Sijoitusvinkkejä?

  • 1 088 449
  • 6 087

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Laskeskelin tänään huvikseni, että miten salkkuni olisi kehittynyt, jos olisin noudattanut näitä "älä missään nimessä enää myy"- ja "osta ja pidä"-strategioita koronadipin aikana. Myin 9.3. salkkuni tyhjäksi, mutta aloin jo muutama päivä myöhemmin ostamaan osakkeita takaisin, ja lisäksi tein pari pientä lisäsijoitusta kevään aikana.

Aktiivinen salkun säätäminen (treidaus joidenkin mukaan, minusta taas jatkuva osakkeiden arviointi) yhdistettynä tuohon romahduksen aikana hetkellisen pois hyppäämiseen on tuottanut lähes 15% paremmin kuin tuo kyydissä pysyminen.

Mainitaan vielä, että ennen romahdusta minulla oli osin samoja osakkeita salkussa kuin nytkin. Ja lisäksi osa osakkeista on niin ikään ollut lyhyitä aikoja tässä huhti- ja toukokuun aikana. Eli ajoituksella on aika merkittävä vaikutus.

Tämä ei ole mitään itsekehuskelua, vaan ainoastaan vastakommentti näille yleisille totuuksille, joiden mukaan koronadipin yli kannatti pysyä kyydissä, pohjien ja huippujen löytäminen on haastavaa, ja osakkeita pitää omistaa pitkällä tähtäimellä. Ei ole pakko, vaan toisellakin tavalla voi onnistua. Tärkeämpää on löytää itselle sopiva tapa.
 

Rannelaukaus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Laskeskelin tänään huvikseni, että miten salkkuni olisi kehittynyt, jos olisin noudattanut näitä "älä missään nimessä enää myy"- ja "osta ja pidä"-strategioita koronadipin aikana. Myin 9.3. salkkuni tyhjäksi, mutta aloin jo muutama päivä myöhemmin ostamaan osakkeita takaisin, ja lisäksi tein pari pientä lisäsijoitusta kevään aikana.

Aktiivinen salkun säätäminen (treidaus joidenkin mukaan, minusta taas jatkuva osakkeiden arviointi) yhdistettynä tuohon romahduksen aikana hetkellisen pois hyppäämiseen on tuottanut lähes 15% paremmin kuin tuo kyydissä pysyminen.

Mainitaan vielä, että ennen romahdusta minulla oli osin samoja osakkeita salkussa kuin nytkin. Ja lisäksi osa osakkeista on niin ikään ollut lyhyitä aikoja tässä huhti- ja toukokuun aikana. Eli ajoituksella on aika merkittävä vaikutus.

Tämä ei ole mitään itsekehuskelua, vaan ainoastaan vastakommentti näille yleisille totuuksille, joiden mukaan koronadipin yli kannatti pysyä kyydissä, pohjien ja huippujen löytäminen on haastavaa, ja osakkeita pitää omistaa pitkällä tähtäimellä. Ei ole pakko, vaan toisellakin tavalla voi onnistua. Tärkeämpää on löytää itselle sopiva tapa.
Palataanpa asiaan vaikka 10 vuoden kuluttua ja verrataan. Ei kukaan lukenut kyseenalaista, etteikö yksittäisiä kertoja voisi veivata onnistuneesti. Mitä pidempi aikajänne, sen varmemmin häviät treidaamalla.

Tämä ei ole mikään mielipidekysymys, vaikka tokihan siitä kerta toisensa perään keskustella voi.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Varmin tapa olla hyötymättä sijoituksistaan on olla myymättä. No, ehkä perikunta kiittää.
 

Rannelaukaus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Varmin tapa olla hyötymättä sijoituksistaan on olla myymättä. No, ehkä perikunta kiittää.
Mulle muuten ainakin tulee osingot tilille myymättä ja saan sijoitusomaisuutta vasten käytännössä ilmaista lainaa ilman käteisvaateita, jolloin ei tarvitse myydä hankintoja tehdäkseen.

Edellinen keskustelu käsitteli treidaamista, eikä myymistä kuluttaakseen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Edellinen keskustelu käsitteli treidaamista, eikä myymistä kuluttaakseen.
Mä ymmärrän matematiikkaa sen verran, että jos treidaamalla on saanut tarkastelujakson aikana 15 % paremman tuloksen kuin holdaamalla, niin silloin ei ole mitään merkitystä, onko myynyt kuluttaakseen vai saadakseen parempaa tuottoa sijotuksilleen. Jos on viisaasti uudelleensijoittanut eikä tuhlannut, niin en löydä aukkoja @Sistis laskelmista. Tämä toki edellyttää, että on tarkastelujaksolla taitavampi kuin holdaajat. Vai missä kohtaa menin metsään?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mä ymmärrän matematiikkaa sen verran, että jos treidaamalla on saanut tarkastelujakson aikana 15 % paremman tuloksen kuin holdaamalla, niin silloin ei ole mitään merkitystä, onko myynyt kuluttaakseen vai saadakseen parempaa tuottoa sijotuksilleen. Jos on viisaasti uudelleensijoittanut eikä tuhlannut, niin en löydä aukkoja @Sistis laskelmista. Tämä toki edellyttää, että on tarkastelujaksolla taitavampi kuin holdaajat. Vai missä kohtaa menin metsään?

On totta, että en voi tietää, kuinka kauan tämä strategia toimii. Mutta minusta tämä on melko yksinkertaista. Minulla on rajallinen lista seuraamiani osakkeita, joista jokaisen täytyy täyttää tietyt kriteerit, että voisin harkita sijoituksen tekemistä. Jos minulla on salkussa yhtiötä A, jonka tuotto-odotus on vaikka 4%, ja saatavilla on yhtiötä B, jonka tuotto-odotus onkin 15%, on minusta aika loogista, että vaihtaa A:n B:hän, mikäli osakkeet täyttävät muuten kriteerit. Jos sitten B kuroo tuon aliarvostuksen edes osittain umpeen, voi olla järkevää palata taas A:n omistajaksi.

Pitkäjänteistä siinä mielessä, että osakkeet ovat pitkällä tähtäimellä tällä seurantalistalla. Mutta saatan vaihdella nopeallakin aikataululla omistamiani osakkeita, ja optimoin omistuksiani.

Edit: Vertailin myös, että mitä olisi tapahtunut, jos olisin tuon tyhjennysmyynnin jälkeen sijoittanut indeksiin sekä tehnyt samat noille lisäykselle. Pidon tuo olisi voittanut noin viidellä prosentilla. Mutta aika paljon olisi jääty tuolle "jatkuvan optimoinnin" tuotolle. Tuo siis pääindeksillä laskettuna. 25-indeksin päiväkohtaisia arvoja minulla ei ollut ylhäällä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
On totta, että en voi tietää, kuinka kauan tämä strategia toimii. Mutta minusta tämä on melko yksinkertaista. Minulla on rajallinen lista seuraamiani osakkeita, joista jokaisen täytyy täyttää tietyt kriteerit, että voisin harkita sijoituksen tekemistä. Jos minulla on salkussa yhtiötä A, jonka tuotto-odotus on vaikka 4%, ja saatavilla on yhtiötä B, jonka tuotto-odotus onkin 15%, on minusta aika loogista, että vaihtaa A:n B:hän, mikäli osakkeet täyttävät muuten kriteerit. Jos sitten B kuroo tuon aliarvostuksen edes osittain umpeen, voi olla järkevää palata taas A:n omistajaksi.

Pitkäjänteistä siinä mielessä, että osakkeet ovat pitkällä tähtäimellä tällä seurantalistalla. Mutta saatan vaihdella nopeallakin aikataululla omistamiani osakkeita, ja optimoin omistuksiani.
Joillekin toki toimii, suurelle osalle ei. Yhtä voittavaa treidaajaa (tai jatkuvaa osakkeiden arvioijaa) kohden on aika monta tappiollista suorittajaa. Puhdas holdaaminen on aivan varmasti ylivoimaisesti suurimmalle osalle se paras ratkaisu. Jos yksi tekee ylituottoa, se ei tarkoita sitä, että kaikki sitä tekisivät. Vaan tässä tapauksessa joidenkin on myös hävittävä.

Ei holdaaminen tai indeksin ostaminen tietenkään ikinä se paras ratkaisu ole, mutta varmin tapa tehdä tuottoa. Treidaamisella ja optimoinnilla ja ties millä on myös olemassa mahdollisuus epäonnistumiseen. Sanoit, että strategiaasi kuuluu vaihtaa 4% tuotto-odotuksen osakkeesta 15% tuotto-odotuksen osakkeeseen, ongelmana tässä vain on se, että sijoittajan tulee osata arvioida tuotto-odotuksia markkinoita paremmin. Itse - puhumattakaan useasta vielä minuakin kokemattomammasta sijoittajasta - en tähän ainakaan pystyisi. Mutulla toimimisesta en jaksa edes sen enempää kirjoittaa. Tokikaan se ei tarkoita sinä, ettetkö sinä tai sinua taitavammat tähän voisi pystyä.

Lisäksi esimerkiksi maaliskuun romahduksessa olisikin saattanut käydä myös niin, että markkina olisi laskenut esimerkiksi -10% ja sen jälkeen kiihdyttänyt muutamassa viikossa uusiin ath-lukemiin. Näille jatkuville osakkeidensa arvioijille olisi käynyt kylmät siinä vaiheessa jos olisivat pistäneet salkkunsa lihoiksi -10% laskun jälkeen ja jääneet odottelemaan lisäromahdusta vielä siinäkin vaiheessa, kun markkina olisi jo ath-lukemissa ja nousu sen kuin jatkuu. Jos jokaiseen romahdukseen lähtee reagoimaan samalla tavalla, varmasti jossain vaiheessa jää noususta ns. asemalle.

Itsekin spekuloin salkkuni shorttaamista ja myymistä romahduksen aikana jatkuvasti. Lopulta en tehnyt mitään, vaikka se jälkikäteen olisikin ollut fiksua. Tosin sanoin myös yhdelle kaverilleni ensimmäisenä isona laskupäivänä, että nyt tekisi mieli ostaa isosti jos olisi käteistä, koska eihän tässä ole mitään järkeä, että kaikki "koronasta riippumattomatkin" firmat laskee. Olisin siis lähtenyt ostoksille aivan liian aikaisin, eikä osassa noista himoitsemistani yhtiöistä olla vielä lähelläkään niitä tasoja, joista laskuun lähdettiin. Markkinoiden ajoittaminen ei ole siis todellakaan helppoa. Joillekin se toki saattaa sopia. Itse olen vielä kaiken lisäksi sen tason jossittelija, etten pääsisi irti siitä ajatuksesta, jos olen ostanut/myynyt liian aikaisin tai liian myöhään, sillä markkinoiden täydellinen ajoittaminen on mahdotonta. Ihan oman mielenrauhani kannaltakin itselleni pitkän aikavälin holdaaminen ja omistusten lisäily sekä osakevirran kasvattaminen toimii ylivoimaisesti parhaiten. Mutta kuten todettua, joillekin muille sopii toinen tapa, eikä yhtä oikeaa ratkaisua ole olemassakaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joillekin toki toimii, suurelle osalle ei. Yhtä voittavaa treidaajaa (tai jatkuvaa osakkeiden arvioijaa) kohden on aika monta tappiollista suorittajaa. Puhdas holdaaminen on aivan varmasti ylivoimaisesti suurimmalle osalle se paras ratkaisu. Jos yksi tekee ylituottoa, se ei tarkoita sitä, että kaikki sitä tekisivät. Vaan tässä tapauksessa joidenkin on myös hävittävä.

Ei holdaaminen tai indeksin ostaminen tietenkään ikinä se paras ratkaisu ole, mutta varmin tapa tehdä tuottoa. Treidaamisella ja optimoinnilla ja ties millä on myös olemassa mahdollisuus epäonnistumiseen. Sanoit, että strategiaasi kuuluu vaihtaa 4% tuotto-odotuksen osakkeesta 15% tuotto-odotuksen osakkeeseen, ongelmana tässä vain on se, että sijoittajan tulee osata arvioida tuotto-odotuksia markkinoita paremmin. Itse - puhumattakaan useasta vielä minuakin kokemattomammasta sijoittajasta - en tähän ainakaan pystyisi. Mutulla toimimisesta en jaksa edes sen enempää kirjoittaa. Tokikaan se ei tarkoita sinä, ettetkö sinä tai sinua taitavammat tähän voisi pystyä.

Juuri näin. Tarkennetaan sen verran, että ei tuo 4% vs. 15% ole mikään automaatio tai triggeri vaihdolle, vaan se oli vain yksi esimerkki sille, missä tilanteessa vaihto voi olla perusteltua. Mutta sitä se ei missään nimessä välttämättä ole läheskään aina.

Tämä strategia toimii minusta parhaiten tilanteessa, joissa pörssi on nousussa. Osakkeet nousevat niiden aliarvostuksen purkautuessa eri aikaan. Kun hinnat ja arvostustasot alkavat olla linjassa, ei tällainen vaihtelu enää kannata, joten silloin on hyvä muuttua holdariksi esim. osinko-osakkeilla.

Sanon kuitenkin myös sen, että myös kauan salkussa olleisiin osakkeihin kannattaa suhtautua kriittisesti. Aina kannattaa arvioida, saisiko jostain parempaa tuottoa.

Lisäksi esimerkiksi maaliskuun romahduksessa olisikin saattanut käydä myös niin, että markkina olisi laskenut esimerkiksi -10% ja sen jälkeen kiihdyttänyt muutamassa viikossa uusiin ath-lukemiin. Näille jatkuville osakkeidensa arvioijille olisi käynyt kylmät siinä vaiheessa jos olisivat pistäneet salkkunsa lihoiksi -10% laskun jälkeen ja jääneet odottelemaan lisäromahdusta vielä siinäkin vaiheessa, kun markkina olisi jo ath-lukemissa ja nousu sen kuin jatkuu. Jos jokaiseen romahdukseen lähtee reagoimaan samalla tavalla, varmasti jossain vaiheessa jää noususta ns. asemalle.

Juuri näin. Tästä syystä itsekin hyppäsin kelkasta hieman liian myöhään. Toisaalta tein päätökseni myös sillä, että minulla on vapaita köteusvaroja siinä kohtaa, kun nousu taas alkaa. Tyhjennysmyynnillä oli myös valtava henkinen vaikutus. Sai hetken aikaa tuumasta ihan rauhassa tilannetta, kun ei joutunut enää vilkuilemaan punaista salkkua. Sai samalla arvioitua osakkeiden arvoja suhteessa hintaan, ja pohdittua sopivia koronan riskimarginaaleja. Aika pian alkoi jo näyttää siltä, että markkinoille voi palata varovaisesti, ja niin myös tein.

Itsekin spekuloin salkkuni shorttaamista ja myymistä romahduksen aikana jatkuvasti. Lopulta en tehnyt mitään, vaikka se jälkikäteen olisikin ollut fiksua. Tosin sanoin myös yhdelle kaverilleni ensimmäisenä isona laskupäivänä, että nyt tekisi mieli ostaa isosti jos olisi käteistä, koska eihän tässä ole mitään järkeä, että kaikki "koronasta riippumattomatkin" firmat laskee. Olisin siis lähtenyt ostoksille aivan liian aikaisin, eikä osassa noista himoitsemistani yhtiöistä olla vielä lähelläkään niitä tasoja, joista laskuun lähdettiin. Markkinoiden ajoittaminen ei ole siis todellakaan helppoa. Joillekin se toki saattaa sopia. Itse olen vielä kaiken lisäksi sen tason jossittelija, etten pääsisi irti siitä ajatuksesta, jos olen ostanut/myynyt liian aikaisin tai liian myöhään, sillä markkinoiden täydellinen ajoittaminen on mahdotonta. Ihan oman mielenrauhani kannaltakin itselleni pitkän aikavälin holdaaminen ja omistusten lisäily sekä osakevirran kasvattaminen toimii ylivoimaisesti parhaiten. Mutta kuten todettua, joillekin muille sopii toinen tapa, eikä yhtä oikeaa ratkaisua ole olemassakaan.

Tämä on juuri näin. Itsekin ostin joitain osakkeita salkkuun liian aikaisin juuri tuolla perusteella. Mutta se on ns. osa tätä peliä. Opin aika pian siihen, että kannattaa olla sekä riittävät marginaalit että päivitetyt analyytikkojen tavoitehinnat, jotta sijoitus kannattaa. Jälkimmäinen on yllättävän tärkeä siksi, että se ohjaa monia piensijoittajia, ja heidän käyttäytymisensä taas vaikuttaa markkinoihin etenkin lyhyellä aikavälillä.
 

Rannelaukaus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Erittäin yksinkertaisesti ilmaistuna sisäpiiriin kuulumaton henkilö ei voi tietää tulevaa kehitystä markkinoita paremmin, joten kyse on vedonlyönnistä. Koska vaihdannasta aiheutuu kuluja, on tuotto-odotus vertailutuottoa huonompi.

Mieti vaikka ruletin tai blackjackin pelaamista, joissa pelinpitäjällä on tasapelissä etu. Voit voittaa muutaman kerran, mutta kumpi voittaaa pitkässä juoksussa?

Katso lähes mitä vain oikean ammattilaisen salkkua. Kuka voittaa vertailuindeksin yli 10v aikajänteellä?
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Erittäin yksinkertaisesti ilmaistuna sisäpiiriin kuulumaton henkilö ei voi tietää tulevaa kehitystä markkinoita paremmin, joten kyse on vedonlyönnistä. Koska vaihdannasta aiheutuu kuluja, on tuotto-odotus vertailutuottoa huonompi.

Juuri näin. Toki ruletissa voi joku pelata 10 kertaa punaiselle ja voittaa aina, mutta sitä ei voi sanoa taidoksi, vaan se on tuuria. Toki 10 rulettivoiton jälkeen voi kuvitella omaavansa taitoa rulettiin, mutta luulo ei muuta silti tuuria taidoksi.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Itselleni ei ole kyse ruletista, kun katsoo markkinoita sivusta käteispinon kanssa silloin, kun arvostuskertoimet ensi vuoden tulosennusteilla on korkeimmillaan sitten IT-kuplan. Mutta strategioita on erilaisia ja jokaisella omansa, vaikka kova tarve tuntuu massalla olevan arvostella meitä, joiden mielestä arvostuskertoimet ovat yleisesti ottaen täysin kestämättömällä tasolla.
 
Viimeksi muokattu:

Azteca

Jäsen
Tuosta treidaamisesta ihan vaan sen verran, että on myös täysin eri tilanne treidata poikkeustilanteessa kuten Corona verrattuna tasaisemmissa olosuhteissa. Siksi en yleisesti vertaisi treidaamista tähän tilanteeseen. Corona mahdollisti poikkeavan hyvät ostopaikat ja toki sitä ennen myyntipaikat, jos ehti reagoida ajoissa.

Itsehän myin aivan liian varovaisesti ja kun oltiin laskettu ”tarpeeksi” aloin tankkaamaan liian varovaisesti, mutta helppohan se on jälkeenpäin tietää ja vielähän tässä voidaan tulla alas rytinällä. Kuitenkin ainoa hyöty Coronasta on itselleni ollut se, että pääsin vihdoin mukaan laatufirmoihin kuten esimeriksi Kesko, jota en näillä hinnoilla enää ostaisi. Veivata en jaksa, joten pidän näillä näkymin ikuisesti.

Nythän on kiva ostaa vessapaperia kun tuntuu siltä, että osingoissa tämä sitten näkyy.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Itselleni ei ole kyse ruletista, kun katsoo markkinoita sivusta käteispinon kanssa silloin, kun arvostuskertoimet ensi vuoden tulosennusteilla on korkeimmillaan sitten IT-kuplan. Mutta strategioita on erilaisia ja jokaisella omansa, vaikka kova tarve tuntuu massalla olevan arvostella meitä, joiden mielestä arvostuskertoimet ovat yleisesti ottaen täysin kestämättömällä tasolla.
Itse en ainakaan ole arvostelemassa ketään muuta kuin itseäni siitä, että en todellakaan tiedä mitä seuraavaksi tapahtuu. Ovatko kurssit esimerkiksi vuoden päästä nykyistä korkeammalla vai matalammalla tasolla. Ei hajuakaan. Enkä täten myöskään lähde tätä arvailemaan myymällä salkkuani tyhjäksi.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Itse en ainakaan ole arvostelemassa ketään muuta kuin itseäni siitä, että en todellakaan tiedä mitä seuraavaksi tapahtuu. Ovatko kurssit esimerkiksi vuoden päästä nykyistä korkeammalla vai matalammalla tasolla. Ei hajuakaan. Enkä täten myöskään lähde tätä arvailemaan myymällä salkkuani tyhjäksi.

Ei se minulle ole mitään arvailua, vaan noudatan omaa strategiaani siinä, missä tietyn kipupisteen yli kun indeksien arvostuskertoimet menevät, niin rahastan osakkeeni käteiseksi. Sanottakoon että olen sijoittanut pitkälle toistakymmentä vuotta, ja tämä on toinen kerta kun näin käy. Markkinoille palaan sitten, kun arvostuskertoimet ovat minulle houkuttelevat.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Voi olla että olen tätä jankuttanut kyllästymiseen asti, mutta on sillä ero että treidaako trendien mukaan vai laskeeko arvostustasot ja tekee päätökset sen mukaan. Jälkimmäinen on fundamenttien mukaan sijoittamista ja edellinen nopan heittoa. Toki molemmissa onnistumisen todennäköisyys voi olla kiusallisen lähellä yhtä todennäköistä.

Minulla on tälläkin hetkellä samoista instrumenteista sisällä sekä osto- että myyntitarjoukset ja molemmissa voimassaolot pitkälle tulevaan. Lähtökohtaisesti voin holdata nuo eläkeikään asti ja sen ylikin, mutta jos markkinoiden arvostustasot ylittävät tai alittavat nuo arvioni, sitten meille syntyy kaupat.
 
Viimeksi muokattu:

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos salkussa on jonkin verran verovelkaa, niin hyvin todennäköisesti tyhjäksi myyntiä ei kannata tehdä. Sistiksellä kävi tuuri myynnin kanssa. Koronakriisi oli oikeastaan ensimmäinen paikka 11,5 vuoteen, kun tyhjäksi myynti voi kannattaa. Kaikki epävarmuudet siinä välillä kannatti vaan holdata.

OST muuttaa vähän kuviota ja helpottaa veivausta, mutta siinäkin tukee useimmiten vaan välittäjän kassaa kun ei osukkaan oikeaan laskun kanssa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos salkussa on jonkin verran verovelkaa, niin hyvin todennäköisesti tyhjäksi myyntiä ei kannata tehdä. Sistiksellä kävi tuuri myynnin kanssa. Koronakriisi oli oikeastaan ensimmäinen paikka 11,5 vuoteen, kun tyhjäksi myynti voi kannattaa. Kaikki epävarmuudet siinä välillä kannatti vaan holdata.

Oli se toki tuuria, mutta osin myös sitä, että koronavirus oli ensimmäinen kerta koskaan, kun yhteiskuntia vedetään täysin kiinni. Tämä vielä yhdistetään siihen, että pitkä nousukausi oli jo muutenkin tulossa siihen pisteeseen, että korjausliikekin olisi ollut odotettavissa. Syöksy oli myös niin jyrkkä, että siinä oli kollektiivinen paniikki nähtävissä. Minusta olisi pitänyt olla ihan selvää näin jälkikäteen ajateltuna, että pudotus tulee olemaan jyrkkä.

Mutta ei minulla mitenkään erityisen hyvin tuo tyhjennysmyynti onnistunut. Jos se olisi tapahtunut viikkoa aiemmin, olisin pitänyt siitä onnistuneena.

Itse uskon tuossa ihan matematiikkaan. Jos ollaan laskettu jo 15%, ja lasku on ollut jyrkkä, on hyvin todennäköistä, että se ei ihan heti siitä oikene. Silloin jos olettaa välttävänsä vielä 10% lisälaskettelun, on tyhjennysmyynti oikeastaan tapaus, joka olisi rinnastettavissa sijoitukseen, jolla on 10% tuotto-odotus.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse uskon tuossa ihan matematiikkaan. Jos ollaan laskettu jo 15%, ja lasku on ollut jyrkkä, on hyvin todennäköistä, että se ei ihan heti siitä oikene. Silloin jos olettaa välttävänsä vielä 10% lisälaskettelun, on tyhjennysmyynti oikeastaan tapaus, joka olisi rinnastettavissa sijoitukseen, jolla on 10% tuotto-odotus.

Tuo 10% tuotto noilla spekseillä vaatisi lisäksi sen, että onnistut ostamaan täsmälleen sieltä 10% pohjilta ja koko summalla jolla myit, ja lisäksi että teet kauppaa ilmaiseksi (aika usein kulut noin 1% osto ja myynti, toki on välittäjiä joissa suurilla summilla mennään lähelle nollaa). Lisäbonuksena vaatii sen, että osakkeesi eivät ole valmiiksi voitolla eli ei tule veroseuraamuksia. Tuollaisella ajoituskyvyllä vaikea nähdä etteikö salkku olisi täynnä voittoja.

Noh, tämä koko markkinan ajoitus on varmaan asia, josta me ei tulla koskaan pääsemään yhteisymmärrykseen, niin ehkä hedelmätöntä vääntää siitä. Kaikkien talousteorioiden mukaan tuo on yksiselitteisesti selvästi tappiollinen liike. Häviää verot, transaktiokustannukset ja tuotot (osingot, arvonnousun keskimäärin noin +7% vuosi) ajalta jonka on pois markkinoilta.

E/ Lisäksi tuo että 15% jyrkkä lasku niin todennäköisesti laskee lisää on puhdasta mutua mikä ei perustu mihinkään. Viime vuosilta löytyy useita nopeita 15% dippejä, jotka on jäänyt siihen ja ne on kiritty salamannopeasti umpeen. Niissä pohjissa kaikki lihoiksi, sitten katselee seuraavat vuodet nousua kun ei halua myöntää itselleen että vituiksi meni.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Alex

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuo 10% tuotto noilla spekseillä vaatisi lisäksi sen, että onnistut ostamaan täsmälleen sieltä 10% pohjilta ja koko summalla jolla myit, ja lisäksi että teet kauppaa ilmaiseksi (aika usein kulut noin 1% osto ja myynti, toki on välittäjiä joissa suurilla summilla mennään lähelle nollaa). Lisäbonuksena vaatii sen, että osakkeesi eivät ole valmiiksi voitolla eli ei tule veroseuraamuksia. Tuollaisella ajoituskyvyllä vaikea nähdä etteikö salkku olisi täynnä voittoja.

Toki näin. Nuo luvut olivat hatusta, ja kuten olen aiemmin todennut, pohjien ja huippujen löytäminen on mahdotonta kaikille, mutta jos pääsee edes hieman sinne päin, voi silläkin saada ihan kohtuullisen tuoton.

Itse asiassa en edes tavoittele pohjia tai huippuja, kun teen sijoituspäätöksiäni, enkä edes mielestäni ole väittänyt tällaista. Kuten totesin aiemmin, minä arvioin osakkeen hintaa suhteessa sen arvoon.

Onneksi aloitin sijoittamisen vasta vuonna 2018, ja tein alkuun kovastikin aloittelijan virheitä. Kaupat ovat olleet tappiollisia niin 2018 kuin 2019, mutta osingot nostivat viime vuoden kuitenkin plussalle. Otin tämän käytössäni olleen taktiikan käyttöön vajaa vuosi sitten, ja ainakin täällä hetkellä se on osoittautunut toimivaksi, koska salkkuni kääntyi sen jälkeen selvästi nousuun, ja ainakin viime vuoden lopun sekä nyt pahimman koronakuopan jälkeisen nousumarkkinan aikana tuo on ollut selvästi osta-ja-pidä -taktiikkaa tehokkaampaa.

Mutta kokonaan toinen juttu on sitten kun nousu alkaa taittua. Minulla on myös osakkeita, jotka ostin koronadipistä nimenomaan pitkään salkkuun, enkä niitä ole ainakaan tällä hetkellä myymässä, vaikka nuo mittarini sitä suosittelisivatkin. Näitä osakkeita ovat Sampo, Fortum ja Tokmanni, jotka ovat hyviä osingonmaksajia ainakin ennusteiden mukaan. Myös Kamux on osake, jota tällä hetkellä uskon pitäväni melko pitkään. Näitä ostin (pois lukien Sampo) mielestäni hyvään hintaan tilanteissa, joissa luovuin jostain toisesta osakkeesta. Päinvastainen sijoitus oli Cargotec. Ostin sitä toissapäivänä, kun hinnassa tuli äkillinen pudotus. Myin sen eilen iltapäivästä, kun hinta oli korjannut, ja reilussa vuorokaudessa oli tullut lyhyeen aikaan nähden komea yli 10% tuotto. Cargotec on mielestäni hyvä yhtiö pitkällä tähtäimellä, mutta lyhyellä aikavälillä uskon olevan paljon epävarmuutta, ja siten kurssin voisi ennusyaa heiluvan niin paljon, että tuollainen veivaaminen on tuottoisampaa. Minulla on kuitenkin käsitys, mihin hintaan mielestäni kannataa palata kyseisen firman omistajaksi. Ja missä tilanteessa kannattaa luopua omistuksista. Näkymien muuttuminen tarkoittaa vain sitä, että omaa näkemystä pitää päivittää.
 

TrafficIsland

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mulle ainakin avautuu erinomaisen hyvin se, mitä veli @Sistis on viime viesteissään kirjoitellut. Kysehän on pohjimmiltaan siitä, että tämä vuosi ja erityisesti koronakevät on ollut sijoittamisen ja markkinoiden kannalta niin poikkeuksellinen, että osa perinteisistä taloustieteen metodeista on voitu heittää romukoppaan ainakin tilapäisesti, ja enemmän hyötyä on ollut siitä jos on osannut ennustaa koronaviruksen leviämistä, koronaan liittyvien uutisointien vaikutuksia sekä poliitikkojen liikkeitä. Aika vaikea on keksiä yhtään firmaa, jonka toimintaan korona ei vähintään välillisesti vaikuttaisi edelleen.

Hyviä paikkoja sekä myyntiin että ostoon on ollut tarjolla paljon, ja veikkailisin että tilanne tulee jatkumaan samanlaisena ainakin vuoden loppuun tai kunnes rokote saadaan globaaliin jakeluun. Jos vaikka jostain osakkeesta saa oikea-aikaisella ostolla ja myynnillä 50% tuoton, niin aika kauan saa vastaavia tuottoja osinkojen kautta odotella. Esimerkkinä vaikka jo aiemmin ketjussa mainitsemani Zoom, jossa osakkeen arvo on korona-aikana yli kaksinkertaistunut. Tällaisissa arvon vaihteluissa kaupankäyntikulut jäävät aika pieneen rooliin...

Toki mielenrauhan kannalta varmempi vaihtoehto on pysyä rahastoissa tai "keep and hold" -strategiassa, jos ei halua tehdä henkilökohtaisia arvioita siitä mihin suuntaan firma- tai alakohtaisesti tulevaisuudessa mennään. Omalta kohdaltani voin todeta, että rahastoissa pysyminen olisi tuottanut huomattavasti pienemmän tuoton kuin tietyt osakkeiden osto- ja myyntivalinnat, joita olen huhtikuun alusta lähtien tehnyt - vaikka yhdessäkään ei ajoitus ole mennyt täydellisesti nappiin. En ole silti mitenkään varmaksi päättänyt sitä, aionko pitää osakkeita pysyvästi vai siirtää sijoituksia esim. takaisin rahastoihin tai kokonaan ns. oikean elämän puolelle. Katsotaan miten tilanne kehittyy.

Itselleni ei oikein taas aukea joidenkin nimimerkkien kannanotot, joista voisi tulkita että osakkeiden myynti ei olisi kannattavaa juuri milloinkaan. Tai siis ehkä siinä mielessä voisi aueta jos lähtökohtaisesti sijoittamisen tavoitteena olisi mahdollisimman suuren omaisuuden kerryttäminen omia hautajaisia tai perintöä varten. Oma sijoitushorisonttini on kuitenkin huomattavasti lyhyempi. Mutta kukin tyylillään.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mulle ainakin avautuu erinomaisen hyvin se, mitä veli @Sistis on viime viesteissään kirjoitellut. Kysehän on pohjimmiltaan siitä, että tämä vuosi ja erityisesti koronakevät on ollut sijoittamisen ja markkinoiden kannalta niin poikkeuksellinen, että osa perinteisistä taloustieteen metodeista on voitu heittää romukoppaan ainakin tilapäisesti, ja enemmän hyötyä on ollut siitä jos on osannut ennustaa koronaviruksen leviämistä, koronaan liittyvien uutisointien vaikutuksia sekä poliitikkojen liikkeitä. Aika vaikea on keksiä yhtään firmaa, jonka toimintaan korona ei vähintään välillisesti vaikuttaisi edelleen.

Hyvä, että joku ymmärsi, mitä ajoin takaa. Tilanne on pitkälti juuri näin. Olen huomannut, että etenkin näissä voimakkaissa nousumarkkinoissa tulee näitä loistavia ostopaikkoja. Ja jos sillä hetkellä ei satu olemaan ylimääräistä rahaa vapaana, on ihan luonnollista, että pitää arvioida, olisiko joku osake järkevää ns. pistää lihoiksi. Samanlainen tilanne voi tulla eteen myös laskumarkkinassa, mutta siellä saattaa olla järkevämpää se, että rahaa ei heti sijoitakaan uusiksi, vaan odottaa sopivampaa ostopaikkaa. Niitä tuntuu tulevan. Jos markkinat tuntuvat olevan paikallaan, voi hyvin olla, että tuollaista vaihtorumbaa ei kannata tehdä. Silloin kannattaa vain seurata tilannetta, eli holdata. Kyse ei ole siis mistään muusta kuin osakkeiden tuotto-odotusten vertailusta.

Hyviä paikkoja sekä myyntiin että ostoon on ollut tarjolla paljon, ja veikkailisin että tilanne tulee jatkumaan samanlaisena ainakin vuoden loppuun tai kunnes rokote saadaan globaaliin jakeluun. Jos vaikka jostain osakkeesta saa oikea-aikaisella ostolla ja myynnillä 50% tuoton, niin aika kauan saa vastaavia tuottoja osinkojen kautta odotella. Esimerkkinä vaikka jo aiemmin ketjussa mainitsemani Zoom, jossa osakkeen arvo on korona-aikana yli kaksinkertaistunut. Tällaisissa arvon vaihteluissa kaupankäyntikulut jäävät aika pieneen rooliin...

Juuri näin. Kaupankäyntikulut ovat Nordnetissa kotimaan markkinoilla sidoksissa tehtyihin kauppoihin, ja minulla hinta on nyt 3€ per osto/myynti. Nuo toki tulee huomioita osto- ja myyntipäätöksiä tehtäessä. Mutta sen verran pieni summa on, että vaikutus kokonaistuottoon on melko vähäinen, ja helposti kuitattavissa onnistuneilla "veivauksilla".

Itselleni ei oikein taas aukea joidenkin nimimerkkien kannanotot, joista voisi tulkita että osakkeiden myynti ei olisi kannattavaa juuri milloinkaan. Tai siis ehkä siinä mielessä voisi aueta jos lähtökohtaisesti sijoittamisen tavoitteena olisi mahdollisimman suuren omaisuuden kerryttäminen omia hautajaisia tai perintöä varten. Oma sijoitushorisonttini on kuitenkin huomattavasti lyhyempi. Mutta kukin tyylillään.

Tämä näkemys on yleinen, ja minusta ihan sallittu. Mutta näitä saa myös kyseenalaistaa, kuten myös kyseenalaistamista. :)

Minulle on oikeastaan yksi lysti, että olenko sijoittanut "väärin". Tärkeintä on löytää parhaiten itselleen sopiva taktiikka.

Sinänsä tämä tapani poimia osakkeita on kai aika lähellä arvosijoittamista. Yritän löytää aliarvostetun osakkeen, jonka myyn pahimman aliarvostuksen purkauduttua. Luottamus markkinan itseään korjaamaan voimaan on siis taustalla.
 

Rannelaukaus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Hyvä, että joku ymmärsi, mitä ajoin takaa. Tilanne on pitkälti juuri näin. Olen huomannut, että etenkin näissä voimakkaissa nousumarkkinoissa tulee näitä loistavia ostopaikkoja. Ja jos sillä hetkellä ei satu olemaan ylimääräistä rahaa vapaana, on ihan luonnollista, että pitää arvioida, olisiko joku osake järkevää ns. pistää lihoiksi. Samanlainen tilanne voi tulla eteen myös laskumarkkinassa, mutta siellä saattaa olla järkevämpää se, että rahaa ei heti sijoitakaan uusiksi, vaan odottaa sopivampaa ostopaikkaa. Niitä tuntuu tulevan. Jos markkinat tuntuvat olevan paikallaan, voi hyvin olla, että tuollaista vaihtorumbaa ei kannata tehdä. Silloin kannattaa vain seurata tilannetta, eli holdata. Kyse ei ole siis mistään muusta kuin osakkeiden tuotto-odotusten vertailusta.



Juuri näin. Kaupankäyntikulut ovat Nordnetissa kotimaan markkinoilla sidoksissa tehtyihin kauppoihin, ja minulla hinta on nyt 3€ per osto/myynti. Nuo toki tulee huomioita osto- ja myyntipäätöksiä tehtäessä. Mutta sen verran pieni summa on, että vaikutus kokonaistuottoon on melko vähäinen, ja helposti kuitattavissa onnistuneilla "veivauksilla".



Tämä näkemys on yleinen, ja minusta ihan sallittu. Mutta näitä saa myös kyseenalaistaa, kuten myös kyseenalaistamista. :)

Minulle on oikeastaan yksi lysti, että olenko sijoittanut "väärin". Tärkeintä on löytää parhaiten itselleen sopiva taktiikka.

Sinänsä tämä tapani poimia osakkeita on kai aika lähellä arvosijoittamista. Yritän löytää aliarvostetun osakkeen, jonka myyn pahimman aliarvostuksen purkauduttua. Luottamus markkinan itseään korjaamaan voimaan on siis taustalla.
Haluaisitko jakaa Nordnetin Sharevillen salkkusi? Nehän ovat julkisia, eikä euromäärät käy ilmi.

Voisimme luotettavan ja objektiivisen tiedon valossa hämmästellä saavuttamiasi ylituottoja!
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Yleensä karjaa houkutellaan mukaan rulettiin sokerisilla puheilla "7% keskimääräisestä vuosituotosta". Sinänsä täysin keinotekoinen keskinkertaistus kaikesta mahdollisesta eikä tuota hetkeäkään vaikeuksia poimia varottavia poikkeamia tästä, jos haluaa syventyä aiheeseen. "Keskinkertaista tuottoa TM" hakevalle tietenkin tasaiset rauhalliset liikkeet markkinamassan mukana ovat ihan toimiva strategia, jossa silti on sisäänleivottuna tragedian siemenet.
Minulle mikään 7% tavoittelu ei todellakaan riitä. Kun osakekauppaa tehdään niin vuositavoite on selvästi korkeampi kaksinumeroinen luku. Ja yksinkertaisesti se vaatii aktiivisempaa otetta sekä "hajoita,hajoita" -mantrasta (jota myöskin karjalle kaupitellaan) luopumista aina silloin kun löytyy salkkuun selvä raketti. Raketille annetaan kunnolla ruutia, annetaan sen lentää ja sitten hypätään laskuvarjolla pois kun rupeaa hirvittämään.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minulle mikään 7% tavoittelu ei todellakaan riitä. Kun osakekauppaa tehdään niin vuositavoite on selvästi korkeampi kaksinumeroinen luku. Ja yksinkertaisesti se vaatii aktiivisempaa otetta sekä "hajoita,hajoita" -mantrasta (jota myöskin karjalle kaupitellaan) luopumista aina silloin kun löytyy salkkuun selvä raketti. Raketille annetaan kunnolla ruutia, annetaan sen lentää ja sitten hypätään laskuvarjolla pois kun rupeaa hirvittämään.

Kuulut niihin alle 10:een ihmiseen maailmassa, joiden Warren Buffet mainitsi voivan voittaa indeksin pitkässä juoksussa. Onnea, hieno saada Suomeen lisää miljardöörejä, sillä kaksinumeroiset vuosituotot taidolla osakemarkkinoilta johtavat väkisin miljardiomaisuuteen. Suosittelen vielä vivuttamaan todella rajusti niin homma nopeutuu vielä reilusti.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Haluaisitko jakaa Nordnetin Sharevillen salkkusi? Nehän ovat julkisia, eikä euromäärät käy ilmi.

Voisimme luotettavan ja objektiivisen tiedon valossa hämmästellä saavuttamiasi ylituottoja!

En halua. Sen verran pidän kuitenkin salaperäisyyttä.mukana. Ja jos miehen sanaan ei luoteta, niin minkäs sille sitten mahtaa. :)

En toisaalta ole edes rekisteröitynyt Sharevilleen, enkä myöskään kirjoittele talousfoorumeille, jos tätä Jatkoajan ketjua ei lasketa.

Mielestäni sijoitukseni eivät edes ole poikineet mitään hämmentäviä ylituottoja, vaan moni minua kokeneempi ja osaavampi on onnistunut tekemään huomattavasti parempia voittoja. Voin kertoa myös suoraan, että muutama paha virhekin on mukaan mahtunut. Etenkin alkuaikoina (lokakuusta 2018 ehkä heinäkuulle 2019) tuli tehtyä pirusti ns. aloittelijan virheitä, ja vasta tuon jälkeen olen löytänyt tämän taktiikan, joka on ainakin tällä hetkellä toiminut.

Mutta jos aihe kiinnostaa, niin 9.3. myin salkustani seuraavat osakkeet: Caverion, Sampo, Fortum, Tokmanni, Exel Composites ja Aktia. Nyt salkustani löytyy taas Sampo, Tokmanni ja Fortum, sekä näiden lisäksi Kamux, Telia sekä saksalainen Bayer. Lisäksi vapaana on jonkinlainen käteispositio Cargotecin myynnistä. Nuo Sampo, Tokmanni ja Fortum palasivat salkkuun aiempaa halvemmalla ja isommilla määrillä. Olen pitänyt tässä veivailussa lähtökohtana sitä, että on todennäköisesti tuottoisampaa tehdä paljon pieniä voittoja kuin todella harvoin suurempia. Korkoa korolle -ilmiö on tässä tehokas.

Tällaisina aikoina etenkin konepajoissa on todella paljon heiluntaa molempiin suuntiin. Parhaat tuotot olen saavuttanut juuri niillä suhteutettuna sijoituksen kestoon. Wärtsilällä saavutin vajaan 16% tuoton viidessä päivässä, Konecranesilla vajaa 19% kahdessa viikossa ja Cargotecilla reilu 10% parissa päivässä. Pahin munaus taitaa olla Remedy, jonka rahat sijoitin muualle vain päivää ennen merkittävää tiedotetta ja reipasta nousua. Mutta näitä tapahtuu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös