösenä, mutta jää silti playoffien ulkopuolelle.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Pointtini ei oikeastaan ollut oman strategiani mainostaminen, vaan näiden vakioneuvojen kyseenalaistaminen. Jos olen tällä vertailujaksolla voittanut indeksin, niin se on vain hyvä asia, vaikka se olisikin tehty perussääntöjen vastaisesti.

Jos 100 ihmistä ostaa valitsemansa yhden osakkeen 1.1 ja myy sen 31.12, niin noin 50% heistä voittaa vertailuindeksin. Se ei tarkoita silti sitä, että heistä 50% olisi kyky voittaa markkinat.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kuulut niihin alle 10:een ihmiseen maailmassa, joiden Warren Buffet mainitsi voivan voittaa indeksin pitkässä juoksussa. Onnea, hieno saada Suomeen lisää miljardöörejä, sillä kaksinumeroiset vuosituotot taidolla osakemarkkinoilta johtavat väkisin miljardiomaisuuteen. Suosittelen vielä vivuttamaan todella rajusti niin homma nopeutuu vielä reilusti.

Kiitos, en tiennytkään että meikäläisiä on näin vähän. Kultaa olen tosiaan vivuttanut maltillisesti parin vuoden ajan Trumpista johtuen. Karvas pettymys oli kun koronapaniikin aikana sekin sukelsi vastoin kaikkea järkeä, vaikka onkin nyt toipunut hyvin. Laskin paljon tuotto-odotuksia sen varaan mutta nyt saakin toimia vain jonkinlaisena satamana.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos tähän ei tullut kirjoitusvirhettä ja alkuajoista/virheistä on oikeasti alle vuosi, niin en yhtään ihmettele miksi niin moni kyseenalaistaa tätä taktiikkaa.

Ei tullut kirjoitusvirhettä. Mutta älkää nyt lukittautuko siihen uskoon, että menisin tällä taktiikalla tappiin asti. Pointtini oli se, että aina kannattaa kyseenalaistaa nämä yleisohjeet. Minulle riittää tässä kohtaa se, että tällä taktiikalla olen voittanut indeksin miltei joka kuussa. Mutta strategiaa pitää päivittää, ja salkunhoidon pitää olla aktiivista.

Minua fiksummat sijoitusammattilaiset ovat todenneet, että osakkeisiin ei kannata rakastua, ja arvosijoittajan kannattaa ostaa osakkeita silloin kun aliarvostus täyttää vaaditut kriteerit marginaaleineen. Lisäksi osake kannattaa myydä heti kun aliarvostus on purkaantunut. Näitä ohjeita olen osin soveltanut, mutta pörssin liikkeet ovat olleet niin nopeita, että toisinaan tämä tapahtuu nopeasti. Minulla ei myöskään ole rajatonta käteiskassaa, joten siksi joudun ottamaan sitä realisoimalla sijoituksen, jolla tuotto-odotus on heikompi.
 

Rannelaukaus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Joo, tämä keskustelu on vähän sama kuin rulettipöydän ääressä kännissä joku 3 oikein putkeen punaista veikannut kehuskelisi saavansa myös seuraavan oikein, koska 3 putkeen. Ja itse yrittäisi sanoa, että peli on tappiollinen koska pöydässä on nolla eli talolla on voitollinen odotusarvo. Seuraavaksi känninen kertoisi uudelleen että olen väärässä koska hänellä on 3 putkeen oikein ja olen kahdeksankertaistanut rahani.
Aika hyvin ennustettu :D
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eräs asia, jonka Seppo Saariokin mainitsee klassikkokirjassaan, on hyvä pitää mielessä. Nimittäin se, että markkinoilla suuri osa tuotoista tehdään lyhyen aikavälin sisällä. Jos istut silloin käteiskassan päällä odottelemassa romahdusta, menetät tuotot, joita et saa välttämättä vuosienkaan odottelulla "takaisin". Kannattaako tällaista riskiä ottaa?

Pitämällä kiinni omistuksistaan varmistaa sen, että salkkuun kertyy dippien lisäksi hurmokselliset nousut. Jos jaksaa odottaa tarpeeksi kauan, saa lähes varmaa tuottoa. Toki voi lähteä ottamaan kantaa markkinoita vastaan, mutta siinä on mielestäni aina iso mahdollisuus epäonnistumiseen.

Kyllä teki silloin maaliskuussa mieli pistää koko salkku lihoiksi ja antaa markkinan laskea "pohjille". Mutta ei sitä silloin(kaan) tiennyt, onko pohjat -20, -30 vai -60 prosenttia. Sitäkään ei nähnyt ennalta, että nousu tapahtuu rivakasti ja että kyydissä olisi hyvä olla samantien.

Monesti pohdin, kannattaako ylipäätänsä harrastaa osakepoimintaa. Indeksirahastot ovat tavalliselle kellokorttilaiselle aivan riittävä instrumentti, jota hyödyntämällä ei tarvitse jännittää, osuuko oma markkinavainu kohdilleen. Toisaalta, onhan noita osakemarkkinoita kiva seurata, ja olenkin yrittänyt perustella asian itselleni niin, että osakepoiminta kehittää ymmärrystä pörssistä/taloudesta. Mielenkiintoita nähdä joskus 20 vuoden päästä, maksoinko hintaa ja minkä verran.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos 100 ihmistä ostaa valitsemansa yhden osakkeen 1.1 ja myy sen 31.12, niin noin 50% heistä voittaa vertailuindeksin. Se ei tarkoita silti sitä, että heistä 50% olisi kyky voittaa markkinat.

Ja tämä liittyy mihin? Alkuperäisen viestini jälkeen tämä keskustelu tuntuu menneen melko lailla laukalle. Pointtini on ollut lähinnä koko ajan se, että tein sijoituspäätöksiä koronadipin aikana ja sen jälkeen, ja ne poikkesivat näistä yleisistä vakio-ohjeista. Tällä kertaa ne toimivat.

Salkun säätämisen takia minulla on nyt isompi arvo salkulla kuin näitä yleisohjeita noudattamalla olisi ollut. Ehkä oli tuuria, ehkä tällä hetkellä tuo strategia taas osoittautui vaan toimivaksi tuossa kohtaa. Nyt minulla on salkussa jo laadukkaita yhtiöitä, joita en ole myymässä, ellei markkinatilanne ole muuttumassa selvästi. Niiden osalta on suunnitelmana nimenomaan "holdata" toistaiseksi. Sain ne hyvään hintaan, ja näkymät ja osinkotuotto vaikuttavat molemmissa hyviltä.

Mainittakoon vielä, että tällä hetkellä ei yksikään seuraamani yhtiö ole niissä hinnoissa, että näkisin järkeväksi ostoa. Odottelen sopivampia ostohetkiä.

Voisin sanoa vielä loppuun, että vaikka olenkin ilmeisesti sijoittanut vajaan vuoden ajan väärin, niin ei minua se yhtään vituta.
 

Zeic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Jos 100 ihmistä ostaa valitsemansa yhden osakkeen 1.1 ja myy sen 31.12, niin noin 50% heistä voittaa vertailuindeksin. Se ei tarkoita silti sitä, että heistä 50% olisi kyky voittaa markkinat.
Eipä muuten mene näin yksinkertaisesti. Veikkaan että yleensä muutama osake tekee suurimman osan indeksin tuotosta, joten vain näitä heppoja veikanneet voittavat indeksin.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eipä muuten mene näin yksinkertaisesti. Veikkaan että yleensä muutama osake tekee suurimman osan indeksin tuotosta, joten vain näitä heppoja veikanneet voittavat indeksin.

Joo, meinasin korjata koska muistin tämän itsekin mutta pointti säilyy, ja vuoden jaksolla varmasti yksittäisistä osakkeista luku on lähempänä 50 kuin 0 (jotka voittavat indeksin), pitkällä aikavälillä sitten nuo 1000+% osakkeet muodostavat valtaosan indeksin noususta.
 

Rannelaukaus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei tullut kirjoitusvirhettä. Mutta älkää nyt lukittautuko siihen uskoon, että menisin tällä taktiikalla tappiin asti. Pointtini oli se, että aina kannattaa kyseenalaistaa nämä yleisohjeet. Minulle riittää tässä kohtaa se, että tällä taktiikalla olen voittanut indeksin miltei joka kuussa. Mutta strategiaa pitää päivittää, ja salkunhoidon pitää olla aktiivista.
Anteeksi, mutta tämä on suurinta roskaa, mitä olen tästä ketjusta lukenut ja vastoin akateemista konsensusta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Anteeksi, mutta tämä on suurinta roskaa, mitä olen tästä ketjusta lukenut ja vastoin akateemista konsensusta.

Sovitaan sitten niin. Jatkan kuitenkin oman strategiani mukaista toimintaa, vaikka se olisikin kvanttimekaniikan, kasvatustieteen, teologian ja markkinatalouden pelisääntöjen vastaista toimintaa.

Sovitaan kuitenkin konsensukseksi se, että jokainen tekee omat sijoituspäätöksensä. Ne kannattaa tehdä huomioiden ja kuunnellen eri näkemyksiä, mutta itse pitää päättää, mitä strategiaa noudattaa.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Itselleni ei oikein taas aukea joidenkin nimimerkkien kannanotot, joista voisi tulkita että osakkeiden myynti ei olisi kannattavaa juuri milloinkaan. Tai siis ehkä siinä mielessä voisi aueta jos lähtökohtaisesti sijoittamisen tavoitteena olisi mahdollisimman suuren omaisuuden kerryttäminen omia hautajaisia tai perintöä varten. Oma sijoitushorisonttini on kuitenkin huomattavasti lyhyempi. Mutta kukin tyylillään.
Toki osakkeiden myynti on aina kannattavaa silloin, kun siitä saatava hinta on kyllin hyvä ja rahat saa tuottamaan paremmin jossain muualla. Oma pointtini on se, että on vain aika naiivia ajattelua, että tämän hinnan arvioiminen onnistuisi markkinoita paremmin pitkällä aikavälillä minun tai sinun kaltaisilta amatööreiltä. Helppoa se toki on sanoa, että ostetaan silloin kuin osake X on aliarvostettu ja myydään kun aliarvostus on purkaantunut. Käytäntö onkin sitten toinen asia.

Entä jos olikin väärässä, eikä osakkeen X aliarvostus ollutkaan purkautunut, eikä koko osake itse asiassa edes ollutkaan aliarvostettu, vaikka kurssi olikin viime aikoina noussut? Helppoa katsoa menneitä kurssikäyriä ja sanoa esimerkiksi Remedyn aliarvostuksen purkautuneen koska kurssi on tikannut ylöspäin viime aikoina. Tästä vedetystä johtopäätöksestä sitten Remedy lihoiksi, kunnes huomataankin, että kurssi lähtee kiitämään paria päivää myöhemmin hurjaa vauhtia vielä enemmän ylöspäin. Onko koko markkina todella niin tyhmä, että arvioi Remedyn osakkeen jatkuvasti vielä entistä enemmän yläkanttiin vai onko arvioija arvioinut oman arviointitaitonsa yläkanttiin? Itse olen holdannut Remedyä hyvillä mielin alkuvuodesta 2019 lähtien, enkä puolestani ole aikeissakaan myydä, vaikka kurssi onkin noussut melko rajustikin. Hyvät uutiset yleensä seuraa hyviä uutisia, enkä näe syytä sille, minkä takia kurssikehitys ei jatkuisi suotuisana myös tästä eteenpäin. Sen sijaan jollekin laskeneelle Nokian Renkaille ennustan vaikeaa myös jatkossa ja tämä näkynee kurssikehityksessä. Ei kannata myydä kultamunia munivaa hanhea. Myös akateemiset tutkimukset tukevat tätä, enkä tarkoita sitä, että olisi ainoa oikea tapa sijoittaa, joku tekee ylituottoa myös täysin päinvastaisella tavalla.

Kuten kuitenkin sanoit, sijoitustyylejä ja -horisontteja on yhtä paljon kuin sijoittajiakin. Oma sijoitushorisonttini mitataan kymmenissä vuosissa. Tällä hetkellä (ikää vajaat 30v) tavoitteena on kasvattaa osakepottia ja vuotuista, passiivista tulovirtaa osinkojen muodossa ainakin sinne 50 ikävuoden korville. Pitkän aikavälin tavoitteena on taloudellinen riippumattomuus. Se, että passiivisten tulojen ansiosta saisi valinnanvaraa tehdä sellaisia asioita, joista todella nauttii. Raha itsessään ei minua kiinnosta tai motivoi juuri yhtään, vaan pointtina on vapaus. Jos kuvitellaan, että esimerkiksi 25 vuoden kuluttua saisin osinkojen muodossa ylimääräistä tuloa 20k€ vuodessa, ei se motivoisi minua myymään omistuksiani. Silti minulla olisi se tieto, että mahdollisuuksien mukaan osakkeissa olisi kiinni 500k€ irrotettavaksi, mikäli tarve sitä vaatii. Tosin fiksumpi vaihtoehto tässä tapauksessa voisi olla esimerkiksi hakea lainaa osakesalkkua vastaan, jolloin myöskään passiivinen tulovirta ei kärsisi. Voin myös kuvitella, ettei kymmenien vuosien jälkeen ole kovin helppoa pistää kerralla koko salkkua lihoiksi, kun on sitä tottunut holdaamaan koko elämänsä. Enkä ainakaan itse tähän mennessä koe jääneeni mistään paitsi, vaikka en olekaan pistänyt jokaista tienaamaani euroa kiinni (turhaan) kulutukseen, toisin kuin monet muut. Ja ihan hyvin noilla Seppo Saarioilla tai Nalle Wahlrooseillakin tuntuu pyyhkivän, vaikka vielä vanhoilla päivillään omistavatkin ison pinon osakkeita.

Eräs asia, jonka Seppo Saariokin mainitsee klassikkokirjassaan, on hyvä pitää mielessä. Nimittäin se, että markkinoilla suuri osa tuotoista tehdään lyhyen aikavälin sisällä. Jos istut silloin käteiskassan päällä odottelemassa romahdusta, menetät tuotot, joita et saa välttämättä vuosienkaan odottelulla "takaisin". Kannattaako tällaista riskiä ottaa?

Pitämällä kiinni omistuksistaan varmistaa sen, että salkkuun kertyy dippien lisäksi hurmokselliset nousut. Jos jaksaa odottaa tarpeeksi kauan, saa lähes varmaa tuottoa. Toki voi lähteä ottamaan kantaa markkinoita vastaan, mutta siinä on mielestäni aina iso mahdollisuus epäonnistumiseen.

Kyllä teki silloin maaliskuussa mieli pistää koko salkku lihoiksi ja antaa markkinan laskea "pohjille". Mutta ei sitä silloin(kaan) tiennyt, onko pohjat -20, -30 vai -60 prosenttia. Sitäkään ei nähnyt ennalta, että nousu tapahtuu rivakasti ja että kyydissä olisi hyvä olla samantien.

Monesti pohdin, kannattaako ylipäätänsä harrastaa osakepoimintaa. Indeksirahastot ovat tavalliselle kellokorttilaiselle aivan riittävä instrumentti, jota hyödyntämällä ei tarvitse jännittää, osuuko oma markkinavainu kohdilleen. Toisaalta, onhan noita osakemarkkinoita kiva seurata, ja olenkin yrittänyt perustella asian itselleni niin, että osakepoiminta kehittää ymmärrystä pörssistä/taloudesta. Mielenkiintoita nähdä joskus 20 vuoden päästä, maksoinko hintaa ja minkä verran.
Tästä pitkälti sanasta sanaan samaa mieltä. Itsekin omistan tällä hetkellä pelkästään suorista osakesijoituksista koostuvan salkun, vaikka olenkin melko varma, että 30 vuoden päästä katsottuna S&P500 -indeksi olisikin tuottanut enemmän. Haluan kuitenkin lievää jännitystä, onnistumisen tunteita, osinkovirtaa sekä mahdollisuuden sille, että entä jos jostain syystä voitankin indeksin (tällöin kyse tod.näk. tuurista). Lisäksi juuri tuo mainitsemasi yritysten sekä osakemarkkinoiden seuraamisen kiinnostavuus. Pelkkää indeksiä omistamalla ei tulisi yhtä tarkasti seurattua markkinoita, opittua, kehityttyä tai ajateltua. Osakemarkkinoiden seuraaminen auttaa ymmärtämään paremmin myös aika paljon paremmin ympäröivää maailmaa. Esimerkiksi politiikasta en ollut kiinnostunut juuri lainkaan ennen osakesijoittamisen aloittamista.


Kyllä muutkin veivailee hetkellisiä ylituottoja, mutta aika harva asiaa opiskellut sitä mainostaa minään varteenotettavana "strategiana" ilman kaupallisia intressejä. Kenties viime vuosien haipatuimman suomalaisen arvosijoittajan Jukka Oksaharjun julkinen salkku muuten näyttää hävinneen koronakriisin myötä merkittävästi markkinoille.
Olisi kyllä mielenkiintoista tietää Oksaharjun salkun tuotto. Ainakin jossain vaiheessa salkku taisi olla pitkälti Nokian ja Nordean varassa. Olisiko ollut mukana vielä H&M ja Coca Cola. Tosin Oksaharju on jo rahansa tehnyt ja ainakin itse sanonut, ettei häntä kiinnosta yritysten kurssikehitys, vaan osingot. Miljoonasalkulla toki osinkovirta onkin jo kohtuullisen mukava. Vieläpä kun uudelleensijoittamalla vuosittain osingot, saa ihan tehokkaasti kasvatettua osinkovirtaa kurssikehityksestä huolimatta. Vieläpä kun laadukkaat yritykset tuppaavat kasvattamaan ulos jaettavaa osinkoa vuosittain, jos ei nyt mitään koronavuotta oteta huomioon. Omassa sijoitustoiminnassani on puolet tämänkaltaista ajattelua, jonka lisäksi puolet salkustani on kiinni omasta mielestäni laadukkaissa kasvuyhtiöissä, jotka tuovat peliin oman mausteensa.

Toinen mielenkiintoinen nimi tietää olisi Aki Pyysing, jonka strategia tuntuu perustuvan toinen toistaan roskaisempien yritysten poimintaan ja näiden kanssa veivailuun. Hänelle laskenut kurssi tuntuu tarkoittavan halpaa hintaa ja päinvastoin. Olen melko varma, ettei Pyysing kovasta haippauksestaan huolimatta ole päässyt viime vuosina lähellekään markkinatuottoa. Hän tosin kuittaa tämän sillä, ettei häntä edes kiinnosta mikään markkinatuotto, vaan ainoastaan oman salkkunsa tuotto. Tuntuu joka tapauksessa olevan isosti kiinni kaiken maailman Ovaroissa ja kurssin laskiessa entisestään, lisää omistuksiaan, kunnes puolestaan kurssin hieman korjatessa ylöspäin, myy omistuksensa täyteen mutuun perustuen ja kehuskelee kuinka taas tuli tehtyä hyvät tuotot veivaamalla.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Strategian "ostan aliarvostettuja osakkeita ja myyn kun aliarvostus on purkaunut" kompastuskivi on, että sinulla ei ole pinesijoittajana mahdollisuuksia tietää markkinoita paremmin mikä yhtiö on aliarvostettu ja mikä ei ole. Muuten olisi kyllä hieno ja toimiva strategia ja olisimme kaikki miljardöörejä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Strategian "ostan aliarvostettuja osakkeita ja myyn kun aliarvostus on purkaunut" kompastuskivi on, että sinulla ei ole pinesijoittajana mahdollisuuksia tietää markkinoita paremmin mikä yhtiö on aliarvostettu ja mikä ei ole. Muuten olisi kyllä hieno ja toimiva strategia ja olisimme kaikki miljardöörejä.

Totta, mikäli strategian onnistumisen mittarina käytetään täydellistä onnistumista. Mutta harva varmaan käyttää. Riittää, että saa omien tavoitteidensa mukaiset tuotot.

Tuskin tuo koskee pelkästään piensijoittajia, vaan yhtä lailla suursijoittajat joutuvat pohtimaan samoja kysymyksiä. Tässä arvonmäärityksessä voi käyttää useita eri mittareita. Myös analyytikoiden näkemyksiä ja konsensuksia voi hyödyntää, vaikka ne eivät absoluuttista totuutta ennustakaan. Yllättävän paljon markkinat ja piensijoittajat kuitenkin näkevät painoarvoa näille, ja se näkyy myös kurssiliikkeissä.

Miten muuten suhtaudut arvosijoittamiseen strategiana? Sitähän se pohjimmiltaan on, että etsitään eri tunnuslukujen ja muiden tapojen perusteella aliarvostettuja osakkeita. Ja myydään osakkeet, kun noiden mittareiden mukainen aliarvostus purkaantuu.
 

Rannelaukaus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Totta, mikäli strategian onnistumisen mittarina käytetään täydellistä onnistumista. Mutta harva varmaan käyttää. Riittää, että saa omien tavoitteidensa mukaiset tuotot.

Tuskin tuo koskee pelkästään piensijoittajia, vaan yhtä lailla suursijoittajat joutuvat pohtimaan samoja kysymyksiä. Tässä arvonmäärityksessä voi käyttää useita eri mittareita. Myös analyytikoiden näkemyksiä ja konsensuksia voi hyödyntää, vaikka ne eivät absoluuttista totuutta ennustakaan. Yllättävän paljon markkinat ja piensijoittajat kuitenkin näkevät painoarvoa näille, ja se näkyy myös kurssiliikkeissä.

Miten muuten suhtaudut arvosijoittamiseen strategiana? Sitähän se pohjimmiltaan on, että etsitään eri tunnuslukujen ja muiden tapojen perusteella aliarvostettuja osakkeita. Ja myydään osakkeet, kun noiden mittareiden mukainen aliarvostus purkaantuu.

Miksi kukaan varta vasten tavoittelisi huonompaa riski-tuotto-suhdetta, kuin mitä markkinoilta saa?

Lue hyvä mies joku rahoituksen peruskurssikirja tai käy avoimen yliopiston kurssi, vaikka tämä Aalto-yliopiston kurssi: Opintopolku.fi

Perusasiat ymmärtämällä aukenee moni asia, esimerkiksi tuo piensijoittajan ja institutionaalisen ero.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miksi kukaan varta vasten tavoittelisi huonompaa riski-tuotto-suhdetta, kuin mitä markkinoilta saa?

Lue hyvä mies joku rahoituksen peruskurssikirja tai käy avoimen yliopiston kurssi, vaikka tämä Aalto-yliopiston kurssi: Opintopolku.fi

Perusasiat ymmärtämällä aukenee moni asia, esimerkiksi tuo piensijoittajan ja institutionaalisen ero.

Avoimen yliopiston kursseja en jaksa ruveta enää kahlaamaan. Nuorempana suoritetut DI:n opinnot ja 30 ikävuoden paikkeilla työn ohessa suorittamani pari avoimen yliopiston opintokokonaisuutta riittää. Nelikymppisenä nautin hetkestä ja pelailen omaksi ilokseni pörssiosakkeilla. Jos menee vituiksi, niin omia rahojani ne ovat, ja itse olen sijoituspäätökseni tehnyt.

Riittänee ehkä tästä aiheesta. Jos olen sijoittanut väärin, ja saanut siitä huolimatta tällä aikavälillä alkuperäistä tuottotavoitettani parempaa voittoa, niin ei kai sen pitäisi ketään haitata?
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Riittänee ehkä tästä aiheesta. Jos olen sijoittanut väärin, ja saanut siitä huolimatta tällä aikavälillä alkuperäistä tuottotavoitettani parempaa voittoa, niin ei kai sen pitäisi ketään haitata?
Haittaa samalla tavalla, kuin vedonlyönnin ammattilaisia haittaa, kun joku tuulari voittaa vaikka 3-4 pelin yhdistelmällä kk-palkan verran kahisevaa ja kehtaa siitä kertoa. Varsinkin jos näin tapahtuu toistuvasti. Koska "ammattilaiselle" on tärkeämpää jatkuva yksittäisen kohtern tuotto ja toistojen määrä eli grindaus, joka todistaa sen oman "systeemin" paremmuuden, oli se todellinen profit sitten mitä tahansa. Eli hyvin kaksipiippuinen juttu ja tavoitteet ovat aina kovin erilaiset.

Joku tuolla aiemmin vertasi vedonlyöntiä kasinopeleihin, johon ei enää voi oikein sanoa mitään. Osakemarkkina ja vedonlyönti on kyllä hyvin lähellä toisiaan - markkinoita voi peitota monella eri tavalla, mutta todennäköisesti ei peittoa. Mutta älytöntä näissä kaikissa on julistaa jotain tieteellistä totuutta, jota ei todellakaan ole olemassa. Teoriaa ja empiriaa on, mutta ikinä mennyt ei ole vakuus tulevasta.

Pitkä vuodatus, mutta ihan hyvässä hengessä. Kannattaa vaan sijoitusjutuissakin muistaa, että sille lottomiljonäärille on vähän tyhmää käydä kertomassa, kuinka vitun tyhmää lottoaminen on, koska tämä ja tämä syy.

Las Vegas Sands valuu taas, kohta ollaan $40 ostotasolla. Siis mun mielestä, saa olla erimieltä ja hyvää Juhannusta!
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joku tuolla aiemmin vertasi vedonlyöntiä kasinopeleihin, johon ei enää voi oikein sanoa mitään. Osakemarkkina ja vedonlyönti on kyllä hyvin lähellä toisiaan - markkinoita voi peitota monella eri tavalla, mutta todennäköisesti ei peittoa. Mutta älytöntä näissä kaikissa on julistaa jotain tieteellistä totuutta, jota ei todellakaan ole olemassa. Teoriaa ja empiriaa on, mutta ikinä mennyt ei ole vakuus tulevasta.

Pitkä vuodatus, mutta ihan hyvässä hengessä. Kannattaa vaan sijoitusjutuissakin muistaa, että sille lottomiljonäärille on vähän tyhmää käydä kertomassa, kuinka vitun tyhmää lottoaminen on, koska tämä ja tämä syy.

Las Vegas Sands valuu taas, kohta ollaan $40 ostotasolla. Siis mun mielestä, saa olla erimieltä ja hyvää Juhannusta!

Pitkälti näin. Piti pitää jo turpani kiinni, mutta sanon vielä sellaisen kommentin, että markkinat ovat varsin erehtymättömiä pitkällä tähtäimellä. Mutta toisaalta ne ovat lyhyellä aikavälillä hyvinkin erehtyväisiä. Markkinoiden ylireagointi suuntaan ja toiseen on hyvinkin tunnettu asia.

Katsoin oman seurantalistani, ja tällä hetkellä mikään osake ei ole marginaalit huomioiden niissä hinnoissa, että näkisin investoinnit järkeviksi. Konecranesin dippiä seuraan, ja katson mihin suuntaan se kehittyy. Pitänee laajentaa seurantaa jossain vaiheessa Yhdysvaltain markkinoiden suuntaan.

Hyvät juhannukset itse kullekin. En minä sijoituksilla mitään suuria rahamassoja hae, vaan lähinnä pelailen omaksi ilokseni.
 

Rannelaukaus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Haittaa samalla tavalla, kuin vedonlyönnin ammattilaisia haittaa, kun joku tuulari voittaa vaikka 3-4 pelin yhdistelmällä kk-palkan verran kahisevaa ja kehtaa siitä kertoa. Varsinkin jos näin tapahtuu toistuvasti. Koska "ammattilaiselle" on tärkeämpää jatkuva yksittäisen kohtern tuotto ja toistojen määrä eli grindaus, joka todistaa sen oman "systeemin" paremmuuden, oli se todellinen profit sitten mitä tahansa. Eli hyvin kaksipiippuinen juttu ja tavoitteet ovat aina kovin erilaiset.

Joku tuolla aiemmin vertasi vedonlyöntiä kasinopeleihin, johon ei enää voi oikein sanoa mitään. Osakemarkkina ja vedonlyönti on kyllä hyvin lähellä toisiaan - markkinoita voi peitota monella eri tavalla, mutta todennäköisesti ei peittoa. Mutta älytöntä näissä kaikissa on julistaa jotain tieteellistä totuutta, jota ei todellakaan ole olemassa. Teoriaa ja empiriaa on, mutta ikinä mennyt ei ole vakuus tulevasta.

Pitkä vuodatus, mutta ihan hyvässä hengessä. Kannattaa vaan sijoitusjutuissakin muistaa, että sille lottomiljonäärille on vähän tyhmää käydä kertomassa, kuinka vitun tyhmää lottoaminen on, koska tämä ja tämä syy.

Las Vegas Sands valuu taas, kohta ollaan $40 ostotasolla. Siis mun mielestä, saa olla erimieltä ja hyvää Juhannusta!
Nythän annettiin "lottomiljonäärille" mahdollisuus hehkuttaa ja esitellä voittokuponkia, mutta oli vähän niin kuin hukkunut jonnekin.

DI-opinnoissa harva lukee taloustieteitä, koska esimerkiksi rahoitus ei kuulu tuotantotaloudenkaan pakollisiin opintoihin, joten ne eivät pätevöitä alaan sen enempää kuin vaikka terveydenhoitoonkaan.

Miksi tähän jaksetaan puuttua on se, että joku saattaa oikeasti laittaa perintörahansa näiden "vinkkien" perusteella. Nämä ovat kuitenkin matemaattisesti perusteltavissa ja todistettavissa olevia asioita.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nythän annettiin "lottomiljonäärille" mahdollisuus hehkuttaa ja esitellä voittokuponkia, mutta oli vähän niin kuin hukkunut jonnekin.

DI-opinnoissa harva lukee taloustieteitä, koska esimerkiksi rahoitus ei kuulu tuotantotaloudenkaan pakollisiin opintoihin, joten ne eivät pätevöitä alaan sen enempää kuin vaikka terveydenhoitoonkaan.

Miksi tähän jaksetaan puuttua on se, että joku saattaa oikeasti laittaa perintörahansa näiden "vinkkien" perusteella. Nämä ovat kuitenkin matemaattisesti perusteltavissa ja todistettavissa olevia asioita.

Kerroinhan minä salkkuni sisällön ja mitä minulla on esimerkiksi maaliskuussa salkussa ollut. Lisäksi kerroin, kuinka paljon parempi tuotto tällä toiminnallani on tullut verrattuna siihen, että olisin vain istunut ja odottanut.

Kutsut minua esimerkiksi halventavassa mielessä lottoajaksi ja miljonääriksi. Ymmärrät varmaan, ettei suurta kiinnostusta ole esitellä salkkua sen tarkemmin, kun se poikisi todennäköisesti lisää kutsumanimiä ja "väärin tienattu" -tyylistä vittuilua.

DI:n opintojen maininta oli ihan ns. small talkia, ja olet oikeassa, se ei pätevöitä talousasioihin. Luin kyllä teollisuustalouden sivuaineopinnot, mutta silloin nuorena asioiden syvällisempi sisäistäminen ei ollut niin helppoa. Moni asia olisi auennut paremmin, jos olisi ollut käytännön työkokemusta taustalla. Työurallani en ole ollut raha-asioiden kanssa tekemisissä, joten noiden sivuaineopintojen hyöty on jäänyt aika näennäiseksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös