Sijoitusvinkkejä?

  • 1 088 505
  • 6 087

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minua kiinnostaisi vähän tietää, miten tämä pariskunta tätä nykyää jakselee: Niina, 18, ja Tommi, 19, haluavat jäädä eläkkeelle jo 30-vuotiaina – ”En kestä ajatusta, että kävisin töissä loppuelämäni”

Linkki vie Iltalehden taannoiseen artikkeliin kahdesta sijoittamaan ryhtyneestä nuoresta.
Näillä kahdellahan kävi satumainen tuuri, että tuli tämänkaltainen rysähdys sijoittamisen alkutaipaleelle. Varmasti 10 vuoden päästä mielissään, mikäli jaksavat tämän ajan sijoittaa tasaisesti.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Hyvin mielenkiintoinen nähdä mitä ensiviikko tuo tullessaan. Jokohan olisi parin viikon nousun jälkeen aika vaihtaa taas suuntaa ja testata pohjia? Olisi melkoisen poikkeuksellista, jos trendi jatkuisi kahden viikon jälkeenkin samanlaisena ilman korjausta alaspäin. Kahden viikon nousun tai laskun jälkeen on helppo ennustaa trendin jatkumista, mutta aina se korjaus vastakkaiseen suuntaan tulee jossain välissä, vaikka trendi jatkuisikin.

Finanssikriisin aikana pohjien löytymiseen meni yli vuosi ensimmäisestä suuresta pudotuksesta. Jos vanhat ennusmerkit yhtään pitävät paikkaansa, korjausliikkeellä on vielä runsaasti tilaa nousta ylöspäin. En ihmettelisi yhtään vaikka OMXHPI nousisi vielä tuhat pistettä ylöspäin tässä korjausliikkeessä. Tästä huolimatta uskon kurssien olevan nykyistä tasoa alempana 0,5 - 1 vuoden kuluttua. Tosin rommariksi en tunnustaudu.

Keskuspankkien toimista huolimatta olisi todella poikkeuksellista, jos näkisimme jyrkän V-muotoisen kurssikehityksen ja kaikki jatkuisi, kuin ennenkin. Tuskimpa enää näemme helmikuun kaltaista dramaattista romahdustakaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Hyvin mielenkiintoinen nähdä mitä ensiviikko tuo tullessaan. Jokohan olisi parin viikon nousun jälkeen aika vaihtaa taas suuntaa ja testata pohjia?
Minä olen miettinyt hieman samaa joskin täysin eri vinkkelistä. Nähty nousu on arvioni mukaan pohjautunut löysän rahan lisäksi Trumpin puheisiin ja joihinkin signaaleihin, että tilanne voisi mennä ohi nopeasti. Nyt pörssi on neljä päivää kiinni, ja samaan aikaan USA:ssä tartuntoja tulee 30 000 päivässä eli 120 000 sitten edellisen noteerauksen ja raatoja 2000 päivässä eli pahimmassa tapauksessa lähes kymppitonni, niin luulisi että tässä välissä iskoistuisi laajemmin että tilanne ei ole vielä kunnolla alkanutkaan ja tiistaina tulisi reilu korjaus.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Minä olen miettinyt hieman samaa joskin täysin eri vinkkelistä. Nähty nousu on arvioni mukaan pohjautunut löysän rahan lisäksi Trumpin puheisiin ja joihinkin signaaleihin, että tilanne voisi mennä ohi nopeasti. Nyt pörssi on neljä päivää kiinni, ja samaan aikaan USA:ssä tartuntoja tulee 30 000 päivässä eli 120 000 sitten edellisen noteerauksen ja raatoja 2000 päivässä eli pahimmassa tapauksessa lähes kymppitonni, niin luulisi että tässä välissä iskoistuisi laajemmin että tilanne ei ole vielä kunnolla alkanutkaan ja tiistaina tulisi reilu korjaus.
USA:ssa pörssit ovat tosin jo maanantaina auki.

Mutta joo, hivenen epäloogiselta vaikuttaa markkinoiden toiminta tällä hetkellä, tiedä sitten kuinka paljon tuolla FED:n "whatever it takes" -rahalla on tekemistä viime aikojen kurssinousun suhteen. Markkina on liikkunut helmikuun lopusta lähtien käytännössä koko ajan juuri vastakkaiseen suuntaan kuin mitä kaltaiseni amatöörin mutu-tuntuma sanoisi. Itse veikkaan myös korjausta alaspäin lähiaikoina, joten lopputuloksena lienee siis tämän veikkauksen vuoksi ATH-lukemat joskus kuukauden päästä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jos ei ole metsästämässä nopeita voittoja, on ihan yks hailee, mitä ensi viikolla tapahtuu. Katsokaa niitä käppyröitä pitkältä aikaväliltä ja tehkää johtopäätöksiä. Jos uudelleennousu on jo oman perstuntuman mukaan alkanut, niin sitten vaan nousuun mukaan. Jos ei, niin siinäkään tapauksessa ei ole juurikaan väliä, hyppääkö indeksikelkkan mukaan nyt vai vasta kuukauden päästä. Minä kuulun siihen perehtymättömään tuulipukukansaan, jolla ei ole mitään tietotaitoa sijoittamisesta. Ajattelin ottaa indekseihin kiinni huomattavasti myöhemmin kuin muu tuulipukukansa, koska minusta tämä show on vasta alussa ja elvytystoimet eivät tule riittämään kuin hiukan alusta.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Jos ei ole metsästämässä nopeita voittoja, on ihan yks hailee, mitä ensi viikolla tapahtuu. Katsokaa niitä käppyröitä pitkältä aikaväliltä ja tehkää johtopäätöksiä. Jos uudelleennousu on jo oman perstuntuman mukaan alkanut, niin sitten vaan nousuun mukaan. Jos ei, niin siinäkään tapauksessa ei ole juurikaan väliä, hyppääkö indeksikelkkan mukaan nyt vai vasta kuukauden päästä. Minä kuulun siihen perehtymättömään tuulipukukansaan, jolla ei ole mitään tietotaitoa sijoittamisesta. Ajattelin ottaa indekseihin kiinni huomattavasti myöhemmin kuin muu tuulipukukansa, koska minusta tämä show on vasta alussa ja elvytystoimet eivät tule riittämään kuin hiukan alusta.
Samaan kansaan kuulun minäkin, eikä tarkoituksenani ollut sanoa mitään markkinoiden ajoittamisesta. Se joka väittää tietävänsä markkinoiden suunnan lyhyellä aikavälillä, valehtelee. Toki taitavat treidaajat saavat etua taidoistaan, mutta eivät hekään tätä tiedä. Jälkeenpäin toki eilistä on helppo ennustaa.

Itse olen keräämässä tällä hetkellä käteiskassaa, jonka isken kiinni markkinoille aikaisintaan syksyllä q2-tuloskauden jälkeen. Ellei sitten kesällä tule jotain samankaltaista syväkyykkäystä kuin maaliskuun alussa. Oli markkinoiden suunta lähiviikkoina mikä tahansa, en tule tekemään minkäänlaisia liikkeitä. Mitä ikinä tekisinkin, tulisin todennäköisesti vain aiheuttamaan vahinkoa salkulleni pitkällä aikavälillä.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minä olen miettinyt hieman samaa joskin täysin eri vinkkelistä. Nähty nousu on arvioni mukaan pohjautunut löysän rahan lisäksi Trumpin puheisiin ja joihinkin signaaleihin, että tilanne voisi mennä ohi nopeasti. Nyt pörssi on neljä päivää kiinni, ja samaan aikaan USA:ssä tartuntoja tulee 30 000 päivässä eli 120 000 sitten edellisen noteerauksen ja raatoja 2000 päivässä eli pahimmassa tapauksessa lähes kymppitonni, niin luulisi että tässä välissä iskoistuisi laajemmin että tilanne ei ole vielä kunnolla alkanutkaan ja tiistaina tulisi reilu korjaus.

Tässä unohdetaan se, että maaliskuun lasku oli kaikkien aikojen nopein ja monella laatuosakkeella 40-50%. Se oli ylilyönti alaspäin ja tätä on korjattu. Vielä ollaan kuitenkin -20% tilanteessa. Eli nousu ei johdu pelkästään löysästä rahasta, Trumpista ym. vaan myös siitä, että koronariskille on saatu hieman parempaa näkymää ja paniikki on ohi.

En odota paluuta pohjille, mutta on selvää, että isoja päivämuutoksia tulee edelleen, eikä helmikuun tasoille palata ainakaan tänä vuonna.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tässä unohdetaan se, että maaliskuun lasku oli kaikkien aikojen nopein ja monella laatuosakkeella 40-50%. Se oli ylilyönti alaspäin ja tätä on korjattu. Vielä ollaan kuitenkin -20% tilanteessa. Eli nousu ei johdu pelkästään löysästä rahasta, Trumpista ym. vaan myös siitä, että koronariskille on saatu hieman parempaa näkymää ja paniikki on ohi.
Keskimäärin jenkeissä tultiin pahimmillaan alas "vain" 33% kun katsoo SP 500 indeksiä. Nyt ollaan tuosta tultu ylös puolet ja ollaan enää 17% alle helmikuun huipun. Tämä on ylempänä kuin missä viime kesänä käytiin ja lähellä syksyn tasoa. Työttömyys on räjähtänyt ja kulutus romahtanut.
 
Viimeksi muokattu:

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minulla on Orionin osakkeita vain muutama esimerkkikappale ohuessa salkussani, en ole niihin kiinnittänyt huomiota, mutta nyt:

Aika jännää, että joku Fermion Oy tuottaa paljonkin planeettamme malarialääkkeistä.
Tuo viittaa siihen, että kannattaa varmaan tankata Orionia, jos löysää rahaa riittää? Ameriikan meininki, jos raaka-ainehallinta olemassa. Toivottavasti osaavat hoitaa homman ja rahastaa jenkit kyykkyyn.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Tuo viittaa siihen, että kannattaa varmaan tankata Orionia, jos löysää rahaa riittää? Ameriikan meininki, jos raaka-ainehallinta olemassa. Toivottavasti osaavat hoitaa homman ja rahastaa jenkit kyykkyyn.

Juu, varmasti joku, jolla on aina hillopurkkeja hyllyssään tekeekin niin.
arveen pörssiomistukset näyttävät tällä hetkellä aika surullisilta, noin pätemismielessä...

Varsinainen pointtini tai kimmokkeeni uutislinkkiin oli tajuntani, että Orionilla on sentään vielä jotakin lääkevalmistusta omissa käsissä. Olen luullut heidän olevan nykyään enimmäkseen lähinmä lääkejakeluyhtiö.
Mikäli omistaisin enemmän, niin varmaan olisin myös perehtynyt firmaan eli tiennyt kyllä tuon Fermioninkin.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Keskimäärin jenkeissä tultiin pahimmillaan alas "vain" 33% kun katsoo SP 500 indeksiä. Nyt ollaan tuosta ylös puolet ja ollaan enää 17% alle helmikuunhuipun. Tämä on ylempänä kuin missä viime kesänä käytiin ja lähellä syksyn tasoa. Työttömyys on räjähtänyt ja kulutus romahtanut.
Samaa olen itse kelaillut, että kaikki ei oikein täsmää. Ylipäätään keskuspankithan nykyään taitavat ostaa suurimman osan valtion velkakirjoista. Eli suuri varoista osa budjettialijäämien kattamiseksi tulee suoraan keskuspankeita. Tähän tuskin on tulossa muutosta. Käytännössähän valtiot ovat velkaa itselleen ja maksavat korkoa itselleen, joten velkaantuminen ei sinällään ole ongelma. Ainahan valtioiden velka on vain lisääntynyt ja velan määrää on kauhisteltu, mutta kuitenkin velka on vain lisääntynyt ilman suurempia ongelmia. Kestääkö tämä malli korona kriisiä varsinkin, jos kriisi ei helpotu ensiviikolla tai seuraavalla?

En ole mikään taloustieteilijä, mutta jotenkin on sellainen tunne, että tämä korona ruokkii hyvin todennäköisesti seuraavaa kriisiä. Olosuhteet taloudessa tuntuvat olevan sellaiset, että on hyvin vaikea nähdä markkinoiden jatkavan, kuten finanssikriisin jälkeen on nähty.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt pörssi on neljä päivää kiinni, ja samaan aikaan USA:ssä tartuntoja tulee 30 000 päivässä eli 120 000 sitten edellisen noteerauksen ja raatoja 2000 päivässä eli pahimmassa tapauksessa lähes kymppitonni, niin luulisi että tässä välissä iskoistuisi laajemmin että tilanne ei ole vielä kunnolla alkanutkaan ja tiistaina tulisi reilu korjaus.
Olen tuota jenkkimarkkinan ”koronadynamiikkaa” pohdiskellut ja heräsi sellainen ajatus, että ehkä markkinoilla on jollain tapaa kyyninen ja epäinhimillinen lähestymiskulma tähän kriisiin. Eli ajatuksena - mitä järkyttävämpi ja syvempi kriisi nyt nähdään inhimillisestä näkökulmasta, niin sitä kovemmat tulee olemaan elvytystoimenpiteet ja kriisin jälkeinen nousukausi. Eli nyt jo hinnoitellaan ”sodanjälkeistä” nousukautta osuvaksi loppuvuodelle?
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Yhden kuukauden kynttilöillä saksan DAX indeksi on MACD:n perusteella antanut ostosignaalia 5 kertaa 20 vuoden aikana ja myyntisignaalia samaisessa ajassa 7 kertaa. Yhden päivän MACD on jo antanut DAX:ssa ostosignaalia, mutta viikon ja kuukauden kynttilöillä ostosignaalin antamiseen on vielä matkaa reilusti. Eihän mennyttä seuraava MACD mitään absoluuttista totuutta markkinoista kerro, mutta jotain sekin kertoo. Varsinkin pitkän aikavälin kynttilöiden perusteella tehdyllä treidauksella olisi pystynyt välttelemään kuolleen kissan pomppuja.
 

lebak

Jäsen
On tullut aktivoiduttua OST käytön suhteen, vaikka en normaalisti harrasta poimintaa. Salkku on buy&hold karkeasti sanottuna. Pyytäisinkin suuntaa minne katsoa kun etsin ulkomaisia yhtiöitä Frankfurt/USA/Pohjoismaiden markkinoilta pääosin, joissa olisi tiedossa 'varmaa' arvonnousua niin, että taseet on kunnossa, valmis muuntautumaan, ehkä mukana megatrendeissä jne.

Entäpä OMX:stä? Laatuyhtiöitä, joilta voi odottaa hyvää osinkoa ja varmaa kasvua tulevaisuudessa? Plussaa tietysti, että hinnat olisi myös tulleet hiukan alaskin.
 
Viimeksi muokattu:

Lomppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Oon itse ollut, ja olen edelleen, varsin skeptinen OSTn suhteen. Yksi päätös demareilta ja OSTt menee verolle.
Kuitenkin olen tässä alkanut hieman kiinnostua kiinteistöyhtiöistä kuten Suomessa Citycon ja ulkomailla monenkirjavat REITit. Kun en osinkoja halua niin tähän asti kiinteistöyhtiöt olleet poissuljettuja. Uskaltaisikohan sitä sittenkin laajentaa hajautusta kiinteistöihin OSTn kautta...
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Verolle se OST joka tapauksessa menee kun sitä aikanaan lunastaa. Ei demaritkaan sentään tätä viritelmää pysty enää huonontamaan, kun alunperinkin tilin hyöty on vähän niin ja näin. Olen tilin kuitenkin avannut ja hankkinut sinne osinkolappuja sekä pari nollaosingon kasvufirmaa. Muistakaa nyt kuitenkin, ettei sinne kannata ulkomaalaisia osinkoa jakavia yhtiöitä hankkia.

Laatuyhtiöstrategia on hyvä valinta ja nyt on hyvä aika aloittaa, paljon parempi kuin vaikka helmikuussa.
 

Lomppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Verolle se OST joka tapauksessa menee kun sitä aikanaan lunastaa. Ei demaritkaan sentään tätä viritelmää pysty enää huonontamaan, kun alunperinkin tilin hyöty on vähän niin ja näin. Olen tilin kuitenkin avannut ja hankkinut sinne osinkolappuja sekä pari nollaosingon kasvufirmaa. Muistakaa nyt kuitenkin, ettei sinne kannata ulkomaalaisia osinkoa jakavia yhtiöitä hankkia.

Laatuyhtiöstrategia on hyvä valinta ja nyt on hyvä aika aloittaa, paljon parempi kuin vaikka helmikuussa.
Ei ristus, piti googlettaa. Ei sinne tosiaan kannata ulkolaisia ostaa. Kovin on hyödyttömän oloinen kapistus koko tili.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Minua kiinnostaisi vähän tietää, miten tämä pariskunta tätä nykyää jakselee: Niina, 18, ja Tommi, 19, haluavat jäädä eläkkeelle jo 30-vuotiaina – ”En kestä ajatusta, että kävisin töissä loppuelämäni”

Linkki vie Iltalehden taannoiseen artikkeliin kahdesta sijoittamaan ryhtyneestä nuoresta.

Ihan mielenkiinnosta niin minkä vuoksi kiinnostaisi? Itseäni ei yleisesti ottaen juuri kiinnosta muiden asiat, vaan lähinnä omat.
Rivien välistä saatan haistaa tuossa pienen salaivan, mutta en ymmärrä. Itsestäni on lähinnä mahtavaa että ihmisillä on tavoitteita ja niiden eteen tehdään jotain. Ne jotka tekevät ja tavoittelevat, ovat kuitenkin todennäköisemmin menestyjiä kuin ne jotka vaan haaveilevat.
Yleisestikin toivoisin kaikkien onnistuvan. Mitä enemmän maassa on menestyjiä sitä paremmin tämä yhteiskunta voi vaikka tämä asia voi kateellisen montun pohjalta olla hankalaa ymmärtää. <- en tarkoita tuolla viimeisellä lauseella enää viitata lainaamaani nimimerkkiin vaan ihan yleisenä huomiona.

Tuosta osakesäästötilistä muistaakseni tänne joskus kirjoitin, että sijoittamisesta taidetta tehneen kaverini kommentti oli että se ei tuollaisenaan ole viisas niin en hetkeäkään ole uhrannut asian tutkimiseen. Minulle riitti että asiaan varmasti paneutunut kaveri kertoi asian olevan niin.
Itelle kävi tässä niin että ostelin vähän liian aikaisin kun ryminä alkoi ja ihan viimeisimmiltä pohjilta sain vain jotain ja nyt vähän ärsyttää. Olin varautunut ottamaan omasta yhtiöstä itselle merkittävän määrän osinkoja, mutta ne rahat jäi odottamana itseään kun kassassa ei ollut mistä ottaa eikä tykätty purkaa yhtiön sijoituksiakaan huonoon aikaan. Katotaan nyt mikä tilanne markkinoilla on kun nuo sijoitettavat pääomat lopulta on tilillä. Usko on että ei tämä tästä pelkästään rallattelemalla palaa vaan dippiä on tulossa edessäkin päin. Mutta sehän on arvaus niinkuin moni muukin sijoittamiseen liittyvä asia on.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan mielenkiinnosta niin minkä vuoksi kiinnostaisi? Itseäni ei yleisesti ottaen juuri kiinnosta muiden asiat, vaan lähinnä omat.

Kiinnostaa siksi, että tuossa oltiin niin epärealistisella meiningillä liikenteessä, että olisi kiva kuulla, vieläkö suunnitelmat ja muu tekeminen on entisellään, vai onko tullut ajankohtaiseksi esimerkiksi alkaa vähän paremmin perehtyä aiheeseen. Ihmisten asiat kiinnostavat kyllä esim juuri sillä tavalla, että luen toisinaan sanomalehdistä sellaisiakin juttuja, jotka eivät kerro minusta tai minun asioistani, ja joskus sitten jostain jutusta tulee jälkikäteen fiilis, että olisi kiva tietää, miten tarina jatkuu.

Ja en pidä Iltalehteä minään varsinaisena sanomalehtenä, enkä tätä kyseistä juttua noin yleisesti erityisen kiinnostavana.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
OST:n hyödyt on kyllä täällä moneen kertaan kerrattu. Tai ehkäpä jotkut haluaa tukea valtiota jokavuotisen osinkoveron turvin, kunnioitettavaa sekin. Itse todella mielelläni sijoitan osingot uudelleen täysmääräisinä.
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
OST:n hyödyt on kyllä täällä moneen kertaan kerrattu. Tai ehkäpä jotkut haluaa tukea valtiota jokavuotisen osinkoveron turvin, kunnioitettavaa sekin. Itse todella mielelläni sijoitan osingot uudelleen täysmääräisinä.
Kyllä ne verot tulee aina maksettua, monessa tapauksessa se OST-sijoittaja maksaa loppujen lopuksi enemmän veroja kuin tavallinen AOT-sijoittaja. Valtio ottaa aina lopulta omansa.

Itsellä harmittavasti päällä oleva koronakriisi on vienyt hieman palkkatuloja, ja ei ihan täysimääräisesti päässyt toistaiseksi ohi olevasta dipistä ostamaan. Fortumiin ja Sampoon sentään sain omistuksia lisättyä, toki himpun liian aikaisin tuli ostot tehtyä.
 

Rannelaukaus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
OST:n hyödyt on kyllä täällä moneen kertaan kerrattu. Tai ehkäpä jotkut haluaa tukea valtiota jokavuotisen osinkoveron turvin, kunnioitettavaa sekin. Itse todella mielelläni sijoitan osingot uudelleen täysmääräisinä.
OST:n kannattavuus suhteessa AOT:hen saavutetaan laskentatavasta riippuen n. 15-20 vuodessa. Laskelmissa ei huomioida poliittista riskiä, eli sillekin pitää laskea preemio päälle. Toisin sanoen jäi hyvin laihaksi, eikä siitä voi katsoa saatavan juuri hyötyä suhteessa riskiin. Ruotsissa se toimii selvästi paremmin ja vastaava toivottavasti saadaan joskus tännekin.

En ole em. syystä avannut itselleni, vaan jatkan AOT:llä.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä ne verot tulee aina maksettua, monessa tapauksessa se OST-sijoittaja maksaa loppujen lopuksi enemmän veroja kuin tavallinen AOT-sijoittaja. Valtio ottaa aina lopulta omansa.
Verot tulee maksettua, OST:n avulla kerralla enemmän kun potti pääsee kasvamaan isommaksi.

OST:n kannattavuus suhteessa AOT:hen saavutetaan laskentatavasta riippuen n. 15-20 vuodessa. Laskelmissa ei huomioida poliittista riskiä, eli sillekin pitää laskea preemio päälle. Toisin sanoen jäi hyvin laihaksi, eikä siitä voi katsoa saatavan juuri hyötyä suhteessa riskiin. Ruotsissa se toimii selvästi paremmin ja vastaava toivottavasti saadaan joskus tännekin.

En ole em. syystä avannut itselleni, vaan jatkan AOT:llä.
Tuota lyhyempi horisontti osakkeilla pelaamiseen onkin aika riskaabelia.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
OST:n kannattavuus suhteessa AOT:hen saavutetaan laskentatavasta riippuen n. 15-20 vuodessa. Laskelmissa ei huomioida poliittista riskiä, eli sillekin pitää laskea preemio päälle.
Toisaalta tuolla sijoitushorisontilla OST:n ehkä merkittävin puute AOT:hen verrattuna, hankintameno-olettaman puute, tulee todennäköisesti hyvin merkittäväksi OST:n verovelkaa kasvattavaksi tekijäksi. Tähänkin toki liittyy poliittinen riski.

Aika yksipuolisia ovat olleet kaikki osakevälittäjien esittämät laskelmat OST:n hyödyllisyydestä AOT:hen verrattuna. Aika vahvasti on näissä tullut esiin se, että osakevälittäjien intresseissä on saada näitä osakesäästötilejä kaupattua ja lisäksi saada ihmiset tekemään mahdollisimman aktiivisesti kauppaa. Esim. Nordnet on mainostanut "osta ja unohda" -strategian olevan menneestä maailmasta ja aktiivisen kaupankäynnin OST:n sisällä olevan puolestaan nykyaikaa...

En sano, että OST on täysi susi, mutta itse en ole sellaista ainakaan vielä avannut. Saatan kyllä joskus OST:n avata, mutta näillä näkymin en näkisi järkeä siirtää OST:lle kuin sellaisia varoja, jotka voi saman tien henkisesti korvamerkitä hautaan asti vietäviksi.
 

Rannelaukaus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Aika yksipuolisia ovat olleet kaikki osakevälittäjien esittämät laskelmat OST:n hyödyllisyydestä AOT:hen verrattuna. Aika vahvasti on näissä tullut esiin se, että osakevälittäjien intresseissä on saada näitä osakesäästötilejä kaupattua ja lisäksi saada ihmiset tekemään mahdollisimman aktiivisesti kauppaa. Esim. Nordnet on mainostanut "osta ja unohda" -strategian olevan menneestä maailmasta ja aktiivisen kaupankäynnin OST:n sisällä olevan puolestaan nykyaikaa...
Tästä nimenomaan on nähdäkseni kyse. Pankkien ja osakevälittäjien tulos tehdään kaupankäyntimaksuilla ja OST:n on arvioitu lisäävän aktiivisuutta. Tänään viimeksi Nordnetin uutiskirjeessä hehkutettiin korona-aikaa aktiivisten treidaajien mahdollisuudeksi.

Vaikka hankintameno-olettaman puuttuminen on suurin yksittäinen syy olla hankkimatta OST:tä, osaa sijoittajista vaivaa myös tappioiden vähennyskelvottomuus muista pääomatuloista. Surkuhupaisan puolelle menee esimerkiksi se, että KELA tulkitsee osakesäästötilille maksetut osingot tuloksi, kun muissa vastaavankaltaisissa instrumenteissa niin ei ole.

Kovin ovat yksipuolisia välittäjien laskelmat ja vertailut, mutta onneksi löytää helposti objektiivisiakin. Ainakin yhden laskelman näin, joka arvioi valtion verokertymän jopa kasvavan OST:n myötä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös